Kirjoitanpa nyt tänne,vaikka kukaan ei olekaan vähään aikaan kirjoitellut.
Punastumisen syynähän on vain yksinkertaisesti se,että häpeää itsessään jotain. Eli toisinsanoen huono itsetunto on asian takana.
Kärsin siis samasta ongelmasta,ja olen 21-vuotias tyttö. En edes tiedä,mitä häpeän itsessäni,ainekaan jos miettii vain ulkokuorta..olen pitkä,hoikka,minulla on vaaleat pitkät hiukset,minulle on usein sanottu että olen kaunis,ja pidän kyllä itseänikin ihan kauniina..ainakin useimpina päivinä. Minulle on tultu kadullakin jopa keskellä päivää sanomaan,että olenhan jo harkinnut esim.vaikka missikilpailuihin osallistumista. Kehuja olen saanut ulkonäöstäni hyvin useita kertoja. Tosin,ahdistun tästä huomiosta,ja se saa minut joissain tilanteissa juuri punastumaan ja olo tulee tukalaksi..jokatapauksessa,olen miettinyt,että MITÄ IHMETTÄ minä sitten häpeän itsessäni,sehän tuon ahdistumisen ja punastelun aiheuttaa. Olen ymmärtänyt että kyse ei ole todellakaan ulkokuoresta,vaan minusta kokonaisuudessaan,pelkään ilmeisesti ihan hirveästi sitä hyväksytäänkö minut vai ei.
Olen mm.kärsinyt myös paniikkihäiriöstä ja paniikkikohtauksista,kohtauksia en ole onneksi saanut enää pitkään aikaan,sain ne mielen ja ajatuksen voimalla kuriin. Mitään lääkkeitä en ole ikinä näihin ongelmiin käyttänyt. Ajatuksen voimalla olen myös päättänyt päihittää tämän punastumisongelman!!
Olen lukenut kaikkea itsetunto-ongelmiin liittyvää kirjallisuutta,kuinka kohentaa itsetuntoa jne. Olen huomannut erän kikan toimivan itselläni jonka löysin eräästä kirjasta; kirjoitan jokaisen päivän päätteeksi 3 asiaa,joissa olen ollut sen päivän aikana hyvä. Asiat voivat olla mitä tahansa,esim."tein tänään hyvää ruokaa" jne..siis ihan mitä vain! Minulla ei mennyt kauaakaan,kun tuntui että itsetuntoni alkoi kohenemaan. En enää esim.punastellut hölmöissä tilanteissa,kuten kaupan kassalla jne. Kuvittelin,että minun ei tarvitse enää kirjoittaa joka ilta 3 asiaa päiväkirjaan missä olisin ollut hyvä. Kappas vain,ei mennyt kauaakaan kun ahdistuminen sosiaalisissa tilanteissa,punasteleminen jne taas alkoi. Joten eipä tuota kai auta lopettaa,ainekaan omalla kohdallani. Hyvä kikka on myös,että jo aamulla herätessään ja pitkin päivää toistelee itselleen kehuja..niin tyhmältä kuin kuulostaa
tyyliin "olen kaunis!" "minusta pidetään" "olen rohkea" jne..ja vaikka se itsestään tuntuisi aluksi että ei usko edes omia sanojaan mitä itselleen toistaa,kumma kyllä nuo auttavat..ainakin minua!
Tilanteita joissa ahdistuu ja punastuu,ei kannata missään nimessä välttää. Kaikki vaan nyt kunnolla itsetuntoa kohentamaan! Ei se niin vaikeaa voi olla!! Jos kaikki muutkin ihmiset saavat elää onnellisena ahdistumatta ja punastumatta,miksi ei mekin?? Kaikkihan on kiinni vain omassa päässä,ja loppujen lopuksi siinä,että ei itse hyväksy itseään,jos kerta ilmenee näitä ongelmia että ahdistuu ja/tai punastuu sosiaalisissa tilanteissa. Kaikkein vaikeintahan taitaa juuri olla se,että hyväksyisi itseänsä täysin..silloin jos hyväksyy,vähät välittää siitä hyväksyvätkö muut,ja silloinhan ei myöskään välitä mitä muut ajattelisivat esim.tilanteessa jos punastut! Ja uskonpa vakaasti siihen,että silloin ei enää myöskään punastu,kun ei ole mitään pelättävää,ei itse punastumista tai sitä hyväksyvätkö muut sinut vai ei.
Tsemppiä kaikille,ja ihanaa kevättä
!