***SYYSMASSUKAT 2008 toukokuussa***

heippa pitkästä aikaa kaikille =) empä oo saanut aikaiseksi tulla tänne, on niin "muka" ollut pää pilvissä kun iskä vihdoinkin jäi kotiin reissuhommista ja kovasti touhuttu kaikenlasita.
Mua on vähän vaivannut kun viimeaikoina en oo tuntenut niin paljon liikkeitä kun esim. kk sitten tunsin ja oon kerran jo käynyt neuvolassa kuunteluttaan sydänääney kun pelotti niin paljon, liekö toi etuseinä istukka osasyy moiseen??? onneksi on joka päivä vaavi edes vähän ilmoitellut olemasssaolostaan. Olisi kyllä tosi mukava kun tuntisi ihan säännöllisesti jo liikkeet.
Sokerirasitukseen jouduin minäkin bmi oli kanssa 26 niinkuin jollakin toisellakin syysmassukalla oli ollut.
rasitus olisi edessä 5.6 et joutuu sitäkin vielä odotteleen. Masumitta mulla oli to neuvolassa 21 oli viikossa noussut 19-21(apua) painoa oli tullut viikossa melkein kilo (HUI!!) mulla paino tulee sellasina pyrähdyksinä ja sitten taas jumittaa paikoilleen. joku 7kg tullut lähtöpainosta. Nyt oon ollut jo monta viikkkoa "puolikuntoinen" eli ei terve ei kipeä, mut ei oikein jaksa tehdä muuta kuin pakolliset kotityöt, lukea ja töllöttää tv:tä, ruokailukin on ollut viimeaikoina vähemmän terveellistä. Nyt päätettiin miehen kanssa vähän ruveta katsomaan mitä suuhunsa laittaa ja vähintään kolme kertaa viikossa puoli tuntia kävelyä, olis sit synnytyksessä, pikkusen paremmassa kunnossa.
Kävimme perjantaina kylässä tulevalla kummitädillä ja olimme molemmat vähän ihmeissämme kun tämä ystäväni sanoi että he uuden miehensä kanssa jättävät ehkäisyn pois loppukesästä,ystäväni mies oli sanonut ettei ystäväni tarvitse olla raskaana kesällä kun on niin hankala kesä jos iso masu. ystäväni on kuitenkin pian 2v pojan yh ja luulisi hänenkin tietävän että ei lasta voi tolleen tilata,et koska ollaan raskaana ja koska ei. No toivottavasti tärppää ennelta sovittuna aikana...
mut tässä meidän kuulumiset.. täytyy taas yrittää olla aktiivisempi syysmassukka
halit kaikille :heart: ja hyvää äitienpäivää
äippyli ja nuppu rv23+1
 
AURINKOISTA ÄITIENPÄIVÄÄ

Auringosta nautittu ja palvelu pelannut ainaki tänään niin ettei ole tarvinnut juuri mitään itse tehdä :D

Piti kysymäni että mistä ihmeen esitietolomakkeesta osa puhuu,joihin pitää nimet laittaa lapselle valmiiksi ym.ym. ei meillä ollut esikoisesta semmosta eikä nytkään moisesta puhuttu!

Täälläkin kerran suonta vetänyt yöllä jalasta-kuuluu asiaan,kannattaa lisätä magnesiumia!

Hieman turvotusta esiintyy lähinnä sormissa nyt kun on ollut kuumempaa täytyy vaan juoda ja liikkua enempi!

Olikohan se koiramamma vai joku muu joka murehti että suvussa lähinnä omalla äidillä synnytykset menneet "huonosti" ja pelkäsi vauvan kasvavan isoksi tmv. no jokatapauksessa mulla meni sf mitta ekassa ylä käyrällä ja vauva oli kuitenki normaalikokoinen ultrien ja masun päältä tunnustellessa,vika yliaikais ultra vielä arvioi lapsen pienemmäksi jotain 3800kg maksimissaan ja syntyessään oli kuitenkin lähes 4200kg.Äitini synnytys aikoinaan oli fiasko pitkä ja kivulias ja päätyi sektioon ja pelkäsin saman käyvän minulle ja että lantioni on liian ahdas jne jne .Neukkari kuitenkin vakuutti että semmoinen ei välttämättä periydy laisinkaan eikä oman äitinsä synnytyskokemuksia pidä verrata omiinsa.

Ja niinhän siinä kävi että oma synnytykseni oli nopea ja helppo eikä mitenkään normaalista poikkeava vaikka vauveli suht iso olikin!

Vaikka olen "ulkoisesti" hoikka ja siro rakenteinen on mulla kuitenkin kuulema sisäinen "synnyttäjän unelma lantio" että hyvin mahtuu tulemaan isompikin!

Toivottavasti tästä tokasta ei kuitenkaan yli 4500kg synny... :whistle:

Nyt tansseja katsomaan! :wave:

24+2 tänään
 
MOI!

Ja hyvää äitienpäivää!
Mä olin aamuvuorossa töissä ja kun tulin sit töistä, mies oli tehny täällä äitienpäiväaterian. Alkuroaksi juustosavuporosienikeittoa ja sit oli salaattia, jonka jälkeen päästiin pääruoan kimppuun, riekon rintaa ja perunamuusia :p Jälkiruoaksi hän oli vielä väsännyt valkosuklaamoussea mansikkakastikkeella. VOi sairaus, ku oli hyvää!!!!! Lahjaa en mieheltä saanut, koska en halunnut, mutta ihanan kukkakimpun :flower: Esikoinen oli hoidossa tehnyt mulle kortin ja kukan. Oli aivan ihana. Anoppilassa kävimme kakkukahveilla. Semmonen päivä meillä.

Työnimistä on kyselty. MEillä tuo Sulosäde tulee siittä, ku tosiaan sieltä tulee tyttö tai poika ni Sulo "symboloi" poikaa ja Säde tyttöä. Ei kyllä olla laittamassa lapsen nimeksi kumpaakaan, muut nimet on mielessä... Saas nähdä päästäänkö toisesta eroon viikon päästä, kun käymme siellä ultrassa...

Sain ajan nyt synnytyspelkopolille, mut täytyy siirtää sitä, ku just sillon ollaan menossa etelä-suomeen häihin.

Täälläkin karvainen maha, navan ympäriltä varsinki... Mut ei muuten ole muualle karvan kasvu kiihtyny, jaloissa ja kainaloissa samalla vauhdilla.

Mitähän muuta oli puhuttu? Ei muista.

Tuli noista sykkeistä mieleen, meillä on esikon ja kakkosen sykkeet ollu suunnilleen samat, yli 140, ni voiskohan sen perusteella ajatella, että toinen tyttö tulee. ONhan mulla muutenkin se tyttöolo ollu... Onko kellään vastaavaa muista lapsista ja onko olleet samaa sukupuolta? (olikohan mahdollisimman ymmärrettävästi kysytty :) )

Mut nyt täytyy lopettaa

hippos ja sulosäde 20+6
 
Terve!!

Koiramamma voi sitte vedoten vaikka synnytyspelkoon vaatia itselleen synnytystapa arviota!! Eikös se niin ollu et sitä ei noin vaan saanu teilläpäin? Näin minäkin tekisin ja olisin tehny jos ei olis tarjottu esikoiselta!! Nyt ei oo niin väliks ku vaikuttas taas siltä et pieni tulee...

Vauvavakuutus otetaan taas niinku esikollekki, eli odotusajaks ja lapsen 2kk ikään asti lähivakuutuksesta ( kai se oli lähi ) no anyway ja sitte iffille... Äitee on sillä töissä ja siellä on kaikki!!
Vauvavakuutushan ei sitten välttämättä ( muistaakseni missään yhtiössä ) korvaa synnytyksen aikana tulleita "vaurioita" jos oikeen muistan niin tarkottaa ponnistusvaihetta jne... Kannattaa tarkistella myös sitä kohtaa...
Ja toi BMI vaikuttaa siks monessa paikkaan, koska sillä voi olla jotain tekemistä perinnöllisiin sairauksiin, tai jotain sinnepäin... En oo varma???

Coralle Nyt toden totta kovasti jaksuja ja voimia. Mut nyt kato yhteistuumin me kaikki täällä päätetään et sinähän saat ihan oikeen esikoisen :D Sielt ei muuton ulos tulla!!! ( anteeksi karkee kielen käyttö ) :) kuis ton nyt ilmasis...

Katjuskalle kans vointeja vuotojen kans!!

Minäpä sitte päätin osallistu paikalliseen kokkolacity runiin ja sain sitte järjettömät selkävaivat TAAS :kieh: Hyvin pysty 7 kilsan kävelyllä välillä pikkupätkiä hölkätä, vattassa ei tuntunu kuinkaan, mut sitte jälkeenpäin tuli selkä kipeeksi. Yritin kyllä venytellä, mut ei auttanu :( Taas levon jälkeen lähtee jalka alta ku vihlasee toiselle puolelle alaselkää niin pahasti...

Jouskari Siihen esitietolomakkeesee tulee edellisten synnytysten ja raskauksien tietoja, kuin myös terveystietoja. Isän tiedot ja nimet valitaan hätäkastetta varten. Sinne laitetaan täppi jos tahtoo sen calmette rokotteen. Tästäkö kaikki puhuu?? Se sitte menee/jätetään synnytys sairaalaan!

Ja JEEE!!! :D Tänään tuntu liikkeet vattanpäälle. Isi niitä koetti kovasti tunnustella, mut esikko hyppi sängyssä koko ajan niin ei se niitä huomannu :( Ehkäpä sitte seuraavalla kerralla!! Nyt oikeen tuli sellanen olo et ihana olla raskaana ja ehkäpä tästä vielä lapsi saadaan!!

Hei täällä kans yks vatta-apina :wave: Samat pari karvaa tuli oikeen mustaks ku oli esikoltaki. Nyt mä vaan otin ja nyppäsin ne pois :) tuli paree, mut edeleenki on aikas karvanen... Jalkakarvat rupes alkuun rehottaan, mut otin sit karvojen kauhun käyttöön :kieh: Eli EPILAATTORIN :LOL: Jo läks...

Ehkäpä pitää huomenna käyä terkalla tarkistuttaan ettei oo tulehtunu toi selkä!!

R iikka Huomenna 21+0 (menkkojen mukaan ) Vai mikä se ny olikaan :D
 
Lizard: Joo on se hassuu, meil kans sanottiin monta kertaa ja eri kuvakulmista et tos on pippeli ja tos on kivespussi et kai se ultralääkäri aika varma oli mielipiteestään että poika siellä on. :LOL: Jotenkin on vaan ihan hassu olo itellä. Ja nyt jo puhuttelen vauvaa meidän kauan sitten miettimällä pojan nimellä (en ees osaa kuvitella mitään muita nimii hänelle ku tämän) ja sit onki shokki jos tuleekin tyttö :LOL: voin kertoo et ollaan ihan :eek: siellä kyllä sitten.. :)

Pohkeiden suonenvedoista ollu juttuu. Mulla on silleen että pohkeesee tulee suonen veto aamuyöllä jos ojennan jalkapöydän suoraksi, eli ihan ku varpistaisin sängyllä. Mut saan onneks siitä jalkapöydän viel väännettyy 90 asteen kulmaan niin et se helppaa ennen ku kunnol alkaa. Mut mä oon kyl sairas ihminen siinä mielessä et nauran lähinnä ku tulee suonenveto ku sattuu niin pirkaleesti. Ihmeellinen ihminen. Sitä huutaa vedet silmissä että ai ai ai ai ja samalla nauraa hekottaa täysillä. Ei ihmiset osaa ottaa mua vakavissaan että oikeesti sattuu :LOL:

mahakarvoista: mä liityn kans maha-apina kerhoon. Mul on ihan vaaleet ja hentoset karvat koko masussa, mut ne on hölmösti pystyssä kokoajan heh. Perin hassun näköstä..

(.) oon tosi haikeena taas ollu koko illan enkä oikeen tiiä mistä johtuu. Esikoinen oli tänään pyörälenkillä pappan kanssa ja mä pelkäsin koko sen tunnin että ne kaatuu pyörällä tai jotain.. itkin vaan vuolai kyynelii ja itku loppus vasta ku näin et tyttö on kunnossa! Kelatkaa sitäkin ku mieli tekee tepposet ja kehittää hirveet kauhukuvat mieleen jotka ei häviä millään vaikka tyttö oikeesti olikin siinä vaiheessa jo palannu pyöräretkeltä pappan luo syömään kaurapuuroo!!! No kai mun neuroottisuus häviää kans jossain vaiheessa. Mies vaan oli huolissaan ku mun on masu harjotussupistanu koko pirun päivän ni sehän hyppäs melkeen kattoon ku tajus et meikä itkee. voi, suloinen ku huolehtii niin. Koitti siinä rauhotella, vaikka kyl sekin sen ties että mun olo helppaa vasta ku saan tytön syliin taas.

masu on tosiaan tuntunu enemmän/vähemmän painavalta koko päivän ja silleen et oikeen missään asennossa oo hyvä olla. Ei siis satu (kuten eräillä täällä) vaan tuntuu vaan ei-mukavalta.

Jees, mut nyt tämä kiitää suihkuun.

Nyyttimyy ja murmeli 21+5 (ainiin ja meidän työnimi tuli siitä ku musta se vaan kuulosti joltaan suloiselta pikkueläimeltä hih)
 
Voimia ja tsemppauksia Diorille :hug: Kyllä kaikki menee hyvin, luotetaan siihen! Harmi, kun sattui niin kummallinen kätilö sulle. Höh.

Kiitos Nenna vastauksesta. Mullakin BMI jotain 32 eli enpä tiedä miten käy Tapiolan vakuutuksen kanssa, tarjouspaperit on pöydällä ja niistä yritin tutkia tuota asiaa, mutta en löytäny vastausta. Kokeillaan nyt ainakin.

(.) Kumma alavatsakipu jatkuu ja supistelee välillä. Hyvin epämukava olo. Huomenna pitää soitella neuvolaan ja kysellä ohjeita, josko sais lääkäriajan. Huomenna yritän töihin kuitenki.

Vitsi nuo suomalaiset saa koko ajan rangaistuksia :eek: Pitänee alkaa aktiivisemmin kommentoimaan peliä miehen iloksi :kieh:

Mayah ja pikkuinen 21+0 :heart:
 
Myöhästyneet äitienpäivä-onnittelut!
Kauheesti ootte ehtiny kirjotteleen taas, meillä meni koko päivä muissa puuhissa niin en ehtinyt kurkkimaan juttuja :)
Vakuutuksissa on tosiaan BMI-raja mutta mun mielestä se on tosiaan joku 30,alle sen ne eivät sitä ota huomioon.Niinkuin joku sanoikin niin eihän se ylipaino mitään sano että muka tulis jotain komplikaatioita tai muuta mutta onhan se totta että jotkut vaivat niinkuin raskausmyrkytys ja raskausdiabetes voi olla yleisempiä ylipainoisilla, ilmeisesti siksi sitä painoa sitten kysellään.
tsemppaukset Coralle, kyllä sua nyt koetellaan!!oon muuten itekin kattonu noita keskos-videoita ja voi vitsit kun ne on niin pieniä ja silti jo ihan ihmisiä.Tsemppiä nyt vaan kovasti.
Linea negrasta ootte puhunu, viimeks ei poikaa oottaessa ollut eikä oo nytkään.Ellei sit vielä ilmesty :) muutama yksinäinen karva tännekin on masuun tullu, mutta saavat pinsettikyytiä heti kun uskaltavat näyttäytyä!
Jouskari-80 täällä toi sairaalan esitietolomake tosiaan lähetetään sen takia kun ei oo synnytyssairaala samalla paikkakunnalla vaan matkaa n. 50km. Joten keräävät meistä kauempaa tulleista esitietoja siten sitten.
Tosiaan vaan synnyttäjän ja isän sairaudet, sisarusten ja isovanhempien sairaudet.Isän tai yhteyshenkilön tiedot, lapselle nimet hätäkastetta varten, edellisten synnytysten tiedot, sekä toivomukset synnytyssairaalalle.Joissakin paikkakunnissa näitä tietoja kysellään synnytystapa-arvioinnin yhteydessä jolloin tiedot jää sairaalaan, tai näin ainakin muutama ystäväni on kertonut.
Mulla muuten sama tilanne kun sulla siinä mielessä että äidilläni synnytykset ollut piiiitkiä ja kivuliaita, mulla koko "toimitus" oli ohi 7 tunnissa ja muutenkin kaikki meni hyvin.
Ei ei tosiaan kannata verrata äidin synnytyksiin.
nyt en kyllä muista mitä piti vielä kommentoida...
Täällä on aloitettu pakkaus, vaikka muutto alkaa "vasta" 26. päivä mutta aattelin nyt tällee hissuksiin laitella kamaa laatikkoihin ettei tarvii kauheesti rehkiä :D
keskiviikkona olis vikat kokeet ja sit enää pari viikkoa koulua ennen kesälomaa, JEE!!
Ja perjantaina se pirun sokerirasitus :kieh: ostin jo valmiiks itelleni palkinnoks snickers-patukan, sitä sit ootellessa se pari tuntia!
Lauantaina lähetään tampereelta hakeen tuplarattaat, jostain syystä jännittää!Jotenkin tuntuu taas todemmalta koko raskaus kun tekee ekan isomman hankinnan.
Täällä tosiaan se yks lastenvaateliike lopetti ja ostin sieltä tulokkaalle samettihousut, 2 yöpukua, ohuemman ulkohaalarin ja paksun toppapussin, nämä maksoi yhteensä 45e!Halvalla pääsi, just katoin että ovh. hintojen mukaan rahaa olis menny 100e!ja kiva saada jotain uutena, yleensä kaikki lastenvaatteet ostettu kirpparilta.Mamma osti pojalle vaatteita myös niin ei jäänyt sit hänkään ilman :)
Nyt tarvis varmaan taas uppoutua koulukirjoihin, mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Daydreams ja pipana 23+6
 
Vieläkö mukaan mahtuu yksi syyskuinen odottaja!?

Olen seuraillut keskusteluanne koko kevään, mutta vasta nyt ajattelin itsekin aktivoitua osallistumaan. Ensimmäistä lasta odotamme, LA on 6.9 ja synnärinä Jorvi. Alun hurjien pahoinvointien jälkeen (4,5 kk) olo alkaa tasoittua, tosin hurja väsymys vaivaa tällä hetkellä. Ei auta lepo, sillä unesta huolimatta silmät roikkuu puolitangossa. :)

Vauva on kasvanut käyrien mukaan, ultrat olleet ok, ja liikkeetkin tuntuneet jo yli kuukauden eli kai sitä nyt jo uskaltaa huokaista helpotuksesta ja todeta, että meille todellakin tulee syksyllä vauva! Uskomatonta! :)

Jaksamista kaikille haasteiden kanssa kamppaileville, muistakaa levätä! Ja koittakaa nauttia olostanne kaikesta huolimatta!

Nuppu ja Esko rv 23+2


 
täältäkin myöhäiset äitienpäivä onnittelut kaikille!! :heart:

niin paljon tullut tekstiä taas etten kerkeä kaikkea edes lukemaan nyt :ashamed:

mahtuuko masuapina-kerhoon lisää jäseniä?? :xmas: minulla myös vaaleita karvoja masussa ja ne on ihan kummallisesti nyt pystyssä koko ajan..muutaman tummemman kiehkurankin olen sieltä löytänyt jo :LOL:
jotain myös oli puhutu siitä linea negrasta..?? minulla on molemmilta lapsilta tullut, vielä ei tässä raskaudessa ole ilmestynyt omaa viivaa...mutta pojalta viiva jäi synnytyksen jälkeen tälle tulevalle kaverille..eli se ei kerinnyt edes hävitä pojan syntymän jälkeen kokonaan..aika haalea se kylläkin on :xmas:

meillä on huomenna sitten se kauan odotettu rakenneultra :heart: täytyypi tulla kertoilemaan huomenna enemmän kuulumisia sieltä ja lukemaan kerrankin teidänmuidenkin jutut läpi ihan kunnolla :D :whistle: :ashamed:

tervetuloa uusille :wave:

jane85 ja rv 21+4 (22+3)
 
Tervetuloa joukkoon Nuppu74 ollaan ehkä sitten Jorvissa samaa aikaa =) =) =)
Aiotteko mennä tutustumaan osastolle?

Siitä linea negrasta vielä että tuleekohan se herkemmin tummemmille naisille kuin tosi vaaleille?? Kun eikos se ole joku pigmentti juttu?Mun kaveri joka on tosi vaalea ihoinen ja palaa helposti ni hänelle ei tullu ja mulle ja yhelle toiselle joka on tumma ja ruskettuu hyvin tuli tosi tumma vahva viiva...tiedä sitte...

Mutta täällä taas karvan kasvu on hyvin niukkaa ja hidasta ei siis navassa mitään ja kinttu sekä kainalokarvatkin kasvaa tosi hitaasti,esikoisesta oli täysin päin vastoin!

Mutta tämä käy mulle oikein hyvin!

Tehdäänkö semmonen synnytystapa arvio yleensä vain jos epäillään jotain spesiaalia..???
Kun en siis koskaan ole moisia täytellyt....eikä sitä synnytystä mitenkään valmisteltu eikä viety lappuja tms.ilmestyttiin vaan sairaalaan äitiyskortti mukana ei muuta.Tutustumassa kävin oma-aloitteisesti hyvissä ajoin.



 
Heippa tänne!
Ekaks, hyviä ultrakuulumisia!!! Pe. oli rakenneuä ja kaikki oli hienosti..ja tyyppi siellä haukotteli. Sukupuolta ei nyt sitten tohdittu kysyä, joten jännäillään syksyyn asti että kumpi meille suodaan. Viikon päästä on neuvola ja jänskättää tuo painon nousu...syön koko ajan jotain, argh..

Kauheesti tullut taas tekstiä, enkä millään jaksa lukea kaikkea :/

Mahakarvoista oli ainakin puhetta, mullakin on mahaan tullut sellaista vaaleaa karvaa vaikka kuinka...hassun näköistä :)

Mutta takaisin töiden pariin... :kieh:

jkoo + Pikkuinen 21+2
 
täällä käy semmoinen kuhina, ettei muista puoliakaan mistä on ollut puhetta... :)

neuvola takana. kymmenen kiloa vauvailoa kertynyt kroppaan. :eek: mutta mahan komeasta muodosta ei luopuisi millään. kai ne kilot siitä karisee synnytyksen jälkeen. pienokainen ei kauheesti potkiskele vaan yhtäkkiä säikäyttää äidinsä kunnon muljautuksilla. Kuulemma on edelleen perätilassa, kai se siitä paikkaansa muuttaa?
kelan paperit käteen ja asiat pitäisi edetä... mutta eihän noista kukaan ota mitään tolkkua? tai ainakin minusta ne tuntuu jotenkin kamalan sekavilta....
synnytyspeloista tai niiden käsittelyistä ei ole tullut vielä mitään kutsua sairaalaan. alkaa hermostuttaa kun jotenki jo tuntuu, että aika alkaa käydä vähiin... :|

karvankasvu on ollut ihan hirvittävää...säärikarvoja sai ajella joka päivä melkein alusta asti ja nyt sitten massu vuorossa. olisikohan pitänyt toivoa äitienpäivälahjaksi jo omaa partakonetta?? :LOL:

sairaslomaa määrättiin neuvolan tädin kautta, lääkäri to ja myös ensi viikolla. työt pientenryhmässä päiväkodissa, jossa meitä on vaan kaksi hoitajaa, alkaa vaatia veronsa. Hankala jakaa mitään töitä (esim. nosteluissa) kun toinen tekee aamu- ja toinen iltavuorot. siinä kun vaipatat viisi lasta monta kertaa päivässä ja kantelet erityislapsia, niin ihme että supistelee. onneksi mitään vuotoja ei ole ollut. Surettaa vaan kun tuntee jotenkin syyllisyyttä siitä, että on poissa töistä. eikä johtaja/työtoveri suhtaudu kovinkaan myötätuntoisesti poissaoloon. kommentit "eihän sulla mitään voi olla, yritä vaan jaksaa, jos se on vaan henkistä" -ovat hyvinki tuttuja. :/

vihti/nummelan seudulta muita syysmassuja?

kehäkukka74 + pomelo
 
Tervetuloa Nuppu74! :flower:

Linea nigrasta joku kyseli. Mulla se oli esikoista odottaessa napaan asti, muilta sitä ei oo tullu laisinkaan. En tiiä sitten että vieläkö voi näillä viikoilla tulla..

Karvankasvustaki täällä oli puhetta ja musta tuntuu että mulla on nyt karvojenkasvu hidastunut, kun alkuraskaudessa tuntui että kasvaa älytöntä kyytiä. Eikä tuo karvapeitekään oo normaalia paksummaksi mennyt.

Coralle nyt kovasti jaksamisia! Toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun saakka :hug:

Katjuskalle myös jaksamisia! :hug:

Muuten...milloin se syntymättömän lapsen vakuutus pitää viimeistään ottaa?

Sit omaa napaa:
Äitienpäivä oli ja meni ja oli kivaa :heart:
Esikoinen oli tehnyt koulussa puisen purjevenetaulun ja ihanan peikkotaulun kankaasta sekä kortin :heart:
Keskimmäinen oli tehnyt eskarissa tyynynpäällisen ja kortin, kukan sain häneltä jo perjantaina :heart:
Nuorimmainen sit koko päivän kanteli mulle piirustuksia :heart:
Ja niitä ne nytkin mulle tässä kantavat, piirustuksia äidille :)
Aamulla sain sänkyyn kahvin, kakun, kortit, lahjat ja kukat :heart:
Muiksi lahjoiksi sain muumien syvät lautaset, Pikku Myyn ja Nipsun :heart:
Muuten päivä menikin nopeasti. Käytiin pehmiksellä ja miehen äidin haudalla. Kävin päikkäreillä ja sillä aikaa mies oli valmistanut ruuan :p
Illalla sit jännättiin lätkää, josta tulikin varsin mielenkiintoinen 3.erä :LOL:

Perjantaina oli neuvola ja kaikki oli hyvin. Kelan paperit täytettiin, mutta ei Kelalta vielä uskaltanut luvata että uuden pakkauksen saisin, joten en hakemusta vielä jättänyt.

Neuvolakuulumiset:

9.5.2008
rv 22+2

Paino: +521g/vko (paino noussut 3,8 kg raskausaikana)
Verenpaine: 110/72
Pissa: Puhdas
Hemppa: 124
Sf-mitta: 22,5 cm (eli yläkäyrien yläpuolella mennään )
Vauvan syke: 151-145
Liikkeet: ++

Seuraava käynti lääkärineuvolassa 11.6


Vauvan tekonimestä oli myös puhetta ja meillä tuo syltty tuli pitkän miettimisen jälkeen...mä ehdotin miehelle sylviä ja mies siitä keksi että syltty on parempi ku voi tarkoittaa kumpaakin sukupuolta :)
Harvoin kyllä tuo nimi on käytössä..nykyään tulee aika lailla puhuteltua vauvan tulevalla nimellä kun nyt tiedetään kumpi sieltä on tulossa :heart:


äippäskä ja syltty 22+5
 
Heips ja kiitokset tervetulotoivotuksista! =)

Jouskari-80: Ehkä näemme siis laitoksella! =) Olisi kyllä tarkoitus mennä tutustumiskäynnille, mutta vielä emme ole aikaa varanneet. Taisi olla mahdollista vasta rv 34-36. Yllätyksenä tuli myös monien teistä mainitsema esitietolomake. Kyselin siitä neuvolassa, ja täti vain pyöritteli päätään ja totesi, ettei ole koskaan kuullutkaan... ilmeisesti täällä ei siis sellaisia täytellä. En sitten tiedä miksei...

Vakuutuksista joku kysäisi. Meillä on kodin vakuutukset Tapiolassa ja sieltä kyselimme syntymättömän lapsen vakuutustakin. On otettava vähintään 3 kk ennen laskettua aikaa. Ennen syntymää maksetaan varausmaksu (n. 80?) ja lapsen ollessa 2 kk vakuutus muuttuu lapsivakuutukseksi. Vuosimaksu omavastuusta riippuen 300-400?. Kallista lystiä siis! Tietääkö joku, millaisia hintoja muissa vakuutusyhtiöissä on?

Nyt palattava töiden pariin.

Nuppu ja Esko 23+2
 
Nuppu74 tervetuloa mukaan kirjoittelemaan =)

Nuppu08 mietti liikkeitä, niin tosiaan tuo edessä oleva istukka vaimentaa niitä paljonkin. itsekin tunsin kunnon liikeitä vasta viikolla 21 ja nytkään en joka päivä välttämättä niitä tunne.

Daydreamsille Voimia pakkaamiseen...muista hävittää rankalla kädellä vaan sitä turhaa roinaa :D silti sitä tuppaa jäämään ihan liikaa, kun miettii, että jos kuitenkin tätäkin vielä tarvitsee :whistle: :kieh:

Jouskari Mä oon ainakin tähän mennessä molemmissa raskauksissa saanut neuvolasta sen esitietolomakeen ja palauttanut sen sitten taas sinne ja sieltä se on laitettu sairaalaan etiäpäin. Tosiaan noita perustietoja siinä on ja sairauksia ja edellisten synnytysten kulusta ja sitte ne nimet kummallekin sukupuolelle, jos vaikka hätäkastetta joudutaan suorittamaan...

Hyviä ultrakuulumisiakin oli, joten onnittelut niistä :heart:

Kehäkukalle :hug: oletpas tylyjä kommentteja työkaverilta saanut :eek: Vauva ja sun jaksaminen tässä nyt on tärkeintä =)

Onko täällä muita astmaatikkoja? muista nyt yhtään vaikka varmasti juttua on ollut.
mulla alkoi eilen hengitys vinkumaan ja jouduin menemään terveyskeskukseen ottamaan sumutteena kortisoonia. :/ Ei siin muuten mitään, mutta kun sitäkään ei oikein suositella ellei tarve oo suurempi kuin haitat. Siinä sitten mietin, että onpas tää nyt kiva kun on kaks ei niin hyvää vaihtoehtoa tarjolla, kun silloin kun mä en saa kunnolla henkee, niin ei saa vauvakaan kunnolla happea ja sitten taas kortisoni saattaa aiheuttaa sydämen tiheälyöntisyyttä ja jotenkin saattaa häiritä aivolisäkkeen toimintaa. :(
Sitä vaan mietin, että onko joku muu raskausaikana saanut kortisonia sumutteena? Lääkäri oli kyllä sitä mieltä ettei tällaisesta kerta hommasta varmasti riskiä ole, mutta silti tietty vähän mietityttää... :/

Katjuska ja Vilpertti 22+4 :heart:
 
katjuska-78 täällä ainaki toinen astmaatikko...oon yrittäny itse vähentää lääkityksen määrää. aika hyvin onki menny (melkein nolla-lääkityksellä). lääkäriltä tuli vähän epämääräistä tietoa, että voiko käyttää vai ei. kuulemma oman kropan kuuntelu tärkeintä, ja se, että jos itsellä on ahdistuksia/huono hengittää niin samoin on tietty vauvallakin. mutta kuulemma ei tarvi pelätä, että lääkityksestä olisi jotain vahinkoa vauvalle. itse oon käyttäny vain tarvittaessa kohtauslääkitystä/avaavaa lääkettä. sen avulla kuitenkin on pärjännyt ihan hyvin. jos aloittaisi vasta synnytyksen jälkeen hoitavan lääkityksen, eipä ainakaan tule otettua "liikaa" lääkettä...

kehäkukka74
 
Kehäkukka samalla tavalla täälläkin, että tota avaavaa oon käyttänyt, mutta eilen sitte siitäkään ei enää taas ollut apua ja siks oli pakko mennä sinne terkkariin tujumalle annokselle :/ Mulle lääkäri sanoi kans, että parempi sikiölle on käyttää noita astmalääkkeitä kuin jos ei happea tulis tarpeeks...
 
Cora hei mulla ihan samat kokemukset NKL:n "luonto hoitaa" kätilöistä. Ole kriittinen ja älä usko kaikkia niiden höpinöitä. Mullahan kyse ei todellakaan ollut uhkaavasta keskenmenosta vaan tulehduksesta, jota NKL:lla ei tajuttu hoitaa oikein. Sen sijaan tätä "luonto hoitaa" kommenttia tarjoiltiin joka kerralla kun soitin tai kävin siellä. (Ja lopultahan jos tulehdus olisi päästetty yhtään pidemmälle olisi luonto sen tosiaan hoitanut keskenmenona ja ehkä mut itsenikin siinä samassa yleisinfektion muodossa).

Karvat kasvaa kohisten mullakin - kamalan näköstä säärissä, jos ei ajale lähes päivittäin.

Kävin tänään taas ultratutkimuksessa KOS:ssa, kokoarvio vauvalle oli mittojen perusteella 490g. Muuta kuin, että kaikki on normaalisti ei lääkäri suostunut sanomaan ja seuraava ultra vasta 21.7.!! Outoa kun tähän asti siellä on hyppyytetty lähes viikottain. No tämä lääkäri ei kylläkään lukenut taas meikäläisen papereita, se tuli monessa kohtaa ilmi kun kyselin asioista. Oli niin kiva kun oli 3 edellistä kertaa oli sama lääkäri. Kun kotiuduin sairaalasta maaliskuun lopussa, kotiuttanut johtava lääkäri määräsi mut matkustuskieltoon. Nyt sitten kyselin tältä, että miten totaalinen tämä kielto on. Hän ei ollenkaan ymmärtänyt miksi sellainen oli määrätty ja sanoi, että Suomessa voit mökkeillä ihan hyvin jne. No niin ketähän noista taas uskoisi...

Mä oon menossa 3.6. anyway 4D-ultraan Femedaan ja sitten varaan jollekin kokeneimmista, leikkaavista sairaalalääkäreistä ajan yksityispuolelta kesäkuun lopulla, jolla aion käydä raskauden loppuajan. Mä en enää jaksa selittää yhtään ylimääräistä kertaa alusta lähtien koko keissiäni ja haluan, että yksi lääkäri ottais koko hommasta kokonaisvastuun, no saa nähdä miten käy, periaattessahan tämä ei ole enää mahdollista kun erityismaksuluokka on poistettu.

Vauva pyörii ja potkii aika vaudilla, varsinkin kun ite makailen. Mietin, että mitenkähän kuukauden parin päästä kun vielä entisestään voimistunut, voikohan silloin nukkua enää...?

Vakuutuksista: niissä näyttää olevan aika paljon eroja. Itse kilpailutin Pohjolan, Ifin ja Lähivakuutuksen. Näistä Lähi oli edullisin kunhan sinne siirtää kotivakuutuksen, 228 e / kk ja 50 euron omavastuu, paitsi ei saman sairauden toistuessa 3 kk:n sisällä. Kiitti vinkeistä, en tajunnutkaan, että vakuutusyhtiöitä noin paljon, siis Fennia, Tapiola, Pohjantähti, Turva ja Nordea pitäs vielä ainakin kilpailuttaa.

Vielä edelleen pyytäisin mammajumppa vinkkejä/kokemuksia pääkaupunkiseudulta!
 
Katjuska ja kehäkukka kyselivät astmasta. Minä olen käyttänyt koko raskauden hengitettävää kortisonia (Flixotidea) ja itse asiassa jouduin vielä nostamaan lääkitysmäärää kun alkoi alkuraskaudesta yöllä ahdistamaan.

Tarkistin asian sekä neuvola- että tutulta keuhkotautien lääkäriltä ja kummatkin olivat ehdottomasti sitä mieltä, että astma pitää hoitaa raskausaikana hyvin. Lääke on aina pienempi paha kuin se, että vauva ei saa huonosti hengittävän äidin vuoksi tarpeeksi happea. Suosittelen ottamaan asian puheeksi seuraavan kerran neuvolassa. Astman kanssa ei kannata leikkiä. Se voi olla paheneva sairaus, jos oikeaa hoitoa ei noudata. Hoitoa ei siis kannata vähentää itse raskauden aikana. Harvan astma pysyy nimittäin kurissa vain avaavalla lääkityksellä.

Tiinuliini + James 21+1
 
Jouskari80 täällä synnytystapa-arvio tehdään kaikille ensisynnyttäjille ja seuraavissa raskauksissa tehdään jos synnyttäjä haluaa.Eli mulle ainaki tehdää :)
Mutta tääkin siis paikkakuntakohtasta niinkun se esitietolomakekin.
äippäskä olisko se ollut joku rv 28 tms. ifillä se oli ainakin melko aikainen...en kyllä varmaks muista.
Muistelen vaan ite kun aattelin että pitää ennen kesää ottaa.
Katjuska juu kovasti oon koittanu karsia mut toi ukon pirulainen on melko hamstraaja...tosin salaa "vahingossa" on saattanu jotain mennä roskiinki... :D
Nyt ugly bettyn pariin!
Kauheesti muuten tullut taas päivän aikana juttua, aktiivista porukkaa!!
 
teretulemast nuppu74 :flower: jännää melki sama nimimerkki ja meilläkin laskettu 6.9 synnärinä tosin on tays...mulla toinen lapsi esikoinen jo 9v.

Monet jutelleet esitietolomakkeesta, meillä neuvolantäti meinasi viime kerralla antaa sen mutta perui koska mulla sokerirasitus 5.6 ja haluavat kuulemma taysissa sen vastauksen ensin. esikoisesta en muista moista lappua täyttäneeni..

työnimistä kanssa puhuttu...meillä ollut tuo nuppu oikeastaan alusta asti, en ees tiedä mistä alunalkaen tuli. :) nyt kun tiedämme melkovarmasti sukupuolen ja nimi on jo varma varsinkin iskän suusta aina välilllä lipsahtaa "oikea" nimikin, onneksi ei ole vielä lipsauttanut väärissä paikoissa sitä. :)

meilläkin mennään masukäyrissä vähän ylämitoilla.. samoin on tuon painon kanssa, tullut nyt joku 7.6kg lisää.. esikoisesta tuli yli 20kg ja omaa saamattomuuttani ne kilot jäi vielä kun isän puolen suvussa taipumusta ylipainoon sain vasta vajaa 2v sitten karistettua tuon 20kg pois painosta ja nyt joka neuvolakäynnillä nousen kauhusta kankeana puntariin...vakaasti päättänyt et nyt ei kiloja jää.... olet mitä syöt ojkelmaa kattelen kauhulla ja vertaan meidän syömistapoihin

Kiitos katjuska-78 lohduttavista sanoista liikkeiden suhteen, joka päivä oikein odotan et antasi nyt jotain merkkiä ja pelkään et menetän vielä tän lapsen, mut eiköhän näillä viikoilla voi jo huokaista helpotuksesta???? =)

Meillä podetaan flunssaa ja tämäkin päivä mennyt maatessa ja dvd:tä tuoijotellessa. Esikoiseni kun asuu isänsä kanssa niin viime päivinä ollut järjetön ikävä ja kyyneleet oikein tullut silmiin.. muutenkin huomaan herkistyneeni tosi paljon....tämmöitä tänne tänään... =) =) =)

nuppu08+ äippyli rv 23+2
 
Niin siitä linea negrasta on ollu puhetta. Mulla oli esikosta napaan asti, mut ny ei ole ollenkaan ilmestynyt.

Täälläkin liikkeet tuntuu päivä päivemmältä voimakkaammilta. Onneksi päivät liikutaan ja POTKITAAN kovasti mahaan ja yöllä sit nukutaan rauhallisesti, tai sit ainaki liikutaan mahassa ihan hissuksiin, ettei mami vaan herää :D

hippos ja sulosäde 21+0
 
snodgrass
Täällä onkin vaihteeksi ahkeraan kirjoteltu!
Coralle jälleen :hug: koita nyt jaksaa vieläkin vaan. Kyllä se niin on kuin R iikka sanoi, et me kaikki on päätetty että se ei sieltä liian aikasin saa tulla! :)
Katjuskalle myös jaksamisia, myös sen astman kanssa!
kehäkukka, onpas tyhmiä kommentteja sulle sanottu töissä :eek: , ihan ärsyttää! Pidä vaan puolesi, sinulla on oikeus (ja velvollisuus) huolehtia sinun ja vauvan hyvinvoinnista! (jonkun meidän pomohan oli osuvasti todennut jotenkin et työhön löytyy aina sijaisia mut äidiksi ei)

(.) Neponen liikkuu kiitettävästi pitkin päivää. Aamulla on hämäävää kun itse makaa ihan unisena ja tokkuraisena vielä sängyssä, niin masu poukkoilee jo ihan täysiä. Samaten olen huomannut et yöllä jos nousen, niin kyllä on masussakin elämää. (en sit tiedä koska se oikein nukkuu... :D ) Isoimmat pippalot on kyllä aina tässä iltasella, nytkin siellä jotain jumpataan.

Muuten vointi ei nyt ole niin hyvä. Eilen tuli muutenkin harkkasuppareita pitkin päivää, mut sitten kun menin illalla kävelylle, niin ne tuli taas sellaisiksi, et tuntuu kuin ei pääsis eteenpäin. Ei varsinaisesti satu, mutta se kiristävä tunne muuttuu vielä kovemmaksi, tulee sellainen paineen tuntu. Tänäänkin kaupungilla kävellessä tuli se sama. Soittelin sit neuvolaankin, ja oon nyt menossa taas vaihteeksi labraan, niin katsotaan taas se hiiva- ja bakteeritulehdustilanne. Saikkuakin kai kirjoittaisivat, mut sanoin nyt katselevani tässä pari päivää mihin tää kehittyy. Meiltä on töissä jo kaksi ihmistä saikulla, ja muutenkin kaikki joutuu paikkaileen, niin ei olis kiva jos mäkin vielä jäisin. Mut jos tää masu ei yhtään rauhoitu tai alkaa vielä kivuliaasti suppailla niin sit täytyy tietty jäädä lepäämään.
Tänään on myös närästänyt kamalasti, ja lisäksi jouduin istumaan pitkään ja olemaan pitkään syömättä:ihana yhdistelmä, ilmaa mahassa, närästää ja huono olo. Siihen ei ruokailukaan hetikohta meinannut auttaa.

No, tähän nyt tuli vähän valitusta. Ihan hyvällä mielellä kuitenkin periaatteessa oon. Nyt iltapalalle!
Snodgrass ja neponen 23+4
 
Hikkaako muilla vauva paljon masussa?

Tämä pikkuinen hikkaa vähän väliä, joka päivä n.4-6 kertaa Kieltämättä ottaa välillä vähän hermoille tuo ainainen hyppiminen.. :|

:attn: Ja äitiyspakkauksen ottaneet... onko kukaan vielä saanut vuoden -08 pakkausta? :attn:
 
Nostelemaan tulin :)

äippäskälle jaksuja hikkaavan vauvelin kanssa, jos jotain hyvää, niin tietää ainakin, että pikkuinen on kunnossa :whistle: :D

Muillekin, joille raskaus ei tuo mukanaan välttämättä aina niitä parhaita fiiliksiä niin :hug:

Tuolla ulkona on kauheen kylmä...saa kaivaa villahousut kohta uudestaan esille :kieh:
Huomenna ois se neuvola...saas nähdä kuinka menee, kun on pojan neuvola ja oma neuvola samalla kertaa :whistle:

Katjuska ja vilpertti 22+5 :heart:
 

Yhteistyössä