Pinoutukaamme kaikki, joiden mielestä taaperoimetys on vain ja ainoastaan ÄIDIN halujen täyttämistä. Lapsi oiva välikappale.

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Nenna
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
en vaan osaa kaiketi ymmärtää mistä siinä taaperoimetyksessä on kyse.
lapsi osaa syödä oikeaa ruokaa, ja juoda mukista, ja hellyyttä ja rakkautta ainakin minun lapsi saa ihan muilla tavoin..mihin sitä rintaa tarttee vielä siinä vaiheessa?
Oletko sitä mieltä, että yli 1-vuotias ei tarvitse maitoa?
En suinkaan. olen sitä mieltä ettei sen ikäinen tarvitse rintaa.
Mitäs ihmettä sun tisseistäs sitten on tullut jossain maitoa? :D hihihihih
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kyllä mä osaan päästää irti mutta ei mulla ole tarvetta työntää lasta pois luotani :whistle: Ihan hyvin mielin odotan sitä päivää ku imetys tämän kanssa loppuu vaikka ihan mukavaakin on ollut. Mutta miksi mä työntäisin lapsen väkisin pois?
Mitä SÄ tässä pinossa teet, kun minäkin olin tulossa sanomaan, että en voi allekirjoittaa aloituksen kirjoitusta täysin.
Paasaa niitä AINOITA OIKEITA mielipiteitään tietty :).
Eli pulloäideillä saa olla mielipiteitä, ainoita oikeita, mutta taaperoimettäjillä ei?
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Nenna:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
en vaan osaa kaiketi ymmärtää mistä siinä taaperoimetyksessä on kyse.
lapsi osaa syödä oikeaa ruokaa, ja juoda mukista, ja hellyyttä ja rakkautta ainakin minun lapsi saa ihan muilla tavoin..mihin sitä rintaa tarttee vielä siinä vaiheessa?
Oletko sitä mieltä, että yli 1-vuotias ei tarvitse maitoa?
En suinkaan. olen sitä mieltä ettei sen ikäinen tarvitse rintaa.
Mitäs ihmettä sun tisseistäs sitten on tullut jossain maitoa? :D hihihihih
hä? :D
 
En sano juuta enkä jaata. Mutta ihmettelen hiljaa mielessäni kaikkia niitä äitejä, jotka imettävät leikki-ikäistä tai jopa vanhempaa lasta. Ei ole mielestäni vauva-ajan jälkeen (venyvä käsite) lapselle enää oikea tapa syödä imemällä äidin rintaa. Hienomotoriikka, elimistö yms. on valmista kiinteän ruuan syömiseen ja omatoimiseen juomiseen viimeistään leikki-iässä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli kuitenkin loppujen lopuks se oot sinä, joka päättää mihin asti lapsi tissiä saa.
Kyllä, mä saan lopettaa imettämisen jos haluan lopettaa. Kukaan ei pakota mua imettämään. Olenko jossakin vaiheessa väittänyt, että lapsi saa jyrätä mut tässä asiassa?

Sen sijaan en rupea aktiivisesti vieroittamaan ilman mitään sen kummempaa syytä. Noin viiden ikävuoden kieppeillä voisin kuvitella, että keskustelisin asiasta lapsen kanssa jos hän ei vielä siihen mennessä olisi vieroittunut. Ei tää oo mikään joko sinä päätät tai minä - meidän pitää molempien olla valmiita joustamaan. Mä en ole aktiivisesti tyttöä kannustanut tissille enkä aio häntä aktiivisesti siitä vieroittaa, ainakaan moneen vuoteen.
Entä jos lapsi ei oo suostuvainen lopettamaan ja joustamaan?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mievaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
en vaan osaa kaiketi ymmärtää mistä siinä taaperoimetyksessä on kyse.
lapsi osaa syödä oikeaa ruokaa, ja juoda mukista, ja hellyyttä ja rakkautta ainakin minun lapsi saa ihan muilla tavoin..mihin sitä rintaa tarttee vielä siinä vaiheessa?
Oletko sitä mieltä, että yli 1-vuotias ei tarvitse maitoa?
niinjust! jos maitonsa taapero ottaa maailman luonnollisimmasta paikasta sopivan lämpöisenä ja aina puhtaasta "kupista" - miksi lähteä kauppaan maksamaan rahalla ja raahaamaan litratolkulla prosessoitua maitoa lehmästä!! sit happanee mukissa ylimääräiset! nyt ottaa ja juo sen kun haluaa ja tarvitsee, loput jää säilöön = ) ja puhdas tutti kaupanpäällisenä ;-)
1v7kk taaperon äiti siis olen ja toivon että lapsi jättää itse tissin, en vaan usko että ihan äkkiä - niin on antaumuksellista touhua että silmät menee kieroon "ihanuudesta" jos pitkään on joutunut odottelemaan..
Se on sitä taantumista. :D Mun 2v4kk ikäisellä oli kuvassa kuulemma taantunut katse, kun imetin sitä. :D :D Ainut, joka taisi olla taantunut niin oli sen kirjoittanut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kyllä mä osaan päästää irti mutta ei mulla ole tarvetta työntää lasta pois luotani :whistle: Ihan hyvin mielin odotan sitä päivää ku imetys tämän kanssa loppuu vaikka ihan mukavaakin on ollut. Mutta miksi mä työntäisin lapsen väkisin pois?
Mitä SÄ tässä pinossa teet, kun minäkin olin tulossa sanomaan, että en voi allekirjoittaa aloituksen kirjoitusta täysin.
Paasaa niitä AINOITA OIKEITA mielipiteitään tietty :).
Eli pulloäideillä saa olla mielipiteitä, ainoita oikeita, mutta taaperoimettäjillä ei?
Mut tässä ketjussa ei pyydetty pinoutumaan heitä, ketkä puoltaa taaperoimetystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
No toi ensimmäinen väläytetty mahdollisuus on aikamoista yleistämistä.

Ja muuten uskon älykkyyteen vaikuttavan niin monen asian, että toi tissimaito on siinä sopassa pien kärpäsenkakka. Sitä paitsi tutkimusten valossa älykkäämmät ovat onnettomampia. Tieto lisää tuskaa ;)
Ei se ole yleistämistä, sekin on ihan tilastoitua tietoa... Toki on korkeasti koulutettuja korvikeasiakkaita aivan kuten on kouluttamattomia imetysfanaattikkoja, kuten minä. Tosin mä aion kyllä väitellä jossakin vaiheessa :LOL: En oo vaa ehtiny :saint:

Älykkyyteen vaikuttaa moni asia, kyllä. Geenit eniten jos ympäristö on länsimainen eikä vanhemmat ihan tumpeloita. Ja tieto lisää tuskaa, yhdyn :D Siltikään en luopuisi älykkyydestäni.

Korvikeruokinnan todellisista ja mahdollisista haitoista on kuitenkin voitava puhua avoimesti. Jokainen äiti ansaitsee mahdollisimman paljon tietoa jotta voi tehdä oikeita ratkaisuja. Ongelmien lakaiseminen maton alle ei kuitenkaan niitä poista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mä suhtaudun aina vaan aika kriittisesti tuollaisiin tutkimuksiin. Mutta itse saanen tehdä omaa tutkimusta ja katsoa että kasvaako kuopuksesta hurjasti älykkäämpi kun pulloruokitusta esikoisestani :D (tosin esikoinen on myös ollut todella terve koko elämänsä, yksi korvatulehdus oli silmätulehduksen yhteydessä kun aloitti tarhassa, ei allergioita, vatsataudit on kestänyt max 3 oksennuksen verran).

Mutta mä olen sen sorttinen ihminen, että mä kaipaan perusteluja väittämien tueksi. Ei siis riitä, että sanotaan pulloruokittuja lapsia tyhmemmiksi.. vaadin saada tietää miksi näin olisi. (Tietenkään kaikkea ei ihan näin hyvin voi perustella.)
Miksi näin olisi? Tuossa tutkimuksessa väläyteltiin yhtenä mahdollisuutena se, että korvikkeisiin tukeutuu useampi huonosti koulutettu, huonossa sosioekonomisessa asemassa oleva joilla useimmiten on pienempi ÄO kun korkeasti koulutetuilla jne. Eli geeneistä johtuvaa, ei korvikkeista.

Toinen mahdollisuus on proteiinirakenne; ihmisen maidon proteiini on parempi aivoille ja muillekin elimille.

Kolmas mahdollisuus on imetyksen tuoma sosiaalinen stimulaatio. Imettäessä lapsi saa enemmän läheisyyttä ja on äidin kanssa tiiviimmin vuorovaikutuksessa.

Neljäs mahdollisuus on äidinmaidon parempi rasvahappokoostumus.

Ero voi johtua osasta näistä syistä tai vaikka vähän kaikista :)
Tuota tummennettua vastaan kyllä tappelen. Hevonkukkua, että tissilapsi saisi yhtään sen enempää läheisyyttä kuin korvikeruokittukaan. Millä perusteella edes?
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
jos kyse on tasan äidinmaidon terveellisyydestä niin miksi sen lapsen, jolle MINUN MIELESTÄ olisi luonnollista tarjota ravinto ihan muilla tavoin, pitää justiinsa sitä rintaa antaa? miksei mukista? kai sen äidinmaidon pumpatakkin voi..vai onko sekin vastoin luonnon lakeja?

Te ketkä taaperoimetätte..oikeestikkos sitten lapsi sitä rintaa saa justiin niin pitkään kun haluaa? jos kerta siitä kiinni..
No mulla oli oma terveydellinen syy mikä vaikutti lopettamiseen, muuten olisi saanut siihen asti kun olisi tahtonut. Mun itse tarvitsemaa lääkettä ei vain voinut käyttää lapsen imetyksen aikana. Päätin että 1v7kk oli tarpeeksi iso vieroittumaan tissistä, vaikkei sitä itse tahtonutkaan.
Mutta ois siis saanut just niin pitkään kun olis tahtonut.
aika ristiriitaista..olisi se saanut mutta se oli jo tarpeeksi iso :D
Entäpä jos olis tahtonut vielä koulun alettua?
No järki käteen. Siis mä tarkoitin tässä sitä, että koska se oli mulle jo lähes hengenvaarallista olla ilman tuota tarvitsemaani lääkettä, sai tyttölleni riittää tuo 1v7kk imetys. Hän kuitenkin olisi saanut sitä vaikka 4 vuotiaaksi jos olisi tahtonut ja se olisi ollut terveyteni kannalta mahdollista.
no entäpä vaikka 9?
Taidat olla pulloruokittu, kun et osaa lukea :whistle:
 
vieras
Ja muuten ninaTT, sä sanot että lapsi saa syödä rintaa niin kauan kuin haluaa. Mutta kuitenkin sä päätät kauanko hän sitä syö, lapsi ei sua jyrää. Ristiriitaista?
 
no
voiko joku vääntää rautalangasta mulle missä kohtaa ajatellaan sitä lapsen terveyttä,
ja imetetään lapsentahtisesti jnejne.
jos imetys kuitenkin halutaan lopettaa viimeistään kun lapsi 4 tai 5?
entä jos se lapsi kokee rinnan tarpeelliseksi vielä 12 vuotiaana?
 
lilli
mä en halua huudattaa lasta,päivä imetykset olen vieroittanut ja vielä ilta ja aamu käytössä. aamu jää seuraavaksi,ilta saa olla pitempään jos pysyy niin kauhean tärkeänä. huutaa hysteerisenä jos ei saa..eli aattelenko omaa etuani jos en halua kiusata lasta. tyttö on 1v 10kk
 
liisa lapamato
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Tuota tummennettua vastaan kyllä tappelen. Hevonkukkua, että tissilapsi saisi yhtään sen enempää läheisyyttä kuin korvikeruokittukaan. Millä perusteella edes?
Koska on iholla ison osan päivää? Aika usein näkee ja lukee niistä jotka tukevat pulloa miten milloinkin että vauva voi syödä sitterissä. Ei tietty kaikki tee niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kyllä mä osaan päästää irti mutta ei mulla ole tarvetta työntää lasta pois luotani :whistle: Ihan hyvin mielin odotan sitä päivää ku imetys tämän kanssa loppuu vaikka ihan mukavaakin on ollut. Mutta miksi mä työntäisin lapsen väkisin pois?
Mitä SÄ tässä pinossa teet, kun minäkin olin tulossa sanomaan, että en voi allekirjoittaa aloituksen kirjoitusta täysin.
Paasaa niitä AINOITA OIKEITA mielipiteitään tietty :).
Eli pulloäideillä saa olla mielipiteitä, ainoita oikeita, mutta taaperoimettäjillä ei?
Mut tässä ketjussa ei pyydetty pinoutumaan heitä, ketkä puoltaa taaperoimetystä.
Kai aloittajakin tiesi mitä tästä syntyy kun näin kirjoittaa? Sanavapaus?! oletko koskaan kuullut? Eli sun mielestäs tässä ketjussa ei saa kirjoittaa oikeita mielipiteitään kuin ne jotka eivät imetä taaperoikäistään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä jos lapsi ei oo suostuvainen lopettamaan ja joustamaan?
Sitten kannattaa miettiä mikä on pielessä. Jos viisivuotias ei suostu luopumaan tissistä vaikka äiti on valmis lopettamaan, niin joko lapsella on jokin fyysinen ongelma tai sitten hänellä on jotain ongelmia suhteessaan äitiin tai suhteessaan johonkin toiseen ihmiseen ja hän pyrkii pakenemaan rinnalle tätä ongelmaa. Eri asia jos hän on tervetullut; rintamaito on kuulemma hyvää ja imeminen tuntuu hyvältä, mutta kyllä normi viisivuotiaan pitäisi jo sen verran ymmärtää ottaa muita huomioon että luopuu rinnasta jos äiti pyytää.
 
Kifa
Taaperoimetystä perusteellaan sen luonnollisuudella, kuitenkin useimmilla nisäkkäillä eläimillä emo kieltäytyy imettämästä poikasta viimeistään seuraavan kiima-ajan tullen. Ristiriitaa?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Tuota tummennettua vastaan kyllä tappelen. Hevonkukkua, että tissilapsi saisi yhtään sen enempää läheisyyttä kuin korvikeruokittukaan. Millä perusteella edes?
Ekaa en imettänyt, toista imetin ja kyllä se läheisyys ja tunneside on aivan erilainen kun imettää :heart:
Ei sitä voi selittää, se pitää kokea. Tietenkin myös läheisyyttä voi antaa pulloruokkimallakin.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Tuota tummennettua vastaan kyllä tappelen. Hevonkukkua, että tissilapsi saisi yhtään sen enempää läheisyyttä kuin korvikeruokittukaan. Millä perusteella edes?
Koska on iholla ison osan päivää? Aika usein näkee ja lukee niistä jotka tukevat pulloa miten milloinkin että vauva voi syödä sitterissä. Ei tietty kaikki tee niin.
niin no..
nimenomaan kaikki ei tee niin eli eikö tuo ollu aika yleistystä?
 
lilli
Alkuperäinen kirjoittaja no:
voiko joku vääntää rautalangasta mulle missä kohtaa ajatellaan sitä lapsen terveyttä,
ja imetetään lapsentahtisesti jnejne.
jos imetys kuitenkin halutaan lopettaa viimeistään kun lapsi 4 tai 5?
entä jos se lapsi kokee rinnan tarpeelliseksi vielä 12 vuotiaana?
luulisin että isolla lapsella sen voi sitten keskustelemalla lopettaa,kun toinen ymmärtää että ei isot enään tissiä syö. 2v.llä vielä ei oikein onnistu niin hyvin,vaikka päiväimetykset sainkin puhumalla loppumaan,kun aina muistutin että sitten illalla sängyssä saa,niin tyytyi siihen
 
vieras
[/quote]

Entä jos lapsi ei oo suostuvainen lopettamaan ja joustamaan?[/quote]

no turha itkeä että lapsi ei ole valmis joustamaan vielä 5- vuoden iässäkään, mistäköhän johtuu? olisiko jotain tekemistä sen kanssa että on liian kiinni äidissä ja ehkäpä tarvitsisi apua itsenäisessä toiminnassa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Tuota tummennettua vastaan kyllä tappelen. Hevonkukkua, että tissilapsi saisi yhtään sen enempää läheisyyttä kuin korvikeruokittukaan. Millä perusteella edes?
Koska on iholla ison osan päivää? Aika usein näkee ja lukee niistä jotka tukevat pulloa miten milloinkin että vauva voi syödä sitterissä. Ei tietty kaikki tee niin.
Mä kuulkaa luulen, että suurimmaksi osaksi kyse on urbaanilegendasta. Joku häiriintynyt jossakin on saattanut tehdä niin, mutta sen mitä pulloruokkijoita tiedän, niin kukaan ei ole tehnyt niin, vaan sylissä tai vieressä sängyllä vauva on ollut. Ihan samoin kuin imetettäessäkin.
 
c
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei osata päästää "vauvasta" irti. Pitää olla joku, joka on edes hiukan riippuvainen itsestään...:/
Kerroppas minulle mitä MINÄ sain taaperon imetyksestä kun en imetyksestä ole juurikaan koskaan pitänyt?
Lapsi ei ole koskaan käyttänyt tuttia, ei tuttipulloa, on jo vaipaton, söi itse aikaisin jne niin ei oikein "vauvasta" kiinni pitäminen ole oiva selitys ;)
Eipäs niitä vastauksia ole tullut.
 

Yhteistyössä