Sikainfluenssan vuoksi isät eivät pääse mukaan synnytykseen koko Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Tuskin tässä on kysymys siitä, että naiset eivät saisi hoitoa. Miksi ne olisivat toisensa poissulkevia. Mutta kyllä se, kumpi lasta käy sairaalassa katsomassa pitäisi olla vanhempien asia, ei sukupuolen mukaan.
Mä nyt lähinnä tässä viittasin siihen, kun sä sanoit tuolla, että isät voisivat jäädä sairaalaan äitien sijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Vai voisiko niin tehdä, että isä on sairaalassa vauvan kanssa, mutta äiti kotona :)
Äidithän eivät ole sairaalassa lapsia "katsomassa" vaan saamassa itsekin hoitoa.


Mulla ei henk.koht. ole mitään sitä vastaan että isät saa olla sairaalassa mahdollisimman paljon, mutta tässä siinä ei olekaan kyse sukupuolesta, vaan siitä, että isä on henkilö, joka ei tise tarvitse hoitoa. Tuskin tässä esim. tehtäisiin eroa lesbo- ja heteropariskuntien välillä, pandemian aikaan on ihan tavallista, että sairaalassa rajoitetaan rankasti niiden vierailuja, jotka eivät sinne ihan välttämättä kuulu.
 
En usko
Mutta onko koko juttu edes totta? Kova keskustelu ja monta pelästynyttä ajatusta vain huhusta.. Mä en myöskään usko, että isät jätettäisiin synnytyksistä pois. Isien läsnäololla on ihan tutkitusti myönteisiä vaikutuksia synnytyksen kulkuun. Ja jos sitten osastolle pääsee kuitenkin katsomaan, niin miksi kiellettäisiin synnytyssaliin tulo?
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja En usko:
Mutta onko koko juttu edes totta? Kova keskustelu ja monta pelästynyttä ajatusta vain huhusta.. Mä en myöskään usko, että isät jätettäisiin synnytyksistä pois. Isien läsnäololla on ihan tutkitusti myönteisiä vaikutuksia synnytyksen kulkuun. Ja jos sitten osastolle pääsee kuitenkin katsomaan, niin miksi kiellettäisiin synnytyssaliin tulo?
En usko että on totta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja En usko:
Mutta onko koko juttu edes totta? Kova keskustelu ja monta pelästynyttä ajatusta vain huhusta.. Mä en myöskään usko, että isät jätettäisiin synnytyksistä pois. Isien läsnäololla on ihan tutkitusti myönteisiä vaikutuksia synnytyksen kulkuun. Ja jos sitten osastolle pääsee kuitenkin katsomaan, niin miksi kiellettäisiin synnytyssaliin tulo?
En usko että on totta.
En minäkään.
Joku pipipää saa kiksejä kun levittää moista huhua. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Milloin synnytysosastolla on saanut vierailla?
Kun toista menin synnyttämään,, niin mulla oli siellä synnytyssalissa seurana mun äiti, mies, esikoinen, miehen veli ja hänen silloinen avokkinsa :D Tosin esikoiselle tuli väsyaika ja muut paitsi mun äiti lähti viemään poikaa nukkumaan.
 
Aika syvältä
No justiinsa. Jos tämä on tilanne vielä silloin, kun minä synnytän, niin sitten synnytän ja olen siellä aivan yksin. Mihin halvattuun se mies esikoisen tuuppaisi sitten kun tulisi katsomaan minua ja vauvaa, ei mihinkään, ei meillä ole ketään joka voisi häntä hoitaa. Sitä paitsi minä en kyllä kykene olemaan esikoisesta erossa montaa päivää, pakko vissiin karata sieltä sairaalasta heti kun jälkeiset on syntyneet.
 
vieras
No joo, tää nyt on ihan selvään provoilua koko juttu.
Mutta mä tätä kyselin viime viikolla äitipolilla käydessä kun laskettu aika on lähellä. Sanoivat ettei isä saa tulla jos on oireinen, eli kuumeessa ei ole asiaa synnytyksen mukaan. Mut muuten saa tulla, ja kun meillä on mies rokotettu, nin lääkäri totesi et sit ainakin voi tulla vaikka tilanne olis mikä(kunhan ei siis ole kuumeinen) kun on rokote ja se on jo ehtinyt vaikuttaa.

Jos osastolle ei sit pääse, niin en mä siitä kamalasti jaksais napista, kotiinhan sieltä toivottavasti parin päivän sisällä pääsee.
Mut mun synnytyskokemuksilla ja niiihin liittyvillä peloilla on jollain kätilöllä töitä jos mies ei sais olla mua rauhoittelemassa ja tsemppaamassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Kaikki äidit eivät makaa sängynpohjassa voivotellen vaan he voivat poistua sairaalasta myös aikaisemmin. Mutta miten se että äiti on potilas edes poistaisi sitä faktaa, että isä on myös lapsen huoltaja. Miksi huoltaja ei saisi lastaan tavata...

Minusta olisi kovin väärin, että esim lapsen jäädessä sairaalaan vain äiti pääsisi katsomaan lasta. Vai pitäisikö myös äidin läsnäolo kieltää, sen varalta että hän tuo pöpöjä mukanaan? Jos näin on, niin sitten kummallekin kielto tai joko tai. Mutta ei sukupuolen mukaan
Ei tässä siitäkään ole kyse, että äidit jakautuisivat niihin jotka "makaavat sängyn pohjalla voivotellen" tai niihin, jotka voivat poistua sairaalasta heti. Tosiasia on kuitenkin, että synnytys on fyysinen toimenpide nimenomaan naiselle, ei miehelle, ja sen jälkeen on hyvä saada jonkinlaista seurantaa ja hoitoa, ei siinä ole kyse tasa-arvosta vaan hoidon tarpeesta.
 
Pikkarainen
Minä haluan ehdottomasti isä mukaan synnytykseen. Ymmärrän kyllä, että siinä tapauksessa se voidaan estää jos isä (tai tukihenkilö) on selvästi kipeänä ja epidemia on vielä yllä. Se, että vieraat kielletään synnyttäneiden osastolle, ei ole ollenkaan niin huono juttu. Kyllähän sitä sitten ehtii vauvaa katsella kun kotiin päästään ja asetutaan aloilleen. Toisaalta se on helpompaa kun "kaikki" vieraat kävisivät jo sairaalassa niin saisi sitten oikeasti olla rauhassa kotona ilman että koko ajan joku on oven takana. Onhan siinä selvästi kyllä iso riski, että vieraat tuo pöpöjä tullessaan ja myös rasittaa huoneessa mahdollisesti toista/toisia äitejä.
Mutta haluaisin silti, että isä saisi olla paikalla mahdollisimman paljon. Eikä vain ~1h/vrk..
 
Mä nostan tän vielä koska toi on ihan totta. Länsipohjan keskussairaala ON KIELTÄNYT!!!

Isät eivät pääse synnytykseen
Perjantai 13.11.2009 klo 17.49

Länsi-Pohjan keskussairaalassa isien vierailu synnytysosastoilla on kielletty sikainfluenssan takia.

Länsi-Pohjan keskussairaala Kemissä on kieltänyt isien pääsyn mukaan synnytyksiin sikainfluenssaepidemian takia. Isät eivät myöskään pääse vierailemaan synnytysosastolla ainakaan ennen maanantaita.

- Meillä on jo parin viikon ajan ollut käytäntö, että vain isät saavat tulla vierailulle katsomaan äitejä ja vauvoja. Tästä aamusta alkaen isien pääsy synnytykseen ja vierailuille on myös kielletty, johtajaylilääkäri Juha Kursu kertoo.

Sairaat isät tulivat vierailulle

Länsi-Pohjan keskussairaalassa synnytyssalit, naistentautien ja synnytyksen vuodeosasto sekä tehostetun hoidon vauvala ovat kaikki samassa yhteydessä. Tälläkin hetkellä kolme pientä vauvaa on tehostetussa hoidossa.

- Koska kaikki tilat ovat hyvin läheisessä fyysisessä kontaktissa keskenään, niin joudumme erityistoimiin. Meidän on suojeltava terveitä äitejä ja vauvoja. Tänä aamuna laitoimme lapun luukulle, joka kieltää kaikilta pääsyn osastoille.

Kursun mukaan täyskieltoon päädyttiin, koska muutama sairas isä oli käynyt vierailulla synnytysosastolla.

- Heillä oli selvät influenssaoireet ja kasvomaskit. Ei sinne tiloihin voi tulla kuumeessa yskimään ja pärskimään. Jos isät eivät itse ymmärrä olevansa sairaana ja pysytellä poissa, niin meidän on kiellettävä heiltä pääsy osastolle. Emme voi vaarantaa äitien ja vauvojen terveyttä, Kursu puolustaa.

Koko artikkeli:

http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009111310596697_si.shtml
 
vieras
Kyllä ymmärrän, jos äitejä harmittaa, ettei isät pääse mukaan, mutta eihän tässä nyt huvikseen tehdä kellekään kiusaa..

Totuus on se, että ihan liian moni on ollut välinpitämätön tätä tautia kohtaan. Ei ole muka vaarallinen, liioitellaan ja pelotellaan ihmisiä. Ja sitten nämä "rohkeat" kulkevat ulkomaita myöden tauteja tänne hakemaan, käsiä ei pestä ja yleisille paikoille mennään puolikuntoisena levittämään tauteja.

Iso osa ihmistä jättää pesemättä kätensä, kun käyvät vessassa, nytkö he muka sitten pesevät ehkäistäkseen taudin leviämistä? Tuskin.

Ei siis ole ihme, jos sairaalat kieltää isien vierailut ym, jos kerta tautisia on tullut osastolle.
Aatelkaapa, jos te makaisitte vastasyntyneen kanssa osastolla ja vieruskaverin sairasteleva mies tulee sinne vierailulle ja istuu muutaman tunnin samassa huoneessa..?!
Kyllä siinä vaiheessa useampi jo olisi valmis kieltämään kaikilta vierailun.

Ja kyllä ilman miestäkin voi synnyttää. Its eolen synnyttänyt 2 lasta ilman miestä ja hyvin on mennyt. Mies on ihan yhtä läheinen näiden kanssa, joiden synnytyksessä ei ollut mukana kuin niiden , joiden oli.
 
vieras
Ainakin meidän sairaalassa saa isät tulla synnytyksiin mukaan. Eilenkin just oli isä mukana kun vauva syntyi maailmaan. Ja vielä sektiosalissa missä aseptiikka ja hygienia on huipussaan.
 
voi p...
onko se per*ele heti uus avutonta jos nainen haluaa miehen vierelleen elämän yhtenä suurena hetkenä?? ei taida kaikilla olla kovin häävejä suhteita jos on aivan yks lysti onko mies/LAPSEN ISÄ paikalla vai ei...
Täällä tää ei uusavuton tahtoo kyllä ukkonsa mukaan!!!!!!!!!!!
 
No
Mä synnytin kesällä kolmannen ilman isää, joka hoiti noita edellisiä. Se oli nopea juttu ja mulla parempi mieli kun kaksi kultaa oli hyvässä hoidossa. Mutta jos synnytys venyy niin on kivaa kun on juttuseuraa, ja ekalla kerralla varsinkin. Silti onneksi ei kesällä ollut tautia paljoa liikkeellä kun tosiaan siihen naapurisängyn ääreen tupsahti yli 10 vierasta..
 
akat
No tästä sen nyt taas huomaa et ne muutamat pässit jotka kieltäytyy sen rokotteen ottamisesta joidenkin salaliittoteorioiden takia, aiheuttaa harmia meille muillekin. Jos jokainen raskaana oleva olisi rokotettu, olisi näin sekä äidillä että vastasyntyneellä suoja, ja isien mukana olosta synnytyksessä/ muun perheen vierailusta ei olisi mitään haittaa. Mutta kiitos teille jotka ette anna rokottaa itseänne. Synnytetään kaikki naiset nyt yksin ja pidetään osastolle toisillemme seuraa. Varmasti viereinen akka on mulle ja vauvalleni ihan yhtä merkittävä tukihenkilö kun vauvan isä :headwall:
 
miksi oma itsekkyys menee vauvan ja muiden vauvojen hyvinvoinnin edelle??! Lapsi ja isä ehtii sen isä-lapsi suhteensa luomaan vaikkei isä pääsisikään synnytykseen tai edes vierailulle.
Eri juttu jos olisi yksin ilman että toisia äitejä ja vauvoja on lähellä, mutta minusta äidin pitää äitinä ajatella muitakin.
ajatelkaas niin päin että itsellänne on se pieni vastasyntynyt ja naapurille tulee huoneeseen vierailulle joku jolla onkin tartunta mutta ei sairas vielä ja siellä pienessä potilashuoneessa se oma vauvasi saa tartunnan!!!
 
Vaikka se onkin kurjaa, ettei isä pääse mukaan synnytykseen, niin koittakaa nyt kestää se. Sairaalassa ei (yleensä) kovin pitkään olla, ja maailma ei siihen kaadu. Kannattaa ajatella asiaa siltäkin kannalta, että näin vähennetään sikaflunssan leviämistä ja toisaalta taas ei kuormiteta sitä sairaalaa niin paljon.
 

Yhteistyössä