Saako muiden lapsia komentaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierasssss
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Joskus lapset totteleekin paremmin jos joku vieraampi ihminen heitä komentaa kuin omat vanhemmat. Mä olenkin sanonut jos ollaan jossain kylässä että lapsia saa/pitää sit komentaa jos tekevät jotain sopimatonta.
 
silloin komennan kyllä kun on joku vaaratilanne tai sitten muuta älytöntä touhua esim paikkojen sotkemisen muodossa. eli esim kengät jalassa ei meillä sisälle tulla eikä varsinkaan sohvalla hypitä eikä kenenkään sänkyjä myllätä.
 
Kotonaan tehköön vieraitten lapset mitä lystäävät, mutta meillä ollessaan koen että vierailla lapsilla on iahn samat säännöt kuin omillakin ja jos vieraat vanhemmat eivät ymmärrä lapsiaan jementää, niin teen sen itse.
Eikä ole kukaan koskaan kesken vierailun häipynyt. Ja toistekkin ovat vielä tulleet... =)
 
Saa ja komennan. Ja olen ottanut pari kertaa myös joko käsivarresta tai jopa tukasta kiinni jos ei mene sana perille sadannellakaan kerralla ja vaarana on kersan loukkaantuminen. Kyseiset kersat eivät enää ole meille tervetulleita.
 
Saa...tekeehän päiväkodintädit työkseenkin niin :saint:
Ei vaan, kyllä huomautan jos aihetta, mutta en kuitenkaan karju suu vaahdossa...en karju toisille aikuisillekaan. Vaikka tuskin tässä karjumisesta oli kyse..se on vaan mun iha oma private mielleyhtymä. B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja taitaa:
olla meidän lapsista kyse. =/
Oliko sinulla jokin syy, miksi et komentanut lapsiasi vaikka aloituksesta käy varsin selväsi ilmi että tarvetta komentamiselle olisi ollut?

Minä komennan tarvittaessa myös vieraita lapsia. Olen sanonut suu supussa lastensa meuhkaamista vain katseleville vanhemmille, että en salli vieraiden lasten tehdä meillä sellaista mikä on omiltakin lapsilta kielletty.
 
sushukka
Ohi aiheesta, mut olen sellaisessa kaupaasa töissä, missä on paljon lahjatavaraa myynnissä - kristallia, keramiikkaa, kelloja jne.
Vanhempien tehdessä ostoksia lapset ovat ominpäin liikkeessä "tutkimusmatkalla". Melkein joka tavaraan pitää koskea. Kilinä ja kolina kuuluu eikä vanhemmat tee mitään, korkeintaan sanovat, että älkääs nyt ja kilinä vain jatkuu.
Toisinaan lapset tulevat liikkeeseen jäätelöiden kanssa ja vielä parempaa - vanhemmat myös. Sisällä kun on lämmin niin jätski sulaa ja tippasee ympäriinsä. Vanhempien jätskeistä vohvelit lentää korujen sekaan, ja lasten tahmakäsijälkiä on ympäriinsä vitriineissä.
Kyllä näissä tapauksissa tulee puututtua asiaan. Toisinaan kun lapsi pudottaa useampaan kertaan liikkeen tavaroita lattialle, niin totean isohkoon ääneen, että: "se kuule tulee isälle ja äidille kalliiksi jos ne tavarat menee rikki". Sanat ovat vanhemmille vaikka sanon sen lapsille, koska vanhemmat eivät itse sitä muuten tajua. Vasta sillä on vaikutusta. Miksi?

En yleistä, tätä tapahtuu toisinaan. Useimpien lapset käyttäyttyvät todella mallikkaasti :)
 
Mielestäni kasvatus on nykyisin muutenkin mennyt jotenkin pieleen, kuin tämän kysymyksen osalta. Liian usein ajatellaan itsekeskeisesti, että lapselle tekee hyvää olla vain perheen kanssa.
Mielestäni on oikein, että ympäristö reagoi lapsen sääntöjen puuttumiseen tai sääntöjen rikkomiseen. Itse paimennan toisten muksuja. Minun lyyliäni täytyy komentaa, jos itse en hoksaa tai ole paikalla. Minusta ne tilanteet kasvattavat lasta enemmän kuin se, että äiti on kaikkivoipaisesti paikalla. Samalla hän oppii kunnioittamaan toisia aikuisia.
Ennen tässä on ollut paremmin. Kaikki, koko lapsen sosiaalinen yhteisö on kasvattanut lasta. Yhteisössä on opittu yhteiset säännöt ja niiden merkitys. Sosiaalistuminen kehittyy ryhmässä. On hyvä, että osataan perheessä olevat säännöt, mutta pitäisi mieltää myös säännöt jotka ovat olemassa perheen ulkopuolella.

 
vieras
Monet lapset saa kotona tehdä mitä lystää eikä leluistakaan pidetä hyvää huolta, joten eivät lapset eikä vanhemmat tiedä, miten kylässä pitäisi käyttäytyä. Kyllä kyläpaikan rajat pitää tehdä selväksi, jos omat vanhemmat ei siihen pysty niin sitten vaan täytyy komentaa itse. Kyllä mä komennan vieraita, jos tyhmyyksiä tehdään, ja varsinkin jos kiusataan. Ei vaan tuu kutsuttua sellaisia perheitä kylään kovin pian uudestaan.
 
Salama McQueen
Tottakai saa. Jos omat vanhemmat eivät huomaa/halua huomata, uskallan kyllä komentaa. Mutta teen sen kyllä ihan hienovaraisesti. ;) Ja mun omiani on jopa suotavaa komentaa, jos en satu tajuamaan (normaalisti kyllä kuljen perässä kuin haukka). =)
 
Itse en mielelläni toisten lapsia komentele, mutta omani pyrin pitämään ruodussa. Tosin joskus olen naapurin lapsia komentanut (vaikka äiti on vieressä) sillä esim. ikkunoiden kivittäminen ei kuulu meillä sallittuihin hommiin :D Minulle jotenkin tulee syyllinen olo toisten lasten komentamisesta jos oma vanhempi on siinä paikalla. Mutta itseäni ärsytti suunnattomasti kun meillä oli lapseton pariskunta kyläilemässä ja he käskyttivät ja komensivat meidän mukuloita, vaikkei lapset tehneet mitään meillä ei sallittua (kunhan leikkivät ja peuhasivat keskenään ja syödessä napsivat sormin pöydälle tippunutta ruokaa). Tuli vaan mieleen silloin että odottakaapas vaan, kun itsellä on lapsi niin ei niin "nuhteettomasti" voi elää.
 

Yhteistyössä