Saako naapurin lapsia komentaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tässä meidän pihapiirissä on tosi paljon lapsia (1-12v), jotka enemmän tai vähemmän valvottuna touhuilee tuolla pihalla

Itse olen sanonut muille äideille/isille, että meidän lapsia saa kyllä muutkin kieltää jos ne hölmöilee, enkä ite oo paikalla. Ja lapsille oon yrittäny opettaa että esim. ruokarauha annetaan kaverin perheelle ja ns. normaalit hyvät käytöstavat muutenki

Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, kun esim. näin kesäaikaan syödään paljon ulkona (asutaan siis rivarissa) niin liuta naapurin lapsia seisoo aidan takana kattomassa!! Ja kun näille muksuille sanoo, että me haluttais nyt ruokarauha, ne vastaa, että kyllä minä saan tässä olla...mitäs tuohon sit sanoo?? Niitten vanhmmat loukkaantuu, jos lapsia kieltää...

Tai takapihalla möykkääminen illalla klo 22 jälkeen (meillä lapset nukkuu viim. klo 21 ja makuuhuoneet just siellä takapihan puolella). Pari kertaa mies on sanonu lapsille, että illalla pitäis olla jo vähä hiljempaa, kun hirvee huuto ja kiljuminen siellä makkarin ikkunan alla. No, nämä vaan jatkaa touhujaan!!

Tai lapselle sattuu meidän pihalla joku vahinko (jää sormet oven väliin, liukastuu uima-altaassa tms.) vaikka olen useita kertoja varoittanut heiluttamasta ovea ,tai hyppimästä uima-altaassa. Sit kun vahinko sattuu, lapsen vanhemmat tulee mua syyttämään...

Ja on kyllä yritetty keskustella näitten muittenkin vanhempien kanssa, mutta huonolla menestyksellä...en haluais omiani kieltää toisten kanssa leikkimästäkään ja olis ihan kiva säilyttää naapurisopu, tässä kun mitä luultavimmin vielä kauan asustellaan...

Mielestäni saa jos on syytä. Ja olisin mielissäni jos joskus tulevaisuudessa joku komentaisi mun lapsia, jos en itse ole näkemässä ja syytä on. Ja toivon, että asiasta tullaan sanomaan myös mulle, ensin asiallisesti ja jos ei mene perille niin sitten voi sanoa vähemmän asiallisesti. ;)

Mutta teidän tapauksessa mun mielestä saa. Mä oisin varmaan kiehunut jos mun aidan takana naapurin lapset kyttäis kun syödään eikä kauniisti sanottuna ymmärrä edes lähteä. :o

Mä kiellän, mutta toisaalta olen kaikkien naapuruston äitien kanssa hyvä kaveri. Tässä pihassa lapset on vähän niinkuin yhteisiä, jokainen kattoo muidenkin kuin omiensa perään ja usein hoidetaan toistemme lapsia.

Mun mielestä naapurin lapsia saa komentaa, jos käyttäytyvät huonosti ja niin meillä toimitaankin -puolin ja toisin naapureiden kesken.
Teillä tuntuu olevan "ärsyttäviä" lapsia naapurissa, jos tuo sanomasi ruokailutilanne pitää paikkansa. Luulisin yleisesti ottaen lasten ymmärtävän, jos heitä pyytää poistumaan aidan takaa roikkumasta hyviin käytöstapoihin vedoten....
Iltahuudoissa kannattaa vedota taloyhtiön järjestyssääntöihin, niissä varmasti on säädetty kellonajat, milloin on yörauha.

Saa komentaa. Itsekin joutunut komentamaan n. 8-vuotiaita kun yksikin heilutteli sellasta lasten rautalapiota pientä poikaa päin. Leikkivät jotain hippaa kiipeilytelineillä. Ja yksi poika (4v) samasta pihapiiristä kävi tönimään mein kuopusta ja kaverin lasta. Sanoin tiukasti ettei noin tehdä eikä kauaakaan mennyt kun isä tuli hakemaan sisälle. On luonteeltaankin sellanen villi.

Ja mein lapsia saa myös komentaa, olen siitä sanonutkin.

Ulkona ei ole niinkään ollut tarvetta komentaa, mutta sisällä olen kyllä varsin napakasti sanonut, että esim. portaissa ja muutenkaan parketilla ei kaatumisvaaran takia saa juosta, kissaan ei saa koskea koska se ei tykkää lapsista ja että kaappeja ei saa mennä aukomaan.

Klo 22 pihalla kiljuvat kakarat ovat kyllä häiriöksi, samoin aidan takana toljottava penskalauma. Mutta jos kiellät, eikä totella, mitä sitten neuvoksi?
No, minä komennan niin napakasti, niin perusteellisesti, että lopputuloksena on että naapuruston lapset pelkää.

Aidan takana seisoville, jotka sanoo, että saadaan me tässä olla, vastaa että ette saa, menkää leikkipaikalle. Ja miksi ei: koska minä sanon niin.

Kerro jossain yhteydessä vanhemmille, että missä menee se teidän raja. Anna esimerkki: miltä heistä itsestä tuntuisi sama tilanne, ja että kyse on vain siitä ajasta, kun haluatte olla rauhassa, omalla takapihalla, sama suodaan muillekin perheille.. Ota yhteyttä isännöitsijään iltameluamisesta.

Miksi ne vanhemmat moittii teitä, jos lapselle sattuu joku vahinko?? Millaisin sanoin he asiansa muotoilevat?
Mitä vastaat?
Minkä ikäisiä sinun omat lapsesi ovat?
Kuinka paljon he ovat itsekseen, ilman valvontaa?

On ihan sama mitä lapsille sanoo, he unohtavat ja vahinkoja sattuu vaikka vieressä seisoisi, ei niitä pysty estämään. Etkö voi vastata, että sellaista sattuu, lapsille, kiitos kun tulit kertomaan ?

Me asumme omakotitalossa, jota ympäröi korkea lauta-aita. Naapurit asuvat ihan aidan takana.
Minua ärsyttää naapurin 4 v lapsi, joka kiipeää aidalle tuijottamaan meidän pihalle mitä meillä tapahtuu, jos meillä on vieraita, tai kavereita, ja pihalla touhutaan enemmän. Vanhemmat ovat ihan vieressä, eivätkä kiellä tai estä.
En viitsi sanoa lapselle, että älä tuijota, se on huono tapa emmekä pidä siitä - mekään emme roiku aidalla tuijottamassa teidän pihaelämää.

Aion laittaa aidalle kasvamaan ruusuköynnöksen. Kun se nousee tuhon aidan harjalle, ei siitä kukaan kiipeä tuijottamaan. Ja todellakin, aita on lähes 2 m korkea, lapsi KIIPEÄÄ katsomaan meidän puolelle, pää van näkyy ja vanhemmat hyväksy sen.

Olemme juuri muuttaneet tähän, enkä viitsisi elämää aloittaa riitelemällä, mutta enpä alkututtavuuden jälkeen olekaan heidän kanssaan ollut missään tekemisissä. Oma lapsi ei halua leikkiä eikä tarkemmin tutustua näihin lapsiin.

Kyllä saa ja pitääkin, jos omat vanhemmat on niin tolloja, etteivät kiellä! Näin kesällä korostuu vielä enemmän se miten erilaisia kasvattajia olemme ja mitkä ovat arvomme. Itsellä lähinnä huonoja kokemuksia sukulaislapsien vierailuista. Mennään luvatta jääkaapille ja pakastimelle yms. vaikka talon emäntä ja isäntä uskaltavat ja osaavat kieltää napakasti. Lisäks lapset tulee p.askaisissa vaatteissa kylään ja rohmuaa pöydästä. Onneks nää asuu sen verran kaukana, että tavataan vasta ens kesänä, toivottavasti. Vanhemmat vaan kattoo vierestä H.Moilasena ja loukkaantuvat kun heidän ylivilkkailta pentuja kieltää. Olenpas minä ilkeä. Anteeks. Pakko purkaa. Ihanaa, että on vanhempia, jotka uskaltaa myös omien lisäks muiden tenavia kieltää. Minä ainakin tykkään hyvää, jos minun lastani suojellaan muidenkin toimesta esim. pihalla, jos tekee jotain tyhmää ja luvatonta. Ei lapset säry jos niitä kieltää. Usein vain tuntuu, että joidenkin vanhempien ego ei kestä sitä, että muut kieltää pientä kultapossua.

Yleensä en komenna, sillä mun mielestäni vanhemmat kasvattavat ja vahtivat omat lapsensa itse.....en siis ole se naapurin täti, jonka vahdittavaksi voi koko taloyhtiön tenavat työntää. Mutta jos on tilanne, jossa vieras lapsi on vaarassa vahingoittaa itseään, toista tai jonkun omaisuutta, toki puutun asiaan.

Yhteistyössä