**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
- Tiia & Ville.......................................7530kg * 65,4
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm


 
Hanjuu: Meillä on Venlalla 2 hammasta jo suussa, ensimmäinen tuli 3,5 kk iässä. Kuolaa on tullut jonkun verran, kaikki menee suuhun ja sitten pari päivää ennen kuin hammas puhkesi pintaan, se näkyi valkoisena viivana ikenen korkeimmassa kohdassa (ehkä hieman enemmän suun kuin huulien puolella. Eli siis semmoinen hampaan pituinen millin leveä valkoinen viiva, joka tuntui kovalta. Sen kyllä tunnisti heti hampaaksi. Yksi yö meni sitten siinä kitisemiseen, mutta ei muita öitä. Seuraavana aamuna sitten tajuttiin, että hammasta kitisi ja olisi tietysti voinut vaikka antaa särkylääkettä. Mutta purulelu ja unikissa auttoi asiaan, koska niitä on niin kiva jyrsiä.
Toinen hammas näkyi samalla tavalla ja siitä parissa päivässä tuli läpi. Ensimmäiset hampaat ovat etualahampaat.


4 kk Neuvola
-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Tiia & Ville .......................................7,530kg * 65,4cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Helinä83 & Venla.............................6,560kg * 63,6cm
 
schnuller
Vierastamisesta:Täällä vierastetaan hieman.On vierastettu jo kuukauden verran.Hirveesti ei äitin perään kuitenkaan itke, vaan viihtyy isin ja mun tädin kanssa.

Lantiopohjalihaksista:Vauvajumpassa tulee jonkin verran niitäkin treenattua.Aluksi synnytksen jälkeen lirahteli välillä, mutta nyt ei ole varmaan pariin kuukauteen enää ollut ongelmaa.Syynä lienee se, että aloitin pilateksen harjoittelun heti kuukausi synnytyksen jälkeen.

Me ei voida vielä lisätä listaan pituutta ja painoa, koska neuvola on vasta kahden viikon päästä. =)

Moni täällä näyttää kärsivän unettomista ja rauhattomista öistä.No lohdutuksena voi todeta, että sitä näyttää olevan muillakin.Kyllä se siitä varmaan taas tasaantuu.Meilläkin on hirvee syönti nykyisin päällä.Yölläkin on pitänyt herätä kahtena peräkkäisenä yönä kolmen tunnin välein syömään, kerralla 160ml.

Ajateltiin siirtyä siihen NAN 2- korvikkeeseen.Pitäisi vissiin koettaa uudelleen sitä maissivelliä, josko se pitäis vähän paremmin nälkää.

Neuvolasta sanoivat, että porkkana, omena ja päärynä kulkee käsi kädessä allergian aiheuttaja.Suosittelivat meille seuraavaksi bataattia tai kukkakaalta sekä välipalasoseista kuningatar-sosetta.
Hampaita:eek:n kuolattu jo pari kuukautta.Josko ne kohta tulis! :)

 
schnuller
:heart: Piti vielä kirjoittamani, että se oma vaavi niin rakas!Sitä ei lakkaa ihmettelemästä yhtenäkään päivänä, miten toista voi rakastaa niin paljon.Juuri heräävä vauva on kyllä aivan ihana ilmestys! =) :heart:
Aika menee vaan niin nopsaa, että pitäs tajuta nauttia tästä ajasta kun ne vielä on vauvoja! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hanjuu:
Miten teillä, pienisieni, keskittyykö poikasi hyvin imemään ja häiriintyykö hän herkästi? Oletko keksinyt tähän mitään apukeinoa? Syötätkö yöllä yhden rinnan vai molemmat kerralla?

Minä aion myös täysimettää 6kk saakka :)

hanjuu ja tyttö 3kk, 3vk ja 2vrk
kyllä keskittyy ihan hyvin syömään mutta olen huomannut vähän muutosta aiempaan siinä että homma vaatii rauhallisen ympäristön, en saa puhua ym. muiden kanssa samaan aikaan kun hän syö. yleensä en myöskään touhua siinä samalla vaan "annan ruokarauhan". syötän yöllä (ja päivälläkin) yhdestä rinnasta ja yöllä useammankin kerran peräkkäin samasta rinnasta, jos syöttöjä on paljon niin kuin nyt viime aikoina on ollut.
 
4 kk Neuvola
-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Tiia & Ville .......................................7,530kg * 65,4cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Helinä83 & Venla.............................6,560kg * 63,6cm
-Olkkis74 & Arttu..............................8,050kg * 69,5cm

Meidän jätkä tais vetää sekä pituudessa että painossa pohjat. Onneksi ei jätkä oo mikään lihava, painoo vois varmaan olla enemmänkin eikä olis lihava. Kaikki ruoka menee kuulemma pituuskasvuun.

 
4 kk Neuvola
-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Nuppu..............................................7745g * 67 cm

Oho :LOL: Ei ollut tarkoitus jättää välistä ketään...laitettiin varmaan samoihin aikoihin viestiä... :p
 
4 kk Neuvola

-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Tiia & Ville .......................................7,530kg * 65,4cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Helinä83 & Venla.............................6,560kg * 63,6cm
-Olkkis74 & Arttu..............................8,050kg * 69,5cm
-Nuppu.............................................7745g * 67 cm
 
4 kk neuvola

-Olkkis74 & Arttu...............................8,050kg * 69,5cm
-Nuppu..............................................7,745kg * 67 cm
-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Tiia & Ville .......................................7,530kg * 65,4cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Cummastelija & Erica.......................6,870kg * 62,5cm
-Helinä83 & Venla.............................6,560kg * 63,6cm

PS. Mä korjasin Olkkiksen ja Nupun oikeille paikoille niin pysyy tuo painojärjestys oikeana
- :wave:
 
Unettomat yöt ovat nyt parin viimeisen yön aika tulleet myös meille tutuiksi. Ei muuten mutta neiti kääntyy tohkeissaan masulle ja sitten alkaa sellainen tasainen ulina "tuu kääntää mut takaisin selälle" ja siihen sitten herään :eek: Voi pöhkö, pitääkö sitä mennä masulle jos siinä ei viihdy :LOL: Pakkasin neidin äsken unipussiin ja laitoin peiton telakalle, josko tuo pussi estäisi sen käännöksen ja äiti saisi nukuttua yöllä.

Lantionpohjalihaksia en oo harjoittanut mitenkään. Mutta ei ne mulla ookaan hirmuisesti löystynyt kun olin sektiossa. Toki itse raskaus löystyttää jonkin verran paikkoja mutta kävin koko raskausajan joogassa joten uskon, että pysyivät ihan hyvänä sen ansiosta. Olin muuten perjantaina ensimmäistä kertaa jumpassa. Jännitti ihan hirmuisesti että miten käy ja oonko ihan kuollut/puhki/rättiväsynyt mutta yllätyin positiivisesti :) Siellä mä hypin siinä missä muutkin eikä kukaan olis varmaan uskon, että mulla on kotona 4 kk vauva ;) . Siinä sen näkee, että kyllä tämä arkinen aherrus kävelylenkkeineen ja 7 kilon nyytin nostelu pitävät kuntoa aika hyvin yllä. Ihanaa, odotan jo tulevaa perjantaita, omaa aikaa hikoilun merkeissä :kieh:

Schnuller:
Neuvolasta sanoivat, että porkkana, omena ja päärynä kulkee käsi kädessä allergian aiheuttaja.
Näinhän se menee normaalisti (lue aikuisilla). Nämä ovat ruoka-aineista jotka ovat ristiallergioita koivunsiitepölylle. Itselleni juuri tämä "koivuryhmä" on kovinkin tuttu ja olen käynyt sen tiimoilta jopa 3 vuoden siedätyshoidon. En kuitenkaan olisi ihan 100 varma meneekö se vauvoilla ihan samanlailla sillä niillä ei myöskään auta ruoan kypsentäminen tai pakastaminen. Vauvat tuntuvat kulkevan näiden allergioiden kanssa ihan omaa elämäänsä mutta toki nuo mainitsemasi ruoka-aineet ovat yleisestikin aika allergisoivia joten ei ehkä kannata ensimmäisenä tuputtaa jos epäilee allergiaa omalla muksulla. Heh, taas mä löydän itseni paasaavan allergioista :LOL: :headwall: :LOL:

Meillä ei oo kyllä vielä tietoakaan hampaista. Neiti kyllä kuolaa kovasti ja tunkee kaiken suuhun mutta ei se mun mielestä mitenkään erikoisemmin ikeniä hankaa. Tuo kuolaaminen on mun mielestä vielä sellaista ihan normaalia eikä viittaa erityisesti niihin hampaisiin. Jännä nähdä koska ekat tulevat ja millaisilla oireilla. Ei auta kun toivoa parasta...

Talvea tunnutte kovasti kiroavan. Mulle on tapahtunut jotain outoa raskauden ja äitiyden myötä --> 35v olen talvea inhonnut kuin ruttoa ja nyt nautin siitä :eek: Mittari näytti tänään -17 ja me käytiin 40 minuutin kävelyllä kun oli niin kaunista. Oonkohan mä menettänyt järkeni lopullisesti? :D Tänään neuvolassa täti oli sitä mieltä että ihan hyvin voi ulkoilla kun varustuksen ovat oikeat (tietty vaatetta kunnolla ja sitten vaununsuulle joku ohut peitto tai vastaava). Ja totta tosiaan, neiti veteli ihan sikeitä ja oli sen jälkeen ihan tyytyväinen. Ei me tietty sitä ulkona nukutettu mitään 4 tuntia vaan otettiin tuon kävelylenkin jälkeen 30 min partsille ja sitten sisään jatkamaan unia. Ulkona on vaan niin kaunista kun aurinko paistaa eikä tuule :wave: .

Rela-tippoja me ruvettiin antamaan allergialääkärin suosituksesta kun ensimmäinen Rota sekoitti neidin vatsan useammaksi viikoksi. Ja totta tosiaan, ne tepsivät ja masu palautu entiselleen. Ollaan nyt jatkettu niitä Reloja eikä niistä ainakaan mitään haittaa ole ollut. Jouduttiin jättämään se toka Rota kokonaan välistä ja nyt jännittää millaiset reaktiot siitä viimeisestä tulee. Sovittiin lekurin kanssa, että otetaan se kuitenkin. Josko se masu nyt jo kestäisi.

Jooseppi:
Väsy tul vaan tällä kertaa aika nopeasti, johtunee tuosta sukelluksesta?
Meillä sukellettiin kans sunnuntaina ensimmäistä kertaa. Ohjaaja oikein erikseen mainitsi, että sukellut ottaa voimille ja on kovin raskasta alkuun vauvoille. Ja meillä sen kyllä huomasi. Neiti väsyi 25 min uinnin jälkeen kun aina ennen on jaksanut koko 30 min ja lähdettiin sit vähän ennen loppua pois. Ja illallakin oli tosi väskä ja meni normaalia aiemmin nukkumaan. Voi pientä :heart: Mutta kyllä se siitä tykkäsi eli ensi sunnuntaina uudestaan :)

Roona:
Kun laitan valot päälle ja vedän peiton sivuun, pikkumies hymyilee kuin naantalin aurinko, usein alkaa myös innostuneena polkea paikoillaan...
Voih, tervetuloa tänne heräämishelvettiin :LOL: :kieh: Neiti ei voi sietää heräämistä ja yleensä aina huutaa hetken naama punaisena. Ei se onneksi kestä kauaa, muutaman minuutin vain mutta tuollaisesta seesteisestä herätyksestä ei tietoakaan. Niin ne vaan ovat erilaisia nuo vauvat :heart:

Oliskohan tässä nyt tarpeeks tekstiä tälle päivälle ja voisin valmistautua nukkumaan menoon. Siinä toivossa, että neiti pysyy kyljellään eikä ujeltele masulla koko yötä =) joten öitä kaikille!
 
Huh, olipas tekstiä jälleen =) Yöheräämiset ovat täälläkin tihentyneet ja sellainen yleinen kohellus öisin :kieh: Syötön jälkeen saattaa siis hetken kuluttua alkaa touhottamaan omiaan, kädet ja jalat vispaavat jne. Edellisyönäkin tyttö touhotti tunnin ajan itsekseen ja sitten vasta alkoi ääntelehtimään siihen malliin, että "hei, etkö sä äiti huomaa, että mä olen hereillä?!" Tissitainnutuksella jatkettiin sitten unia kyllä 3h. Mä olen onneksi saanut nyt rytmiä aikaistettua ja yöunille menee tuossa 21 paikkeilla. Rytmin muokkaus on kuitenkin tuonut yhden yösyötön lisää, mutta pääsääntöisesti yöllä herätään 3h välein pienelle tankkaukselle. Unipussin "tilasin" anopilta ja saan sen reilun viikon kuluttua. Esikoisen yökohellukset rauhoittuivat aikainaan unipussin myötä.

Lantionpohjalihaksia treenailin synnytyksen jälkeen ahkerammin, nykyään joskus kun on tylsää ja se tulee mieleen, tai öisin jos uni ei tule :whistle: Mitään lirahteluongelmaa ei ole mulla ikinä ollut ja palautuminen synnytyksistä ollut tosi nopeaa. Ei musta tuntunut tän tytön synnytyksen jälkeen miltään (kevyeltä ja ketterältä lähinnä) ja synnärillä minua ihmettelivät henkilökunta ja muut synnyttäneet, kun olin niin pirtsakka ja kävelin&istuin normaalisti epparista huolimatta :D Taidan olla siis luotu synnyttäjäksi :saint: :LOL: Juuh, mä haluaisin kolmannen, mutta mies ei...

Meilläkin taitaa tyttö tehdä hampaita, puree ikeniään yhteen ja kieltäänkin veulaa suussa :/ Kuolan määrä on myös lisääntynyt. Vielä ei kyllä mitään näy, mutta voivathan ne alkaa jo vaivaamaan.

Rela-tippoja/Gefilus-tippoja
ollaan annettu jostain pariviikkoisesta asti ja aion jatkaa niitä kyllä, hyväksi vaan ovat.

Meillä on tytön kakka ollut ihan vihreää nyt viimeisestä neuvolakäynnistä saakka eli siitä kun sai toisen rota-satsin :( Siitä on aikaa jo yli kolme viikkoa, johtuukohan tuosta rokotteesta vai mistä? Masu ei tunnu vaivaavan, kakkaa tulee samaan tahtiin kuin aiemminkin ja pieruja rupsuu. Koska ollaan täysimetyksellä, niin mä ajattelin nyt hetken aikaa vältellä suoliston päälle käyviä ruoka-aineita kuten kahvia, ruisleipää, sipulia, tomaattia, paprikaa, suklaata.. Tuota suklaata kun olen vedellyt ihan tajuttomia määriä päivittäin, ei se ole omallekaan kropalle niin kovin terveellistä :whistle: Onpa tyttö saanut hyvää suklaamaitoa :D ;)

Mullekin nää pakkaset alkaa pikkuhiljaa riittelemään :kieh: Esikoinen on perinyt mun vilukissan ominaisuuden, eikä halua liikkua ulkona yhtään, vaikka talvitamineita olisi yllä niin paljon, ettei varmasti palele. Me ollaan "pakkasrajana" pidetty sellaista -12, tuuli tietenkin huomioiden. Tänään heitettiin pikkulenkki (25min), kun mittari näytti -9, mutta tuuli oli hyytävä ja naamahan siinä kylmettyi :( Ollaan sitten muita aktivitetteja kehitelty. Tai eipä niitä ole tarvinnut kehitellä, tuntuu, että tekemistä/menemistä ilmaantuu muutenkin koko ajan =)

Huh, mikä romaani minulta taas! :eek: Sellainen juttu kuitenkin vielä, että mä olin lauantaina 8h poissa tytön luota (polttareissa, olen kaaso niin pakkohan se oli) ja tyttö oli juonut pullosta pakastettua maitoa yhteensä 70ml kolmessa erässä tuona aikana :D Ehkäpä mä siis voin toistenkin mennä jonnekin 2h pidemmäksi, jos tarve vaatii =) Teki muuten hyvää olla poissa kotoa vähän, vaikka en viinilasillista enempää uskaltanut juoda (jos olisi tissit kutsuttu pikaisesti kotiin ;) ) :D

Kristelle & K ~3kk3vko
 
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Onko muuten kellään vinkkejä, miten vauvan nukkumaanmenoaikaa sais aikaistettua, vai onko se edes mahdollista vielä?
Mä en usko että vauvan nukkumis rytmejä saa itse paljoakaan muutettua, enkä siihen itse lähtisikään, ainakaan kovin radikaalein keinoin. Alle puolivuotiaalle ei saa eikä oikein voikaan pitää unikoulua. Lapsi tulee hakemaan uuden rytmin vielä monta kertaa. Pikkuhiljaa... Ainakin meillä.

Kaapo on itse hieman aikaistanut yöuniaan (nukkuu siis yön putkeen ja välillä jatketaan unia vielä muutama tunti aamusyötön jälkeen) :

1kk ikäisenä meni nukkumaan siinä 00-01 heräsi 10-12,
2kk 23-00 heräsi 9-12
3kk 23-10
nyt 4kk 21-22 herää 8-9.30

Tänään jo alkoi ilmoittelemaan vähän ennen kahdeksaa, että väsyttää. Kahdeksalta käytiin iltatoimiin ja 20 yli kaheksan poika nukahti kesken syönnin. Tällä viikolla muutenkin ollut viimeistään yheksältä jo unten mailla.

Mä en ainakaan lähtis väkisin herättelemään kesken unien tai yrittäisi valvottaa/pitää hereillä toista. Varmaan kostautuu sitten myöhemmin itselleen, ja meillä ainkain huuto olisi kova. Eli siis vauvan omien halujen mukaan. Toki aamusella kannattaa nousta ripeästi ylös, avata verhot ja sytyttää valot, puuhailla ja jutella. Muutenkin rytmittää päivät mahdollisimman samanlaisiksi (niitä rutiineja,rutiineja,rutiineja) iltasella sitten taas sammutella valoja aina pikkaisen aikasemmin ja hiljentää koti ja käydä iltatoimiin. Kiinteätkin varmaan sitten aikanaan selkeyttää rytmiä.

Niin ja sen olen huomannut meillä, että parit kunnon pitkät päikkärit päivällä niin nukkuu yöllä paljon paremmin, kuin jos on nukkunut useita pieniä pätkiä pitkin päivää..
 
schnuller
Jee!!Meillä nukuttiin viime yönä yhdellä syötöllä!Söi siis puol kymmeneltä, ja seuraavan kerran vasta klo 4!!Sit aamupala puol yhdeksän.Oli ihana nukkua itsekin kunnolla, vaikka sitä itse heräili vähän väliä ihmettelmään, että eikö se vaavi nyt herääkään syömään.
Syynä taisi olla se, että alettiin antamaan maissivelliä taas illalla.Aikasemmin vatsa ei kestänyt mutta siitä on nyt jo yli kuukausi, joten koetetaan uudelleen. =)

Ulos ei tänään pääse kun on -15 ja myrksy.Tuulee niin, että puut varmaan kohta tulee sisälle!

 
Huomenta!
Jopas onkin tullut tekstiä :)

Sukeltamisesta; Mä en malta odottaa, et päästään sukeltamaan! Meillä on vaan ihan järkky iso ryhmä ja vanhimmista vauvoista aloitetaan ens kerralla... Tiedä sitten onko siellä kuin paljon yli 6kk ikäisiä... tuskin, veikkaan et Vili on sitä "vanhempaa" sarjaa, aika paljon siellä on mun mielestä pienempiä.. Noh, toivottavasti päästään pian - Vili kun kovasti jo haluis päästä kokeileen... ainakin se on parit kerrat omatoimisesti dyykannu naaman veden alle :LOL:

Tosta nukkumaanmenoajasta kans... niinkö aikasemminki kirjottelin; Vili on ihan ite päättäny ton rytmin... Ykskaks se alko vaan aina ilmottaan, et nyt väsyttää... ja sit laitettiin se nukkumaan... Yleensä nukkumaan mennään klo 18-20 välillä, ja aamulla herätään yleensä siinä 8-9 maissa...
Tässä vinkki: n.30min ennen nukahtamista köllitään koko perhe sängyssä, rauhoitellaan Viliä, mä laulan, mies hieroo Viliä tms. Se on tullu meille tosi tärkeeks iltarutiiniks. Ja erittäin hyvin Vili sit nukahtaakin kun se vispaaminen lakkaa, lämmitän maidon ja jätkä yleensä sammuu siihen pullolle... hieroen iskän flanellista yöpaitaa naamaansa vasten :D :heart:
Ja tosiaan kannattaa yrittää säännöllistää niitä päikkäreitä vähän, meillä on jo pitkään menty 1-2 päiväunilla, harvoin enää mitään useampia pikkutorkkuja... Eikä laita vauvaa "väkisin" päikkäreille jos ei nukuta. Sit touhuaa vielä kunnes oikeesti on sammumispisteessä ja yrittää uudestaan... Meillä ainaki uni maittaa siten :) Nytkin just hain tuon sängystä kun siellä se hihhuloi 5min; eli ei näköjään vielä päikkyjen aika, vaikka vähän vaikuttaakin jo väsyneeltä... tuossa se taas yrittää ryömiä ja karjuu naama punasena kun ei etene tarpeeks :D

Tosta ulkoilusta; Täällä on nyt -18 pakkasta, ja lenkille en lähde. En suinkaan jätä sitä väliin Vilin takia, vaunuthan saa topattua tosi hyvin... vaan ihan itteni takia. Eilen sit lähdin pikku lenkille tohon cittariin ja takas... Ja tottakai mun naama sit rupes v*ttuilemaan siitä hyvästä. Eli siis atooppinen ihottuma pukkas. Ihan täynnä punasia läikkiä, ja eilen suihkun jälkeen oli naama tosi kipee! Laitoin sit 2,5% hydrokortisonia ja se onneks sit laski sen punotuksen pois... Mut KUIVA tää pärstä on ku sahara! Mä en vaan yksinkertaisesti kestä pakkasta. Tai siis mun iho! Pitäs varmaan hommaa joku kommandopipo ja laskettelulasit tms naamari :LOL:

Onkos muuten jo jalat löydetty?
Meillä vaipanvaihto on nykyään aika haasteellista kun tuo ukko pitää AINA hoitopöydällä varpaistaan kiinni ja hyräilee omituisesti... :LOL:

Tänään olis sitte 5kk neuvola :) Painoks mitattiin TAYS-käynnillä viime lauantaina 8,25... mut pituus jännittää; ite veikkaan n. 70cm... mut saa nähä :D

Nyt tuo pallero alkaa varmaan oleen kypsä nukkumaan...
 
Eikä tuo nuku vieläkään... Vaikka herätty on jo yli 3h sitten. Täs pitäs 2h päästä alkaa valmistautuun sinne neuvolaanki. Kiva viedä sinne kiukkunen ja väsyny laps. :kieh: Paha aika kyl toi klo 14, Vili nukkuu yleensä aina silloin :/
 
4 kk neuvola

-Olkkis74 & Arttu...............................8,050kg * 69,5cm
-Nuppu..............................................7,745kg * 67 cm
-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Tiia & Ville .......................................7,530kg * 65,4cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Cummastelija & Erica.......................6,870kg * 62,5cm
-Helinä83 & Venla.............................6,560kg * 63,6cm
-May85 & Poika.................................6,410kg * 66 cm
 
Hui, aika menee sellasta kyytiä, ettei mukana pysy :eek: Meilläkin ensviikolla jo 5 kk neuvola.

Millasta ihottumaa tulee, jos pieni on jollekkin ruoka-aineelle allerginen?? Meillä kokeiltu bataattia ja eilen illalla huomasin mahassa jotain pientä näppyä!! Tänä aamulla ei enää kuitenkaan mitään näkynyt...Oiskohan "näpyt" voinut tulla siitä, kun poika oli mahallaan justiin ennen kuin huomasin ne...Ehkä vaan ylireagoin...No, pitää seurailla tilannetta.

Varpaat on täälläkin löytynyt. Vaipanvaihto on taistelua, kun poika makaa puoliksi kyljellään ja pitää varpaista kiinni. Tai sitten hän koukistaa jalat rinnanpäälle ja pitää varpaistaan kiinni. Yritä nyt siinä sitten jotain tehdä :LOL:

Nyt kuuluu sellanen kiljunta ja kitinä, että pitää mennä viihdyttämään pikku-herraa :heart:
:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja May85:
Varpaat on täälläkin löytynyt. Vaipanvaihto on taistelua, kun poika makaa puoliksi kyljellään ja pitää varpaista kiinni. Tai sitten hän koukistaa jalat rinnanpäälle ja pitää varpaistaan kiinni. Yritä nyt siinä sitten jotain tehdä :LOL:
Joo just ihan samaa touhua! Tuo viel siihen päälle sit hyräilee ihan omituista mantraa ku räplää niitä jalkojaan... Pelottavaa :LOL:
 
Juu, eli just niistä päikkäreistä hyvä esimerkki tänään... Jätkä oli siis ihan väskä jo siinä 10.30 ja yritin laittaa nukkumaan... Ei onnannut joten otin takas leikkimään... Uus yritys klo 11 ku tuli raivokohtaus. Ei vieläkään...joten nostin samantien takas leikkimään. Lopulta se uninen hyräily ja mutina alko ku vaihdettiin vaippaa, ja poika jäi hiljaa kiltisti sänkyyn 11.30 kun kannoin sen sinne ja annoin tilkan maitoa. Eli tunnin venytys siinä oli ennenkö lopulta nukahti sitten... siis siitä kun ekan kerran alkoi väsymyksen merkit näkyä. Ja nukahti ilman mitään raivareita kun oli jo niin väsyny, että ite valmis siis nukkumaan; luovutti siis :D

Nyt varmaan nukkuu siihen asti et aletaan syömään ja pukeen ja lähteen neuvolaan. Ja sit ehkä pienet tirsat neuvolan jälkeen.. ehkä. Mut toisia kunnon päiväunia ei varmaan tänään enää sit nuku. Näin mä veikkaan. Sit illalla iskän kanssa kylpy ja iltapala klo 18, ja sen jälkeen varmaan sammuu ku saunalyhty :)
 
schnuller
May85:Meillä ainakin reagoi niin, että nakkas muutenkin kuivan ihon läikikkääksi, punaiseksi, ja sitä oli käsivarsissa, jaloissa, rinnassa, poskissa, kaulassa ym.Sen todella näki.
Pikkuvauvakin voi saada joskus jotain hikinäppylöitä.Ei kuulosta vakavalta, mutta pitää muistaa, että kaikki reagoivat eri tavoin.

Päikkäreistä: meidän vaavi on vielä nin pieni, että tarvitsee edelleen samat päiväunensa mitä aikaisemminkin.Eli meillä on ollut sama rytmi kohta 2kuukautta.Eli nukkuu aamupäivällä puolentunnin tirsat, iltapäivällä 2,5-3tuntia, ja klo 17 jälkeen kahdet puolen tunnin torkut.Yleensä menee nukkumaan klo 21.30-22.Ja herää 8-8.30.
Vielä ei oikeastaan mistään välistä pysty vähentämään unia, koska on sitten niin väsykiukkuinen, eikä malta sitten syödä.
Meillä mentiin aikasemmin aina nukkumaan klo 22-22.30, mutta ollaan sitä saatu vähän aikaistettua.Mutta vauvallahan on hyvä olla sama rytmi kun muullakin perheellä.Meidän vaavi nukkuu sen noin 9-10tuntia yössä, niin en viitsi sitä vielä edes koettaakaan nukkumaan klo 19, kun en halua itse herätä viideltä! =)

Neiti pääsi sittenkin ulos nukkumaan tänään, vaikka on -12,5 ja myrskyää.Laitoin vilttiä viltin päälle vaunuissa.

Liikkumisesta:Nyt on meidän neiti oppinut parin päivän sisällä sen, että keinuttelee itseään mahallaan ollessa.Nostaa vuorotellen reidet ilmaan ja sitten pään ja hartiat, niin että napa vaan enää osuu maahan.Mitä lie liikkumismuotoa koettaa harjoitella..... :D
Katselee myös kovasti ympärilleen, kun makaa mahallaan.Ennen vaan tuijotti eteenpäin, niin nykyisin katselee jo molemmin sivuille yläviistoon, jos joku seisoo sen vieressä.
On se vaan niin hauskaa seurata kun toinen oppii uusia liikkeitä ja havainnoimaan ympäristöön. =) :heart:

Schnuller+neiti 3kk3vko
 
Heipä hei!
Nyt oli 4kk neuvolalääkäri Eipä se lääkäri oikeen mitään edes tehnyt, kattoi vaan korvat ja lonkat. Eipä oikeen muuta. Totesi että onpas tomera neiti, kun neiti nousee kun käsistä "vetää" niin seisomaan. Kaippa ne muutkin vauvelit sen osaa, mutta on se vaan niin hienoa kun neitiä kehutaan :heart: Olen muutenkin niin yllättynyt kun meillä on ihan uudellainen neiti, ei enää itkevä.
Ja painoa oli tullut 3 viikossa melkein kilo!

nukkumisesta meillä nukutaan päikkärit nykysin ihan miten sattuu ja eikä tietoakaan enää mistään 3 tunnin päikkäreistä. Jospa nekin palaisivat kun pääsis kunnolla vaunuilemaan. Kyllä kiitos kaivataan KESÄÄ!! :kieh:

Tänään maistettu ekan kerran PERUNAA! Olipas ilmeet mainiot, onhan se varmasti ihmeellistä kun ennen syönyt vaan nestemäistä. Kovasti alkoi kakomaan, mutta varmasti perunan palat ärsytti kurkkua. Vaikka yritinkin muussata pieneksi. Mutta tästä se alkaa.

Jospa yö unetkin pitenisi, sais äiti joskus nukkua vaikka kolme tuntia putkeen! Ja jos joskus vaikka saatais iskäkin makkariin nukkumaan, raukka joutunut nukkumaan 4 kk sohvalla. Mutta meidän sänky on niin pieni ja yöisin on niiin paljon helpompi että neiti nukkuu vieressä.

Mua niin harmittaa kun ei päästä vauvauintiin, tai lääkäriki oli sitä mieltä että se vielä kuivattaa ihoa lisää ja kun neidin iho on jo niin kuiva.
:(
 
4 kk neuvola

-Olkkis74 & Arttu...............................8,050kg * 69,5cm
-Nuppu..............................................7,745kg * 67 cm
-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Tiia & Ville .......................................7,530kg * 65,4cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Cummastelija & Erica.......................6,870kg * 62,5cm
-Hipuli & J.......................................... 6,740kg* 61,5cm
-Helinä83 & Venla.............................6,560kg * 63,6cm
-May85 & Poika.................................6,410kg * 66 cm


Huomasin että onpa meijän neiti lyhyt. Mutta ehkä se joskus vielä pitkäks kasvaa, ois ainaki geenit siihen hyvät. Mä oon jotain 171 ja iskä päälle 180. Mulle pienenä sanottiin että musta vois tulla 180, mutta ei ihan tullu
:D
 
4 kk neuvola

-Olkkis74 & Arttu...............................8,050kg * 69,5cm
-Nuppu..............................................7,745kg * 67 cm
-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Tiia & Ville .......................................7,530kg * 65,4cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Cummastelija & Erica.......................6,870kg * 62,5cm
-Helinä83 & Venla.............................6,560kg * 63,6cm
-May85 & Poika.................................6,410kg * 66 cm
-Mama & Stella..................................6,775kg * 63,5cm
 
Unipussi on loistava keksintö, suosittelen kaikille!!! Oon aiemminkin käyttänyt sitä mutta vasta nyt tuon kääntymisen myötä se näytti parhaat puolensa ja äiti sai nukkua yön rauhassa. Eli tyttö ei pääse unipussissa kääntymään, ei saa potkittua sitä pois päältä ja muutenkin yleinen vauhkoaminen käsillä ja jaloilla loppuu. Yö menee oikein rauhallisesti!

Meillä harjoitellaan kovasti äänen käyttöä. Neiti ei varsinaisesti jokella mutta murisee ja kiljuu ihan taukoamatta. Äänet ovat kovin hassuja ja mua naurattaa ihan hirmuisesti. Jotenkin tosi söpöä :heart: Meillä on löydetty jalat mutta ei vielä varpaita. Makaa jalat 90 asteen kulmassa kohtisuoraan kattoon ja katselee niitä kovin ihmeissään :D

Nukkumisesta Meillä myös neiti on ihan itse aikaistanut nukkumaanmenoa. Itse asiassa Miimumaijan eilinen kirjoitus oli ihan kuin mun kirjoitus. Kellonajatkin stemmasivat tarkalleen :kieh:

Meidän ei tarvitse tehdä mitään kikkakakkosia ennen unia vaan neiti nukahtaa ihan rauhallisesti silloin kun on väsynyt. Aamupäivisin vetää 30 min tirsat ja nukkuu siinä missä sattuu unen tullessa olemaan. Tänään esim nukahti kesken leikkien matolle ja annoin vetää siinä tirsat :kieh: Sitten päivällä nukutaan n. 2 tunnin päikkärit vaunuissa tai sängyssä, riippuen siitä ollaanko liikenteessä vai kotona. Alkuillasta ottaa vielä toiset 30 min sylipäikkärit ja sitten yöunille ysin aikoihin.

Meillä siis neiti rupee hieromaan silmiä kun väsy iskee. Sit vaan tutti suuhun ja tyttö sänkyyn/vaunuihin/syliin. Nukahtaa siihen yleensä alle 5 minuutissa ilman kummempia temppuiluja ja näin se on ollut alusta asti, onneksi. Iltaisin tietty pidetään ihan normaalit iltarutiinit pesujen ja iltaruokien kanssa mutta syönnin jälkeen kippaan tytön sänkyyn ja sinne se sitten jää yksin nukkumaan. Yöllä pari herätystä ja aamulla noustaan ysin aikoihin. Että tämä puoli meillä helppoa, hyvä niin.

Hipuli09 me ollaan tehty niin, että käydään vauvauinnissa sunnuntaisin ja kotona kylvyssä torstaisin. Aiemmin kylvettiin kotona kaksi kertaa mutta nyt neidin iho niin kuiva, että ollaan uinnin takia vähennetty kodin vesileikit mahdollisimman vähään. Lekuri sanoi, että voi uida mutta sen jälkeen pitää uittaa tyttö rasvassa. Voi näitä pakkasia, ei ainakaan helpota atooppista ihottumaa ja kuivaa korppua :ashamed:

Ootteko muuten miettineet auton turvaistuimen hankkimista? Ei tässä enää kauaa mene kun turvakaukalon voi vaihtaa istuimeen mutta ensin se pitäisi hankkia :) . Pitäis vissiin tehdä vähän nettitutkimusta mikä olisi hyvä ja turvallinen istuin. Se on sellainen johon voi satsata vähän enempi rahaa kun kuitenkin on niin kovin tärkeä kapistus ja kestääkin sitten vuosia. Kokemuksia & mielipiteitä!
 
Heeeips.
Meillä 5kk neuvola takana :D
Jäi jätkä vähän pituudesta mitä ite veikkasin... mut ihan komiat mitat, ja niin keskikäyrällä ja sopusuhtainen kun voi vaan olla, neuvolatäti näytti oikein kartasta, että hienosti menee... Alko vaan naurattaa ittee, että onnistuttiin tekeen moitteeton yksilö kun noin hienosti on käyrillä! :LOL: (Eli siis tää vähän niikö huvittuneena niitä käyriä aina kattoo - kukin kasvaa tahdillaan) Noh,

5kk neuvola;
"Ihana hymypoika! Kasvaa hyvin. Iho pehmeä." Se luki neuvolakortissa :D
Mitat:
Paino 8,335kg (7,495)
Pituus 68,9cm (65,8)
Pipo 44,6cm (43,2)

Mä kävin kattoo Lastentarvikkeessa matkarattaita, ja tarttui sitten vahingossa mukaan vihreät Emman BMX-rattaat, kun oli just alennuksessa 99? :D
Mies ne heti kasas tänään, ja kärräili ja kallisteli Viliä niillä täällä sisällä päästäen ralliääniä... Ja Vili istui jännittyneen näköisenä siellä turvavöissä :LOL: Ihan hyvin sitä voi jo pitää ihan selkänoja ylhäälläkin

- siitä pitikin neuvolasta vielä sanoa, että saatiin oikein "lupa" harjoitella istumista syöttötuolissa ym. Neukkutäti tutki Vilin ryhdin ja tarkisti, että selkäranka on jo suoristunut... Ja hienosti jätkä istuu perseellään eikä enään selkänsä päällä! Eli jumppaaminen kannattaa :)

Auton turvaistuinta mekin on mietitty... Varmaan kesäks vois ostaa jonkun isomman... Toi on melko ahdas kuppi tuo kaukalo! Ja joo, meillä ainakin ollut ihan ehdottomasti ainoa kriteeri kaukalon ja istuimen ym hankintaan turvallisuus - eli hinnalla ei oo väliä!!

Heh, ja olipa muuten tänään äiskällä hauskaa... Ekaks kirosin ku jätkä kusee hoitopöydälle just ku on kiire lähtee neuvolaan, kaikki vaatteet uusiks. Sit kiroilultani katoin Viliä, joka räpytteli silmiään ja näytti hämmentyneeltä - Jätkä kusi itteään silmään!!! :LOL: Sit mentiinkin naamapesulle siitä... :LOL: :LOL: :LOL:

Mä en oo ikinä kuullu, et lapsella pitäs muka olla sama nukkumaanmenoaika ku aikuisella?? Meillä ainaki kukutaan miehen kanssa aina 22-00 asti, ja herätään kuitenki aamulla klo 6 ja mäki yleensä viimestään klo 9... Ja kaikki lapsiperheet mitä mä tunnen, on kyllä lapsilla ihan nukkumaanmenoaika. Noh, mut onneks Vili tosiaan nyt tällä hetkellä ainaki ite haluu mennä nukkuun ajoissa, ja myös nukkuu sinne 8-9 asti, eikä herää esim klo 6.. ja vaikka herääkin, saa sen vielä takas nukkumaan...

Mitäköhän vielä? En muista. Väsyttää. FB-check ja sohvalle löllimään B)
 

Yhteistyössä