Syyskuun tulokkaat 2010 **** Heinäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Huh huh! Ei tarvinnu jäädä osastolle B) Paikat ennallaan, ellei jopa vähän paremmassa kuosissa kuin viime viikolla... Viimeks oli sellanen kokeneempi naislääkäri, joka "uhkaili" sillä kortisonilla, ja nyt nuorempi erikoistuva lääkäri oli sitä mieltä että kohdunsuu tuntuu puolikiinteältä ja on kiinni (viimeks ulkosuu pehmeä ja sormelle auki), ei siis mitään hätää. Voin elellä normaalisti oman voinnin ja jaksamisen mukaan. :) Sain kuitenkin sairaslomaa siihen asti kun mun loma alkais, eli ei onneks tarvii mennä enää töihin tuskastumaan. Supistuksia on edelleen myös levossa, mut uutta kontrolliaikaa ei sovittu, voin sit ottaa itse yhteyttä tuonne äippäpolille jos tuntuu että vointi huononee ja haluan saada mielenrauhan tilanteesta. =) Joten suosittelen kyllä et jos supistelee, niin kannattaa käydä tsekkauttamassa paikat!

Nää helteet alkais kyllä riittää, ei tosiaan pysty kotonakaan olemaan kuin alasti ja tuuletin huutaa täysillä vieressä... Turvotusta ei kyllä juurikaan vielä ole, mutta muuten tuskastuttavan kuuma. Pitää yrittää muistaa juoda riittävästi, itse hörppään vähintään lasillisen vettä aina kun vaan käynkin keittiössä. Ruokahalu on kyllä ihan minimissä, en edes muista millon viimeks söin lämpimän aterian :whistle: Salaatit ja hedelmät maistuu paremmin, ja tietty jäätelö :D

Vaunuista oli puhetta, mä tilasin Teutonia Spirit S3 -yhdistelmät Saksasta (jotka tosin ei oo vielä tullu, toivottavasti tulee ennenku lähetään lomalle!). Valintakriteereinä oli ketteryys, keveys, laatu ja vähän ulkonäkökin ;) Ystävälläni on just noi vaunut esikoisellaan ja tykästyin kovasti. Tosin ei olla testattu että miten noi menee meidän auton takakonttiin, jos ei mene niin sitten menee vissiin auto vaihtoon. Tosin ihan hirveesti ei varmaan tarvii kuljetella koko vaunuja (koppa + runko), kun on se travel system. Saksasta tilaamalla säästettiin n. 300?, ja mekin haluttiin ostaa uutena koska tullaan niitä käyttämään paljon, kun tarvii kuitenkin koiran kanssa ulkoilla ja vauva kulkee tietysti mukana. :)

Muista hankinnoista: Meillä alkaa olla kaikki valmiina, vielä puuttuu sitteri (ostan käytettynä Baby Björn 1-2-3), ja muista ei-niin-kiireellisistä/välttämättömistä puuhamatto ja mobile pinnasänkyyn. Vaatteita on jo ehkä liikaakin, ja pinnasänky on ollu pedattuna jo useamman viikon. :D Sisko lupas ommella imetystyynyn, ja sit synnytyksen jälkeen tilailen lisää imetysliivejä kunhan näkee minkäkokoisiksi ne rinnat oikein turpoaa.
Ootteko muuten meinannu hankkia talvihaalarin pienempää kokoa kuin mitä äitiyspakkauksessa tuli (68-74cm)? Itse mietin et ostaisin sellasen lämpöpussin mikä käy turvakaukaloon ja tietty vaunuihinkin, niin ei tarviis ihan kamalasti pukea vauvalle päälle (esim. Eisbärchen). Ja tuo lämpöpussi on kyllä paljon pitkäikäisempi käytössä kuin joku 56-62cm toppahaalari.

Tänään oli paikallisessa sanomalehdessä juttu että syksy on oikein ruuhka-aikaa K-HKS:ssa synnytysten osalta, joten turha edes haaveilla että sais perhehuoneen... No, pääasia ettei tarvii missään käytävällä synnyttää :D

Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja hyviä vointeja! :heart:

Endotar & poitsu 30+3 (painoarvio jo 1700g :D )
 
Hyvä Endotar kun kaikki kunnossa

vaunuista Me tilattiin Gesslein Visionit. Pidin näissä pienestä koosta ja ketteryydestä. Ratasosa on myös niin pieni, että toivon tykästyväni siihen niin ettei tarvitse rattaita ostaa erikseen ollenkaan. Me lenkkeillään ja liikutaan paljon, joten vaunut kovassa käytössä. Lisäksi meillä on Habby Babyn tuplat.

Vauva on alkanut painamaan niin ikävästi virtsarakkoa, että kärsin lähes jatkuvasti vessahädästä. Vieläkin on pakko juoda koko ajan. Helteiden on luvattu vielä jatkuvan, joten olotilalle ei juuri helpotusta luvassa. Eilen aloitin lisäraudan syömisen. Toivon sen vähän piristävän, kun olen ollut niin väsyksissä viime aikoina.

Hyviä vointeja kaikille.Koitetaan kestää helteen kanssa.
-Poni 30+2
 
ENDOTAR: Kiva kuulla että saat ottaa hiukan vapaammin :)!!

JÄLKI SUPISTUKSISTA: Itelläni oli tästä toisesta lapsesta ihan hirveet jälki supprit pari päivää....niitä tuli varsinkin sillon kun imetti...toivottavasti seuraavasta ei oo saman moisia, eivät olleet yhtään mukavia :( . Minulla siis tämä kolmas nyt sitten syntyy suunnitellulla sectiolla. kaksi ekaa synnytystä kestäneet noin 24h ja sitten leikattu....eli viimeksi olin kyllä muutenkin todella poikki koko kokemuksesta. eli nyt paremmilla milin kolmatta kohti
:)

Kävin sitten tänään siellä lääkärissä "vinkumassa saikkua" tai ei sitä oikeastaan tarvinnut vinkuakkaan eli nyt sitten äippälomaan asti saikkua selästä ja suppareista.

lennilokinpoika tasan 29
 
Jälkisuppareista, muistelen että esikoisesta oli jonkinmoisia kipuja imettäessä, mutta niistä selvisi ilman lääkettä. Mutta kyllä niihin kannattaa henkisesti varautua. Ja samoin siihen, että isommalla hädällä käynti tuntui ainakin mulla tosi omituiselta ja hankalalta ekan kerran synnytyksen jälkeen. Söin ystävän vinkistä kyllä melkein pussillisen luumuja heti synnytyksen jälkeen, eikä vatsa ainakaan ollut kovalla. Ei olis kyllä tullu ponnailemisesta yhtään mitään...

Vaunuista, meillä on ollut Babyweltin kolmipyöräiset, ja olen tykännyt. Eivät kyllä mene kovin pieneen tilaan (meillä on farkku), ja alakoriin on ihan mahdoton laittaa kauppakassia, mutta kulkevat näppärästi ja erityisesti tykkään siitä, että koko ratasosan saa irti. Meillä roudataan vaan se sisään, ja alaosa jää ulos. Happy babyn tuplissa on sama ominaisuus, mikä on tosi hyvä, kun on pieni tuulikaappi, johon ei kyllä vaunuja työnnellä.
 
Huhhei. Nyt alkaa tää helle ottaa jo oikeasti koville. Eilinen meni maatessa, kun koko päivän tuli ihan ihmeellisiä pahoinvointi- ja heikotuskohtauksia. Kädet alkoivat täristä, kylmää hikeä pukata pintaan ja tuntui että jalat lähtevät alta. En tiedä sitten, mistä johtuivat. Juon kyllä koko ajan nestettä ja yritän syödä tunnin-parin välein jotakin, että verensokerit pysyisivät kuosissa. Kaippa vaan kroppa on kovilla, kun on niin kuuma koko ajan. Pönttöäkin pääsi taas pitkästä aikaa halimaan. Ja ensi viikolle vielä luvattu jotain lähemmäs 40 asteen superhelteitä, en tiiä millä järjellä semmoisista enää selviää. Pelottaa jo valmiiksi, että tulee samanlaiset olot kuin eilen. :(

Hankinnoista, mä tilasin tänään vaunut Vaunulasta, Firkonin F7 -malliset yhdistelmät. Tuttavaperhe kehui niitä, heille syntyi lapsi puolisen vuotta sitten ja ovat kuulemma olleet oikein hyvät. Ja löydettiin miehen kanssa sieltä semmoinen kuosikin, mikä miellytti molempien silmää (oltiin aluksi ihan varmoja että kuosista tulee jonkinasteinen "tappelu" :D ). Vaunuissa oli kaikki ne ominaisuudet, mitä halusinkin: isot pyörät (vaunuja tulee käytettyä paljon, kun ei autoa omisteta ja talvella isopyöräisiä on kivempi työnnellä lumessa ja loskassa), puolikova kantokoppa, heittoaisa ja ovat kuulemma kevyet työntää ja nostella.
Sitten, kun vaunut ovat tulleet niin meillä alkaakin kaikki olla aikalailla valmista, turvakaukalo puuttuu mutta sen ostan ystävältä lähempänä synnytystä (vähän käytetty Britaxin kaukalo). Semmoisia pienempiä juttuja enää vain puuttuu (harsot, kylpyöljyt, vaipat, korvikkeet sun muut). Kantoliinan saan kavereilta lahjaksi. Aiotteko te muut kokeilla/käyttää kantoliinaa?

Huomaa, että vauva on kasvanut lähiaikoina paljon. Kaikki poitsun pienimmätkin liikkeet tuntuvat jo tosi selvästi ja taitaa jokainen liike näkyä jo myös masun päältä. Aloin vain tuossa yksi päivä meinaan miettiä, että outoa kun tuntuu että vauvan liikkuminen olisi jotenkin lisääntynyt tosi paljon, mutta sitten tajusin että eivät ne liikkeet ole lisääntyneet vaan mähän tunnen ne vaan koko ajan paremmin ja selkeämmin. Alkaneet jo tuntua niin hyvin, että vaikeuttavat oikeasti nukkumistakin välillä - ei saa oikein unen päästä kiinni kun masu heiluu puolelta toisella ja toinen punkeaa peppuansa mun kylkiluiden alle. :D

Ja hei, vinkkinä kaikille: Kannattaa iltaisin laittaa kosteita pyyhkeitä pakastimeen. Mulle ne ainakin ovat olleet nyt parina yönä pelastus, kun olen yöllä heräillyt kuumuuteen. Kylmiä pyyhkeitä niskalle, jalkojen päälle tai ihan mihin vaan ja olo on huomattavasti siedettävämpi.

menninkäistyttö & pojan rääpäle 29+4 (Huih, kohta alkaa viikot kolmosella! :) )
 
Hellettä kaikille!
Kyllä on käsittämätöntä miten aika menee nopsaan! Ei todellakaan perässä pysy. Meillä rapsahti 30 viikko meneilleen ja pikku hiljaa alkaa pelottaa tuo synnytys.....mulla siis eka synnytys oli helvetillinen: murtunut häntäluu (ilmeisesti), mustelmat kyljissä kun hoitajat painoi lapsen ulos, KIPUA,KIPUA,KIPUA........toivotaan että tuleva synnytys olisi edes pikkuisen helpompi....

Eilen oli neuvola. Rautapillerit sain ja sitten labratuloksista oli selvinnyt joku: beetahemolyyttinen streptokokki kun etsittiin syitä suppareihin. Onko jollain kokemusta? Itse koitin eilen kuukletella ja alkoi hiukan hirvittään koko pöpö......Lekurille soitan alkuviikolla että mitä tuon kanssa tehdään ja liittyykö kummallinen vuoto siihen.

Jaa-has. Pitää vissiin tuon tyllerön kanssa lähteä käymään kaupungilla.....sillai hissun kissun ettei supparit saa valtaa.

Kaunista kesäpäivää kaikille!

Ninnananna ja Sintti 29+1 B)
 
Ninnananna: Eikös tuo beetahemolyyttinen streptokokki ole aika yleinen odottajilla? Saitko jo antibioottikuurin sen hoitoon? Ainakin synnyttämään mennessä äidille laitetaan antibioottitippa, ettei se tarttuisi vauvaan, sillä se voi olla vauvalle aika vaarallinen. Miulla todettiin esikoista odottaessa alfahemolyyttinen streptokokki rv 36 ja sain siihen vain yhden antibioottikuurin suun kautta, muita toimenpiteitä se ei aiheuttanut, sillä se ei ole yhtä ärjyä lajia kuin tuo beetahemolyyttinen. Älä kuitenkaan murehdi liikoja, sillä tuo beetahemolyyttinen streptokokki on tosi yleinen, ja hyvä että löydettiin jo nyt. Monessa maassahan kaikki äidit testataan juuri tuon bakteerin takia.

Vauvajutut ovat täällä vielä aika vaiheessa. Esikoiselle on tilattu jo uusi sänky ja varattu seisomalauta vaunuihin, samoin jotain vaatteita olen vauvalle ostanut. Kaikki vauvakama on kuitenkin vielä miun porukoilla säilytyksessä, ja ajattelin, että aletaan vasta elokuussa käymään niitä läpi ja tuodaan tänne. Onneksi mitään isompaa ei tarvitse enää ostaa, ainoastaan vaippoja, liivinsuojia yms. markettikamaa + miulle uusia imetysliivejä. Sairaalakassin pakkasin esikoisesta joskus rv 37 tuntumassa, enkä ajatellut sitä nytkään yhtään aiemmin pakata, ja kerkeäähän sen pakata, vaikka synnytys olisi jo käynnissä, kunhan kaikki tarpeellinen on saatavilla. Omia vaatteita tai alkkareita en meinaa tällä kertaa mukaan rahdata (ainoastaan imetysliivit ja kotiutumiskamppeet), sillä esikoisesta leikkaushaava tihkutti verta 11 päivää ja oli tosi kipeä, ja jälkivuoto ihan kaameaa (ja sitä kestikin 6 viikkoa). Ekoina päivinä sairaalassa ei siis tarvinut edes miettiä, että likaanko omia vai sairaalan vaatteita :D

Jälkisuppareita en muista tunteneeni, mutta syynä saattoi olla hyvin vahva kipulääkitys :LOL: Sain siis leikkauksen jälkeen ekan vuorokauden kipulääkettä suoraan tipasta ja seuraavina päivinä miun eteen tuotiin kolme eri pilleriä kolmesti päivässä + kipupiikit kankkuun tarvittaessa. Leikkaushaava oli muutaman ekan päivän niin kipeä, ettei nukkumisestakaan meinannut tulla mitään noista lääkkeistä huolimatta :/ Senpä takia en välttämättä enää ikinä haluaisi sektiota kokea.

Jaksuja helteiden kanssa kaikille tasapuolisesti! Tämä mamma ainakin toivoisi, että ne päättyisivät pian..

Jonspe ja Lilliputti 30+3
 
Huh hellettä! B)

Mulla oli neuvola toissapäivänä. Mun terveydenhoitaja vaihtui, tää uusi vaikutti tosi mukavalta (ei siinä varsinaisesti mitää edellisessäkään vikaa ollut, mutta tän kanssa vaan synkkas heti). Tyyppi oli ottanut kasvupyräyksen ja taas ollaan käyrien yläpuolella. Hemppari oli laskenut kesäkuun 131:sta 121:een. Suositteli syömään verilettuja ja aloittamaan lisäraudan, jos tulee sellaisia tuntemuksia. Eilen olinkin sitten ihan puhki, nukuin kahdet päikkäritkin. Johtui sitten helteestä tai hempparin alemisesta mutta kävin kuitenkin hakemassa Apteekista Obsidania. Kun eihän siitä haittaakaan ole!

Kuumuudesta. Tuuletin hurisee vieressä ja katselin jo ilmastointi-vaihtoehtojakin sillä silmällä. Ilmalämpöpumppu saattaa olla vähän liian extremeä kerrostaloon, enkä edes ole isännöitsijältä kysellyt saako sellaista asentaa. Eikä ole tarvetta kummemmin säästää lämmityskuluissa kun on kaukolämpö. Vaikka on niiden pumppujen hinnatkin tulleet ihan kivasti alaspäin. Niissä liikuteltavissa on se vika, että sellainen putki pitää tunkea ikkunan väliin. Se tuntuu vähän kömpelöltä. Mutta en nyt sitten tiedä. Jospa tässä viikon jahkaisi, niin menee nää helteet ohi.. Kävin ostamassa Body Shopista uutta suihkusaippuaa ja vartalovoita, tuoksunpahan sitten ainakin hyvälle, kun joudun kerran koko ajan suihkussa ravaamaan! :LOL:

Hankinnoista. Tilasin sit tosiaan Saksasta i'coon Variot. Ne tuli viikossa! Paikka oli http://www.babyartikel.de Mulle oli tärkeää että saan samassa paketissa yhdistelmävaunujen lisäksi turvakaukalon joka myös sopii kärryihin ja että vaunut on näppärät kaupunkikäytössä. Siispä päädyin sitten noihin. Alennuskin oli hyvä. Renkaat on vähän rimpulat ja umpihangessa niitä tuskin kannattaa kokeilla, mutta me asutaan keskustassa. Lisäksi aion hankkia Manducan kantorepun, toivottavasti vauva alkaa siinä viihtymään, koska mieluummin koiralenkkejä heittäisin sen repun kuin vaunujen kanssa. Vaatteita olen saanut aika paljon ja vähän kirppareiltakin ostanut. 50-senttiset on aika vähissä, mutta en nyt aio enempää niitä haalia, jos jotain puuttuu niin ostan sitten kun tiedän minkä kokoisia pitää olla. Stokken kalusteita meinaan vielä tilata Saksasta, ne kun myös on siellä kovasti paljon halvempia ja niistä sitten aikanaan pääsee aika kätevästi eroonkin.

Voimia kaikille tähän helteeseen. Nautitaan nyt, kyllä sitä ehtii vielä palellakin!

woodoo child 30+3
 
Endotar, hienoa, että kaikki oli kunnossa! :heart:

menninkäistyttö, mä huusin itselleni huutiksesta TricotSlen-kantoliinan ihan tätä uutta tulokasta varten odottamaan. Kaksosilla koin kantoliinan jo todella käteväksi, kun jommalla kummalla oli masuvaivoja, oli kantoliina ainoa paikka jossa rauhoittuivat. Samalla pääsin itse käsiksi tuttipullovuoren tiskaamiseen. :whistle: Lainassa mulla oli ystävän hamppukuituinen liina, joka oli mun mielestä aavistuksen liian napakka (ja mulle autuaasti liian lyhyt), siksi nyt ostin tuon pitkän trikoisen liinan. Nyt varmasti käsiä myöskin tarvitaan vapaaksi vielä pienten esikoisten kanssa, joten luotan liinaan siinä suhteessa. Lisäksi ajattelin kokeilla käyttää sitä mm. kauppareissuilla tai lenkeillä, kun kaksoset kuitenkin kulkevat vielä rattaissa eikä kaupoissa taida olla sellaisia kärryjä, joihin mahtuisi yksi vauva ja kaksi taaperoa. :LOL:

( . ) Tämä möttiäinen se on ottanut ja kääntynyt takaisin perätilaan. :headwall: Ihmettelinkin, kun olo helpottui ihan yhtä nopeasti kuin pahenikin silloin kun pieni kääntyi pää alaspäin. Nyt monotus tuntuu sitten taas ihan alhaalla. No, toisaalta näillä helteillä pieni olon helpottuminen ei ollutkaan yhtään pahitteeksi. :whistle:


Epeti 29+4
 
Anskuli, tervetuloa :wave:

Vaunuista kerroinkin jo, että me hankittiin Quinny Speedi. Unohdin sanoa, että ostopäätökseen vaikutti meilläkin osaltaan se, että käytettynä ostettu turvakaukalo (en nyt enää muista merkkiä, joku testivoittaja kuiteski) passas niihin.

Kantamisesta. Kantoliinaa ei ainakaan vielä ole hankittu, mutta manduca odottaa jo valmiina. Liinailukin kiehtoisi, mut en aijo ylimääräisiin kantovälineisiin rahaa laittaa, jos vain vauva manducassakin viihtyy. Varmaan jonkin verran tulee käytettyä koiran lenkityksissä, mutta enempi ajattelin, että siitä on hyötyä ihan kotitöissä. Lapsen kasvaessa saattaa olla lenkeillä raskaampi kantaa repussa kuin työntää vaunuissa.

Pihkakakasta kysyisin, onko kukaan kokeillut sellaista kikkaa, että laittaa vähän öljyä vauvan pepulle, niin se liisteri ois sit helpompi pestä pois? Olen tämän vinkin lukenut lehdestä ja myös yhdessä tv-ohjelmassa sanottiin siitä. Tuli vain kuitenkin mieleen, että öljy ja vesi kun ei sekoitu keskenään, niin öljyhän estää sitten pissan imeytymisen vaippaan... Ainakin mun järjen mukaan. Mut onko kellään käytännön kokemusta?

Tänään pesen vauvanvaatteet. Ihanaa päästä hypistelemään niitä... :heart: :LOL:

Shuri ja Onni-Ilona 31+5
 
Endotar, hyvä ettei tarvinut jäädä osastolle makoilemaan. Kävin samaisessa sairaalassa keskiviikkona ja kuulemma on kuumuus alkanut vaivaamaan saleissa ja osastollakin! Eipä olisi niissä muovisängyissä mukavaa makoilla.

Meillä roikkuu ensimmäinen satsi pientä vaalenapunaista narulla =) ! Tuumailin, että jos tässä meinaa seitsemän viikon päästä synnyttää, niin voisi jo pikkuhiljaa alkaa pesemään vauvanvaatteita. On tällä sakilla tuota pyykättävää muutenkin ihan kiitettävästi, niin aina väliin voi heittää erän pikkutyypin pyykkiä. Vauvanvaatteista tulee jo monta koneellista ja sitten päälle vaununkankaat, harsot, petivaatteet jne.....

Shuri on hommannut manducan, onkos muilla kokemusta tuosta repusta? Mun tekisi mieli myös tilata se! Eilen illalla olin jo yhdessä verkkokaupassa ihan viittä vaille ostamassa, mutta en sitten raaskinutkaan. Onkohan hintansa väärtti :)?

-Seawind rv 31+0
 
Anskuli Tervetuloa :flower:

kantamisesta Me ostetiin esikoiselle -06 Ergon reppu. On ollut tosi hyvä siinä mielessäkin, että sillä kantaa isompaakin lasta. Meillä viimeksi oli kolmivuotias kyytissä,kun reissussa oltiin. Nuoremmalle ostin myös pitkän trikoo liinan. Tätä tykkäsin käyttää pienellä vauvalla enemmän kuin reppua, kun oli tukevampi. Liinat kyllä paljon hitaampi käyttää kuin reppu. Trikooliinan käyttöikä melko lyhyt. En muista tarkkaa, mutta olisikohan tyttö ollut n. 5kk ikäinen, niin liinaa ei saannut enää pysymään tiukalla, oli sen verran jo painoa, vaikka ihan laatuliinasta oli kyse.

Kiva, kun tänään ollut vähän raikkaampi ilma, mutta eiköhän nuo helteet taas ensi viikolla jatku :kieh:
-Poni 30+3
 
Epeti, mulle kanssa ystävät ostamassa tuon TricotSlenin. Kuullut siitä oikeastaan vaan hyvää palautetta eli tuskin on ihan huono ostos ja eiköhän vaavikin siinä viihdy, kunhan vaan heti alusta saakka sitä alkaa käyttää.

Anskuli, tervetuloa mukaan! :)

menninkäistyttö & rääpäle 29+4
 
Heipati hei!!

seawind: Meillä oli esikoisella lainassa ergon kantoreppu ja viihtyi siinä tosi hyvin, nyt sitten ostettiin jo valmiiksi petroolin värinen manduca. Testasin sitä yhdessä myymälässä silloin kun tuo esikoinen oli pieni ja oli kyllä nopeella testauksella parempi kuin se ergo (vaikka ergokin oli tosi hyvä), mutta en silloin hannonut sitä ostaa. Nyt sitten baby stylessä sai 10% alennuksen ostosten loppusummasta toukokuussa niin ostaa päräytin sitten sen, ajateltiin että sitten saa siitä kyllä takaisinkin aika hyvin kun myy sen. Näytti huutiksessa pyytävän käytetystä 70-80 euroa. Baby stylessä sen ovh. oli 99e ja siitä sai sen -10%.

Kantoliinakin meiltä löytyy ja sitä käytin silloin kun poika oli ihan pieni nukahti siihen hyvin ja samalla pystyi imuroimaan ja touhuamaan kaikkea muutakin. Ergo ei käynyt ihan pienelle vauvalle. Meidän liina on pitkä puuvillainen ja käytin siinä eniten ristisidontaa.

Tänään oltiin miehen esikoisen ja tuttavaperheen kanssa puuhapuistossa, no nyt on sitten jalat kipeet ja muutenkin väsy. Kauhulla odotan ensiviikon helteitä, miehellä kun loppuu loma ja menee vielä kaiken lisäksi iltavuoroon. Mitenköhän sitä jaksaa kipittää tuon 1,5v perässä joka ilta?? onneksi saa anopin apuun jos oikein inhottavalta tuntuu!!

terkuin minä ja rosinarusina 28+6
 
Manduca on todella hyvä, suosittelen lämpimästi :wave: Meillä tyttö ei viihtynyt siinä vastasyntyneenä, vaikka siinä voi kantaa muistaakseni pienennysosan kanssa muutaman viikon ikäistä jo. Vasta noin 3kk iässä saimme tytön totuteltua siihen. Sen jälkeen käytimme reppua tosi paljon koiran kanssa lenkkeilessä, kotona ja reissussa. Tykkäsin kantaa tyttöä edessä, en niinkään selässä. Vaihdoimme noin vuoden iässä kantovälineeksi Deuterin kantorinkan, jossa tyttö alkoi viihtyä koska sieltä näkee paremmin kuin Manducasta.

Tällä kertaa tarkoituksena on ostaa myös kantoliina, se toimii ehkä Manducaa paremmin vastasyntynee kanssa.

Tiinuliini ja Vompatti 29+3
 
huhhhuuuhh hellettä! me ostettiin yläkertaan (jossa makkarit) nyt sellainen ilmastointilaite. ihanan viileäksi sai makkarit! oli 31 astetta ja lopputulos 24 eikä ollenkaan kosteaa. alakerrassa onkin jo ennestään ilmalämpöpumppu, joten siellä on ollut mukava oleskella, mutta nukkuminen ennen laitetta oli ihan tuskaa...



jälkisuppareista oli puhetta, enkä kyllä muista että olisi ollut esikoisesta sellaisia ollenkaan.. tosin mulla leikattiin eppari ja sain kyllä särkylääkettä haavakipuun joten se on saattanut estää tuntemukset supistuksista. kotonakin otin täyden sallitun satsin särkylääkettä ja niin se leikkaushaavakin tulehtui 2vkoa synnytyksestä (ilmakylvyistä ja suihkuttelusta huolimatta) . se tuska oli aika kamalaa, en pystynyt kävelemään jo pelkkä makaaminenkin sattui, antibiootti auttoi vasta 5den päivän syömisen jälkeen..
vessassa käynti synnytyksen jälkeen oli kyllä myös aika mielenkiintoista, pelkäsin että tikit repeää mutta hyvin se siitä lähti sujumaan. tuoretta lakua pistelin poskeeni :p

kantoliinaa ajattelin nyt testata tämän kakkosen kanssa.

manduca oli käytössä esikoisen kanssa, mutta möin sen joku aika sitten pois. koiralenkeillä oli käytössä ihan perus baby björn kun se oli niin paljon näppärämpi ja nopeampi laittaa. lisäksi esikko viihtyi siinä paremmin kun sai katsella nenä menosuuntaan maisemia, manducassa se ei onnistunut.

kantoliinoista ottaisinkin käyttökokemuksia mielellään vastaan :attn: olen ajatellut hug a bub-liinaa, mutta olisiko jotain vastaavaa joka olisi helppo sitoa ja kevyt/ei hiostava, mutta kuitenkin napakka jotta voi esikoisen kanssa touhuta vauva kantoliinassa.

mp ja kirppunen 31+1 :heart:
 
Oon itse käyttänyt kahden edellisen kanssa Hug-a-bub-liinaa ja aion nytkin hankkia vielä yhden. Todella toimiva, voi alkaa käyttää jo vastasyntyneelle ja käytin ihan niin pitkään kuin oli tarvis, varmasti yli vuoden ikään. Tytöt eivät sitten kyllä juuri vaunuissa suostuneet nukkumaan, kun tottuivat kannettaviksi:)

Helle on ollut tosi rasittavaa, tänään 5h Linnanmäellä, ekaa krt alkoi supistella. Kun käyn makuulle, alkaa tuntua vaikealle hengittää, masu taitaa tulla jo niin korkealle, että vaikeuttaa hengitystä. Myös synnytys on yllättäen alkanut pyöriä mielessä. Mulla eka synnytys kesti iät ja ajat. Esikoinen oli otsatarjonnassa, ja olin jo odottelemass sektiota, kun synnytys lähtikin etenemään ja sektio peruttiin. Hb oli synnytyksen jälkeen 70. Koska en muusta synnytyksestä tiennyt, olin ihan tyytyväinen... Kuopus tulikin sitten kolmessa tunnissa vauhdilla, juuri ja juuri ehdin saamaan epiduraalin. Nyt ahdistaa, kun pelkään tämän menevän vielä nopeammin, en usko selviäväni ilman epiduraalia, sen verran on vielä muistissa ed. synnytys! Paljon näyttää olevan nettisivuja luomu-ja akt.synnytyksestä. Ehkä pitäisi niitä lueskella.

Toisesta rinnasta tulee jo maitoa, sitä ei aiemmissa raskauksissa ole ollut. Painoa tullut 12kg, vielä ehtii nousemaan, vaikka tämä kyllä alkaa jo riittää! Ylihuomenna onneksi poksuu 30rv!
 
Kantovälineistä meiltä löytyy Manduca ja Hug-a-bub-liina. Tykkäsin molemmista, mutta liina oli enemmän käytössä vauvan kanssa kuin tuo reppu. Reppua käytettiin aika paljon viime kesänä, kun neiti oli alle vuoden ja käytiin retkeilemessä sellaisissa paikoissa, joihin ei rattailla päässyt. Mutta, välttämättömyys meillä ei olisi ollut mikään kantoväline, vaan ilmankin olisin pärjännyt. Eniten vauvaa tuli kuitenkin kannettua sylissä ja nukutettua vaunuissa. Ja vielä kun sattui olemaan koliikkivauva, niin vauvan kannalta parasta kantoasentoa sai aina hakea, että vaivat helpottivat.

Jonspe ja Lilliputti 30+4
 
Onko kellään käyttökokemuksia sekä tuosta tricot slen-liinasta sekä huggiksesta? Hintaeroa on kuitenkin jonkin verran :xmas:

Mä lähden ulos nauttimaan auringosta kun terassilla pikkuisen sopivasti tuulee. Kahvi ja jäätelö seuraksi :p
 
Kantoliinoista löytyy varmaan yhtä monta mielipidettä kuin on kantajiakin. Itselläni oli kaksosten vauva-aikana lainassa siis hamppukuituinen MamEco-liina. Se ei soveltunut minulle nimenomaan sen venymättömyyden takia. Sen takia nyt ehdottomasti trikoinen liina. Vaihtoehtoina minullakin oli Hug-a-Bub ja TricotSlen ja kun jälkimmäisen sain käytettynä edullisesti, sen ostin. Olen sillä kokeillut jo kantaa tuota kymmenkiloista poikaa ja ihan hyvin onnistui. Mulle yksi iso kriteeri oli liinan pituus, koska hamppuliina 4,7 m oli vähän liian lyhyt mulle. Nuo edellä mainitut kaksi oli vertailujeni mukaan niitä pisimpiä ainakin trikoisista liinoista.
Meillä on myös yksi halpis kantoreppu (Emma), jota käytin hätätilanteissa, jos piti päästä äkkiä pissattamaan koirat tmv. yhden vauvan kanssa. Sekin toimi ihan hienosti. Ja sellainen kokemus itsellänikin tuon kantorepun suhteen, että meillä ei pojat ainakaan ole viihtyneet enää pitkiin aikoihin siinä selkä menosuuntaan vaan pitää nähdä, mitä maailmassa tapahtuu. =)

Eilen vietettiin laatuaikaa miehen kanssa kahdestaan. Käytiin pääkaupungissa ihailemassa turisti- ja muita ihmismassoja. Tarkoitus oli myös käydä suomenlinnassa tai korkeasaaressa, mutta niin näytti olevan monella muullakin, joten me jätettiin väliin. Tuli käveltyä useampi tunti ja päälle päätteeksi vielä syötyä hyvin. Ja kyllähän oli jalat väsyneet. Supistuksiakin sain riesakseni oikein kunnolla. Mutta edelleen olo on paljon helpompi, kun pieni on pylly alaspäin. Yritin tehdä kanssaan diiliä, että pahimpien helteiden jälkeen kääntyisi taas pää alaspäin, mutta en tiedä menikö viesti perille. ;)


Epeti 29+6 Oooh, huomenna maagisen rajan yli!
 
Ystävältä ostetussa vauvantarvikepaketissa oli kantoliinakin, en kyllä muista mitä merkkiä enkä jaksa kävellä katsomaan mutta joka tapauksessa ajattelin sitä yrittää kokeilla, kun kerta olemassa on. Niitä sidoksia vai mitä onkaan pitäis vaan vissiin harjotella ennen kun alkaa sählätä vauvaa siihen :D Voisin kokeilla kissan kanssa, ois varmaan sekä kissa että minä paniikissa sen jälkeen :D

Helteet vähän hirvittää kyllä jo. Ens viikollekin on luvattu 30 astetta joka päivä ja töissä pitäs kumminkin käydä. Eihän siinä hirveesti mitään, jos vois olla vapaalla, istua vaikka järvessä koko päivän mutta pakko on paiskia töitä ja kyllä mä nyt väsyneempi oon ollut näiden helteiden aikaan. Supisteleekin, maha painaa eikä jaksa olla kovin kärsivällinen, kun koko ajan ui omassa hiessään. Turvotusta ei onneks oo ollut mitenkään erityisesti. Jaloissa kyllä tuntuu vuoron lopulla. Yöt on tuskaisia, kun on kuuma ja kissojen takia ei voi ikkunaa pitää auki. Inhoan sitä, kun kyljen kääntäminen alkaa olla projekti. Valivali joo :D

GALLUP, kuinka moni on vielä töissä ja kuinka moni saikulla tai lomalla tai tietty muista syistä töistä pois? Tehdääs tilastoa tästäkin asiasta :)

Vauva on kovin aktiivinen, hyvä niin. Pötkylä vaan majailee suurimmaksi osaksi poikittain ja se tuntuu jokseenkin todella ilkeältä, kun onhan tuolla kokoa jo. Tajuaakohan se kääntyä pää alaspäin ollenkaan? Vähän jännittää jo, vaikka onhan sillä vielä hyvin aikaa kääntyilläkin.

Sannimarja 30+0, jee!
 

Yhteistyössä