SYYSMASSUT '07 elokuussa

Mä halusin nyt selventää etten tosiaankaan vauhdita tätä synnytystä, olen viimeisen kuukauden vaan levännyt ainut mitä olen tehnyt on korttelin ympäri kävelylenkin kerran päivässä... nyt eilen ekaa kertaa kuukauteen imuroin :) Meillä ukko tehnyt ruoat, ym... Heräsin aamulla ennen kuutta, tuli todella kipee supistus ja sitä seurasi mieletön alavatsa/alaselkä kipu, sit meni kakskyt minuuttia ja tuli toinen :eek: mä itkua väänsin ja raahauduin lääkekaapille, otin panadoolia ja sikiöasentoon sohvalle :'( sitte onneks nukahdin ja kivut meni pois :)
 
Täällä on tänä yönä (ja jo edellisenäkin) alkanut valvottaa hiljalleen paheneva päänsärky, johon Panadolista lienee samanlainen apu kuin jos sen laittaisi tyynyn alle. Luulin, että kolmessa viikossa jos pikku jomotukseen tottuisi. Odotan siis kauhulla, että alkaisivat nuo yölliset supistelut vielä valvottamaan. Toistaiseksi päivällä kun lähinnä supistanut napakasti ja kippeesti. :eek:
 
Mulla kans menny pari yötä valvoskellessa, mahtaakohan osaksi johtua siitä kun esikoinen muutti omaan huoneeseen eikä ole mun vieressä tuhisemassa :ashamed: Viime yönä menin sänkyyn joskus 1 aikaan mutta pyörin ainakin 1-2 tuntia ennen kuin nukahdin hetkeksi. sitten puoli 4 aikaan poika itkeskeli huoneessaan ja halusi maitoa(illalla suolainen ruoka). Itkua riittikin sitten aina melkein puoli 6 saakka jolloin otin pojan väliin nukkumaan, kun itkusta ei tullut loppua eikä nukahtanut vaikka istuin sängyn vieressä. Siinä sitten torkuttiin puoli 8 saakka kunnes sängyssä oli tulva :kieh: Pojan vaippa pettänyt liiallisen maitomäärän vuoksi ilmeisestikin |O

Täällä yksi jolla limatulppa irronnut, siitä nyt noin 2 vkoa(kai?) jo aikaa ja tosiaan kohdunsuukin sen 2cm auki ollut jo reilu viikon, toki EN toivo että vauva vielä syntyisi vaan että pysyisi tuolla sisällä vielä ainakin sen 37+ viikoille saakka, mutta siivotakin täytyy ja ruokaa laittaa kun täällä mikään ei tapahdu "itsestään"(Miehen osalta) :whistle:

Esikoisesta mulla irtosi limatulppa yli 4 vkoa!(kyllä) ennen kuin poika syntyi(rv 39+5) Eli eipä tosta tulpan irtoamisesta voi oikein vielä synnytystä ennustella... Joillakin menee muutama tunti joillakin muutama viikko.

Mulla on ihmeellistä vuotoa kyllä ollut tässä muutaman päivän ajan, mutta ei mitään verensekaista kuitenkaan.

Minnajajoel ja "Noah"35+2
 
Mä en ole edellisissä raskauksissakaan limatulppaa koskaan bongannut, joten en odottele sitä kovinkaan paljoa nytkään... Valkovuoto tosin on mullakin muuttunut sellaiseksi paksuksi, venyväksi ja kellertäväksi. ( eli onkohan tää nyt just sitä kyseistä? ) Vähän niinkuin räkää! yök! :x ja sitä tulee paljon! |O
 
Jaksamisia kaikille huonosti nukkuville! Mulla on nyt yöt helpottaneet kun ilmat viileni. Ainoastaan kerran yössä köpöttelen vessaan, muuten oon nyt aika hyvin saanut nukuttua.

Tuosta limatulpasta: mulla esikolta ei kerennyt irrota ollenkaan ja kuopukselta irtosi vasta silloin vk 42 kun olin jo synnärillä käynnistyksessä. Ja siskolla irtosi vk 34-35 ja synnytys meni kuitenkin yliajalle. Että ei tosiaan välttämättä tarkoita, että synnytys on lähellä.

Jotenkin mulla on kokoajan semmonen tunne, että pitäisi nyt levähdellä ja nauttia rauhallisesta elämästä, vielä kun kerkiää ennen vauvojen syntymistä. Mutta toisaalta ei osaa, kun tämä on kuitenkin yhtä odottamista ja jännittämistä, kun ei kukaan voi valitettavasti ;) voi kertoa milloin alkaa tapahtumaan..

Päivi
 
Mullakin alkanut tuntua uudenlaisia tunnelmia, pieniä vihlasuja kohdunsuulla, pikkasen rusehtavaa ja vaaleanpunaista vuotoa, kivuttomia suppareita. Ja vatsa on kyllä ollut sekasin jo viikon..epäilen että obsidanin vaikutuksena kun syön tupla-annosta.
Kaiken kukkuraksi on viisudenhammas alkanu puhjeta..kohta tulee läpi. Että just nyt piti. Edellisen kerran sain puudutteista allergiset reaktiot, mutta eivät kuitenkaan uskaltaneet arvata mistä johtui.


Voiko tuo limatulppa alkaa tiputtelemaan kolmannen ässän jälkeen :whistle: ?

Turvotustakin vähän on, mutta se kuulemma kertoo että istukka toimii tehokkaasti, enempää en asiasta tiedä.

Aamulla tein kirpparilla hyvät kaupat, 3 imetyspaitaa, farkut, olohousut, vauvan potkarit ja 3 hyväkuntoset imetysliivit 8e! Maksoin kylläkin kympin kun olin niin tyytyväinen!

Mukava sunnuntaita på alla!

mustajuuri 34+4
 
Kasassa ollaan mutta olo on aika tukala suoraansanottuna ottaa aivoon :kieh:
Supistelee kokoajan pää painaa vissiin jo niin alhaalla että siitä järkky paineentunne lantiossa ja pissalla käyni ei meinaa onnistua :/
Puukonisku vihlaisuja kohdunsuulla ym...ym....ym... |O |O |O
Vali vali :ashamed: On vaan niin outoa kun esikoisesta ei ollu mitään tämmöistä :eek: no enään [/b]17 days to go ;) kunhan ei menis yli ainakaan...


Vointeja kaikille! :hug:


Baby2003+pieni masuprinsessa
37+4 =) :heart:
 
Useammalla syysmassulla alkaa huomata raskausajan lopun lähestyvän oireiden perusteella. Jännää! Täälläkin supisti viime yönä parisen kertaa, mutta meni melko nopeasti ohitse ja sain jatkettua unten mailla. Kyllä tämä on nyt meidän kohdalta pian (n.1-7vko:a) ohitse. Aika on mennyt hurjan nopeasti.
Meidän perhe se vaihtoi eilen sporttiauton farmariin :'( . Nyt mahtuu vauvan tavarat paremmin ja muutenkin helpottaa elämää, mutta silti tunne ihmisenä sitä suree ihanaa entistä autoa. Eiköhän mukavuuden halu voita melko nopeasti. Vaikka kieltämättä tuntuu, että yksi vaihe elämästä on ohitse, mutta parempi on tietysti alkamassa! :heart:

No tällaista turhanpäiväistä ajattelua tällä kertaa. Kaikille säryistä ja kivuista kärsiville :hug: ja mukavaa loppuaikaa vähemmän oirehtiville!!

Ainoska ja Kullannuppu 38vk
 
Heippa!

Muutaman kerran olen kirjoitellut ja jonnekin bittiavaruuteen ovat tekstit hävinneet. Tästä masentuneena olen tässä vaan taustaillut... muutenkin kyllä ollut vähän alakuloista fiilistä ilmassa, ilman mitään järkevää syytä.

Kommentoitavaa olisi varmaan paljonkin, olette olleet kovin aktiivisia tässä viime päivinä, mutta raskausajan dementia estää muistamasta mitään lukemaansa 5min. pidempään. Mitä tapahtuukaan muistille kun imetys alkaa... viimeksi ainakin katosi päästäni kaikki järkevä aivotoiminta ja korvaantui maidolla koko pään sisältö. Monta kertaa päivässä havahduin siihen, että mitäs minä täältä tulinkaan hakemaan tai huomasi "kuuntelevansa" jonkun puhetta ilman mitään käsitystä siitä mistä puhutaan... Saati se hirvittävä sanojen unohtelu... "siis mikä se olikaan... no se missä istutaan... ai niin TUOLI." Sitä odotellessa.

Kaikilla tuntuu olevan kovasti valmista vauvaa varten, itse en saa mitään aikaiseksi... tosin kaikki oleellinen tarvittava on esikoiselta tallessa, mutta kuitenkin. Tuntuu ettei sitä ollenkaan tajua, että kohta se vauva oikeasti syntyy. Ehkä huomenna asia vähän konkretisoituu kun on synnytystapa-arvio sairaalassa. Terapiamielessä kävin tässä yks päivä kirjoittelemassa esikoisen synnytystarinan synnytys-osioon...ihan vaan kertauksena, että osaisin huomenna pysyä tarpeeksi tiukkana, ettei ihan hevin alakautta revitä jos ei tule... en siis sektiota toivo, mutta toivoisin kirjattavaksi valmiiksi, että JOS ajatukset muuttuvat tai tilanne vaatii, niin AJOISSA leikkaukseen, ettei tarvitsisi molempia päitä taas repiä auki.

Onko mitään kikkakolmosia, millä "vaientaisin" naapurin räksyttävän koiran ennen vauvan syntymää. Viimeksi oli melko sikeäuninen vauveli, mutta hermo meinasi itsellä mennä, kun itkuhälyttimen kautta kuunteli jatkuvaa räksytystä... joskus ne päiväunet tekisi terää itsellekin. Tietysti asiasta puhun heidän kanssaan, mutta se on ollut vähän kuuroille korville puhumista ja kun alussa varsinkaan ei ole mitään rytmiä, että milloin pihassa mahdollisesti nukutaan, niin ei voi sopia mitään kellonaikaa, että pysyisi piski sisällä. Olen koirien ystävä, mutta joku raja räksytykselläkin... varsinkin kun se haukkuu milloin mitäkin ohikulkijaa tai koiraa tai lentävää lehteä. Tulipa tilitys, mutta jos joku keksii jonkun kuningasidean, millä "viestittää" ilman jokapäiväistä valitusta että nyt olisi aika olla hiljempaa...

Yövalvomisista: itse nukun vielä aika hyvin,mitä nyt vessassa pitää rampata yleensä 3 kertaa yössä... siihen vielä esikoisen pari huutoherätystä päälle, niin ei siis kovin yhtäjaksoista unta tule saatua, mutta siihen tässä on jatkossakin totuttava.

Onnea kovasti kaikille piakkoin poksahtaville ja voimia mahan kanssa tuskaileville!!! Kyllä tämä loppuaika tästä pian menee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Superheppuli:
Heippa!

Tästä masentuneena olen tässä vaan taustaillut... muutenkin kyllä ollut vähän alakuloista fiilistä ilmassa, ilman mitään järkevää syytä.

raskausajan dementia estää muistamasta mitään lukemaansa 5min. pidempään. Saati se hirvittävä sanojen unohtelu... "siis mikä se olikaan... no se missä istutaan... ai niin TUOLI." Sitä odotellessa.

Kaikilla tuntuu olevan kovasti valmista vauvaa varten, itse en saa mitään aikaiseksi...

Tuntuu ettei sitä ollenkaan tajua, että kohta se vauva oikeasti syntyy. Ehkä huomenna asia vähän konkretisoituu kun on synnytystapa-arvio sairaalassa. Terapiamielessä kävin tässä yks päivä kirjoittelemassa esikoisen synnytystarinan synnytys-osioon...ihan vaan kertauksena, että osaisin huomenna pysyä tarpeeksi tiukkana, ettei ihan hevin alakautta revitä jos ei tule... en siis sektiota toivo, mutta toivoisin kirjattavaksi valmiiksi, että JOS ajatukset muuttuvat tai tilanne vaatii, niin AJOISSA leikkaukseen, ettei tarvitsisi molempia päitä taas repiä auki.

Mulla samat fiilikset
:hug: välillä oikeesti en muista olevani raskaana,niin epätodelliselta tuntuu että on oikeesti kohta toinen lapsi sylissä :heart:

Sitten välillä alakuloisuutta en tiedä mistä johtuu... :/
 
Palasin juuri parin viikon mökkireissulta Tampereen suunnalta, ja tuota tekstiä on kertynyt niin paljon tänne, etten kaikkea kerinnyt vielä lukemaankaan. Ilmeisesti kaikki ovat kuitenkin pysyneet kasassa sitten viime näkemän =)

Superheppuli & Baby 2003: Mulla on kanssa vähän samanlaiset fiilikset. En oikein osaa ajatella, että kohta se vauveli tosiaan syntyy. Ja mahanikin onnistun vielä välillä unohtamaan, vaikka se ihan kiitettävän kokoinen onkin. Edes synnytystä en ole ajatellut pahemmin stressannut/ajatellut. No, ensi torstaina menen synnytystapa-arvioon ja ehkä sen jälkeen kaikki alkaa muuttua konkreettisemmaksi.

Eilen sain vihdoin ja viimein ostettua itselleni imetysliivit. Kauppoja kierrellessä alkoi tehdä ihan älyttömästi mieli ostaa jo normaaleja syysvaatteita. Toivottavasti sekin aika koittaa pian! Äitiysvaatteet alkavat pikku hiljaa tympiä. Varsinkin kun en ole niitä ihan hirveästi ostanut ja tuntuu siltä, että aina on samat vaatteet päällä :/

Aiotteko te muut ottaa sairalaan mukaan omia vaatteita vai tyydyttekö käyttämään sairalaan kamppeita?

Terkuin Vilma ja papu 37+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja vilma 80:
Aiotteko te muut ottaa sairalaan mukaan omia vaatteita vai tyydyttekö käyttämään sairalaan kamppeita?
Mä otan kaikki omat kampeet tällä kertaa mukaan jopa vauvalle
;) Mua niin ällöttää ne valokuvat esikoisen aikaan kun oli tukka pystyssä ja sairaalaretkut päällä :'(
Oon repinytkin niitä kuvia... :/
 
Noista sairaalavaatteista: Mua kyllä kans ällöttää valokuvat ne kaavut ym päällä. Puhumattakaan niistä ylisuurista vauvan vaatteista. Mutta taidan olla kuitenkin niin laiska, etten jaksa omiani siellä pitää ja sotkea. Kun kuitenkin olo sairaalassa on yhtä hikoilua ja maidon vuotamista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vilma 80:
Aiotteko te muut ottaa sairalaan mukaan omia vaatteita vai tyydyttekö käyttämään sairalaan kamppeita?

Terkuin Vilma ja papu 37+4
Mä oon pakannut itelleni vaatteet valmiiksi sairaalakassiin. Piristää kummasti sitä sairaalassa oloaikaa, kun saa mukavat vaatteet päälle! =) Ne on ihan karseita ne sairaalan kaavut!

Vauvalle en oo pakannut kuin kotiinlähtövaatteet, kun ne on kuitenkin ihan ok näkösiä noi sairaalan vaatteetkin... =)

 
Superheppuli: tuo koira asia on jotenkin niin vaikea aina. Viime talossa meillä oli kohtelias nainen naapurissa, joka kysyi meiltä silloin tällöin ovatko koirat olleet hiljaa, pyysi myös informoimaan jos haukkuvat. Näin sen pitäs mennäkkin!
Mitä jos veisit sitruunapannan lahjaksi :whistle: , vitsivitsi.

Me ollaan kyllä sairaalassa omissa vaatteissa koko porukka.
 
minnajajoel:Kiitos, kun valaisit, mistä löytyy kynsisaksia. Täytyy huomenissa lähteä kierteleen nuo vapaavalinnat. Kieltämättä hieman jännittää, milloin lähtö tulee, kun tuo esikoinenkin syntyi ennen aikoja. Lisä jännitystä tähän touhuun tuo vielä se, että esikoisen synnytys kesti vain 50 minuuttia ja siitäkin ajasta vain 15 viimeistä minuuttia supistukset oli kivuliaita. En uskalla odotella kotona kovin pitkään sitten, kun supistelut muuttuvat säännöllisiksi. Vielä ei kuitenkaan lähtö häämötä, ei siis kiristä yhtään.

Päivi75:Ei sinne teholle joutumisesta varmaan mitään kriteeriä ole. Meidän poitsu syntyi 35+5 ja painoi 2235g, eikä joutunut teholle. Kaverilla syntyi tyttö 35+1 (2100g), eikä hänkään joutunut teholle. Toisen kaverin poika syntyi 42+3 (3700g) ja oli teholla viikon verran hengitysvaikeuksien takia. Tuo teholle joutuminen on aika yksilöllistä ja monesta eri syystä sinne passitetaan, ei pelkästään painon/pienten viikkojen takia.

balik:Mulle terkkari sanoi, että jos turvotus iskee, niin paras keino on runsas veden juonti ja nilkkojen pyörittely ja jalat ylös. Vielä ei tänne ole tuo vaiva ilmaantunut, mutta kyllähän sekin vaiva vielä ehtii tulla.

Limatulpasta:Esikoisen aikana ei ole mitään havaintoa koko limatulpasta, kai se sieltä on jossain vaiheessa ulos tullut. Melko varmasti en nytkään huomaa, vaikka se irtoaisi. :LOL:

Tosi pitkälle me syysmassut ollaan päästy, kun yksikään ei vissiin ole vielä poksaahtanut, vai?

Sairaalavaatteista: Tyydyn sairaalan vaaleanpunaiseen/vihreään desingmekkoon, niinku viime kerrallakin. Mulla ainakin hiki virtasi siellä niin, että sai vähän väliä olla vaatteita vaihtamassa. Eipä tarvii sitten kotona pyykätä heti, kun ovesta sisään tulee.

Viime yö oli täydellinen. Menin nukkumaan jo 23.00 ja heräsin seuraavan kerran vasta aamulla, kun esikoinen kömpi viereen 8.30. Kyllä piti muutamaan kertaa kelloo vilkasta, kun en todeks meinannut uskoa. Ei siis edes yhtään vessareissua yön aikana, todella harvinaista. Lisää näitä öitä...

T: Nanna ja Alvar 34+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja mustajuuri:
Superheppuli: tuo koira asia on jotenkin niin vaikea aina. Viime talossa meillä oli kohtelias nainen naapurissa, joka kysyi meiltä silloin tällöin ovatko koirat olleet hiljaa, pyysi myös informoimaan jos haukkuvat. Näin sen pitäs mennäkkin!
Mitä jos veisit sitruunapannan lahjaksi :whistle: , vitsivitsi.
Pakko tulla selventämään epäoleellista asiaa, mutta siis ongelma on silloin kun ovat kotona ja päästävät koiran ulos. Sisällä ei hauku ollenkaan. Eivät siis naapurit yritä edes pitää koiraa hiljaisena vaan saa rauhassa räksyttää... :x
 
Täällä alkaa näköjään yhdellä jos toisellakin olla jo tukalat paikat. Toivottavasti pian helpottaa :hug:

Miulla alkaa äitiysloma ensi viikolla, keskiviikkona on viimeinen päivä työharjoittelussa. Olen viihtynyt siellä todella hyvin ja en millään malttaisi vielä jäädä pois... juuri kun päässyt sisään hommaan, niin pitää lopettaa :| vointikin on ollut hyvä, en ole väsynyt työpäivien jälkeen, ei ole turvotusta ja supistuksia ei ole ollut. Ihan mainiosti voisin vielä parisen viikkoa jatkaa. Ihan hassua, koska oletin, että suorastaan odottaisin äitiysloman alkua ja olisin jo tässä vaiheessa kypsää kauraa.

Ajattelin, että koetan hoitaa Juniorin vaatteiden pesut ynnä muut valmistelut äitiysloman alussa ja sen jälkeen keskittyä olemiseen. Mitään suunnitelmia minulla ei ajan käytölleni ole. Koetan rauhoittua ja kasvaa henkisesti tämän viimeisen kuukauden aikana :D Vakavasti puhuen, pitää todellakin mietiskellä ja rauhoittua, valmistautua totaaliseen elämänmuutokseen. Juniorin syntymän jälkeen olen äiti ja siihen rooliin pitänee hieman syventyä jo etukäteen.

Meillä miehelle on iskenyt pesänrakennusvietti päälle :) se on siivonnut kaapit ja kellarikomeron ja suunnittelee nyt järjestyksen vaihtoa ja sisustusta. Hyvä vain, koska minua ei moiset puuhat (varsinkaan kaappien siivous ) kiinnosta :p

Mukavaa viikkoa kaikille, koettakaa jaksella :flower:

tiksu ja uffe (34+3)
 
Iltaa vielä täältäkin suunnalta ja mukavaa alkavaa viikkoa :)

Ajattelin laittaa vielä meidän Papun kuulumisia, kun jouduttiin hiukka paineiden ja päänsäryn (niin ja olihan ne proteinitkin plussalla ja turvonnuhan olen niin kuin te kaikki muutkin taidatte olla) takia tekemään retki päivystykseen.

Lääkäri parka meinasi lentää tuolilta kun kuuli raskausviikot ultraamisen jälkeen. Sen ensimmäinen mittaus (jota tehtiin sitäkin pitkään ja hartaasti) antoi painoarvioksi 3500g. Siinä vaiheessa tuo tuleva isäkin oli pienessä shokissa(ekan se sai jo kun Papun sydänääniä ei meinattu saada kuulumaan). Lopulta sovittiin kun kolmas mittaus antoi kilomääräksi 3,3 kiloa, että pysytään siinä. Olisi kuitenkin melkein viisi viikkoa laskettuun aikaan.. Muutenpa kaikki tuntui olevan kunnossa. Päänsärkyyn Panacodia ja pahoinvointiin oksentamista. Sen kuitenkin jaksaa, kun tietää masuasukin voivan hyvin.

venlae ja JÄTTIpapu 35+ (ainankin luultavasti..)
 
tup
Moi,

Kaikki taitaa olla vielä yhtenä kappaleena? Ihan tajutonta.. Mutta hyvähän se kait vaan on.

Tietääkö kukaan, mitä sairaalassa olo maksaa päivältä? Ilmaistahan se ei varmaankaan ole, jos pelkkä poliklinikkamaksu on sen 22 ?. Meneekö synnytyksestä yhden hengen maksu/ päivä? Ja entäs jos vauva joutuu jäämään sairaalaan pidemmäksi aikaa? Mitä se maksaa?

Tuttuni on joutunut olemaan kesäkuusta saakka sairaalassa ja nyt vauva on siellä vielä viikkoja. Ei kuulema tule aivan halvaksi. Aika hassua, että minimiäitiysraha on joku 15 ? päivä (vaiko vielä vähemmän?). Eihän sillä maksa ilmeisesti edes yhtä päivää sairaalassa!

Te ketkä olette nappailleet parasetamolia kipuihin, paljonko teille on sanottu vuorokauden maksimiannokseksi? Entä paljonko saa ottaa kerrallaan? Itse olen nappaillut supistusten yhteydessä tuleviin selkäsärkyihin 1000 mg kerralla ja pahimmillaan olen ottanut yhteensä päivän aikana 2000 mg. Polilla sanoivat, että 1000 mg kerralla on ok, mutta päiväannoksesta ei ollut puhetta. Neuvolassa täti taas sanoi, ettei hän voi sanoa kuin että 500 mg kolmesti päivässä. Mulla ei ainakaan toi 500 mg auta yhtään mitään. Onhan parasetamoli paljon tehottomampaa kuin ibuprofeeni.
 
venlae: Pyydä ihmeessä lähete Kättärille tai Naisten klinikalle että tekevät siellä sen koko arvion. Voivat sitten lähempänä LAta käynnistellä jos tuntuu liian isolta. Yleensä käynnistys menee alkaen viikolle 39+ mutta voivat tietysti katsoa että lapsi mahtuu yli 4500g syntymään normaalisti... itselläni kävi näin esikoisen kanssa ja vaikka nyt povataan taas isoa niin lääkäri edelleen sitä mieltä että kun 1 iso vauva pungerrettu ulos niin kyllä se toinenkin menee ja helpommin vielä :/
Toivotaan että tekevät sinun kohdalla oikean päätöksen :)

tup: Tuo sairaala maksu on kaiketi 26?/vrk ja se maksaa sinusta ja jos teille tulossa perhehuone niin myös miehestäsi samainen maksu (ainakin viimeksi meni näin).
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1731

Hyvinkään sairaala ilmoittaa hinnaksi ainakin 26?/vrk ja perhehuone 52?/vrk, joka sisältää myös isän ruokailut. Vauvan hoidosta peritään päivähoitomaksu hänen ollessa hoidossa lastenosastolla.


balik ja pikkuinen 38+1
 

Yhteistyössä