SYYSMASSUT '07 elokuussa

Aku
Ei oo todellista,nyt ne on hävittäny mun ainoankin päivien viihdykkeen: salkkarien uusinnat on loppu (jep,elämäni on näin hohdokasta...)!Suivaannuin niin että pesin ikkunat :D
Että olipa siitäkin jotain hyötyä.

Muut ihmettelee limatulppaa,mä taivastelen vaan tätä valkovuodon määrää.Miten sitä voi tulla noin paljon!? :eek:

Perlos aika outoa etteivät infonnu sua kohdunsuun tilanteesta,meillä on joka lääkärikäynnillä kattonu sen.Lukeeko sulla sielä neuvolakortissa mitään?Siellähän on se oma kohtansa tuolle kohdunsuun tilanteelle.

Jep,eipä tässä muuta taas tällä erää,kohta ruoanlaittoon.Pärjäilkäähän mammat!

T.Aku ja pieni
 
Aku:Ei lue neuvolakortissa mitään. Viimeksi viikolla 32 on merkattu. Huomenna on neuvola, pitää kysästä siellä että onko tämä tosiaan näin. Painoarviookaahan mulle ei oo tehty ollenkaan. Viimeksi lääkäri sanoi vaan että lähempänä 4kg ku 3,5 kg. Okei.. :whistle: Kai sitä yksityiselle pitää sit mennä jos yli menee ja tuo koko kuitenkin vähän jännittää ku on yläkäyrillä koko ajan menty. Ja 4d ultrassa sanottiin että on normaalia isompi.. Inhottaa tämmönen epämääräisyys :kieh:

perlos 37+3
 
mobicille onnea matkaan!

Tänään oli neuvola. Ei uutta taivaan alla. Paitsi että tällä kertaa vauvan pää oli jo kiinnittynyt. Ei vaan ole yhtään sen kummempi olo kuin viime viikollakaan että uskoisiko tuota. Kotimatkalla kaupassa meinasi mennä hermo ihmisiin, kun jonossa nahjustivat ja minä painavan korin kanssa vissiinkin supistelin, kun tuli yhtäkkiä vähän tuskainen olo :kieh:

Mahaa kutittaa ja pistelee siihen malliin, että on kai arpia tulossa. Tähän mennessä on ilmestynyt vaan rintoihin. Vielähän tässä ehtii tiikeröityä!

Mies ilmoittautui golfkisaan Tampereelle ensi viikolla. Tietysti just sinä päivänä synnytys alkaa (toivon vaan!)


Maarja ja vaava 38+2
 
Kiitos kanssasisareni kovista tsemppailuista ja hengessä mukanaolosta! =)
Yhtenä kappaleena kuitenkin palasin kotiin sairaalasta, ei ollutkaan lapsivettä vaan ties mitä (ei lääkäri eikä kätilö ollu kumpikaan oikeen varmoja, oliko kyseessä vain erittäin vetistä limaa vai mitä, eivätkä tienneet sitäkään mistä se punainen väritys tarttui :D ) Helpotuin kovasti kun ei tarvinnukaan vielä synnyttää! Jonkin sortin pakokauhu kun iski, että "ei kai ny vielä sentäs.."
Ottivat sitten kaikki mahdolliset näytteet sun muut ja olihan se ihana vilkaista pikkuista ultrastakin.. :heart: Painoarvio 3,4kg ja lapsivettä normaalisti. Ja vauvan sykkeet 132-152, mun sykkeistä ei sitte puhutakkaan :LOL: Onneksi kaikki oli OK!! =) Ja möhömahaistelua jatketaan kuten ennenkin :D Saa joku muu jakaantua mun puolesta ekana ja kertoa sitte kokemuksensa :D

mobic & "ei-enää-äidin-mielestä-liian-pikkuinen"-pikkukainen :heart:
 
Tänään ne taas alkaa, nimittäin Salkkarit :whistle: Mitenköhän koukkuun mä taas jään niihin.. Samoin tuntuu että jään BBhen, joka taitaa startata ensi viikolla. Pitäisköhän hankkia 24x7 :D Yhdessä vaiheessa sain jo vieroitettua itseni Salkkareista, en puoleen vuoteen katsonut, myös BBtä katsoin viime vuonna aluksi vain satunnaisesti..

Aamupäivän kävelylenkillä sain kaiketi raikkaanilman myrkytyksen :D Tovin verran kerkesin kotosalla häärätä kunnes piti tunniksi mennä unten maille. Kuinka sulle Elwi kävi ?

Toivotaan että Mobic saisi jo nyytin syliinsä punnerrettua :heart:

Hommasin vauvaa varten jo voiteita, talkkia, ym hoitotavaraa, ootteko huomannu eroja merkeissä, kun noita on Natusania, Ainua ja SebaMedia ja mitälie muita, erilaisia halpismerkkejä jne ?

Annmari ja tirppana 35+0
 
Oli pakko aamulla soittaa neuvola tädille kun vaavi eilisen supistus aallon jälkeen ei oikein liikkunut eikä reagoinut mihinkään.
No kuunneltiin sydän ja hyvin hakkas 120-150 välillä. Alkoi liikkumaan kun neuvolatäti tutki eli vieraat kädet sai liikkeelle
:)

Nyt taas supistelee ja rinnat vuotaa (onko muilla ollu havaittavissa ko.oiretta synnytyksen lähestyessä?).
Ai niin.... vauvan pää on kiinnittynyt..... meinaako mitään???

Miiuli 77 + :heart: Pötkötti 37+2 :heart:
 
Terveisiä synnytystapa-arviosta...joka oli kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa. Uuden ajan sain ensi viikolle ja katsotaan sitten taas jättipoikaa uudestaan. Kokoarvio oli 3522g ja viikkojahan on vasta 36+6. Siis melkoinen jässikkä taas tulee.Ensi viikolla sitten ratkaistaan, että käynnistelläänkö ja jos joo niin missä vaiheessa vai joudunko suoraan leikkauspöydälle. Mulla on vähän trauma noista "hoonoo soomee" puhuvista lääkäreistä ja taas osui eteen sellainen... joskin ihan mukava ja asiantuntevan oloinen. Ei paljoa edellisestä synnytyksestä jupistu, mutta jos ei leikkauspäätöstä tehdä ensi viikolla, saa kyllä joku kuunnella itkuni ja marinani edelliseen liittyen ja siitä seuranneet pelot myös. Elättelin vielä toiveita, että josko sieltä kuitenkin tyttö tulisi isoveikan iloksi, mutta samaa mieltä oli tämä lääkäri kun rakenneultrassakin, että iso pikkuveli sieltä on tuloillaan.Kävin sairaalareissun jälkeen oikein urakalla shoppailemassa vauvalle potkareita yms. ja itsellekin vähän jotain turhaa... Nyt sitten taitaakin olla aika mennä vaakatasoon ja jalat kohti kattoa odottelemaan esikoista mummulasta.

Vauvauutisia odotellessa... (ei ainakaan täällä ole tulossa, paikat nimittäin kiinni, joskin pehmennyt, ja täysmittainen reitti vielä ulkomaailmaan!)
 
Aku
Mä riivaan teitä tänään oikeen urakalla,jotenkin levoton olo.Siivoilin tossa ja tein ruokaa,sit iski väsy.Vartin jaksoin maata paikallani,ei tullut uni joten taas täällä =)

Perlos onpa tosi kummallista toimintaa,luulis sen kohdunsuun tilanteen olevan aika oleellinen tieto :headwall:

Ai että [/b] Mobic ,mä olin jo ihan varma että nyt tulee eka syysnyytti maailmaan :heart: mutta eipä vieläkään.Noh jatketaan odottelua.Mielenkiinnolla odotan että onko eka joku teistä jotka on jo hetken kärvistelleet suppareiden kanssa vai joku ihan ylläri kellä ei oo ollu mitään merkkejä ennakkoon.Vaiko mahdollisesti joku kellä käynnistys sovittuna,olikos se Joe kellä oli ainakin päivämäärä tiedossa?

T.Aku
 
Heips!

Kasvukontrollissa/synnytystapaultrassa käyty saikulla aamusella. Kaikki hyvin ja minulle tulossa taasen pieni ja siro alle 3 kilonen vauva. Paikat edelleen kiinni ja matkustusluvan sain espooseen. Nyt pe on lähtö ja su tullaan takaisin joensuuhun =) . Miulle sanottiin vain että onhan sielläkin päässä sairaaloita jos synnytys lähtee käynnistymään. Mutta kuulemma pelkoa ei ole :D . Ei tosin ole ollut pahemmin supistuksiakaan, mitä nyt tänään näkyi muutama ihan kiva käyrillä , mutta oikeestaan mitään ei tuntunut. Vielä yksi käynti saikulla 12.9 jos vaavi ei siihen mennessä ole jo maailmaan pötkähtänyt.

Olitko muuten joe sinä siinä pötköttelemässä minun kanssa samaan aikaan käyrillä. Tutun näköinen, mutta en ehtinyt siinä hötäkässä kyselemään. Taisi tosin olla siinäkin tosi paikat kyseessä, enkä viitsinyt häiritä jos et sitten olisi ollutkaan sama henkilö. Muuten kyselisin menikö kaikki hyvin kumminkin?

t. Roosakaisa ja pipaliini 36+4
 
Just kun tänään aamupäivästä täällä valitin että mitään ei tapahdu, niin sit käy näin. Kävin tänään ultrakontrollissa vähäisen veden takia, ja siellä todettiin veden vähentyneen entisestään... JOTEN Keskiviikkoaamuna käynnistetään.... APUA!!! En mä nyt vielä oo valmis! Kaikki on ihan kesken!! Puolet jutuista tekemättä.....
Todellisuus iski lujaa..... ja vaikka en ensisynnyttäjä olekkaan, niin nyt kyllä jännittää ja lujaa!
Mulla siis on tän viikon lopussa jo pikku nyytti.... Ja nyt on jo ikävä esikoista, että mitenhän se siellä mummulassa sitten ilman äitiä ja iskää pärjää (ihan kuin ei ennen olis hoidossa ollu!) vaikka vasta huomenillalla se sinne hoitoon viedäänkin!
Oonko mä nyt sit eka joka poikii... APUA!!!!!
 
tup:Sairaalamaksusta....Tayssissa ainakin maksu on 26 euroo/päivä ja jos vauva joutuu teholle, niin hänestä menee maksu erikseen. Kallista lystiä tuo synnytys, mutta toisaalta muualla maailmassa se on vielä kalliimpaa.

mobic:Mää olin ihan varma, että nyt saadaan ensimmäinen syysmassu maailmaan, mutta tulitkin sitten takaisin :hug:

Taitaa olla aikas sitkeitä nää meidän syysvauvat, kun näin pitkällä jo mennään ja yksikään vesseli ei ole tupsahtanut vielä ulos. No kohtahan se syyskuu alkaa ja toivotaan, että sitten viimeistään alkaa tulevaan poksahtamis uutisia.

Maarja:tuskin kukaan ahdistuu negatiivisista kuulkumisista. Eiköhän meillä kaikilla ole välillä kiukku/negatiivisia tuntemuksia. Välillä tuntuu, että itsellä on vähän liiankin paljon valittamista. SEhän olis ihan epänormaalia, jos kaikki täällä hehkuttais, miten ihanaa on olla jättimäinen valas turvotuksineen ym. kipuineen. Kaikki paha olo ja hermoilu kannattaa purkaa täällä, kyllä me ymmärretään, kun samassa tilanteessa ollaan :hug:

Musta tuntuu, että nuo paikkojen auki/kiinni löpinät on ihan turhia. En usko, että niillä on välttämättä mitään merkitystä synnytyksen alkamiseen. Esikoiselta oli pari päivää ennen syntymään paikat täysin kiinni ja kanavaa jäljellä 4cm (ultralla katsottuna), lekuri tuumasi, että yli menee ja heittämällä. Pari päivää noista lekurin sanoista ehti kulua ja sitten poitsu päätti syntyä, syntyi siis 35+5. Eli voi ne paikat aueta nopeestikin, koskaan ei voi tietää.

Täällä on vietetty ensimmäistä ä-lomapäivää, vaikkakin kela ei ole vieläkään myöntänyt sellaista. Olen yrittänyt soittaa kelan ja kysellä ä-loma/rahahakemuksen perään, mutta kukaan ei osaa sanoa siihen mitään. Kai se on pakko huomenna lähteä riehumaan sinne toimistoon, josko se mun hakemus jostain löytyis. :kieh:

Aamupäivä on mennyt hieman ihmeellisissä merkeissä. Pitkiä supistuksia on tullut aika tiheesti, mutta ei kyllä kovin kivuliaita ole. Välillä supistus säteilee etureiteen. Säteileekö jollain toisellakin supistus jalkoihin?
Täälläkin odotellaan innolla illan salkkareita ja vielä reilu viikko, niin BB starttaa =)

T:Nanna ja Alvar 35+0
 
tup
Miten teillä on siellä vikalla lääkärikäynnillä katsottu kohdunsuun tilanne? Mä kävin kerran YTHS:n gynekologilla ja se sanoi, et ei näillä viikoilla yleislääkäreiden pitäisi ollenkaan tehdä sisätutkimusta, jos ei ole ultraa käytettävissä. Ja sanoi, ettei itsekään halua tehdä ilman laitteita, koska se on niin arpomista.
Osa kohdunkaulasta on sisäpuolella, joten sitä ei voi tunteakaan ulkopuolelta. Se muodostuu kai lantionpohjanlihaksista (?). Mulla LL ei löytäny koko kohdunkaulaa, mutta ultralla löytyi 3.6 cm. Aiemmin sisätutkimuksissa lääkärit oli käsikopelolla mitanneet 2.5-3 cm. Meillä ei neuvolassa ole mitään ultria ja lääkärikin on taas vaihtunut. Voi olla jopa joku kandi. No jos on kokematon, kirjoittaa toivottavasti helposti lähetteen polille kokoarvioon!

Nanna: Mulla kun tuli oikein kovia supistuksia viikko sitten, jossain vaiheessa säteili reisiin. Oletan, että kun tosi on kyseessä, voi mennä vaikka jalat alta. Tällä hetkellä säteilee vaan selkään ja kylkiin. Äippäpolilla sanoivat, että selästä tavallisesti siirtyy alavatsalle ja ehkä reisiin. Ja muodostuu tavallaan rengas.
 
Mam84: Tsemppiä kovasti käynnistykseen! =)

nanna-80: Mäkin oon jo kohta 2vkoa ollut mammalomalla, vaikka päästöstä ei ole kelasta vielä tullutkaan! |O Saas nähdä koska tulee, kun eka maksupäiväkin pitäis olla jo 3 viikon päästä! Mulla ainakin päätöstä on myöhästyttänyt mm. se että meidän firma oli lomakauden täysin suljettu, eikä kela siksi saanut tarvittavia tietoja sieltä. MUTTA lomakausi loppui jo 2vkoa sitten! eikä vieläkään mitään kuulu!! Argh!

Tylsää on täälläkin... Mieskin meni taas viikon loman jälkeen tänään töihin, eli mä saan taas istua illat pitkät yksin kotona... :(
 
Olittepas te kirjoitelleet parin päivän aikana! :eek:

ensinnäkin mam84! Kovasti tsemppiä keskiviikkoiselle käynnistykselle! :)

Minäpä sitä olin "mehtäläisenä".. :D Miehen kanssa pusikossa istuin sorsia jahtaamassa. :) hänellä pyssy ja mulla kamera. Noo eipä nuita lintuja paljoo näkyny.. eikä tarvinnu tehä suojautumisliikkeitä korvien suuntaan, kun ei tarvinnut edes yrittää ampua. hyvä niin.. :)

Ja järkytyin pahemman kerran, kun veli soitti ja kertoi, että äiti oli jouduttu viemään ambulanssilla sairaalaan.. :'( Oli rinnasta alkanu puristamaan, mutta sitten oli kuitenkin helpottanut kipu, eikä sydänfilmissä eikä verikokeissa ollut mitään erikoista. Nyt oovat vielä iskän kanssa sairaalassa ja tarkkaileevat tilannetta, mutta mitä luultavammin pääsee jo tänään kotiin..
Mutta kerkes kyllä vaikka mitkä ajatukset jo pyöriä päässä.. :(
Äitille ensimmäinen lapsenlapsi tulossa ja kaikkee.. Eikä ikääkään oo vielä 50.. Mut jospa se ei mitään vakavaa ollut.

sairaalavaatteista oli keskustelua. Itsekin aion olla niissä sairaalan iki-ihanissa kaavuissa. Saapahan vaihtaa mielin määrin, eikä kotona tarvitse heti olla pesemässä. Mutta ajattelin kuitenkin, että varaan omia alkkareita sekä imetysrintsikat mukaan. Pitäis vaan nekin kaydä ostamassa.. No torstaina ennen sitä mahdollista kääntöyritystä. :)

Vauvelille oon jo valinnut kotiinlähtövaatteet mukaan. body+potkarit sekä myssy ja sitten laitoin mukaan lähtemään itse tekemäni villavaatteet. Siis pusero, housut, villamyssy, tumput ja sukat. Ja vielä jonkun viltin laitan mukaan lähtemään jos sattuu olemaan viileä keli. Pitää laitella ne turvakaukaloon mukaan, niin mies sitten tuo ne. Pitäis vielä katsella itsellenikin kotiinlähtökamppeet. Tulis vaan se peekuleen H&M paketti, kun tilasin sieltä veryttelyhousut ja hupparin, niin ne vois ottaa itselle. Kolme viikkoo jo tässä ootellu...

tjahhah.. siirrytäämpäs taas lueskelulinjalle. :)

-Bluedrama ja röllykän asukki 36+5 :heart:
 
minunki puolesta onnea käynnistykseen mam84, kumpa itekki sais jo käärön syliin... vaikka tietysti parempi että vielä kasvelee jonki aikaa masussa.

Minulla äippäloma alko perjantaina ja viime viikolla tiistaina olivat vasta laittaneet työpaikalta palkkatiedot kelaan, mutta nyt näkyi jo kelan sivuilla päätös. Kirjettä en oo vielä saanu.

eilen sain poimittua ja keitettyä mehuksi ämpärillisen punaviinimarjoja, ja koko päivä meni touhutessa. no sehän kostavuu ja tänään oon aivan kuitti ollu, ei jaksa mitään vaikka kiireen kyytiä sais vielä poimia marjoja talteen ettei linnut syö niitä.

nökö rv 35+3
 
Täällä vointi on ihan ok. Kivuttomia suppareita on jonkin verran ja tuntuvia sitäkin harvemmin. Hyvin jaksoin kävellä viikonlopun Tallinnassa, se olikin sitten vika reissu ennen vauvan syntymää =). Tietysti jalat huusivat hoosiannaa illalla kaiken kävelyn jälkeen, mutta mies oli ihana ja hieroi niitä ennen nukkumaanmenoa.

Vauvalle pitäisi vielä hankkia parvekevaunut jostain. Huuto.netistä bongasin yhdet kivat, tai olisi siellä varmaan useammatkin jos jaksaisi selata läpi. Amme ja hoitoalusta puuttuvat myös, ajattelin ne tällä viikolla hankkia. Muuten kaikki alkaakin olemaan valmiina :).

Mam84, peukut käynnistykseen!

Monella muullakin taitaa olla enemmän tai vähemmän lähtötuntemuksia. Mä odotan myös kovasti, että saan vauvan syliin, mutta ainakin vielä on sellainen olo, että antaa toisen kasvaa rauhassa ja jaksan kyllä vielä hetken odotella. Toista se on varmaan sitten jos menee monta päivää yli.

-meja 36+2
 
Heips!

Ei sitten vieläkään yhtään ilmoittautunutta uuden vauvan "omistajaa". Jopas kestää! No muutamalla on kuitenkin jo päivä tiedossa. Tsemppiä vaan Mam84 keskiviikolle!

Mulla ei oo vielä (huom. vielä! ) tullut yhtään tunnetta että syntyis jo. Suurempia vaivoja ei oo ollut. Ja ehkäpä se ensimmäisen lapsen tulo kuitenkin sen verran jännittää, että oon vain koittanut nautiskella tästä odotusajasta ja kun vielä saa olla vain eikä oo pakko tehdä mitään, jos ei satu jaksamaan! Ei sillä ettenkö kuitenkin innolla odota tulokasta, liekö jotain viime hetken ramppikuumetta. Nyt vielä pukkas päälle kunnon flunssa, että ei kiitos synnyttämään lähtöä vielä..

Neuvolassa tuli tänään käytyä. Kaikki ok. RR vähän koholla, ite kyllä mietin että johtuisko ihan tästä flunssasta. Sf 32cm, sama kuin 2 viikkoa sitten. Tuumas että on tainnut vauva alkaa laskeutumaan. On mulla kyllä nyt tuntunutkin välillä painontunnetta ja kipua alhaalla. Ultralla tarkisti vauvan asennon, rt:ssä on. Oli vauva niin sikeässä unessa ettei edes käsi heilahtanut ruudulla, nyrkit pystyssä vain oli.

Nanna tais odotella myös kelalta postia. Mulla on kans loma alkanut jo 13.8 eikä vieläkään mitään rahapäätöksiä oo tullut. Tänään jo kävin kelan ovella pyörähtämässä, mutta oli niin paljon jonoa, että meen suosiolla huomenna uudestaan. Epäilen vain, että onkohan meidän palkkatoimisto muistanut edes lähettää mitään tietoja kelalle. No käyn ensin kysymässä mikä mättää ennenkuin palkkoihin soittelen.

Nyt valmiusasemiin sohvalle, salkkarit alkaa!
-Pilvi ja vauva 36+1-
 
Aku
Tup kyselit siitä kohdunsuun tarkkailusta.Meillä neuvolassa on ultra ja jokaisella 3:lla lääkärikäynnillä ovat ultranneet ja tehneet sisätutkimuksen.Ilmeisesti näiden yhteistuloksena heittäneet jotain lukuja sinne neuvolakorttiin.
Itse suhtaudun terveyskeskuslääkäreihin (ainakin omaani...)aika suurella varauksella.Esimerkkinä sellanen että pari viikkoa sitten kun kävin siellä kättärillä niiden sydänäänien takia,päivystävä lääkäri ultrasi (emättimen kautta)ja teki sisätutkimuksen.Silloin sanoi että paikat kiinni kanavaa jälellä 1,5cm.
Nyt viime torstaina neuvolassa sitten lääkäri totes ultran jälkeen(mahan päältä) että hiukan pehmenneet paikat ja kanavaa jälellä 2,5 cm... :headwall:
Itse uskon enemmän tuon päivystävän lääkärin juttuihin,tosin eipä sillä nyt mun elämään juurikaan ole vaikutusta onko kanavaa jäljellä 1,5cm vai 2,5cm.Tuskin kuitenkaan on ihan lähipäivinä syntymässä =)

Näin siis meillä.Läheskään kaikissa neuvoloissa tota ultraa ei oo käytössä kylläkään.
Apua,mä missaan kohta salkkareiden uudet jaksot Heippati hei!

T.Aku
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bluedrama:
Olittepas te kirjoitelleet parin päivän aikana! :eek:

ensinnäkin mam84! Kovasti tsemppiä keskiviikkoiselle käynnistykselle! :)



-Bluedrama ja röllykän asukki 36+5 :heart:

Mä taisin veikata että ensimmäinen syysvauva syntyy

22.8? En löytäny omaa kirjoitustani kun olin kirjoittanu oman veikkaukseni syntyvästä syysvauvasta mutta muistelen et se ois ollu toi 22.8 ;)
 

Yhteistyössä