Syyskuun suloisuudet 2013 *Huhtikuussa*

Stina Ei tarvitse lomittajaa ei ;) Tuskin sun eläimet kello kaulassa kulkee,eli kyllä ne varmaan voi ruoka-ajoissa hieman joustaa jos sulla on just imetys kesken. Näin ainakin meillä toimittu ja toiminut.

Sitä vastaan psykologit on, että ihan vastasyntyneen kanssa lähdetään heti ostoskeskuskierroksille (ja mä oon myös samaa mieltä), mutta kyllä mun mielestä voi ja kannattaa arkiaskareita hoitaa myös vauvankin kanssa.

Mirka J. 19+5
 
huomenna rakenneultra, ja lääkärille meno. pelottaa.

eufemia treffathaanko met?

mulla oli kans useamman kerran proteiinit koholla ja tulehsutaahn se meinaa. joten 3 eri tulehus koetta otettu nyt.. tuloksia ootellen.

ennen oli piikoja apuna, jopa pienemmässä talossa oli piika ku oli lapsivuode aika. emäntä lypsi lehmät mutta vauva peti pietethiin rauhassa :) eli suoraan synnytyksestä pellolle tyylillä. varmasti nuitaki on ollu. mulla on suvussa useampi kätilö 1800 -> serkku valmistuu nyt keväällä
 
Heissan taas. Täällä just kotiuduttiin neuvolasta. Vauva voi hyvin, syke 142, äitikin noiden tutkittujen juttujen osalta hyvinvoiva. Huomenna lääkärille hakeen saikkulappua supistusten takia. Sukupuolta neuvolan täti veikkaili ihan vaan sykkeen perusteella.
Oireina täällä ihan hillitön väsymys edelleen, sekä sekavat unet :D Syödä pitää koko ajan kun nälkä. Itku osaa olla välistä tosi herkillä, mies oli yks päivä pahalla tuulella ja minä se aloin sitten itkeen, ku tuntu että se on mun vika :D Mies on onneksi ottanut hyvin nää mun märykohtaukset. Eilen toi mulle kukkia :rolleyes:
Rakenneultraan ois vielä muutama viikko, sitä odotellessa siis =)

mammamammutti ja tirppana rv 16+5
 
Hei :wave:

Meillä rakenneultra 8.5. se ois rv20+2 :heart: sukupuolen mies haluu tietää, mullehan ihan sama kuka sieltä tulee :LOL: ensi viikolla sitte neuvola..
Joku kyseli eläin asioista, meillä on lypsykarjatila, nuorkarjaa ja näitä normilemmikkejä lampaita sekä kanoja kissojen ja koiriakin, ja häkki jyrsijöitä :rolleyes: mie oon alunperin kasvatellu varsoja lämppäreitä, issikoita ja shettiksiä, viimesin oli shettis joka lähti uuteen kotiin n. 10-11kk sitten, maasta käsin koulutin niitä tuleviksi ratsuiksi :) sitte tapasin nykyisen mieheni jolla lypsytila, ja meillä mies saa lomittajan kun pitää itse lomia, huomenna alkaa isäkuukausi ja kestää kk, jollon tekee peltotöitä ym hommia.. Minähän olen äitiyslomalla, en ole päivittäin tekemisissä lehmien kanssa, enemmänkin hiehoja/vasikoita hoitelen :) sitte noi loput elukat on mun vastuulla. No olen koulussa lukemassa itseäni lomittajaksi ja maatalousyrittäjäksi. Mies ois ottanu minut omistajaksi tähän hänen tilaansa, mutta mie kieltäydyin ja syy miksi, niin haluan ensin lukea itseni siihen (yrittäjä) ja sitte voin katsoa asiaa uudestaan. No mutta mies hoitaa kaiken homman tilan töistä :) No se minusta/meistä..

kristyr & papana 18+0
 
Mutta hyvillä mielin eteenpäin. Rakenneultraan täälläkin kolmisen viikkoa aikaa. Olen itselleni luvannut, että jos siellä on kaikki ok, niin sitten yritän relata. Se kun on mulle lapsettomuustaustaa omaavana aika haasteellista. On vain niin käsittämätön ajatus, että tämä, jonka ei pitänyt koskaan tulla todeksi, voisikin tulla todeksi...
Näihin syysbeibin sanoihin yhdyn minä täältä myös. :heart: Ehkä pian siis uskaltaa nauttia tästä täysin siemauksin. Nyt lääkärin määräyksestä lepoa, ja huomenna varmuudeksi virtsakokeisiin.

Ja odotellaan niitä liiketuntemuksia, kyllä sit jossain vaiheessa varmasti oppii tuntemaan liikkeetkin ja muutoinkin tottuu näihin erilaisiin raskauden mukanaan tuomiin tuntemuksiin =)

Plamsu75 ja Pieni 17+5
 
Viimeksi muokattu:
tintta iita ei varmaan keritä näkemään..
Viikko saikkua, plaah. Oli paikat kuulema hieman pehmentyneet, äitipolille laitettiin lähete.
Nyt tuli ihan hirveä pelko siitä, että mitä jos vaaveli ei pysykkään mukana loppuun asti :'(

eufemia & toukka 20+6
 
Eufemialle tsempit:hug:
Mulla on tuntunut painetta taas melkein koko päivän alamahalla, kotona pötköttäminen helpottaa..tuntuu kuin alamahassa ois joku iso kivi painamassa..jos huomennakin tuntuu,niin pitänee soitella neuvolaan. Hitto ku tietäs kuuluuko tää asiaan vai ei!! Lisäksi pissavaivat on tullut takasin,pahimmillaan voi joutua käymään vessassa jopa viidesti tunnissa..ei oo kyllä mulla tää raskausaika ollut mitään niin ihanaa, vaivoja vaivojen perään plaaah..sorry tää valitus!!
 
Kirskis Haluaisin löytää yhdistelmävaunut, jotka olis mahdollisimman monikäyttöiset, kaupunkiin sekä ihan matkakävelyyn. Tietysti plussaa mitä pienempään tilaa ne saa. Autossa löytyy Isofix turvakaukalolle. Niitä täytyy vaan tosiaan lähteä katselemaan, jotta mieluisat löytää.
 
moonan Kävin eilen ylimääräisessä neuvolassa, kuuntelemassa sydänäänet ym. Neuvolantäti sanoi että kova alavatsa on supistuksia tai sitten vauva. Sydänääniä kuunnellessa totesi että nyt on vauva alavatsan kohdalla ja silloin just tuntui kovalta..täti laittoi sen dopplerin siihen kohtaan ja sydänäänet kuuluivat tosi äänekkäästi. Teinpä sitten saman eilen kotona (ku hankin dopplerin kotiin) ni ihan samalla tavalla kuului selkeästi.

Sain tämän viikon lepolomaa ku liikkuminen ja istuminen tuottaa tuskaa ja aina välillä supistelee ja on niitä repäisykipuja. :(

hanja ja osmoheluna 19+1
 
Vihdoin tänään oli neuvola ja olipas ihana kuulla sydänäänet :heart: hetken niitä haeskeltiin, kun vauva oli liikekannalla ja sen kyllä tunsin heti kun neuvolaan pääsin. Tätiki sano, että kylläpäs potkii, kun näky mhan läpi liikkeet =) ja pakoon meni aina laitetta, kun yritti saada äänet kuulumaan. En kyl yhtää huolestunu ja terkkariki oli het naureskellen miten aktiivinen kaveri on :heart: on tää hauskaa miten liikkeet selkenee, tunnen kyl ihan selvästi jo potkuja ja liikettä. Ja näkyyhän ne tossa vatsalla makuulla ;) Kaikki oli ok ja painoa nyt tullut 3kiloa lähtöpainoon lisää. Ei onneksi enempää vielä, mutta mulle kyllä ehtii kertyä kiloja vielä reippaasti, jos vanhat merkit paikkansa pitää.

Tsemppiä ja lepoa kaikille jotka kipeiden supistusten kans kärvistelee :hug: toivottavasti menee levolla ohi ja luvan kanssa nyt ottaa ihan rauhassa. En osaa edes kuvitella miten pelottavaa ja tuskasta on kunalkaa supistelemaan/painon tunnetta tai muuta oiretta tässä vaiheessa. Toistaiseksi olen itse säästynyt kipeiltä supistuksilta ja muilta. Painon tunnetta ihan sillon tällön on, mut ei mitään epäilyttävää. Mahan kovettumista on myös ajoittain, mut mulla on aina alkanu harjotussupparit näillä viikoilla.

On tällä hetkellä hyvin helpottunut ja kiva mieli, kun oli tuo neuvola ja nytkun nää liikkeetkin tuntuu niin selvästi, saa kuulostella, että murunen voi hyvin :D kunpa pysyy yhtä aktiivisena kaverina ettei tarvi huolestua. On niin reippaita potkuja sadellut tulemaan, että aivan rakastuttava olo :heart:

rakenneultraan on kolme viikkoa.....rv:t silloin 21+jotain. Jännittää sekin hirveesti, vaikka yritän olla rennolla mielellä ja nauttia vain tästä kaikesta :) saas nähdä suostuuko vauva yhtään näyttämään sukupuolta. Mua on alkanut nyt hirveesti kiinnostamaan mitä väriä tässä kannattais ostella vauvalle :whistle: on ne kuitenki niin sekeet tyttö/poikavärit, että olis kiva ostaa muutaki ku vaaleeta. Just tänään katselin, niin ei mulla oo jäljellä, kuin villapukuja vauvalle. Oon kaikista pienistä vaatteista luopunut, joten ostettavaa on ;)

Delila 18+1 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
ups :whistle: huomasin kun olin laittanut kuulumisiani niin väärän rv:n :headwall: hih.. Piti ihan laskee kun en pysy enää perässä, muutenki raskaana olo on niin huomaamatonta paitsi mahan kohalta :LOL:


kristyr & papana 17+0 (nyt on oikein)
 
Täällä käyty eilen neukkulääkärillä tarkistuttamassa kohdunsuu. Kipeät supistukset alko taas mukavan aikaisin. Katsottiin et on hyvin kiinni ja kyllä se oli. Ei mitään muutosta. Onneksi äippäpoliaika on kahden viikon päästä. Sit olen niiden vastuulla ja seuranta tiivistä. En ole kovin huolissani suppareista. Enemmänkin ärsyttää kun ei voi vain olla oireetonta odottamista. No näillä mennään.

Mammuska 83 ja masukki 16+5
 
Viimeksi muokattu:
Heipat!

Onko jollain muulla ollut näillä viikoilla kovaa selkäkipua? Kipu on toispuoleinen, mulla särkee ja vihloo oikeata puolta selästä.. Samalla on pientä painontunnetta masussa, kaipa kuitenkin kaikki hyvin.. kuuntelin aamulla sydänäänet ja hyvä jumputus kuului, liikkuikin taas kovasti.

Jotenkin tuntuu että vaikka sitä ollaan jo näinkin pitkällä, niin silti se huoli ei vaan edes hellitä.. Joka päivä ajattelen että kyllä vielä joku menee mönkään.. Vaikka viimeks ultrattiin 15+4 ja kaikki vaikutti olevan tosi hyvin. Huoh.. Anteeksi valitus.. Täällä on ollu nyt muutama huonompi päivä..

serenade ja mirjami 16+4
 
sohvi35
serenade Mulla alko just eilen kuvailemasi selkäkipu :( Ei oo kivaa. Sellaista vihlovaa selkäkipua vasemmalla puolella alhaalla. Ja myös alavatsalla vähän sellaista menkkamaista tunnetta. Pitäisi olla ihan normaalia. Liikkeet tuntuu ja sydänäänet kuuluu niin siltä osin kaikki kunnossa.

sohvi 18+4
 
Sohvi, no huh. Kyllä mä aina sen jotenkin tiedostan että kaikki "vaivat" kuuluvat asiaan, mutta kyllä sitä aina huolestuu kun tulee joku uusi kolotus tai kipu. Näin mäkin ajattelin että kuitenkin sydänäänet kuuluu hyvin ja liikkeetkin "kuuluvat", niitähän en vielä tunne.

Liikkeistä muuten sen verran.. oon tosiaan ensisynnyttäjä ja istukka on etuseinämässä..mitäs luulette, koska alan tuntemaan hipaisuja? :) Onko samanlaisia kokemuksia? :)

serenade ja mirjami 16+4
 
serenade Mulla oli meidän poikaa odottaessa istukka etuseinämässä ja liikkeitä tuntui siinä rv 18->, tosin ihan ekoista en osannut sanoa olivatko varmasti vauvan liikkeitä vai muita tuntemuksia. :)

Täällä taas liitoskivut riesana eilisen 13h45min työvuoron takia. :D Ja istumista se on tääkin päivä, onneksi huomenna vapaata.

Empuuu rv 18+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Alkuraskaus noin rv15 saakka meni suht nopsaa, mutta nyt tuntuu aika matelevan, kun viikot kohti rakenneultraa vähenee. Vielä reilut 2,5vkoa pitäis sinnitellä.. rakenneultra on kieltämättä jonkinlainen rajapyykki, jos siellä on kaikki hyvin, niin uskaltaa alkaa ostelemaankin vauvalle jo jotain.
Kiva, että osalla jo ultrat alkaneet ja pikkuhiljaa alkaa useammalla olla aika käsillä.
Sukupuolitietokin olisi kiva. :)
Paras ystävä sai eilen illalla pienen, kolmannen poikansa... perjantaina pääsen jo nuuhkimaan nyyttiä! :)

Muutoin kaikki ok täällä.

suhveli 18+5
 
Moikat kaikille!

Kannustan minäkin nyt kipeitä supistelijoita lepäämään, lepäämään ja lepäämään!
Itselläni tämä auttoi, ei ole supistellut nyt, kun olen levännyt ja välttänyt stressiä.

Päivittäin vaihtelee, välillä väsyttää niin, ettei mitään saisi aikaiseksi, kun taas välillä voisi touhuta vaikka mitä :) Tänään on jälkimmäinen päivä.

Kaupungilla käydessäni olen pistänyt merkille, että jalat kipeytyy todella nopeasti kävelemisestä. Välillä kun istahtaa, tuntuu että kantapäät ja päkiät räjähtää :D
Kuulunee asiaan, tai sitten on parempien kenkien osto edessä.

Toisinaan aika tuntuu menevän hiiiiiiitaasti, toisinaan taas nopeasti. Kahdeksastoista viikko käynnistyi eilen, hui, kohta saavutetaan jo puoliväli. Kuitenkin tuntuu kamalan pitkältä ajalta miettiä, että yli 20 viikkoa vielä jäljellä, plaah :D

Vauvalle löytyy jo paljon kaikkea, kirpputoreilta tosi edullisesti löytänyt bodyt, potkarit, toppapuvut ja kaikki. Sitterikin löytyi muutamalla hassulla eurolla :)
Olen tosi tyytyväinen, että aloin ajoissa hankkia kaikkea vauvajuttuja, kun jouduin irtisanoutumaan työpaikastani, mikä siis tarkoittaa taloudellisen tilanteen huononemista. Ei se nyt kamalasti huonontunut, mutta vähän kuitenkin. Uusi työpaikka olisi tosin jo tähtäimessä, kyseinen työ olisi rentouttavaa käsillä tekemistä, minkä en usko aiheuttavan stressiä :) Pitäkää peukkuja!!!

Piupiuu 17+1
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Uusi vaiva havaittu ja tätä ei ollut edellisissä raskauksissa, nimittäin vasemman lonkan puutuminen nukkuessa. Ja siis en edes nuku vasemmalla kyljellä :O Uniani tämä ei haittaa koska en siihen herää, mutta aamusta iltaan onkin sitten lonkka tosi kipeänä!
Kyllä mä oon sitö mieltä että nää vaivat tulee iän myötä,koska noista ensimmäisistä en muista muuta vaivaa kun närästyksen loppuaikana.

Huomenna poksutaan 20+ ja ois rakenneultra päivällä. Hirmusesti se kyllä jännittää... Viikonlopun kruunaa Tallinnan reissu ja kauan kaipaamani kokovartalohieronta, kasvohoito ja jalkahoito!

Mä en kyllä oo näistä liikkeistä varma yhtään,mutta voiko noi potkut tuntua tuolla alavatsalla (jotenkin kuvittelin et ne ois paljon ylempänä...)?

Mirka J. 19+6
 
Täällä kanssa selkäkipuilija ilmoittautuu! Multa heti neuvolassa ekana kysyttiin, että onko ollu selkä kipeä, joten ilmeisesti aika tyypillistä näillä viikoilla..? Mulla vasemmalla alaselässä vihlovaa särkyä, säteilee vahvasti pakaraan ja tosiaan ihan toispuoleista tuo kipu. Välillä parempi välillä huonompi. Mahan puolella ei kipuja oo ollut eikä supistuksia tai mitään, säikähtäisin varmaan puolikuoliaaksi jos sellaisia olis. Näin ensikertalaisena ei aina tiedä mikä on "normaalia" ja mikä ei.. Mutta tsempit kaikille säryistä kärsiville, yrittäkää välttää stressiä! :)

Hui, tänään 18+0 poks ja maha kasvaa ihan silmissä!! <3
 
Mirka J., mulla on kans ollut tota outoa lonkkakipua nukkuessa! Joudun jatkuvasti vaihtaa toiselta kyljeltä toiselle kun herään siihen kipuun! Onneksi se on ollut vähän helpottamaan päin, mutta outo vaiva se on ollut :D
 

Yhteistyössä