Syyskuun tulokkaat 2010 **** Heinäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

tämän päivän kuulumisia,
äitipolilla kävin ja kaikki oli erittäin hyvin masu-asukilla kuin kohdunkaulallakin.
painoarvioksi sanoi 2015kg :) :heart: selvästi näkyi hengitysliikkeitä ja sain ihania 4D kuvia vauvan kasvoista :heart: :)
seuraava tarkastus onkin vasta elokuun alussa,ihanaa kun ei tarvitse enää ravata joka toinen viikko siellä.
unetovat mullakin huonot,yöllä herään vakiona 3 aikaan ja sitten 5 aikaan.joskus täytyy syödä,joskus taas valvottaa vain :/ :( nukkuminen hankalaa,puutuu lonkat,olkapäät,ja on liitoskipuja :| näytän lähinnä kävelevältä zombielta,kyllä unettomuus verottaa..
turvotustaON,ja helteet lisää niitä voimakkaasti :( suorastaan pakottaa jalkoja ja käsiä.
mutta,parasta on,että odotus loppuu aikanaan,ja saamme typyn pian syliimme :heart: :heart:
typyn" iltajumppa"on menossa,minä taidan suunnistaa suihkun kautta nukkumaan.
hyviä vointeja mammoille kuumuudesta,turvotuksista,kivuista sun muista vaivoista huolimatta..jaksaa jaksaa ;)

mie ja typy 31+3 :heart:
 
Yvi
Hei vaan kaikki!

Minäkin liityn joukkoon mukaan nyt loppumetreillä. Lueskellut olen aina silloin tällöin mutta ajattelin että olisi kiva alkaa itsekin kirjoittelemaan näin ajan kuluksi... Meinaa tulla välillä tylsää kun mies on koko viikonlopun työreissulla ja kaikki kaverit niin kiireisiä. Enkä edes tunne ketään samassa elämäntilanteessa olevaa. Meidän talossa toimii kerran viikossa perhekahvila, olen jo viikkoja kerännyt rohkeutta mennä sinne tutustumaan ihmisiin mut jännittää! :p

Olen 21, odotan ensimmäistä lasta viikolla 30 ja la on 8.9. Meillä on kaksi koiraa, joista toinen on vasta 5kk. Pieniä lapsia se on tavannut monesti ja hyvin suhtautuu, rauhallisesti vaikka suht kookas onkin. Silti hieman jännittää noitten suhtautuminen vauvaan. Meidän vanhempi koira on mun kaikista paras ja uskollisin ystävä, hankin sen aikoinaan kun muutin pois kotoa ja se on reissannut mukana monessa paikassa. Sillä oli pennut pari vuotta sitten joten se on kokeneempi äiti kuin minä. :D Välillä tuntuu, että se tietää mitä mulla on edessä. Se katsoo suurilla ymmärtäväisillä silmillään mua ja sitten nuolaisee mahaani. :heart:

Raskaus on sujunut kaikenkaikkiaan hyvin, painoakin on kertynyt hyvin maltillisesti, vain noin 5-6 kg. Olenkin lenkkeillyt paljon koirien kanssa ja käynyt uimassa. Kävely tuntuu todella hyvältä liikunnalta. Lisäksi teen joogaliikkeitä silloin tällöin kun muistan. Selkäkivut vaivasivat siihen saakka kunnes saatiin pari viikkoa sitten uusi sänky joka on aivan taivaallisen hyvä selälle, ah! Tukee juuri oivallisesti, ei ole liian pehmeä. Tänään tunsin ensimmäiset liitoskivut kun häpyluuta alkoi yhtäkkiä kauppareissulla vihloa. Onneksi se meni nopeasti ohi. En kaipaa sitä tunnetta takaisin...

Neuvolalääkärille toissapäivänä mainitsin kivuttomista supistuksista mitä tulee useasti päivässä, ja hän käski levätä kun niitä tulee. Kuitenkin täytyy pakolliset hommat hoitaa ja pitää kotia pystyssä. Eikö supistukset nimenomaan ole hyvä asia, kun kohtu harjoittelee synnytystä varten? Vai voiko niistä olla haittaa? Ei meinaan huvittaisi keskeyttää toimet heti kun vaan alkaa vähänkin supistella. Eihän sitä silloin pystyisi mitään tekemään? Tottakai otan rauhallisesti enkä nostele painavia asioita jne mutta on vähän epäselvää vaan missä menee se raja tän asian suhteen.. Lääkäri kommentoi vaan jotain ympäripyöreää kun kysyin. Niin ja kohdunsuu on 3 cm, kiinteä ja kiinni, mikä on ilmeisesti ihan hyvä vaan?
 
Tervetuloa sullekin Yvi :flower: Liittyypä meihin paljon uusia näinkin loppumetreillä vielä, kiva! :)

Vuodoista joku kyseli. Mulla on aika normaalia valkovuotoa ollu vaan. Ehkä vähän runsaampaa kuin "normaalitilassa".

Unista Meillä esikoinen tekee kaikkia neljää kulmahammasta tällä hetkellä, joten unet on todella herkät ja rauhattomat. Poju tulee meijän huoneeseen keskimäärin viisi kertaa yössä ja sitten pitää kantaa takasin omaan sänkyyn ja vielä nukuttaakin uudestaan! Jokseenkin siis väsyttää päivisin! Nyt vielä on tullut jalkapalloa, jota pitää tietysti tuijottaa yömyöhään, kesken pelienhän ei voi mennä nukkumaan :snotty: No, onneks turnaus loppuu kohta, niin pääsee taas ajoissa nukkumaan.

Turvotusta ei ole vielä täällä näkynyt *tuulettaa* Toivottavasti pysyykin poissa tällä kertaa, esikoisesta mulla oli tosi paha turvotus! Tosin ei vielä näillä viikoilla, että kai se tälläkin kertaa iskee jossain vaiheessa. Mutta vielä siis nautin täysillä lämpimistä ilmoista, kun ei mikään vaivaa :)

Yvi mene ihmeessä sinne perhekahvilaan tutustumaan uusiin ihmisiin! Mä tiedän kyllä miltä susta tuntuu, mäkin olen melko (lue:tosi) arka menemään uusiin paikkoihin yksinäni. Mielelläni meen kyllä, jos joku kaveri lähtee mukaan, mutta jotenkin arastelen uusia tilanteita ja ihmisiä.
Ihana toi sun vanhempi koiras :) Kyllä koirat ihmeesti tajuaa, meijän 4v uroskoira on aistinut mun molemmat raskaudet ihan alkumetreillä, kun itekin vasta ollaan aavisteltu ja saatu selville. Esikoista kun aloin odottaa, se kävi pissaamassa meijän sänkyyn neljä kertaa kahden viikon aikana, kun jäi yksin kotiin. Koskaan ennen se ei ollut sitä tehnyt, eikä sen jälkeenkään. Nyt, kun aloin tätä odottaa, se tuhosi muutaman esikoisen lelun. Sitä ennen, eikä sen jälkeenkään se ei ole mitenkään ollut kiinnostunut pojan leluista. Selkeesti siis oli oireilua raskauksista. Ilmeisesti mun ominaishaju muuttui sen verran, että se huomasi sen. On koirat vaan jänniä :heart:
Kiva, että sun raskaus on mennyt hyvin! Noi harjotussupistukset ei yleensä ole mitenkään vaarallisia, jos kipua ei ole, mutta tässäkin pinossa yhdellä ne jo aiheuttaa muutoksia kohdunsuulla, eli se on yksilöllistä. Mutta sulla näköjään oli tilanne hyvä kohdunsuulla, joten ei syytä huoleen, jos kipua ei tule! Toki kannattaa levätä supistuksen tullessa, jos se on mahdollista.

Lämmintä viikonlopun jatkoa kaikille mammoille ja masuille! B)

-dask ja typy 28+2



 
Nimistä piti kommentoida, että ollan molemmille sukupuolille keksitty kivat nimet jo rv12 aikoihin... Tytölle tulee niin erikoinen etunimi ettei oo monella, pojalle vähän kanssa harvinaisempi, mutta uudestaan suosioon tullut vanhanaikainen nimi.
Vähän nimet vaati vääntöä, kun mies halusi tavallisempia nimiä ja minä hänen mielestä liian erikoisia.


Lara- ja pikku-Nunu rv28+2
 
Heippa kaikille!
Olen huonosti päässyt koneelle, koitan tässä juuri lueskella mitä teille kaikille kuuluu. Kaikki kuitenkin vielä yhdessä osassa, että on vauvat pysyneet matkassa, hienoa!

Yöpuku oli meillä esikoisella käytössä alusta saakka, sellainen kokopuku jossa umpinaiset lahkeet ja pitkät hihat. Syyskuussa tuskin on mitään kuumia öitä enää, eli olen muutaman tuollaisen taas hankkinut.

Mobilat on sallittua käyttää raskaana ollessa, kaikki nuo muut taitaa sisältää jotain ainesosia jotka estää niiden käytön raskausaikana.

ON: meillä oli ylimääräinen ultra torstaina, tarkistettiin on istukka noussut kohdunkaulan suulta ja olihan se. Sukupuoli jäi edelleen kysymysmerkiksi kun oli jalat niin ristissä.
Painoa löytyi jo 1490g ja kaikki oli muutenkin hyvällä mallilla.
Mähän olen ollut sairaslomalla supistun ja kohdunkaulan pehmenemisen vuoksi, mutta nyt ultra näytti, että supistukset ei ole tehneet tuhojaan vielä.
Lääkäri sanoikin, että ei missään nimessä saa olla vuodelevossa (kuten mulle oli sanottu kahden eri terveyskeskuslääkärin toimesta), tukivyö päälle ja normaalia elämää.

Siitä riemastuneena olenkin oikein ahkerasti käynyt nyt koirien kanssa kävelyllä ja siivonnut ja pessyt pyykkiä :D Energiaa ja puuhaa piisaa kun on melkein neljä viikkoa 'levännyt'.

Suppareita tulee jonkun verran, mutta ei kyllä niin pahasti kun muutama viikko sitten ja tuo tukivyö (Anita) on ihan paras!

Nimet on mietitty, pojalle mun vaarin nimi perintönä ja tytölle kaksikin vaihtoehtoa on ehdolla. Niistä tosin saisi ihan hyvän nimen niin, että laittaisi molemmat, voisi sitten katsoa kumpi tuntuu luontevammalta kutsumanimenä.
No voipi suunnitelmat muuttua, esikoisellekin oli nimet valmiina, mutta ei ollut sitten yhtään 'nimien näköinen' niin jouduttiin keksimään uudet :D

Mousse 30+3
 
tukivyöstä ja suppareita Ostin esikoista odottaessa Anitan tukivyön joka tukee tosi mukavasti lantiota, mutta käyttö on jäännyt todella vähäiseksi, koska kaikki paine vatsan ja lantion alueella aiheuttaa mulle suppareita. Sairaalassa ollessani, kun vauvasta otettiin käyriä, niin anturia ei vyöllä kiinnitetty, koska sekin paine aiheuttaa suppareita. En myöskään voi käyttää napakoita puseroita samasta syystä.

Hellettä pitänyt ja se saa minut tosi huonovointiseksi. Sen verran jalkeilla olin, että käytiin naapurikaupungissa isossa marketissa ostamassa loput vauvatarvikkeet. Nyt on tutit, liivinsuojat, puhdistuspyyhkeet, pikku vaipat, vauvakirja ym ostettu valmiiksi. Ainut mitä puuttuu on esikoiselle isompi sänky, jotta nuorempi tyttö voi luovuttaa pinniksen vauvan käyttöön. Lakanoita mummo lupasi tehdä, kun vanhat on niin vaaleanpunaisia :) .
-Poni 29+4
 
poni: mullakin tuo tukivyö pahensi asiaa n. kuukausi sitten, mutta jostain syystä se nyt taas sopii. Pidän peukkuja, että olo pysyisi nyt parempana loppuraskauden, ei ollut mukavaa nuo kaikki supparit ja kivut mitä mulla oli tossa yhdessä vaiheessa.

Meiltä puuttuu kaikki tutit sun muut, rintapumppu täytyy kaivaa tuolta kaapista ja katsoa missä kuosissa se on seitsemän vuoden säilytyksen jälkeen :)

Mitens nuo imetysliivit, ne kandee varmaan ostaa vasta synnytyksen jälkeen kun tissit kuitenkin varmaan turpoaa sitten?
 
Täällä yksi helteisen mökkipäivän uuvuttama, haukotus |O .

Jotta nyt ei kaikki ihan putkeen olisi mennyt, niin pientä säpinää päivään aiheutti minuun piikkinsä tuikannut ampiainen. Mies oli lenkillä ja minä siis "ihan metsässä" mökillä lapsilauman kanssa ja sain ampiaisen piston käsivarteen. Käsi turposi heti aika mukavasti ja ehdin jo pelästyä, että mitäs jos vaikka saan jonkin allergisen reaktion. Mätin sitten hätäpäissäni kyypakkauksen tabletit naamaan, jotta en ainakaan heti kuukahtaisi kumoon :). Pillerit napsittuani aloin pohtimaan, että olihan se nyt varmasti turvallista tässä tilassa. Soittelin linjat kuumina neuvolaan ja kirosin kun kukaan ei vastaa. Heti meni tajuta, että nythän on tosiaan lauantai :LOL: .
No loppu hyvin.... Selvisin vain käsivarren turvotuksella ja ilmeisesti kyypakkauksestakaan ei mitään haittaa vauvalle ole.

-Seawind rv 30+1
 
seawind:
Muakin tuikkasi ampiainen noin kuukausi sitten käteen ja soittelinkin siitä useampaan paikkaan.
Olen aiemmin vuosia sitten saanut maa-ampiaisen pistosta aika pahan reaktion ja hiukan pelotti tuo pistos.

Neuvolasta käskivät soittamaan lääkärille, oma terveyskeskus kiinni, joten soittelin äippäpolille, jotka hekin käskivät soittamaan lääkärille, mutta sanoivat että kyytabletit voi ottaa mutta:

Jotta olisin voinut ottaa, muistaakseni kaksi kyytablettia, olisi minun pitänyt niiden kanssa ottaa jotain muuta tablettia (nimeä en valitettavasti muista ), joita minulla ei ollut, joten en ottanut mitään vaan jäin seurailemaan tilannetta. Sanoivat ettei ilman niitä toisia tabletteja olisi saanut ottaa kyytablettejakaan.

Joten jos jatkossa ampiainen vielä pistää, niin kyselkää lääkäriltä. Tähänkin voi olla toki niin monta erilaista vastausta kuin lääkäriäkin. :headwall:
 
Olen apteekissa töissä. Aikuiselle Kyypakkauksen annostus on kaikki 3 tablettia kerta-annoksena, eikä tuosta kerta-annoksesta ole haittaa raskauden eikä imetyksen aikana. Joten nou hätä seawind! Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää mitä tabletteja Hassulille oli neuvottu että pitää ottaa samaan aikaan, en ole koskaan moisesta kuullut.
 
pur
:wave:
no mähän nyt yhtenään tääl käyn notkumassa... :D

Oli vaan apkko tulle ilmottaan et mulla tihkuu jo maito, tänään alko. Mä sanoinki miehelle viimeviikol et on rinnat niin turvoksis et must tulee varmaan viim loppukesästä semmonen suihkutissi helteillä et saa ruuvata hinkit kii rintsikoiden sijaan. Voidaan sit yhessä osallistuu johonki urheilutapahtumaan jos se hommaa sellasen kaljatölkkihatun ja mä sit niitten hinkkieni kans kolistelen kannustuksia. Ei ollu tämmöstä viime raskaudessa. :LOL:
 
Yvi
Mulla on tullu tota esimaitoa jo pitkään.. :D Alussa ohuempaa ja vaaleampaa, nyt ihan tommosta sakeaa tumman keltaista. Jos nukkuu tietyssä asennossa rinta puristuksissa, on aamulla lakanassa valtava läiskä..
 
Miulla ei tullut maitoa tippaakaan esikoista odottaessa, eikä kyllä nytkään. Silti imetys lähti sujumaan hyvin ja 1v2kk tuota esikoista tissitin, ja toivoisin, että vähintään samanlaiseen tissitaipaleeseen päästäisiin nytkin :)

Huh hellettä! Nää helteet tulee kyllä olemaan tuskaa miulle :/ En oo muutenkaan mikään helteiden ystävä, saatikka nyt raskaana, kun turvottaa vähemmästäkin. Esikoista odottaessa (kesä 2008) oli sentäs suht viileää, eikä hellepäiviä ollut kuin nimeksi, nyt sitten kärsitään senkin puolesta :D

Tiistaina neuvola ja vaaka pompsahtaa varmasti aika kaameisiin lukemiin :whistle:

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille! Meijän perhe suuntaa rantsuun, kun pikkuneiti tykkää polskutella. Tosin se on varmaan isukki, joka siellä rannalla juoksee neidin perässä, miä etsin jonkun rauhallisen paikan puunvarjosta B)

Jonspe ja Lilliputti 29+5
 
Tissit täälläkin viime aikoina taas kipuilleet eli ilmeisesti jälleen kasvua tapahtuu. :whistle: Maitoa ei ensimmäisessä raskaudessa odotusaikana tullut oikeastaan ollenkaan, nyt tipottelee kirkasta oranssihtavaa litkua.

Yöpuvuista kommentoin, että meilläkin ihan alussa mentiin yötä päivää samoilla kuteilla. Kuitenkin jo koossa 56 cm yöpuvut oli kovassa käytössä (pitkät hihat ja lahkeet, mieluiten vielä lahkeet umpiterälliset). Lisäksi tykkäsin käyttää unipusseja, joiden alla oli pitkähihaiset bodyt. Päässä öisin oli alussa ruskovillan myssyt ja kädessä tumput. Varsinkin unipussin kanssa oli tosi kätevät sellaiset bodyt, joissa sai hihansuut käännettyä tumpuiksi.

visitor, hurjaa, että meidänkin pinon vaaveja alkaa olla jo yli kaksikiloisia! :heart:

Helteet ei täälläkään tee kovin hyvää, toinen jalka turpoaa aivan käsittämättömän paljon heti, jos vähän enemmän kuumassa puuhailee. Täytyy vaan muistaa säännöllisesti tulla sisälle vilvoittelemaan (ihana, ihana ilmastointi!), juoda tarpeeksi ja nostella kinttuja välillä kohti kattoa. Tänään voisi lähteä nauttimaan ilmasta järvenrantaan.


Pesänrakennusvietti nostelee selvästi päätään. Kovasti olen koittanut saada vanhaa tarpeetonta romua kaupattua eteenpäin. Meillä tämän itse rakennetun talon lopputarkastus häämöttää ja eilen laiteltiin viimeisiä puuttuvia listoja paikalleen. Uudelle tulokkaalle olen koittanut metsästää pinnasänkyä ja turvakaukaloa. Meiltä löytyisi tuolta piharakennuksesta jonkun sukulaisen vanha pinnasänky. Tässä pähkäilen, rupeaisinko sitä hiomaan ja maalaamaan. Siinä ei taida olla säädettävä pohjankorkeus, joten sen takia emmin. Vaatteet lajittelin valmiiksi 50-60 ja 62-68 cm laatikoihin. Molempia kokoluokkia löytyy ihan kiitettävästi, silti jotain uuttakin täytyy saada. Kotiintulovaatteet nyt ainakin. =) Kovasti syyhyttäisi saada kaikki jo tehtyä valmiiksi, vaikka aikaa on jäljellä toivottavasti ainakin pari kuukautta.

Ihania helteisiä päiviä kaikille mammoille, koittakaahan jaksaa! :hug:


Epeti 28+6
 
Nyt on pieniä vaatteita hankittu, ehkä vähän liikaakin :) Huuto.netistä Lindexin ja Tutan vaatteita huutelin kun löytyi sellaisia kuoseja joita halusin ja edullisesti tietenkin. Lähinnä kietaisubodyja ja puolipotkareita on tullut ostettua. Vielä pitää vanuhaalari ja pari yöpuku ostaa kunhan vaan vastaan tulee sellaiset jotka miellyttää mamman silmää :)


Vinkki esikoista odottaville. Vaatteita ostaessa kannattaa miettiä käytännöllisyyttä eikä vain vaatteen ulkonäköä. Kietaisubodyt on helpoimmat pukea vastasyntyneelle, terälliset housut/potkarit/puvut on käteviä koska sukat ei pysy kunnolla pienissä jaloissa ja nepparit helpompia kuin tavalliset napit jne... Turhimpia keksintöjä on vaatteet joissa nepparit/napit on selän puolella :)

Yöpuvuista ootte täällä keskustelleet. Meillä oli esikoisen kanssa heti alusta asti käytössä erikseen päivä- ja yövaatteet. Yöpukuina käytettiin kokopukuja, joissa pitkät hihat ja terälliset lahkeet ja sellaiset jotka sai auki haaroista jos oli tarvetta yöllä vaipan vaihtoon.

Huh hellettä... En ole mikään kesäihminen, enkä nauti näistä hellepäivistä, mutta onneksi niitä ei tässä maassa ole kovin usein :) Vointi on kuumuudesta huolimatta loistava, ei ole minkäänlaista turvotusta eikä muutenkana tukalaa oloa. Eilenkin tuolla paahteessa maalasin varastoa ja roskakatosta sekä roudasin kiviä pitkin pihaa. Ja tietenkin juoksi esikoisen perässä joka haluaisi tehdä kaikkea muuta kuin pysyä omalla pihalla.

Muistakaahan juoda tarpeeksi niin helpottaa oloa ja turvotuksia!

-eeva- ja pikkutyyppi 29+0
 
Etsiskelin että löytyisikö sitä lappua mihin niiden ohjeita kirjoittelin, ja löytyihän se. Heidän mukaan kyytabletin lisäksi olisi pitänyt ottaa 1? Zyrtec tai Zyzal.

Rantsua kohti lähtee myös meidän perhe :wave:
 
epeti meidän typy on isohko,kasvaa käyrän yläpuolella..ja meillä la muuttui,ensin oli 5.9 ja nyt se sit on 30.8 kuuluisin toiseen pinoon :ashamed: mutta viihdyn täällä :)

eilen olikin 2 napakkaa supparia,toinen levossa ollessani ja toinen kun jahtasin koiraa tontilla,ei samperi sisälle meinannut enää tulla :| mutta lopulta sain sen karvakasan oven sisäpuolelle
.sekä kovotteli masua aikalailla,ei kuitenkaan ollut kipuilua samalla.
kohdunkaulan mitta oli pe 2.7-10 1,7cm eli samassa pysynyt viimekerrasta.

voi kauhee tätä hellettä!!!hikeä pukkaa ja turvottaa...taidan mennä suihkuun nyt ja sitten tuulettimen eteen köllöttelemään.

vointeja mammat!

mie ja typy 31+6 :heart:
 
Täällä myös yksi ei-kesäihminen! Onneksi näitä helteitä ei tosiaan pahemmin täällä ole.:)

Yöpuvuista: Meillä oli ihan alusta asti yöpuvut käytössä, juurikin tuollaiset pitkähihaiset ja -lahkeiset ja terälliset. Pienimmät koossa 50cm, tuo meidän tyttö kun oli aika pieni.:)

Meillä on huomenna ultra, jännittää! Seku mennään kurkkimaan mitä pienelle kuuluu. Sen jälkeen lähdetäänkin heti kohti Lappia, viivytään reissussa viikko tai pari. Päivitykset voi edelleen laittaa yksärinä, mutta hoidan ne vasta kun tullaan takaisin, meillä kun ei tuolla kotipaikassani ole nettiä ollenkaan. :wave:

Oikein hyviä vointeja kaikille, pitäkäähän pino hengissä!:D

Lahopää ja Tuhto 29+0 *poks*
 
Mahan korkeudesta onko muilla masu jo alhaalla? paEn muista oliko tytöistä jo näillä viikoilla masu näin alhaalla. Jos esim. istuu niin maha painuu reisiä vasten siten, että on pakko istua jalat harallaan. Myöskään maha ei paina yhtään ylös. Mahan ja rintojen välissä on rutkasti tilaa.

Rankkaa aikaa nämä helteet. Pitää vaan maata sisällä jalat taivasta kohden. Huomenna loppuu miehen loma ja kodinhoitaja tulee ekan kerran. Vähän jännittää. Onneksi tytöt ei vierasta ja lähtevät varmaan innoissaan tätin kanssa ulos.
-Poni 29+5
 
Helteet on sopineet mulle ihan hyvin. Tai ei ainakaan mitenkään erityisen huonosti. Pientä turpoamista havaittavissa jaloissa, ei paha. Juon kyllä ihan hirveenä. Juu, ja tuleehan sitä nestettä uloskin ihan kiitettävästi. Vietän varmasti enemmän aikaa vessassa kuin olohuoneessa!

Mahan korkeudesta. Mää en oo ees tienny, että masu jotenki laskeutuis loppuraskaudessa. Mulla ei ole vatsa missään vaiheessa tuonne ylös palloksi noussutkaan, vaan tossa alhaalla on. Ja enimmäkseen jalat harallaan saapi istua. Jos takakenoon menee, niin voi istua ihan normaalisti (ei sentään silleen jalat ristissä toinen polvi toisen päällä). Mulle tulee vaan tosi herkästi huono olo tuosta takakenosta asennosta.

Vauvanvaatteista. Itse en ole juurikaan ostellut mitään, kun saatiin niin paljon käyettynä. Olen kyllä ihmetellyt kun moni meidän potkareista on sellaisia, joissa ei ole minkään maailman nappeja tai vetskaria. Luulis olevan vaikeaa pukea... Mut jos se ne meni entisen omistajan päälle, niin kai sitten tämän meidänkin vauvan...

Jahas, pyykit ois haettava koneesta. Siivousinto on alkanut nyt viimein itää minussakin :D Aiemmin pesänrakennusvietti näkyi kaikessa muussa paitsi siivouksessa. Mut tänään pesen kaikki vauvan petivaatteet ja verhot ja tässä viikon mittaan vielä vauvan vaatteita. Aikaisemmin oli puhetta silityksestä. Meillä harvoin mitään silitetään, eikä nyt aleta vauvankaan juttuja silittämään. Verhotkin saavat oieta paikallaan.

Shuri ja Onni-Ilona 31 *POKS* :D :D
 
Unohtui kommentoida vuoto-asioita. Täälläkin siis valkovuoto ollut ihan alkuraskautta lukuunottamatta normaalia runsaampaa. Joskus kellertävää ja usein sellaista vähän limaista, mutta ei kuiteskaan haise pahalle. Kahdesti on katsottu perustarkastuksen yhteydessä, että ei ole tulehdusta. Ja osa limatulpasta tuli kerralla sellaisena melko kiinteänä klöntsänä. Tisseistä ei mulla vuoda vielä mitään.

Noni, olkaatten hyvätten, kaikkihan halus varmasti kuulla mun valkkarista... :ashamed:
 
Masusta, näyttäisi siltä että hieman on alkanut laskeutua, kun äsken otin pari uutta masukuvaa mitkä lisäsin tuonne Loppupuoliskon masukuvat -pinoon. Tuntuu että tää pötsi olis kasvanut hirveästi lähiakoina, mutta kuvien perusteella oikeestaan mitään muutosta ei oo tapahtunut. :eek: :D Mutta tosiaan näyttäis siltä että napa on alempana eli kyllä tää on jonkun verran alemmas mennyt. :)
 
Rupeaa tämä kuumuus tuntumaan jo hiukan liian lämpöiselle, mitä se kyllä tuntuisi ilman raskauttakin

Näin viime viikolla unta, että maitoa rupesi tulemaan tisseistä, mutta vielä ei ole näkynyt.

Musta tuntuu, että masu on mulla korkealla, voin laittaa jalkani miten haluan ja erityisesti minusta tuntuu epämukavalta kun kasvaneet tissit jää lepäämään mahan päälle, varsinkin istuessa. Aikaisemmin minun tissini ei olleet kovin isot joten kasvaneet huomattavasti ja mahakin tullut vielä 'vastaan' niin osuvat toisiinsa.

Mulla myös yöt pääsääntöisesti levottomia. En heräile valvomaan tuntikausia, mutta heräilen usein lyhyiksi ajoiksi kun on huono asento tai vessaan. Viiime öinä on myös tullut muutama uusi oire, käsien puutuminen ja lonkkakivut. Päivän aikaan lonkat ikäänkuin tuntuvat vetristyvän eivätkä juurikaan kipuile, mutta öisin ne kipeytyvät ja aamulla olen hyvin hidas ennenkuin pääsen vauhtiin. Ja nyt olen alkanut heräilemään öisin siihen, että jompikumpi, mutta yleensä molemmat käteni särisevät ja ovat puutuneet. Näiden lisäksi vielä jalkakrampit, suonenvedot ja vessassa ravaaminen niin sanoisin, että yöt eivät ole nykyään kaikkein rentouttavimpia :LOL: . Mutta tarpeeksi monta yötä kuin nukkuu huonosti niin velkaa kertyy niin, että sen ottaa takasin kun on tarpeeksi väsynyt huolimatta epämukavuuksista.

Vuotoja mullakin on ollut valkkaria ja muunkinlaisia koko raskauden ajan. Välillä tulee mitetittyä, että onko nää ihan normaaleja, mutta eivät ole haissuut eivätkä suuremmin ahdistaneet niin en ole muistanut kysellä neuvolasta.

Hiivatulehduksesta , että mulla oli raskauden alkuaikan hiivatulehdus vaikkei mullakaan ollut ikinä ennen ollut, ilmeisesti raskaana on suurempi riski se saada.

Nyt on viime päivinä vihlonut tonne jonnekkin alas sinneppäin. Olen miettinyt olisiko virtsatulehdus vai onko jotain näitä normaaleja kipuja. Se ei tunnu lähellekkään koko aikaa vaan välillä lähinnä kävellessä. Tutkiivatko joka neuvola kerralla onko virtsatulehdusta noiden muiden lisäks?

Neuvolassa viime viikolla kaikki mallillaan. Sykkeet hyvät, hemppa 116, sf-mitta 26, verenpaine hyvä. Paino oli taas noussut ihan omissa lukemissaan ja nyt onkin näköjään tullut jo 13kg, mutta jos se jossain vaiheessa rauhottus.

Nimet päätettiin ennen rakenne- ultraa ja ne on pysynyt ainkin vielä samana. Tytöstä olisi tullut Reeta Emilia, mutta kun poika on tulossa niin jää käyttämättä. Oisin tykännyt tosta kovin, mut pojankin nimi on ihan kiva. Valitsimme ihan perusnimet ja itse halusin, että ne ovat semmoiset napakat ja soinnukkaat. Emme myöskään valitse kuin kaksi nimeä.

Felessa ja kääpiö 30+2 (hurjaa aloitaa viikot jo komosella)
 
Täällä päin ei oo kyllä ees mitään helteitä nähtykkään, tuntuu et koko ajan vaan on pilvistä ja vettä sataa :D

Nukkuminen ei tuota mulle mitään ongelmaa, saatan helpostikki nukkua 12 tuntia putkeen :whistle: Mitä nyt aluksi aina tuntuu kaikki asennot sängyssä epämukavilta, varsinkin kun vauva alkaa aina liikkumaan hirmuisesti kun meen makuulleen.

Rauskausarpia ei ole vielä mahaan tullut, ainoastaan tisseihin on. Mitään ei onneksi vielä ole alkanut niistä vuotamaan.

Keskiviikkona sitten neuvolaan ja sen käynnin jälkeen alkaakin niitä vissiin olemaan kahen viikon välein. Oman vaa'an mukaan paino ois nyt noussut 5 kiloa. Aika hyvin pysyny vielä aisoissa, vaikka tuntuu että syödä pitää koko ajan.

Huomenna sitten pinnasängyn ja vaunujen hakuun :) Isoimmat hankinnat alkaa olla jo sitten valmiina. Ihana sitten alkaa vaatteita pesemään ja muita vauvan tavaroita järjestelemään valmiiksi. Eli en oo vielä pesänrakennusviettiä päästänyt valloilleen :D

Mulla on vielä yks ultra muutaman viikon päästä tiedossa. Ei olla aikasemmin alettu sukupuolta kysymään, mutta nyt on alkanut mietityttämään pitäisikö sitä sittenkin kysyä. Toisaalta, eipä ole siitä kauaakaan niin sen saa joka tapauksessa tietää :heart:
Aika menee lopulta niin nopeaa, ja oon kyllä nauttinu raskaana olosta varsinki nyt kun ei ole vielä mitään sen kummempia loppuraskauden vaivoja ilmennyt. Raskausmahat on niin söpön näköisiä mun mielestä, että kyllä iloisena ja ylpeänä kannan myös omaani :) Pitää nauttia raskaana olosta vielä kun voi, tästä varmaan vaan tukalammaksi tämä menee.

Sadie ja Nasu 30+1
 

Yhteistyössä