Pinoutukaamme kaikki, joiden mielestä taaperoimetys on vain ja ainoastaan ÄIDIN halujen täyttämistä. Lapsi oiva välikappale.

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
v
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Rintamaidon edut koskevat käytännössä sitä ensimmäistä kuutta kuukautta, sen jälkeen maidon koostumus muuttuu ja toisaalta lapsen ravitsemus monipuolistuu niin että rintamaidolla ei enää ole vastaavaa terveydellistä merkitystä. Suositus kahteen vuoteen asti imettämisestä koskee maita joissa hygieniataso on alhainen ja ravitsemus yksipuolista ja toisaalta syntyvyys suuri - imetyshän toimii myös ehkäisykeinona ja jos kehitysmaissa imetettäisiin pitkään niin äidillä ei heti olisi taas uutta suuta ruokittavana. Länsimaisessa hyvinvointivaltiossa kasvava lapsi saa puoleen vuoteen mennessä äidinmaidosta ne terveyshyödyt joita on saadakseen.
Linkki?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Rintamaidon edut koskevat käytännössä sitä ensimmäistä kuutta kuukautta, sen jälkeen maidon koostumus muuttuu ja toisaalta lapsen ravitsemus monipuolistuu niin että rintamaidolla ei enää ole vastaavaa terveydellistä merkitystä. Suositus kahteen vuoteen asti imettämisestä koskee maita joissa hygieniataso on alhainen ja ravitsemus yksipuolista ja toisaalta syntyvyys suuri - imetyshän toimii myös ehkäisykeinona ja jos kehitysmaissa imetettäisiin pitkään niin äidillä ei heti olisi taas uutta suuta ruokittavana. Länsimaisessa hyvinvointivaltiossa kasvava lapsi saa puoleen vuoteen mennessä äidinmaidosta ne terveyshyödyt joita on saadakseen.
Rintamaidon koostumus ei muutu minnekään. Se on itseasiassa jopa ravitsevampaa taaperolla kuin vauvalla, koska taapero syö sitä harvemmin jolloin se ehtii kehittyä ns. tuhdimmaksi. Mutta on täysin kivikautinen ja virheellinen luulo, että rintamaito muuttuisi "sokerilitkuksi". Sitä se ei todellakaan tee.
 
SD
voi helvetti..eiköhän siihenkin on yhtä monta eri syytä ku taaperoimettäjääkin.
mun syy on laiskuus. toi lapsi on niin riippuvainen etten oo päässy eroon imetyksestä koska en jaksa sitä huutoa. sen takia ootan että se vieroittaa itteensä. jonkinsortin dead-line aion kyllä laittaa. tytöllä ikää kohta 1v2kk.
 
hr
molemmat on yhtä tyhmännäköstä: parivuotias lapsi joka juo maitonsa tuttipullosta ja parivuotias lapsi jota imetetään. Näin länsimaissa.

Kehitysmaissa ymmärrän sen äidinmaidon olevan puhtaampaa ja parempaa lapselle kuin mikään muu.
 
e
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Samaa ihmettelin minäkin, että laittaako joku taaperon oikeasti sitteriin, tai vaihtoehtoisesti kantaa imetettyä taaperoa sylissä päivät pitkät? Itse veikkaisiin että taaperoiässä ei läheisyyden määrän kannalta enää imetyksellä ole merkitystä kun ei siinä tissillä enää kuitenkaan kokonaisia aterioita roikuta vaan otetaan vain välihuikkaa.

Ja tuosta luonnollisuudesta vain sen verran, että luonnossa poikasen kuuluu itsenäistyä tiettyä tahtia ja psykologien mukaan myös lapsilla tämä kehitys aivan tietyn aikataulun mukaan tapahtuu. Aivan pieni vauva ei vielä edes ymmärrä olevansa äidistä erillinen olento, pikku hiljaa hahmottuu ensin oma kroppa ja sitten oma tahto ja sitten kehittyy myös ymmärrys siitä että äiti ei katoa kokonaan vaikka olisi poissa jonkin aikaa. Taaperoikäisen kuuluu jo pikkuhiljaa myös ymmärtää sosiaalisia normeja, eli että on olemassa tiettyjä asioita joista ei puhuta kaikkien kuullen ja ruumiinosia joita ei esitellä julkisesti (kuten tissit). Miksi tämän kehityksen tietoinen jarruttaminen olisi jotenkin erityisen luonnollista?
Jatkuvat happohyökkäykset eivät taida olla hyviä lapsen hampaille?
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Eli onko taas näin, että pulloäidit tuntevat syyllisyyttä jostain ja haluavat sitä lievittää haukkumalla imettäviä äitejä? Tämä "trendi" on näkynyt jo pitkään.

Imettäminen nyt vain on hyväksi lapselle, eikä tämä sisällä vertausta mihinkään.
Mä olen sekä-että-äiti. Esikoinen oli pullolapsi ja kuopusta täysimetin 5kk ja imetän edelleen kiinteiden ohessa, vauva 8kk. En ole koskaan kokenut, että imettäviä haukuttais.. no taaperoimetys on asia erikseen. Mutta mä ymmärrän miksi se voi tuntua osassa vastenmieliseltä. Pullosta antavia sen sijaan arvostellaan paljonkin.

Mä en muuten ole koskaan kokenut imettäessä mitään mielettömiä rakkaudenpuuskia. Sen sijaan esikoisen kohdalla imetys aiheutti ahdistusta, kun ei oikein onnistunut hyvin koskaan ja pullosta antaminen toi helpotuksen tunteen ja vahvisti jaksamisen tunnetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Findings from short-term outcome studies suggest that breastfeeding may have some benefits...

Tämä riitti jo mulle :D Kiitos ja näkemiin tämän aiheen tiimoilta.
Kuten sanoin jo tuossa viestissä mitä sulle pistin: Pidin sua joskus ihan fiksuna muttamutta...

Tiedätkö sä yhään minkälaista kieltä tieteellisessä tutkimuksessa käytetään? Tieteessä ei koskaan ole "totuuksia", on ainoastaan faktoja ja niistä tehtyjä tulkintoja. Maallikot käyttävät keskenään aivan erilaista kieltä ku mitä tutkimuksissa.

Samaten sana "teoria" on niin raiskattu... Harvalle on mitään aavistusta mitä sillä sanalla tarkoitetaan ja evoluutiokin on "vain" teoria :headwall:

NinaTT, please, älä jatka opettamista enempää, ei sovi sulle :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tiedätkö sä yhään minkälaista kieltä tieteellisessä tutkimuksessa käytetään? Tieteessä ei koskaan ole "totuuksia", on ainoastaan faktoja ja niistä tehtyjä tulkintoja.
Kumpi meistä on yliopistossa? Tiedän mistä puhun. Tuo lainaamasi linkki ei vakuuta minua kyllä yhtään.
Täällä yks jo yliopistokiintiönsä lusinut (heh, tällaiselle kokemukseen vetoamiseen argumentaatiossa oli kyllä jo antiikin aikaan oma nimitys mutta sorruinpa nyt tähän silti) ja kyllähän tieteellisessä tekstissä juurikin aina käytetään just lauseita tyyliin "study suggest that A may have B", oli sitten kyse vaikkapa tupakoinnin haitoista jotka yleisesti ottaen käsitetään aika lailla kiistattomaksi tiedoksi.
Niin, tiedän. Mutta en silti lähtisi yhden uusiseelantilaisen tutkimuksen perusteella vetämään niin jyrkkiä johtopäätöksiä kuin eräät täällä. Tämä juttu lähti liikkeelle taaperoimetyksestä. Kukaan, minä ainakaan, ei ole kieltänyt imettämisen etuja ja hyviä puolia. Olen sitä vastaan, että pulloruokintaa dissataan enemmän kuin se todellisuudessa olisi tarpeen. Tässä on minun pointtini. Ja nyt minä lopetan.
Kiitos, vakava sosiaalitapaus :heart: :flower: Ei siitä, että lopetit, vaan asiallisesta argumentoinnista sekä sen ymmärtämisestä, että edes lapsen ruokkiminen ei ole niiiiiin kamalan dramaattista ja musta-valkoista kuin mitä väitetään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Kumpi meistä on yliopistossa? Tiedän mistä puhun. Tuo lainaamasi linkki ei vakuuta minua kyllä puhumaan imetyksen ylivoimaisuudesta.
Saanko kysyä mitä alaa opiskelitkaan? :D Ei varmaan ollu vaikeeta päästä sisään?

Ei tuo lappunen hehkuta imetyksen "ylivoimaisuutta" ja jos luet pidemmälle, niin ei siinä mitään erityisen konklusiivista esitetä, mutta kyllähän sun pitäisi hyvä ihminen tietää, että tuollaista se kieli on. Koska ei voida varmaksi tietää mikä on syy, mikä on seuraus, niin on parasta käyttää juuri tuollaista "may", "suggests", "could be" jne. Nämä ovat niin monisyisiä asioita että ei yksi eikä satakaan tutkimusta pysty esittämään mitään totuutta, tietoa vain, ja jonkun verran tulkintaa. Minä nyt vain laitoin yhden esimerkin.

Aika heikkoa oikeasti yrittää mitätöidä koko linkki sen takia, että siinä käytetään varovaista kieltä. Olisko parempi jos olisin linkittänyt jonkun kiihkoilijan totuuksia? Tuskin. Yritin sentäs löytää jotain semiobjektiivista ja tieteellistä mutun sijaan.

Lähdekritiikki on sallittua, myös palstalla :). Ihan kaikkea huttua, mikä tieteelliseen muotoon väännetään, ei kannata uskoa. NinaTT uskoo varmaan banaanikotkiinkin?
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
No yrjötkää vaikka mutta imetin tyttöä 1v7kk ja olen siitä ylpeä. Ja kuulkaas kyllä se ihan oli lapsesta kiinni, ei minusta. Olisin lopettanut jo aikaisemmin. Ja arvatkaas mitä. Mun lapseni syö tuttiakin, toki vain nukkuessaan, joten sekin tekee musta kamalan huonon äidin ;)
No voi v...u sunhan se imettäminen pitää lopettaa, ei se ole lapsesta kiinni! Mun mielestä taaperoimetys on perverssiä, tulee mieleen että äiti on jotenkin sairaalla tavalla riippuvainen siitä että lapsi pysyy vauvana ja riipuvaisena hänestä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sellaista yli 1-vuotias saa tissistä, mitä hän ei normaalista ruokavaliosta saa? Jos taapero syö monipuolista ruokaa, niin miksi imettää? Korvataanko sillä joku ateria?
Eikö sun lapsi juo mitään?
Juo tietenkin. Mutta niin juo varmaan 5-vuotiaskin, joka ei enää tssillä saa olla?
 
Neytiri harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
No yrjötkää vaikka mutta imetin tyttöä 1v7kk ja olen siitä ylpeä. Ja kuulkaas kyllä se ihan oli lapsesta kiinni, ei minusta. Olisin lopettanut jo aikaisemmin. Ja arvatkaas mitä. Mun lapseni syö tuttiakin, toki vain nukkuessaan, joten sekin tekee musta kamalan huonon äidin ;)
No voi v...u sunhan se imettäminen pitää lopettaa, ei se ole lapsesta kiinni! Mun mielestä taaperoimetys on perverssiä, tulee mieleen että äiti on jotenkin sairaalla tavalla riippuvainen siitä että lapsi pysyy vauvana ja riipuvaisena hänestä.
Huoh.
 
ihme juttu
Oikeesti. Mä jaksan ihmetellä, miten tää voi olla näin kovasti tunteita nostattava aihe. Puoleen sekä toiseen. Mitän hiton väliä sillä on mitä toiset tekee, jos siitä ei ole haittaa ulkopuolisille? Itse en ole imettänyt, maito ei noussut, mutta mua ei haittaa vaikka joku imettäis vaikka 4-vuotiasta!
 
neytiri harmaana
Musta on hyvä miettiä, että miks nää imetysvastaiset (tavalliset tai taaperoimetysvastustajat) aloittaa näitä ketjujaan? Tahallaan he taitavat sen tehdä.
Monenko imettäjän olet nähnyt aloittaneen vastaavan ketjun?
 
Alkuperäinen kirjoittaja neytiri harmaana:
Musta on hyvä miettiä, että miks nää imetysvastaiset (tavalliset tai taaperoimetysvastustajat) aloittaa näitä ketjujaan? Tahallaan he taitavat sen tehdä.
Monenko imettäjän olet nähnyt aloittaneen vastaavan ketjun?
niin no, tää tosiaan oli pino ns. taapero-imetysvastustajille, eli kysymys kuuluu että miksi erimieltä olevat työntävät nokkansa tänne? jos olisitte antanut pinon olla, niin vastustajat olisivat saaneet rauhassa kertoa omia tuntemuksiaan ja mitää kiistaa ei olisi syntynyt.
 
meidän neiti 10kk aloittaa jumalattoman huudon jos ei tissille pääse. Voi luoja sitä surkeuden määrää :| en todellakaan huudata toista jos niin pahalle tuntuu. Pikkuhiljaa varmaan alan lopettelemaan imetystä, saas nähdä kuinka pitkään tätä jatketaan.
 
fluemieneism
If you don't desire to question inside stock exchange you can provide secret searching a try. With this particular technique you obtain settled to shop along with report with your knowledge. prentice capital management When you want trusted institutional companies to assist you to carry charge of your respective fiscal accomplishment, search not any more: Monetary Pacific cycles offers on the net trading, expense checking, and a selection of services with the many discerning professionals. Totally regulated with the Country wide Investments as well as Exchange Payment, you'll be able to rest effortless acknowledge that your own purchase is in a position hands and wrists. Fiscal Pacific cycles will let you find the right Samsung wave s8500 obtain, to enable you to concentrate on accomplishing ab muscles maximum of this purchase potential. Tend not to wait around - e mail us right now to find out more about how Personal Pacific be capable of turning your current expenditure goals in a truth!
 

Yhteistyössä