SYYSMASSUT '07 elokuussa

Perus keitetty vesi ajaa sen keittosuolan tarpeen, eli ei sitä kannata apteekista alkaa hakeen, ja esim. normi haavojen puhdistukseenkin tavallinen vesi on parempaa ku keittosuola. Mäki ostin nenän niistäjän kans ihan kaupasta. Muistaa vaan ettei työnnä sitä sinne vaavin nenuun vaa siihen reunaan asti vaan. Eka en tiennykkäää miten ne oikeen pelaa. Muutaman tuttipullon oon hommannu. Sitte lähempänä la päivää haen kaupasta viel äippä maidon korviketta. Luulen, että en iha heti jaksa olla joka välis imettämässä, vaan saa tuo ukkokin jotain tehä :p suppojakaan en oo hakenu. Aattelin hakee itelle kyllä ihan suolen toimitus ruiskeita. Aattelin toimitta ite suoleni sielä synnärillä sitte, vaikka se varmaan pelaa ilmanki :LOL:
 
meliita eihän haavoja keittiksellä puhdisteta :eek: (edes meillä töissä.... )
ne keittosuolatipat on muuten kätevä nenuun siitä pikkupurkista laittaa tipoittain, eikä se puteli edes maksa kauheesti, se irrottaa kuitenkin hieman helpommin sitä räkää kuin pelkkä vesi..
päde kyllä se tästä helpottaa, kyseessä oli siis mun koira, tosin 14v. jo mutta niin rakas :heart: :'( joka päivä hieman helpompi, vaikka tasasesti päivän mittaan itkettääkin :'(

lisäyksiä vielä..

mustajuuri tervetuloa mukaan :flower:
maarja mulla myös napa pullahtanut kokonaan ulos, ilkeesti törröttää paidan läpi jos hieman kireempi paita päällä :whistle:
mä muuten käytin kipeisiin rintoihin sitä lampaanvillarasvaa, synnärillä sitä antoivat purkini mukaan ja sitä saa apteekista lisää..eikä myöskään tartte pestä imetyksen takia poies, suosittelen :)
 
Noh, noh.. eikös täällä vieläkään ole kukaan poksahtanut?? :D Mä taisinkin silloin joskus sanoa, että seuraavaks syntyy vauveli 20.8 mennessä.. katsotaan, osunko oikeaan ;) .

Mä en ole hirveesti jaksanut koneella istua tai olen lukemassa käynyt, mut sit kun pitäis kirjoittaa, niin jalat jo siinä vaiheessa tukit, eli ei muutakuin koivet ylös!

Täällä siis turvotus jatkuu todella ikävänä riesana.. välillä tuntuu, etten sit jaksa enään yhtään :'( .. Onko muilla turvotus sellaista, että oikeesti häiritsee normaali liikkumista ym.??

Eilen oli sitten Tayssissa synnytystapasuunnittelu ja tai no.. ei se mun kohdalla oikeen ollut suunnittelua. Niinkuin lääkäri totesikin, kun menin ovesta sisään, että onkos tässä jotain suunniteltavaa vai joko mulla on suunnitelmat valmiina :D . Oli todella mukava lääkäri!! Eli sektiopäivä on nyt sovittuna 6.9. Jos sitä ennen synnytys käynnistyy, niin sit tehdään heti sektio. Vauvan painoarvio ultrassa oli 3kg, eli ihan sopusuhtainen. Sukupuolta ei nähnyt, kun tämä vauveli viihtyy enimmäkseen selkä tossa edessä, eli potkii mun selkään päin. No luotetaan edellisiin ultriin, että tyttö siellä on =) . Samalla reissulla sit kävin anestesialääkäri juttusilla leikkauspäivää varten ja kätilön kanssa sovittiin sen päivän tapahtumat ja esilääkkeet sain jo kotiin ym. ohjeet. Eli 6.9. minä ja mieheni sit mennään klo 7.15 tayssiin osastolle 2a ja sit vain odotellaa, kun pääsen leikkuriin. Leikkaukset aloitetaan klo 8 ja minä olen ekana jonossa.. toki kiireelliset tapaukset menee mun edelle. Hassua, kun tietää, että milloin vauva syntyy =) .

Mut semmoista tänne..

MamMam ja Pikkanen rv 36+2
 
Neuvolakuulumisia.....


Rv 37+1

Paino :ashamed: 73,05kg painonmuutos +263/vk<ei paha
Turvotus +
RR 98/60
Pissa puhdas
Hb 129 jee :D se on noussut vihdoinkin kun oon syönyt obsidania säännöllisesti ;) (saa luvan noustakin kun menee maha niin kovaksi :kieh: )
Kohdunpohjankorkeutta ei ollu merkannu :eek: <sijais th :/
Rt
Syke 134 :heart:
Liikkeet ++

Siinähän noi taas olikin =)

Only 20 days to go ;) :eek:
 
Aku
Neuvola/Lääkärikuulumisia:

Vko 35+6
Paineet: 120/75
Paino: 53g/vko (Aatamin aikainen vaaka,eri kun neuvolantädillä,sopii mulle noi luvut)yhteensä 17kg...
Pisu: ok
Turvotus: -
Liikkeet: ++
Syke: +
Sf: 31cm
Rt
Painoarvio 2,6kg ja rapiat eli vauva kutistunut sitten viime viikon
:LOL: enpä jaksa ressata kun viimeks se 2,7kg olikin aika hurjan kuulonen (hypännyt keskikäyrän alapuolelta yläpuolelle).Nyt mennään taas pikkusen keskikäyrän alapuolella.
Kohdun suu kiinni mutta hiukan pehmennyt ja kaula lyhentynyt 1,5 cm.Ja aika alhaalla kuulemma viihtyy vaavi mutta ei kiinnittynyt.
Elikkäs kaikki kunnossa =)
Nyt evästä laittamaan!Vointeja kaikille!

T.Aku ja myllertäjä 35+6
 
Täälläkin ollaan yhessä kasassa vielä :D Ei haittaa mitään,vielä on vauva sen verran pieni että saa pysyä mahassa =) Olo on ollut ihan hyvä,supistuksia tulee monta kertaa päivässä,en oo mitään aikoja katellu :D Mattoja oon peseskellyt perjantaista asti,muutamia välipäiviä on ollut kuitenkin että ehtii entiset kuivua.Painepesurilla oon pessyt ne en varmaan jaksais enää peräsuoli pitkällä olla hinkkaamassa niitä :LOL: :D Pesujen jälkeen olokin on ollut sitten mitä on..Supistuksia,supistuksia ja supistuksia..Oon huomannu että mitä enempi päiviä menee sitä voimakkaampia ne alkaa olemaan,mutta ei liian kuitenkaan =) Yöt menee vähän silleen ja tälleen,hikoillessa ja kusella juoksemisessa.Aivan sama olkoon ulkona kuin kylmä vaan |O :kieh: Ja sitten ku en minä osaa/pysty nukkumaan ihan ilman peittoa!Että minä oon sitten hankala ihminen! :LOL: :LOL: :D :xmas: Mutta nyt on ollut ihana ilma,raikkaampaa ja vettä satanut+pilvistä!vielä vähän valittamista.Eli kun yöllä ei saa nukutuksi niin tietysti se verottaa sitten päivällä.Mutta oon päässyt palaamaan takaisin mun lemppari harrastukseen!!Päikkärien ottoon!! :D :D Laitan pojan aina tirsoille yhen aikaan ja ite hyppään punkanpohjalle kahen aikoihin(joskus aikasemminkin) ja Viivi pelaa sen aikaa muumi peliä tietokoneella ja sillä kuluu aika siinä niin tämä mamma saa vedellä tirsoja :D Tänäänkin otin nokoset,on se vaan niin ihana olo kun on saanut levähtää =)
Sairaalakassia en oo vielä ees suunnitellut,katotaan sitten jossakin välissä.Enkä myöskään apteekista oo ostanut vielä mitään,bebanthenia löytyy kaapista ja septidiniä myös.Tuo bebanthen on hyvä rasva muutenkin vaikkei nännit meniskään rikki,se on semmonen joka paikan rasva,voi laittaa vauvan pyllyynkin jos näyttää että alkaa punottamaan ja auttaa melko nopeasti!Ja mulla pojalla tahtoi mennä usein korvantausta(se poimu)rikki niin sitä puhistelin keitetyllä vedellä/puhdistusaineella ja laitoin rasvaa siihen niin autto hyvin.Myös pottujauho oli hyvä sinne ja takapuoleen.Minusta oli ne nenätipat(keittosuolaliuos)oikein hyviä ja pehmitti sitä nenä karstaa oikein hyvin!Mutta vesi ajaa samanasian kyllä mutta hankalampi laittaa.Joskus piti siihen veteen turvautua ku pääsi tipat loppumaan,otin vaan vauvan kainaloon ja kastelin sormea vesihanan alla ja tiputin vähän nenään sitä(hätä keinot keksii).Rintakumit piti ostaa ku poika oli pieni mutta ei se osannut kovin niitten kans imeä tissiä,mutta pakosta joutui jonkin verran ku mulla oli nännit ihan tohjona(ihottumaa ja rikki),ei voinut rintsikoita pitää,oli pakko antaa ilmaa ku meinas tulehtuakkin niin siksi piti suojaksi laittaa ne kumit ettei mee mitään ylimääräistä vauvan suuhun :x Nyt joudun lopetteleen,tuun jatkaan lisää sitten kun jouvan ja jos tulee jotain vielä mieleen =)
Miimari ja vauveliini rv 36+2
 
päivä kaikille!

juu täällähän on kirjoteltu kun en oo pariin päivään päässy lukemaan. Meillä salama löy tuohon viereiselle pellolle ja onnistu siinä modeemin sitte särkeen, tuli vähä puskista tuo ukkonen, istuin koneella ja yhtäkkiä räsähti ja modeemi oikein silleen välähti ja alko savu haiseen. Säihäkin ihan kiitettävästi.

olipa hyvä kun ootta noista apteekki tavaroista jutellu, olisin unohtanu ne aivan kokonaan. pitää kotia koittaa hommata kaikkee tarpeellista kun täältä ei tosiaan vaan äkkiä piipaheta kauppaan tai apteekkiin (lähin keskusta on 13 km päässä)

Minä täsä kelalta oottelen päätöstä kun tietääkseni huomenna pitäs äippäloman alkaa ja mitään lappua en oo vielä kelalta saanu... pitää varmaan soitella taas huomenna sinne.

tuntuu vähä haikeelta nämä loppu ajat, kun ensimmäistä oottelee niin tietää että nämä tulee olemaan viimesiä aikoja, vaan lueskella ja rentoutua ihan rauhasa ittensä kans, tuleviin vuosiin. Tietenki odotan suurella innolla vauvaa syntyväksi, mutta samalla hyvästelen "nuoruutta" jos nyt 26 vuotiasta enää voi nuoreksi sanoa :LOL:

jeeps vaan nyt lähen keitteleen spagettia

Nökö rv 34+6
 
Katselin tuota listaa odottajista ja huomasin että tyttöjä on tulossa vähemmän, joten kait sen uskaltaa tänää neuvolalääkärin jälkeen todeta, että tänne on tulossa tyttövauva. Tuo tieto on jo ollu jo meillä aikaisemmin, mutta kun lääkäri sanoi että 66% varmuudella, niin ei olla uskallettu sitä ottaa tosissaan. Eikä aiota nytkään kertoa eteenpäin, arvuutelkoot muut =)

Lääkärissä meni kaikki hyvin, lääkäri tokaisi että ei tarvi odottaa kuukauteen tulokasta, joten todennäköisesti yliaikaiseksi menee. Paikat ovat vielä kiinni ja kiinteät. Ihan hyvä oikeastaan sillä kokoa lääkäri arvioi 2450g. (mielestäni aika vähän)

Painoa on itselleni on tullut jo 17 kg ja jalat on kauheat pallot turvotuksen takia. Muuten voidaan ihan hyvin =)

Hyvää loppuodotusta kaikille
Terveisin Miikku78 36+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Möörwa:
Mä olen jo pitemmän aikaa katsellut ihastuneena noita vauvan riippumattoja nettikaupoissa ja pari päivää sitten haksahdin ja tilasin sellaisen! :D Tarkotus on siis virittää se pinnasängyn sisään roikkumaan. Saas nähdä miten toimii... =)
Luultavasti pikkuselle harjotellaan myös kapaloa laittamaan, kun ei siinä riippumatossa voi oikeen peittoa käyttää. Isommalle vois sitten tehdä/hankkia unipussin... :)
Minäkin ostin tuommoisen pinniksen päälle viritettävän riippumaton. Ainakin minusta kuulosti loogiselta se, että suora nukkumisalusta ei välttämättä ole paras mahdollinen vauvan selälle. Selkähän on ollut alusta asti kohdussa pyöreänä, vauvan selkä alkaa lukemani mukaan suoristua vasta noin puolen vuoden iässä. Toki meillä on myös pinnasänky hankittuna ja lakanoituna, voihan olla että vaavi ei jostain syystä viihdy riippumatossa. Mutta aiomme ainakin yrittää. Riippumatossa nukuttaminen taitaa olla vielä Suomessa harvinaista, me ainakin voidaan sitten vertailla kokemuksia eikös?

Ostin myös pienimmän unipussin minkä löysin, se on sitten soma. :heart: Toisaalta tuo kapalointikin on hyvä idea, täytyypä pyytää opetusta sitten synnärillä.


Cassy ja vautsi 35+2 (hetki lähestyy vääjäämättä!)
 
Taustalla taas seuraillut teidän aktiivisempien tarinoita =)
Nyt alkaa tavara "stressi" helpottaa kun sain tänään ostettua lähes kaikki loput "tarvittavat" vaavin tavarat. Alkaa jotenkin jännittämään kaikki asiat kun koti on jo niin valmis vauvalle.
Onko teillä joitain uskomuksia mitä teette tai ette tee ennekuin vauva on syntynyt?
Minä en sijaa vauvan sänkyä ennekuin hän on turvallisesti meidän luona.

Nyt on ollut muutama helpompi päivä kun ei ole ollut niin kuuma ja toivottavasti loppu aika mennäänkin sitten hieman viileämmässä kelissä.

Kyselin tuossa aikaisemminkin jo niitä jouduttamis konsteja... niin, että löytyykö teiltä tehokkaita

:LOL:

Ai niin... olettekos katsellut kun elomassut saavat ihan oikein urakalla vauvoja syliin.. ihanaa :heart: minäkin haluan pötkötin syliin.

Kaikille möhömahoille vointeja :LOL:

Miiuli 77 + :heart: pötkötti 36+5 :heart:
 
miikku78, tyttöuutinen huomioitu listassa =)

Hurjaa, kun täällä jotkut jo tietää synnytys(sektio)päivän. Jep jep, syksy lähestyy :eek: :heart:

Hantta06 :hug: Nytkö jo?

Robottina toistan kaikille, että yli menee yli menee... Ei mitään tuntemuksia missään. Kävely aiheuttaa vaan pientä kovettumista alavatsalla mutta ei sitä vissiin supisteluksi voi sanoa. Ei menkkamaisia tuntemuksiakaan ole ollut vähään aikaan. Ainoastaan toispuoleiset liitoskivut on muuttuneet hurjemmiksi. Hampaat irvessä käännän kylkeä tai suoriudun vessasta, housujen pukemisesta :kieh:


Maarja ja vaava 37+6

Niin ja kaverille syntyi sitten terve tyttövauva. Haluisin niin jo itsekin... Toisaalta pelottaa mutta...
 
Jaa-a...pitäisköhän munkin vaan ruveta pakkaileen sitä sairaalakassia. Eilen illalla vauva pönkäs oikein urakalla itteensä tuonne alaspäin, seurauksena 2h supistuksia säännöllisen epäsäännöllisesti alle 10 min välein. Sitte puol yhen aikaan yöllä oon nukahtannu ja nyt ei sitten tietenkään mitään. Mulla ei oo kummassakaan raskaudessa tullut yhtään supistusta ennen synnytystä, joten jännää oli tuokin kokea. Voihan olla siltikin että yli menee että paukahtaa, mutta jospa nyt kuitenkin varuulta pakkais kaikki valmiiks. Kerkesin jo illalla huolehtia, että jos lähtö tulee, niin mihin esikoinen...Ois meinaan ollu hoitajat tällä hetkellä vähissä! :)

Noista kavereiden käyttäytymisestä raskausaikana on ollu puhetta....Meillä muutamat kaverit hävis silloin ku ekaa ootettiin, mutta nytpä ovat sitten myöhemmin "takas tulleet" ku ovat ite ruvenneet perhettä perustaan... Tässä raskaudessa ei niinkään oo sellaista tapahtunnu, mutta yhen kaverin kohalla on sellanen jännä ilmiö, että vaikka sekin on kotona hoitovapaalla, niin ollaan tosi vähän oltu tekemisissä. Tosin niillä on talonrakennusprojekti menossa että kiirettä pitää, mutta silti musta jännä ku on sentään tuon meijän esikoisen kummi ja ei oo esim ees apua tarjonnu, että vois poitsua hoitaa ku lähtö sairaalaan tulee. Kumminkin silloin ku niille toinen syntyi, niin niitten esikoinen oli meillä hoidossa...Noh jokainen taklaa tyylillään.

Hantta06: Tsemppiä, ilmoittelehan itsestäsi... :hug:

minttu-82 ja TaimiMainio 37+2
 
Esikoinen oli 2770 gr ja 47 cm pitkä ja poitsu syntyi 38+5 viikoilla, painoi 2990 gr ja oli 49 cm pitkä. Vartin välein tulee suppareita, en ole nukkunut aamu puoli viiden jälkeen. Edellisestä synnytyksestä kun on 10 vuotta, niin enhän mä varmaan edes tiedä koska pitää lähteä..... :eek:
 
taemppiä :heart: mulla esikoinen syntyi rv 38+5 painoi 2870 ja 47cm pitkä :) tuntuu siltä että tämä vauva tulee aikaisemmin.. nyt parina päivänä olen vatsaani tyhjennellyt ja menkkamaisia kipuja on ollut... olin sairaalassa rv 33 silloin oli jo sormelle auki :) nyt siis rv35
 
Nyt mua alkoi jännittämään!!! Zemppiä...!!!

Omanapa pikapikaa: Tässä nyt jossakin vaiheessa suunnataan TAAS TYKSiin... Alkaa jo rassaamaan tämä, mutta on kuulema pakko mennä näytille kun suppailu ja "menkkakivut" vaan jatkuu ja jatkuu... Samoin on ekat lorahdukset koettu. Ylhäältä jostain tain kalvojen välistä se kyllä takuuvarmasti tuli, kun enää sitten vaan "tihkuttaa", mutta pakko siis mennä näytille...
Ja lisään vielä, että kivaa mahan ylitoimintaa on täällä ja paha olo + pakko syödä- tunne.....

Osoitteessa http://ystavakirja.net/PippuriMamma olisi mun "ystäväkirjani", kaverillani oli tuollainen ja jokin "teinijuttu" iski ja oli pakko itsekin kyhätä :D

Vointeja kaikille ja Hantta: Olisitkohan se ensimmäinen..... ;)

MUOKS: Kasassa siis edelleen......... ja joulunakin varmaan vielä... :headwall:
 
Mä en esikoisesta muista mitään tällaista, mutta aikahan kultaa muistot ;)

Mä kyllä toivoisin kaiken tämän jo menevän eteenpäin. Mullahan pysähtyi synnytys viikko sitten. TYKS- kokemus oli muutenkin karmiva, olen jo suullisesti antanut palautetta ja tänään, jollen sinne jää, otan yhteyden potilasasiamieheen ja saan ohjeet kirjallista valitusta varten.

Piiiiiiitkä juttu jonka kerron sitten jossakin vaiheessa ja todellakin toivon, että kun SE aika tulee, kaikki menisi toisin kuin viikko sitten... Jäi sellainen tila päälle, että eilen kävin ihan psykologin kanssa juttelemassa ja sain lainaan vielä synnytä rentoutuneena cd:n
 
ei mullakaan esikoisesta, ollu mitään tällastä :) tai ainakaan muista :LOL: esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla, sen muistan et edellisen päivän ja sen aamun olin todella väsyny... :) nyt oma olo ollu aika kurja, varmaan helteetkin vaikuttaa, toisaalta toivon et syntyis jo :)
 

Yhteistyössä