Ongelmia naapurin/vuokranantajan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmuliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mimmuliini";28520517]En tiedä, onko naapuri varsinaisesti kieltänyt lapsia leikkimästä meidän lasten kanssa. Mutta selvästi vanhemmat ovat jotain meistä sanoneet, koska naapurin lapset eivät ole lähestyneet meidän lapsia juuri mitenkään. Mielestäni sekin on tosi omituista, koska normaalisti lapset automaattisesti ovat uteliaita jos naapuripihalle muuttaa kaksi samanikäistä lasta. Vanhempien oma suhtautuminen meihin on ollut aika viileää aina kun ollaan oltu pihalla yhtä aikaa. Tässä muutama esimerkki: eivät aina edes tervehdi, välttävät katsekontaktia, eivät edes reagoineet mitenkään kun pienempi poika poltti jalkansa nokkospuskassa ja alkoi itkeä ihan hysteerisenä ja minä olin juuri silloin käymässä sisällä ja syöksyin kiireellä ulos, niin naapurit vain olivat kuin eivät olisi koko lasta huomanneetkaan vaikka toinen huutaa aivan hädissään. Lapset ovat kyllä selvästi enemmän katselleet meidän pihalle, mutta eivät ole tulleet kertaakaan juttelemaan. Uskon siis, että heille on jotain meistä sanottu, koska yleensä lapset on sen verran kiinnostuneita uusista asioista ja ihmisistä, että tulevat kyllä tutkimaan ja ihmettelemään. Ihan niin kuin meidänkin lapset kiinnostuneina ovat katselleet naapurin pihalle, enkä minä siitä heitä aio torua tai kieltää. Miksi kieltäisin? Sehän on ihan luonnollista lapsilta olla uteliaita.

Ja korostan taas sitäkin, että en ole missään vaiheessa sanonut, että naapurin täytyisi ostaa meidän pihalle mitään samoja vempeleitä kuin heidän pihalla. Hiekkalaatikko ja mattoteline olisivat mielestäni olleet ihan kiva ja mukava lisä, eikä edes mitään hirveän kalliita, ja ne voisi jättää ihan hyvin tähän senkin jälkeen kun me tästä muutamme. Me emme ala tähän hiekkalaatikkoa tekemään, kun emme tiedä vielä yhtään kuinka kauan tässä asumme. Mattotelineestä en vielä tiedä, ehkä me sitten pärjätään ilman.[/QUOTE]
On erittäin mahdollista, että naapurisi on vain opettanut lapsiaan, että toisten pihoille ei mennä. Ja vaikka naapurisi omistaakin myös sinun pihasi, niin vuokrasopimuksen perusteella se kuuluu teille eikä enää hänen lapsilleen. Jos siinä asunnossa on asunut aiemmin esim naapurisi sisarus tai muu heille tuttu henkilö, lapset ovat saattaneet juoksennella pihasta toiseen ihan luvan kanssa. Mutta te olette nyt uusia ja vieraita ihmisiä, joten täytyyhän niille lapsillekin opettaa, että ilman lupaa ei ole asiaa teidän pihallenne.

Mutta joo, kysy naapurilta, voisivatko hänen lapsensa tulla teille leikkimään. Näin lapsesi saavat naapurin lapsista leikkikavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28520501:
No hyvänen aika!!! Kutsu ne lapset teille leikkimään.

*muoks* Mä olen koko ajan tulkinnut sun kirjoituksesi niin, että kyse on niistä tavaroista, joita naapurin pihalla on eikä niistä naapurin lapsista. Olet puhunut mattotelineistä ja hiekkalaatikoista, jotka sun mielestä naapurin pitäisi ostaa sulle. Olisit suoraan sanonut, että haluaisit ne naapurin lapset pihallesi :)

Kyllä ne tavaratkin tietysti isossa osassa ovat lasten mielessä. Erityisesti trampoliinista ja liukumäestä puhuvat jatkuvasti, ja niitä olisi kiva päästä testaamaan. Mutta totta kai ne naapurin lapsetkin kiinnostavat. Heidän kanssaan yhdessä lapset haluaisivat leikkiä. En minä oletakaan, että naapurit päästäisivät meidän lapsia keskenään heidän pihalle leikkimään, vaan nimenomaan YHDESSÄ heidän lasten kanssa. Mutta en minä sitä kiellä, etteikö ne tavarat houkuttelisi ihan yhtä paljon. Varmasti kuka tahansa, joka on joskus ollut lapsi voi kuvitella, miten kivalta joku trampoliini näyttää sellaiselle, joka ei ole koskaan trampoliinissa ollut.

Mutta jotta tämä ei nyt menisi ihan jankkaamiseksi, niin sanon vain, että loppujen lopuksi ei noilla naapureilla niin iso merkitys meidän elämässä ole kuin tästä ketjusta voisi päätellä. On meillä muutakin elämää kuin heidän pihojen kyttääminen. Harmittaa tietysti äitinä, kun en voi tarjota omille lapsille yhtä ihania asioita kuin naapurit, mutta sellaista se elämä on. Pitää mennä sillä mitä on. Ja en minä kantaani aio muuttaa, vaan mielestäni naapuri/vuokranantaja on melko sydämetön ihminen, kun ei anna meidän lasten leikkiä heidän lastensa kanssa tai muutenkaan ota kontaktia meihin. Tämä on vain minun mielipide asiasta tai ylipäätään tuollaisista ihmisistä. Itse en pystyisi tuollaiseen kylmyyteen. Minua kiinnostavat muut ihmiset ja lapset ja olen hyvin sosiaalinen ihminen. Totta kai minäkin haluan välillä omaa rauhaa ja yksityisyyttä, mutta minulta löytyy myös aina aikaa vaihtaa muutama sana naapureiden kanssa. :)

[QUOTE="vieras";28520521]Mun mielestä ap:n on nyt turha jankata miten HÄN haluaisi tutustua ja LAPSENSA surevat kun eivät pääse jne. Jokainen saa valita omassa kodissaan kenen kanssa viettää aikaa. Naapureihin ei ole pakko tutustua sen enempää ja varsinkin kun ette ole "tasavertaiset" naapurit toisen ollessa vuokralainen ja toisen vuokranantaja ymmärrän hyvin ettei naapurinne halua teihin sen kummemmin tutustua. Ystävältä/tuttavalta on hankalampi vaatia rahoja tai tiettyä käytöstä kuin ventovieraalta. Itse myös kiellän omia lapsiani tuijottamasta toisia (tai oikeastaan siirrän heidän huomionsa johonkin muuhun), sillä on mielestäni epäkohteliasta notkua aidalla tuijottamassa toisten leikkejä. Sinun äitinä pitäisi järjestää lapsillesi mielekästä tekemistä eikä odottaa naapurisi hoitavan sitä puolestasi.

En tiedä minne periferiaan ootte muuttaneet mutta luulis lähistöltä joku leikkipuisto löytyvän. Vie lapset sinne leikkimään ja laskemaan liukumäestä. Niin kaikki muutkin tekee, eikä vaadi naapuriltaan "osuutta" lapsilleen ostamistaan jutuista. Varmasti pystytte myös miehesi kanssa järjestämään omille lapsillenne jotakin kivaa tekemistä myös omalle pihallenne. Ajakaa nokkospuskat pois ja tilalle esim. huutonetistä keinu/liukumäki jotka voitte sitten ottaa muuttaessanne mukaan. Tai se trampoliini. Voithan tietenkin ehdottaa suostuisiko vuokranantaja ostamaan pihallenne esim. hiekkalaatikon jos maksaisitte korkeampaa vuokraa esim. loppuvuoden. Ilmaiseksi heillä ei ole mitään velvoitetta teidän pihaa kohentaa.[/QUOTE]
Aivan. Omakotitalossa, paritalossa ja rivitalossa toisen piha on osa asuntoa ja siten on epäkohteliasta kurkkia toisen kotiin. Sama kuin jos kävisi ikkunan takana kurkkimassa. On tietysti selvää, että aina ei voi olla näkemättäkään naapurissa tapahtuvia asioita, mutta ei ole kohteliasta jäädä tuijottamaan. Jos mä katson ikkunasta ulos, niin näen, mitä vastapäinen naapuri ikkunansa luona tekee. Mutta olisi epäkohteliasta, jos jäisin sitä pidemmäksi aikaa katselemaan.

Ja edelleen tuo on hyvin merkittävä asia, että naapureiden välillä on myös rahaan perustuva suhde.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28520563:
Aivan. Omakotitalossa, paritalossa ja rivitalossa toisen piha on osa asuntoa ja siten on epäkohteliasta kurkkia toisen kotiin. Sama kuin jos kävisi ikkunan takana kurkkimassa. On tietysti selvää, että aina ei voi olla näkemättäkään naapurissa tapahtuvia asioita, mutta ei ole kohteliasta jäädä tuijottamaan. Jos mä katson ikkunasta ulos, niin näen, mitä vastapäinen naapuri ikkunansa luona tekee. Mutta olisi epäkohteliasta, jos jäisin sitä pidemmäksi aikaa katselemaan.

Ja edelleen tuo on hyvin merkittävä asia, että naapureiden välillä on myös rahaan perustuva suhde.

Ei tuota meidän "aidan yli kurkkimista" voi mitenkään verrata ikkunasta kurkkimiseen, koska tuo piha tosiaan on erotettu hyvin matalalla aidalla, jonka yli lapsetkin pystyisivät loikkaamaan koska tahansa. Käytännössä se ei anna mitään yksityisyyttä kummallekaan, vaan ainoastaan on rajaa meidän puolet erilleen. En voi mitenkään estää lapsiani katselemasta naapurin pihalle, koska sinne näkee vaikka ei olisi sen aidan lähelläkään. Ja meidän lapset tosiaan leikkivätkin meidän pihalla omilla leluillaan, mutta naapurin touhut kiinnostavat myös, koska heillä on niin paljon kaikkia kiinnostavia tavaroita pihallaan. Minkä minä sille voin!

Ja pitää vielä mainita sekin, että tähän asuntoon oli muitakin hakijoita. Näytössä oli mm. vanhempi pariskunta sekä yksi lapseton pariskunta, jotka myös hakivat tätä asuntoa. En ymmärrä, miksei vuokranantaja valinnut heitä, jos kerran eivät halua mitään kontaktia naapureilta. Me ajateltiinkin, että nuo meidän lapset oli se valttikortti, minkä ansiosta saatiin tämä asunto. Että he nimenomaan etsivät tähän sellaista perhettä, jotka olisivat samassa elämäntilanteessa kuin he. Mutta olinpa ilmeisesti väärässä. En tiedä yhtään, miksi meidät tähän sitten valittiin.

Mun mielestä naapurin tuijottelu ei ole yhtään sen hyväksyttävämpää tai sallitumpaa oli aitaa tai ei. Oma piha on oma piha ja siellä pitäisi jokaisella olla oikeus olla rauhassa. Kai sä puutut siihenkin jos sun lapset tuijottais vaikka pyörätuolissa olevaa tai muuten persoonallisen näköistä ihmistä? Lapset saa olla uteliaita mutta vanhempien tehtävä on hillitä sitä niin, ettei tilanne mene yli. Kyllä mun lapset joskus katsoo kaihoten esim. puistossa jätskiä syövää lasta mutta en mä anna heidän mennä viereen tuijottelemaan ja kuolaamaan. Sitten keksitään äkkiä joku leikki ja lapset unohtaa jätskin nopeasti. Sun tehtävä on keksiä lapsillesi tekemistä. Tai jos se ei onnistu, niin yritä tosiaan saada siihen jokin tuijottelut estävä aita.

[QUOTE="mimmuliini";28520602]Ei tuota meidän "aidan yli kurkkimista" voi mitenkään verrata ikkunasta kurkkimiseen, koska tuo piha tosiaan on erotettu hyvin matalalla aidalla, jonka yli lapsetkin pystyisivät loikkaamaan koska tahansa. Käytännössä se ei anna mitään yksityisyyttä kummallekaan, vaan ainoastaan on rajaa meidän puolet erilleen. En voi mitenkään estää lapsiani katselemasta naapurin pihalle, koska sinne näkee vaikka ei olisi sen aidan lähelläkään. Ja meidän lapset tosiaan leikkivätkin meidän pihalla omilla leluillaan, mutta naapurin touhut kiinnostavat myös, koska heillä on niin paljon kaikkia kiinnostavia tavaroita pihallaan. Minkä minä sille voin!

Ja pitää vielä mainita sekin, että tähän asuntoon oli muitakin hakijoita. Näytössä oli mm. vanhempi pariskunta sekä yksi lapseton pariskunta, jotka myös hakivat tätä asuntoa. En ymmärrä, miksei vuokranantaja valinnut heitä, jos kerran eivät halua mitään kontaktia naapureilta. Me ajateltiinkin, että nuo meidän lapset oli se valttikortti, minkä ansiosta saatiin tämä asunto. Että he nimenomaan etsivät tähän sellaista perhettä, jotka olisivat samassa elämäntilanteessa kuin he. Mutta olinpa ilmeisesti väärässä. En tiedä yhtään, miksi meidät tähän sitten valittiin.[/QUOTE]
Mutta sä itse sanoit, että naapurin lapset eivät tuijottele teidän pihalle? Jos se onnistuu naapurin lapsilta, niin miksei teidän lapsilta? Ja juu, on selvää, että tilanne on sinun lapsillesi nyt uusi. Naapurisi lapsille se ei ole uusi vaan heitä on kehotettu olemaan katselematta, mitä te pihallanne teette. Kyllä mä muistan, kun muutin kerrostalosta rivariin. Mun silloin 5 v tyttöni oli ihan intopinkeänä katselemassa muiden pihoihin, mutta mun oli opastettava tyttöä, että se on epäkohteliasta. Ja kun oli vaan järjestelmällinen, niin lapsihan oppi. Kuopus on rivarissa asunut syntymästään lähtien ja oppi sen vuoksi asian helpommin kuin esikoinen.

Sitä on vaikea sanoa, miksi juuri teidät valittiin. Yleensä syy on se, että vuokralaiseksi valitaan se, joka on luotettavin vuokran maksaja. Ja mahdollisesti ne kaksi muuta etsivät asuntoa lyhyemmäksi aikaa tai kenties jollain niistä ei ollut luottotiedot kunnossa tms.

Muutitteko te kovin kaukaa tuohon asuntoon? Siis jäikö sun sukulaiset ja ystävät jonnekin kauas niin, että sulla ei ole nyt oikein muuta seuraa kuin oma perheesi? Jos näin, niin olisiko siellä jotain äiti-lapsikerhoa, muskaria tms, jossa voisit tutustua äiteihin ja lapsiin, jotka olisivat uusien kavereiden tarpeessa?

Vertaan sun tilannetta vaikkapa työpaikkaan. Jos pomo valitsee sinut avoinna olevaan tehtävään, ei se tarkoita että hän haluaisi ystävystyä kanssasi tai tutustua sinuun paremmin tai viettää kanssasi suuremmin aikaa edes työpaikalla, saatikka vapaalla. Hän kokee, että olet sopiva tehtävään.
Sama juttu tossa. Teidät on valittu sinne asumaan mutta ei kaveeraamaan. Jokaisella on oikeus yksityisyyteen. En tiedä oletko vielä niin nuori, että et ymmärrä sitä kunnolla. Lapsillekin on ihan hyvä opettaa että kaikkea ei voi saada. Aina on asioita jotka on toisella paremmin ja sen kanssa on opittava elämään. Itse voi sitten toimia niin, että saa elämäänsä haluamaansa suuntaan.

Ota vastuu lapsistanne, muuttakaa pois sieltä korvesta tai vaivautukaa menemään leikkipuistoihin. Ei meilläkään ole tramppaa eikö tule, mutta silti nuo muksut ovat sellaisessa riekkuneet. Mua vaan ärsyttää tuollainen uhriasenne.

[QUOTE="vieras";28520645]Vertaan sun tilannetta vaikkapa työpaikkaan. Jos pomo valitsee sinut avoinna olevaan tehtävään, ei se tarkoita että hän haluaisi ystävystyä kanssasi tai tutustua sinuun paremmin tai viettää kanssasi suuremmin aikaa edes työpaikalla, saatikka vapaalla. Hän kokee, että olet sopiva tehtävään.
Sama juttu tossa. Teidät on valittu sinne asumaan mutta ei kaveeraamaan. Jokaisella on oikeus yksityisyyteen. En tiedä oletko vielä niin nuori, että et ymmärrä sitä kunnolla. Lapsillekin on ihan hyvä opettaa että kaikkea ei voi saada. Aina on asioita jotka on toisella paremmin ja sen kanssa on opittava elämään. Itse voi sitten toimia niin, että saa elämäänsä haluamaansa suuntaan.[/QUOTE]

Kylläpä tämä mun ikä nyt vedetään tähän hanakasti mukaan. Kyse ei ole siitä, ettenkö ymmärrä yksityisyyttä. Ymmärrän toki! Ihmiset saavat tehdä elämällään ja omassa kodissa mitä huvittavat. Mutta lähinnä kummastelin tässä sitä, että miten maailma on muuttunut siitä kun itse olin nuori. Silloin naapuristo saattoi parhaimmassa (tai joillekin pahimmassa?) tapauksessa olla melkein kuin yhtä perhettä. Mun mielestä se oli kaikille osallisille ainoastaan plussaa. Lapsilla oli tekemistä, kavereita ja sosiaaliset taidot kehittyivät. Silloin ei vedetty niin rajusti rajaa siihen, että "nämä on minun tavaroita" ja "nämä sinun", vaan ihan hyvästä hyvyydestä jaettiin ja annettiin muillekin. Ei se ollut keneltäkään pois, jos naapurin lapsi käytti omaa keinua.

Ehkä tässä on kyse siitä, että naapuri on meidän vuokranantaja. Mun mielestä sillä seikalla ei ole mitään merkitystä. Ei sen rahan tarvitse välttämättä tehdä ihmisten välille mitään kuilua. Miksi tarvitsisi? Ei meillä ainakaan mitään taka-ajatuksia ole naapureita kohtaan, että saatais esim. jotain joustavuutta vuokranmaksuun sen avulla että opittas tuntemaan toisia. Miksi kaikki aina ajattelee ensimmäisenä kaikkia mahdollisia negatiivisia asioita?

Tietysti yritän opettaa lapsille, että kaikkea ei voi saada. He ovat vain tottuneet siihen, että muut ihmiset on ystävällisiä heitä kohtaan ja että muille voi mennä juttelemaan ilman että tarvitsee pelätä, että tulee torjutuksi. Haluan ehdottomasti, että he ovat yhtä avoimia ja uteliaita ja kiinnostuneita muista ihmisistä jatkossakin. Tietysti johonkin pitää vetää rajat, mutta en halua lapsistani kasvavan kyynisiä tai sosiaalisesti rajoittuneita.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28520629:
Mutta sä itse sanoit, että naapurin lapset eivät tuijottele teidän pihalle? Jos se onnistuu naapurin lapsilta, niin miksei teidän lapsilta? Ja juu, on selvää, että tilanne on sinun lapsillesi nyt uusi. Naapurisi lapsille se ei ole uusi vaan heitä on kehotettu olemaan katselematta, mitä te pihallanne teette. Kyllä mä muistan, kun muutin kerrostalosta rivariin. Mun silloin 5 v tyttöni oli ihan intopinkeänä katselemassa muiden pihoihin, mutta mun oli opastettava tyttöä, että se on epäkohteliasta. Ja kun oli vaan järjestelmällinen, niin lapsihan oppi. Kuopus on rivarissa asunut syntymästään lähtien ja oppi sen vuoksi asian helpommin kuin esikoinen.

Sitä on vaikea sanoa, miksi juuri teidät valittiin. Yleensä syy on se, että vuokralaiseksi valitaan se, joka on luotettavin vuokran maksaja. Ja mahdollisesti ne kaksi muuta etsivät asuntoa lyhyemmäksi aikaa tai kenties jollain niistä ei ollut luottotiedot kunnossa tms.

Muutitteko te kovin kaukaa tuohon asuntoon? Siis jäikö sun sukulaiset ja ystävät jonnekin kauas niin, että sulla ei ole nyt oikein muuta seuraa kuin oma perheesi? Jos näin, niin olisiko siellä jotain äiti-lapsikerhoa, muskaria tms, jossa voisit tutustua äiteihin ja lapsiin, jotka olisivat uusien kavereiden tarpeessa?

Kyllä naapurin lapsetkin tänne päin katselevat välillä, mutta eivät kuitenkaan ota kontaktia. Mun mielestä sekin on luonnotonta. Ei minunkaan lapseni mitenkään häiriöksi ole tai seiso päivät pitkät naapurin pihaa tuijottamassa. Mutta kun naapurit pomppii trampoliinissa ja kiljuvat ja riehuvat, niin totta kai se kiinnostaa ja sitä katsotaan, kun ei tuossa mitään näköestettäkään ole! En aio siitä torua, että "Hyi hyi, ei saa katsoa!". Samalla jatketaan toki omiakin leikkejä, mutta ei tuota naapureiden ilonpitoa voi olla huomaamattakaan. Sen takia tuohon pitäisikin saada parempi aita, joka antaisi sitä yksityisyyttä enemmän. Jos naapureita meidän "tuijottaminen" haittaa, niin varmaan alkaakin tuohon uuden aidan tekemään!

Tämä kaupunginosa on meille uutta aluetta. Lähistöllä ei asu ketään tuttuja, ja mielelläni haluaisin täältä uusia kavereita. Tämä on kuitenkin aika harvaanasuttua omakotitaloaluetta, eikä täällä ole yhtään leikkipuistoa lähellä. On meillä lasten kanssa kerhoja ja harrastuksia paljonkin, mutta näin kesän kynnyksellä toki suurin osa ajasta menee juurikin tuossa pihalla touhutessa.

Kyllä se teidän vuokranantaja/vuokralainen -suhde on tosi iso asia tossa. Mä en ymmärrä miten et itse nää sitä. Kyllä mun on itsekin esim. työpaikalla helpompi kaveerata "saman tasoisten" työkavereiden kanssa kuin pomon. Ja varsinkin toisinpäin, esimies joutuu aina miettimään miten alaisiaan kohtelee.

Koita nyt vaan suunnata ne ajatukset muualle ja antaa naapurin elää omaa elämäänsä.
Etsikää jokin leikkipuisto, siellä varmasti tutustutte muihin lapsiin (ja vanhempiin) ja saatatte saada kutsuja heidän pihoilleen leikkimään.

No kyllä mä kutsuisin naapurin lapset meidän pihalle, jos aidan takana trampoliinia kyttäisivät. Omatkin lapset saisivat seuraa, win-win.

Vuokralaisen pihalle en leluja ostelisi, nurmikonsiemenet ja ruohonleikkurin voisin tarjota käyttöön.

[QUOTE="mimmuliini";28520727]Kyllä naapurin lapsetkin tänne päin katselevat välillä, mutta eivät kuitenkaan ota kontaktia. Mun mielestä sekin on luonnotonta. Ei minunkaan lapseni mitenkään häiriöksi ole tai seiso päivät pitkät naapurin pihaa tuijottamassa. Mutta kun naapurit pomppii trampoliinissa ja kiljuvat ja riehuvat, niin totta kai se kiinnostaa ja sitä katsotaan, kun ei tuossa mitään näköestettäkään ole! En aio siitä torua, että "Hyi hyi, ei saa katsoa!". Samalla jatketaan toki omiakin leikkejä, mutta ei tuota naapureiden ilonpitoa voi olla huomaamattakaan. Sen takia tuohon pitäisikin saada parempi aita, joka antaisi sitä yksityisyyttä enemmän. Jos naapureita meidän "tuijottaminen" haittaa, niin varmaan alkaakin tuohon uuden aidan tekemään!

Tämä kaupunginosa on meille uutta aluetta. Lähistöllä ei asu ketään tuttuja, ja mielelläni haluaisin täältä uusia kavereita. Tämä on kuitenkin aika harvaanasuttua omakotitaloaluetta, eikä täällä ole yhtään leikkipuistoa lähellä. On meillä lasten kanssa kerhoja ja harrastuksia paljonkin, mutta näin kesän kynnyksellä toki suurin osa ajasta menee juurikin tuossa pihalla touhutessa.[/QUOTE]

Ujoja lapsia, puolin ja toisin? Ehkä kaipaavat rohkaisua tutustumiseen. :)

pakko avautua vanhaan ketjuun..menee vuokraisäntään hermot. lupaa tulla hoitamaan asioita, jotka tärkeitä että talo (on siis oktalo) pysyy kunnossa, sovitaan milloin tulee mutta kun pitäisi tulla, ei näy, ei kuulu. jättää ilmoittamatta ettei tulekaan. kun kysyy miksei tullut, kyselee että mikä kiire asioilla? No ei oo kiire, ei oo mun pussista pois jos jotain menee rikki ja ammattilainen tulee korjaamaan. Mutta se kun aikuinen ihminen ei ilmoita ettei pääsekään tulemaan.

Vaikka aloitus olikin jo monta vuotta vanha, oli pakko lukea kaikki sivut läpi, sen verran järkytti aloittajan asenne.

Voiko oikeasti kukaan ajatella, että naapuri, olipa sitten vuokranantaja tai ihan tavan naapuri, olisi velvollinen "ystävystymään" ap:n kanssa. Varsinkin kun motiivina on selkeä hyväksikäyttö.

Ap opettaa lapsensa, että jos meillä ei ole varaa hankkia liukumäkeä, mennään laskemaan naapurin mäellä. :eek: Kuinka kukaan voi opettaa lapsilleen noin röyhkeää hyväksikäyttöä ja sinnikkäästi jankata sitä ystävystymiseksi. o_O

Yhteistyössä