Moikka!
Tää pino on kyllä siitä ihana, kun täällä on esikoisen odottajia, joista selvästi huomaa "jännittyneisyyden" ja sitten jo uudelleen synnyttäjiä, jotka jo vähän tietää mitä on edessä. Viittaan tuolla esim. tuohon sairaalakassin pakkaamiseen.
Minäkin esikoista odottaessa pakkasin sairaalaan mukaan lähes rekallisen tavaraa ja niistä lähes kaikki oli aivan turhaa tavaraa sairaalassa. Omilla vaatteilla siellä ei tee yhtään mitään, vaikka mäkin olin päättänyt etten sairaalan kauhtunutta paitaa päälleni pue. Mutta kappas! Siinä tilanteessa kun olet juuri synnyttänyt pienen vauvan ja olet aivan puhki, niin on aivan sama mitä sulla on päällä.
Samoin olin kuullut sairaalan alkkareista kauhukertomuksia siitä miten rumat ja hirveät ne on. Mutta ne on niin kätevät ja mukavat päällä, ettei tulis mieleenkään laittaa omia alushousuja. Ja kuten joku kirjoittikin, se jälkivuoto on sitä laatua etti siinä mitkään alwaysit auta. Tuo jälkivuoto on varmaan yks niistä asioista mistä ei kauhhesti puhuta, samoin jälkisupistukset. Mulle oli ainakin tosi iso yllätys miten kivuliaita jälkisupistukset oli. Sairaalaan ei myöskään mitään vauvatarvikkeita mukaan tarvi ottaa, vaipat, tutit, pullot, vauvanvaattet, rasvat yms. kaikki saa sairaalasta. itse aion tällä kertaa ottaa mukaan vaan hygieniatarvikkeet, kameran sekä kaurapussin. Kotiinlähtövaatteet saa mies sitten tuoda mulle ja vauvalle kun tulee meitä hakemaan.
Äitiyteen ei mun mielestä voi kauheesti valmistatua. Tai voi miettiä minkälainen äiti haluaa olla, mutta saattaa olla että kaikki äitiyden mielikuvat muuttuu kun itse tulee äidiksi. Ja kannattaa myös varautua siihen, ettei se äitiys tule heti kun vauva syntyy. Mä olen itse kuvitellut niin, että kun vauvan saa syliin, heti sydämessä syttyy äidinrakkaus ja kaikki on niin ihanaa. Kun meidän esikoinen syntyi, mun ekat ajatukset oli, että tuossako se nyt on ja sitäkö pitäis osata rakastaa. Olin enemmänkin hölmistynyt ja ihmeissäni, kun onnellinen. Vasta muutamien päivien päästä mulle tuli tunne, että tuo on minun lapsi ja silloin tuli iso suojelemisen tunne lasta kohtaan.
Ja kuten
sannimarjakin kirjoitti, äitiys on hyvin arka aihe ja pahimmat syyllistäjät on toiset äidit, mikä on kyllä aika hullua. Ja usein ne syyllistäjät on juuri niitä "täydellisiä" äitejä, jotka kuivttelee tekevänsä itse kaikki oikein ja muut tekee väärin.
Itse koin tuon syyllistämisen esikoisen kanssa, kun multa ei tullut maitoa. Imetys ei siis kertakaikkiaan onnistunut, vaikka kuinka yritettiin, koska maitoa ei tullut pisaraakaan. Silloin sain kuulla moneen kertaan miksen imetä lastani.
Jokainen äiti toimii omalla tavallaan ja kaikki varmasti oman lapsen parhaaksi.
Mitään
vuotoja ei täällä ole. Ei alapäässä eikä tisseissä.
Helle on musta aivan ihanaa. Mä olen niin kesäihminen, että nautin kun on kuuma ja aurinko paistaa. Ainoastaan öisin olisi kiva jos olis vähän viileämpää, niin sais paremmin nukuttua. Inhottavaa herätä monta kertaa yössä ihan hiestä märkänä.
Potkut on nyt alkaneet tuntua ihan tuossa mahan päällä, joten saattaa olla että vauva on jo kääntynyt rt:aan. Ja potkuja tulee ihan kauheasti, en muista että kaksi aiempaa lasta olis näin paljon potkinut mahassa. Tai sitten en vaan muista.
marza ja onnianni rv 27+5