**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

Alkuperäinen kirjoittaja jooseppi:
Roona mä olen saanut neuvolasta sellaisen lapun jossa lukee äin et rintamaidon puuttuessa äidinmaidonkorviketta lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan, mutta keskimäärin 700-1200 ml/vrk. Tuo määrä sisältää myös vellin

6kk ateria 1 maitoa
ateria 2 maitoa, sitten sosetta
ateria 3 maitoa
Ateria 4 maitoa, puuro ja marja/hedelmiä
ateria 5 maitoa

täytyy jatkaa myöhemmin anoppi tuli :LOL:
Joo no niin mullakin on noi suositellut määrät per kuukausi, mutta jos mä annan tolle ukolle ne määrät kiinteetä safkaa mitä meidän neuvolan täti sanoi, eihän se ny herranjestas päivällä ehdi ottaa maitoo sit ollenkaan! (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala) Mut toisaalta taas, ei päivällä vaan enää mene maitoa muutakuin ennen päikkäreitä... Sit nukkumaanmennessä ja yöllä. Tänään juotiin aamulla tilkka maitoo, sit puuro... sit uimahallissa 20ml maitoo! Kotona lounassose ja sen päälle 30ml maitoo... iltapäivästä ei suostunu maitoo ottaan, huus vaan... joten annoin jogurttia, sitä meni puol purkkia samantien. Nyt söi sitten bataatin päivälliseks. Iltapalaa ei anneta, vaan kylvyn jälkeen ajattelin antaa maitoa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu09:
Ruokailut 4,5kk "korvikelapsi"

07 200ml maitoa
11 70ml (puoli prk) kasvisosetta + 130ml maitoa
15 70ml (puoli prk) hedelmäsosetta + 130ml maitoa
18 n. 150ml maitoa
21 200ml maissivelliä
Ei meillä ruokailu kyllä tuolla rytmillä tai noilla määrillä onnistuis mitenkään! Varsinkin noi maitomäärät... Aamulla kun herää kunnolla, ei uppoo maito enää ollenkaan! Ja Vili kuitenki herää syömään vielä pari kertaa nukkumaanmenon jälkeen... Mut eipä se mua haittaa, kun kuitenkin nukutaan niin hyvin, ja pitkät yöunet :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu09:
Ruokailut 4,5kk "korvikelapsi"

07 200ml maitoa
11 70ml (puoli prk) kasvisosetta + 130ml maitoa
15 70ml (puoli prk) hedelmäsosetta + 130ml maitoa
18 n. 150ml maitoa
21 200ml maissivelliä
Ei meillä ruokailu kyllä tuolla rytmillä tai noilla määrillä onnistuis mitenkään! Varsinkin noi maitomäärät... Aamulla kun herää kunnolla, ei uppoo maito enää ollenkaan! Ja Vili kuitenki herää syömään vielä pari kertaa nukkumaanmenon jälkeen... Mut eipä se mua haittaa, kun kuitenkin nukutaan niin hyvin, ja pitkät yöunet :)
Roona..heh..hee...Vilihän on jo melkein kk vanhempi...ja vauvankin maha varmasti kasvaa sitä mukaan, miten paljon sitä syötetään...? Vai?
Miten "paljon" teillä syödään...ois mielenkiintoista nähdä samanlainen lista Vilin syömingeistä.. =)
 
Ohjeelliset äidinmaidonkorvikkeen määrät
Lapsen ikä Äidinmaidon-korvikkeenmääräml/vrk


0 - 1 kk 500 - 600 ml
1 - 2 kk 600 - 800 ml
2 - 3 kk 700 - 1000 ml
3 - 5 kk 700 - 1200 ml
5 - 6 kk 700 - 1000 ml
6 - 8 kk 600 - 800 ml
8 - 10 kk 600 ml
10 - 12 kk 600 ml

Ainiin...sairaalassa sanottiin vielä...että meidän ikäisten pääasiallinen ruoka on vielä MAITO!! :p
 
schnuller
Roona82:Voi tuota Viliä.Olet varmasti välillä huolissasi siitä, että saako se tarpeeksi maitoa.Voin vaan kuvitella, koska itsekin olen ihmetellyt, että kun soseen jälkeen ei maitoa oikeastaan hirveesti halua.Sitten jos neuvolan mukaan joka syötöllä pitää kohta antaa sosetta tai puuroa, niin jos lisäksi ei huoli maitoa.Meillä onneksi vielä menee maitoa tarpeeksi.Sitten ei auta kun keittää puurot maitoon, ja hyvähän se on jos se jogurtti maistuu.

Maito on tosiaan vielä tämän ikäisen pääravintoa, mutta kyllä se alkaa viimeistään 6kk iästä lähtien olla aina vähemmistönä siinä ravinnossa.Lähinnä siis ruokajuoma.

Nuppu09:Oli mielenkiintoinen tuo teidän rytmityssysteemi.Meillä mennään täysin nuilla nukkuma-ajoilla tällä hetkellä.Ruokaa ei nyt mene noin paljon ja ruoka-ajat on hieman erit.Hereilläollessa ruokaväli on meillä aika tarkkaan 3h, päiväunien aikaan 4h.Meillä ei vaan kerralla syödä mitenkään paljon, normaalisti 120-160ml kerralla.Ruokaa menee:
klo 9 160ml maitoa
klo 12 2rkl sosetta+100ml maitoa
klo 15 2rkl sosetta+120ml maitoa
klo 18 140ml
klo 21 100ml velliä+50ml maitoa
klo 3.30 160-170ml maitoa

Schnuller+neiti 3kk3vko4pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Alkuperäinen kirjoittaja jooseppi:
Roona mä olen saanut neuvolasta sellaisen lapun jossa lukee äin et rintamaidon puuttuessa äidinmaidonkorviketta lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan, mutta keskimäärin 700-1200 ml/vrk. Tuo määrä sisältää myös vellin

6kk ateria 1 maitoa
ateria 2 maitoa, sitten sosetta
ateria 3 maitoa
Ateria 4 maitoa, puuro ja marja/hedelmiä
ateria 5 maitoa

täytyy jatkaa myöhemmin anoppi tuli :LOL:
Joo no niin mullakin on noi suositellut määrät per kuukausi, mutta jos mä annan tolle ukolle ne määrät kiinteetä safkaa mitä meidän neuvolan täti sanoi, eihän se ny herranjestas päivällä ehdi ottaa maitoo sit ollenkaan! (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala) Mut toisaalta taas, ei päivällä vaan enää mene maitoa muutakuin ennen päikkäreitä... Sit nukkumaanmennessä ja yöllä. Tänään juotiin aamulla tilkka maitoo, sit puuro... sit uimahallissa 20ml maitoo! Kotona lounassose ja sen päälle 30ml maitoo... iltapäivästä ei suostunu maitoo ottaan, huus vaan... joten annoin jogurttia, sitä meni puol purkkia samantien. Nyt söi sitten bataatin päivälliseks. Iltapalaa ei anneta, vaan kylvyn jälkeen ajattelin antaa maitoa..
Mulla tuli mieleen, että millaisia määriä ja kuinka usein se Vilipoika syö niitä soseita? Kun meitä opastettin että kun vaikka syö puol prk sosetta, joka tekee noin 70ml ja siihen 130ml maitoa päälle, tekee yhteensä sen 200ml ja sen verran suurinpiirtein kuulemma joka 3-4h...että vatta ehtii levätä välillä...mä ainakin olin kokoajan tuputtamassa likalle ruokaa, kun luulin että sillä oli nälkä, mutta huusikin sitä ettei todellakaan ollut...kun se massu oli NIIIIIIIN täynnä jo ja ei koskaan saanut levätä..ja nyt on kuin enkeli kun on kunnon ruokailuvälit...;)

 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Roona82:Voi tuota Viliä.Olet varmasti välillä huolissasi siitä, että saako se tarpeeksi maitoa.Voin vaan kuvitella, koska itsekin olen ihmetellyt, että kun soseen jälkeen ei maitoa oikeastaan hirveesti halua.Sitten jos neuvolan mukaan joka syötöllä pitää kohta antaa sosetta tai puuroa, niin jos lisäksi ei huoli maitoa.Meillä onneksi vielä menee maitoa tarpeeksi.Sitten ei auta kun keittää puurot maitoon, ja hyvähän se on jos se jogurtti maistuu.

Maito on tosiaan vielä tämän ikäisen pääravintoa, mutta kyllä se alkaa viimeistään 6kk iästä lähtien olla aina vähemmistönä siinä ravinnossa.Lähinnä siis ruokajuoma.

Nuppu09:Oli mielenkiintoinen tuo teidän rytmityssysteemi.Meillä mennään täysin nuilla nukkuma-ajoilla tällä hetkellä.Ruokaa ei nyt mene noin paljon ja ruoka-ajat on hieman erit.Hereilläollessa ruokaväli on meillä aika tarkkaan 3h, päiväunien aikaan 4h.Meillä ei vaan kerralla syödä mitenkään paljon, normaalisti 120-160ml kerralla.Ruokaa menee:
klo 9 160ml maitoa
klo 12 2rkl sosetta+100ml maitoa
klo 15 2rkl sosetta+120ml maitoa
klo 18 140ml
klo 21 100ml velliä+50ml maitoa
klo 3.30 160-170ml maitoa

Schnuller+neiti 3kk3vko4pv
Tuohan on juuri se oikea määrä mitä tuon ikäisen pitääkin saada sitä maitoa ja korostan EDELLEEN; että meidän ikäisten vauvojen PÄÄASIALLINEN ruoka on MAITO...lastenlääkärin suusta****

 
Nuppu ja Schnuller myös meillä ihan sama nukkumarytmi :) Ainoona erona se, että Erica herää vasta 9 aikoihin eli vetää vähän pidemmät yöunet. Mutta täytyykin muistaa, että näissä on lapsikohtaisia eroja ja toiset vaan tarvii enemmän unta kuin toiset.

Ruokaa sitten taas ei mene ollenkaan noin paljoa. Tänään esim ruokaa on syöty seuraavasti:

01:00 maitoa 110ml
06:30 maitoa 120ml
10:00 maitoa 130ml
13:00 maitoa 60 ml + bataattiparsakaalia 90ml
16:00 maitoa 160ml
19:00 maitao 60ml + bataattiparsakaalia 90ml
ja vielä olis tulossa iltamaito 120ml

Meil alkoi kans menemään tuota sosetta hirmuisia määriä per kerta. Neidille vaan tuntuu kiinteät sopivan ja odottaa suu ammollaan seuraavaa lusikallista :kieh: . Huoletti kuitenkin niin paljon tuo riittävä maidonsaanti, että ihan tylysti vähensin soseita. Annan neidille max 6 jääpalallista (90ml) ja siihen sitten maitoa päälle. Näin saan turvattua riittävän maidonsaannin vuorokaudessa. Meinaan jatkaa samalla systeemillä vaikka ruokakerrat (siis kiinteät) tihenisi. Tämähänä on vasta MAISTELUAIKAA, sitten 6kk jälkeen ruvetaan oikeasti täyttämään masua kiinteillä.

Plääh, viime yönä meillä oli taas varsinainen härdelli pinniksessä. En vaan ymmärrä mitä tuo neiti sielä huseeraa. Otin jossain vaiheessa pariksi tunniksi viereen nukkumaan että vähän rauhottuisi. Aiemmin unipussi on auttanut mutta nyt tuntui, että meno oli ihan yhtä villiä kun ennen pussiakin. Ei ihmekään, että yöunet ovat 12-13 tuntisia kun siitä puolet menee sähläämiseen :LOL:
 
schnuller
Meillä ei tartte olla huolissaan liian vähästä maidon saannista.Eikä cummastelijankaan, jos tuon verran menee maitoa kun tänään.Välillä vaan meilläkin tuntui että ne soseet kiinnosti enemmän kun se maito, mutta niitä päiviä on edelleen välillä.
Mä en oo vielä kertaakaan saanu tytölle tuputettua yli 170ml kerta-annosta. =)
Vatsan pitää todella saada levätä välillä, joten min.3tuntia se ruokaväli.
Kun nuista sosemääristä puhuitte, niin minusta 90ml on aika hurjan paljon kerralla.Mä tarjoan tosiaan sen 2rkl, eli noin 30-40ml kerralla ja sekään ei aina kaikki mene.Tuo on kyllä ihan totta,että kannattaa vähentää sieltä soseista, jos tuntuu, että maito ei maistu.Mutta entäs jos ei otakaan sitä maitoa kun ei saa sosetta, eihän sitä nälkäiseksikään voi jättää?Höh, hankalaa!Vauvalle kun ei voi olla niin julma kun koiralle, että jos et syö niitä kuivaraksuja, niin et saa siihen makkaraa sekaan, koska syöt sitten kyllä ne raksut kun tulee nälkä. :)
 
Schnuller:
Mä en oo vielä kertaakaan saanu tytölle tuputettua yli 170ml kerta-annosta. =)
En mäkään. Tuo 160-170ml menee yleensä vain kerran päivässä, muuten sellaiset 120ml yhdellä juotolla. Tyttö kyllä joisi vaikka kuinka paljon, sillä ei tule IKINÄ stoppia :kieh: tai ainakaan en ole sellaiseen vielä törmännyt mutta sitten sitä pulautetaankin koko seuraava päivä. Oon todennut, että meidän neidille sellainen 120ml on passeli määrä.

Mä tarjoan tosiaan sen 2rkl, eli noin 30-40ml kerralla ja sekään ei aina kaikki mene
Meillä ei näiden kiinteiden kanssa sellaista, että neiti lopettaisi syömisen tultuaan täyteen. Se siis istuu sitterissä suu auki ja itkee lisää ruokaa. Heti jos mun käsi ei tuo lusikkaa näkyviin niin se hermostuu. Tahti ei todellakaan ole mitään nautintoruokailua vaan suorastaan mättöä :LOL: :kieh: Aloitetaan aina uusi ruoka 1 tl, seuraavana päivänä 2 tl jne. Nyt ollaan nyt testattu, et tuo määrä (6 jääpalaa) on meillä hyvä kun puhutaan vihannessoseista, sen päälle kun vielä menee maitoakin ihan hyvin.

Meillä on nuo uudet maut kortilla allergian takia ja vasta huomenna päästään maistamaan ensimmäistä hedelmää :p Lääkärin suosituksesta kokeillaan persikkaa, pitäisi olla vähän allergisoiva. Täytyy toivoa, että se onnistuisi niin saataisiin vähän vaihtelua tuohon ruokavalioon. Nyt siis vain bataatti ja parsakaali. Miksailen sitten niitä niin, että välillä 2 jääpalaa toista ja toista 4 ja sitten taas toisin päin. Reppana, aika yksipuolinen ruokavalio :/ mutta eiköhän me tästä vielä nousta ;)

Nyt koisimaan kun tyttökin tsippasi ysiltä heti iltaruoan jälkeen. Ja huomenna uimaan & sukeltelemaan, jännää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Heips! Mä oon melko samoilla linjoilla schnullerin kanssa noissa ruokajutuissa ja hygieniassa. Mut yks juttu pisti silmään joka ei liity mitenkään suoranaisesti nyt tohon ylihygieniaan ja hössöttämiseen; "uudet vaatteet pitää pestä ennen käyttöön ottoa" PESKÄÄ NE! Vaatteet varastoidaan ja kuljetetaan niin paskoissa olosuhteissa ja niissä on kuivumiselta ja ötököiltä suojaavia MYRKKYJÄ ja varastosta tarttunutta pölyä ja ties mitä... Siis omatkin vaatteet kannattaa pestä ennen käyttöä. Ne on oikeesti... siis mä oon ollu isossa marketissa töissä myös välillä tekstiilipuolella ja voin kertoa, että ne vaatteet haisee ihan kamalalle ku ne otetaan muoveista ja laitetaan henkariin, ja ne on todella pölyisiä! Siis peskää ihmeessä niitä vaatteita, ei todellakaan tee iholle hyvää! :attn:

Noni.. Joo. Täällä on tänään läpimurto tossa ryömimään opettelussa. Ykskaks huomasin kun oltiin mammojen kanssa kahvittelemassa, että Vili siinä lattialla nosteli jo myös pyllyä, ja taivutti lonkkaa samalla kun siirsi jalkaa. Nyt se on tehnyt sitä samaa kotonakin tuossa lattialla. Ja eteenpäin on hiukan jo päässytkin sillä tyylillä, ei oo ainakaan pakittanut, eli se on jo kotiinpäin :LOL: Mä oon jotenki vähän kateellisena kuunnellu ku kaikkien vauvat, viliä nuoremmatkin, jo kääntyilee... En oo yhtään huolissani vaikkei tuo vielä selältä mahalleen käännykkään. Kun kuitenkin niin mahtavasti jo punnertaa ittensä käsien varaan ja pysyy siinä pitkään. Ja ei mee kyllä kauaa, että lähtee liikkeelle... että ei tuo kyllä mitenkään jäljessä ole muista. Pyörikööt muut lattialla eteenpäin kun vili ryömii kohta perässä :D
HYVÄ VILI!!!!! Ja niinhän se on että kaikki vauvat/lapset ei todellakaan käy läpi kaikkia vaiheita..toiset "hyppää" joidenkin juttujen yli. Esimerkiks mun veljellä ei ikinä ollut sitä "istumaan pungerrusta" pienestäkin kohoasennosta mutta Ville puolestaan tekee sitä nyt-kokoajan-yhtenään!

Kauheasti tekstiä kun en oikeen ole ehtinyt ja muistanut käydä täällä.. Meillä 4kk-neuvolassa Vilgotin mitat oli 7740g ja 65,2cm tai jotain. Eli hyvin kasvaa. Kiinteet on kuvioissa mukana; parsakaali, kukkakaali, bataatti, peruna, maissi..näitä ollaan tähän saakka maisteltu. Ja hyvin uppoo, tosin maidolla me silti edelleen mennään suurimmaks osaks =) kuningatarsosetta annan myöskin, ja pelkkää mustikkaa, jotta vatsa toimii. Ja toimiihan se hyvin :) luumustakin jäbä tykkää kyllä mutta taitaa olla pientä allergiaa siitä..joten se ja sen sukulaisen persikan oon nyt jättänyt hetkeks pois. Mitä vielä..hmm..

En tiedä onko tästä ollut juttua täällä jo, mutta oon kuullut että luonnonkuminen tutti ois parempi hampaille? Meillä pojalla on ollut tähän saakka silikoninen..ja sillä jatketaan nyt ainakin vielä..en tiedä pitääkö tuo väite edes paikkaansa, osaako joku kertoa tuosta enempää?

Sunnuntaita kaikille!

Kerttuneiti & Ville 4,5kk
 
Hyvä, että noi ruokailujutut herätti noin paljon keskustelua. Joo.. siis meillä syödään normaalisti n. 3-4h välein. Ja tosiaan se maito; jos yritän Viliä ruokkia pelkällä maidolla päivällä kun on meno päällä... Jätkä huutaa nälkää; juo ehkä 20ml maitoa ja jatkaa touhotusta... Ja max30min niin jo taas huudetaan nälkää... ja taas malttaa juoda vaan tilkan maitoa ja sit alkaa hylkiin pulloa. Ihan helvetin rasittavaa, ei tollasta jaksa koko päivää! Soseesta tulee kuitenkin sitten massu täyteen vähän pidemmmäksi aikaa. Ja kyllä sen soseenkin jälkeen maistuu janojuomaks sit pieni tilkka maitoo päälle. Ollaan kokeiltu myös Aventin taikanokalla syöttötuolissa, mutta se nyt on vaan harjoittelua, eikä siinäkään malta kyllä mtn maitoa juoda. Ainoa hetki on se, kun tuon touho-petterin saa rauhoitettua makuuhuoneeseen valot pois niin sit maistuu maito... ja yleensä siis just jos väsyttää ja menossa päikkäreille tai yöunille.

On tää vaan niin outo tilanne. Vähän aikaa sitten jätkä veti ihan imeen isoja annoksia sosetta ja siihen vielä tyyliin 1000ml maitoa vuorokaudessa. Tällä hetkellä mennään kyllä siinä ihan rimaa hipoen; hyvä jos menee se 600ml maitoa/velliä vrk.

Niin, ja reissussa/kyläilemässä kun ollaan, ja Vilillä meno päällä; ihan turha yrittää edes antaa maitoa... Hedelmäsose tms välipalaks sit. Mut pullo rajoittaa liikaa sen touhuamisia tai jotain? Jostain sellasesta nyt on kyse, ja toivon mukaan se on ohimenevä ilmiö. Iltapuuroo ei kyllä anneta, maidolla/vellillä saa pärjätä, nyt kun juo sitä muutenkin niin huonosti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu09:
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Miimumaija, Benettonilla on sellasia törkeen siistejä vauvojen tuulitakkeja, meillä oli sellainen limenvihreä kokoa 56, mutta ei ehditty sitä edes käyttämään. Käy kurkkaa Benettonin myymälästä!
Kampissa on stadis ainakin benettonin myymälä! Ja siis hinta ei todellakaan ollut mikään paha. Stockalta vois kans löytyy!


Näistäkös oli puhetta...löysin kirpparilta 3?:lla...mitähän ne mahtaa maksaa uutena... :whistle: Mun mielestä aivan ihana tuulitakki ja kokokin oli kevääksi tosi yees...eli 74...oli vaan pakko saada se... =)
Noup, ne oli sellaisia "ryppytuulitakkikangasta" missä oli sellanen pesupussi mukana ja ohjeissakin vielä, että pese ja rypistele :)
 
schnuller
Kerttuneiti:Olipas jännä kuulla, että luonnonkuminen tutti olisi erilainen hampaille kun silikoninen tutti.Onkohan siinä jotain perää?Mä luulin lähinnä, että sillä tutin muotoilulla ois merkitystä.

Mä tein sitä bataattisosetta nyt eka kerran pakkaseen.Annoin lusikan kärjellä neidin maistaa kattilasta.Kovasti tuo nassutti ja hymisi, joten vissiin tulee maistumaan.
Oletteko ottaneet "jääpalat" sulamaan aina aamulla vai jo illalla?Vai sulatatteko mikrossa?

Oli hauskan näköistä kun neiti oli lattialla mahallaan ja teki siitä siltaa.Varpaat oli enää lattiassa, pylly pystyssä ja otsa maassa! :LOL:
 
Moi kaikille!

Kirjoittelin silloin tuolla odottajien puolella mutta tänne en olekkaan saanut aikaseksi vielä kirjoittaa, on muka koko ajan niin hirveä kiire :ashamed:

No jos ette muista kuka olen niin vähän itsestäni eli olen 26v nyt kahden lapsen äiti esikko tyttö on 4½v ja nyt tää kuopus Nuutti tällä viikolla 5kk eli syntyi 4.9.09 :)

Teillä on ollut puhetta viihteellä käymisestä: Mä olen käynyt pari kertaa nyt silleen et oon vähän juonut, eli meillä oli työpaikan pikkujoulut ja sit työkaverin synttäri juhlat :) näissä sitten olin, must vaan toi alkoholi on ihan turhaa. Siitä tulee vaan huono olo eli nyt kun meillä on kaverin häät lauantaina niin minäpä en meinaa juoda siellä yhtään vaikka lapset menee yökylään mummolaan (Nuutti nyt ekaa kertaa) ajattelin että kun tullaan häistä niin mä nukunkin hyvät yöunet ilman pahaa oloa :p

Laihduttamisesta: Mä kanssa olen alkanut kuntoilemaan ja vähän syömisiä katsomaan mutta ruuan kanssa en hirveesti viitsi pelleillä kun kuitenkin on tarkoitus imetystä jatkaa.

Rytmistä: Meillä Nuutin rytmi menee näin suurinpiirtein..

Unirytmi:
klo:8 heräillään
klo:10-13 päiväunet
klo: 15-16 unet
klo: 18-18.30 pikku tirsat
klo:20 yöunille

Ruokailu:
klo: 8 imetys
klo:13 kasvissose (125g/purkki) ja vettä ruuan kanssa
klo:14.45 imetys
klo: 16 hedelmäsose
klo: 17.45 imetys
klo: 20 iltavelli 120ml + imetys

Nyt eilen tosin aloiteltiin vähän maistelee puuroo :)

hain kellarista syöttötuolin ja pehmusteen ja laitoin nuutin siihen iltapuurolla, oli ihan ihmmeissään kun sisko istui vieressä oli sit pakko vaan tuijotella siskon syömistä :heart:
 
Ai niin.. mun piti kysellä että onko kenenkään pikkuisella allergiaa/ yliherkkyyttä ilmennyt?

Meijän Nuutilla näyttäis olevan peruna allergia.. :eek:
Perunaa kun kokeiltiin niin posket muuttui punaisiksi, Nuutti yökkii ja kakoo perunaa sekä maha tulee kipeeksi :(
pidettiin parin viikon tauko ja taas kun kokeiltiin niin sama reaktio.
Vähän kökkö homma, no onneksi noi pienten allergiat katoaa kun allergiaa aiheuttava jätetään ruokalistalta pois mut kiva vaan kun tota perunaa on 5kk iän ihan kaikissa soseissa, eli siis tämä aloittaa sit tekemään kaikki soseet. vai oon nytkin tehnyt noita mut kyl mä silti olen kaupastakin ostanut kun kuitenkin oma aika tuntuu olevan hyvinkin rajallista. Nuutti on varsinainen syli vauva ja sit kun se nukkuu tai hetken viihtyy itsekseen niin sitten vaatii meijän esikko kaiken huomion..
 

Yhteistyössä