Huomenta! Nyt olin varma, että täällä olis jo jotain vauvauutista, koska viime yönä oli niin mieletön ukonilma ainakin etelässä. Eikös se joidenkin uskomusten mukaan vaikuta synnytyksen käynnistymiseen? Tosin ei kai sairaalasta noin vaan laiteta tänne viestiä. Mun kaveri, jolla oli laskettu aika 1.9., sai tänä aamuna pojan, oli syntynyt tosi nopeasti, melkein ambulanssiin. Supistellut enteilevästi joku viikko sitten, ja siinä oli kohdunsuu auennut jotain 3 cm ja vauva oli aivan laskeutunut.
Onko muilla vaikeuksia päästä aamulla sängystä ylös? Mulla menee vasemmalla kyljellä nukkuessa selkä ja vasen kylki niin kramppiin että tarvitsen vetoapua ja parasetamolia. Parasetamolihan on ihan ok, mutta silti harmittaa vetää mitään nappeja.
Mulla jatkuu supistelut, jotka on siis alkanu jo viikolla 18. Nykyään tuntuu supistusten aikana kipua alavatsassa ja juuri selässä. Kerran säteili viikonloppuna jalkoihinkin, kun oli supistellut jo tunnin 3 min välein. Voiko ollakin niin, että ne supistukset ei itsessään ole niin kivuliaita (siis maha menee vaan pinkeeksi), mutta se säteilevä kipu juuri selkään jne on se kivulias juttu siinä? No joka tapauksessa selkäkivut alkoivat siis tästä viikonlopun supisteluepisodista ja nyt on vain lähes kroonistunutta jäykkyyttä. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan vielä tulisi, viikkoja on tänään tasan 34 ja lääkäri ja neuvola vasta viikon päästä.
Miltä se tuntuu, kun vauva on laskeutunu? Alavatsassa on kyllä sellaisia kuukautiskivun tuntemuksia ja nyt ne tuntuu tosi selkeesti esim. sillon kun vaavi liikkuu kovasti. Ja äiti ja mies molemmat kommentoi sen supistelukohtauksen jälkeen että kylläpä maha näyttää valtavalta ja terävältä, ihan kuin olisi muuttanut siinä päivässä muotoaan. Musta se ei näytä suoranaisesti laskeutuneen, en tiedä. Katsoin tuossa Cassyn profiilia, ja mun maha näyttää suunnilleen samalta. Onko se nyt sitten alhaalla? Tosin henkeä ei ahdista, mutta välillä ne vaavin jalat on ojennettuna niin jumalattoman ylös että sattuu aivan tajuttomasti.
Gynekologi sanoi muutama viikko sitten, että laskeutumisen tuntee häpyluun päältä. Jos käden pystyy painamaan siitä vaivatta alas muutaman sentin, vauva ei ole laskeutunut. Nyt kun yritän, niin en kykene painamaan kun sattuu kovasti, mutta voi johtua liitoskivuistakin. Enkä halua järkyttää vaaviakaan..