**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

Mä kävin tänään ostamassa unipussin Venlalle, koska se on nyt parina yönä herännyt parin tunnin välein ilman peittoa. Jos ei nyt sitten huomenyöllä heräisi (pitää pestä se pussi ensin).

Turvaistuin: Meille tulee KIDDY COMFORT PRO. Se on testimenestyjä ja siinä voi istua naama menosuuntaan 9-36kg, eli sillä mennään niin pitkään kuin istuinta tarvitaan. Autoliiton istuintestistä löytyy ja taisi olla ainoa istuin jota voi käyttää 9-36 kg ja joka sai hyvän arvosanan.
Istuinta maahantuo ainoastaan Vauvapop Tampereella. Joten suosittelen ainakin tutustumaan tuohon, jos haluaa turvallisuutta istuimelta. Hinta 269e, mutta sillä mennäänkin sitten koko istuinaika.

Mutta joka tapauksessa kannattaa tutustua autoliiton turvaistuintestiin, ettei osta mitään erittäin huonoa istuinta. http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/
 
Mä kävin kans tutustumassa noihin autoliiton sivuihin tässä eräänä päivänä. Kävin vaan aika pikaisesti, nyt pitäisi mennä sinne oikein ajalla ja paneutua tuloksiin. Musta on ihan loistavaa, että autoliitto ylläpitää tällaista testia ja tulokset ovat kaikkien luettavana. Onpahan ainakin yksi testi jonka pitäisi olla puolueeton. Yleensä aina kaikissa muissa testeissä on jollain "oma lehmä ojassa". Taidanpa perehtyä tuohon Helinän mainitsemaan istuimeen, entuudestaan mulle ihan vieras (ihan kun muista jotain tietäisin :kieh: ).
 
Moikka TOSI pitkästä aikaa!!

Kirjottelin syyskuisissa alkuun melko ahkerastikin, mut sit se jäi loppuajasta. Eli mullahan oli LA 9.9. mut tyttö syntyi 18.9. Kaikki meni lopulta ok, tytöllä vaan sykkeet putos ja mulla samoten paineet, kun katetroivat.. leikkaussali oli jo varattu, mut kaikki meni sit ihan "perinteisesti". Typy oli syntyessään 3015g ja 48,5cm.

4kk neuvolassa käytiin viikko sitten maanantaina ja tuolloin neiti oli 6980g ja 61.7cm.. omilla käyrillään kasvaa ja hirmuisen ponteva ja reipas tyttö hän on :heart:

muskari ja vauvauinti on aloitettu, tyttö on ihan fiiliksissa. ekat kerrat vaan meni lähinnä omia sormia nuoleskellessa :)
tissi-tyttö neiti on edelleen, soseet alotettiin viikko sit. annetaan kerran päivässä jääpalan verran.. pikkuhiljaa tutustutaan :)

matkarattaat ostetiin muutamapv sit --> gracon spreet.. ja ovat kyllä mun mielestä huisin hyvät. lastentarvikkeesta löyty, 149?, jalkapeite ja sadesuoja tuli pakettiin mukaan :)

olipas aikamoinen sekamelska teksti, mut jos tässä vähän aktivoitus palstailun suhteen niin ei tarviis 4kk asioita yhteen viestiin enää mahduttaa :whistle:
 
schnuller
Kyllä mä olen kans sitä mieltä, että kunhan alkaa nukkumaan pitempään kun sen 9-10tuntia yössä, niin opetellaan meilläkin menemään aikasemmin nukkumaan, että aikuisille jäis omaa aikaa.Nyt se ei tosiaan onnistu, joten menee samaan aikaan nukkumaan, kun mekin.Mä ainakin tarkoitin mun aikaisemmassa tekstissä juuri sitä, että mennään yhtäaikaa nukkumaan ihan ensi kuukausina, koska se sopii perheen aikatauluun ja tapoihin paremmin.En suinkaan tarkoittanu sitä, että lapsi menisi aina samaan aikaan nukkumaan kuin aikuinen.Meillä siis sitten kun yöunet on yli 9tuntia, aletaan sitten harjoitteleen seittemän aikaan nukkumaan.Saiko tuyosta nyt paremmin selvää? :)

Meillä toinen hyvä yö takana!!!Mä en muista koska viimeksi olen nukkunut 8tuntia!Yksi yösyöttö vaan taas!Toivottavasti tämä jatkuu!!!! :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Unipussi on loistava keksintö, suosittelen kaikille!!! Oon aiemminkin käyttänyt sitä mutta vasta nyt tuon kääntymisen myötä se näytti parhaat puolensa ja äiti sai nukkua yön rauhassa. Eli tyttö ei pääse unipussissa kääntymään, ei saa potkittua sitä pois päältä ja muutenkin yleinen vauhkoaminen käsillä ja jaloilla loppuu. Yö menee oikein rauhallisesti!
Mä ostin just huuto.netistä Artulle unipussin kun tuo kääntyily ja hirveä halu liikkeellelähtöön on tehnyt Artulle levottomat jalat (kädet on rauhoittuneet vaikka nekin häiritsivät yöunia pari kuukautta sitten). Nyt pari yötä ollut tosi kauheeta aikaa, kun on saanut olla 30min-60min välein peittelemässä uudestaan. Toivottavasti saadaan meillekin yhtä hyvä hyöty tuota unipussista kuin Cummastelija on saanut.



 
Terve Rekkumaaria! Mukava kuulla sustaki pitkästä aikaa! :wave:
Mä kattelin kans niitä samoja Gracon rattaita, mut jotenki sit kallistuin tohon Emmaan... Noi vaan on tosi kivat. Ja oli nii halvatki. Varasin 200? niitä varten, joten mulle jäi sit viel puolet käyttämättä ---> ylimääräistä shoppailurahaa :saint: :LOL:

Me kärryteltiin uusilla rattailla Vilin kanssa sisällä tossa aamiaisen jälkeen, jätkä oli ihan täpinöissä! Istui jännittyneen näköisenä ja piti siitä turvapalkista kiinni, ja kikatti aina kun mentiin peilin ohi niin että näki ittensä ja mut. Ja kurveissa kans kikatti. Vedettiin muutama kiekkia keittiö-olohuone-makuuhuone-keittiötä :LOL: "Halvat" on huvit pienellä... Eli vissiin ihan hyvä ostos, meinaan ei Vilikään vedä herneitä nenään kun äiti shoppaa tms, kun pääsee istuun tollasissa kärryissä missä näkee kunnolla mitä tapahtuu :D Emmaljungissa, ajattelin ottaa sen istuinosan käyttöön kun nuo pakkaset laskee eikä tarvi enää verhoilla Viliä tonne vaunukoppaan. hereillä ollessaan ei oikein pidä siitä - yllätys! Se on kuitenkin nyt näköjään niin, että tuo ei pitkiä päikkyjä enää nykyään nuku. Max 2h ja harvoin niinkäään paljoo. Mut yöuneks on nyt sitä 12-14h luokkaa... eli luonnollisesti näkyy myös päiväunissa.

Meillä kanssa yöllä härvätään
... Aamullakin kun mies oli lähdössä töihin ja tuli pusuttaan meidät, nauroi mulle, että Vili oli ihan vinossa ja potkinu peiton pois... Mut tyytyväisenä se siellä kuitenkin nukkui vaikka pää olikin lintassa pinnasängyn kulmassa ja toinen jalka pinnojen välissä :LOL: Eli meillä ei näköjään haittaa tuo hyöriminen - ihmeen hyvät unenlahjat kyllä pojalla!! Ehdottomasti kyl ompelen unipussin jos alkaa tuntua siltä, että tarttee... Vauvana Vili nukkuikin sellaisessa ihanan pehmeässä fleece-unipussissa, mut se on nyt jo ihan liian pieni. Oli kyl kätevä kun ei tarvinnu laittaa sit ku joku ohut paita päälle eikä muuta...

Onnea schnuller noista onnistuneista öistä! Antaa kummasti toivoa, ja jaksaa päivän paremmin :)
Meillä menee edelleen samalla tavalla noi syönnit; iltapala/ruoka klo 18, nukkumaan n.klo 19, velli klo 22-23... yösyönti n. 4-5h siitä, ja aamulla yleensä tarvii jonku ihme hiukopala-maidon tai kakkamaidon siinä 6-7 aikaan, havahtuiskohan aina siihen kun mies herää?

Meille muuten neuvolassa täti antoi ihan ruokailu-ohjeet, et voitas alkaa syömään:
-Aamulla kaurapuuroo, sit
-Lounasta jossa lihaa/kalaa/munaa,
-Päivälliseks kasvissose
-Iltapalaks puuroo tms.
Mä vaan ihmettelen, et mihin väliin ton päivällisen ja iltapalan laittaa? Kun jätkä oikeesti menee nukkuun niin aikasin?! Ei kai sitä voi kokoajan olla syömässä? Enkä mä nyt ala siinä 22-23 enää toista ottaan pois sängystä ja kiikuttaan puurolle? :eek: Neuvolassa ne on niin vellin vastaisia, että en sit viittiny siitä alkaa mitään sanoon... Mut mun mielestä se kauravelli vois olla ihan hyvä iltapala...? Ni ei tarvi herättää poikaa, ku kuitenki melkein aina nukahtaa sit pullolle ja nostan pinnasänkyyn nukkumaan... (nukkuu alkuillan meidän sängyssä)
Aamupala nyt on alettu syömään kun noustaan sängystä, tänäänkin meni melkein purkillinien muksu-jogurttia. Kaurapuuroo kokeillaan viikonloppuna...
Mietteitä tästä?

Roona&Vili 5kk+1vko
 
schnuller
Tuo ruokailun aikatauluttaminen nukkumisen kanssa on kyllä tosi haastavaa.
Eihän vaavi ole edes niin paljon hereillä päivästä, että ehtisi tuon kaiken syödä.
Varmaan ovat ajatelleet, että aamupala klo 8, lounas klo 11, välipala klo 13, päivällinen klo 16.30 ja iltapuuro klo 19. =)
Kyllä minusta itapuuron voi korvata iltavellillä.Mä en ymmärrä edelleenkään sitä "vellipeikkoa"!Kyllä kai meillä ollaan vielä kouluiässäkin syöty kotona kauravelliä.Onko kukaan kysynyt koskaan perustetta neuvolasta sille, miksi eivät suosittele vellejä?!
Kai niissä on yhtä paljon ravintoaineita ym.
Noooo, ei ole ensimmäinen asia mitä neuvolasta suositellaan, ilman mitään perusteluja. :)
 
Täs on viime vuoden paras:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/maxi_cosi_tobi_2009/
TAI
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/romer_safefix_plus_tt_2009/ (Miinuksena: PITÄÄ OLLA ISOFIX)

Ja 2008 se mistä Helinäkin kirjoitti:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/kiddy_comfort_pro_2008/

Me kateltiin just tota kiddy comfortia muksumessuilla, olis kyl melko järkevä vaihtoehto... Mut pitää käydä kokeileen. Ja kun mietittiin, et jos kesäks ostais jonku uuden ku toi kaukalo on niin kuppi, vaikka 13kg asti sopiikin... mut silti tuntuu et on nyt jo tosi ahdistava Vilille, varsinki toppapuvussa!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Tuo ruokailun aikatauluttaminen nukkumisen kanssa on kyllä tosi haastavaa.
Eihän vaavi ole edes niin paljon hereillä päivästä, että ehtisi tuon kaiken syödä.
Varmaan ovat ajatelleet, että aamupala klo 8, lounas klo 11, välipala klo 13, päivällinen klo 16.30 ja iltapuuro klo 19. =)
Kyllä minusta itapuuron voi korvata iltavellillä.Mä en ymmärrä edelleenkään sitä "vellipeikkoa"!Kyllä kai meillä ollaan vielä kouluiässäkin syöty kotona kauravelliä.Onko kukaan kysynyt koskaan perustetta neuvolasta sille, miksi eivät suosittele vellejä?!
Kai niissä on yhtä paljon ravintoaineita ym.
Noooo, ei ole ensimmäinen asia mitä neuvolasta suositellaan, ilman mitään perusteluja. :)
Mä käsittäisin niin, että niiden mielestä puuro pitää syödä puurona ja nesteet sit juodaan nesteenä. Ei sais siltä väliltä antaa tuttipullosta?

Ja sit.... eikös kuitenki tän ikäsen pitäs maitooki juoda kuitenki pääsääntösesti? Vai? Ni eikös sitäki pitäs antaa kuitenki päivällä? Mä oon ny ihan ulalla. Olis pitäny tajuta kysyä neuvolassa tarkemmin :headwall: No juu, mut mennään niinku parhaalta tuntuu itestä! :) Vaikka Vili kyllä tosi vähän juo maitoo päivällä! Kauheen tappelun kanssa vaik olis nälkäki, paitsi päikkäreille mentäessä sitä sit uppoo tosi hyvin :)
 
Hauska kuulla Rekkumaariasta ja tervetuloa kirjottelemaan vauvapuolelle! Muistan sut hyvin, kun meillä oli molemmilla semmoset pikkumasut. :D

Voi itku, täällä on neidillä sit flunssa! Viime yönä äippä on nukkunu ehkä pari tuntia ja vahtinut vieressä rohisevaa ja turisevaa tyttöä. Pari kertaa niistin friidalla, ja laitoin keittosuolatippoja, että neiti sai syötyä. Tänään ollaan tehty samaa, sekä lisäksi höyryhengitelty. Neiti nukkuu vaunukopassa keskellä meidän sänkyä niin, että koppa on nostettu yläpäästä ylemmäs. Onko muita hyväksihavaittuja flunssanhelpotuskonsteja? Onko joku kokeillut niitä vauvojen Nasolin-tippoja? Muuten tyttö on ihan reipas, juttelee, hymyilee ja on muutenkin ihan oma itsensä, mutta TOSI tukkonen. Ja kun meidän oli vielä tarkotus lähtee viikonloppuna reissuun, ihan lentämällä vieläpä. :( En tiiä oliko nuo aiempien iltojen kiukuttelut sitten ihan vaan tuota tulevaa flunssaa. Ja Kristelle, täällä vihreä kakka on näemmä tällä kertaa ennakoinut tuota flunssaa. Mut voi johtua esim. suihkutisseistäkin. Täysimetetyn vauvan kakkahan voi olla väriltään ja koostumukseltaan vähän vaikka mitä.

Meillä on pienet yhdistelmävaunut, joista saa sen verran pienet rattaat, ettei tarvita matkarattaita ainakaan vielä pitkään aikaan. Ja tuo vaunurunkoon kiinnitettävä turvakaukalo on ollut ihan mahtava juttu kauppareissuilla! Turvaistuinta ei olla vielä mietitty, mut ehdottomasti täälläkin ainoa kriteeri on turvallisuus. Meillä on ollut toi autoliiton testin voittanut Maxi-Cosi -kaukalo käytössä ja on kyllä ollut erinomainen. Otettiin siitä just se pienentävä pehmuste pois ja nyt neidillä on taas tilaa. Mut siis tossa testissäkö yksikään turvaistuin ei ollut saanut erinomaista tai edes erittäin hyvää arvosanaa?! :eek:

Mut jos sitä koittais itekin vähän torkahtaa, kun neitikin nukkuu.

Rosehip ja typy 4,5kk
 
Rosehip Meillä oli niitä Nasolin-tippoja flunssan aikaan... Kyllä ne ihan hyviä oli kun yöksi laittoi. Ja yöllä imi räät ja laittoi uudet Nasolinit... Tsemppiä! Inhottavaa kun yöllä ei voi nukkua ja päivälläkin pitää vaan jaksaa hoivata pientä karhunpoikaa joka sairastaa :( Vili lähettää typylle halit :hug:

Niin ja jos sulla on Manducaa tai liinaa tms missä tyttö suostuis oleen ja nukkuun? Se on kätevä päivällä; pystyasennossa pienen on mukavampi hengittää flunssaisena...
 
Hellureit =)

Unipussia ollaan harkittu tosiaan kun ne nukkumiset on aikas häsellystä...nyt kyllä taasen yllättänyt ja nukkunut ihan omassa sängyssään kaksi viimeistä yötä 22-07 ja putkeen :attn:

Meillä mennään kyllä aina heti nukkumaan ku K simahtaa...ei mulla olis muuten mahiksia oikein jaksaa kokonaisia päiviä yksin pimun kanssa...vaikka tuo miehenköriläs onkin olemassa, niin tekee hullun lailla töitä jotta Mamma pääsis shoppailemaan... :LOL:

Tuo Schnullerin ehdottama rytmi kuullostais aikasteen järkevältä...mulla kanssa vähän pasmat sekaisin tuon rytmityksen kanssa...kun ei meillä olla juuri koskaa nukuttu pidempiä päikkäreitä ja edelleen se rytmi, että puol h päikkärit ja 1,5h hereillä...jne :x
Se on pidemmän päälle tosi raskasta kun ei ole kuin kerralla se puolen h hengähdystauko ja sitten yrittää saada niinä aikoina kaikenlaista tehtyä...esim wc:ssä käynti, oma syöminen, suihkut...yms...Ja sitten tietysti vielä tän talouden hoito...Jos jollain jtn ideoita miten saisin tuon likan nukkumaan vähän pidempiä päikkäreitä, niin otetaan ilomielin vastaa... :whistle:

Meillä päiväsyömiset menee jotensakin näin...

07 Maitoa 2dl
09 riisipuuroa + tilkka maitoa
11-12 kasvisose + desi maitoa
14 hedelmäsose + desi maitoa
17-18 perunaporkkanavelliä 2dl/tai maitoa 2dl
(19-20 maitoa 2dl) tämä jää usein poies...riippuu siitä miten jaksaa olla hereillä...tai ottaa vaan tilkan...
20-22 maissivelliä yöksi 2dl

Nämä on toistaiseksi riittänyt ja nukkuu ilman mtn tankkauksia yöllä...pitäähän sen massunkin joskus antaa levätä...eiköstä?'

Mutta nuo päivänukkumiset ja niiden rytmitykset ois hyvä saada kohilleen ja suunnilleen samoihin aikoihin...koska jos tuolla mennään koko päivän (eli siis sillä puolen h pätkillä)
niin on pimu jo iltaisin niiiiiiin väskä että siin tarvitsis naapuritkin jo korvatulppia....

:kieh: Äidistä puhumattakaan...

Äippä ja K 4,5kk :heart:
 
Hyrrrr...Mittari näyttää -17 astetta!! Siis ulkona :D Eli taitaa jäädä päiväunet pojalta nukkumatta :kieh: Meillä ei siis nukuta enää sisällä, kuin puolentunnin, tai korkeintaan tunnin pätkissä. Vaunuissa menee 3-4 tuntia, yleensä. Vielä jokin aika sitten oli ihan sama, missä nukkui, kun unta riitti.

Rosehip Pikaisia paranemisia sinne!! Ei ole mukavaa, kun pieni sairastaa. :hug:

Sellasen havainnon tein eilen illalla, että meillä poika tulee ensviikolla tosiaankin jo 5 kk. Ja pisin aika, mitä olen ollut pojasta erossa, on 3 tuntia :eek: Ja ajatuskin, että jättäis pojan hoitoon alkaa ahdistamaan. Tosin, ei mulla ole tullut tarvetta päästäkkään vielä mihinkään. Lähinnä imetyksen takia. En jaksa alkaa pumppailemaan missään baarissa niitä :D Mites muut, oletteko olleet jo viihteellä? Tai jättäneet lasta yökylään? Joo, tiedän, joskus sekin on tehtävä...Mutta... :'( :D (Mies ois ainoa, kenelle luottaisin pojan pidemmäksi aikaa, ettei alkais ahdistamaan.)
 
Viihteellä olemisesta Olen käynyt pari kertaa ulkona mutta aikas rauhallisesti. Ei tee mieli potea mitään darraa seuraavana päivänä. Ne kun ovat tässä iän karttuessa tulleet aika infernaalisiksi eikä vanha muutenkaan jaksa enää :eek: . Mutta poissa kotoa olen kyllä ollut useastikkin, pisin aika 9 tuntia. Oma pääni ei kestäisi todellakaan olla kotona 24/7 lapsen kanssa vaikka häntä niin rakastankin. Olen parempi äiti kun voin itse hyvin ja siihen tarvitsen omaa tilaa. Tietty tätä helpottaa se, että korvikkeilla ollaan. Voi olla, että jos täysimettäisi niin olisi vaan yksinkertaisesti helpointa pysyä kotona :) Jos mies ei ole hoitanut lasta niin sitten sen on tehnyt äitini. Muitakin hyviä hoitajia on, että se ei kyllä ole ollenkaan este minun kohdallani. Nykyisin en edes enää pahemmin poissaollessani mieti kotijuttuja vaan relaan ihan rauhassa, esim. jalkahieronnassa jossa kävin maanantaina. Mutta ei sieltä kotoa kannata hätiköidä poiskaan jos se ei hyvältä tunnu. Jokainen lähtee sitten kun itselleen hyvältä tuntuu... me ihmiset ollaan niin kovin erilaisia, onneksi :kieh: .
 
Kattelin kans noita turvaistuimia et ykskään ei saanut hyvä-arvosanaa parempaa?! meilläki se maxi-cosi ja alkaa toppapuvussa olemaan ahdas vaikkei neiti kovin suuri olekaan.....
täällä tyttö on ekan kerran kipeenä!! kolmatta päivää aikamoinen räkätauti ja kaks ekaa päivää myös lämpöä... pahaa tekee kattoo, kun toinen ei pysty kunnolla syömään, välistä pitää aina happee ottaa :( ei sen puoleen.. ei tuo ruokahalukaan kovin suuri oo.

mua harmittaa nää pakkaset.. tyttö nukkuu sisällä lyhkäsiä unia, mut ulkona vetelis 4-5h päikkäreitä! mä ostin sellaset Brion keinutassut, huomasin et Nuppukin oli niihin tykästäny. meille ihan taivaanlahjaa, neiti ei meinaa nukahtaa kunnolla yöunille. mut tassut on kyl tehny tehtävänsä, pikkasen kun heijaa nii tulee uni PALJON nopeemmin ilman huutoa ja mekastusta :)
 
Mä olin eilen esikoisen ja siskoni kanssa keskustassa. Esikko sai käydä shoppailemassa joululahjaksi saamallaan H&M:n lahjakortilla mitä halus, sitten syötiin ja mentiin vielä hetkeksi siskon hotellille. Oli hauskaa ja aika tuntui menevän lentämällä. En edes muista koska viimeksi oon esikoisen kanssa viettänyt noin hauskaa aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rekkumaaria:
Kattelin kans noita turvaistuimia et ykskään ei saanut hyvä-arvosanaa parempaa?! meilläki se maxi-cosi ja alkaa toppapuvussa olemaan ahdas vaikkei neiti kovin suuri olekaan.....
täällä tyttö on ekan kerran kipeenä!! kolmatta päivää aikamoinen räkätauti ja kaks ekaa päivää myös lämpöä... pahaa tekee kattoo, kun toinen ei pysty kunnolla syömään, välistä pitää aina happee ottaa :( ei sen puoleen.. ei tuo ruokahalukaan kovin suuri oo.

mua harmittaa nää pakkaset.. tyttö nukkuu sisällä lyhkäsiä unia, mut ulkona vetelis 4-5h päikkäreitä! mä ostin sellaset Brion keinutassut, huomasin et Nuppukin oli niihin tykästäny. meille ihan taivaanlahjaa, neiti ei meinaa nukahtaa kunnolla yöunille. mut tassut on kyl tehny tehtävänsä, pikkasen kun heijaa nii tulee uni PALJON nopeemmin ilman huutoa ja mekastusta :)

Hyvä hyvä =) Joo tuntuu meilläkin tepsivän...olihan ne aika tyyriit..(33?) mutta se kannatti ainakin täällä ja toimii ton pimun yöllisiin heräämisiin ja nukahtamisiin... :attn:
 
joo aika paljon rahaa jousista :D mut toisaalta, säästää monen hermoja (meidän ja tytön), kun ei tarvii taistella unta vastaan =)
täällä paistaa ihanasti aurinko, mut tuo pakkanen :kieh: noh, kevättä kohti onneks mennään!

joku kyseli viihde-puolesta.. mä lähden helmikuun puolessa välissä ekan kerran ulos, miehen kanssa. typy menee mun vanhemmille hoitoon :heart: vielä ei jänskätä, mut lähempänä varmasti :) mut tiedän et mun vanhemmat hoitaa tytön niin hyvin, et turhaan jänskään.. ja typy viihtyy mummon ja ukin luona! :)
kiva päästä vähän aikuisten kesken ulos... meidän luokse kokoontuu meidän pitkäaikaisimmat ja läheisimmät ystävät, suurin osa asuu muilla paikkakunnilla, et ootan ihan tosi paljon rakkaiden kavereiden näkemistä! muutamalla pariskunnalla on muutaman viikon ikäerolla meidän tyttöön myös naperot et kiva toki turista myös muksuista :)
 
schnuller
Nuo keinujalat kuulostaa kyllä aika verrattomilta!! :)

Pikaista paranemista pienille nuhanenille! :hug:

Mekään ei vielä hirveesti olla viihteellä oltu.Eikä oikeastaan ole tarviskaan suuremmin.Ne ajat on ollu ja eletty, ja nyt mennään perheen ehdoilla.Just miehen kanssa puhuttiin yks ilta, että ei haluais minnekään jättää vauvaa yökylään vielä.Ollaan kaupassa käyty niin että joku on ollut vaavia katsomassa.Eletään sitä yhteistä arkea ja nautitaan pienistä hetkistä vauvan hoidon ohessa.Toki on tärkeää myös huomioida sitä kumppania, mutta ei se välttämättä tarkoita sitä, että pitäisi päästä kotoa pois sen takia.Ainakaan meillä..... =)
Kuitenkin ajateltiin kuukauden päästä kun on yhteinen merkkipäivä niin käydä paikallisessa kylpylässä ja sen jälkeen syömässä.
Parisuhde on kyllä lujittunut entisestään yhteisen lapsen myötä.Vaikkakaan sitä yhteistä aikaa ei ole niin paljon kuin ennen, niin ehkä se on sitten laadukkaampaa. =) :heart:

Meidän pikkuneiti on isin kietonut jo ihan sormen ympärille.Havaittavissa on, että isiä pompotellaan ihan erilailla kun äitiä.Päivisin minun kanssa viihtyy lattialla yksin, mutta miehen kanssa haluais vaan koko ajan olla sylissä kannettavana. =) Äkkiä ne oppii!! :LOL:
 
schnuller
Milloin vaunut rattaiksi?:Eikö ne voi sitten jo muuttaa noi yhdistelmävaunut rattaiksi kun saa luvan istua?Voiko siinä ratasosassa nukkua kunnon asennossa ulkona?Mä en ole vielä sovitellut sitä ratasosaa paikalleen ja tutkinut millainen härveli se on.

Kesäksi voisi hankkia sellaiset pienemmät matkarattaat tai jopa sateenvarjorattaat.

 
Kiitos symppauksista tuon flunssan suhteen. Taas mä tässä kuuntelen, kun nukkuva nuhanenä rohisee. Onneks saa sentään nukuttua tuolta tukkoisuudeltaan. Voi mun pientä reppanaa. :'( Ja mähän en ite saa nukuttua, kun vahdin neidin vointia kuin haukka. Tosiaan Roona, pystyasento tuntuu helpottavan. Pidin tyttöä Manducassa sen aikaa kun viihtyi ja sen jälkeen tulikin sitten uni. Pitää hakea illaksi nuo Nasolin-tipat, että tyttö (ja toivottavasti myös äiti) saa yöllä nukuttua. Voi että, ei noin pienten pitäis vielä joutua sairastamaan mitään flunssia. Saati sitten mitään sen vakavampia tauteja!

Viihteellä mä en oo käyny edelleenkään. Tanssitunnit (tai siis -tunnin, 1krt/vk) alottelin varovasti tossa ja siinä on mulle toistaiseks riittävästi hurvittelua. :D Katotaan sitten myöhemmin, josko sitä jossain festareilla pyörähtäis kesällä sitten.

Rekkumaarian tyttöselle myös pikaiset paranemiset! :flower:
 
J84
4 kk neuvola

-Olkkis74 & Arttu...............................8,050kg * 69,5cm
-J84 & Samu......................................7,754kg * 64,5cm
-Nuppu..............................................7,745kg * 67 cm
-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Tiia & Ville .......................................7,530kg * 65,4cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Cummastelija & Erica.......................6,870kg * 62,5cm
-Mama & Stella..................................6,775kg * 63,5cm
-Helinä83 & Venla.............................6,560kg * 63,6cm
-May85 & Poika.................................6,410kg * 66 cm

Samun neuvola oli tänään ja jäbä oli kasvanu tasan kuukaudessa 3,5cm pituutta ja 1,168kg oli tullut painoa. Ennen kk painonnousu on ollut 700-900g eli oiskohan kiinteiden ja vellien aloittelulla jotain tekemistä kasvun kanssa :D

Ehkäisy: Silloin jälkitarkastuksen jälkeen puhuin, että sain reseptin kapseliin, mutta tultiin miehen kanssa siihen tulokseen, että otan sittenkin hormoonikierukan, kun sen voi laittaa heti. Kapselin asentamista mä joutuisin venaan siihen asti, kunnes yhdet rättipäivät on ollu ja ne tulee sitten joskus...ei oo vieläkään merkkiäkään moisesta :/ Tänään otettiin neuvolakäynnin yhteydessä multa Papa-koe ja sen tulokset tuleen noin kolmen viikon kuluttua ja sit sen jälkeen saadaan laittaa kierukka, JES!!

Unipussi: Aivan ehdoton väline :D Samu sai sellaisen kastelahjaksi ja sen avulla Samu on nukkunut yönsä levollisemmin kahden kolmen kerran herätyksellä. Ilman sitä eron nukkumiseen huomaa...yöt ovat kränäämistä ja jatkuvaa tissillä roikkumista.

Turvaistuimet: Meillä on Micolla käytössä Britaxin Multi-Tech (9-25kg 1-7v) ja ollaan tykätty siitä tosi paljon. Sitten, kun Samun on aika siirtyä pois kaukalosta niin hän saa istua tuossa Micon vanhassa ja Micolle ostetaan Britaxin Kid Plus turvavyöistuin.

J84 & Samu 4kk ja päivät päälle
 
Heips!
Kyllä vaan helpotti taas tän mamman kaamos-ahdistusta, kävin Hervannassa kahvilla :LOL:
Vilin toppasin vaunuun ja verhoilin fleece-tilkun vielä siihen kuomun eteen... Vähän sieltä mutinaa kuului kun lähdettiin käveleen pysäkille, mutta bussissa avasin sen ja näytti kauheen loukkaantuneelta kun oli joutunut pimentoon... :D

Mulla on vähän sama homma kun cummastelijalla, että ei pää kestäis ollla lapsen kans 24/7... Tosin mun poissaolot on yleensä vaan kauppareissuja, kun ei mulla täällä TRE päässä ole ketään rilluttelukavereita oikein. Kerran oon käyny serkun kanssa leffassa ja syömässä... Mutta muuten oon ollu muutaman tunnin keikkoja pois, käyny kaupungilla yksin tms. Ja se tekee hyvää. Mut en mä kyllä muutenkaan jaksais olla mikään kodin hengetär... ja käyttää kaiken oman ajan siivoamiseen ym. Ne hoidetaan sit miehen kanssa yhdessä. Ja se on meillä toiminu ihan hyvin. Silloin kun Vili nukkuu, mä luen lehtiä, teen käsitöitä tai istun koneella... Otan rennosti - juon kahvia/batterya ja tuijotan seinää :LOL:
Nyt olis kamala hinku kyllä päästä rillutteleen... Täytyy varmaan keksiä jotain tässä helmikuulle, en mä jaksa huhtikuuhun asti odotella sitä meidän ss-tapaamista, silloin ainakin juhlitaan! :D

Schnuller; mä otin tänään sen ratasosan käyttöön... (Meillä Emmaljungan Duo Edge -yhdistelmät) Kauppakeskuksen kahvilassa tosi kätevä ku ukko voi istuu niissä rattaissa eikä tarvi pitää kokoajan sylissä.
Ihan hyvin sitä voi käyttää vaikkei vielä osaiskaan istua, kun siinä saa tosi loivaan asentoon, tai jopa makuuasentoon sen selkänojan. Tosin mä otin sen käyttöön juuri siksi, että vili on niin paljon hereillä eikä halua maata! Meidän rattaissa on onneks tosi hyvät 5-pistevaljaat jotka pitää ton ukon viel niissä rattaiden sisällä eikä väännä itteensä niistä pois :LOL: Ja tosiaan toi Eishbärchen -untuvamakuupussi on pop, ja siinä aukot niille valjaille ni saa tosi kätevästi laitettuu niihin rattaisiin :)

Outo olo, ku ukko vei tänään auton kun läks käymään Motonetissä ja samalla Prismassa. Yleensä ku tulee jo 16-17 aikaan kotiin ja MÄ lähden sinne prismaan ja hän hoitaa Vilin iltatoimet... Noh, kaipa tuo sieltä Prismasta joskus pääsee kotiin, laitoin aamulla kilometrin pituisen ostoslistan - äskön just soitti kiroillen ja kyseli mistä löytää piirakkapohjia... :LOL:

Pitäisköhän tästä alkaa jotain iltaruokaa kattoon Vilille. Tekis mieli toisaalta antaa puuroa, mut en vaan jotenki uskalla ku oli se kamala huutoyö... jos se johtuski siitä riisipuurosta?? Noh mut... Bataattia... taas. Bataattia. Mulle muuten neuvolatäti sanoi, että ihan hyvin 4kk ikäiselle voi alkaa syöttään riisipuuroa-.. Kun sanoin, että kokeiltiin sit ku vili täytti 5kk...! Enpäs tollasta tienny, että ne noin suosittelee oikein neuvolassa...? Noh, mut ihan sama. Nyt on jo yli 5kk ja kaikkee "saa" syödä :)
 
Viihteellä käymisestä: En ole käynyt Villen syntymän jälkeen, koska on tissillä parin tunnin välein, eikä tuttipullo kelpaa. En kyllä ole kaipaillutkaan vielä, mutta keväällä olis kaverin polttarit reilun 100km päässä ja sinne ois tarkoitus lähteä ihan itsekseen, mutta jos ei silloinkaan pullo kelpaa tai mukista juominen ei aja samaa asiaa, niin sitten Ville lähtee mukaan. On kai ne menot suunniteltava pojan mukaan.

Me asutaan ihan maaseudulla ja täällä kotona matkarattaille ei ole käyttöä, mutta aion hommata ihan simppelit sateenvarjorattaaat (joista kuitenkin saa selkänojaa säädettyä) kaupunkireissuja varten. Sopivat paremmin autoonkin. Me ollaan myös suunniteltu turvaistuimen ostoa, mutta pitää nyt tutustua ensin noihin testeihin. Kasvot menosuuntaan oleva istuin ois yllä hyvä niin poju viihtyis varmaan paremmin autossa (nykyisin ei jos ei nukuta). Testejen mukaanhan sellainen näyttäisi olevan yhtä turvallinen kuin selkä menosuuntaan.

Meillä poika ollut rauhaton nukkuja alusta asti, mutta kuitenkin päivä on rytmittynyt jo melkein 1kk ikäisestä asti seuraavan laisesti:
- herää 8-9
- unille 12
- toiset unet 17
- ja yö unille 20.30

päiväunet kestää ulkona parhaillaan sen 3h, mutta sisällä max 2h. iltapäivä unet noin 1-1 1/2h. Öisin herää 1-5 kertaa. Viimeksi yhdellä heräämisellä mennyt yö oli joulukuun alussa. Nyt vakiintunut noin 4 heräämiseen. Nykyisin rupeaa aamuisin jo juttelemaankin 6-7 aikoihin, mutta onneksi ottaa yleensä vielä sen jälkeen torkut. Koska yöt on ollut näin vaihtelevia ollaan miehen kanssa menty aina saman aikaa pojan kanssa nukkumaan, jotta saadaan itsekin nukuttua. Villen syntymän jälkeen ollaan valvottu jopa 3 kertaa pitempään kuin Ville (ehkä kymmeneen) + mies käynyt pari kertaa viihteellä ja on joka toinen viikko iltavuorossa eli valvoo tuolloin vähän pitempään. Lisäksi jos Ville nukkuu päikkärit sisällä niin nekin se nukkuu vaunuissa, voi käydä välillä hyssyttämässä. Pitäis kokeille tuota unipussia ja noista tassuista vois olla meille myös hyötyä :) kiitti vinkeistä.

Hirveesti kirjotusta.. Toivottavasti joku jaksaa lukea. Monesta varmaan tuntuu kummalta kun oon ihan outo tyyppi, mutta jospa nyt vähän aktiivisemmin kirjoittelisin. Oon saanut teiltä paljon :hug: :hug:

Moni on sanonut jo meille, kun poika nukkuu noin huonosti, että aloittakaa jo kiinteät tai vellit, mutta itse olen kuitenkin vielä ihan virkeä, joten eiköhän se mene vielä tämä reilu kuukausi pelkällä tissilllä.

Tiia ja Ville 4,5kk
 

Yhteistyössä