Pikkupoika kuoli Bodomin-Oittaan uimarannalla

  • Viestiketjun aloittaja :´(
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Taitaa olla näitä "ei niitä nyt koko ajan tarvi vahtia"-ihmisiä.. Mutta surullista silti :'(
hienoa, että me äidit olemme todella empatiakykyisiä ja aidosti pahoillamme. Parhaiten autamme vanhempien tuskaa, surua, jäytävää syyllisyyttä ja eliniän traumaa "siitäs saitte" "ne on siis just näitä välinpitämättömiä ihmisiä"-asenteella
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Iltalehden sivuilla sanottiin että "ui ystävänsä kanssa rantavedessä" ja että "löytyi vedestä eikä tiedetä kuinka kauan oli siellä"... Miksi ei tiedetä? Luulis että häntä olis vahdittu ja nähty missä vaiheessa katosi.. Ja jos todella kyse oli 4v pojasta niin miksi ui ystävänsä kanssa eikä valvojan (vanhempien tai muun aikuisen joka hänestä oli vastuussa)...

Ottakaamme opiksemme tästä!
Tuossa tapauksessa epäselvät asiat selittää se, että perhe oli ulkomaalainen, molemmat vanhemmat todella hysteerisiä, eli varmasti on ollut poliisin vaikea saada tilanteesta irti. Hysteerisiä olivat myös ystäväperheiden naiset.
Olitko paikalla?
Oltiin rannalla, kyllä. Kuten satoja muitakin ihmisiä.
Voisitko lopettaa kommentoinnin,kun et asiasta mitään tiedä.Alussa esimerkiksi väitit kivenkovaan lapsen olleen 10 vuotias vaikka uutiset kertoi 4 vuotiaan olevan kyseessä
 
;/
on se jännä kuinka kaksplussalla kaikki vahtivat 10-vuotiaitaan uimarannalla. Itse asutaan rannassa, niin että meidän talon edessä on yleinen uimaranta. Kyllä vaan koko asuinalueen kaikki 2-3-luokkalaisista ylölspäin käyvät uimassa yksin, ilman että kenenkään vanhemmat on mukana. Äskenkin kokoontui puoli luokkaa juurikin noita 10-vuotiaan kieppeillä olevia. kumma vaan ettei meidän isolta asuinalueelta kukaan näytä kirjoittelevan kaksplussassa, tai sitten palstalla jällleen on hieman valehtelevia henkilöitä.

Ennemmin minusta se on heitteillejättöä ettei opeta lastaan uimaan niin että se osaa jo 10-vuotiaana uida. Kyllä kouluun mennessä pitää osata uida, ei ole mitään syytä terveessä normaalissa lapsessa ettei osaisi jos vanhempia yhtään kiinnostaa.
 
niin surullista;(
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Sanoisin! Lapsiaan täytyy vahtia! Olen joillekin sanonutkin kun liiaksi uskotaan lapsien kykyihin pärjätä yksin/kaverin kanssa. Jos on vain kaverin mukana rannalla 4-vuotias, niin eikös se ole vanhempien välinpitämättömyyttä, heitteillejättöä?
Empatiakykysi on suorastaan käsinkosketeltavaa.

Toivon, ettei ystäviesi tai sisarustesi lapsille koskaan käy mitään tuollaista.

Minä sanoisin, että "olen todella pahoillani puolestanne, otan osaa" ja halaisin. Sinä sanoisit lapsensa menettäneille vanhemmille että "aivan oikein teille!".

No, ehkä minäkin kuitenkin myös halaisin ja olisin pahoillani noin kasvotusten. Eihän sellaista voi sanoa ja lisätä tuskaa. Kirjoittaa voi mielipiteensä kun ei tunne.
Nopsaan sun mieli muuttui.

Mielessään voi ajatella muuta ja kirjoittaa mutta eihän sitä lapsensa menettäneille voisi sanoa. Ei voisi lisätä heidän tuskaansa, itse tietävät kuinka ovat toimineet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Taitaa olla näitä "ei niitä nyt koko ajan tarvi vahtia"-ihmisiä.. Mutta surullista silti :'(
hienoa, että me äidit olemme todella empatiakykyisiä ja aidosti pahoillamme. Parhaiten autamme vanhempien tuskaa, surua, jäytävää syyllisyyttä ja eliniän traumaa "siitäs saitte" "ne on siis just näitä välinpitämättömiä ihmisiä"-asenteella
Oikeastiko sinun mielestäsi näistä ei voisi vihdoinkin oppia jotain?? Vieläkin olet sitä mieltä että 4-vuotiasta ei tarvitse KOKO AJAN vahtia rannalla?
 
on se jännä kuinka kaksplussalla kaikki vahtivat 10-vuotiaitaan uimarannalla. Itse asutaan rannassa, niin että meidän talon edessä on yleinen uimaranta. Kyllä vaan koko asuinalueen kaikki 2-3-luokkalaisista ylölspäin käyvät uimassa yksin, ilman että kenenkään vanhemmat on mukana. Äskenkin kokoontui puoli luokkaa juurikin noita 10-vuotiaan kieppeillä olevia. kumma vaan ettei meidän isolta asuinalueelta kukaan näytä kirjoittelevan kaksplussassa, tai sitten palstalla jällleen on hieman valehtelevia henkilöitä.

Ennemmin minusta se on heitteillejättöä ettei opeta lastaan uimaan niin että se osaa jo 10-vuotiaana uida. Kyllä kouluun mennessä pitää osata uida, ei ole mitään syytä terveessä normaalissa lapsessa ettei osaisi jos vanhempia yhtään kiinnostaa.
täyspeesi. Varsinkin tuo pointti, että vain umpidorka vanhempi ei opeta lapselleen uimataitoa, joskin sekään ei ole aina pelastus
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Iltalehden sivuilla sanottiin että "ui ystävänsä kanssa rantavedessä" ja että "löytyi vedestä eikä tiedetä kuinka kauan oli siellä"... Miksi ei tiedetä? Luulis että häntä olis vahdittu ja nähty missä vaiheessa katosi.. Ja jos todella kyse oli 4v pojasta niin miksi ui ystävänsä kanssa eikä valvojan (vanhempien tai muun aikuisen joka hänestä oli vastuussa)...

Ottakaamme opiksemme tästä!
Tuossa tapauksessa epäselvät asiat selittää se, että perhe oli ulkomaalainen, molemmat vanhemmat todella hysteerisiä, eli varmasti on ollut poliisin vaikea saada tilanteesta irti. Hysteerisiä olivat myös ystäväperheiden naiset.
Olitko paikalla?
Oltiin rannalla, kyllä. Kuten satoja muitakin ihmisiä.
Voisitko lopettaa kommentoinnin,kun et asiasta mitään tiedä.Alussa esimerkiksi väitit kivenkovaan lapsen olleen 10 vuotias vaikka uutiset kertoi 4 vuotiaan olevan kyseessä
Ehkä se, että kyseessä on ulkomaalainen perhe, kertoo sen, että miksi uutisoitiin ensin 10-vuotiaasta pojasta, ja miksi rannallakin puhuttiin 10-vuotiaasta pojasta. Ja esim. mieheni, joka näki lapsen sanoi tämän olevan 8-vuotiaani kokoinen. Mutta joo, lopetan kommentoinnin, sillä lähden nukkumaan. Itse en ole lähtenyt katsomaan, en ole halunnut, ja olen pitänyt pienet pojat lähelläni. Sen pyysin mieheni varmistamaan, ennen kuin ambulanssi tuli paikalle, että tarvitaanko elvytys-apua, sitä kun olisin osannut antaa. Rannalta kuitenkin elvytyskykyisiä löytyi useampiakin, joten pidin sitten 5-ja 8 v:n kaukana paikasta. Poiskaan ei päästy, kun meidän auton edessä oli pysäköitynä paloauto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Oikeastiko sinun mielestäsi näistä ei voisi vihdoinkin oppia jotain?? Vieläkin olet sitä mieltä että 4-vuotiasta ei tarvitse KOKO AJAN vahtia rannalla?
Mä olen edelleen sitä mieltä, että mun ei tarvitse olla oman 4-vuotiaani kanssa rantavedessä, jos hän pulikoi siinä. Usein olen, tottakai. Usein uimme yhdessä kauempana rannasta. Mutta joskus istun viltillä 1-3 m rantaviivasta, ja vahdin rantavedessä olevaa lastani sieltä käsin. Joskus käännän katseeni hetkeksi 4-vuotiaastani, jos 6-vuotiaani kaipaa huomiotani, tai jos vaikka kaivan kassista kännykkää joka soi.
 
niin surullista:(
on se jännä kuinka kaksplussalla kaikki vahtivat 10-vuotiaitaan uimarannalla. Itse asutaan rannassa, niin että meidän talon edessä on yleinen uimaranta. Kyllä vaan koko asuinalueen kaikki 2-3-luokkalaisista ylölspäin käyvät uimassa yksin, ilman että kenenkään vanhemmat on mukana. Äskenkin kokoontui puoli luokkaa juurikin noita 10-vuotiaan kieppeillä olevia. kumma vaan ettei meidän isolta asuinalueelta kukaan näytä kirjoittelevan kaksplussassa, tai sitten palstalla jällleen on hieman valehtelevia henkilöitä.

Ennemmin minusta se on heitteillejättöä ettei opeta lastaan uimaan niin että se osaa jo 10-vuotiaana uida. Kyllä kouluun mennessä pitää osata uida, ei ole mitään syytä terveessä normaalissa lapsessa ettei osaisi jos vanhempia yhtään kiinnostaa.

Kyllä ekaluokkalaisetkin kertovat yksinään käyvänsä kavereineen uimassa. Enpähän kyllä ole laskenut omiani, olen ollut mukana vahtimassa omiani ja kavereitaan.
 
Ennemmin minusta se on heitteillejättöä ettei opeta lastaan uimaan niin että se osaa jo 10-vuotiaana uida. Kyllä kouluun mennessä pitää osata uida, ei ole mitään syytä terveessä normaalissa lapsessa ettei osaisi jos vanhempia yhtään kiinnostaa.


Mun pojat on osanneet uida jo ennen 10v, mutta ovat vielä 10 vuotiaina tarvinneet vahtia uimarannalla. Ei niin kuten alle kouluikäiset eli, että kokoajan olisi tarvinnut tuijottaa ja vieressä olla, mutta katsoa vähän perään, että mitä touhuavat. Vilkkailla lapsilla kun tulee mieleen tehdä mitä milloinkin, eikä ne päähänpistot aina ole sieltä turvallisimmasta päästä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Taitaa olla näitä "ei niitä nyt koko ajan tarvi vahtia"-ihmisiä.. Mutta surullista silti :'(
hienoa, että me äidit olemme todella empatiakykyisiä ja aidosti pahoillamme. Parhaiten autamme vanhempien tuskaa, surua, jäytävää syyllisyyttä ja eliniän traumaa "siitäs saitte" "ne on siis just näitä välinpitämättömiä ihmisiä"-asenteella
Oikeastiko sinun mielestäsi näistä ei voisi vihdoinkin oppia jotain?? Vieläkin olet sitä mieltä että 4-vuotiasta ei tarvitse KOKO AJAN vahtia rannalla?
Olen sitä mieltä, että 4-vuotiasta tulee koko ajan vahtia rannalla ja olen myös sitä mieltä, että 10-vuotiasta en vahdi (tai no, tyttöni on 11), koska muutenhan en voisi päästää häntä uimatreeneihin saati kisamatkoille, jos pitää olla uikkarissa kiinni koko ajan. Lue aiemmat kommenttini, niin pointtini varmasti kirkastuu.

Opiksi varmaan on syytä ottaa, vanhempien syyllistäminen ja ivaaminen on täysin tarpeetonta, tapahtunut kyllä on raskain taakka mitä kukaan vanhempi voi koskaan kantaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Oikeastiko sinun mielestäsi näistä ei voisi vihdoinkin oppia jotain?? Vieläkin olet sitä mieltä että 4-vuotiasta ei tarvitse KOKO AJAN vahtia rannalla?
Mä olen edelleen sitä mieltä, että mun ei tarvitse olla oman 4-vuotiaani kanssa rantavedessä, jos hän pulikoi siinä. Usein olen, tottakai. Usein uimme yhdessä kauempana rannasta. Mutta joskus istun viltillä 1-3 m rantaviivasta, ja vahdin rantavedessä olevaa lastani sieltä käsin. Joskus käännän katseeni hetkeksi 4-vuotiaastani, jos 6-vuotiaani kaipaa huomiotani, tai jos vaikka kaivan kassista kännykkää joka soi.


Mä oon opettanut omalle 4 vuotiaalleni (tosin miellä oli tytön kanssa siitä vähän erimielisyyksiä), että kun äiti on rannalla, niin navan pitää näkyä, kun seisoo jalat pohjassa ja sitten kun äiti tulee mukaan voi mennä syvemmälle. Tämä toimii mielestäni oikein hyvin rannoilla, joissa ei ole metritolkulla kahlottavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä oon opettanut omalle 4 vuotiaalleni (tosin miellä oli tytön kanssa siitä vähän erimielisyyksiä), että kun äiti on rannalla, niin navan pitää näkyä, kun seisoo jalat pohjassa ja sitten kun äiti tulee mukaan voi mennä syvemmälle. Tämä toimii mielestäni oikein hyvin rannoilla, joissa ei ole metritolkulla kahlottavaa.
Meillä on sääntönä se, että jalkojen pitää yltää hyvin pohjaan ja pitää olla oman viltin kohdalla vedessä (eikä jossain sivussa kauempana). Ja sitten aika ajoin hihkaisen että "rantaan päin!". Hyvin on toiminut :)
Lisäksi ollaan treenattu pintaan nousemista ja sitä, miten kellukkeilla uidaan oikeasti eteenpäin eikä vaan pärskitä paikoillaan.
 
wolt
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Alkuperäinen kirjoittaja DURACELL:
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Siis oliko se nyt 10 vai 4 -vuotias?
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2225647
arkistokuva 10v.hukkui.2007
Mutta tässä tämän vuoden keskustelussa puhutaan 10-vuotiaasta. Kuitenkin tuossa uutisen otsikossa lukee 4-vuotias.
ilmeisemmin se 10v oli virheellistä tietoa lehdeltä ja se hukkunut olikin 4v..ainakin iltalehdellä oli kanssa eka että 10v kunnes myöhemmin samaan juttuun oli päivitetty tuo 4v

osanottoni perheelle
 
Ennemmin minusta se on heitteillejättöä ettei opeta lastaan uimaan niin että se osaa jo 10-vuotiaana uida. Kyllä kouluun mennessä pitää osata uida, ei ole mitään syytä terveessä normaalissa lapsessa ettei osaisi jos vanhempia yhtään kiinnostaa.
Kaikki eivät vain opi heti uimaan vaikka kuinka harjoittelevat! Minä olen muuten huomannut että moni hyvin liikunnallinen (muissa lajeissa kuin uinnissa) oppii yllättävän myöhään uimaan.

Pitääkö kaikkien osasta myös lukea kouluun mennessä että on normaali? Mitä muita ikärajoja mielestäsi on? Neljävuotiaana pitää osata ajaa ilman apupyöriä tai ei ole normaali?

Uimataitoinen 10-vuotias voi kyllä hukkua, suurin osa hukkuneista on uimataitoisia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Iltalehden sivuilla sanottiin että "ui ystävänsä kanssa rantavedessä" ja että "löytyi vedestä eikä tiedetä kuinka kauan oli siellä"... Miksi ei tiedetä? Luulis että häntä olis vahdittu ja nähty missä vaiheessa katosi.. Ja jos todella kyse oli 4v pojasta niin miksi ui ystävänsä kanssa eikä valvojan (vanhempien tai muun aikuisen joka hänestä oli vastuussa)...

Ottakaamme opiksemme tästä!
Tuossa tapauksessa epäselvät asiat selittää se, että perhe oli ulkomaalainen, molemmat vanhemmat todella hysteerisiä, eli varmasti on ollut poliisin vaikea saada tilanteesta irti. Hysteerisiä olivat myös ystäväperheiden naiset.
Olitko paikalla?
Oltiin rannalla, kyllä. Kuten satoja muitakin ihmisiä.
Voisitko lopettaa kommentoinnin,kun et asiasta mitään tiedä.Alussa esimerkiksi väitit kivenkovaan lapsen olleen 10 vuotias vaikka uutiset kertoi 4 vuotiaan olevan kyseessä
Ehkä se, että kyseessä on ulkomaalainen perhe, kertoo sen, että miksi uutisoitiin ensin 10-vuotiaasta pojasta, ja miksi rannallakin puhuttiin 10-vuotiaasta pojasta. Ja esim. mieheni, joka näki lapsen sanoi tämän olevan 8-vuotiaani kokoinen. Mutta joo, lopetan kommentoinnin, sillä lähden nukkumaan. Itse en ole lähtenyt katsomaan, en ole halunnut, ja olen pitänyt pienet pojat lähelläni. Sen pyysin mieheni varmistamaan, ennen kuin ambulanssi tuli paikalle, että tarvitaanko elvytys-apua, sitä kun olisin osannut antaa. Rannalta kuitenkin elvytyskykyisiä löytyi useampiakin, joten pidin sitten 5-ja 8 v:n kaukana paikasta. Poiskaan ei päästy, kun meidän auton edessä oli pysäköitynä paloauto.
 
niin
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010071812057927_uu.shtml

"Poika ei osannut uida, YLEENSÄ TUON IKÄISET EIVÄT VIELÄ OSAA"
"Meillä ei ole mitään syytä epäillä minkäänlaista rikosta asiassa tai välinpitämättömyyttä pojan perheen puolelta," Immonen toteaa.

Siinä teille jotka jankutatte tuosta uimataidosta ja vanhempien välinpitämättömyydestä.
 

Yhteistyössä