PLUSSANNEET VIILAAJAT 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Prinressa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Prinressa.

Vieras
Aikku 20.6.2007 Kätilöopisto - 10.6.2007 Tyttö; 2470g/46 cm
Monsku 26.7.2007 NKL - 28.7.2007 Tyttö; 3170g/50cm
Joanna 5.8.2007 Kätilöopisto - 2.8.2007 Poika; 2770g/47cm
Ewa 27.8.2007 Ruotsi - 20.8.2007 Tyttö; 3260g/51,5 cm
Entu LA 24.10.2007 KYS - 18.10.2007 Tyttö; 3230g/49cm
Ilona 27.10.2007 Tays - 19.10.2007 Tyttö; 3320g/50cm
Elviira 26.2.2008 Kätilöopisto
Inkku78 28.03.2008 KYS
Prinressa 6.4.2008 NKL
Joppuli 12.4.2008 Jorvi
haikkis 22.4.08 koks
Pikkumyy
Aava

^ Ajatelkaa, 8 vuoden päästä meidänkin lapset voivat täällä viihdyttää itseään häiritsemällä mammojen juttuja... :D (Toivottavasti sentään eivät, tai ainakin osaavat kirjoittaa paremmin :) )
Jos jollakin on tunnukset, niin varmaan vois noi poistattaa.

On se hullua, et mä oon jo tokana tossa "jonotuslistalla". :)

Huomenta vaan kaikille!!

Oon aivan sekaisin. Heräsin tänään jo anivarhain, oon touhunnu ihan hullunaan, tiskasin, lämmitin takkaa, pesin pyykkiä, ja nyt mietin mitä voisin tehdä seuraavaksi... :) Lähden tänään äitin kanssa ostoksille, ehkä käydään vähän katsastamassa taas vauvan tarvikkeita. Kyllä niitä on sitten kiva hankkia. Olen tehnyt mahtavia löytöjä kirpparilta; mm. sitteri, vaatteita, kirjoja.. jne. Olisi ihana jo päästä sisustamaan lastenhuonetta.. No nyt menen aamupalalle ja sitten ehkä lenkille?!?!?

Ihanaa odotusta naiset!

Kiitos Prinressa ja Caktus.

Haikkiksen tapaan minäkin olen ollut pirteänä hereillä anivarhain, töissäkin jo yli tunnin. :) Koskahan se väsy tulee...?

Pikkumyy, mulle sanottiin kun soitin ultra-aikaa, että tule kolmen viikon päästä, jolloin siis olen viikolla 7+. Ja tuo Inkun linkki, jossa olen käynyt arvioimassa laskettua aikaa sanoo, että sydänäänet ovat havaittavissa 15.11. Annettiinko sulle neuvolasta ohjeita vitamiinien suhteen? Vähän mietityttää, kun olen nyt syönyt Möllerin Sydämelle -valmistetta, Raskaus Multivitaa, magnesiumia ja c-vitamiinia että saankohan jo yliannostuksen. Entäs syötkö maitohappobakteereja? Minä kävin eilen kiireessä ostamassa enkä kysynyt apteekissa voiko ostamaani merkkiä syödä raskaana ollessa. Nappasin vaan saman purkin jota syön aina ennen ulkomaanmatkoja. Mitäs sanovat konkarit, voiko aloittelija-Aava myrkyttää vauvanalkunsa noilla edellä mainituilla? Pitäisi ehkä kohta soitella sinne neuvolaan että tulisi varmempi olo asioiden suhteen.

Olisi NIIN paljon kyseltävää teiltä, mutta eihän näitä jaksa erkkikään kohta lukea, joten ehkä menen googlailemaan (enkä käytä hakusanoja "tuulimuna", "kohdunulkoinen raskaus" tai "keskenmeno"...). Hyviä vointeja kaikille!

Aava: tässä lapussa lukee että A-vitamiinia sisältäviä rohdosvalmisteita ei suositella, eikä muutenkaan rohdosvalmisteita tai yrttiteetä... Muuten ei oteta kantaa...Mulla on ollut Multivitaa ja muistaakseni ostaessani kysyin et saako sitä käyttää raskaana ja kuulemma sai. Lisäksi mulla on kalkkitabletteja kun käytän niin vähän maitotuotteita ja Möllerin omega3-kalaöljykapseleita. Ja Idoform-maitohappobakteereita. Käsittääkseni ainakin joitakin maitohappobakteereja saa käytää raskaana ollessa. Täytyy sit neuvolassa kysellä tarkemmin.

Inkulle kysymys: mulla se maha vaan koko ajan vaivaa eli on ihan sekasin ja noi maitohappobakteerit ei auta mitään niin pystyykö raskaana ollessa ottamaan mitään vahvempaa? Kun ne Imocurit ym. on kiellettyjä...

Aava:mun mielestä oot viidennellä viikolla:) Ja kun mulla on nyt 5+1 niin mielestäni olen kuudennella viikolla... Voi tietysti olla että olen tällä lahopäämatikalla aivan väärässäkin :)

Joo kysyttävää ois ihan hirveesti...Menispä tää 2,5 viikkoo nopeesti niin pääsis sinne ultraan ja sit sinne neuvolaan niin tietäis että kaikki ois ok.

Mä myöskin oon heräilly jo aamuyöllä ja ei oo kovin kiva kun oon menossa iltavuoroon töihin. Jää nukkumiset aika vähiin...

Noi viikot menee just noin,

Vitamiineista sen verran, että ainut mitä neuvolassa sanoivat on et D--vitamiiniä pitää saada 10 yksikköä päivässä loka-maaliskuussa, tämän tosin saa jos syö raskausvitamiineja(multitabs) kaksi päivässä.

Mut nyt töihin kiirus.

-J-

moikka kaikille,

ja onnittelut tuoreille plussanneille :-)

Matkailusta; jos suinkin vain uskallatte, niin matkustakaa nyt "kun vielä voitte". Ei raskaana olo ole mikään sairaus. Itse lentelin raskaana ollessa kuin viimeistä päivää, yhteensä neljä lentoreissua tuli tehtyä ja yksi Jenkkilään saakka. Viimeinen pikapyrähdys Tukholmaan ja takaisin viikolla 31.

Vinkki teille jotka menevät varhaisultraan, mutta haluavat myös kaikki neuvolalääkäriajat; älä kerro ekalla neuvolakäynnillä (terkkarilla), että olet käynyt yksitysellä ultrassa, niin saat varmasti kaikki lääkärikäynnit. Itse menin kertomaan ja näyttämään ultrakuvia, johon terkkari sitten kommentoi, että minun ei sitten TARVITSEKAAN mennä lääkäriin ja vetosi säästötoimiin. Olisin sitä kyllä todellakin halunnut, sillä alkuviikoilla oli tosi pitkä aika odotella ilman mitään kontrollia.

Mukavaa marraskuun jatkoa odottaville Viilaajille. Jaska on nyt 3kk ja pituutta 60cm, painoa melkein 6,5kg. Me lähdetäänkin tästä just kävelylle Monskun ja Villin kanssa.

Joanna & Jaska

Haikkishan on huolestuttavan pirteä! :D

Aavalle noista vitskuista... tosiaan A-vitamiinia pitää välttää, eli älä syö semmoista monivitamiinia missä sitä on. Minä syön sitä raskaus-multivitaa (tosin säästän ja syön vain tabun päivässä, ruoasta varmaan saa sit loput). Joissakin kalaöljykapseleissakin on A-vitamiinia, eli katso että ei ole, ja jos syöt monivitamiinia jo niin katso ettei välttämättä oo muitakaan, ainakaan rasvaliukoisia, ettei mene ihan överiksi. Minä syön lacto7-maitohappotabuja, niistä apteekkari sanoi että käyvät, luultavasti valtaosa käy, ellei ole menty lisäämään jotain ylimääräistä niihin. Tosiaan loka-marraskuusta maaliskuuhun suositellaan 10µg d-vitamiinia/vrk, mulla on semmoinen kalkki-d-vitamiiniyhdistelmäpaksi, josta napsin. Tosiaan mullakin on siis muutama purkki josta aamuisin otan nappeja... :P

Noi viikot menee juuri noin, eli mä oon nyt kahdennellakymmenennellä viikolla vielä perjantaihin. :)

Pikkumyy: ei kyllä tule mieleen mitään lääkettä, mitä voisit noiden ripulilääkkeiden sijaan syödä, mut ootko käynyt gastroenterologilla ton vaivan suhteen, ehkäpä hän osais auttaa. Lääkehiiltä kait ripuliin kans käytetään, mut en mä kyllä sitäkään lähtisi ihan nettivinkkien perusteella vetämään. :D Mä en keksi muuta kuin syö sitä mitä ei yleensä suositella, eli mikä kovettaa mahaa (banaani, tee, suklaa, valkoiset jauhot... :D ) ja syö vähemmän hurjia kuitupommeja... ja muista ainakin nauttia runsaasti vettä, ettet pääse kuivumaan! Toivotaan että maha kovettuu normaaliksi, mun sukkela suoleni on ainakin jähmettynyt ihan kovaksi... :p

-Inkku, rv 19+5

Täällä tilanne hiukan samanlainen kuin Monskulla joskus kesällä. Hyvin tiedän, että valittaa ei pitäisi, kun oikeasti mitään hirvittävän huolestuttavaa ei ole. Mutta kyllä tämä rankkaa on. Tytöllä maha vaivaa koko ajan enemmän. Eilinen ilta meni huutaessa. Saa nähdä kuinka paha koliikki tästä vielä kehkeytyy.
Maanantaina käytiin neuvolassa ja perjantaina mennään taas punnitukseen, kun paino ei ole noussut riittävästi. Multa ei vaan ilmeisesti tuu tarpeeksi maitoa. Osittain tietysti voi johtua siitä, että olen ollut niin huolissani ja stressaantunut. Ja nyt tuo painon nousemattomuus tietysti stressaa lisää… Kaiken kaikkiaan tunnen itseni tosi avuttomaksi ja epäonnistuneeksi äidiksi tällä hetkellä. :-( Eikä tilannetta todellakaan helpota se, että mies menee jo huomenna töihin. Onneksi äitini on kuitenkin tulossa avukseni, että eiköhän tästä jotenkin selvitä…

Ilona & ”Minttu” 2 vko 5 vrk

Kiitos Inkku. Mulla on toiminnallinen vatsavaiva, ärtyvä paksusuoli. Mulle on tehty suolen tähystystä ym. mutta elimellistä sytä ei ainakaan sieltä löydy.Banaanit ym. on melkeen pahinta ja samaten kaikki kuitupitonen. Jonkunverran koetan silti kuituja syödä seurauksista huolimatta. Mutta täytyy varmaan vaan koettaa kestää tää... Ens viikolla saan tietää tuloksia kun sitä haiman elastaania tms. on seurattu kesästä asti et johtuuko nää mun vatsavaivat jostain semmosesta...Toivottavasti ei.

Ilonalle jaksamista!!!

Mitäs häiriköitä täällä on käynyt?!?!

Jee sain sovittua töissä että teen töitä vain kevyemmällä puolella. Ei tarvinnu mennä ees esimiehen juttusille kun onnistu sen kanssa joka tekee meillä puolijaot..

Voi pikkumyy parkaa vatsa oireittensa kanssa. Mullakin niitä oli ja tutkittiin kaikki verikokeet ja muut näytteet, onnex ei mitään löytyny. Oli kyllä ärsyttävää kun koko ajan sai juosta vessassa, onnex on vatsa rauhottunu.

Pystyttekö muuten nukkumaan vielä selällä? Ittellä tuntuu että on jo tuskaa. Kun alaonttolaskimohan painuu kasaan kun nukkuu selällään ja silloin ei veri kunnolla pääse kiertämään. Tulee aika heikko olo sitten ainakin mulle, mitenköhän sitä osais nukkua vain kyljellään...

Nyt on pakko mennä kattomaan uutisia kun tulee siitä jokelan jutusta.

Prinressa rv 18+3

Huomenta!

Raskausoireista kysymys: tuntuu että oireet on hävinneet/helpottaneet, ainut mikä on jäljellä on että rintakipu on siirtynyt sivuista nänneihin. Onko normaalia että oireet vaihtelee? Tuli taas jotenkin epäuskonen olo kun ei oo mitään oireita...

Prinressa: täällä oli eilen pari asiatonta ja huonolla suomella kirjotettua viestiä. Onneksi ne nyt on poistettu ketjusta...

Vielä pitäis tää päivä jaksaa töissä, huominen ois vp ja sit taas la töihin...

Ilona, jos pienokaisella meinaa koliikki pukata päälle, niin suosittelen ehdottomasti vyöhyketerapeuttia, niitä löytyy ihan varta vasten koliikkivauvoihin erikoistuneita, minäkin tiedän kaksi. Jos Nummela ei ole sulle liian kaukana, niin siellä olisi yks aivan loistava. Kuulemani (läheisten kokemukset) mukaan vyöhyketerapiasta on ollut koliikkiin valtavan suuri ja nopea apu.

Kiitos vitamiinitiedoista! Noissa kalaöljytabuissa ja raskausmultivitassa on molemmissa E-vitamiinia. Mielestäni kaikissa noissa Möllerin kalaöljytableteissa on sitä... Pitänee ottaa sitten vaan yksi raskaustabu päivässä ettei tule yliannosta. Maitohappobakteerit olikin juuri noita LactoSeveneitä kuten Inkulla, joten se lienee sitten ok.

Viime yönä näin unta että join viinaa... Huhhuijaa, olipa helpottavaa huomata että se oli vain uni. En kyllä ymmärrä miten olen niin sekaisin kaikesta nyt. Kun kyllähän minulla on tietoa kovastikin kaikesta esimerkiksi kiellettyihin ruokiin jne. liittyvästä, onhan sitä näillä palstoilla surffailtu jo melkein vuosi. Silti tuntuu, että käytännössä en muista mitään, viikonloppuna esimerkiksi söin fetasalaattia. Kai tämä jotenkin liittyy siihen, etten ole yhtään sisäistänyt raskautta vielä ihan kunnolla.

Pikkumyy, tuo ärtyvä paksusuoli on kyllä kurja vaiva. Tuli aikoinaan epäiltyä sitä omalla kohdallakin. Oireita minäkin kaipaisin, lievää ällötystä on edelleen ja rinnat kipeät mutta muuten olo tosi normaali. Mitä nyt vatsasta välillä vihloskelee. Ja edelleen herään tosi aikaisin.

Ilonalle jaksuja! Minun elokuussa esikoisensa saanut ystäväni sanoi kuulleensa, että ihanin vauva-aika on kun baby on 2-6 kuukautta vanha. Paras taitaa siis teillä olla vielä edessä päin!

Lähdemme tänään pitkän viikonlopun viettoon Riikaan. Etukäteen siis jo mukavan viikonlopun toivotukset kaikille, voikaahan paksusti!

Aava: Minä olen kyllä syönyt fetaa useinkin, ja monia muitakin noita maitotuotteita. Onhan ne suomessa tehty pastöroituun maitoon, joten tuskin kannattaa morkkista potea jos kerran lipsahtaa suuhun jotain. Jostain luinkin, että tuorejuustoja yms voisi syödä, kunhan ne on tehty pastöroituun maitoon ja on suomalaisten isojen firmojen valmistamia tuotteita... tiedä sitten, kukin varmaan tekee tavallaan.

-Inkku, rv 19+6 ja huomenna puoliväli! :D

hyvää torstaita kaikille!

Apua, olen aivan suklaan ja herkkujen vallassa. Miten ihmeessä pääsen irtautumaan niistä?? onko teillä ongelmia? tuntuu että joka päivä täytyy saada jotain hyvää.. ja samalla myös tuntuu, että paino senkun kasvaa vain kasvamistaan.. ehkei nyt ihan tälläistä vauhtia tarvis mennä. Olen nyt pahoinvoinnista päästyäni päässyt ruuan makuun,samoin myös lihonut noin 3kg!!!ensi viikolla on neuvola, täytyy kysyä mitä se on mieltä tästä mun painon yhtäkkisestä noususta näin paljon. nyt alkoi siis suklaaton ja karkiton elämä, ehkä joskus pieni makupala sallittakoon, mutta ei ainakaan nyt aluksi viikkoon! :) onkohan liian paha?!?

Just kun valitin etä ei oo oireita, niin on koko päivän vihlonu mahaa tosi kovaa ja ollu muutenkin maha kipee :) Helpottavaa,vaikka ei kovin hyvältä tunnukkaan...

Ilona: mun kaverin tyttö sai myös apua vyöhyketerapiasta. Oli tosi paha koliikki ja alko olla vanhemmilla aika voimat lopussa, mutta ihan parilla kerralla tais helpottaa.Jaksamisia teille!

Mä pelkään että mulla repsahtaa syömiset ihan totaalisesti jossain vaiheessa, kun aina oon ollu herkkujen perään, niin suolasten kuin makeittenkin. Toisaalta ainakaan vielä ei oo tehny mitään mieli erityisemmin, ennemmin on etonu kaikki jäätelöt ym. herkut. Miehellä vaan on vähän semmonen tyyli et se tuo mulle kaupasta kaikkee hyvää kun kerran oon raskaana, vaikka oon kieltäny ja sanonu et todellakaan ei tartte syödä kahden edestä.

Aavalle antoisaa ja rentouttavaa viikonloppureissua!

YÖKS! Nyt on paha olo... Lähden normaalisti heti herättyäni koirien kanssa lenkille, mutta nyt oli niin kamala olo et piti jäädä ensin syömään ja vähän puhaltelemaan...huhhuh. Onneks tänään on vapaapäivä niin koirat pääsee ees jossain vaiheessa kunnon lenkille :)

Ulkona on niin kurja ilma. :(

(.) Eilen illalla olin taas tuntevanani muljahduksia masussa. Uskon että ne on Nöpön liikkeitä koska niitä on tuntunut silloin tällöin jo parin viikon verran. Tänään on ihana vapaa päivä ettei oo mitään suunniteltua ohjelmaa paitsi tapetointia. Tai mies tapetoi ja minä levitän liisteriä. Mut nyt lähden jatkamaan pullien leivontaa..

Aavalle tosiaan rentouttavaa viikonloppua, oot kyllä tainnu jo lähteä...

Prinressa ja nöpö rv 18+5

Heippa kaikille!

Vielä kerran onnittelut kaikille tuoreille plussanneille :)

Haikkikselle ja muille herkkuhiirille tiedoksi, että minä en ennen raskautta syönyt juurikaan makeita herkkuja. Raskauden aikana iski aivan älytön makeanhimo ja joka päivä meni jotain makeata... ja ajattelin, että kyllä se sitten synnytyksen jälkeen ja että raskaana kuuluukin herkutella jos mieli tekee. Jeps, tässä sitä nyt ollaan. Kahvikupponen toisessa kädessä ja suklaapatukka odottaa avaamista :) Eli mulle se jäi päälle vissiin lopullisesti :) Samoin Joannalle muuten, tästä on meillä ollut juttua!

ILONALLE; suuresti jaksamista! Mutta valita pois, jos siltä tuntuu äläkä yhtään mieti, että se olisi jotenkin väärin tai epäkiitollista. Nyt kolmen kuukauden jälkeen olen antanut itselleni luvan valittaa IHAN kaikesta mikä vaivaa. Helpottaa oloa. Toivotaan, että Ipanan vatsavaivat vähenevät ja ettei olisi koliikkia. Jos kuitenkin on, niin olen minäkin kuullut pelkkää positiivista vyöhyketerapiasta, joten kokeile ihmeessä!
Jos vertaistuki yhtään auttaa, niin rankkaa on meilläkin edelleen. Villi oli jo vähän rauhallisempi ja nukkuikin jo "hyvin" - eli ei herännyt kuin ehkä 5 kertaa yössä ja nukuttaminen kesti alle kaksi tuntia :) Nyt on taas yhtäkkiä otettu takapakkia. Pikkuinen oppi kääntymään, joten ehkä johtuu levottomuus siitä. Päivisin tyttö on kuin itse aurinko - juttua riittää, leikki maittaa, naurattaa kaikki ja päiväunet nukutaan pääosin hienosti. MUTTA NE YÖT... hohhoijaa. Eilen taas HUUDETTIIN väsymystä aamu kolmeen... nukahdettiin vain tissille ja syötiin taas tunnin välein. Neuvolasta suositellaan imetyksen lopettamista ja mielialalääkkeitä ja ties mitä ja koko ajan illat vain pimenevät ja pimenevät ja olen vain väsyneempi ja VÄSYNEEMPI... ja mietin että kuinka kauan tätä vielä kestää?! Mutta Ilona-rakas; jotenkin me vaan taaplataan päivä kerrallaan eteenpäin, eikös niin? Ja joskus sitten huomataan, että se kaikki huoli ja valvominen ja huuto on ohi ja meidän vauvat on vähän isompia ja kaikki menee hyvin! Jos haluat kirjoitella enemmän, niin voidaan olla yhteydessä vaikka sähköpostitse tai iki-ihanan facebookin kautta tsm. Jaksamista!

Olisi kiva kuulla miten Entulla menee? Ewastakaan ei nyt hetkeen ole kuulunut... tai sitten multa on mennyt ohi, kun nykyään niin harvoin ehdin tänne vaklailemaan.

@ikku!!! Teillähän vauva viihtyi rintarepussa? Missä vaiheessa olette kääntäneet vauvan kasvot menosuuntaan? Villi on aiemmin viihtynyt repussa mutta nyt on alkanut hermostua kun haluaisi katsella ympärilleen eikä tuijotella äidin tai isin kaulaa...

Moikkati moi & hyvää viikonloppua!

Monsku & Villi, about 3kk ja 2vkoa (jestas)

PS. Joko Aava on ruvennut valitsemaan vaunujen väriä :)