Syyskuun tulokkaat 2010 **** Heinäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Täällä myös nautitaan täysin näistä helteistä :) , mitään sivuvaikutuksia ne eivät ole tuonneet mukanaa. Se on jännä miten ihmiset sanoivat minulle talvella/keväällä, että odotas vaan kesän helteitä, että kuinka tuskaista silloin on vatsan kanssa olla. No nytkään viikonloppuna ei olo ollut mitenkään tuskainen ja hyvin jaksoin kaikkea puuhastella. Enemmän minä taas "kärsisin" kylmyydestä. Se on niin yksilöllistä tuo, että missä lämpötilassa viihtyy. Sisällä meillä on 21 astetta ja kahden täkin kanssa saan nukkua jotten palelisi. Mieheni taas vieressä on sellainen kuumakalle, että monesti nukkuu ilman peittoa.

Vointi on nyt ollut erittäin hyvä siitä lähtien kun sain sovittua, että en tee viittä päivää viikossa töitä toimistolla. Kun tuo istuminen aiheutti minulle kaikenlaisia vaivoja. Liikkeessä kun pysyy niin vointi on oikein erinomainen. Viikonlopun jälkeen vointi on aina mitä parhain kun on tullut viikonloppu aina touhuiltua kaikenlaista.

Huomenna olisi seuraava neuvola käynti ja samalla reisulla ajattelin viedä sitten Kelan paperit, kun ne on edelleen viemättä. :| Aika viime tippaan on taas jäänyt...

No eipä meillä ole mitään muutakaan asioita vielä hoidettu, saas nähdä ehtiikö vauvakin syntyä ennen kuin on hankintoja tehty. Syksylle meinasin muutenkin jättää monien asioden valmistelun kotona, kun nyt en millään malta olla sisällä ja laittaa paikkoja kuntoon. Vaan mieluummin tulee oltua pihalla ja korjailtua piharakennusta, mitä ei sitten syksyn sateilla viitsi oikein tehdä.

Viikonloppuna olisi yhdet sukujuhlat joten sinne joutuu varmaan käydä ostamassa jonkun mekon. No vielä ei minun ole tarvinnutkaan vatsan takia yhtään uutta vaatetta hankkia, vaaan olen ideoinut vanhoista vaaatteista toimivia ratkaisuja.:) Sekin hyvä puoli on kesäraskaudella, kun voi kulkea vain joku kiva mekko päällä eikä tarvitse hautautua toppavaatteisiin.

Edelleen mulla tuntuu vauvan liikkeet vain oikealla puollella. :/ Yöt meillä nukutaan hvyin, vauva antaa äidin nukkua. :) Yleensä rauhoittuu melkein samantien kun menen nukkumaan ja aamuisin heräilee sitten vähän sen jälkeen kun minäkin heräilen. Muutenkaan öisin ei ole nukkumisvaikeuksia, ehkä yhden kerran tarvitsee käydä vessassa, mutta aina ei edes sitäkään. En tiedä miten jaksaisin jos en saisi nukuttua öisin, täytyy toivoa, että syksy jatkuu yhtä helpolla.

ennie ja myrmy

 
Laskeskelin tuossa viikonloppuna, että paljonko sitä tuli juotua nestettä näin helteellä ja aika paljon sitä mielestäni join. Liekö siitä johtuu ettei turvotusta täällä näy.:) Kumpanakin päivänä tuli juotua 4,5 litraa ja tästä määrästä puuttuu vielä aamupala ja ruokajuomat. Meni 1,5 l vettä, 1,5 l mehua ja 1,5 l limua. Oli helppo laskea kun juomat oli puolentoista litran pulloissa ja nyt on pullot tyhjät, eikä kukaan mua niissä auttanut. B)
 
Mousse Kiva, että saat taas liikkua! :)

Maidosta Mullakaan ei esikoista odottaessa tullut tippakaan maitoa etukäteen, imetys kyllä lähti suht hyvin käyntiin. Nyt on ilmeisesti tihkunut ihan pari tippaa silloin tällöin (liiveissä näkyi tahra toisessa kupissa). Toivottavasti ei alakaan pahemmin suihkuta ennen kun on joku jota ruokkia sillä :D

Lahopää-Liisalle hyvää reissua! :)

Maha mulla on ihan pystyssä, napa sojottaa suunnilleen yläviistoon :whistle: Esikoinenkin laskeutui vasta synnytyssupistuksilla, joten suuret odotukset laskeutumisesta ei ole tälläkään kertaa. Sillon peloteltiinkin sektiolla, jos synnytyksessä ei olisi tullut tarpeeksi voimakkaita supistuksia työntämään lasta alaspäin... Onneksi tuli!

Yöt on jotain ihan hirveetä nykyisin. Esikoinen heräilee ihan jatkuvasti (neljä hammasta tulossa yhtäaikaa, nice) ja vaatii nukkuttamista, että pysyy sängyssään. Sen lisäksi herään kuumuuteen (makkarissa 28°!) ja huonoon asentoon, vessahätään, ties mihin!

Helteet on mulle vähän kakspiippunenjuttu. Mä rakastan kesää ja kuumuutta, mutta kyllä se syö voimiakin! Eilinen oltiin mökillä saaressa, joten esikoinen vaati vahtimista joka sekunti, ettei olisi ollut laiturilla yksinään. 21 aikoihin olin jo niin kuitti, etten meinannut pysyä pystyssä! Otin sitten pienen iltalevon ennen kotiinlähtöä :) Mutta pääsääntöisesti nautin kyllä näinkin kuumasta, kun ei edes turvota vielä, vaikka iltapalaksi syötiin mökillä makkaraa ja lihistä :D

ennie Mä oon niin kateellinen noista sun öistä! Nauti nyt, toi ei välttämättä kestä enää kovin kauan... :)

Nyt on meillä sitten asfalttipiha, jipii! :) Nyt vaan pitää tämä päivä varoa, ettei koira pääse livahtamaan pihalle, ettei pienen tassut pala. Täytyy kantaa se aina nurmikolle tai tielle tarpeilleen. Lapsen kanssa käskettiin myös olla varovaisia, ettei se kaadu kuumalle asfaltille. Parempi siis pysyä poissa pihasta koko tämä päivä ja ulkoilla jossain muualla. Ihanaa, kun piha alkaa näyttää sellaiselta, kun haluaa :) Yhdestä vintistä olisi tarkoitus tehdä vielä vaatehuone ennen kuin vauva syntyy, toivottavasti tavoite onnistuu! (Lähinnä riippuu miehen aktiivisuudesta, mutta toki myös taloudellisista seikoista).

Tsemppiä kaikille helteisiin! B)

-dask ja typy 28+4



 
imetysliivejä Bebes:n liikkeettä oli Bravadon ja muidenkin merkkien liivejä alessa. juuri tilasin kahdet Bravadot. Toiset maksoi vain 22?. Joku poistuva malli, josta muutamia kokoja jäljellä.

Meillä oli perhetyötekijä tänään eka kertaa. Hän käy nyt kaksi kertaa viikossa kolmen viikon ajan. Tytöt tykkäsivät tätistä tosi paljon. Olivat ulkona leikkimässä ruokaan asti. Ruuan jälkeen täti vielä kävi nuorimmaisen nukuttamassa. Tosi kiva apu nyt, kun itse en voi lasten kanssa ulkoilla. Maksaakin vain 10? kerta/4h.

Huomenna neuvolaa ja kampaajalle. Mun pää on ihan kamala, kun jouduin sen sairaalakeikan takia kampaajan perumaan.
-Poni 29+6
 
Huh, olittepas te kirjoitelleet ahkerasti! Viikonloppu meni sellaisella vauhdilla ettei ehtinyt nettiin ollenkaan.

Hellettä piisaa, mutta se ei ainakaan toistaiseksi ole suuremmin vaivannut. Kunhan ei tartte mitään kuumia vaatteita pitää (lue:juhlavaateinhotuksia), niin kaikki hyvin. Ja juoda pitää ihan älyttömästi eikä nuppi siedä aurinkoa ilman hattua. Mutta muuten aurinko saa mun puolesta porottaa ihan vapaasti.

Maitoa ei tullut ensimmäisestäkään etukäteen, mutta silti imetys sujui. Nytkään ei ole vuotanut. Alakerta vuotaa sitten senkin edestä.

Daskille jaksamista levottomien öiden kanssa, toivottavasti kohta helpottaa. Meillä on tehty nyt kolmea poskihammasta samaan aikaan jo vaikka kuinka pitkään, mutta ne ei onneksi ole haitanneet unta.

Jaksamista helteistä kärsiville!

Vee ja är 29+5
 
Mulle tuli tänään postissa ne briteistä tilaamani Bravado Body Silk Seamless -imetysliivit, ja ne on ihan superhyvät päällä! Kokokin tuntuu just passelilta, on vähän varaa tisseillä turvotakin B) Suosittelen lämpimästi tuota www.nursingbra.co.uk -nettikauppaa, toimituskulut on vaan £1 ja liivit tuli viikossa.

Endotar & poitsu 30+0 POKS! :heart:
 
Täällä kärsitään helteestä, olen niin turvonnut joka kohdasta. Mulla on takapihalla sellainen kohtuullisen iso muovinen uima-allas, se on kesän paras paikka. Vesikin on siinä tosi viileää kun on suoraan kaivosta.

Nyt viettelen kesäloman eka päivää, kolme viikkoa tätä ja sitten alkaa äitiysloma. Onneksi kesäloma alkoi nyt, jos ei olisi alkanut, olisin tosiaankin jäänyt sairaslomalle.

Lonkat menee yöllä tosi kipeiksi ja harjoitussupistuksia on paljon. Lisäksi alapäässä päivittäin tunne, niin kuin puukolla tökittäisi. Seuraava neuvola ensi viikolla ja kahden viikon päästä kokoarvioultra ja toinen lääkärinneuvola. Näin unta, että synnytin 24.8, sehän olis kyllä jo ihan hyvä aika poksahtaa...38+4 viikoilla.

Täällä on keskusteltu vaikka mistä, itsellä jäänyt vähiin kirjoittelut mutta lukenut olen melkein päivittäin...

Painoa tullut kokonaisuudessaan n.7kg. Painoarvio vauvalle oli kolmisen viikkoa sitten 1400g, vastasi noin viikkoa isompaa. Sf-mitta viime viikolla 29cm.

Vauvalle kaikki valmiina, pinnasänkykin odottaa nukkujaansa. Tänään hain mummolasta ihanan puukehdon ja jotain pikkujuttuja vois vielä ostaa... Ajattelin ostaa tutteliakin tms. varalta muutaman purkin, onkohan ihan turhaa? Mutta eihän se heti vanhene ja jos tulee sellainen tilanne eikä viiti lähteä kauppaan...Ootteko muuten pakanneet sairaalakassia? Mulla on pakattuna vauvalle kassi, siinä on vaatteet erikseen pojalle ja tytölle. Omaan kassiin olen jotain heitellyt, liivinsuojia, siteitä paketin, kännykän laturin....Pitääkö sinne ottaa esim. omat alushousut mukaan? :ashamed:

MaybeSomeday ja Onni 31+3
 
Yvi
Me ajateltiin huomenna mennä käymään lastentarvikekirppiksellä hakemassa vähän pieniä vaatteita. :heart: Antakaa kokeneemmat vinkkejä, mitä tarvitsee äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi? Yhden 50 cm potkupuvun ostin jo aivan alkuraskaudessa kun oli niin mahdottoman söpö, mutta muita hankintoja ei olekaan vielä tehty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yvi:
Me ajateltiin huomenna mennä käymään lastentarvikekirppiksellä hakemassa vähän pieniä vaatteita. :heart: Antakaa kokeneemmat vinkkejä, mitä tarvitsee äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi? Yhden 50 cm potkupuvun ostin jo aivan alkuraskaudessa kun oli niin mahdottoman söpö, mutta muita hankintoja ei olekaan vielä tehty.
Omakohtainen vinkki: äitiyspakkauksen vaatteet on suuria eli pientä kannattaa ostaa jos kivoja tulee vastaan:)Bodeja ja puolipotkareita tuli meillä esikoisen kanssa miniaikoina käytettyä paljon. Jotkut suosii kietaisu bodeja...mä koin ne jotenkin hankaliksi.....paidat oli turhia ainakin meillä....aina selkä paljaana ym.
 
Sannimarja, mä löysin juhlamekon stockalta. Se on mama-liciuosin mekko ja ihan sattumalta löydetty, en siis ollut etsimässä mekkoa kun olin jo aiemmin ostanut mekon polarn & pyreetistä. Se p&p:n mekko oli kuitenkin enemmän semmoinen "käyttömekko", ei siis kovin juhlava, mutta kuitenkin semmoinen millä voi häihin mennä. Täytyy nyt miettiä laitanko kaikkiin kolmiin häihin tuo juhlavamman mekon, vai pitäiskö yhdet hää mennä sillä vähän tavallisemmalla mekolla.... On tää naisen elämä vaikeeta. Miehet senkun vetää puvun päälleen niin se on siinä. Ei tarvi paljon juhlapukeutimista miettiä. Tosin eipä se puku taida kovin mukava asu näillä helteillä olla... :LOL:

marza ja onnianni rv 27+3
 
Maybesomeday Mä ostin myös esikoisen odotusaikana Nan:a ja tuttipulloja valmiiksi kaappiin, koska koskaan ei tiedä milloin maito loppuu kesken, eikä sitten ole kiva paniikissa lähteä kauppaan, kun vauva haluaa maitoa NYT. Meinaan myös nyt ostaa valmiiksi muutaman purkin, ne tosiaan säilyy ihan mukavasti. Tuttipullotkin kannattaa jo keittää käyttövalmiiksi, niin on sitten kaikki valmista, jos tarvitsee pullosta ruokkia.
Sairaalaan ei tarvii omia alushousuja, eikä niihin oikein ne sairaalan siteet mahtuiskaan :LOL: Ne on ihan jättikokoisia, mutta imukyky on tosi hyvä. Jälkivuoto on aluks niin runsasta, ettei mitkään marketin siteet siihen riitä! Toki yhdet puhtaat alushousut kannattaa ottaa kotiutumista varten :) Kamera ja kameran laturi kannattaa myös pakata ja ristikkolehti/jotain lukemista, jos aika käy pitkäksi, kun vauva nukkuu eikä itseä nukuta. Huulirasva on ihan ehdoton, sairaalan ilma on tosi kuivaa ja mulla ainakin huulet kuivu tosi paljon. Bepanthen kannattaa myös ottaa nännejä varten, sairaalasta sain viimeksi pienen näyte-erän lansinohia, mutta oma Bepanthen mulla oli kuitenkin käytössä. Rintakumit saa sairaalasta, jos niille tuntuu olevan tarvetta. Hmm, mitähän vielä? Joku muu jo synnyttänyt voi lisäillä :)

Yvi pakkauksen vaatteet tosiaan on aika isoja, eli 50-56cm vaatteita kannattaa ostaa ihan reilusti. Toiset vauvat puklailee tosi paljon, jolloin vaatetta (etenkin yläosia) saattaa mennä kolmekin päivässä. Pitkähihaiset bodyt on mun mielestä ihan ehdottomia! Sen päälle voi sitten lämpötilasta riippuen laittaa housuja tarpeen mukaan (esim. sukkikset ja collarit tai pelkät puolipotkarit) ja vaikka vielä hupparin, jos on viileää (meillä vanhassa omakotitalossa on syksyllä ja talvella aina suht viileää sisällä, joten meillä ainakin tulee käytettyä bodyn päällä vielä toista paitaa). Yökkäreitä mulla on yleensä ollut vähintään kaksi/koko, monesti kolmekin. Toiset ei käytä yökkäreitä ollenkaan, niinkuin tässäkin pinossa on tullut ilmi, mutta mun mielestä ne on käteviä. Mä ainakin olen hankkinut myös 62cm kevyttoppapuvun ja saanut kevyttoppahousu ja -takkisetin 56cm. Mä en ottanut pakkausta, mutta muistelisin, että siinä oleva vanupuku oli aika iso, eli pienemmälle olis ehkä tarvetta syksyksi?

-dask ja typy 28+4
 
Sain sitten elämäni ensimmäisen virtsatulehduksen! Antibioottikuurille siis.

Helteet olen kestäny hyvin, luulin et otti voimille mut se tais ollakkin toi vitsis!

Tsemppiä huonosti nukkuville, täällä sellanen rytmi, että joka toinen tai kolmas yö nukkuu hyvin ja sitten taas huonosti... Ihan perus; vessaan, syömään, janottaa, ei saa unta jne. Harjotusta syksylle :D

Lara 28+4

MUOKS! Siis apua joko meitin tarvii miettiä sairaalakassia?? JOKO!
 
Hellettä on täällä siedetty ihan ok. No kuuma on joo mut kotoa löytyy ihana tuuletin, jonka vieressä vietän aikaa, jos liian tukalaksi käy. Töissä tulee hikoiltua kyllä ja työnteko on vähän raskaampaa helteillä mut vielä oon jaksanut kummiskin ihan hyvin. Ja oon parvekkeella ottanut aurinkoakin, kun oon nyt niin ihastunut siihen, että rusketun.

Onks muut huomanneet, että raskaus vaikuttais ruskettumiseen? Mä olen aina ollut oikea kalkkilaivan kapteeni, en rusketu millään, muutun punaiseksi ja palan vaan. Kesän lopussa saatan olla hiukan päivettynyt, vaikka oisin ottanut aurinkoa tuntikausia päivittäin. Vähän aikaa sitten havahduin kuitenkin siihen, että oon yhtäkkiä ruskettunut jo nyt paremmin kuin koskaan, vaikken ole edes ottanut aurinkoa, hengaillut vaan pihalla lähinnä töissä lyhyitä aikoja. Tämä on ihan selkeesti raskauden ansiota, joten nyt oon sit palvonut aurinkoa ihan tarkoituksella, kun tulee jotain tuloksiakin.

Mä valvon toiseksi viimeistä yötä töissä. Huomenna on sitten viimeinen. Mun piti lopettaa yövuorot jo aiemmin mutten kerinnyt puhua asiasta pomolle ennen kuin se oli jo tehnyt uutta listaa, ni lupasin sitten hoitaa vielä nää kaks yötä. Kaks yötä ny jaksaa ja otan mahdollisimman kevyesti. Pomokaan ei ollut tullut ajatelleeksi, etten ehkä öitä haluaisi tai pystyisi enää tehdä.

Tsemppiä kaikille, joilla on jotakin vaivoja! Ja tottakai kaikille muillekin :D

Sannimarja ja nöpö 29+1
 
Heippa kaikille!

Hurjasti taas tullut tekstiä, muistaakohan tässä kaikkea kommentoidakaan, mitä suunnitteli :)

Helteet ei ole ihan kauheasti rassannut, vaikka kuumuutta en kestä normaalitilanteessakaan järin hyvin. Ihan hyvin olen nyt kuitenkin jaksellut, ei ole kerääntynyt turvotusta tms. Eilen käytiin pelaamassa lentopalloa, ja pehmeässä hiekassa tarpominen tuntui yllättäen kevyemmältä, kuin kävely vaikka ylämäkeen! Muutenkin oli oikein kiva pelailla, vaikka ei ihan niin notkeasti enää pallon alle ennttäkään :D

Nukkuminen sujuu täällä pääasiassa mukavasti. Toki heräilen yöllä parin tunnin välein, mutta yleensä vain käännän kylkeä ja jatkan unia, jos ei kauhea pissahätä vaivaa. Aamulla alkaa jo lantiota ja lonkkia painaa, mutta kun ajoissa menen nukkumaan, niin jaksan yleensä nousta ylös, ja vaiva katoaa sitä mukaa.

Minä olen varmaan yksi niistä harvoista, joka ei ole saanut juuri mitään vielä vauvalle hankittua, tai laitettua valmiiksi. Äitiyspakkaus on vielä omassa pahvilaatikossaan, toki katsoin vaatteet läpi, mutta ajattelin että joutavat vielä odotella että pääsen tarttumaan niihin :) Muutamia vaatekasseja olen saanut kavereilta, 50cm vaatteita löytyy niistä kiitettävästi, mutta täytyisi nekin käydä läpi ja pestä, tehdä vähän inventaariota, mitä on riittävästi ja mitä vielä tarvitsee. Pinnasänky ja hoitopöytä ovat edelleen maailmalla, josko ne joskus ehtisi käydä hakemassa. Kaikki muut, harsot, pullot, tutit sun muut ovat vielä kauppojen hyllyillä, ehkä minä sitten elokuussa havahdun siihen, että hyvänen aika, eihän minulla ole mitään valmiina! Jotenkin vaan kovasti on muuta puuhaa, ja pihalla mukava olla, että sisällä touhuaminen ei nyt ole päällimmäisenä mielessä.
Lisäksi vaikuttanee se, että jotenkin en keksi "sopivaa" paikkaa vauvan tarvikkeille. Tuntuu, että pitäisi olla joku ihana kaappi ja paikka, mihin vauvalle laittaisi omat jutut valmiiksi, ja kun mieleistäni paikkaa en ole vielä keksinyt, niin en viitsi turhaan alkaa laittelemaan johonkin, josta siirrän ne kuitenkin vielä sata kertaa!

Sairaalakassista oli jo puhetta ollut. En ole sitäkään, yllätys yllätys, ehtinyt miettiä lainkaan. Vaikka viikkoja alkaa jo kohta olla kasassa mukavasti, tuntuu synnyttämään lähtö vielä hyvin kaukaiselta :)

Maitoa ei ole täällä tihkunut, ja muutkin vuodot ovat aika pieniä. Ihan mukava näillä helteillä, ettei tarvitse käytellä pikkuhousunsuojia.

Nimistä oli myös ollut puhetta. Meillä on muutamia ehdotuksia, mutta ei mitään ehdotonta suosikkia. Luotan siihen, että kun mini saapuu maailmaan, niin nimi valikoituu sitten pikkuista katsellessa :)

Maha täällä jatkaa ihan omaa elämäänsä. Kasvaa kovasti, ja jo hurjistuttaa, miten suuri siitä vielä tuleekaan. Vauva liikkuu ahkerasti sen mitä tila vielä periksi antaa. Ihan hurjaa ajatella, että jo 7 viikon päästä pikkuinen on täysiaikainen! Mihin tämä aika oikein meni :D

Nyt täytynee lähteä hevosia morjestamaan ja kauppareissulle. Josko vaikka jaksaisin ajella kauemmas, ja mennä kirppikselle herättelemään sitä "äidin ostovimmaa", saas nähdä :)

Katrin ja mini 30+4
 
Äidinmaidonkorviketta ajattelin minäkin hankkia kaappiin valmiiksi. Tai tarkemmin sanottuna mies saa käydä sitä sitten ostamassa pari purkkia kun minä ja lapsi ollaan vielä sairaalassa. Näille helteille en viitsi kaappiin vielä ostaa kun pelkään sen menevän pilalle. Sairaalakassiakaan en aijo itse pakata valmiiksi, vaan senkin saa mies tehdä kun tulee hakemaan meidät kotia. Jotenki en vaan osaa näin ennalta ajatella, että mitä siihen pitäisi laittaa. Ja vauvan kotiutumisvaatteetkin riippuu säästä.

Masun koosta vielä, että eilen juttelin äitini kanssa ja ihmettelin ku mulla on koko ajan ollut niin alhaalla tämä vatsa. Mut taitaa sit kulkea suvussa tällainen, kun äidillänikin kuulemma aina ollut vatsa alhaalla. En osaa verrata, että kumpi ois parempi, tällainen mikä mulla on vai sellainen kunnon pysty kumpu. Mut toistaiseksi olen tullut juttuun tämän oman pömpsäni kanssa, mitä nyt joskus käydään tiukkaa neuvottelua kenkien laitosta... :D

Mikä se onkaan se raja, kun vauva katsotaan täysiaikaiseksi, 37 vai 38 vk? Havahduin tohon mitä Katrin83 puhui omalla kohdallaan enää 7 viikosta. Herranjestas, me ollaan jo pitkällä kaikki!

Kuinka monella esikoisen odottajalla on olo, että on hyvin valmistautun äitiyteen? Meille tämä tulokas oli (toivottu) yllätys, ja heti alusta saakka olen ollut innoissani pienokaisesta. Kuitenkin vasta viime päivina on tullut sellainen olo, että mää oikeasti olen valmis lapsen kasvattamiseen ja mulla pysyy homma hanskassa. Olen kyllä lukenutkin hirveänä alan kirjallisuutta, niin kuin mulla aina on tapana uppotua asioihin, joista olen innoissani. (Jep, olen oikea Hermione Granger :LOL: ) Tuntuu ihanalta tämä itsevarmuus, että musta tulee hyvä äiti :heart:

Shuri ja Onni-Ilona 31+2
 
Heips taas pitkästä aikaa! Lukemassa käyty, mutta ei ole saanu aikasiks kirjottaa mitään..No, jos nyt hyödyntäis likan päikkärit!

Tänne on tuo turvotus rantautunut myös. Jotenkaan en osannut edes odottaa tällästä kun esikoisesta ei tullut mitään tällästä, mutta tosin syntykin toukokuun lopussa, eikä ne helteet ollu viel kerennyt tullakaan. NYt vaan tuntuu et turpoaa turpoamistaan.Varsinkin nilkat! Ja hikoiluttaa aika mukavasti. Eipä tarvi kun melkeenpä kättä vähän liikuttaa niin jo on hikikarpaloita nenän päässä. Oikein hävettää julkisilla paikoilla, mutta eipä tuollekaan minkään mahda ;). Muuten olo kuitenkin hyvä. Mulla ei ole edelleenkään supistellut. Ainoastaan pistää välillä kävellessä alavatsaa ja nyt on navan vasemmalla puolella tuntunut pientä kipuilua joskus lähinnä jos rehkii liikaa. en sitten tiedä mitä tuo on, mutta kai se asiaan kuuluu...

Sannimarja: Mäkin olen huomannut ihan saman. Normaalisti hyvin hyvin vaalea, mutta nyt tuntuu aurinko napanneen hieman paremmin. Toki voi olla, että olen ollut enemmän ulkonakin, mutta kyllä mun mielestä enempi. Mietin just yks päivä ihan samaa, että voiko raskaus vaikuttaa....

Pulloruokinnasta: Mun vihje on , että ostakaa ihmeessä jotaa korviketta kaappiin valmiiksi niin ei sitten tarvii mennä kaupan kautta kotitullessa sairaalasta. Mä en ollu viimeks varautunut yhtään ja tietenkään tässä tapauksessa imetys ei oikein lähteny hyvin käyntiin. Likka oli vuorokauden lastenosastolla ja sai pullosta ja siinä vaiheessa kun tuli mun viereen niin hermostui vaan kun ei tissistä vielä tullutkaan maitoa paljon mitään.. Sairaalassa päätin, että ei se minusta huononpaa äitiä tee jos en imetäkään ja käyn heti ostamassa kaappiin varalle korviketta. Ja musta tuntui, että jo se auttoi, että ne oli siel kaapissa ja tiesin, et jos imetys ei suju ni sit ottaa sieltä suosiolla. Mutta eihän niitä sitten tarvittukaan, mut se oli vähän sama kuin jos ottaa sateenvarjon ni ei varmast sada ;).

Maidon tihkumisesta ollu myös puhetta. Viimeksi tihkui jossaan vaiheessa hieman yöpaitaan. Mutten muista milloin alkoi. EI tullut kyllä paljon sillonkaan. Mutta nyt ei ole tihkunut vielä yhtään.

Meillä taas oli liikaa noita 50 cm vauvanvaatteita! mä olin haalinut muutamia niitä ihan pieniäkin, mutten tullut ajatelleeksi, että voihan sieltä syntyä suht isokin lapsi. Tyttö oli 4005 g ja 53 cm pitkä joten ne meni pari kertaa. Ja meillä ainakin suurin osa 62 oli melkeen heti sopivia myöskin. Nyt on vaan paha kun ei oikeen muista et mitä kokoo tarvis, mut jotaa tekis mieli ostella kuitenki pienellekin. 62 cm sai ainakin ihan hirveesti lahjaksi. Tuntu et sitä kokoo oli kaikista eniten.

Meilläkin on nyt ehkä nimi jo päätetty. Ainakin nyt tuntuis siltä. Ainut vaan, että miehen serkun tytöstä tuli sen niminen viikonloppuna kun me oltas laitettu kolmanneks nimeks. Tässä nyt mietin, että kehtaako samaa nimeä enää käyttää? Ei me kyllä hirveesti tekemisissä olla ja toisaalta ne oli antanut tyttönsä toiseksi nimeksi saman nimen, mikä sit taas meijän esikoisella kans toisena nimenä. Hankalaa kun on näköjään aika lailla sama nimimaku. Täs vaan jännään lisää nyt noita nimiä, kun on ihan kauheesti vauvoja tulos meijän tuttavapiiriin tässä loppuvuodesta...:D

Mulla on ihan hirvee väsymys ollu viimeaikoina. Hemppa oli laskenut nyt 114. Ei tietty paha, mut ollu 140 melkeenp niin taitaapi vaikuttaa sekin. Onkohan pään sisäl, mut must tuntuu et rautatabletit olis auttanut jo vähän täs vajaas viikossa ;).

Maha tuntuu olevan aika valtava. sf-mitaksi mittasi 30 viime viikolla. Alkaa jo ihan ittee hirvittää, että kuinka iso vaavi siellä kasvaa. Painoakin tuntuu nyt tulevan enempi ku viimeks. Onko muut jo synnyttäneet huomanneet saman, että seuraavien raskauksien aikana painoa tulisi helpommin?

Huh, kylläpäs tulikin sepustusta paljon!

primrose 31+6
 
Neuvolasta tulin juuri, kaikki hyvin. Paino oli tippunut kilon verran viime punnituksesta, mistä olin tosi iloinen. Mutta olenhan mä tässä pystynyt taas liikkumaankin, kun eivät supparit ole vaivanneet juuri ollenkaan. Verenpaineet olivat ok ja vauvan syke 145, mitä se on ollut koko raskauden ajan. Sf-mitta oli 24. Nyt alkavatkin neuvolakäynnit sitten lisääntyä, seuraava aika varattiin kolmen viikon päähän ja siitä seuraava onkin jo kahden viikon päästä, raskausviikosta 35 eteenpäin neuvolassa pitäisikin sitten rampata joka viikko.

Äidinmaidonkorvikkeesta, itsekin ajattelin ostaa sitä kaappiin varmuuden vuoksi sitten lähempänä synnytystä. Tuttipulloja ollaan jo ostettukin.
Ruskettumisesta, mä rusketun aina hyvin ja tosi nopeasti enkä juuri koskaan pala ja sama homma on ollut nyt raskaudenkin aikana eli ei muutosta siinä.
Sairaalakassia en ole vielä edes ajatellut, vaikka viikot käyvät vähiin niin silti synnytys tuntuu jotenkin kaukaiselta vielä vaikka onhan sitä lähiaikoina alkanut miettiä hieman enemmän.
Äitiyteen valmistautumisesta, kyllä mä koen valmistautuneeni siihen niin hyvin kuin se vaan on mahdollista, en sitten tiedä kuinka paljon siihen voi oikeasti valmistautua, onhan se niin suuri elämänmuutos. :)

menninkäistyttö & rääpäle 29+1
 
täälläkin helteet lähinnä maistuvat, eivät ole haitaksi. :) enemmän minäkin kylmyydestä kärsin. nyt harmittaa tietty olla töissä vielä tällaisilla keleillä, mut jospa näitä vielä riittäis myöhemminkin tänä kesänä.

viikot tosiaan vierii, ja sen takia mulle ainakin välillä iskee sellanen "aikapula", että tuntuu, että vaikka mitä ois vielä tekemättä ja miten sitä kaikkee ehtii ja miten tajuaakaan, mitä kaikkee pitäis valmistella. mut kai sitä selviää. :)

äitiyteen valmistumisesta on ollu puhetta. mulla toi olo vaihtelee kovasti. ehkä niin kuin menninkäistyttö sanoi, niin ei oikein tiedä, että miten paljon siihen voi valmistautua. kaikki kuitenkin varmasti tuntuu uudelta ja erikoiselta aluksi. vähän oon lukenu raskaudesta ja vauvoista kirjallisuutta, mutta ehkä enemmän sitä haluaa luottaa sellaseen äidinvaistoon, joka toivottavasti sitten herää. :D välillä on sellanen olo, että musta tulee varmasti hyvä äiti ja välillä taas ihan päinvastainen... mies ei meillä näitä stressaa, mut mulla usein tulee sellasia hetkiä, et tuntuu, et mihinkähän tässä on ryhdytty. pääasiassa kuitenkin hyvä olo äitiydestä. välillä just jännittää sellasetkin, että onkohan lapsi terve ja toivottavasti ei tuu kauhee koliikkitapaus ym... mut sen näkee sitten.

tää kysymys on ehkä ollu jo aiemmin, mut mitkä vaatteet vauvalle pitäis pukee sairaalasta lähdettäessä syyskuussa? mulle on jotenki vielä muutenki ihan hämärää, et mitä millonkin laitetaan päälle. :)

löysin lastenhuoneeseen kivat verhot ja maton viikonloppuna. :) pikkuhiljaa tässä kaikkea valmistellaan.. ehkä puolet tavaroista ja sisustuksesta ym on hoidettu. loput ehkä sitten kesä-/ äitiyslomalla.

nautitaan kesästä!
solete 28+3

 
Mulla oli tänään neuvola ja jäi kiva mieli taas siitä, kun se tervydenhoitaja on niin mukava. Seuraavalla käynnillä parin viikon päästä onkin joku toinen kun tämä henkilö on kesälomallla. Paljon juteltiin kaikenlaista ja kyseli siitä perhevalmennuksesta, mutta ilmoitin etten ole kiinnostunut, niin sain sitten jotain papereit aja dvd:n mukaan. Ja sanoi, että voidaan kyllä käydä niitä samoja asioita hänenkin kanssa läpi. Sanoin että katsellaan sitten myöhemmin, kun jotenkin koen että vielä liian aikaistaa.

Kuukausi sitten kun minulla ooli se lääkäriaika, niin lääkäri sai sf-mitaksi 26,5, mitä kyllä vähän epäilin. Niin nyt mitta on 28, minkä luulen kyllä enemmän olevan paikkansa pitävä. Hieman alakäyrän yläpuolella siis mennään. Muuten kaikki tuntui oleva n vauvalla hyvin, syke noin 150 ja lapsivettäkään ei ole kuulemma liian paljoa. Sekä verenpaineet oli minulla ihan ok.

Ja tänään sain myös aikaiseksi vietyä kelan paperitkin. Kuulun niihin henkilöihin joilla kaikki jää aika usein viime tippaan.

Kyselin tänään myös neuvolassa sitä, että kauanko sairaalassa joutuu olemaan. Tietenkin kaikki on tapauskohtaista ja meneekö kaikki hyvin. Mutta th sanoi, että yleensä ensisynnyttäjät ovat siinä 3-4 päivää. Sanoin kyllä, että jos kaikki on vaan vauvalla hyvin, niin en kyllä niin kauaa siellä aio olla. Haluan sieltä mahdollisimman nopeasti pois! Miten voisin jossain sairaalassa olla, kun minnekään kyläänkään en voi ikinä lähteä jos siellä pitäisi olla yötä. Samoin kun minua ahdistaa suunnattomasti jos joku ihminen sattuu tulemaan liian lähelle minua, tai koskemaan minua. Ja vielä samaan sarjaan kuuluu jos joku koittaa neuvoa minua, niin en kestä sitä yhtään. Joten luulen, että jos sairaalassa koittavat neuvoa minua jossain asiassa, niin saan varmaan saan jonkinlaisen kohtauksen aikaiseksi.

Onneksi täällä meillä on myös sairaalassa vierailukielto, en nimittäin kestäisi sitäkään yhtään, että heti pitäisi tulla uutta tulokasta pällistelemään. Itse haluan kuitenkin ensin häneen aivan rauhassa tutustua. :heart:

Tulipas nyt jos jonkinlaista valitustekstiä...

ennie ja myrmy 30+4

 
Täällä myös tänään neuvola ja kaikki ok. Vauva oli nyt ainakin toistaiseksi kääntynyt oikeaan asentoon, tosin on korkealla ja pää vähän vinossa. Mutta viimeeksikin mulla vauva laskeutui vasta synnytyssalissa hetken odottelun jälkeen, niin että voi olla että tämäkään ei kiinnity etukäteen.

Ruskettumisesta oli kanssa puhetta. Myös minä olen mielestäni saanut paremmin väriä nyt kuin tavallisesti. Olen kyllä puuhaillutkin enemmän ulkona nyt kun meillä on kiva terassi ja pieni takapiha. Siitä syystä meilläkään ei ole mitään valmiina vauvalle. Kaksosrattaat sentään ostettu ja esikko siirretty pinnasängystä tavalliseen, mutta siinä kaikki. Kyllä tässä vielä ehtii...

Kassiakaan ei ole pakattu tai edes ajateltu. Enpä mä viimeeksikään tarvinnut juuri mitään. Mulla oli oma kylppäritakki ja omia vaatteita, kun ajattelin etten halua olla sairaalakamoissa, kun niissä näyttää mun mielestä ihan sairaalta. Mutta sillä väsymyksellä oli kyllä ihan sama miltä näytti!

Nyt tarttee mennä tarkistamaan ettei tyttö ole ennen nukahtamista potkinut hyttysverkkoa pois rattaiden päältä...

Vetku ja ruttunen 30+6
 
Täälläkin vihdoin lämmintä =)
Tosin en pääse siitä kunnolla nauttimaan. Mulla on jo viikon kestänt hirvee yskä, ja kurkkukipu. Moneen yöhön en oo saanu kunnolla nukuttua kun yskittää niin :( Ja oon oksennelluki sen yskän takia :(

Musta tuntuu, että maha on pienentyny.. ei se älyttömän iso oo ollukaan, mutta vaikuttaa vissiin kun vauva on rt:ssa niin maha on pienempi.. Liikkeitä tuntuu ihan mukavasti, välillä aika kipeitäkin iskuja :D

Sairaalakassia en oo vielä miettinykään, mulla on kaikki vauvan vaatteetki pesemättä vielä. Lakanat ja peitot oon kyllä jo pessy. Mutta silitystä vaille ne vielä on. Monet on kertonu ettei aio silittää vauvan vaatteita. En minäkään muuten oo ahkera silittään, mutta ainaki nyt ensimmäisen pesun jälkeen silitän kaikki vauvan jutut. Eipä niitä sitten enää kerkeäiskään silitellä =) .

Ennie Ne tarkottaa vaan hyvää siellä sairaalassa kun neuvoo... ja hyviä neuvoja ne on varsinki semmoselle joka ensimmäisen vauvan saa... Mie ainaki otan mielelläni vinkkejä vastaan, vaikka on jo kolmas tulossa... Mutta jos susta tuntuu et tiiät kaiken, niin voihan niille sit sanoa, ei ne varmaan väkisin neuvoja tyrkytä :D

Hyväsetti 28+6
 
Neuvolassa taasen käyty. Painoa oli sitten tullu 1kg/vk. No turvotuksen piikkiin voi kyllä paljon laittaa. Hemppa oli laskenut nyt 118 ja th kehoitti lisärautaa alkaa jo ottamaan. Pitääkin käydä purkki Obsidania ostamassa. Se viimeksikin oli hyvää. Pissa oli puhdas ja verisokerit kotiseurannassa niin hyviä ettei tarvi mittailla kuin muutaman kerran viikossa enää. Vauvalla oli ultrassa kokoa 1400g. Siellä hän köllötteli rt:ssa ja melko alhaalle on jo valunnut. Sykkeet hyvät.

Neuvolasta suoraan ajelin kampaajalle ja nyt on tukka taas järkestyksessä. Tuli kyllä pirteä olo kaiken tämän turvotuksen keskelle.

Sairaalakassia en juurikaan pakkaa. Eipä siellä mitään kummaa tarvitse. Kamera, lukemista, hygieniatavarat, laturi ja läppäri. Vauvalle katson vaatteet valmiiksi, jotka mies tuo sitten, kun kotiinlähdön aika on.

solete Meillä kaksi elovauvaa. Molemmilla ollut body ja puolipotkarit, paita ja velourpotkarit, villapuku, lakki, tumput ja töppöset. Melko lailla pikkuisia saa pukea, vaikka lämmin olisikin. Autossa ysein kuitenkin viileää.

Nyt pötkölleen. Tytöt lähti mummon ja papan kanssa mökille ja tulevat vasta huomenna.
-Poni 30+0, jihuu taas poksutaan
 
Sairaalakassia en ole pakannut valmiiksi. Sen ehtii tekemään kyllä siinäkin vaiheessa kun supistukset alkavat. Ensisynnyttäjän keskiarvosynnytys taitaa kestää säännöllisten supistusten alettua noin 14 tuntia, joten aikaa on :LOL: Itselläni käynnistetty synnytys kesti vain 6,5 h. Toivottavasti toisella kertaa ei tarvitse ainakaan pidempään synnyttää.

Solete meillä lokakuun alussa syntynyt lähti sairaalasta bodyssa, housuissa, sukissa, ruskovillan myssyssa, tumput kädessä ja äitiyspakkauksen kevyttoppapuvussa. Äitiyspakkauksen villapuku voisi myös olla hyvä päällysvaate, jos päivä on lämmin.

Ennie Helsingissä kotiutetaan hyväkuntoiset ensisynnyttäjät kahden vuorokauden päästä synnytyksestä. Ainakin itse olin tasan kaksi päivää perhehuoneessa miehen ja vauvan kanssa. Itse en myöskään pidä neuvomisesta, mutta minusta oli ihanaa kun uudessa elämäntilanteessa sain halutessani neuvoja. Varsinkin imetys on asia johon kannattaa paneutua sairaalassa ja pyytää apua, jotta vauvan hyvä imuasento löytyy. Imettäminen tekee todella kipeää jos vauva imee huonolla otteella. Tiedän tämän omasta kokemuksesta.

Täysaikainen raskaus on kun kasassa on 37+0. Vasta 42+0 vauva on yliaikainen, eli vaihteluväli on iso.

Tiinuliini ja Vompatti 29+0
 
Sairaalakassia en ole vielä miettinytkään. :whistle: Viimeksi mulla ei tainnut olla muuta kuin henkilökohtaiset hygieniavälineet mukana, mies toi sitten kotiintulovaatteet, kun kotiinpääsy oli ajankohtainen. Jouduin siis sairaalaan vähän yllättäen, sen verran osasin kuitenkin varautua, että hammasharjat ja muut oli mukana. Sairaalan vaatteet oli ihan passelit siellä käytössä, varsinkin ne superhyperjättialushousut. :D

Pikkuiselle kotiintulovaatteita ajattelin lähteä ostelemaan, kunhan syysmallistot saapuvat kauppoihin. =) Varaudun pukemaan pikkuisen normaalin sisävaatekerroksen lisäksi ohueen topattuun ulkovaatteeseen. Jos on kylmä, otan käyttöön turvakaukalon lämpöpussin, jonne alle sitten vaan sisävaatteiden lisäksi tumput ja lämmin myssy. Meidän lokakuulla kotiutuneet tulivat toinen toppapuvussa ja toinen tuossa lämpöpussissa.

Kysymys teille, jotka tiedätte vauvan olevan raivotarjonnassa: Mihin kohtaan teillä tulee potkuja? Mulla siis vauveli on ollut ainakin rv20 asti perätilassa ja nyt epäilen (ja toivon!) kääntyneen rt:aan. Toissa päivänä mylläsi niin, että tuntui ja sen jälkeen ei ole enää alakertaan sadellut yhtään iskuja. Nyt muksinta käy vasemmalla ylhäällä kyljessä ja samalla joku (peppu?) tärähtää aina tuossa melkein keskellä ylhäällä.


Epeti 29+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Täysaikainen raskaus on kun kasassa on 37+0. Vasta 42+0 vauva on yliaikainen, eli vaihteluväli on iso.
Kiitos tiedosta =) Eihän tässä tosiaan montaa viikkoa enää siihen olisi :heart:

Ruskettumisesta, minä olen aivan yhtä valkoinen kuin aina normaalistikin kesällä :( positiivista silti, että en ole vielä palanut kertaakaan. Ajattelinkin viikonloppuna, että oisko raskaana olemisella osuutta asiaan. Siis kun yleensä aina palan vaikka kuinka yritän varoa ja lotraan korkean suojakertoimen aurinkorasvaa.

Synnytysosastolla olemisesta. En osaa näin etukäteen yhtään aavistaa, miten siellä viihdyn. Toisaalta tuntuu, että kiva ois pian päästä kotiin, toisaalta taas haluais saada sieltä niitä neuvoja ja opastusta kaikkeen mahdolliseen. Mustakin on hyvä se vierailukäytäntö, että ainoastaan isät tai äidin muu tukiehnkilö saa vierailla. Tuntuu kuitenkin kauhean lyhkäseltä se aika. Oulussa ainakin vierailuaika on vain 1,5 h / päivä! :eek: Miten siinä ajassa isät kerkiää tutustua lapsiinsa? :| Eikä perhehuoneita saa kuin ulkopaikkakunnilta synnyttämään tulleet, eivätkä heistäkään kaikki.

Shuri ja Onni-Ilona 31+3
 

Yhteistyössä