Ongelmia naapurin/vuokranantajan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmuliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28516839]Mun naapurilla on viinakaappi pullollaan kaikkea ihanaa ja todella itsekästä kun se juo vaan ne kaikki yksin. Toisella on taas aivan järjettömän komea mies jota omii itselleen vaikka miten se olis häneltä mitenkään pois jos sitä vähän lainaisin :/[/QUOTE]

Olin jo valmiiksi hyvällä tuulella tänään mutta tämä räjäytti potin lopullisesti - kiitos tästä! :)

[QUOTE="Vieras";28517176]Toisekseen, vuokraaminen on bisnestä, jossa yritetään hankkia sijoittamalleen rahalle paras tuotto. Se tuotto rapisee aika nopeasti kun aletaan sille vuokralaiselle ostelemaan ensin niitä hiekkalaatikoita, sitten liukumäkiä, keinuja, trampoliineja, mattotelineitä, leikkimökkejä yms... Ensimmäisen asunnon kanssa tein sen virheen, että tein kaikennäköistä remppaa kunnossa olevaan asuntoon, kun vuokralainen halusi välillä uudet tapetit, maalia kattoon yms. Noille pyynnöille ei tullut sitten loppua. Lopuksi olisi pitänyt vaihtaa keittiön kalusteet, jotka oli viisi vuotta vanhat, mutta eivät miellyttäneet silmää. Tähän en suostunut ja vuokralainen lähtikin alle puolen vuoden tuosta. Sen jälkeen olen tehnyt vain sellaiset asiat, jotka oleellisesti vaikuttaa viihtyvyyteen.[/QUOTE]

Nimenomaan. Oma elintasoni ei ole mitenkään riippuvainen saamistani vuokratuloista, se on pelkkää ekstraa mutta siitäkään huolimatta en panosta asuntoon yhtään enempää kuin sen, mitä ns. perustason käyttömukavuus ja asumisviihtyvyys vaativat.

Meidän naapuri grillaan jotaki hyvän tuoksuista tuolla... taidanki mennä sille sanomaan, että sen pitää tarjota meille myös koska mulle tulee muuten pahamieli ja nälkäki alkaa kurista kun sitä haistelee.. samalla kerron sille, että sen pitää ostaa meidänki pihalle kesäkukkia kun muuten mulla tulee pahamieli.

[QUOTE="VIERAS";28517905]Meidän naapuri grillaan jotaki hyvän tuoksuista tuolla... taidanki mennä sille sanomaan, että sen pitää tarjota meille myös koska mulle tulee muuten pahamieli ja nälkäki alkaa kurista kun sitä haistelee.. samalla kerron sille, että sen pitää ostaa meidänki pihalle kesäkukkia kun muuten mulla tulee pahamieli.[/QUOTE]

Hitto, mekin asutaan luhtitalossa jossa alimassa kerroksessa asuvalla on oma piha johon mahtuu aurinkotuoli ja sinne paistaa aurinko, taidankin mennä sinne arskaa ottamaan, tuskin sitä haittaa jos meen ellei se oo joku tosi itsekäs ja epäinhimillinen :/

[QUOTE="mimmuliini";28516896]On meillä kyllä leluja ja lapset niillä leikkivät, mutta on varmasti ihan luonnollista, että niitä kiinnostaa enemmän, kun naapurin lapset onnessaan kiljuvat keinuissa ja liukumäessä ja trampoliinissa. Meillä ei oo luonnollisestikaan ole varaa alkaa kerralla tätä pihaa samanlaisilla laitteilla kalustamaan, kun muussakin kämpässä on vielä paljon hommaa.[/QUOTE]

Mene hyvä immeinen kauppaan ja osta samanlaiset. On toinenkin vaihtoehto, muuta semmoiseen paikkaan missä tuollaiset vehkeet on.

[QUOTE="vieras";28517928]Hitto, mekin asutaan luhtitalossa jossa alimassa kerroksessa asuvalla on oma piha johon mahtuu aurinkotuoli ja sinne paistaa aurinko, taidankin mennä sinne arskaa ottamaan, tuskin sitä haittaa jos meen ellei se oo joku tosi itsekäs ja epäinhimillinen :/[/QUOTE]

Joo ja marja aikaan voi syödä naapurin penkistä mansikat ja muut marjat ja tietty salaatit ja persiljat sun muut.. jos omalla pihalla kasvaa vaan nokkosia :)

Ei minullekaan tulisi mieleenkään olla missään tekemisissä vuokralaisemme kanssa vaikka asuisimmekin lähekkäin. Vuokrasopimuskin tehtiin vuokranvälitysfirman kautta ja ainoa kontaktit on ollut jääkaapin ja tiskarin hajoamisen jälkeen. Vuokrat ovat tulleet ajallaan joten aihetta "seurusteluun" ei ole ollut kuin kodinkoneiden särkymiset.

Asumme kaukana muista ihmisistä ja kutsummekin kotiimme hyvin rajoitetusti ihmisiä. Minulla ei ole tarvetta ylenmääräiseen sosiaaliseen elämään. Viihdymme ihan näin keskenämme. Minulle olisi kauhistus aidan takana seuraa kerjäävä ja kaveeraamaan pyrkivä naapuri. Naapuruudella ei vielä pääse kaveriksi, ystävästä puhumattakaan. Se ei ole riittävä yhdistävä tekijä.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
[QUOTE="mimmuliini";28517116]Oho! Minä ainakin haluan puhdistaa matot kunnolla. Lapset kantaa ulkoa hiekkaa ja soraa ja muuta paskaa. Mattoteline on ihan välttämätön asia mun mielestä.[/QUOTE]

Ei nykyään suositella mattojen tamppaamista, vaan imurointia, ja joskus pesua. Pöly vaan menee syvemmälle mattoon tampatessa.

[QUOTE="VIERAS";28517905]Meidän naapuri grillaan jotaki hyvän tuoksuista tuolla... taidanki mennä sille sanomaan, että sen pitää tarjota meille myös koska mulle tulee muuten pahamieli ja nälkäki alkaa kurista kun sitä haistelee.. samalla kerron sille, että sen pitää ostaa meidänki pihalle kesäkukkia kun muuten mulla tulee pahamieli.[/QUOTE]

Eikun paljon parempi olisi jos jäisit vaan tuijottamaan aidan taakse hiljaa kieli pitkällä kuolaten, vähän niinkuin ap:n lapset tuijottaa niitä naapurin lapsia kun ne leikkii trampoliinilla.

Miten sen mattotelineen saaminen auttaisi lapsia kääntämään katseensa sieltä naapurin pihasta siihen teidän nokkospehkoon? Minusta kun lasten leikki mattotelineessä ei tuo iloa, vain väliin jääneitä sormia.

[QUOTE="sasa";28518013]Ei minullekaan tulisi mieleenkään olla missään tekemisissä vuokralaisemme kanssa vaikka asuisimmekin lähekkäin. Vuokrasopimuskin tehtiin vuokranvälitysfirman kautta ja ainoa kontaktit on ollut jääkaapin ja tiskarin hajoamisen jälkeen. Vuokrat ovat tulleet ajallaan joten aihetta "seurusteluun" ei ole ollut kuin kodinkoneiden särkymiset.

Asumme kaukana muista ihmisistä ja kutsummekin kotiimme hyvin rajoitetusti ihmisiä. Minulla ei ole tarvetta ylenmääräiseen sosiaaliseen elämään. Viihdymme ihan näin keskenämme. Minulle olisi kauhistus aidan takana seuraa kerjäävä ja kaveeraamaan pyrkivä naapuri. Naapuruudella ei vielä pääse kaveriksi, ystävästä puhumattakaan. Se ei ole riittävä yhdistävä tekijä.[/QUOTE]

Ehkäpä tämä on juuri sitä suomalaista jurottamista? Täällähän nimittäin on se hyvä puoli, että jos ei hyvien naapuruussuhteiden arvoa ymmärrä, voi mennä kauemmas metsään asumaan. Ja ehkäpä naapurin ei tarvitsisi kerjätä, jos normaali kanssakäyminen olisi luontevaa, eikä oltaisi niin saakelin rajattomia puolin ja toisin, että jos antaa pikkusormen, niin seuraavaksi tarvitaankin kirvestä. Kun ollaan kulttuurisesti riittävästi kanssakäymisissä, ne säännötkin ovat hallussa. En ymmärrä, kuka nykyaikana on sitä mieltä, että niitä ei tarvita tässä maassa, jossa kuitenkin valtaosa väestöstä ei enää asu maalla? Toki on ymmärrettävää, että jurottaja menee vielä pahemmin takalukkoon, kun täytyy pitää niistä taloudellisista suhteistakin huoli niin visusti, että on pakko teeskennellä ettei naapuria ole olemassa. Mutta ei se minusta kyllä mitään hienoa ole, vaan sääli.

Onhan tuossa ihan aito ongelma, että lasten täytyy katsella aidan takuista ihanuutta. Meidät on lajina ohjelmoitu laumansisäiseen kanssakäymiseen, ja lapsille on kova paikka opetella noin kovassa koulussa mököttäjäyhteiskunnan vaatimuksia, kun niitä ihanuuksia hierotaan koko ajan kaikkiin aisteihin. Ihan lasteni takia katselisin aloittajana nopeasti toista kortteeria.

Itse asiassa olen yksityisyyden ystäviä ja asun 200 metrin päässä naapureista. Mutta koska täällä on niin helppoa vetäytyä niin halutessaan, niin ollaan myös tekemisissä eikä kukaan vaikuta kärsivältä. Siksipä on vaikea ymmärtää ettei kaupunkilaiset ymmärrä miten ahdistuneelta se reviirinpito tänne etäämmäs vaikuttaa. Oli lapsuudessani meidänkin uima-altaassa naapurin pojat aina riehumassa niin, että olohuoneessakin oli matto märkä. Mutta äiti oli tyytyväisen näköinen ja syötti niille vielä makkaraa päälle. En tiedä onko tämä puoli suomalaisuutta kadonnut kokonaan - mutta äitini tapauksessa se ei enää edes ollut maalaisuutta, vaan tehdasköyhälistön lapsen sopeutuneisuutta toisten ihmisten läheisyyteen. Nyt tuntuu, että mökökylän hämäläisiä on joka paikka täynnä.

[QUOTE="Mie";28518389]Eikun paljon parempi olisi jos jäisit vaan tuijottamaan aidan taakse hiljaa kieli pitkällä kuolaten, vähän niinkuin ap:n lapset tuijottaa niitä naapurin lapsia kun ne leikkii trampoliinilla.[/QUOTE]

Joo tosi hyvä idea :D mennään lasten kanssa (4kpl) riviin seisomaan tonne naapurin aidan viereen seuraavaksi kun naapurit taas grillaa seisotaan pituus järjestyksessä aidan vieressä ihan hiljaa ja vaan tuijotetaan sinne niiden terassille :laugh: asutaan siis rivarissa jossa on matala puuaita välissä... jos ne ei siitä tajua, että ruokaa pitää tarjota myös naapurille niin ei sitte mistää ;)

Ap on nyt selkeästi kertonut käsityksensä sosiaalisesta naapurusto käyttäytymisestä sekä näkemyksestään ystävällisyydestä ja jurottamisesta. Mikä on se sosiaalisuuden ja ystävyyden osoitus, jonka ap:n perhe tarjoaisi naapurille vastavuoroisesti? Kun kovin kuulostaa vaatimukset olevan vain sitä, että kuinka heitä kohtaa kuuluisi käyttäytyä ollakseen ystävällinen.

Ehkäpä tämä on juuri sitä suomalaista jurottamista? Täällähän nimittäin on se hyvä puoli, että jos ei hyvien naapuruussuhteiden arvoa ymmärrä, voi mennä kauemmas metsään asumaan. Ja ehkäpä naapurin ei tarvitsisi kerjätä, jos normaali kanssakäyminen olisi luontevaa, eikä oltaisi niin saakelin rajattomia puolin ja toisin, että jos antaa pikkusormen, niin seuraavaksi tarvitaankin kirvestä. Kun ollaan kulttuurisesti riittävästi kanssakäymisissä, ne säännötkin ovat hallussa. En ymmärrä, kuka nykyaikana on sitä mieltä, että niitä ei tarvita tässä maassa, jossa kuitenkin valtaosa väestöstä ei enää asu maalla? Toki on ymmärrettävää, että jurottaja menee vielä pahemmin takalukkoon, kun täytyy pitää niistä taloudellisista suhteistakin huoli niin visusti, että on pakko teeskennellä ettei naapuria ole olemassa. Mutta ei se minusta kyllä mitään hienoa ole, vaan sääli.

Onhan tuossa ihan aito ongelma, että lasten täytyy katsella aidan takuista ihanuutta. Meidät on lajina ohjelmoitu laumansisäiseen kanssakäymiseen, ja lapsille on kova paikka opetella noin kovassa koulussa mököttäjäyhteiskunnan vaatimuksia, kun niitä ihanuuksia hierotaan koko ajan kaikkiin aisteihin. Ihan lasteni takia katselisin aloittajana nopeasti toista kortteeria.

Itse asiassa olen yksityisyyden ystäviä ja asun 200 metrin päässä naapureista. Mutta koska täällä on niin helppoa vetäytyä niin halutessaan, niin ollaan myös tekemisissä eikä kukaan vaikuta kärsivältä. Siksipä on vaikea ymmärtää ettei kaupunkilaiset ymmärrä miten ahdistuneelta se reviirinpito tänne etäämmäs vaikuttaa. Oli lapsuudessani meidänkin uima-altaassa naapurin pojat aina riehumassa niin, että olohuoneessakin oli matto märkä. Mutta äiti oli tyytyväisen näköinen ja syötti niille vielä makkaraa päälle. En tiedä onko tämä puoli suomalaisuutta kadonnut kokonaan - mutta äitini tapauksessa se ei enää edes ollut maalaisuutta, vaan tehdasköyhälistön lapsen sopeutuneisuutta toisten ihmisten läheisyyteen. Nyt tuntuu, että mökökylän hämäläisiä on joka paikka täynnä.
Ja kaupunkilaisena mä ymmärrän tuon, että maaseudulla asuva ei välttämättä ymmärrä. Kun se oma reviiri on täällä niin paljon pienempi, niin sen haluaisi säilyttää omana eikä jakaa sitä muiden kanssa. Kaupungeissä asuvilla on yleensä sukulaisensa, ystävänsä, harrastuksensa, työnsä ja työkaverinsa, joiden kanssa kaikki sosiaaliset tarpeet täyttyvät. Ei tarvitse ottaa vielä naapureitakin siihen mukaan. Koti on paikka, jossa halutaan olla rauhassa ja jonne itse päätetään, ketä sinne kutsutaan ja milloin. Kaupungissa vieraita ihmisiä on koko ajan niin sun iholla, että sen pienen oman reviirinsä tarvitsee, jotta ei tule ihan hulluksi :)

Se joka ketjun aloitti, ei ymmärrä että hänen naapurinsa ei ole "normaali naapuri" vaan vuokranantaja. Uskoisin että läytös olisi sitä kaivattua inhimillistä ja yhteisöllistä mikäli molemmat olisi samalla viivalla mutta näin itsekin olen oppinut -karvaiden kokemusten jälkeen- että vuokralaisten kanssa ei kannata kaveerata. Varsinkin nuorilla on kummallinen käsitys että kun sinulla on varaa olla vuokranantaja niin on varaa sitten mihin vaan.

Absurdein lause viestiketjussa oli jopa toivomus lastenhoitoavusta! Jessus!

Mitä jos kitket nokkoset, pidätte nurmikon lyhyenä ja siistinä. Ja sitten ostat ilmojen lämmetessä lapsille pihalle kahluualtaan, ja liukumäkiäkin saa halvalla. Lisäksi palloja joita voi pihalla potkia, lasten kottikärryjä ja muita pihaleluja, ja jos on vaikk puita, niin oksaan keinu.

Meidän kesämökin piha oli täysin karu, mutta emme sinne alkaneet väsäämään mitään kiinteitä leikkisysteemejä, vaan noita em. juttuja. Ja hyvin ovat pojalle kelvanneet jo pari kesää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28518662:
Ja kaupunkilaisena mä ymmärrän tuon, että maaseudulla asuva ei välttämättä ymmärrä. Kun se oma reviiri on täällä niin paljon pienempi, niin sen haluaisi säilyttää omana eikä jakaa sitä muiden kanssa. Kaupungeissä asuvilla on yleensä sukulaisensa, ystävänsä, harrastuksensa, työnsä ja työkaverinsa, joiden kanssa kaikki sosiaaliset tarpeet täyttyvät. Ei tarvitse ottaa vielä naapureitakin siihen mukaan. Koti on paikka, jossa halutaan olla rauhassa ja jonne itse päätetään, ketä sinne kutsutaan ja milloin. Kaupungissa vieraita ihmisiä on koko ajan niin sun iholla, että sen pienen oman reviirinsä tarvitsee, jotta ei tule ihan hulluksi :)

Onhan se noinkin, olen asunut kaupungissakin. Mutta ei mun englantilaisilla naapureilla ollut yhtään sen vähempää ihmisiä iholla pitkin päivää, vaan siellä muukalainen otettiin ihan toisella tapaa piireihin, ja heti tunsi kuuluvansa johonkin. Tuli tunne, että toiset näkivät vaivaa ottaakseen huomioon ja auttaakseen sopeutumaan. Ja kerran kuussa vielä mentiin niiden työkavereiden kanssa koko päiväksi pubiin. Eikä kukaan vaikuttanut ahdistuvan. Mutta siellähän ei myöskään ketään haitannut irrallaan juoksevat koirat tai kaupungin nurmella laukkaavat hevoset. Juotetaanko sikäläisille rauhoittavia vesijohtovedessä?

[QUOTE="mimmuliini";28517116]Oho! Minä ainakin haluan puhdistaa matot kunnolla. Lapset kantaa ulkoa hiekkaa ja soraa ja muuta paskaa. Mattoteline on ihan välttämätön asia mun mielestä.[/QUOTE]

Imurointi on nykyään tehokkain tapa puhdistaa matot. Ulos kantaminen ja tamppaaminen tehdään nykyään vain sen ulkoa tulevan tuoksun takia. Puhtaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Ennen imureita, kun vielä lakaistiin, niin silloin tamppaamalla saikin enemmän hiekkaa ja tomua pois matoista, mutta se ei päde enää nykypäivänä.

Yhteistyössä