Punastuminen ja sosiaalisten tilanteiden pelko

  • Viestiketjun aloittaja NytHarmaana
  • Ensimmäinen viesti
Mä olen kova punastumaan. Yleensä tila, josta ei pääse pois ja jossa pitää kohdata muita ihmisiä ja keskustella tai edes esittää kuuntelevansa ja keskustelevansa, nostaa punan kasvoille. Ja se puna todellakin polttaa, jos minä huomaan sen niin taatusti huomaa kaikki muutkin. Puna leviää myös kaulalle ja rintaan. On sellaista laikukasta, ihottuman näköistä. Myös kädet tärisee, jos on täytettävä kahvikuppia tai kannettava se pöytään läikyttämättä.

Jotain beetasalpaajaa varmaan tarvitsen, mutta eihän sellaista päivittäiseen käyttöön määrätä?

Eli punastelen työpaikalla jatkossakin?
 
Punaherukka
Alkuperäinen kirjoittaja Paha päivä:
Mä olen kova punastumaan. Yleensä tila, josta ei pääse pois ja jossa pitää kohdata muita ihmisiä ja keskustella tai edes esittää kuuntelevansa ja keskustelevansa, nostaa punan kasvoille. Ja se puna todellakin polttaa, jos minä huomaan sen niin taatusti huomaa kaikki muutkin. Puna leviää myös kaulalle ja rintaan. On sellaista laikukasta, ihottuman näköistä. Myös kädet tärisee, jos on täytettävä kahvikuppia tai kannettava se pöytään läikyttämättä.

Jotain beetasalpaajaa varmaan tarvitsen, mutta eihän sellaista päivittäiseen käyttöön määrätä?

Eli punastelen työpaikalla jatkossakin?

Mene rohkeasti lääkärille, työpaikkalääkäri tai terkkarin lääkäri, ja sano mikä on hätänä ja pyydä Propralia! Varmasti saat reseptin ja se ei ole kallistakaan. Sillä saa ainakin jonkun verran jännittämistä kuriin. Annostelu pitää itse kokeilla, jotkut ottavat 1/2, jotkut 2 tbl puolta tuntia ennen esiintymistä tai aamulla ennen töihin lähtöä. Itse otan vain tarvittaessa, 1-2tbl. Lääkärin kanssa kun tuon annostelunkin keskustelee, niin asi avarmasti selviää.
Tsemppiä meille punaposkille!

 
akward
Jotenki tuntuu huojentavalta ku en oo ainoo ongelmani kanssa! Oon nyt lukion ekalla ja mulla on ollu tätä punastelua jo ehkä ala-asteelta asti mut se pahentu yläasteella. Mua jännittää aivan älyttömästi kaikki esitelmät yms. koska meen aivan punaseks. Ja kerran ala-asteella mun piti lukee joku juttu luokalle ja tietenkin, valahin punaseks ku tomaatti. Ja pitihän siitä sitten jonku älykääpiön huomauttaa... "se on iha punane" ja naurut päälle. Tuntu tosi mukavalta. Ja näitä tilanteita on ollu useampiakin. Must tuntuu et mä en pysty elää tän ongelman kanssa, se rajoittaa melkein kaikkee! Toivottavasti tää hiton punastelu loppuis...!
 
"vieras"
Mun mielestä punastelua ei tarvi hävetä tai mitään. En mä ainakaan ajattele yhtään mitään punastelevista ihmisistä. Mul itellä nolois tilanteis punastuu korvat. Ihan normia.
 
"SSS"
Hei,

propral kestää neljä tuntia, 30 minuuttia ennen tilaisuutta se pitää ottaa. Harkitse kuitenkin SSRI rauhoittavia, minulla ei toiminut propral pahoissa paikoissa vaikka otti 40mg.
 
"hansu"
Itse huomasin punastelevani 11-vuotiaana. tai siitä aloin itse huomata sen ja alko häiritsemään ja enkä enään luottanut itseeni,sen jälkee aloin varoamaan sosiaalisia tilanteita ja jne. Mutta kun yläasteelle menin rupesin käyttämään meikkiä ja huomasin etten punastukkaan enää niin helposti a itseluottamus kasvoi, että kyllä se meikki auttaa asiaa, mutta nykyään en välitä siitä punastunko vaiko en vaan annan mennä tapahtu mitä tahansa, turha sitä on hävetä ei se auta asiaa.
 
Lääkkeistä apua
Hei, olen 40v ja jännittänyt = punastellut lapsena, nuorena, opiskelijana, opettajana, soittoharrastuksissa ja työssä - erittäin usein. Kun yksi alaiseni tuli selittämään minulle jotain, katsoi minua ja minä kuuntelin, samalla aloin miettiä, mitä jos punastuisin ja yllätys yllätys samalla punastuin noin varpaista päähän asti ja silmät alkoivat suurin piirtein pyörimään päässä... Vailla mitään syytä!

Tajusin jossain vaiheessa, että punastuminen ei ole kiinni pelkästään sosiaalisista taidoista, vaan minulla jostain biologisesta syystä on suuri taipumus punastumiseen. Olen olllut luonteeltani sosiaalinen kyllä, vaikka punastuminen on "vääristänyt" elämää niin, että se on tuntunut olevan pahin vihollinen ja elämän estäjä. Olen ymmärtänyt asiaan tutustuessani ja itseäni tutkiessa noin 1 000 000 kertaa, että voin yrittää rauhoittua ja mennä terapiaan ja hokea mitä sitten jos punastuu jne jne.. mutta silti se on yhtä hanurista ja on erittäin ikävää, jos elämän valinnat tehdään sen kanssa, että punastut mitä olemattomimmista syistä.

Kunnes, n 4-5 v sitten menin lääkärille ja kerroin hänelle, että luulen olevani kaamosmasentuja ja voisinko kokeilla mikäli ns mielialalääkkeet auttaisivat siihen. Aloin syödä niitä ja kuin lahjana taivaasta parasympaattiinen hermostoni rauhoittui merkittävästi ja nykyisin elän aivan toisenlaista elämää - kaamosmasennus on hälventynyt ja punastuminen vähentynyt. Eli, pilleri per päivä pitää mieleni rauhoittuneena ja punastumiseni huomattavasti vähäisempänä. Käytän silti lisäksi joskus beta-salpaajaa, kun minun täytyy esiintyä ja voi että on elämä helpompaa. Olen hyväksynyt sen, että olen tässä mielessä herkempi kuin muut ja tarvitsen asiaan lääkitystä.

En toivoisi, että kenenkään tarvitsisi kärsiä punastumisesta kuten itseni ja näinpä ollen uskallan jopa kannustaa kokeilemaan lääkitystä, sitä vartenhan lääkkeet on tehty. Tämä tietenkin yhdessä lääkärin kanssa mietittynä. Olen edelleen sama persoona ja samat intohimot ja ajatukset, jne. mutta nyt elämän voi ottaa vähän coolimmin...

Luulen, että tämä pimeys, mikä Suomessa on, vaikuttaa meihin suomalaisiin niin masennuksena kuin mm. hermoston jännitystilana punastumisineen, etc.. Lopultahan kysymyksessä on aivokemialliset ilmiöt ja reaktiot, jotka aikaansaa hermoston jännittyneisyyden. En ole lääkäri, joten en lähde tuota asiaa tarkemmin kelaamaan, mutta minulla Sertralin-niminen lääke on tuonut laatua eloon.

Tsemppiä tomskut! - ei lääkkeet ole huono asia
 
Kerpe
Mulla loppui punastelun pelko paikkakunnan ja koulun vaihtoon.Siitä on jo kyllä kovasti paljon aikaa.Silloin aikanaan tuo vaiva oli kyllä aika kamala.Nyt vanhempana on toiset vaivat,mutta punastuminen ei kyllä enää pelota,eikä vaivaa.
Näyttää olevan enempi naisten vaiva,mutta ajatelkaa,kun mies on tuo punainen kuin paloauto,koko kouluaikansa ja kuulee siitä kaiket välitunnit.
 
"bambi"
Toinen juttu, minkä voi tehdä, on toivottaa punastuminen tervetulleeksi ja oikein yrittää punastua joissakin tilanteissa. Oireiden liioitteleminen ja tarkoituksellinen "tekeminen" on joidenkin psykologien keino auttaa sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsiviä. Jos punastumista pelkää ja ajattelee kovin, se tulee ihan varmasti. Mutta jos punastumista ei ajattelekaan tai siitä ei välitä, sitä ei varmastikaan tapahdu. Voit myös suhtautua asiaan huumorilla ja ajatella mielessäsi, että "Nyt meni maine, mutta menköön!" ja heittäytyä juttusille vieraiden ihmisten kanssa. Ongelma voi siis hävitä vartavasten hakeutumalla punastumista aiheuttaviin tilanteisiin. Jossain vaiheessa voit huomata, että et punastukaan enää.


TUO ON HYVÄ! TUOTA PITTEE KOKEILLA! terveisin, punastelija
 
Punastuja
Moi. Olen lähes nelikymppinen, johtavassa asemassa oleva mies. Jostain syystä punastuminen ja hikoilu tuntuu pahenevan vuosi vuodelta. Esim. jossain kokouksessa kun saan puheenvuoron ja kaikki katsovat minua, tunnen orastavan punastumisen poskilla. Jos tässä vaiheessa saan huomion kiinnitettyä edes hetkeksi jonnekin muualle kuin minuun, niin tilanne voi vielä pelastua ja palaan normaalin väriseksi. Mikäli ihmisten huomio ja katseet pysyvät minussa, seuraa armoton punastuminen ja hikoilu. Tekee mieli poistua tilanteesta hetkeksi jollain varjolla, esim. teeskennellen, että saa puhelun tai jotain.

Punastumista ja hikoilua kestää muutaman minuutin, jonka jälkeen palaan normaalin väriseksi ja voin puhua helposti vaikka koko loppupalaverin. Sama esityksissä, aloitan esityksen mahtavalla punastumisella ja hikoilulla, jonka jälkeen tilanne tasaantuu.

Normaalissa kanssakäymisessä ei onneksi punastumista tule, joskin arkielämässä en koskaan voi pitää puheita yms. punastumisen pelon vuoksi.

Uskon, että olen menettänyt työpaikkojakin tämän vaivani vuoksi kun olen haastattelussa hikoillut ja punastellut. Kaikenkaikkiaan todella harmillinen vaiva.

Olen sydämestäni pahoillani niiden puolesta, joilla punastumista tapahtuu arkielämän tilanteissa. Itselläni on myös pelko siitä, että vaiva lisääntyy. Olen yhä useammin esim. töissä huomannut punastumisen ensioireita tilanteissa, joissa ennen ei varmasti olisi ollut mitään ongelmaa.
Tulevaisuus siis hirvittää...
 
"vieras"
Menet vain ihmisten sekaan ja juttelet ja kun punastut niin "so what" ei haittaa mitään. annat vain ittes punastua. Mulla oli sama tilanne, kun olin lasten kanssa kotona. Olen tosi sosiaalinen, mut yhtäkkiä huomasin, et kun joku kaveri oli käymässä menin ihan tulipunaseksi. Ihan yhtäkkiä. olin kahvilassaki kahvilla niin helotin yhtäkkiä ja kun aloin ajatella asiaa, tunsin, kuinka menin vain punasemmaks. Ja sitte etenki, ku mun kaveri oli kova puhumaan kaksmielisiä ja en ole jotenki siihen tottunut, samoin, kun menin töihin ja tuli jotain tollasta kahvipöydässä jatkuvasti niin menin ihan punaseks, varsinki ku kohdistu minuun itseeni.

Mut aloinki tekeen niin, et tietosesti annoin itseni punastua ja koitin olla välittämättä. Aluksi olin hiljaa etten punastu ja toivoin, ettei kukaan kysyis multa mitään, ja sitte jossain vaiheessa sanoin aina "sori, mä oon tällanen punastelija " sitte huomasin, et porukat eivät siitä välittäneet. Lähinnä koittivat ohittaa sen asian. eli sitte vaan annoin itselleni luvan punastua ja totuin noihin kaksmielisyyksiinki.

Sitte mulla oli paniikkihäiriötäki samaan aikaan eli "pakko päästä tilanteest pois" mut sitte juttelin äitini kanssa ja sanoi, että hänellä oli samaa, kun oli tosi väsyny ja lasten kanssa kotona ja touhotti päivän niin sitte ku hiljeni aikuiseen seuraan ni huomio kohdistuiki lasten sijaan omaan itseen ni sitte iski kamala punastuminen. Eli mä en menis mihinkään hoitoon. Mun mielestä paras hoito on vain paljon sosiaalisia tilanteita, paljon juttelua ja annat vain punan tulla. Nyt munki tilanne on ihan eri. Huomaan, et alan "normalisoitua" pikkuhiljaa, mut kai musta ei "normaalia" saa koskaan.
 
Mulla oli varsinkin lukiossa ja työpaikkakokouksissa aluksi tämä sama ongelma, ratkaisuni: Joe Blasco Red Neutralizer peitevoide! On kallis, on pieni purkki mutta toimii! Stockmann ainakin jälleenmyyjänä.

Käytin ensin tosi paksuja kerroksia, kun tiesin esimerkiksi joutuvani kokoukseen tai ahdistavaan bussiin tms. Kun ensimmäisessä tököttikokeilussa, anoppini karonkassa, tunsin helottavani kirkkaanpunaisena yllätys oli helvetinmoinen kun katsoin peiliin: tasan normaali, punaton iho!! Se jotenkin antio myöhemmällekin itseluottamusta, sellaista "ihan sama jos punastun, ei se edes näy täältä alta!" Kannattaa vaan pyytää meikkiosaston ammattilaiselta täydellinen sävy itselleen, ettei ihan hassulta näytä.

Nykyään käytän sitä päivittäin tosi ohuelti meikkivoiteena ja vähän puuteria päälle, kestää yksi nappi ~4-6kk, että on hintansa väärti :) Ja enpä muista, milloin olisin punastunut pahasti..
 
meisseli-arto
propral, ssri-lääkkeet ja rauhoittavat toimivat takuulla. Rauhoittavien lääkkeiden käyttö edellyttää oikeaoppistta käyttöä, enkä suosittelisi niitä ensimmäisenä punastumiseen jottei lähde homma lapasesta. ssri-lääkkeet (esim essitalopram actavis) ovat turvallisia mutta etenkin propral on erittäin turvallinen ja aiheuttaa vain vähän sivuvaikutuksia.

monesti punastuminen kehittyy pikkuhiljaa kohti paniikkihäiriötä ja/tai sosiaalisten tilanteiden pelkoa johon edellä mainitut lääkkeet auttavat vallanmainiosti. Parhaiten on henkilökohtaisesti toiminut PROPRAL- niminen beetasalpaaja.

Toki lääkkeet ovat ainoastaan ns. tukipilareita kehittymisessä kohti "normaalia" elämää, mutta esimerkiksi terapian rinnalla lääkkeiden avulla pääsee lähes varmasti pahimmasta yli.

Joka tapauksessa kannattaa kääntyä lääkärin puoleen mikäli koet asian haittaavan normaalia elämää. puhu lääkärille avoimesti ja rehellisesti.

Lisäksi punastumista lisäävät keskushermostoa kiihdyttävät aineet kuten kofeiini. Eli kahvin lopettaminen saattaa helpottaa oireilua. toki aluksi mikäli kahviin on kehkeytynyt riippuvuus saattaa fiilikset olla päinvastaiset mutta reilun viikon päästä pitäisi helpottaa. myös liikunta ja sosiaalisiin tilanteisiin totuttautuminen saattavat antaa helpotusta.

Aiona kysymys onkin uskaltaako hakeutua lääkärille.
 
Olen ollut aina kova punastelemaan ja nuorempana se häiritsi minua kovasti.

Iän myötä olen oppinut hyväksymään punastumisen, sillä en mahda sille mitään.
Hyväksyminen on tehnyt sen, että saatan helottaa punaisena enkä itse edes tunne sitä. Välillä, joku viitsii punastumisesta huomauttaa. Tilanteesta riippuen annan huomautuksen olla tai kysyn häiritseekö se jotenkin.

Olen mikä olen ja punastun, kun punastun.
 
ykstyyppivaa
Mulla rajottaa tosi paljon elämää se, että saatan ihan milloin vain muuttua tomaatin väriseksi. Ainoa paikka missä en yleensä punastu, on ulkona. Jopa äidille, isälle tai veljelle puhuessa saatan valahtaa punaiseksi, ihan ilman syytä! Erityisesti koulussa ihan kavereillekkin (erityisesti pojille) puhuessa, tai jos joku kiinnittää minuun vähänkään huomiota. Tilannetta ei tietenkään helpota se että jotkut tykkäävät huomautella "sä oot ihan punanen", (nyt naurua..!!)"minkä värinen on paloauto?", "hei neiti jolla on omenat poskilla" jne jne. Itseasiassa, punastelen nykyään paljon enemmän johtuen juuri siitä että minulle huomautellaan siitä helposti ja rupean jokatilanteessa todella pelkäämään punastumista, ja odottamaan sen alkamista, niin tottakai se sitten tulee! Se todella rajoittaa sosiaalista elämää...
Mulla on ihan sama juttu!!! Enkä tiedä miten selviän siitä... :(
 
meisseli-arto
Mulla on ihan sama juttu!!! Enkä tiedä miten selviän siitä... :(
enkös minä juuri tuossa yläpuolella selvittänyt miten selviäisi paremmin? jos rajoittaa elämää pahasti niin hopi hopi lääkärille puhumaan, toki on hyvinkin iso kynnys lähteä ja ymmärrän sen mutta KYLLÄ HELPOTTAA kun saa ammattilaiselle puhuttua asiasta, ja asianmukainen hoito löydetään. Muista, että mitään ei ole pakko tehdä mitä lääkäri määrää jos tuntuu ettei haluakaan ko. hoitomuotoa (esim. lääkitystä) joten mitään et häviä jos uskallaudut lääkärille keskustelemaan!

lue pari viestiä ylempänä lähettämäni viesti, olen perehtynyt asiaan suhteellisen paljon ja omakohtaista kokemustakin löytyy.

Toki jos onnistuu muuttamaan ajattelumallinsa niin, ettei välitä eikä oikeasti edes ahdistu taikka ryhdy välttelemään MITÄÄN punastumisen vuoksi, niin silloin ei luonnollisestikaan pitäisi ongelmaa edes olla punastumisen kanssa. Mutta jos se vaivaa häiritsee ja ahdistaa sekä rajoittaa elämää niin en näe syytä kärvistellä ahdistuneena punanaamana jos apuakin olisi saatavilla.

Pelkkä voivottelu ei auta! itseäni auttoi lääkäriin meno ja rehellinen avautuminen häveliäistä ongelmista.
 
meisseli-arto
lisätään vielä edelliseen, että lääkäriin meno ja sitä kautta saatu hoito (mm. ssri-lääkitys sekä propral olivat oiva hoitomuoto) toki jos kokee ainoastaan yksittäisten tilanteiden haittaavaan, ja suurimman ongelman olevan ainoastaan kiintopisteenä oleminen hetkittäin, niin silloin propral estää hyvin punastumisen yms. etenkin esitelmiä pitäessä. Tosin täytyy muistaa, että kahvi vähentää sen vaikutusta sekä ruokailu. Eli kevyellä vatsalla ja ilman kahvia sekä propral puol tuntii tai tunti ennen tilaisuutta, niin johan on cooli. tosin ahustusta lääke ei vie. mikäli vaiva on kokonaisvaltainen ja haluat pidempi aikaista jeesiä kuin vain tilannekohtaista, niin ota asia esille lääkärin kanssa jutellessasi, siihenkin löytyy helpotusta.

pahoittelen sekavaa viestiä, mut nyt on kiire töihin, kone lähtee kohta.
 
kaunokieli
olen kärsinyt juuri kuvaamistanne vaivoista ja täytyy kiittää artoa hyvistä ja kattavista neuvoista! todella fiksun oloista tekstiä josta on ollut apua itselleni. Tsemppiä mullekin puna-naamoille ja jännittäjille!
 

Yhteistyössä