Syyskuiset 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mii83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on potta ostoslistalla, nykyään nimittäin pojun naamasta näkee tosi selvästi koska alkaa pinnistää kakkaa, ja ajattelin että ehkä ehtisin nykäistä vaipat pois ja istuttaa potalle :) Ja muutenkin voi toki aina ruoan jälkeen istuttaa hetkeksi, jos ei sinä päivänä ole vielä kakannut.

Luin just jostain vauvalehdestä että pottailu kannattaisi aloittaa ennen kuin lapsi oppii kävelemään, koska sitten ei enää malta istua potalle. Eli varmaan alkaa nyt olla hyvä aika!

Meillä suosituimmat äänet ovat "mämmämmämmää", "dädädädää", "kaikaikaikai", "ätätää", "gagagaa" sekä päristely ja semmoinen "kurkkukurlaus" :) Olen vakuuttunut että poika tapailee "äitiä" tuolla "ätällä" :)

Meilläkin on yhdistelmävaunujen ratasosa käytössä, ja se varmasti pysyykin käytössä varmaan vielä pitkään tukevana (loskasäiden) kävelylenkkien rattaana, mutta kesäksi olisi kiva saada kevyemmät rattaat joita olisi helpompi pakata autoon eikä takakontti tulisi ihan täyteen pelkistä rattaista (meillä ei ole kovin iso auto), jos jotain pieniä reissuja tehdään...

Onpa muuten meillä ollut todella levotonta nukkumaanmeno viime päivinä... tänäänkin meno 45 aamupäivällä että nukahti. Yrittää koko ajan konttausasentoon ja haluaa vaan peuhata sängyssään. Sitten jos annan peuhata ja riehua, poju jatkaa sitä kunnes menee yliväsyneeksi ja sitten menee pelkäksi itkuksi.

Pojalla on vasta yksi hammas alhaalla, ja olen koko ajan kytännyt että koska se viereinen hammas puhkeaa. Nytpä huomasinkin että sen sijaan on puhjennut yksi ylähammas.

Empä kyllä osaa Mii suositella... on kokemusta vain embian ja Huggiksen trikoolinoista...
babyidean -tai kantoliinakanavan sivuilla varmaan löytyy tietoa ja kokemusta =)

Meillä on alkanut taas tihentyneet yöheräilyt... Neiti istuu ja huojuu eikä osaa laskeutua takaisin makuulle. Tai sitten herää ja itkee kun ei osaa nukahtaa. Minä vielä havahdun herkästi kaikkiin ääniin ja olen tikkana hyssyttelemässä pikkuista (pitäis ehkä odotella hetki, mutta kun varjelen vanhemman tytön ja miehen unta). Viime yönä sitten ukkosti oikein kunnolla, mutta vain minä heräsin siihen. Uskomatonta miten sikeästi jengi nukkuu, kun siihen meteliin ei heränneet!

Kyllä tää kesä vaan piristää. Vaikka yöt menee levottomasti, niin päivisin jaksaa ihan ok, kun voi olla paljon ulkona.

Meillä on kyllä hampaiden tulo tyssännyt, vaikka kaks alahammasta putkahtivat jo viiden kk:n iässä. Siitä saakka on vain kuolaa tullut litroittain :)

No mutta, kivaa viikkoa kaikille! Toivottavasti saadaan paistettakin sateen väliin.

Maisku ja neiti 2 pv vaille 8 kk.

Moikka!

Meillä oli tänään 9kk-lääkärintarkastus, kun 8kk-käynti peruuntui. Kaikki oli kunnossa ja mitatkin hyvät: 75cm, 10485g ja 47,6cm. Hieman epäluuloisena poika mulkoili lääkäriä, mutta suhtautui kuitenkin tutkimuksiin rauhalliseen tapaansa eikä paljoa kitissyt. Ryömimis-ja istumistaitoja herra esitteli innolla. ;) Nyt poika myös konttaa, voisi sanoa että puolet matkasta ryömii ja loput konttaa tai toisinpäin. Tänään poju nousi myös ekaa kertaa polvilleen, kun tiskikoneen kansi oli auki ja sitä vasten oli hyvä ponnistaa tutkimaan sisällä olevia astioita. :)

Pottailua ollaan harrastettu nyt muutama päivä ja poika on ilmeisesti vähän tajunnut, mitä siinä potalla tehdään. :) Pissat ja kakat on tullu jo monta kertaa, vaikka välillä toki tulee turhia reissuja. Luin myös sen jossain vauvalehdessä olleen jutun, et pottailu kannattaa aloittaa ennen kuin lapsi oppii kävelemään, ettei sitten heti pomppaa ylös ja karkaa potalta. ;)

On tosiaan aivan ihanaa, kun on kesä! Ulkona tulee oltua paljon ja pikkuhiljaa aattelin viedä poikaa myös hiekkalaatikolle. Tänään ostin hiekkalapioita ja muita leluja, saapa nähdä osaako jo leikkiä niillä.

Tästä on varmaan ollut jo aiemmin puhetta, mutta enpä nyt muista vastauksianne hapertuneilla aivoillani. ;) Elikä oletteko menossa töihin vanhempainrahakauden (ja mahdollisten kesälomien) jälkeen vai jäättekö hoitovapaalle? Mulla loppuu äitiysloma ensi viikolla ja jään hoitovapaalle. Töihin ajattelin palata "sitten joskus"... Ollaan nimittäin mietitty, jos alkutalvesta aloitettas pikkukakkosen yritys ja jos pian tärppäis, niin voisin olla hoitovapaalla uuden äitiysloman alkuun saakka... :)

Mukavaa ja toivottavasti myös aurinkoista viikkoa!:)

PP ja poju 9kk

Hahaa, ostimme tänään potan ja heti tärppäsi :) Poju alkoi vääntää kakkaa heti syötyään, kiikutin kiireesti potalle ja n. 90 % saatiin pottaan :)

Meillä on opittu menemään itse istumaan, ja nyt sitten istutaankin vähän väliä. Eteneminen tapahtuu yhä ryömimällä. Muutaman kerran on onnistunut nousemaan jotain matalaa tasoa (hyllyä, isovanhempien luona porrasta tms) vasten seisomaan. Hampaita pukkaa nyt hyvää vauhtia, toinen alahammas (eli järjestyksessä 3. hammas) on just puhjennut.

PP: mulla loppui vanhempainvapaa itse asiassa tänään, kun mies pitää isäkuukauden eli luovutin hänelle ne 12 vikaa pvää. Nyt olen itse vuosilomalla eli olemme molemmat siis kotona. Sen jälkeen jään hoitovapaalle vuoden loppuun (ainakin... ärsyttävää vaan on se, että päivähoitopaikkaa pitäisi hakea jo elokuussa - haluaisin katsoa syksyn, että miten meillä menee kotona ennen kuin teen päätöksen töihinpaluusta...).

- Juulia

Mulla loppuu vanhempainvapaa 12. päivä, mies pitää kaksi vikaa viikkoa, tosin siirtää isäkuukauden syksyyn. "kotiin" jään eli lapset eivät mene hoitoon kuin vasta ensi vuoden alussa. Ilmeisesti teen tässä "töitä" satunnaisesti, väsään opinnäytettä ja syksyllä sitten opiskelen taas tehokkaammin. En vuoden alussa tarkoituksena saada tehtyä oppari valmiiksi ja maaliskuussa harjoitteluun. Eli mä jään kotihoidontuelle ja syksyllä saan taas opintotukeakin.

Olen suunnitellut olevani kotona tän vuoden loppuun. Mulla loppui edellinen työsuhde vuoden vaihteessa ja olen tosiaankin tyytyväinen ettei mulla ole vakkaripaikkaa. Olis kamalaa laittaa nuorempikin jo hoitoon, kun kotiin ei kuitenkaan ole vara jäädä pelkän kotihoidontuen varassa. Jos syksyllä 'tulee vastaan' (no joopa joo) joku ihan älyttömän hyvä duuni, niin sitten harkintaan töihinpaluu, mutta en mitä tahansa jobia ota vastaan. Todennäköisesti pääsisin takasin vanhaan työpaikkaan, mutta kun työmatkaa sinne tulee yht. 85 km, niin se vie päivästä turhan paljon aikaa pois perheeltä.

Onneksi olkoon potta-osumista :)

Menen töihin syyskuun alusta. Olen töissä 3-4 päivää viikossa ja pojan hoitopaikka on sellanen pieni 10 lapsen ryhmäpäiväkoti naapuritalossa. Isä vie aamulla (kun menee vasta kymmeneen töihin ) ja minä haen neljältä. Aluksi podin kauheita tunnontuskia, mutta nyt olen jo suht'koht sinut asia kanssa. Kerhotäditkin lohduttelivat, että näin pienillä sopeutuminen tapahtuu tosi nopeasti. Pääsee poika touhuamaan oikein olan takaa!

Meilläkin poika nousee jatkuvasti tukea vasten polvilleen ja kiipeilee tyynyjen, sitterin, vanhempien tms. päällä. Seisomaan nousee pinniksessä. Istu ei vieläkään. Vain vahingossa, silloin kuin laskeutuu alas polviltaan. Alastulo on vielä tosi vaikeaa, välillä huutaa meitä apuun :)

Jokeltaminen on aivan ihanaa kuunneltavaa ja olen ihan varma että siellä jo vilahtelee "äitä" ;)

...ja eikun aamupuurolle...

Kirjoitanpa minäkin kuulumisia. Poika ryömii, mut ei konttaa. Nousee kyllä konttausasentoon, mut sit tipahtaa/tiputtautuu alas vähän vatkattuaan. Nousee kovasti seisomaan tukia vasten ja ryömii kaiken mahdollisen yli. Meillä osataan myös osoittaa, vilkuttaa ja hampaita on suussa jo viisi! Istuminen ei kiinnosta ja yöt on edelleen levottomia. Kuinka muilla yöt? Annatteko vielä maitoa yöllä? Mä olen koittanut olla antamatta, mutta poika selvästi yhä sitä tarvitsee, eli yöllä menee 1 prk korviketta ja sit imetän aamuyöllä kerran. Kuinka teillä imettäminen? Mulla se on oikeestaan enää kerran-kaks päivässä ja oon ajatellu kohta lopettaa koko touhun. Täällä on myös todistajien läsnä ollessa kuultu "äiti, mummo ja isi", uskomatonta! En usko, että tietää, mitä "puhuu", mutta nämä sanat on toistanut. :) Syksyllä palaan opiskelujen pariin ja nyt kesällä koitan jo alkaa opinnäytetyötä tekemään... Rankkaa, mutta antoisaa aikaa...

Maria & poika 8,5 kk

Meillä yöt suht hyviä. 1-3 herätystä. Yleensä ekan kerran neiti herää neljältä ja silloin saa vettä (aikasemminkin jos herää niin saa myös vettä). Seuraavalla heräämisellä sitten maitoa. Mä olen tänään aloittanut että en ota likkaa tuosta viereen vielä (4-6 välillä) vaan annan maidon pullosta (tai vain vettä jos kelpaa). Aikaisemmin otin neljältä viereen ja siinä imetin ja imetin ja imetin (eli itse torkuin vain). Nyt siis karsin tuon yhden imetyksen pois, jos sitä saisi itse nukuttua aamuyön paremmin. Aamulla herätään 6-7 aikoihin. Ajattelin että imetän ainoan kerran vuorokaudessa heräämisen yhteydessä. Ei ole vielä tarkoitus luopua tuosta vikasta kerrasta.

*Maria: Yöt on meillä tosi vaihtelevia. Kuten esim. toissayönä heräsi vain kerran, enkä imettänyt kertaakaan, mutta viimeyö oli taas yhtä hulabaloota. Onneksi noita hyviä öitä on välissä, se valaa uskoa, että kyllä sieltä vielä kuoriutuu hyväuninen poika :)

Imetän siis yöllä kerran tarvittaessa (jos ei rauhoitu mitenkään muuten nukkumaan, tai jos haluan päästä helpolla...). Nälkä pojalla ei yöllä ole, sillä imeminen on sellasta lohtu-lutkutusta. Päivällä imetän vielä kerran aamulla, päivällä ja illalla.
Eli vähiin käy, kun vertaa minkälaista tisuttelua se elämä oli pikkuvauvan kanssa *haikea huokaisu*.

Poika kutsuu...

Onnittelut potta-onnistumisista! =D Tosiaan on varmasti helpompi alotella pottailuun tutustuminen tässä vaiheessa eikä sitten kun on mieletön uhma päällä 2v.
Aikoinaan kun olin päivähoidossa työssä niin päätin että omat totutan aikasemmin pottailuun...

Imetyksestä on ollu puhetta: Meillä likka on nyt nukkunu viimeset 3 vkoa läpi yön, n. 7.00 maissa on heränny maidolle. Sillon otan viereen ja imetän, yleensä likka nukkuu vielä tunnin sen jälkeen. Mutta jos tyttö ei rauhotu yöllä tuttiin niin otan herkästi viereen ja imetän. Päivisin imetyskertoja tulee 5-6 ei olla vielä tarvittu vastikkeita, tavoite on että imettäisin sinne vuoden ikään ainakin.

Löysitkö Mii jostain vinkkejä siihen liina-kysymykseen?

Äitiysloma sitten loppuu 27.6 ja työnantajalle olen ilmottanu jääväni ainakin vuoden loppuun hoitovapaalle, alotan tod.näk. keikkahommat vkonloppuisin tossa syksymmällä. ja jos pärjätään niin sitten jatkan hoitovapaata- ja keikkahommia

Öistä: meillä on vapusta asti syöty enää "vain" 1 kerta yössä, joskus 03-04 aikaan. Yhteen kertaan pääseminen olikin ihan helppoa, mutta silloin poju kyllä syö ihan ahnaasti eli vaikuttaa nälkäiseltä. Samalla luovuin siitä tavasta, että aamuviiden aikaan otin pojan viereeni ja tissittelimme aamuun asti jotta hän nukkuisi... Mieheni ennen kaikkea oli sitä mieltä, että jos päätetään että on vain yksi yösyöttö, niin siinä pysytään. Se on toiminutkin ihan hyvin, saatan edelleen ottaa vauvan viereeni jos vaikuttaa ettei muuten nuku pidempään, mutta nukkuu siinä tutti suussa yleensä n. 06.30 asti.

Muuten sitten meillä kyllä hereillään yöllä aika montakin kertaa, valitettavasti :( Kuten Hopulla, meillä on välissä öitä, jolloin poju herää vain kerran (silloin 03-04 aikaan) ja nukkuu sitten sinne n. 6 asti, mutta esim viime yönä hän heräsi tunnin välein 24-04... ja aina itkien, eli heräämme molemmat siihen.

Imetän tuon yösyötön lisäksi 4 kertaa päivän aikana.

Kysymys teille, jotka vielä imetätte: montako kertaa päivässä imetätte ja montako kertaa annatte korviketta? - Haluaisin nimittäin pikkuhiljaa vähentää imetystä ja mietin, mikä määrä riittää vauvan maidontarpeeseen. Terkkarin mukaan riittäisi 3 kertaa päivässä ja 1 yöllä niin ettei tarvitsisi antaa korviketta muilla aterioilla.

Yöt: Meillä ei ole syöty 5kk:den jälkeen yöllä ollenkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että yöllä nukuttaisiin. Toisina öinä pärjätään 1-2 tutin antamisella, toisina öinä herätään joka kellon lyömälle. Joskus tyttö on tunnin hereillä joskus 4 aikoihin. Silloin hän vain on, ei itke eikä kitise, on vain. Yöt ovat muuttuneet todella levottomiksi konttaamisen ja tukea vasten seisomaan nousemisen jälkeen. Vaikka tyttö nukkuis, kädet ja jalat heiluvat. Sellaista rauhallista unta ei ole kuin ihan aamulla ennen heräämistä. Meillä on nyt päästy siihen, että tyttö nukahtaa omaan sänkyynsä jomman kumman vanhemman pitäessä kädestä. Tästä tavasta vieroitamme hänet jossain vaiheessa pois...

Neuvolakuulumisia:Hyvin tyttö kasvaa. Koko ajan mennään keskikäyrällä. Pituutta 73cm, painoa 10600g. Th teki sellaisen kuulokokeen ja tyttö kääntyili äänen suuntaan. Pinsettiote ok. Taaksepäin kallistettaessa ei ota vielä käsillä vastaan ja se oli kyllä tiedossa. Juteltiin maitotuotteiden mukaan ottamisesta ruokavalioon n.10kk iässä sekä siirtymisestä vähitellen samaan ruokavalioon muun perheen kanssa. Seuraavan kerran neuvola tytön ollessa päivää vaille 1v. Kamalaa!

Mulla loppui määräaikainen työsuhde äitiysloman alkamiseen. En ole vielä aktiivisesti hakenut uutta työtä mutta hoitovapaallekaan en jää. Jään siis ansiosidonnaiselle päivärahalle eli työttömäksi ja toivon, että saisin olla kotona ainakin syyskuun alkuun.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Jo77+ tyttö 8kk 3vko

kappas, multa oli jääny pois pari sanaa... eli siis päivisin imetyskertoja tulee 4-5 eli yhteensä 5-6 niitä imetyskertoja tulee.

Juulialle en osaa kyllä vastata... kaippa se on vähän vauvasta kiinni, mikä riittää.

Onko muuten teidän vauveleilla ruokahaluun tullu muutoksia? meillä on likka ollu tosi hyvä syömään tähän saakka, ihan kaikki keitokset on uponnu. Mutta nyt.... ei millään oikein söis: ei puuroja aamulla ja illalla eikä lämpösiä ruokia joskus on jopa nihkeesti syöny kiisseleitä ym välipaloja.
Oon kyllä vähän sitä mieltä että hampaat kiusais likkaa, Reppanalla mollottaa ainakin 4:stä kohtaa oikein kipeen näkösesti (2 tirriä on vasta läpi vasemmalta ala ja ylä-etuh.)

Nostetaanpas meitä...

Meillä on nyt virallisesti siirrytty kaksiin päikkäreihin. Reilu viikko menty kaksilla (esikoinen alkoi tässä vaiheessa siirtymään jo yksiin...). Yöt jatkuvat samalla mallilla...ihan suht hyvin nukutaan.

Neidin mahan sekoilukin on mennyt ohi, reilu viikko meni että maha tasaantuin. Ilmeisesti siis söi jotain sopimatonta tai sitten mukeloilla oli vatsatauti. Esikoisella oli maha sekaisin hiukan ennen neitiä, tosin esikoinenkin oli kyllä syönyt sopimatonta (melooneja kuorineen aikamoisen läjän).

Kovasti neiti konttailee joka paikkaan ja hiljalleen uskaltelee yhä useammassa paikassa nousta seisomaan.

Tänään nähtiin mitä siitä seuraa kun äiti on koneella...isompi telkesi pienemmän kylppäriin. Oli kuulemma häirinnyt imurointia (esikoinen innostui imuroinnista). Aloin ihmetellä kun jossain vaiheessa alkoi kuulumaan ihme yninää ja koputusta. Pienempi kylppärissä äänteli "hei kaverit, päästäkää jo mut pois"-tyyliin ja taputti oveen... ;o)

Esikoinen menee keskiviikkona korvien putkitukseen uudelleen. Edelliset putket laitettiin 11/06. Tänään oli kontrolli ja molemmat putket irti sekä lisäksi oli liimakorva molemmissa...siitä siis uusi putkitus. Yksityisellä tuo palvelu on melko nopeaa...

Mites teidän juhannus?
Me lähdetään koko perheenä kera appivanhemmat Turkuun. Käydään muumimaailmassa jos sää sallii. Miehen vanhemmat ovat pe-su, itse ollaan maanantaihin asti.

mii ja neiti 9kk

Me vietämme juhannuksen kotona kaupungissa. Alkeelliset mökkiolosuhteet ei oikein innosta ja nyt sitten meidän perhe on kärsinyt vatsataudista. Isompi tyttö oli neljä päivää kuumeessa ja oksennus- & ripulitaudissa. Eilen mokoma iski pienempään, lievempänä onneksi. Toivotaan ettei pahene.

mutta oikein mukavaa juhannusta kaikille!

Maisku ja tytöt

Nostelenpa meitä... Toivottavasti kaikilla oli mukava juhannus ankeista säistä huolimatta! Maisku, toivottavasti teillä voidaan jo paremmin, vatsatauti on kamala :(

Meidän poju on viimeisen parin viikon aikana keksinyt pystyyn nousemisen, ja nyt pitääkin olla aivan koko ajan nousemassa pystyyn sohvapöytää, sohvaa, tv-tasoa tai vaikka vaipparoskista vasten. Hän kuvittelee voivansa irrottaa kädet ja lähteä noin vain kävelemään, mikä tietysti johtaa muksahtamiseen ja huutoon. Kaatumisen jalo taito on vähän hakusessa, hän nimittäin kaatuu lähinnä vartalo suorana "puu kaatuu" -tyyppisesti. En oikein tiedä, kuinka paljon pitäisi olla vieressä vahtimassa ja estämässä kaatuilemiset haavereiden pelossa, vai pitäisikö vain antaa kaatuilla...? Pitäisiköhän sohvapöydän terävät kulmat suojata jollain?

Poika ei edelleenkään konttaa, joten ehkä jättää konttauksen kokonaan välistä...?

Hampaita todella pukkaa vauhdilla, viides (eli kolmas alahammas) puhkesi juhannuksen aikaan. Eli kuukauden sisällä puhkesi neljä hammasta (eka tuli jo vappuna). Alkaa ilme näyttää ihan erilaiselta, kun on pienet nököhampaat :)

- Juulia

Hei vaan! Olipa perinteiset Juhannus-säät.

Jokos ÄssÄn tytsyllä on ruokahalut parantunu? Tuliko hampaita? Meillä poju teki parin päivän syömälakon kun hampaita pukkasi.

Juulian pojan kamikaze-tyyli kuullostaa tutulta :) Just opittu seisomaan tukea vasten ja sitten jo pitäis päästä kävelemään.. kun vaan jalat sais liikkumaan ylävartalon mukana... Annamme pojan kaatuilla, mutta valvotusti. Eli yritämme varjella pahimmilta kulmilta. Meillä on onneksi sattumalta aika "pehmeäkulmaisia" huonekaluja. Huomasin lastentarvikeliikkeessä että kulmasuojia on myytävänä, jos tarvitsisi.

Aika nopeasti pojan taidot harjaantuvat, eikä seisominen ole enää yhtään niin holtitonta kuin pari viikkoa sitten. Oppi tässä muutama päivää sitten tipauttamaan itsensä seisaalta pyllylleen. Eli nyt meilläkin opittiin istumaan :) Älylliset taidot ovat myös kehittyneet hurjasti. Vauvasta on kuoriumassa leikkivä, maailman valloittava taapero.

Yöllä sekoilu on yhtäkkiä selvästi rauhoittunut. Herää ehkä kerran-kaksi seisomaan, mutta nukahtaa heti kun laitan takaisin petiin ja tutin suuhun. Imetän yöaikaan enää kerran siinä viiden aikoihin. Nukahtaa sitten vielä n. tunniksi.

Taitaa poju kohta herätä, joten täytyy lopetella *bai bai*

Meillä vielä eilen pienempi päästi ripuleita, mutta tänään on kakka normalisoitunut. Vaan oli sitkeä tauti! Perjantaina kävin nuoremman kanssa päivystyksessäkin, kun epäilin vielä korvatulehdustakin, mutta tytöllä onkin vain erikoinen tapa näprätä vasenta korvaa imiessään rintaa tai pulloa.

Ja tänään sitten huomasin, että tyttö on noussut yläkertaan menevien portaiden kakkos askelmalle! Onneksi huomasin siinä vaiheessa (olin nimittäin keittiössä selin tyttöön) ettei ehtinyt mitää sattua!! Se on haettava portti varastosta ja laitettava paikoilleen. Ihan varmasti neiti on nyt kamuamassa portaisiin koko ajan.

On muuten ollut aika piinavat yöt viime aikoina. Neiti heräilee aamuyön aikana varmaan sata kertaa. No eilen annoin sitten panadolia ja yö menikin suht' hyvin. Eli hampaita pukkaa. Nyt on tulossa ylös eteen ja toinen jo pilkistääkin näkyvillä.

Vaan nyt tuli vieraita, joten moikka!

Heipat vaan kaikille!

Maiskulassa ollaan sairasteltu, ihnottavaa! Onneks olette jo parempaan päin. Portti on meilläkin tossa rappusten alapäässä, Tähän saakka on ollu seinällä mutta ehkä viikon verran on ollu jo ihan porttina.

Juulia: meidän keskimmäinen jätti sen konttaamisen kokonaan väliin, ryömi-nous pystyyn- käveli tukien ja sit lopulta tuetta 11kuisena. Että hyvin voi jäädä konttaamiset väliin.

Hoppulassa kaatuillaan hallitusti ;)
Kiitos kysymästä... edelleen syöpötellään vähän huonosti :( Nyt likka toisinaan yökkäileekin (mitä ei ole tähän mennessä tehny). Tänäänkin lounaalla söi tosi vähän, mutta kaippa toi vaihe menee ohi... Oneks tissi sentään kelpaa. Mutta kyllä se syy varmaan hampaissa on, likalla mollottaa ikenet tosi monesta kohtaa. 3 hammasta on silti vasta läpi.

On se vaan hauskan kuulosta tän ikästen molkotus, meillä on 1 hokemina nyt "kaakeli-kaakeli" ja "oho" =D

Nyt meen nauttiin saunaan YKSIN, isäntä kuuluu tulevan isompien kans just pois

ÄssÄ-äitiyslomalainen vielä 2 päivää...

Meillä likka myös nousee koko ajan seisomaan. Useimmiten pyllähtää suht hallitusti, toisinaan kyllä kaatuu aika "pahasti". Siitähän tuo oppii.

Me oltiin Juhannus turussa. Käytiin myös muumimaailmassa. Tosi mukava reissu oli.

Tänne ei juurikaan muuta...

mii