**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Viihteellä olemisesta Olen käynyt pari kertaa ulkona mutta aikas rauhallisesti. Ei tee mieli potea mitään darraa seuraavana päivänä. Ne kun ovat tässä iän karttuessa tulleet aika infernaalisiksi eikä vanha muutenkaan jaksa enää :eek: . Mutta poissa kotoa olen kyllä ollut useastikkin, pisin aika 9 tuntia. Oma pääni ei kestäisi todellakaan olla kotona 24/7 lapsen kanssa vaikka häntä niin rakastankin. Olen parempi äiti kun voin itse hyvin ja siihen tarvitsen omaa tilaa. Tietty tätä helpottaa se, että korvikkeilla ollaan. Voi olla, että jos täysimettäisi niin olisi vaan yksinkertaisesti helpointa pysyä kotona :) Jos mies ei ole hoitanut lasta niin sitten sen on tehnyt äitini. Muitakin hyviä hoitajia on, että se ei kyllä ole ollenkaan este minun kohdallani. Nykyisin en edes enää pahemmin poissaollessani mieti kotijuttuja vaan relaan ihan rauhassa, esim. jalkahieronnassa jossa kävin maanantaina. Mutta ei sieltä kotoa kannata hätiköidä poiskaan jos se ei hyvältä tunnu. Jokainen lähtee sitten kun itselleen hyvältä tuntuu... me ihmiset ollaan niin kovin erilaisia, onneksi :kieh: .
Melkein kuin mun kirjottama.Nytkin lauantaina mennään miehen kanssa syömään ja JUOMAAN! Mummo tule tänne yöksi tai oikeastaan jo klo 16 aikaan, että saa meikata rauhassa yms..

Mä oon samaa mieltä, että oon parempi äiti kun käyn muualla. Mulla on keskiviikkoisin tanssitunnit 2h ja sitten satunnaisesti muina pvinä tanssitunteja 1-2 + käyn kyllä kaupassa, shoppailemassa, kampaajalla yms.. ihan samalla lailla kun ennenkin.

OLEN LAIHTUNUT 7 kiloa! Ollaan miehen kanssa kevennetyllä ruokavaliolla tai terveellisemmällä. Ja iltapuputtamiset jätettypois. Mies on alkanut taas treenaamaan ihan oikeasti ja itekin joka ilta tehnyt vatsat, selät ja punnerrukset. Aion näyttää hyvältä toukokuussa, en lösähtäneeltä kotiäidiltä. Hitto et on hyvä olo. Kyllä se liikunta vaan on ihmeellinen juttu, joka auttaa jaksamaan. Kerta kerran jälkeen myönnän sen aina uudestaan!

Huomenna shoppailemaan vaikka ei olisi edes varaa, mutta pakko välillä vähän hemmotella <3

Meillä herätään säännöllisesti kerran yössä.

Tiia, jaksoi lukea :) ja kiva kun olet seurassamme.
 
Mä jo aikaisemmin kyselin tällaista, mutta tainnut mennyt ohi kaikilta, eli:
Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Mitenkäs teillä muilla vauvat viihtyy nykyään vaunuissa? Kaapo ei enään välttämättä nukahdakkaan heti vaunuihin, eikä todellakaan nuku sitä neljää tuntia kun ollaan kaupungilla. Lisäksi vaunujen pitää liikkua kokoajan (oli herra sitten hereillä tai nukkuu) ja sitten siellä vaunuissa pitää päästä ISTUMAAN ja katselemaan ympärillä olevaa menoa. Meijän vaunuissa ei saa sitä päätä koholle, mutta onneksi lampaantajan taittamalla saa pojan hyvään "istuvaan" asentoon. Mä luulen, että vaihdetaan koppa pian siihen ratasosaan. http://www.babys-mart.co.uk/imagprod/BRI_36465196-36464196.gif
Oonko mä ihan pöllö, mut mä en tajua noita 5-piste vöitä? Ne on musta jotenkin oudot, omituisessa paikassa, miten ne muka kuuluu pukea? Testattiin tota ratasosaa yks ilta kotona ja ainakaan vielä Kaapoa ei tarvitse niihin vöihin köyttää. (Puolimakaavassa asennossa poika kun on aivan siellä rattaiden perällä, kuomun suojissa)

Matkarattaita me ei tarvita, nykyiset on niin kevyet, näppärät ja pieneen kokoon menevät, joten käyvät hyvin myös matkarattaista. Varsinkin kun meillä on niille nyt 140e maksanut kuljetusboxi :headwall:

Ei helvata että ulkona on KYLMÄ! Ja mikä järkyttävä jäinen lumimyrsky tänään. Grrrrrr. Kyllähän sitä kelpaa tollasessa säässä kävellä ensin jumppaan ja sieltä keskustaan shoppailemaan. Tais olla aika rankka päivä Kapullekkin, kun tais käydä yö-unille jo klo 19..

Olin vissiin vähän myöhässä liikenteessä alennusmyyntien osalta, kun esim h&m oli kaikki alennetut vauvojenvaatteet jo mennyt! Mä koitin etsiä Kaapolle sellaista suht ohkaista takkia, mutta en löytänyt mitään kivaa (paitsi yli 86cm...) Kaikkea muuta ihanaa sitten löytyikin :)
 
Miimumaija, Benettonilla on sellasia törkeen siistejä vauvojen tuulitakkeja, meillä oli sellainen limenvihreä kokoa 56, mutta ei ehditty sitä edes käyttämään. Käy kurkkaa Benettonin myymälästä!
Kampissa on stadis ainakin benettonin myymälä! Ja siis hinta ei todellakaan ollut mikään paha. Stockalta vois kans löytyy!
 
Juu, mä tiiän sen takin mitä meinaat.. :) Stokkal ei oikeen myöskään ollut. Se sais olla sellanen verkkatakin tapanen, resori alhaalla, ja siinä pitäis olla kiva juju. Nettikaupoista ehkä löytyis jotain ja oikeeta kokoa, mut pitäsi saada se ens viikolla... :whistle:

Tosi vaikea miettiä Kaapon vaatetusta sinne reissuun. Iltasin siellä on aika viileää ~16c ... Pitääkö mun oikeesti ottaa joku haalari sinne mukaan. ??? HELP! Teneriffalle siis ollaan lähössä reilu viikon päästä...
 
Niin, siis tarkennusta edelliseen viestiini...Eli vaikka en ole ollut erossa pojasta, kuin 3 tuntia pisimmillään, enkä ole uskaltanut jättää poikaa hoitoon vieraille, niin en mä siltikään istu kotona vauvan kanssa 24/7, niinkuin ilmeisesti teksistäni pääteltiin. :LOL:

miimumaija Meillä viihdytään vaunuissa vielä ihan hyvin. Poika on yleensä niin väsynyt, kun lähdetään liikkeelle, että sinne simahtaa. En usko että viihtyis siellä kyllä kauaa hereillä, jos ei näkisi ympärilleen.

yonnazzz Mä olen niin kateellinen tosta sun laihdutustuloksesta!! Hieno saavutus, onnea :flower:

Mä olen niin kiitollinen parvekelaseista. Parvekkeella oli pakkasta vaan noin -10 astetta, joten sain kuin sainkin pojan sinne nukkumaan. Ja siellä nukkui 3 tuntia.

Kai tästä itekkin pitää mennä untenmaille. Huomenna on taas perjantai. Menee nämä viikot nopeaan. Mutta juu, huomisiin!! :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja May85:
Niin, siis tarkennusta edelliseen viestiini...Eli vaikka en ole ollut erossa pojasta, kuin 3 tuntia pisimmillään, enkä ole uskaltanut jättää poikaa hoitoon vieraille, niin en mä siltikään istu kotona vauvan kanssa 24/7, niinkuin ilmeisesti teksistäni pääteltiin. :LOL:
En mä usko, että ihan siihen kukaan viittasi... Vaan ihan yleisellä tasolla :)

Se on minusta kyllä hämmentävää, että jotkut oikeesti on kotona sen 24/7 eikä käy edes vauvan kanssa sit paljon missään... Meinaan vaan, että itellä hajoais kyllä pää! Ei se ole kenenkään edun mukaista.

Mulle on kyllä ollut niin pelastus, että oon täältä netin kautta löytänyt muita äitejä ja vauvoja, ja tätänykyä voin kutsua heitä jo kavereiksi! Tänäänkin on kahvittelut erään äidin luona... Taas kasa vauvoja lattialla hyörimässä :LOL: :heart:
 

tällaista tutkimustietoa tällä kertaa :)


Kiinteän ruuan myöhäinen aloitus vauvoille lisää allergian riskiä
(26.01.2010 klo 16.00) Kiinteän ruuan myöhäinen aloitus vauvoille lisää allergian riskiä

Kiinteää ruokaa kannattaa alkaa syöttää lapsille mieluummin aikaisin kuin myöhemmin jos haluaa välttää allergiaa, osoittaa Turun yliopistossa tehty tutkimus. Ykköstyypin diabeteksen ilmaantumista selvittävän tutkimuksen ohessa havaittiin että perunan, rukiin, lihan ja kalan myöhäinen aloitusikä oli suoraan yhteydessä hengitettäville allergeeneille herkistymiseen. Kananmunien, vehnän ja kauran myöhäinen aloitus oli puolestaan yhteydessä ruoka-aineille herkistymiseen.

Turun yliopistossa on jo vuosia selvitetty mikä ykköstyypin diabeteksen synnyn laukaisee. Ykköstyypin diabetes on yleistymässä kaikkialla maailmassa mutta eniten sitä esiintyy Suomessa jostain syystä. Aineistoa siis riittää. Sairastumisriskiä lisää perinnöllinen taipumus, joka liittyy elimistön puolustusjärjestelmän eli immuunijärjestelmän ns. HLA-kompleksiin.

Tutkimuksessa seurataan HLA-kompleksin osalta diabetekselle alttiita lapsia vauvaiästä lähtien. Nyt julkaistu tutkimus perustuu lähes tuhannen lapsen aineistoon. Terveyttä suoraan mittaavien indikaattorien ohella lapsista on kerätty tietoja monenlaisista asioista kuten imetyksen kestosta ja kiinteiden ruoka-aineiden aloitusiästä. Pelkästään rintamaidon varassa lapset olivat keskimäärin 1,8 kuukautta.

Tilastollinen analyysi eri ruoka-aineista ja niiden käytön aloittamisesta osoitti että myöhään aloitettu perunan (yli 4 kuukauden iässä), kauran (yli 5 kk), rukiin (yli 7 kk), vehnän (yli 6 kk), lihan (yli 5,5 kk), kalan (yli 8,2 kk) ja kananmunien (yli 0,5 kk) syöttäminen liittyi tilastollisesti merkitsevästi ruoka-aineallergian syntymiseen. Perunan ja kalan myöhäinen aloitus liittyi vahvimmin hengitettäville allergeeneille herkistymiseen, kananmunat, kaura ja vehnä ruoka-aineallergiaan.

Päinvastaisesta eli kiinteän ruuan aikaisen aloittamisen haitallisuudesta allergian ilmaantumiseen ei saatu mitään todisteita, kun otettiin huomioon perinnöllinen riski eli vanhempien allerginen nuha ja astma.
 
Heipä hei!

Mäkin tosta Joosepin allergia jutusta olin jostain lukenut. Oliskohan joku iltalehti tai joku..

Viihteellä olemisesta Mä en oo viihteellä ollut kun kerran, mutta neiti on ollu aika monta kertaa mummillansa yötä. Anoppi asuu tässä samassa pihassa ja välillä sitten ottanut neidin yökylään että saadaan molemmat nukkua läpi yön ja viettää laatuaikaa miehen kanssa. Jo ihan kuukauden ikäsenä neiti oli mummillansa hoidossa ja yötä, meillä on ihan super mummi. Joka tosin ottaisi vaikka koko ajan neidin, mutta pitää välillä ihan topuutella kun en mä sitä raaski koko ajan antaa hoitoon :heart: pari kertaa kuussa maksimissaan.

Voi oon kade miimumaijalle kun lähdette lomailemaan, kyllä keilpais.
Jos vaikka voittais lotossa niin vois sitten lähteä :LOL:

Neiti kutsuukin jo, ei tunnu viihtyvän nyt lattialla..
 
J84
Huomenta päivää!

Viihteelle lähdöstä
Huomenna oon lähdössä parhaan ystäväni luokse viettämään iltaa ja iskä jää poikien kanssa kotiin. Tätä ollaan suunniteltu jo jonkin aikaa, sillä en päässyt hänen tupareihin marraskuussa niin päätettiin nyt sitten viettää toiset "lievemmät" jälkeen päin. Lähden kolmelta Tampereelle, siellä puetaan kunnon toppaukset päälle ja mennään pelaamaan isolla lössillä kyykkää. Sieltä kauppaan hakeen sapuska tarpeita ja lämmikettä, joka nautitaan sisäisesti :D Ajateltiin syödä kunnolla => fetasalaattia, kinkku-ananas-aurajuustipiirakkaa, patonkia ja sieni-juustokeittoa sitten vielä jälkkäriksi mustikka-juustokakkua kahvin kera. Sauna päälle ja korkki auki...menee hitaammin kurkusta alas, kun on syönyt tukevasti ja paha olo ei yllätä :) Illalla sit vissiin hypätään bussiin ja kurvataan Treen keskustaan..ellen oo sit nukahtanut sohvalle ennen sitä :LOL: ...hyvin mahdollista :D

Sellaista...tänään pääsee taas uimaan, wuhuu!! On muuten ihan paras apu laihduttamisen + terveellisen ruokavalion rinnalla, sillä täällä myös ollaan 4 viikon aikana tiputettu 5,1kg!!
 
tuohon joosepin laittamaan allergia-artikkeliin liittyen... itse olen lukenut sellaista, että rintamaito antaa "suojan" allergioiden puhkeamista vastaan - eli kun imetetään vielä sit kun aletaan antamaan niitä kiinteitä 6 kuukauden iässä ja imetetään esim. vuoden ikään saakka. luin myös vanhasta vauva-lehdestä että suomessa vain 3 % vauvoista on täysimetyksellä ensimmäiset 6 kk - en tiedä onko täysimetettyjen allergiariskeistä tehty tarkempaa tutkimusta, vinkatkaa jos tiedätte.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pienisieni:
tuohon joosepin laittamaan allergia-artikkeliin liittyen... itse olen lukenut sellaista, että rintamaito antaa "suojan" allergioiden puhkeamista vastaan - eli kun imetetään vielä sit kun aletaan antamaan niitä kiinteitä 6 kuukauden iässä ja imetetään esim. vuoden ikään saakka. luin myös vanhasta vauva-lehdestä että suomessa vain 3 % vauvoista on täysimetyksellä ensimmäiset 6 kk - en tiedä onko täysimetettyjen allergiariskeistä tehty tarkempaa tutkimusta, vinkatkaa jos tiedätte.
Itsekin jäin mietiskelemään, että nämä vauvojen ravitsemuksen yhteyttä sairauksiin koskevat tutkimukset ovat hieman biasoituneita. Tässäkin yhteydessä annetaan vaikutelma, että olisi kannattavaa lopettaa täysimetys ja aloittaa jo varhain kiinteät allergioiden ehkäisemiseksi. Kuitenkin, jos tutkimukseen kuuluvia on täysimetetty vain keskimäärin 1,8 kk, lehmänmaitopohjainen korvike sotkee tutkimusta.

Tutkimuksessa pitäisi olla verrokkina ryhmä, jossa on pelkästään täysimetettyjä. Allergeenithan menevät äidin maidon kautta lapseen, eli jonkinlaista allergeeniärsykettä lapsi saa rintamaidostakin. Lehmänmaitokorvikkeestahan näitä allergeeneja ei tule. Ja toisaalta, rintamaito on fysiologista ja evoluution kehittämää täsmäravintoa, joten sen vaikutus allergioihin voi olla myös "suojaavaa tai ehkäisevää" (tätä on käsittääkseni tutkittukin).

Tulisi kysyä, minkä verran juuri lehmänmaito(korvike) lisää allergioita, sillä allergeeneja lapsi ei siitä saa ja toisaalta, kuinka paljon korvike ihmislapselle tarkoittamattomana sotkee suoliston toimintaa. Jos imetys(tä) on korvattu lehmänmaidolla, on varmasti kannattavampaa korvata korvike kiinteillä. Ihmettelen, miksei tätä selkeämmin artikuloida uutisoinnissa.

Uutisen perusteella tutkimuksen mukaan siis riittävän varhainen ruoka-aineiden saanti (suolistoon?) ehkäisee allergisoitumista. Mutta ei kerrota, mikä olisi riittävän varhaista? Jo synnärillä pottusosetta?

Mielenkiintoista on se, että allergiat ovat lisääntyneet viime vuosikymmenillä, kun samaan aikaan rintamaitoa on annettu länsimaissa koko ajan vähenmmän (eli pitäisi myös verrata kulttuureihin, joissa imetetään pitkään):

"Atooppiset allergiat ovat yleistyneet nopeasti 1950-luvulta lähtien. Taipumus niihin on perinnöllistä. Nuorista aikuisista 40-45 % on herkistynyt siitepölyille, eläimille tai ruoka-aineille. Allergisten ihmisten määrän kasvu on useissa Euroopan maissa pysähtynyt vuosituhannen vaihteen tienoilla."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00561

Aiheesta myös ktl:n sivuilla:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/ravitsemus/ravitsemus_ja_terveys/ruoka-allergiat

Itse jään mielenkiinnolla odottamaan tutkimuksia, joissa fokuksena on korvikemaito ja sen yhteys eri sairauksiin, liikalihavuuteen, I ja II -tyypin diabeeteksiin jne. jne. Niin kauan kuin meidänkin terveydenhuoltosysteemiä näpelöi vaikkapa Nestle omilla suosituksillaan, katson terveydenhuoltojärjestelmämme olevan sokea koko lapsen varhaisen ravitsemuksen tutkimisen ja tiedon saralla. Nimittäin, esimerkiksi meidän 2kk-neuvolassa annettiin kiinteiden aloitusopas, jonka oli tehnyt... arvatkaapa kuka. Ei, ei WHO, ei KTL (tai muu suomalainen instituutio) vaan Nestle. Miksiköhän Nestle on kiinnostunut suomalaisista imettäjistä?????

Kriittisenä mussuttaa
hanjuu
 
schnuller
Täällä näyttää käyvän jo kuuma keskustelu siitä, mikä oli tänä aamuna myös aamu-uutisten aiheena.Minusta juttu vaikutti kans hieman yksipuolisesti tutkitulta.Lähinnä siis suosittelivat aloittamaan kiinteät jo 4kk eikä vasta 6kk iässä.Oli aika mielenkiintoista havaita,että jos aloittaa kiinteiden aloittamisen 4kk iässä niin se vähentäisi allergiariskiä.Ehkä se johtuu siitä, että "siedätys" aloitetaan aiemmin, niin elimistöllä on enemmän aikaa tottua siihen, yhtä matkaa siis vauvan ruuansulatuselimien kehityksen kanssa.
Tuo on muuten kans jännä argumentti, että allergiat olisivat lisääntyneet.Mä uskon enemmänkin siihen, että asioita tutkitaan nykyistä tarkemmin ja niihin puututaan herkemmin.Aikasemmin ei välitetty niin kovin, jos nyt oli vauvalla vähän ryyhkää naamassa tai jos räkä valui nenästä.Nykyisin syöksytään heti tutkimaan kaikkia mahdollisia allergioita.(joka ei sinäänsä ole huono asia, koska sitten voidaan helpottaa lapsen oloa)
Uskon myös siihen, että allergiat eivät ole lisääntyneet ruokavaliosta johtuen niinkään, vaan siitä johtuen, että nykyisin vauvoja ei uskalleta altistaa millekään, missä voi olla bakteereita.Tutit pitää keittää, pullot pitää keittää, uudet vaatteet pitää pestä ennen käyttöön ottoa, kädet pitää desinfioida, jotkut ei uskalla pitää lasta lattialla ym.
Sitten on lisäksi ympäristötekijät, kuten liikenteen, teollisuuden ym. lisääntyminen, mikä saastuttaa meidän hengitysilmaa.Toki ruuallakin on oma osuutensa tässä asiassa, koska nykyisin syödään niin pitkälle jalostettuja ruokia, geenimanipuloitua ruokaa ja jo viljelyssä käytetään torjunta-aineita kauheat määrät.

Kerta kaikkiaan mielenkiintoinen aihe, josta voisi keskustella tuntikaupalla. =)
Itse pyrin minimoimaan allergioiden mahdollisuutta puhtailla raaka-aineilla ruuanlaitossa, välttämällä valmisruokia tai edes puolivalmisteita, ostamalla luonnonmukaisesti viljeltyä, annan lapsen nuolla lattioita enkä ole koko ajan putsaamassa ja puunaamassa.

Aivan ihana lumisadepäivä tänään!Sataa sellaista hentoa lunta.Kuitenkin kevättä kohti mennään, alkaahan ensi viikolla jo helmikuu! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hanjuu:
Tutkimuksessa pitäisi olla verrokkina ryhmä, jossa on pelkästään täysimetettyjä.

Tulisi kysyä, minkä verran juuri lehmänmaito(korvike) lisää allergioita, sillä allergeeneja lapsi ei siitä saa ja toisaalta, kuinka paljon korvike ihmislapselle tarkoittamattomana sotkee suoliston toimintaa. Jos imetys(tä) on korvattu lehmänmaidolla, on varmasti kannattavampaa korvata korvike kiinteillä.
joo, komppi täältä hanjuu. mietin ihan samoja juttuja täällä!
 
Heips! Mä oon melko samoilla linjoilla schnullerin kanssa noissa ruokajutuissa ja hygieniassa. Mut yks juttu pisti silmään joka ei liity mitenkään suoranaisesti nyt tohon ylihygieniaan ja hössöttämiseen; "uudet vaatteet pitää pestä ennen käyttöön ottoa" PESKÄÄ NE! Vaatteet varastoidaan ja kuljetetaan niin paskoissa olosuhteissa ja niissä on kuivumiselta ja ötököiltä suojaavia MYRKKYJÄ ja varastosta tarttunutta pölyä ja ties mitä... Siis omatkin vaatteet kannattaa pestä ennen käyttöä. Ne on oikeesti... siis mä oon ollu isossa marketissa töissä myös välillä tekstiilipuolella ja voin kertoa, että ne vaatteet haisee ihan kamalalle ku ne otetaan muoveista ja laitetaan henkariin, ja ne on todella pölyisiä! Siis peskää ihmeessä niitä vaatteita, ei todellakaan tee iholle hyvää! :attn:

Noni.. Joo. Täällä on tänään läpimurto tossa ryömimään opettelussa. Ykskaks huomasin kun oltiin mammojen kanssa kahvittelemassa, että Vili siinä lattialla nosteli jo myös pyllyä, ja taivutti lonkkaa samalla kun siirsi jalkaa. Nyt se on tehnyt sitä samaa kotonakin tuossa lattialla. Ja eteenpäin on hiukan jo päässytkin sillä tyylillä, ei oo ainakaan pakittanut, eli se on jo kotiinpäin :LOL: Mä oon jotenki vähän kateellisena kuunnellu ku kaikkien vauvat, viliä nuoremmatkin, jo kääntyilee... En oo yhtään huolissani vaikkei tuo vielä selältä mahalleen käännykkään. Kun kuitenkin niin mahtavasti jo punnertaa ittensä käsien varaan ja pysyy siinä pitkään. Ja ei mee kyllä kauaa, että lähtee liikkeelle... että ei tuo kyllä mitenkään jäljessä ole muista. Pyörikööt muut lattialla eteenpäin kun vili ryömii kohta perässä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Juu, mä tiiän sen takin mitä meinaat.. :) Stokkal ei oikeen myöskään ollut. Se sais olla sellanen verkkatakin tapanen, resori alhaalla, ja siinä pitäis olla kiva juju. Nettikaupoista ehkä löytyis jotain ja oikeeta kokoa, mut pitäsi saada se ens viikolla... :whistle:

Tosi vaikea miettiä Kaapon vaatetusta sinne reissuun. Iltasin siellä on aika viileää ~16c ... Pitääkö mun oikeesti ottaa joku haalari sinne mukaan. ??? HELP! Teneriffalle siis ollaan lähössä reilu viikon päästä...
Multa löytyis esikoisen vanha sellanen h&m:n vihree takki jossa on eläintenkuvia, sellanen "uusretro". Siinä on vuori ja päälikangas ns. tuulipukukangasta. koko 74cm. Niin ja resori alhaalla ja kaulukset.
Voin laittaa kuvaa jos kiinnostaa :) Niin ja jos ei ole liian iso ;)

Inka
 
Moikka,

Mä en ole edes oikeastaan kaivannut mihinkään ulos. Mä en edes voi sanoa et joisin edes kauheesti. Mä lähinnä nautin siitä, et voin juoda pari lasillista viiniä. Hyvä seura tietenkin kruunaa kaiken. Ja kyl mä sitten pääsen ulos ku tyttö on isompi. Toi imettäminenkin tietysti pitää mut aika tiiviisti kiinni tytössä. Pian tuokin helpottaa ja mies voi osallistua enemmän tähän arjen pyörittämiseen.

Joo tuosta artikkelista vielä. Siis ihan vaan lisäsin sen kun huomasin et oli uutisissa tänä aamuna. Kiva et myös on saanut keskustelua aikaiseksi. Täytyy sanoa et olis kiva kuulla myös täysimettäjien kohdalta. Ja jokaine mielestäni tekee niiinkuin hyvältä tuntuu oman lapsensa kanssa sanoi tutkimusket mitä tykkää. Jos uskois kaikkea niin ei sais syödä pian mitään :LOL:

Tiia86 Meillä hyvin paljon samanlainen rytmi ku teillä ja ollut kans ihan alusta asti.

Mä voi suositella noita tassuja. Meil on ne ollut nyt pian viikon ja olen ollut kyl tyytyväinen. Tyttö nukahtaa tosi pain uudelleen vaikka heräisi yölläkin ja nyt yösyötötkin on hieman vähentyneet. Tyttö edelleen heräilee pieruihinsa. Mites onko muilla tällaista ongelmaa???

Meillä nukutaan vaihtelevasti vaunuissa ja kyl meilläkin pitää liikettä olla aina välillä.

Täällä päristellään kovasti,kuola vaan lentää tytön suusta. Edellispäivänä ku mies oli lähdössä töihin tyttö näytti hänen perässään kieltä :LOL:
Onko teillä muilla jo kielen kanssa veulaamista?

Tääll ei vieläkään kääntyillä, mutta istumaan olisi kova hinku. Alexandra yrittää istumista isin ja äidin sylissä ja nyt yrittää myös samaa sitterissä

eipä muuta huomenna tulee lauma vieraita kylään

Jooseppi & Alexandra 4kk 25 päivää
 
schnuller
Jooseppi:Tuttu juttu!Meilläkin vaavi herää omiin pieruihinsa yöllä.Alkaa yleensä hirveenä potkimaan ja huitomaan, ja sitten pääsee kauhea paukku!Yleensä selittelee hieman omiaan sen jälkeen ja nukahtaa sitten uudelleen.

Kielen kanssa meillä ei pelailla vielä, eikä päristellä.Nyrkit on 24/7 suussa, olleet jo kaks kuukautta.Iho on kulunut kohta pois peukalosta ja etusormesta! :(


[/b]Oletteko kohdanneet sellaista ajatusta?:Että kun kovalla pakkasella nukuttaa lasta ulkona, niin vaunun sisälle kertyy liikaa hiilidioksiidia uloshengitettäessä?Varsinkin jos vaunut on tosi hyvin vuorattu, eikä raitisilma pääse suoraan vaunuihin.Tunnetusti hiilidioksiidi ei ole hyväksi aivoille pitemmän päälle hengitettäessä.Pakkasilma kun tunnetusti seisoo eikä vaihdu niin aktiivisesti, jolloin myös liikenne saasteet ja seisomaan kaupunki-ilmaan.

Jotta tällaista pohdintaa ja leipomista lauantain kunniaksi!
 
Alkoi naurattaa toi pierukeskustelu... :LOL: Meillä kans koivet nousee, peitto heiluu ja pierut raikaa yöllä. Varsinkin jos on syöty esim kukkakaalia. Mut huvittavinta tässä on se, et Vili tekee sitä ihan täydessä unessa. Se on jotenkin vaan niin hellyyttävän huvittavaa ku jätkä nukkuessaan hymyilee ja maiskuttelee tyytyväisenä pierun perään... :heart:

Päristely jäi meiltä pois melkein heti kun alkoikin. Se alkoi n.3kk iässä kun alettiin soseita maisteleen... Mut pari viikkoo kesti ja sit se vaan loppui. Onneks. Tolla kuolamäärällä täällä olis kaikki paikat märkänä jos pärräis kokoajan... :)

Kaurapuuroa syötiin tänään. Mies keitti aamulla ennen uintiinlähtöä ihan perus Elovenaa koko perheelle, jätti vaan suolan pois. Vilille sitten jatkettiin sitä vähän Semperillä, ja melkein koko lautasellinen meni alas! Tuo jätkä on kyllä ihana kun syö melkein mitä vaan mitä nokan eteen antaa - ei nirsoile uusillekaan ruuille. Huom ruuille. Maitoa meillä ei mene alas enää ollenkaan päivisin... hyvin vähän! Päikkäreille mentäessä sitten kyllä maistuu, ja tietty yöunille mennessä... Mutta muuten. Ei vaan malta enää ottaa :( Eilen meni soseiden lisäks 600ml, joista osa oli velliä. Nyt meni taas n.1,5dl sosetta, joi 40ml maitoa ja nukahti. Jotenkin tuntuu vaan niin oudolta, eikös sitä maitoo kuitenki pitäs vetää viel 1v asti... ja kuinkakohan paljon soseiden rinnalla sitä pitäs juoda? Helkkari ku ne ei neuvolassa noista korvikejutuista puhu mitään! Ainakaan meille!

Oli muuten tosi mälsä vaan istua siellä altaan reunalla ja kattoa kun mies oli pojan kanssa uimassa. Toivottavasti toi tatuointi parantuu ens vklp mennessä niin pääsen taas mukaan :)
 
Roona mä olen saanut neuvolasta sellaisen lapun jossa lukee äin et rintamaidon puuttuessa äidinmaidonkorviketta lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan, mutta keskimäärin 700-1200 ml/vrk. Tuo määrä sisältää myös vellin

6kk ateria 1 maitoa
ateria 2 maitoa, sitten sosetta
ateria 3 maitoa
Ateria 4 maitoa, puuro ja marja/hedelmiä
ateria 5 maitoa

täytyy jatkaa myöhemmin anoppi tuli :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Miimumaija, Benettonilla on sellasia törkeen siistejä vauvojen tuulitakkeja, meillä oli sellainen limenvihreä kokoa 56, mutta ei ehditty sitä edes käyttämään. Käy kurkkaa Benettonin myymälästä!
Kampissa on stadis ainakin benettonin myymälä! Ja siis hinta ei todellakaan ollut mikään paha. Stockalta vois kans löytyy!


Näistäkös oli puhetta...löysin kirpparilta 3?:lla...mitähän ne mahtaa maksaa uutena... :whistle: Mun mielestä aivan ihana tuulitakki ja kokokin oli kevääksi tosi yees...eli 74...oli vaan pakko saada se... =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Viihteellä olemisesta Olen käynyt pari kertaa ulkona mutta aikas rauhallisesti. Ei tee mieli potea mitään darraa seuraavana päivänä. Ne kun ovat tässä iän karttuessa tulleet aika infernaalisiksi eikä vanha muutenkaan jaksa enää :eek: . Mutta poissa kotoa olen kyllä ollut useastikkin, pisin aika 9 tuntia. Oma pääni ei kestäisi todellakaan olla kotona 24/7 lapsen kanssa vaikka häntä niin rakastankin. Olen parempi äiti kun voin itse hyvin ja siihen tarvitsen omaa tilaa. Tietty tätä helpottaa se, että korvikkeilla ollaan. Voi olla, että jos täysimettäisi niin olisi vaan yksinkertaisesti helpointa pysyä kotona :) Jos mies ei ole hoitanut lasta niin sitten sen on tehnyt äitini. Muitakin hyviä hoitajia on, että se ei kyllä ole ollenkaan este minun kohdallani. Nykyisin en edes enää pahemmin poissaollessani mieti kotijuttuja vaan relaan ihan rauhassa, esim. jalkahieronnassa jossa kävin maanantaina. Mutta ei sieltä kotoa kannata hätiköidä poiskaan jos se ei hyvältä tunnu. Jokainen lähtee sitten kun itselleen hyvältä tuntuu... me ihmiset ollaan niin kovin erilaisia, onneksi :kieh: .
Melkein kuin mun kirjottama.Nytkin lauantaina mennään miehen kanssa syömään ja JUOMAAN! Mummo tule tänne yöksi tai oikeastaan jo klo 16 aikaan, että saa meikata rauhassa yms..

Mä oon samaa mieltä, että oon parempi äiti kun käyn muualla. Mulla on keskiviikkoisin tanssitunnit 2h ja sitten satunnaisesti muina pvinä tanssitunteja 1-2 + käyn kyllä kaupassa, shoppailemassa, kampaajalla yms.. ihan samalla lailla kun ennenkin.

OLEN LAIHTUNUT 7 kiloa! Ollaan miehen kanssa kevennetyllä ruokavaliolla tai terveellisemmällä. Ja iltapuputtamiset jätettypois. Mies on alkanut taas treenaamaan ihan oikeasti ja itekin joka ilta tehnyt vatsat, selät ja punnerrukset. Aion näyttää hyvältä toukokuussa, en lösähtäneeltä kotiäidiltä. Hitto et on hyvä olo. Kyllä se liikunta vaan on ihmeellinen juttu, joka auttaa jaksamaan. Kerta kerran jälkeen myönnän sen aina uudestaan!

Huomenna shoppailemaan vaikka ei olisi edes varaa, mutta pakko välillä vähän hemmotella <3

Meillä herätään säännöllisesti kerran yössä.

Tiia, jaksoi lukea :) ja kiva kun olet seurassamme.

Jee :LOL: täällä muitakin jotka omaavat terveet elämäntavat... =)

Mä ollut nyt kohta 6 vikkoa vähähiilarittomalla ja liikun tosi paljon...ja painoa tippunut tässä ajassa jo 5kg...mä kanssa haluan ehdottomasti näyttää hyvältä ens toukokuussa =) B) :p

Tsempit kaikille jotka taistelevat saman asian kanssa...!!!!! :heart: :hug:
 
Heippa B)

Me kotiuduttiin keskipäivällä lasten osastolta ns. rytmityksestä.. :attn:

Vihdoin ja viimein vinkkejä ja käytännön ohjeita tuohon likan päivällä nukkumattomuuteen ja oikeaoppiseen syöttämiseen ja niiden oikeisiin väleihin.... :wave:


Elikkäs niinku kaikki tai ainakin suurinosa tietää jo että meillä oli pahoja ongelmia tuon likan päiväunien ja rytmityksen kanssa+syömisien ja niiden ajankohtien muokkaamisessa...yms

Noh..nyt on selkeä rytmi ja noin kloajat...mitä milloinkin***

**Lastenlääkärin muokkaama rytmi**

Ruokailut 4,5kk "korvikelapsi"

07 200ml maitoa
11 70ml (puoli prk) kasvisosetta + 130ml maitoa
15 70ml (puoli prk) hedelmäsosetta + 130ml maitoa
18 n. 150ml maitoa
21 200ml maissivelliä

Nukkumiset

21-22 nukahtaa yöpuulle
07 herää aamutoimiin
9-9.30---9.30-10.00 nukkuu tirsat
11.30----13.30-14.30 pitkät päikkärit
16.30---17-17.30 tirsat
noin 19 max 0,5h tirsat
21-22 yöpuulle

Näillä me mennään ja tietysti kun vauva kasvaa...niin aina se unenmäärä vuorokaudessa vähenee ja ruoan määrä varmasti lisääntyy (kun soseet aloitetaan...niin maidon määrähän alenee) ...14h on ton ikäisen vrk unentarve...eli jokainen voi sitten laskea, että miten paljon se oma mussukka siellä kotona vetelee niitä päikkäreitä...sehän menee tietty niinkuin jokainen ymmärtää että jos päivällä nukkuu liikaa, niin ei sitä unta vaan riitä yöksi...ja tokihan ne pikkutirsatkin jää sitten automaattisesti pois kun pimu kasvaa...niitä odotellessa...**lääkärin sanoin**



Äippä ja K 4,5kk :heart:
 

Yhteistyössä