Pitääkö naapurin vauva päiväunin aikaan muitten olla hipihiljaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta syttyy sota
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei tarvitse ja normaalielämää voi viettää. Toisaalta jos tiedossa on jokin tietty kellonaika, niin naapurisovun vuoksi en sirkkelöisi, poraisi seiniä yms. kyseisenä aikana. Muistan kyllä miten lähettelin naapurustoon murhanhimoisia ajatuksia, kun joku metelöi ja vauva heräsi juuri nukahdettuaan.
Mutta ei siis voi vaatia, kuitenkin laiha sopu on sina parempi kuin lihava riita. Pyydä naapuri kahville ja keskustelkaa aiheesta, kompromissi?

On ihan turha ajatella asiaa periaatteen kannalta tyyliin "ja minähän teen omalla pihallani mitä lystään", jos naapurin huomioonottamisesta on oikeasti vain pieni vaiva itselle. Jos on suunnilleen se ja sama, kiljuvatko omat lapset sisällä vai ulkona seuraavan tunnin, niin miksei niitä voi sisälle laittaa tai lähteä vaikka pyöräilemään jätskikiskalle? Normaali naapuri muistaa ystävällisyyden ja jättää kenties nurmikkonsa leikkaamatta samaan aikaan teidän grillijuhlien kanssa.

Mulla oli tapana jättää matot hakkaamatta tai klapikone käynnistämättä, jos näin naapurin vauvan nukkumassa pihalla. Harmi kyllä naapuri ei myöhemmin mun lapseni unta kunnioittanut, vaan laittoi saakelin kovaääniset koiransa pihalle huutamaan milloin tahansa ja eli muutenkin kuin olisi ainoa asukas koko maailmassa. Perustelu oli, että jokainen pitäköön huolen omasta elämästään. Otettiin sitten mekin käyttöömme sama asenne ja nyt on pihallamme tän itsekkään naapurin rajalla korkea liiteri ja monta kuutiota polttopuuta "maisemaa pilaamassa". Pidettiin siis mekin huolta vain itsestämme, eikä piitattu tän naapurin pihan viihtyvyydestä, koska niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Tavoitteesi hyvästä naapuruudesta olisi ihanne; kaikille tilaa ja naapuria kunnioittaen. Niin minäkin toimin ja yhtä lailla opin, että olen tavoitteitteni kanssa yksin naapurustossamme. Ei ketään kiinnosta miltä muista tuntuu ja senpä vuoksi puolensa on vaan pidettävä. Ja mielestäni on kohtuutonta vaatia lasten päiväunien ajaksi, kesäaikaan, naapuruston hiljaisuutta. Yleensä takana on huonoja käytännön ratkaisuja eli tässäkin tapauksessa työnnetäänkö vaunut naapurin rajalle kiinni tai onko lasten kahluuallas tontin rajassa kiinni? Voitaisiinko yhdessä miettiä, että jos sä laitat vauvasi nukkumaan tuohon kohtaan ja mä laitan lapseni huutamaan tuohon kohtaan mahduttaisko sitten kaikki samaan yhtiöön asumaan? Vai voisko muut naapurit tulla vastaan siinä, että kahluualas olisi yhteisellä piha-alueella kuin meidän takapihalla? Jnejne.

Meillä nukkui viime kesänä vauva rivitalossa pihalla ja naapurin lapseton nuorimies joka teki remonttia osasi huomioida tilanteen oikein hyvin. Kurkkasi aina aidan yli ennen kuin käynnisti sirkkelin ja jos oli vauva nukkumassa tuli sanomaan siitä ja sain vietyä vauvan etupihalle nukkumaan (missä sirkkelin ääni ei häirinnyt). Ruohonleikkurinkin kanssa oli tosi varovainen kunnes totesin että se ei häiritse yhtään ja vauva vain nukkuu paremmin hurinassa.
Samoin olen myös itse yrittänyt katsoa milloin toisessa naapurissa vauva nukkuu pihalla ja pitää omien lasten melutason sen mukaisena (eli hiljaisena). Olemme valinneet rivitalossa elämisen ja nämä nyt ovat pieniä asioita jotta naapurisopu pysyy hyvin yllä.

Niin ja tänä kesänä siirsin taaperon sisälle nukkumaan heti alkukesästä (ei ollut ikinä ennnen nukkunut vain vaunuissa) koska on todella herkkä uninen ja herää helposti. Ei ole mun mielestä kohtuullista että toisenkin kesän odottaisin naapureita huomioimaan meidän pienintä kun ovat jo yhden kesän niin tehneet.

ei tarvitse, mutta ymmärrän naapuriasi jos kyseessä on oikeasti uniherkkä mukula. omat penskani ovat oppineet nukkumaan melussa kuin melussa, ovat tulleet äitiinsä että työnäänet saavat nukahtamaan työnääressä on hyvä nukkua.
ystäväni lapsi oli sitten toista maata vaikka yritettiin "opettaa" melussa nukkumaan. Piti olla kuin kusisukassa hänen päiväuniensa aikaan ja se oli oikeasti vittumaista.

Niin ja tänä kesänä siirsin taaperon sisälle nukkumaan heti alkukesästä (ei ollut ikinä ennnen nukkunut vain vaunuissa) koska on todella herkkä uninen ja herää helposti. Ei ole mun mielestä kohtuullista että toisenkin kesän odottaisin naapureita huomioimaan meidän pienintä kun ovat jo yhden kesän niin tehneet.

Tiedätkö... ihmisille on kiva olla mukava ja huomioonottava asioissa, joissa ei edes tarvitsisi, kun ne ei pidä sitä itsestäänselvyytenä/odota sitä. Sillä sekunnilla, kun ne on sitä mieltä, että se on sun velvollisuus olla huomioonottava esim. siksi, että he haluavat nukuttaa vauvansa nimenomaan pihalla, alkaa olla ärsyttävää. Mun huomioiminen loppuu aika pitkälti siihen.

ei tarvitse, mutta ymmärrän naapuriasi jos kyseessä on oikeasti uniherkkä mukula. omat penskani ovat oppineet nukkumaan melussa kuin melussa, ovat tulleet äitiinsä että työnäänet saavat nukahtamaan työnääressä on hyvä nukkua.
ystäväni lapsi oli sitten toista maata vaikka yritettiin "opettaa" melussa nukkumaan. Piti olla kuin kusisukassa hänen päiväuniensa aikaan ja se oli oikeasti vittumaista.

Mutta mä en ymmärrä, että jos se lapsi on niin herkkäuninen, niin eikö sitä kannattais nukuttaa sisällä? Kerkeehän ulkona olemaan hereillä ollessaankin? Ainahan sitä voi vaikka naapurin mummolta päästä vahingossa niin mehevä pieru, että vauva herää?

ei voi olla totta!!meidän naapuri teki saman joskus, tosin välit siitä meni kun en vienyt lapsia sisään! ihan uskomatonta naapureilta olettaa että kaikki hiljaa heidän vauvan unien vuoksi!!

MInulla on ollut ongelmia naapurini kanssa, joka olettaa niin kuin sinäkin että me muut naapurit huomioimme hänen perhetilanteensa. On ihanaa saada uusi vauva taloyhtiöön, mutta ne vauvat kasvavat ja pian on tramppa tontin rajalla ja huuto käy kesäillat läpeensä juuri meidän edustalla. Leikitään parkkipaikalla niin, että vähältä piti tilanteita riittää useinkin. Talvella vedellään pulkalla rhodo matalaksi. Ystävällisyys naapurin lapsia kohtaan on koetuksella ja aikanaan se minun osoittamani ystävällisyys vauvaa kohtaan ei saakaan vastinetta. Paina siis mieleesi ystävälliset naapurisi ja kun he kieltävät lastasi paiskomasta palloa naapurisi autoon päin et mene arvostelemaan naapuriasi lastesi elämän rajoittamisesta. Huomaavaisuus koskee kaikkea, eikä vain vauvaa juuri nyt.

Mutta mä en ymmärrä, että jos se lapsi on niin herkkäuninen, niin eikö sitä kannattais nukuttaa sisällä? Kerkeehän ulkona olemaan hereillä ollessaankin? Ainahan sitä voi vaikka naapurin mummolta päästä vahingossa niin mehevä pieru, että vauva herää?
No en tiedä tämän naapurin ajatusmaailmaa asian suhteen joten en voi vastata tähän.

No ei tarvitse olla, mutta kyllä se on naapurisopua parantavaa ja väsyneiden vauvan vanhempien mieltä totaalisesti piristävää että naapurit ottavat edes vähän huomioon vauvan uniajat.. Ettei tyyliin päräytä traktoria käyntiin vieressä... Puhua ja elää saa.

Me on tehty niin, että ollaan vältetty naapurin vauvan päiväuniaikaan takapihalla oloa. On meillä etupihakin, joten jos on ollut tuolloin tarvetta pihalle päästä, niin ollaan käytetty sitä etupihaa.

Mä remppaan ja nikkaroin paljon ja käytän siis myös kaikenmaailman sähköisiä työkaluja tuossa pihalla, joista lähtee enemmän tai vähemmän kova ääni. Näidenkin käytön olen pistänyt tauolle aina naapurin lapsen päikkäriaikaan.

Ja uskon, että tämä kantaa hedelmää jatkossa myös toiseen suuntaan...eiköhän naapurikin anna rauhan meidän tulevalle vauvalle, kun mekin annoimme heille.

No ei tarvitse olla, mutta kyllä se on naapurisopua parantavaa ja väsyneiden vauvan vanhempien mieltä totaalisesti piristävää että naapurit ottavat edes vähän huomioon vauvan uniajat.. Ettei tyyliin päräytä traktoria käyntiin vieressä... Puhua ja elää saa.

Niin no... joo, onhan se ihan kiva. Mulla on 1 ja 3 vuotiaat lapset. Se on jokseenkin mahdotonta saada niitä olemaan "hiljaa" tai puhumaan puheäänellä. Kesäkuumalla ne flippaa ihan täysin sisällä. Toiseksi, ei muakaan huvita olla kuumassa kämpässä sisällä siksi, että naapurin vauvan on kertakaikkiaan pakko nukkua ulkona...
Että me varmaan jatketaan ihan kaikessa rauhassa sitä pihalla polskimista naapurin vauvasta huolimatta.

Me on tehty niin, että ollaan vältetty naapurin vauvan päiväuniaikaan takapihalla oloa. On meillä etupihakin, joten jos on ollut tuolloin tarvetta pihalle päästä, niin ollaan käytetty sitä etupihaa.

Mä remppaan ja nikkaroin paljon ja käytän siis myös kaikenmaailman sähköisiä työkaluja tuossa pihalla, joista lähtee enemmän tai vähemmän kova ääni. Näidenkin käytön olen pistänyt tauolle aina naapurin lapsen päikkäriaikaan.

Ja uskon, että tämä kantaa hedelmää jatkossa myös toiseen suuntaan...eiköhän naapurikin anna rauhan meidän tulevalle vauvalle, kun mekin annoimme heille.

Mitä jos se vähät välittää?

Alkuperäinen kirjoittaja järkeä huomaavaisuuteen;28661516:
MInulla on ollut ongelmia naapurini kanssa, joka olettaa niin kuin sinäkin että me muut naapurit huomioimme hänen perhetilanteensa. On ihanaa saada uusi vauva taloyhtiöön, mutta ne vauvat kasvavat ja pian on tramppa tontin rajalla ja huuto käy kesäillat läpeensä juuri meidän edustalla. Leikitään parkkipaikalla niin, että vähältä piti tilanteita riittää useinkin. Talvella vedellään pulkalla rhodo matalaksi. Ystävällisyys naapurin lapsia kohtaan on koetuksella ja aikanaan se minun osoittamani ystävällisyys vauvaa kohtaan ei saakaan vastinetta. Paina siis mieleesi ystävälliset naapurisi ja kun he kieltävät lastasi paiskomasta palloa naapurisi autoon päin et mene arvostelemaan naapuriasi lastesi elämän rajoittamisesta. Huomaavaisuus koskee kaikkea, eikä vain vauvaa juuri nyt.

Hmm, nyt on jotenkin vaikea ymmärtää tätä tekstiä omani perään. En ole vaatinut naapureitani ymmärtämään tilannettamme viime kesänä kun meillä oli vastasyntynyt. Ihan itse he ovat niin tehneet ja siitä olen ollut kiitollinen. Vastaavasti yritän itse huomioida heitä. Lapsia on kielletty roikkumasta aidalla ja naapurit tietävät tämän. Lisäksi olen heille huomauttanut että tarvittaessa lähettävät lapset pois aidalta koska en ehdi joka tilanteeseen (koska aidalla on kiellettyä roikkua). Toisten pihoille on ehdoton kielto mennä. Jos naapurissa on vauva pihalla nukkumassa, pyrin pitämään omani hiljaisina. Me kunnioitamme muiden naapureiden oikeutta rauhaan, samoin he meidän. Toki lapset huutavat ja juoksentelevat pihalla, mutta se kuuluu normaaliin elämisen ääniin. Naapurin koirat saattavat päivisin haukkua sisällä, mutta sekin kuuluu niihin normaaleihin ääniin.

Niin no... joo, onhan se ihan kiva. Mulla on 1 ja 3 vuotiaat lapset. Se on jokseenkin mahdotonta saada niitä olemaan "hiljaa" tai puhumaan puheäänellä. Kesäkuumalla ne flippaa ihan täysin sisällä. Toiseksi, ei muakaan huvita olla kuumassa kämpässä sisällä siksi, että naapurin vauvan on kertakaikkiaan pakko nukkua ulkona...
Että me varmaan jatketaan ihan kaikessa rauhassa sitä pihalla polskimista naapurin vauvasta huolimatta.

Miksi teit aloituksen, jos olit päättänyt, että sun lapsilla on oikeus meluta iän tai muun syyn perusteella?

Halusitko kaikkien haukkuvat naapuriasi?
vaikutat kusipäältä, jonka ei olisi kannattanut lisääntyä. Missä iässä aiot alkaa kasvattaa jos et nyt?

[QUOTE="just";28661616]Miksi teit aloituksen, jos olit päättänyt, että sun lapsilla on oikeus meluta iän tai muun syyn perusteella?

vaikutat kusipäältä, jonka ei olisi kannattanut lisääntyä. Missä iässä aiot alkaa kasvattaa jos et nyt?[/QUOTE]

Tietääkseni en ole tehnyt aloitusta. Voin toki olla väärässäkin.

[QUOTE="just";28661616]Miksi teit aloituksen, jos olit päättänyt, että sun lapsilla on oikeus meluta iän tai muun syyn perusteella?

vaikutat kusipäältä, jonka ei olisi kannattanut lisääntyä. Missä iässä aiot alkaa kasvattaa jos et nyt?[/QUOTE]

Idiootti.

Saa lapset leikkiä ihan rauhassa ulkona vaikka ääntäkin lähtee, se nyt vaan on fakta et äänet kuuluu pihalta toiselle kun on pienet tontit. Kyllä itteekin välillä ottanut päähän kun naapurista kuuluu vaikka mitä ääniä kun yrittäny lasta nukuttaa, mutta minkäs teet, ei voi mitään. Ja meillä ainakin muksu kyllä nukkuu metelissä kuhan saa vaan hytkytettyä uneen, vaikka tietty lapsi herää siihen jos naapurissa painellaan auton tööttiä hyvikseen..mut eivoi mitään. Kyllä noista omistakin tulee lähtemään ääntä kun vähän kasvavat.

Tietääkseni en ole tehnyt aloitusta. Voin toki olla väärässäkin.

Itse en todellakaan pyytäisi ketään olemaan hiljaa omassa pihassaan minun lapsen takia.

Mutta en myöskään ymmärrä sitä, että kysellään asioista kun on jo päätetty että oma tapa on oikea ja tahallinen riidanhaastaminen mitä sanan sota käyttäminen antaa ymmärtää, on mielestäni täysin alhaista toimintaa.

[QUOTE="just";28661670]Itse en todellakaan pyytäisi ketään olemaan hiljaa omassa pihassaan minun lapsen takia.

Mutta en myöskään ymmärrä sitä, että kysellään asioista kun on jo päätetty että oma tapa on oikea ja tahallinen riidanhaastaminen mitä sanan sota käyttäminen antaa ymmärtää, on mielestäni täysin alhaista toimintaa.[/QUOTE]

Ootko sä oikeasti noin vähälahjainen?
Ymmärrätkö, mä en ole tehnyt aloitusta? Käsitätkö? Pystytko ymmärtämään? Tajuatko?

Yhteistyössä