***SYYSMASSUKAT 2008 toukokuussa***

snodgrass
coralle paljon voimia ja :hug: ! Kurjaa et on sattunut niin paljon kaikkea, ei ihme että uupumus uhkaa. Mun kaverilla oli kanssa istukka edessä alhaalla, mutta se nousi sieltä sit itsekseen myöhemmin, ja ymmärsin et useimmiten niin käy. Joten toivotaan et sullakin se sieltä vielä nousis! Nyt vaan sisulla päivä kerrallaan.

Jänskättää huominen neuvola, lähinnä punnitus ja sf-mitta. Itestä tää maha tuntuu niin isolta.. Töissä tuli tänään vaan lisää töitä koko ajan... blaah :( Ei yhtään enää huvittais, vajaa kolme viikkoa kesälomaan. Melkein toivoo et sais saikkua niistä suppareista... no hyi mua. :ashamed:

Öitä!
snodgrass ja neponen 23
 
Moikkas pitkästä aikaa.. Kirjoittanut en ole mutta päivittäin olen teidän juttuja lukenut...
Tällä viikolla neuvolassa kävin siellä kaikki hyvin paino tippuu ja hemppa nouseee :D Pahoinvointi on alkanut hiukan helpottaa mutta välillä joku haju saa kyllä äkkia juoksee pytylle...


Nyt aion ryhdistäytyä ja kirjoitella useammin
:whistle: Niin ja tänään on muuten hemossa 4d ltra ja jännittää jo kovasti (tiedä vaikka sais sukupuolenkin tietää

Muuten jos ei ole kysytty niin mistä teidän vauvojen työnimet tulee? meillä tulee onni siitä kun alussa luultiin tuulimunaksi eikä ollutkaan niin siitä lähtien ollut meidän onni on sitten tyttö tai poika

Auts ja onni 19+5 :heart:
 
Mulla oli nyt 22 ja risat rv:lla sf-mitta 17. Neuvolantäti nauroi, että tämä mittaaminen on aiheuttanut hänelle pahimmat traumat kätilön urallaan. Joku neuvolalääkäri oli alkuaikana haukkunut koko mittauksen ja mittaajat hänelle. Kokemuksen jälkeen tätini onkin yrittänyt olla supertarkka ja tekee vieläkin mittaukset kylmä hiki otsallaan lääkärin haukut korvisaan. Mutta totta on,että eri mittaaja voi saada eri tuloksen. Sf-mitat on varmaan niitä ikuisuuskeskusteluja, tuntuu että se on liian suuri tai pieni tai ei kasva jne. Yritän ottaa asian kanssa rennosti, luultavasti me kaikki saadaan aika tavallisen kokoisia vauvoja mitoista riippumatta. Mun vatsalla on kokoa, mutta se on jotenkin tosi alhaalla. Edessä oleva istukka varmaan korostaa pallomaisuutta.
Äh, mulla alkoi edellisen raskauden aikainen vaiva. Ikenet vuotaa verta hampaita pestessä. Muistelen, että viimeeksi hammaslääkäri ohjeisti käyttämään hammaslankaa rohkeasti vuodosta huolimatta. Taisi tepsiä muistaakseni.
Snodgrassille kysymys, joka nyt sattui tulemaan mieleen. Onko sun ammatissa kukaan "asiakkaistasi" kommentoinut raskauttasi -lähinnä tarkoitan negatiivista palautetta.
 
Tohon ikuisuuskysymykseen eli sf-mittaan vielä sen verran, että mulla oli koko esikoisen odotuksen ajan kans sf-mitta alusta lähtien yläkäyrien yläpuolella reippaasti. Pääsin sitten painoarvioon loppuraskaudessa, vaikka terveydenhoitaja sanoikin, että vauva tuntuu käteen ihan "normaalikokoiselta" ei siis mitenkään isolta ja niinhän se olikin. Tyttö oli syntyessä 3285g.
Tässäkin raskaudessa ensimmäinen sf-mitta oli kans yläkäyrän yläpuolella eli 22cm rv 20+6 mut enpä ole siitä huolissaan.
Orlando Mulla kans on ollut tota ikävää vaivaa eli ikenet vuotaa välillä aikas paljonkin verta hampaita harjatessa. Joskus on parempi ja sit taas pahempi. Enpä ole koskaan hammaslankaa käyttänyt.
Auts Työnimen alkuperästä kysyit. Meille toi siskoveli vaan tuli siitä, et kun tyttö saa siskon tai veljen niin sit vaan yhdistettiin se ja tuli siskoveli. Edelleen pysytään siinä kun sukupuoli on arvoitus syntymään asti.

Jaa, eipäs muutakuin aurinkoista viikonloppua kaikille ja hyvää äitienpäivää äideille ja tuleville äideille!

Nenna ja siskoveli 20+1
 
Tinii ihan oikein *tekee aaltoja* näytä sille nuivalle tätille!!! :LOL: Joo ultrassa vauva oli ihan normaalin kokoinen ja lapsivettäkin ihan tavallinen määrä, mulla tuo mitan isous johtuu siitä että vauva ei uppoo sinne lantioon. Mä olen painanut 3050g syntyessäni ja olen se isompi yksilö joten jos tämmöistä ei mahdu synnyttää niin :p Tuntuu että meidän suvussa ei oikein mikään synnytys asia ole mennyt tavalliisesti, ahdistaa jonkin verran! Senpä takia en oikein osaa edes ajatella tulevaa synnytystä tai "suunnitella" sitä kun on koko ajan sellanen olo että kaikki menee juuri niin kuin ei pitäisi :/ Tämänkin takia haluaisin sinne tapaarvioon...

Auts Meillä kotosalla puhutaan vaikka millä nimellä, viimeksi eilen kauniisti kakkakääryleeksi vauvaa nimitin :D Aika usein se on Vilpertti, Eevertti, Möyrymaakari tai vaan vauva/ mukula. Muitten kanssa ihmisten kanssa puhun neutraalisti vauvasta :)

Orlando mulla kanssa on vuotanut ikenet ihan koko ajan ja ensiviikon hammaslääkärin tarkistus aiheuttaa harmaita hiuksia :kieh: tammikuussa poistatin hammaskiveä niin koko hoitola oli kuin teurastamo!

Me lähdetään nyt rentoutumaan mökille koko viikonlopuksi ja nauttimaan toivon mukaan hyvistä kalastus keleistä sekä monopoly turnajaisista :D Voikaahan möhömahat hyvästi, palataan taas äitien päivänä...

Koiruus ja pentunen rv 22+2
 
Tervehdys!
Täällä on tullu käytyä jo hammaslääkärissä ja suuhygienistin vastaanotolla. Siellä suunnalla ei ongelmia. Jouduin kuitenkin sairaslomalle supistusten takia ja nyt kun ottaa rennommin, niin olokin on jo hieman helpompi. Tuntuu kuitenkin, että lintsailen, kun en voi tehdä töitä. Vaikka ymmärrän toki, että vauva se tässä tärkein on.
Tuosta työnimestä, meillä on työnimeksi vaihtunut Kerttu. Tyttöä toivon, vaikka kumpikin on aivan yhtä tervetullut.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!
T: Kärtty ja Kerttu rv 23+4
 
snodgrass
Huomenta!

Neuvolakuulumiset:
pissa puhdas
hemppaa ei otettu (!)
paineet: 116/64
paino +475g/vk (ärsyttävää, piti itse laskea toi kun meidän neuvolassa ilmoitetaan nykyään painonnousu per päivä!)
yhteensä siis raskauden alusta noussut nyt n. 5 kiloa, blaah.
sf: 21

Eli täälläkin himpun verran yli keskikäyrän mennään. Esikoisesta mitta oli viikkoa aikaisemmin 18, nyt oon siis isompi :( Sydänäänien kuuntelu oli hassua. Neponen kertoi selvästi mielipiteensä toimituksesta: ensin yritti luistella anturin alta pois, ja kävi sitten antamassa iskua suoraan anturiin :LOL:

Neponen tulee siitä, kun miehelle ei kelvannut mun eka työnimiehdotus kun se oli kuulemma liian "hempee", niin yritettiin sit miettiä jotain humoristisempaa (miehen ehdotuksia norppa, morris mini :D ) Siitä morriksesta ihan tykkäsinkin, mut seuraavana aamuna mulle vaan iski se neponen (tykkään siitä hahmosta kovasti pikkukakkosessa), ja se kelpasi miehellekin.

[/b]orlando, ei ole vielä kuulunut kommentteja, sen paremmin negatiivisia kuin positiivisiakaan. Itse asiassa on jännä, et vaikka arkivaatteiden kanssa masu on tosiaankin näkynyt jo kauan, niin virkavaatteissa se alkaa näkyä vasta nyt - eikä monikaan huomaa vieläkään "sillä silmällä" katsella ;)

Hauskaa perjantaita kaikille!
snodgrass ja neponen 23+1
 
Heips...tässä poika sylissä koetan parilla sormella teille jotain kirjoitella... =)

Eli ainakin onnittelut taas hyvistä ultra ja neuvola kuulumisista :heart: :flower:

Ninnipo koettaa nyt sitten olla nostelematta ja rehkimättä liikoja ja Vape kans ottaa relasti siellä ilman huonoa omaatuntoa :D

R iikalle kiitos tietoiskusta :D Kyllä mä niitä lihaksia jumppautan...oli hyötyy sitte tai ei :kieh: On tuo lirauttelu sen verran ikävä vaiva ja lisää oireita en nyt enää haluis :whistle: ihan tarpeeks epämukavaa näinkin :kieh:

Auts kyseli työnimestä... Vilkkaalta tuo kaveri tuolla massussa on vaikuttanut, joten siksi Vilpertti :)

Nyt täytyy pojalle mennä ruokaa laittamaan :wave:

Katjuska ja Vilpertti 22+1 :heart:
 
Koiramamma, mulla oli poikaa odottaessa sama teurastamokokemus hammaskivenpoistossa. Muistan vieläkin, kun vain nauratti operaation aikana kun taustalla soi classicradion seesteinen, rauhallinen musiikki ja hammaslääkäri raapii samalla hampaitani kädet ja hihat ja paperit ja pumpulitupot veressä.:D Ällöä...ja sama taas edessä.
 
Moikka Syyskuiset!

Olen taustaillut juttujanne jonkun aikaa jo. Tosta sf-mitasta piti ihmetellä, että minulta ei ole mitattu vielä kertaakaan, kun ei kuulemma ole mitään mitattavaa :eek: . Pitääkö paikkansa teistä?

Mukavaa viikonloppua!

Siilura ja Nipsu 20+0
 
Vapelle lepoa ja rentoa mieltä, eiköhän ne supparit siitä rauhoitu. Ja tosiaankin, nyt on turha potea huonoa omaatuntoa sairasloman takia, vauva ja oma hyvinvointi on tärkeintä. :hug:

Cora: Toivottavasti vuoto helpottaa ja istukkakin vois vielä siirtyä vähän parempaan paikkaan :)

R iikka: Pidä vaan kiinni alkuperäisestä lasketusta ajasta. Meille sanottiin rakenneultrassa, että siinä ei enää saa määriteltyä raskauden kestoa niin hyvin, kun jo viikoilta 15-16 lapset kasvaa oman perimän ja äidin ruokatottumusten mukaan... Aika erilaisia näkemyksiä eri kaupungeissa. Kummaa :eek: Täällä koitetaan lantionpohjaa harjoitella :D

Mayah ja pikkuinen 20+5 :heart:
 
Multakussu tervetuloa mukaan vaan =) ja Siilura kans tervetuloa ja huikkaile , jos haluaa nimeä listaan... =) Kirjoitella saa sen verran kun itsestä hyvältä tuntuu B)

Siilura kyseli sf-mitasta, niin mulla ei oo viel kertaakaan mittailtu sitä tässä raskaudessa...ehkä sitte ens viikolla kun on neuvola :whistle: Mutta tosiaan tuo mitta, niin tuskin se kauheasti kertookaan, kun voi vaihdella suurestikin jos mittaaja vaihtuu ja vauva vaihtaa asentoa...
 
Tervehdys!

Täälläkin käyty neuvolassa ja kaikki suht hyvin.
hemppa 141 (taas noussut)
pissa puhdas
Verenpaine 114/70
Paino hirveä, mutta lisää tullut siis 400g/vko ja raskauden alusta 4kg.
sf mitta 20
syke 140 ja liikkeet tuntui

Tiistaina kuiteskin täytyy mennä lääkärille noitten jatkuvien päänsärkyjen takia ja myös supistelee niin tsekataan kohdun suu.
Toisaalta kun on kuudes raskaus yhdeksän vuoden sisällä niin paikat pehmenee ja lyhenee jo aika aikaisessa vaiheessa. ( siis niin mulla oli jo viimeksi). Että rauhallisesti tarttis ottaa. Helppoa kuin heinän teko =)

Kelan paperit tarttis viedä. Äippäpakkaus otetaan vaikka kuudes onkin. Mutta ihanaa tällekin saada jotakin uutta. Miltei kaikista olen pakkauksen ottanut.

Mukavaa aurinkoista viikonloppua!

Miia ja masu 22+2
 
Cora ja Katjuskakin - tiedän omasta kokemuksesta kuinka stressaavaa on tarkastella vuotoa joka ikisellä wc-käynnillä! Tsemppiä!! Mulla ei nyt pariin viikkoon ole ilmennyt thank's god, mutta sitä ennen sitä riittikin 1,5 kk ajan melkein joka päivä. (Mulla johtui siis tulehduksesta ja sen jälkimaningeista - ei istukan paikasta)

Daydream kiitos sydänkammiotiedoista!

Varasin 4D -ajan Cacciatoralle Femedaan 3.6. kun 25 raskausviikkoa täynnä, koska silloin kuulemma näkee jo tosin hyvin kaiken tarpeellisen. Kertoilkaa sitten muutkin 4D kokemuksia kun olette käyneet, te jotka menossa!

Sf-mitta - niin sehän on sellainen mittanauhamittaus, en nyt ihan hirveest panikois sen pienuudesta tai isoudesta, ei se voi olla kovin tarkka... Tosiaan siel neuvolakortin takana se käyrä kummiskin on.

Mä yritän palailla saikulta maanantaina töihin, ihanaa kun antibiootit alkaa loppuun, niiden avulla kun vois nukkua 15 tuntia päivässä...

 
Ooops, unohdin: Please kertokaa vinkkejä minne kannattas mennä pääkaupunkiseudulla harrastaan jotakin mammajumppaa! Nyt kun tästä sängystä pääsis ainakin vähäks aikaa ylös olis hyvä varmaan selän kannalta jotakin tehdä. (Vesiliikunta on mulla kielletty ainakin toistaseksi tulehdusvaaran vuoksi.)

Katsoin, että Highheelsissa Kampissa mamibailatinoa ja Joogakoulu Shantissa Töölössä kallista mammajoogaa. Muuta en tähän hätään löytänyt. Onko näistä / muista kokemuksia / vinkkejä minne kannattas mennä?
 
ail
Tervetuloa uusille ja jaksamisia vuotelijoille :hug: Täällä eilen huomattiin miehen kanssa mun nilkat ja mies sai aikamoisen sätkyn.Molemmat nilkat niin turvoksissa ettei luita näy eikä tunnu.Pieni särky onkin jaloissa ollut.Tänään turposi ranteet ja saa nähä mitä jatkossa.En vaan pysty vieläkään juomaan kunnolla.15.5 on neuvola ja saa nähä mitä täti tykkää täst turvotuksesta.Pipsa kyllä liikkuu ja tunnen liikkeet jokapäivä mutta silti tuo turvotus on aika hurjaa näille viikoille.Nyt pitää lopettaa kun on pakko mennä nostaa jalat ylös.>Särky kovenee tässä istuessa.

ail ja Pipsa 23+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mitzy:
Katsoin, että Highheelsissa Kampissa mamibailatinoa ja Joogakoulu Shantissa Töölössä kallista mammajoogaa. Muuta en tähän hätään löytänyt. Onko näistä / muista kokemuksia / vinkkejä minne kannattas mennä?
Mä olen käynyt astangajoogassa ja vauvajoogassa tuolla Shantissa ja tykkäsin kovasti. Se on paikkana aivan ihana; jo ovesta sisään astuessa tuntee todella rentoutuvansa. Ah!

Hieman omia kuulumisia: minäkin olen liittynyt supistelijoiden joukkoon. :( Kävin eilen lääkärissä tarkastuttamassa kohdunsuun tilanteen ja onneksi kaikki hyvin. Lääkäri käski ottaa pari päivää oikein tosi rauhallisesti ja tarkkailla tilannetta. En kyllä ymmärrä miten voin enää ottaa rauhallisemmin: viimeiset 4 iltaa oon maannut sohvalla ja kattonut videoita... :ashamed: Tosin töistä aiheutuu jonkin verran stressiä.

Milloin aiotte jäädä äitiyslomalle? Mä päätin aloittaa varhennettuna jo 50 päivää aikaisemmin ihan vaan siksi, että saa olla kesällä pidempään kotona! =) Tulispa jo heinäkuu...

Hyviä vointeja kaikille!

t. rastinalle 22+1
 
Heisulivei!
Kylläpäs täällä nyt monilla supistelee! Ikävää. Minulla ei kait sitten supistele, en ainakaan tunnista. Kaippa sen tunnistaa, eikö se sen verran kivulias sitten ole. Vai? Kyllä minulla lenkillä tai jumpassa välillä masu ikään kuin kiristää ja rankemman (en tee mitään todella rankkaa) liikunnan jälkeen on sellainen turvotus masussa, mutta ei se satu tai haittaa elämää millään muotoa.

Kutsumanimestä. Kapteeni alias "Kapu" oli aluksi (liittyi siihen, missä vauva on mitä luultavimmin alkunsa saanut) ja nyt kun selvisi, että on poika, olen kutsunut "Verneriksi". Verneri siksi, että minusta se on hyvin herttainen nimi, mutta ei tule oikeasti olemaan meidän pojan nimi kahdesta syystä: miehellä on ollut pojan nimi jo vuosia valmiina haavekuvissa ja sitä ei muutella, Verneri ei sovi siihen nimeen edes toiseksi nimeksi; toisekseen, olen tuntenut yhden Vernerin, joka oli ihana pyöreäkasvoinen poika, jolla oli oranssi tukka ja pisamia. Tästä syystä Verneri on mielestäni punatukkaisen pojan nimi ja meidän pojan geenit eivät sisällä punaista tukkaa eikä pisamia. Lasketun ajan perusteella tulee kutsuttua myös Alvariksi (meidän laskettuhan on 23.9, vaikka listassa on 24.9. Ei tarvihe yhden päivän vuoksi listaa päivitellä). On hän myös pikkuinen, vauva, ihmisen alku, piiperöinen ja kaikkea muuta vastaavaa, mikä milloinkin suusta sattuu putkahtamaan. Ja tietysti aina Rakas ja Erityinen ja Tärkeä!

Tervetuloa uudet! Jaksamista kaikille teille, joilla on raskauden vaivoja, kuten vuotoa ja supisteluja sekä selkäkipuja ja lirahteluja!

Rentouttavaa viikonloppua!!!
 
onko muilla kauheita suonenvetoja..?mä heräilen välillä jopa muutaman kerran yöllä,kun pohkeesta vetää!se on ihan kamalaa.ja jos ei yöllä ole suonenvetoja niin heräilen jatkuvasti.. :/
yleensä olen vasta loppuraskaudesta heräilly öisin monesti ja pyörinyt sängyssä ja käyny aamuyöllä syömässä.no nyt en kuitenkaan vielä käy syömässä!
 

Yhteistyössä