SYYSMASSUT '07 elokuussa

Juu, en yhtään osannut arvatakaan, että froteepahaset on niin kalliita! Tietysti tulvalta voi säästyä ihan pyyhkeiden tai muidenkin viritelmien avulla, miten kustakin tuntuu parhaimmalta! Turhan tarkaksi en kuitenkaan aio tässä asiassa ruveta. Jos holahtaa miten sattuu, niin kai sitä voi holahtaa matolle, kynnykselle, pihatielle, autonpenkille, minne vaan. Ehkä ajatus siitä voi näin etukäteen harmittaa, mutta tuskin tosi paikan tullen edes mies ottaa hernettä nenään, jos penkit vähän kastuu :whistle:

tup
Meille neuvolatäti jutteli synnytysvalmennuksessa vesien menosta ja kun eräs tyttö huolehti, mitäs jos tulva yllättääkin julkisella paikalla niin th siihen kohautti olkiaan, että sitten se tulva tulee... että eihän sille mitään voi. Jos joku oikein tuijottaa, niin voi vaikka sanoa, että morjes, mä tästä lähden synnyttämään! Mitäpä siitä, jos jääkin suu ammollaan perään katsomaan :D
Niin ja meille kerrottiin, että useimmiten vedet menee illalla, yöllä tai aikaisin aamulla. Tiedä sitten mistä johtuu ja kuinka totuudenmukainen tämä väittämä on...

Mulla menee tämä päivä aika lailla laiskotteluun! Voi jestas... :ashamed:
 
Terveisiä viimeisestä ultrasta... Kohdun kaulaa pari senttiä jäljellä ja auki reilulle sormelle, eli hyvällä mallilla. Mutta useestihan just niin käy että kun oikeen hehkuttaa niin yli mennään ja reilusti! :kieh: Olipa huvittavaa kuunnella kun se th laittoi mut sitte ensiksi käyrään, niin nappulalla oli hikka ja sitä "pieretti" ja muutenkin se oli niin levoton, että lääkäri otti mut siitä pois reilun viiden minuutin päästä ja sano että, niin hyvinvoipainen lapsi on että, mitä siinä enää makailet (vartti piti olla). No, olo täällä muuten ihan hyvä ja huomenna olis vielä neuvola. Tänään olis tarkoitus hakea pinnasänky ja istuin. Vaatteet on pesty ja silitetty vihdoin, vielä pitäis ommella verhot, leipoa, käydä ostamassa muutamia vauvan vaatteita ja siivota vaatekaappi... Tekemistä riittää siis seuraavillekkin päiville! B)
Koittakaahan siskot jaksella vaikka kuumuus vähän vaivaakin. :hug:

Hannis 36+1
 
Onko kukaan jo synnärillä? Ilmoittautukaahan pikaisesti niin tiedetään ketkä vielä ovat kotona. Täällä sitä kärvistellään itse ainakin kotona. Lapsivesien menosta, ei kai sitä julkisella paikalla mitenkään tarvitse ihmisille selitellä eiköhän tuo ole aika luonnollinen tilanne. Ja useimmitenhan tuo lähtö tulee yöllä jostain kumman syystä. Onko aiheesta tehty jotain tilastoa eli kuinka moni synnytys käynnistyy öisin?
Kaikille paljon jaksamisia tasapuolisesti!
papukaija+vauva kohta 37 täynnä
 
vielä kärvistelen helteissä yhtenä kappaleena :p Muuten kaikki mennyt samaan rataan kuin ennenkin, torstaina pääsee kuulemaan uusia neuvolauutisia. Ja äippäloma alkaa ens maanantaina, loppuu sairas/kesälomat :D Jaksamisia kaikille syysmassuille!

Chevitar 34+1
 
Heipparallaa!
Täälläkin vielä kasassa. Viime viikon lääkärikäynnillä tilanne ennellaan, eli kohdunkaula pehmennyt, mutta kiinni ja 2,5cm jäljellä. Eilen sairaalan erikoislääkärillä tilanne olikin jo eri, eli kaulaa jäljellä 1cm, ja sormelle auki. Maha onkin ollut hieman kipeä pari päivää. Pojan paino on noussut mukavasti, nyt pa oli 2,7kg. Eivät enää pelotelleet, että liian pieni. Ja poika syntyy viimeistään 28.8. Silloin on varattuna sektioaika. Mä kyllä luulen, että syntymäpäivä tulee olemaan hieman aiemmin, olo on ihan erilainen kuin viime viikolla.
Tsemppiä kaikille ja pysykäähän kasassa turvallisille viikoille!
Jode ja Onni 37+1
 
Pikaisesti neuvolakuulumisia laitan...
Tänään siis rv 35+6
*painoa +850g/vko, yhteensä 11,4kg
*Turvotus +
*Paineet 133/71
*Pissa puhdas
*hb 124
*kohdunpohjan kork. 33
*Tarjonta ?

Saatiin siis lähete äippäpolille, jotta saatais toi tarjonta selville... Peppu (luultavasti ) löytyi oikealta kylkiluiden alta, mutta pää ei tuntunut olevan ihan siellä missä olisi toivottavaa. =)

Nyt syömään ja sit leffan pariin... Naatiskellaan miehen kanssa kun silläkin lomaa ja saahaan olla ihan kaksistaan! :)

Möörwa ja papu rv 35+6
 
Eli kotosalla ollaan :wave: huomenna s-tapa-arvio ja tietää taas hiukka enemmän... lapsivesistä :yllättävän monella tutulla synnyttäneellä ne ovat menneet vasta laitoksella. lähtö tullut pelkkien kipeiden supparien myötä =) itsellä vedet meni vasta lääkärin neulanpistosta :LOL: mutta jaksellaanpa taas ja kuullaan :wave:

Zennia + pikkuötökkä 37+3
 
heissan!

täällä kanssa vielä yhtenä kappaleena ollaan.. sais jo pikkuiset syntyä, olo sen verran tukala ja kaikki paikat turvoksissa.. perjantaina äippäpoli aika pitäis sillon selvitä sektio aika jollei a vauva ole kääntynyt rt:aan. viime yönä masussa kävi sellainen vilske että enää en tiiä miten päin ovat!

nyt on ilmennyt uus "vaivakin" rinnat ovat todella kipeet siis ihan kosketusarat.. välillä ne jomottaakin oikeen kunnolla.. ei kiva :/ muilla ilmennyt tällaista?

mä kun luulin että kaksoset syntyisivät paljonkin etuajassa mutta mun kohdalla ainakin väärässä olin, toivottavasti en enää kauaa joutuisi odottelemaan että nyytit olisi sylissä! =)

jaksamisia kaikille!

t.alizia & masuvaavit rv 37+ jotain..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Juu, en yhtään osannut arvatakaan, että froteepahaset on niin kalliita! Tietysti tulvalta voi säästyä ihan pyyhkeiden tai muidenkin viritelmien avulla, miten kustakin tuntuu parhaimmalta! Turhan tarkaksi en kuitenkaan aio tässä asiassa ruveta. Jos holahtaa miten sattuu, niin kai sitä voi holahtaa matolle, kynnykselle, pihatielle, autonpenkille, minne vaan. Ehkä ajatus siitä voi näin etukäteen harmittaa, mutta tuskin tosi paikan tullen edes mies ottaa hernettä nenään, jos penkit vähän kastuu :whistle:

tup
Meille neuvolatäti jutteli synnytysvalmennuksessa vesien menosta ja kun eräs tyttö huolehti, mitäs jos tulva yllättääkin julkisella paikalla niin th siihen kohautti olkiaan, että sitten se tulva tulee... että eihän sille mitään voi. Jos joku oikein tuijottaa, niin voi vaikka sanoa, että morjes, mä tästä lähden synnyttämään! Mitäpä siitä, jos jääkin suu ammollaan perään katsomaan :D
Niin ja meille kerrottiin, että useimmiten vedet menee illalla, yöllä tai aikaisin aamulla. Tiedä sitten mistä johtuu ja kuinka totuudenmukainen tämä väittämä on...

Mulla menee tämä päivä aika lailla laiskotteluun! Voi jestas... :ashamed:
Mä ostin apteekista Tena suojalakanoita. Ne maksoi 80 senttiä kipale (85 cm x 160 cm) ja on tollasia kertakäyttöisiä, en sitten tiedä kuinka "imukykyisiä" mutta ajattelin laittaa sänkyyn muutaman päällekkäin. Mä olen kyllä kanssa sitä mieltä että jos vedet nyt lorahtaa parturissa, kirjastossa tai kaupassa niin mitäs sitten, aivan sama siinä kohtaa mitä muut ajattelee.

Maarja, etusivun systeemi näytti oikein hyvältä ja kiitos päivityksistä muutenkin.

Huomenna neuvolakuulumisia!
Mukavat illanjatkot!

Junnu ja Peanut 36+4
 
Elisa
Helteet vaan jatkuu, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla, eikä se taida sen viileämpää olla muuallakaan Suomessa. Koitetaan kestää!

Kiitos tup selkävinkeistä, mulla toimii paremmin tuo kuumalla hautominen kylmän sijaan. Ostin apteekista semmoisen geelipussin, jonka voi tarpeen mukaan jäähdyttää pakastimessa tai sitten lämmittää kuumassa vedessä. Ensin kun sillä hautoo semmoisen reilun vartin ja sitten hyvässä lykyssä saa miehen hieromaan n. puoleksi tunniksi ja lopuksi vielä pitää lämmintä geelipussia uudestaan, niin semmoinen tuntuu jeesaavaan vähän. Liikunta tuntuisi mulla vaan pahentavan, oon yrittänyt muutaman kerran olla sissi ja lähteä reippaalle kävelylle vaikka kuinka vihloisi, mutta se on osoittautunut kyllä huonoksi ideaksi...Pois tätä vaivaa ei kokonaan saa varmaan ennen kuin mahakin on poissa, toivottavasti edes silloin helpottaa!

Neuvolassakin tuli käytyä tänään, täällä päin ei käynnit näytä tihenevän siihen 1krt/vko vieläkään, mutta toisaalta kyllä mulle riittää tämä kahden viikon välein käyntikin ihan hyvin, kun ei mitään kummempaa seurattavaa tunnu olevan. Ja aina voi soittaa ja kysyä jos joku askarruttaa, sitä on kyllä toitotettu moneen kertaan. Seuraava käynti kahden viikon päästä siis lääkärille ja siitä taas kahden viikon päästä terkkarille.
Tänään paineet ja pisut oli niin kuin pitääkiin, käsikopelolla arvioiden täti antoi painoarvioksi 2300g. Ja sanoi että keskikokoinen vauveli olisi tulossa. Sf-mitta ei ollut kasvanut viime kerrasta yhtään, edelleen 30cm, mutta ei kuulemma tarvitse siitä huolehtia. Suhtaudun vähän skeptisesti tuohon käsin tehtyyn painoarvioon, harvoin ne tuntuu osuvan oikeaan. Itse kun syntyessäni olen ollut lähemmäs 4.5kg, niin ei tämän tulokkaan kyllä tarvitsisi ihan niin muhkea olla... :) Paino on nyt noussut yhteensä melko maltillisesti 8.5kg, siitäkin terkkari kyseli että olenko tietoisesti ollu vähemmillä syömisillä, mutta päinvastoin, olen kyllä vetänyt ihan kaikkea mitä mieli tekee, sattuneesta syystä varsinkin jäätelöä viime aikoina... :LOL:
Joo, ja raivotarjonnassa pitäisi kaverin olla ja melko alhaallakin kuulemma, itsestä tuntuu ihan toiselta, enemmänkin siltä että tyyppi majailisi tuossa just tissien alla. Jotenkin niin täysinäinen olo koko ajan eikä mahakaan kyllä roiku yhtään, vaan pönöttää melko suoraan eteenpäin.

Viikonlopuksi pitäisi lähteä kotiseudulle 500km päähän, ihan turvallisin mielin oon kyllä lähdössä, mutta neuvolatäti rupesi ohjeistamaan kuitenkin että mitä tehdä jos junassa hulahtaa vedet. No toivottavasti ei kuitenkaan ihan vielä tai ainakaan junassa :) Siinä saattaisi konduktöörisedälläkin mennä sormi suuhun :LOL:

Olikohan mulla muuta, jotain piti kommentoida mut en nyt muista mitä... No palaan ehkä myöhemmin!

Ja ISO KIITOS teille jotka laitoitte kestovaippanne kiertoon, kiitän ja kumarran nöyrästi!

terv,
Elisa ja muumio 34+3
 
Jaahas, en ole jaksanut ja viitsinyt pitkään aikaa kirjoitella... Pääsen kuudelta töistä ja en ole useinkaan edes avannut tietokonetta illaksi, vaan olen keksinyt jotakin muuta tekemistä. Työharjoittelussa olen viihtynyt todella hyvin ja olen päässyt jopa jo tekemään kimppuja ja asetelmia myyntiin. Harmittaa melkein, että harjoittelu loppuu ensi viikolla. Minulla alkaa äitiysloma ensi viikon keskiviikkona, mutta harjoittelu olisi joka tapauksessa loppunut perjantaina... kouluun ei tee kyllä mieli, mutta töissä olisi jaksanut olla pidempäänkin :)

Eilen oli neuvola, rv 34+4.
Painoa -133g/vko (uskomatonta mutta totta...töissä olen liikkeessä liki koko ajan, joten ehkä lisääntynyt liikunta vaikuttaa ) . Painoa nyt tullut yhteensä noin 7,5 kiloa.
turvotusta ei ole
paineet 110/68
virtsassa oli valkosoluja ja jouduin tänään kiikuttamaan näytteen labraan
hb 120 (viimeksi oli 112, joten parannusta on tullut)
sf-mitta oli 29,5 (eri mittaaja kuin viimeksi, kasvua oli vain 1,5 cm )
ja mikä parasta, Juniori oli tajunnut kääntyä pää alaspäin =)

Huomasin muuten kun tutkin tuota neuvolakorttiani, että minulla on sf-mitta kulkenut koko ajan yläkäyrällä, paitsi tällä kertaa, johtuen luultavasti eri mittaajasta. Vatsa miulla kuitenkin on ollut koko ajan melko pienen näköinen (taisinpa asiasta joskus valittaakin, kun harmittelin, että muilla näkyy vauvamaha, paitsi minulla.. ). Kaverillani on sf-mitta kulkenut koko ajan yläkäyrän yläpuolella ja hänellä on ollut vatsa tosi iso liki alusta asti. Kaverini on tosin kapoinen ja laiha, ei lanteikas kuten minä, joten ehkä vauva ei ole mahtunut kasvamaan lantion "sisällä", kuten minulla. Mutta joka tapauksessa, ei siis iso sf-mitta automaattisesti tarkoita isoa vatsaa, vaikka niin olen luullut. Tai sitten olen friikki :D (mikä sekin on hyvinkin mahdollista )

Eilen saatiin pinnis ja sitteri. Nyt puuttuu enää se vanna ja muutamat harsot. Ehkä saan ne sitten äitiyslomalla ostettua... tai sitten mies ostaa ne, kun olemme Juniorin kanssa laitoksella :p

Jaahas, nyt menen hoitamaan viherkasvejani. Sain töistä pari rescue-tapausta, joita ei enää voi myydä, mutta joista hyvällä hoidolla tulee vielä kelpo kasveja.

Koettakaa kestää hellettä, kyllä se kohta helpottaa!

tiksu ja uffe (34+5)
 
Yhtenä kappaleena ollaan edelleenkin.Entäs pippurimamma ja minnajajoel?

Ostin pinnasänkyyn sellasen patjansuojuksen joka on muovitettua froteeta ja sen saa laidoista kiinni renksuilla.En tiedä löytyykö aikuisten koossa.
On mulla edellisiltä muksuilta jäänyt myös sellasia "palasia"muovitettua froteeta ja ajattelin ottaa nekin käyttöön.

Toivotaan et helteet vähän hellittäis ja kaikki menis meil syysmassuilla hyvin.

Äippäloma alkais maanantaina(20.8) ja sitä ennen oon tässä pitänyt sairaslomaa ja vuosilomia pois alta.Ens vuonna uudet lomat ovat edessä sit mammaloman jälkeen.

Poikax3 ja taavimaija 34+2
 
...mäkin oon vielä ihan ksassa, vaikka tuntuu että kyllä tekis mieli ruveta jo poikimaan! Käytiin tänään Porin synnärillä tutustumassa ja kyllä mä kuitenkin haluun vielä sinne Vammalaan...

t. hikinen mam84 & "pippuri" 37+3
 
Ei ole vielä syntynyt meidän pikkuinen vielä ("onneksi"). Sairaalassa olin muutaman päivän huilimassa raskausmyrkytysepäilyn vuoksi. Nyt kuitenkin kotosalla, eikä tietoakaan supistuksista :LOL: Vaaveli taas kerran mennyt perätilaan ja viikon päästä aika ultraan äitipolille, meinasivat että jos on vielä silloin perätilassa 38+ viikoille varataan käynnistystä. Suostuin synnyttelemään vauvan perätilassa jos ei mene yliaikaiseksi ja ns.ylikokoiseksi :kieh: että reilu 3vkoa olis vielä tohon käynnistykseen |O Sais hellittää nää helteet kyllä siksi aikaa...Kiitos kaikille jotka olitte huolissanne "meistä", on ihana tulla takaisin ja lukea viestejänne, kun pähkäilette joko olen "jakautunut".

Minnajajoel ja "Noah" 34+4
 
Kasassa ollaan täälläkin vielä. Viikko sitten kävin äippäpolila ja painoarvio oli 2068g ja vaavi sai luvan tulla jos on tullakseen- lääkäri arveli että max n. 2viikkoa menee joten nyt ollaan puolivälissä sitä. Joka päivä tulee oltua kello kädessä aikaa ottamassa suppareista kun ovat tosi kipeitä ja pitkiä mut sit ne ainaa loppuu kuitenkin kesken. Saas nähdä pitääkö lekurin arvio paikkaansa- toivottavasti kun olo on tosi kipee ja yöt oikein pelottaa kun pitäis väkisin yrittää nukkua mut kaikki tuntuu niin hankalalta ja joka paikkaan koskee.

päivittäjälle: mulla tuli kuun alussa täyteen sitten se 26.

Vaavia varten kaikki on valmiina, jopa vaipat, tutti ja pullokin on ostettu- puuttuu enää vain se oleellinen...VAUVA.

Nyt täytyy lähtee juomaan kun tää kuumuus verottaa osansa. hyviä vointeja kaikille.

äippä ja pikkupoju 35+3
 
Tuli muuten mieleen, kun noista patjan suojuksista on ollut puhetta... että anttilasta oon ostanut tytön sänkyyn sellaisen. Pistän tohon linkin, jos jotakuta kiinnostaa, vaikka melko kalliita noikin on... :)
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=166744&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10008&compartmentId=10061&categoryId=10484

Ite en oo tota sängyn vuorausta ajatellutkaan, ehkä siks kun ei aikasemmillakaan kerroilla oo vedet menneet ennenku ponnistusvaiheen alkaessa. Mut imetysaikanahan noi suojukset on kyl tosi hyvät, kun tissit tuppaa vuotamaan yleensä aika paljon ja mä en ainakaan osaa nukkua liivit päällä! :eek:
 
Tervehdys kaikille!

Tulin vain kertomaan että olin tänään ensimmäistä päivää äitiyslomalla, melko huimaa. Olen toki ollut jo 3 viikkoa kesälomalla, mutta sehän on täysin eri asia. :D

Minun päähäni ei jotenkin mene että meidän jakaantuminen voi alkaa hetkenä minä hyvänsä. Silti on mukavaa ettei syysmasuihin ole tullut enempää vaikeuksia tai keskosia (ajatukset ovat edelleen Margessa, toivottavasti heillä elämä jatkuu isosta surusta huolimatta).

Profiilissa uusi masukuva! :wave:

Terveisin
Ihmeellisen hyvinvoiva Cassy ja vautsi-mussu 35+0
 
Pitääpäs munkin ilmotella, että yhdessä kasassa ollaan. Ettei joku pian erehdy muuta luulemaan... En oo jaksanut kirjotella, lukemassa oon kyllä käynyt. Luulin jo ihan, että minnajajoel on varmasti jo vauvan saanut!

Täällä vointi aika lailla ok, mitä nyt kuumuus vaivaa. Pikkuhiljaa alkaa olemaan koti valmiina vauvan tuloa varten. Jotain pikkujuttuja vielä pitää hakea, mm.vaippoja ja liivinsuojia.
Ootteko muuten varustanut vauvalle valmiiksi jotain "apteekkitavaraa"?
Meiltä löytyy Bepanthenia, talkkia ja ä-pakkauksen rasva ainakin. Mutta mitä muuta kannattaa varata? Tarviiko esim.navan putsaukseen varata jotain ainetta? Nimim. esikoista odottava kyselee...

No jospa lähtis koittamaan tulisko uni kohta, öitä kaikille!
t.Pilvi ja vauva 35+2
 
Neuvolassa kävin perjantaina ja kaikki oli ihan ok. Painoakin tullut vaan kohtalaisesti, vaikka jalat on kuin hobitin jalat, turvoksissa. Vauva on rt:ssä ja laskeutunut jo alas, mutta ei kiinnittynyt vielä. Mulla ei sydänääniä kuunneltaessa selinmakuu onnistunut ollenkaan, tuli niin huono olo..tästälähin kuunnellaan äänet istuen! Kuulemma painaa vauva istukkaa ja napanuoraa niin vauvan sykekin laski tosi selvästi selinmakuulla - eli se on multa kielletty. Sf mitta oli kasvanut kolme senttiä, nyt oli 32.

Ensi viikolla on lääkärineuvola, sitä mielenkiinnolla odotan. Nyt on supistelut vähän laantuneet, mutta muuten tosi tukala olo välillä ihan yhtäkkiä..rauhallisesti yritettävä ottaa..esikoinen vaan eri mieltä asiasta :(

Mulle on tullut jonkinlainen paniikki - ei synnytyksen takia, sitä en osaa vielä murehtia kun sitä ei etukäteen kuitenkaan tiedä yhtään miten se etenee. Mutta sen takia kun aika hupenee käsiin ;) Tuntuu, että on kaikki vielä kesken vauvaa varten, vaikka kaikki vaatteet jne. on jo valmiina ennestään mutta varastossa pahvilaatikoissa jne. Ja tuleva remontti huolestuttaa myös, haluan saada sitä ennen kaikki laitettua vauvalle valmiiksi.

Helteet saisi jo hellittää, jos turvotuskin vähän helpottaisi sitten. Lapsivesistä ollut puhetta, mulla tuli viimeksi sairaalassa ( olin siellä käynnistettävänä ), kotona oli sängyssä froteemuovi ( joka hiostaa... ). Saahan nuo sängyt, autonpenkit jne. kuivatettua ja jollain höyrypesurilla pestyä jos tarvii ;)

Terveisiä kaikille, sinnitelkää helteissä :hug:

Hassuliini ja masukas 35+4
 
Pitkästä aikaa minäkin olen täällä. Yhdessä paketissa olemme mekin, säännölliset supparit ovat lakanneet ja nykyään niitä tulee vain kivuttomina. Taitaa siis kestää toi synnytykseen lähtö vielä hyvän tovin. Mutta kaipa se masu on vauvalle vielä muutaman viikon paras paikka kasvaa, koitan ajatella näin. Eipä mitään uutta, torstaina neuvola ja ens viikon tiistaina äippäpolille painoarvioon.

Tinka ja vauveli 35+4
 
Tänään Helsingissä kokoonnuttiin ja oli todella mukava saada kasvot monille kirjoituksille.
Stockmannin kahvilassa kyllä päät kääntyivät kun 7 iso masuista syysmammaa talssi lähimmälle pullatiskille :LOL: eräs nainen tuli ihan sanomaan että olemme ihanan näköisiä :D
Juttua riitti niin että pari tuntia vierähti hetkessä... otetaanhan uudestaan jos vielä voimia riittää... tai sitten kun ollaan tästä jakauduttu ;)

Omassa voinnissa ei mitään uutta, eli kovasti vain odotellaan milloin saa lähteä synnyttämään.

balik ja pikkuinen 37+2
 

Yhteistyössä