Syyskuiset 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mii83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Piti vielä kysyä teiltä poikien äideiltä, että joko teillä on alkanut pippelin räplääminen.... Meillä kun on. Ei siinä muuten mitään, mutta melko hankalaa tuo pottaan pissaaminen kun sormet ohjailee pistoolia sinne tänne.

Pinsettiotteen kehittymisen syytä kait tämäkin.

:D

Nyt sitä on sit äitiysloma loppu. Tuntuukin niin erilaiselta heti tämä kotona olo näin työttömänä...

Meillä tyttö nousee joka paikkaan ja eilen huomas, kuinka tulla alas hallitusti. Vahinkoja tulee vielä sattumaan mutta josko ne hieman vähenis. Ne suorilta jaloilta kaatumiset ovat aika ikäviä...

Yks ongelma meille on ilmaantunut. Tyttö nukkuu unet 10-11 (12) ja 14-15 tai 15-16. Yöunille nukahtaa nykyään 20 aikoihin ja herää aamulla 7-8 aikoihin. Tämähän olis aivan unelma juttu mut ei. Tyttö herää yöllä ja on n.45min hereillä, kunnes nukahtaa uudelleen. Hänellä ei ole nälkä eikä mitään, hän on vain hiljaa hereillä.Viime yönä hän heräs klo 23.30 ja nukahti uudelleen 00.30. Tämän jälkeen nukkui hyvin heräämättä kertaakaan 7.30 asti. Olen yrittänyt pitää tyttöä hereillä pitempään illasta mutta minkäs teet, kun toinen on päivän touhuista aivan poikki. Itsestä ei vain ole kovin mukavaa olla hereillä joskus 4 aikoihin. En osaa itse nukkua kun tiedän, että tyttö on hereillä. Toivottavasti on vain joku ohimenevä vaihe.

Jo77

Meillä on ollut viime aikoina melkoisen hankalia nuo yöt. Eilen illallakin tyttö nukkui eka tunnin kaksi ihan hyvin, mutta sitten alkoi jatkuva itkeskely eli vähän väliä vaihtoi asentoa ja samalla itkeskeli. Välillä itku loppui ihan itsestään, mutta välillä piti avittaa silittelemällä. Miten teillä muilla? Eihän tätä tietenkään ikuisesti jatku, mutta kun itte nukkuu niin tajuttoman huonosti! Ja mieskin joutuu yhtenään viettään öitä alakerran sohvalla, kun kuitenkin pitää olla skarppina töissä.

Otin tytön yöllä jossain vaiheessa viereeni ja siinä hän sitten nukkui suht' hyvin (hirmu leveästi tosin :) ), mutta mulla tietysti on hartiat ihan puuta.

Ois kiva kuulla miten teillä muilla.

Maisku ja neiti 8,5 kk

Meillä on Maisku73 myös ongelmia tuon nukkumisen kanssa aina välillä. Ja jos tytön ottaa viereen, niin nukkuu todella hyvin. Kirjoitin tuossa aiemmin, että tyttö saattaa olla yöllä n.tunninkin hereillä. Nyt on mennyt jo melkein viikko ilman yöheräilyä. Huomaan kuitenkin illalla jo jännittäväni, et taasko valvotaan ens yönä ja se vaikuttaa mun omaan uneeni levottomuutena. Yleensä ottaen tyttö nukahtaa meillä hyvin ja tunnin kuluttua saattaa itkeskellä mut hän rauhoittuu takasin uneen asentoa vaihtamalla. Ja nyt kun tyttö laittaa itse yöllä tutin suuhun multa on jäänyt se homma pois. Toivotaan, että nämä "unihäiriöt" ovat vain väliaikaista.

Tyttö oli ensimmäistä kertaa yökylässä viikonloppuna. Kaikki oli mennyt hyvin. Me oltiin miehen kanssa kotona kaksistaan. Katsottiin elokuvia lähekkäin, syötiin ja huomattiin jossain vaiheessa ikävöivämme tyttöä. No, aamulla haimme tytön kotiin ja oltiin iloisia kaikki pienestä vaihtelusta.

Jo77

pääosin tyttö (kakkikin tytöt ;) ) nukkuu yönsä hyvin, mutta kylä niitä levottomia öitäkin välillä on. Erityisesti pienimmäinen toimii hyvänä e-pillerinä ;) ei tarvi kun ajatella niin äännähdys kuuluu pinnasängystä. Joskus likka taitaa nähdä myös unia kun ihan lohduttomasti alkaa yht'äkkiä itkeä.

Likka kiipee kans kokoajan jokapaikkaan, feivörittinä tällähetkellä vintin rappuset (jos portti on jääny isommilta ylös) ja taaperokärry. kalkatuskin on kehittyny: nyt tulee kakkaa ja kukkaa ja kukkuuta =)

Kaverin polttarit lähenee... mua vähän hirvittää kyllä lähteä, tissit on tottuneet siihen 5-7xpvässä tyhjennykseen. Mutta toisaalta, on se niin kiva päästä vähän tuulettuun! edellisen kerran olen ollu viihteellä 8/2006 onhan se jo aikakin päästä =D

vaan nyt ruuan tekoon. moikka!

Meillä on ihan hyviä öitä. 2-4 herätystä. Yleensä 4-6 aikoihin otan viereen ruokailemaan ja siihen sitten nukahdetaan. Toisinaan herätään kuuden aikaa, toisinaan nukutaan jopa lähemmäksi kahdeksaa...luksusta!

Miehellä on ke synttärit. Silloin vain kahvitellaan (tosin kutsunut kavereita myös illemaksi). Lauantaina sitten pidetään kotipippalot, lapset menee mun äidille yökylään. Neidille toinen yö kylässä ilman omia vanhempia. Vielä kun saisi miehelle lahjan hommattua...

Jos menisi nukkumaan eikä tas kukkuisi epäinhimillisiin kellon aikoihin saakka (näin olisi kai helpompi aamulla herätä).

mii

Meillä on nyt yhtäkkiä nukuttu yli viikko lähes täysiä öitä. Viimeyökin meni niin että 21.00 nukkumaan, 4.30 vähän tisua, herätys 6.30. Olen kuin puulla päähän lyöty kaikesta tästä unen määrästä mitä olen saanut nauttia! Poika ei ole edes tuttia tarvinnut yöllä! Olisiko nyt joku välivaihe, kun hampaat ei vaivaa ja seisomaan nousu on jo tuttua puuhaa. Ihan mukavaa niiden hulabaloo-öiden jälkeen :) Täytyy nyt nauttia niin kauan kun tätä kestää, eli niinkuin Mii jo totesi, aikaisin myös itse petiin!!

Käytiin kesälomien takia jo 10kk neuvolassa vaikka ikää vajaa 9,5kk. 10 kg meni rikki ja pituuttakin 76 cm. Puhuttiin maitotuotteitten aloittamisesta ja ollankin nyt annettu parina päivänä jogurttia (sellasta turkkilaista maustamatonta, tosi rasvasta, nam!). Ei ole tullut mitään mahaoireita. Ajatella, että seuraava käynti on 1v.!!

Niin, ja meilläkin vihdoin noustaan istumaan. Tulihan se sieltä sentään ennen kävelemään oppimista :)

Latettiin esim. toissapäivänä banaanin sekaan ehkä pari ruokalusikallista. Eilen sai hunajamelonin kanssa saman verran. Kyllä maistui :) On kyllä saanut aikaisemmin myös pieniä jäätelö-maistiaisia ja hörppyjä piimälasin reunasta... Eli ei me kauhean varovaisia olla oltu ;) mutta toisaalta, ei meillä ole koskaan mitään ongelmia ollutkaan.

Ajateltiin, että annetaan nyt aluksi yksi maitoannos päivässä, eli välipalaksi jogurttia tai viiliä hedelmien/marjojen kanssa. Jos kaikki menee ok, niin ruokaanhan voisi sitten laittaa vaikka raejuustoa. Kokeillaan ehkä n. kk päästä ruuan seassa myös kermaa. Sitten parin kuukauden päästä aloitetaan viimeistään maidon juonti. En tiedä onko tämä "oikea" tapa, mutta näin mennään.

Nostellaanpa taas meitä... Hoppu kyseli taannoin poikavauvojen pippelin räpeltämisestä. Meillä ei tätä jännittävää kapistusta ole vielä löydetty. Käsittääkseni pojat kyllä löytävät sen melko varhain... :) Lueskelen muuten juuri Jari Sinkkosen kirjaa Elämäni poikana, ihan mielenkiintoista luettavaa poikien äideille (itselläni on vain siskoja joten pienten poikien elämä on mulle aika vierasta). Sinkkonen on siis lastenpsykiatri.

Helsingissä ei 10 kk neuvolaa olekaan, ellei jotain asiaa erityisesti seurata, joten meilläkin on seuraava neuvola vasta 1 v iässä. Tuntuu tosi kaukaiselta!

Mukavaa viikonloppua!
- Juulia

Taas oli melkoisen vähäuninen yö. Kolmen ja neljän välissä alkoi kitinä ja sitä jatkui ja jatkui ja jatkui... Nyt sitten neiti nukkuu tyytyväisenä ulkona ekoja päikkäreitä. Pitäis vissiin laittaa teltta pystyyn pihalle ja nukkua siellä tytön kanssa. Ulkoilmaelämää näes :)

Käytiin neuvolassa ja siellä meinasivat, että tyttö ehkä nukkuu liikaa päiväunilla ja siksi yöt on levottomia. Ollaan nyt sitten säännöstelty päiväunia vaan en tiiä onko tuolla ollut vaikutusta. Kaikki on muuten hyvin ja mitat mukavat 74 cm ja 9,3 kg. Liikkuvainen likka ja lisäksi nyt on alkanut tulla vauvapuhettakin.

Ens lauantaina olisi sitten mullakin mahkut mennä viettämään iltaelämää Lahteen. Vaan enpä vielä oo ihan varma lähdenkö... Olen vissiin niin mökkiytynyt, etten enää edes osaa lähteä! Ja mitä sinne laittias edes päälle :)) Onneksi on viikko aikaa miettiä näitä vaikeita asioita!

Mukavaa viikon alkua!

Maisku ja tytöt

Meillä myös välillä levottomia öitä. Alkuyö menee usein rauhallisesti, mutta loppuyöstä saa käydä vähän väliä tassuttelemassa tytön uudelleen uneen. Meillä on onneksi päästy eroon kokonaan yösyötöistä, mikä helpottaa öitä huomattavasti.

Meillä tyttö oppi muutama päivä sitten konttaamaan ja nyt tänään nousi sitten ensimmäisen kerran seisomaan tukea vasten, siitä se lähtee.

Täällä ollaan myös aloiteltu maitotuotteiden maistelu. Olen antanut maustamatonta jogurttia n. desin päivässä ja lisäksi ollaan maisteltu piimää. Hyvin ovat molemmat maistuneet eikä ole tullut masuvaivoja.

Wiivi ja tyttö pian 10kk

Onpa tullut oltua laiskana kirjoittelun suhteen...

Mukelot olivat viime la-su yökylässä. Neidille oli toinen kerta yökylässä. Hyvin oli mennyt, kahdesti VAIN heräsi. Meillä juhlittiin miehen synttäreitä ja laitettiin oikein pää tuulettumaan (keilaus+kotona grillailua kavereiden kera).

Öisin meillä herätään ehkä 2 kertaa ja aamulla heräämistä vitkuttelen tisuttelulla. Kuitenkin mielestäni yöt menee ihan hyvin. Päikkäreitä neiti nukkuu pääsääntöisesti kahdet.

Konttausvauhti on jotain ihan käsittämätöntä ja puita pitkin kävellään. Ylös noustaan jokaista tukea vasten...varsinkin mun jalkoja vasten kitisemään että syliin.

Neiti söi juhannukseen asti 5-6kk ruokia, mutta tässä sitten siirryttiin noihin 8kk ruokiin, kun neiti teki lakon hienolle ruualle. Paloja pitää olla, pitää kokeilla sormiruokailuja. Leipää tykkää pupeltaa ja cracotteja. Puuroa on alkanut saada hedelmäsoseiden sijaan aamu/iltapalaksi. Tänään sain kahdesti lämmittää lisää iltapaa, kun neidillä taisi olla nälkä. 8-O

Mitäs muuta...äippälomailut on ohi ja tänään tuli päätös kht:sta. Aikamoisesti tipahtaa tuet. Tosin teenhän mä tässä samalla töitä, noin 2-3 kertaa viikossa jokusen tunnin ja sitten syksyllä nostan opintotukea (ainiin pitäisi sitä taas hakea...).

Eipä meille tänne muuta...

mii

Mii: meillä taas on ongelmia saada karkeampia soseita alas! Siirryimme mekin niihin kesäkuussa, kun pojulla alkaa nyt olla niitä hampaitakin jo useampia ja muutenkin ikää niin, että ei kehtaa enää sileitä soseita syöttääkään :) Mutta: kokkareet aiheuttavat yökkäilyn, joskus oksentamisen, ja parin lusikallisen jälkeen poika ei suostu ottamaan enää yhtään, vaikka yleensä syö tosi hyvällä halulla.

Itse tehdessä soseiden karkeutta on tietty helppo säädellä, mutta kaupan soseissa on tosi suuria eroja noissa 8 kk purkeissa, ja on vaikea tietää etukäteen, mikä on pojalle liian kokkareista. Esim Pilteissä oli niin isoja paloja (kokonaisia herneitä tms) että ei kelvannut kerta kaikkiaan. Vaikka yritimme haarukalla niitä muussata pienemmiksi. Sen sijaan Muksu 8 kk soseet menee. No, pikku hiljaa...

- Juulia

Täällä porukka bilettää minkä ehtii ;) Itse kävin yhtenä päivänä elokuvissa ja kauneushoitolassa. Oli kyllä ihanaa!

Eilen poika nukkui vain yhdet päikkärit! Yhdeksän aikaan aamulla oli tavalliseen tapaan väsähtänyt, annoin tisua ja vein pojun sänkyyn. Alkoikin kauhea huuto ja otin pojan syliin keinutuoliin. Siinä hetken kiikuteltuani poika piristyikin ja jatkoi leikkimistä. Kello olikin jo sitten yli kymmenen ja mentiin vähän ulos keinumaan. Yhdentoista aikoihin tultiin sisälle syömään ja potan kautta petiin. Nukahti saman tien. Uni oli rikkonaista, mutta nukkui yht. 2,5h. Illalla väsähti niin, että kahdeksalta nukahti saman tien kun vietiin petiin. Yö ei ollut rauhallisin, heräili pari-kolme kertaa. Aamulla herättiin kuudelta.

Jos nyt vaihtaa yksiin, niin eikös se ole aika aikaista?? Olen käsittänyt että yleensä lapset pärjää yksillä päikkäreillä n. vuoden jälkeen. Ei kyllä haittaa yhtään jos niin käy, sillä hoitopaikan rytmiin sopeutuminen kävisi varmaan helpommin.

Meillä esikoinen siirtyi yksiin päikkäreihin (itse) 10kk iässä. Neiti ei kyllä vielä toviin siirry, kun nyt siirrytään vasta kaksiin. Joskus vielä tarvii kolmetkin.

mii (ja neiti huomenna 10kk)

Meillä tyttö tarvitsee vielä kahdet unet: n.10.30 ja n.15.30 nukkuu tunnin mittaiset unet. Yöunille panee klo 20.30-21.

Yks iso asia on meillä saavutettu, nimittäin tutti on jäänyt pois viikko sitten. Pari iltaa tyttö itki tutin perään mut sit asia jäi. Tuttipullossa meillä on käytössä sellainen nokka, ja hyvin maito ja vesi menee alas. Nokkamuki ei ole vielä avautunut meidän tytölle eikä pillistä imeminen onnistunut (kerran kokeiltu).

Jo77

Meillä on tutti ihan käytössä...ja on varmaan vielä noin ½-1v. On sopiva hiljentäjä. ;o) Meillä nokkamukista onnistuu hyvin juominen (tupperin silikoninen, pehmeä). Tässä taas palailtiin pulloihin, kun entinen nokkis meni niin rikki ettei voinut käyttää. Eilen sain kaksi uutta nokkista. Pillistä ei osaa imeä vielä.

mii ja neiti 10kk (missä mun pieni on)

päivää mammoille ! lueskelemassa olen käynyt, mutten ole kerinnyt kirjoitella, nyt vihdoin sain hetken omaa aikaa. vapaata ei ole tosiaan hetkeksikään, poika oppi pari viikkoa sitten kävelemään ja vauhti on aivan mieletön. meillä kaikki tapahtui hetkessä, oppi konttaamaan ja lähes heti aloitti kävelyn. nyt kävelee noin 10 metriä ihan sujuvasti, pysähtyy ja katselee ympärilleen ja vaihtaa kävellessä suuntaakin. arvatkaa vaan onkos meillä jatkuva katastrofitila menossa, välillä poika yrittää kiivetä, menee roskikseen tai parvekkeelle ja tekee kaikkea mahdotonta.

10 kk neuvolassa kokoa oli upeat 77 cm ja painoa noin 12 kiloa. melkoinen jäpikkä. osaa vilkuttaa ja taputtaa, muutama sana tulee ( kakka, kukka, vauva... ) mutta ne eivät tule oikealla kohdalla. äitiä yrittää kovasti tapailla, muuten ei matki puhetta. pippeli on tavattoman kiinnostava vehje, ilman vaippoja ollessa siinä ollaan koko ajan kiinni ja vedetään sitä joka suuntaan. todella aktiivinen ja rohkea poika, välillä vähän vierastaa, mutta sopeutuu nopeasti. kiva, kun poika tekee asioita, mutta kun on aika päätöntä tuo meno... vaikka vahtisi koko ajan, kuitenkin on mustelmilla ja ruhjeilla. kaatui yksi päivä ja loukkasi suunsa. yksi aivotärähdys, tosin lievä, on jo podettu.

yöt on aika mahdottomia, ei rauhoitu muualle kuin meidän väliin. ja vaatii öisin tissiä, muuten ei itkeskely lopu. no, jossain vaiheessa kokeillaan unikoulua, toistaiseksi maatkoon meidän vieressä. ssan edes pari tuntia näin nukuttua.

miten teillä, saako lapsi katsoa televisiota? meillä poikaa on alkanut kiinnostaa esim. teletapit ja muut vastaavat. en vaan tiedä onko se tuijottelu kovin hyväksi, mutta saa äiti ainakin välillä hieman rauhaa. nytkin katselee teletappi dvd:tä innoissaan.

jaksamisia kaikille ja kuullaan taas!
elva ja ukkeli noin 10 kk ja pari viikkoa päälle

Meidänkin poju on nyt sitten jo 10 kk ja risat, aika hurjaa, kohta on vuosi tämän uuden ihmisen kanssa eletty. Vai Elvan ukkeli jo kävelee, vau! Meillä ei vielä. Tukia (sohvaa, sohvapöytää tms) vasten kyllä kävellään, mutta aika hoippuvaa on meno. Nyt on alkanut myös laatikoiden tyhjentämisvaihe, kaikki keittiön laatikot ja liinavaatelaatikot pitää tyhjentää monta kertaa päivässä.

Teimme pienen ulkomaanmatkankin koko perhe, ja kaikki sujui mainiosti. Lennotkin. "Onpa hyväntuulinen lapsi", kuulin jonkun kommentoivan vierustoverilleen koneessa. Ja niin se kyllä on, useimmiten poikamme on tosi hyväntuulinen. Ja hymyilee kaikille harvahampaista hymyään. Kovasti tulee myös juttua, varsinkin kun näkee toisia lapsia. Poju alkaa suorastaan huudella toisille lapsille jotain.

Öisin meillä heräillään edelleen valitettavan paljon, usein 2-3 kertaa :( En tiedä mikä tähän auttaisi... Yösyöttöjä on edelleen yksi, 03-04 aikaan.

Joo ja pippeli on löytynyt täälläkin, potalla istuessa sitä pitää koko ajan räplätä...

Aurinkoista viikkoa!

Iltaa leidit! Tulin nostelemaan ketjuamme ja kertomaan samalla, että meille on tulossa kevätvauva! =) Pieni ylläri tuleva pikkukakkonen on, mutta erittäin tervetullut sellainen... Emme siis olleet aloittaneet yritystä, mutta olimme ehkä hieman huolimattomia ehkäisyn kanssa. ;) Ikäeroa lapsille tulee 1v 7kk jos kaikki menee hyvin. Jännittää, mutta yritän olla luottavaisin mielin.

Meillä poika kävelee tukea vasten silloin tällöin, mutta ei vielä seiso ilman tukea. Ekat askeleet menee varmaan reippaasti toisen vuoden puolelle. Ajatella, et kohta meidän naperot täyttää vuoden! Kohta pitää alkaa suunnittelemaan synttärikutsuja. ;) Meinaatteko pitää millaiset juhlat? Meille tulee varmaan n.15 vierasta ja ajattelin leipoa sekä suolaista että makeaa. Valokuvausaikakin pitäisi varata...

Nyt unten maille, hyvää yötä!

PP+ poju 11kk ja pikku-Hippu rv 5+2

PP,paljon onnea odotukseen!Mukavahan tuollainen yllätys on,jos uusi vauva saa kerran tulla, jos on tullakseen:)
Meillä tyttö seisoo jo ilman tukea,nousee kokoajan jonnekkin,sohvalle,sängylle,ym.Hieman on yrittänyt ottaa askeleita ilman tukea.Tuen kanssa kyllä kävelee ja varsinkin taapero on tällä hetkellä in.Sain myös kirpparilta kävelytuolin,siitä tyttö tykkää kovasti.Syötöistä on tullut hieman hankalia,sillä syöttötuolistakin olisi koko ajan nousemassa ylös.Täytyy viritellä tytölle siihen jokin vyö, mikä pitää kiinni siinä.
Yksivuotisjuhlia meillä vietetään jo 31.8 sunnuntaina sillä oikea päivä on 2.9 tiistaina,eikä oikein kukaan pääse viikolla juhliin.Valokuvaus aika meillä on ensiviikon tiistaina.Pakko oli ottaa hieman aiemmin,sillä tytöt lähtevät tarhaan elokuun lopussa.Pakko yrittää kaikki mahdolliset toimet tehdä ennen mun töihin lähtöä,joka on 8.9.
1-vuotisneuvola meillä on 1.9.

Onnea P-P! Meille on kanssa tulossa pikkusisko tai -veli tammikuussa.Raskaus on edennyt viikolle 16 ja kaikki on tähän mennessä mennyt hyvin.
Poika täytti 10kk ja samaan aikaan oppi nousemaan puuta vasten.Ottaa muutaman askeleen siinä ja on kokoajan äidin jaloissa kiinni...Yöt on välillä levottomia,poika herää pari-kolme kertaa.Välillä tutti auttaa,yleensä rauhottuu vasta kun otetaan viereen.Yösyöttö jätettiin pois joku aika sitten.Hampaita on kaksi alhaalla ja hampaiden pesuun ei ole pikkumies suostunut pariin päivään.Taitaa olla ylhäältä ikenet nyt kipeänä.Maitotuotteita on täälläkin alettu nauttimaan.Olen antanut vähän viiliä ja puurot tehdään rasvattomaan maitoon.Milloin olette alkaneet sotkea tavan maitoa nannin joukkoon? Neuvolassa sanottiin että lähempänä vuoden ikää..

Joo,kohta on yksivuotis synttärit,kyllä on aika mennyt nopsaan!!