**Piinailijoista ekaan ultraan.. ja ehkä ylikin**

Niin ja piti vielä kyllä sitäkin sanoa, että kahdella aikaisemmalla keskenmenolla en valitettavasti vieläkään uskalla iloita tai haaveilla vauvaperhe-elämästä :ashamed:, kyllä se varmaan on vähintään se viikko 12 kun mieli edes vähän rauhottuu... päivä kerrallaan mennään eteenpäin :), mullekkin lääkäri sanoi et keskenmenon riski enää 5% luokkaa mut varmuudeksi syön punktion jälkeen aloittamaani disperiiniä sinne viikolle 12 asti.
 
scrap: Oih, ihanaa, että ultrassa kaikki hyvin. :heart: :flower:
Kuulosta kyllä luonnolliselta tuo sikiön koko (puhutaanko jo tässä vaiheessa sikiöstä..?), jos kasvu menee yhdessä hcg:n kanssa.

Jonttunen: Mites sun ultra? Toivottavasti on hyviä kuulumisia. :)

Marjainen: Tuosta disperiinistä mun pitikin kysyä, mutta ehtisitkin ensin. Eli munhan on ultrassa tunnustettava tohtorille tuo disperiinin popsiminen. Olen jo mielessäni kehitellyt kaikki kauhukuvat, miten tohtori sanallisesti piiskaa ja ruoskii munt omavaltaisesta sooloilusta. Mutta on se sitten otettava vastaan, jos niin käy. :ashamed:

Kaikille tasapuolisesti jaksamista oloihinne.
Nyt se pohjaton väsymys on löytänyt meille, enkä jaksa tehdä mitään ylimääräistä, en kotona kuin muuallakaan. On niin saamaton ja veltto olo, eikä aamuisin ole yhtään sen helpompaa, vaikka olisi nukkunut yön hyvin (tarkoittaa, että vessaan on pitänyt herätä VAIN kerran).
Iltaisin en jaksa edes avata konetta, vaan sänky kutsuu, tai koomailu sohvalla.

Maitoparta, rv7+5, enää 7 päivää ultraan
 
Pelkäsin aamulla niin että meinasin kuolla ;) mutta tosiaan oli sitten kuitenkin hyviä uutisia. Yksi pieni matkustaja löytyi ja syke :) (Kaksi siis siirrettiin), lekuri sanoi että hyvä kun on vain yksi. Viikot oli ultran mukaan 7+2 (punktion mukaan 7+3) mutta ei pitäisi olla tuolla merkitystä tuolla yhdellä päivällä. Laskettu aika olisi 2.6 (lekuri laski sen siirron mukaan ei punktion). Pelko vähän hellitti mutta kyllä varpaillaan mennään. Käytän luget loppuun pikkuhiljaa lopetellen...Tsemppiä kaikille:) Siirrytäänkö me täältä ketjusta vielä joskus jonnekin?
 
Ihanaa, että Jonttusellakin oli hyviä ultrakuulumisia!! :flower: :heart: Meillähän on sitten LA:t päivän erolla! VArmaan voisi siirtyä jossain vaiheessa tuonne odottajiin, eikö sielläkin ole joku hoitotaustaisten oma ketju?! Näin olen ymmärtänyt, mutta enpä ole vielä käynyt siellä kurkkimassa.

Aika vetelä olo on täälläkin, kuten Maitoparrallakin. Vaikka kuinka nukkuis yöt hyvin, niin silti on ihan kooma-olo lähes koko päivän. Etenkin mulla oli ma-ke täysin saamattomia päiviä myös töissä. Tänään sentään olin vähän jopa normaalia pidempään ja olen koko illankin tehnyt kotitöitä. Mutta joo, varmaan kohta tulee Nukkumatti korjaamaan pois. On muuten aika ärsyttävää tuo 2-3 kertaa yössä vessassa ramppaaminen, mutta näin hyvän syyn takia senkin kestää :)

Milloinkas on tän ketjun seuraava ultra-potilas?

Ai niin, soitin eilen neuvolaan ja siellä oli oikein mukavan oloisia tätejä. Tosin mun alueen terkkari totesi heti, että hän ei tiedä eikä ymmärrä noista hoidoista mitään (kun selitin, että meillä on tulossa ICSI-vauveli), mutta sillä kai ei enää heidän näkökulmastaan ole väliä, millä keinolla uusi elämänalku on saanut alkunsa. Niin, ja neuvola-ajan sain jo ensi maanantaille!

Jaksamista kaikille munkin puolesta! Hemmotelkaa itseänne! Nyt kun tuolla syysmyrsky riehuu, niin ihanaa on kyllä kääriytyä sohvalle viltin alle ja vaan lepäillä. Ehkä vähän kynttilöitä palamaan jne..
 
Scrap: Kyllä sillä on väliä, tajuaako neuvolan tädit mitään hoidoista vai ei. Jos eivät tiedä mitään, niin pidä huoli, etteivät esim. muuttele sun laskettua aikaa! Mulla nykyinen terkka ei tiedä mitään hoidoista tai kaksosraskauksista. Hän meinasi laskea la:n menkkojen mukaan, mutta se ei mene niin hoidoissa - ainakaan jos on tehty IVF/ICSI. Olisin sen logiigkan mukaan pidemmällä kuin olen, koska tehtiin ICSI pitkällä kaavalla. IVF/ICSI hoidossa la on laskettava punktiopäivän mukaan ja lääkäri mulle on korostanut, että hoitoalkuisten la:ta ei saa mennä neuvola muuttelemaan paria päivää enempää. Ja toinen juttu on se, että ainakin tuplissa ei saa teettää veriseula + nt-ultra yhdistelmää, vaan ainoastaan nt-ultran, koska tuplaraskauksissa veriarvot huitelee ihan omissa lukemissaan ja voi antaa ns. väärän hälytyksen riskiraskaudesta. Tätäkään ei oma terkkarini tiennyt...


t. Vadelmaunelma & Tiitiäiset rv 9+6

PS: Tulkaahan vähitellen myös tuonne syksyn 2010 hoidoista plussanneiden ketjuun odottajien puolelle :)
 
Scrap: Kyllä sillä on väliä, tajuaako neuvolan tädit mitään hoidoista vai ei. Jos eivät tiedä mitään, niin pidä huoli, etteivät esim. muuttele sun laskettua aikaa! Mulla nykyinen terkka ei tiedä mitään hoidoista tai kaksosraskauksista. Hän meinasi laskea la:n menkkojen mukaan, mutta se ei mene niin hoidoissa - ainakaan jos on tehty IVF/ICSI. Olisin sen logiigkan mukaan pidemmällä kuin olen, koska tehtiin ICSI pitkällä kaavalla. IVF/ICSI hoidossa la on laskettava punktiopäivän mukaan ja lääkäri mulle on korostanut, että hoitoalkuisten la:ta ei saa mennä neuvola muuttelemaan paria päivää enempää. Ja toinen juttu on se, että ainakin tuplissa ei saa teettää veriseula + nt-ultra yhdistelmää, vaan ainoastaan nt-ultran, koska tuplaraskauksissa veriarvot huitelee ihan omissa lukemissaan ja voi antaa ns. väärän hälytyksen riskiraskaudesta. Tätäkään ei oma terkkarini tiennyt...


t. Vadelmaunelma & Tiitiäiset rv 9+6

PS: Tulkaahan vähitellen myös tuonne syksyn 2010 hoidoista plussanneiden ketjuun odottajien puolelle :)

Tämä on muuten ihan totta. Mulla meidän ivf pojan hoidosta terkka halusi koko ajan laskea menkkojen mukaan vaikka itse laskin oikein la:n mukaan eli punktion mukaan. Hei mikä tuo veriseula ja nt juttu on? siis onko se eri kuin se mikä tehdään jostain lapsivedestä ja missä km riski?
 
Ultra vihdoin takana täälläkin ja kaikki kunnossa =) Ja mun huikeasta hcg -arvosta, joka oli kp14 komeat 932, huolimatta matkassa on yksi kyytiläinen eli identtisiä kaksosia ei ole tulossa :wave: vaikka joku tuolla Kympin hoidoissa vähän sen perään epäilikin. Helpotus oli suuri nähdä vain sen yksi tykyttävä syke :heart: Laskettu aika jäi neuvolakorttiin merkitsemättä, mutta jos oikein laskin hedelmöittymispäivän mukaan niin se olis 22.5.
 
Onnittelut hienoista ultranäkymistä kaikille! :heart:

Jonttunen: NT sikiöseulonta on ihan vaaraton toimepide, tehdään välillä 11-14, jos sen haluaa. Otetaan äidistä verikoe ja sikiötä katsellaan ultralla ja mitataan niskaturvotus. Näistä kahdesta kokeesta sitten lasketaan riskiluku, eli mikä on riski että lapsella saattaa olla jokin kehityshäiriö. Voivat siis antaa vääriä positiivisia tuloksia tai sitten vääriä negatiivisia, eli että vammaa ei huomata.

Jos riskiluku on suuri, seuraava askel mietittäväksi on sitten tuo istukka- tai lapsivesinäyte josta voidaan määrittää sikiön kromosomit ihan tarkalleen. Tässä tutkimuksessa kun sorkitaan neulalla, niin keskenmenoriski on muistaakseni vähän lähteestä riippuen 0.5-2 % tietämillä. Tosin kiisteltyä on johtuuko tuo riski pelkästä tutkimuksesta vai onko keskenmenot osaksi seurausta mahdollisesta kehityshäiriöstä.

Maitoparta Vau.fi:n mukaan alkiosta tulisi sikiö kun 10 raskausviikkoa on täynnä. Tiedä tästä sitten.

Jep, joukkomarssi odottajien puolelle vaan, tervetuloa!

t. Lumppari 9+4
 
Kiitos Vadelmaunelmalle ja Jonttuselle neuvolatätivalistuksesta :) Tosiaan kun soittelin sinne, niin selitin siinä puhelimessa heti, kun yritin tehdä selkoa syystä, että miksi vasta nyt soitan ja kun taisivat kysyä viimeisistä kuukautisista, että tämä on ICSI-vauva. Ja siihen tuo täti tosiaan itse naurahti, että hän on ihan pihalla näistä hoidoista, mutta että ei sillä enää tässä vaiheessa ole merkitystä.

Mutta mun mielestä se on kuitenkin aika olennainen tieto siinäkin mielessä, että jos kokee olevansa jotenkin erityisen huolestunut ja stressaantunut raskauden etenemisestä, niin sieltäkin suunnalta sitten heruisi ymmärrystä tämän taustan vuoksi. Ja tosiaan sitten tuon LA:n ym. suhteen. Mä sain tosin varhaisultrasta ihanalta lääkäriltäni sellaisen todistuksen, jonka se käski ottaan neuvolaan mukaan. Siinä on todettu mm. hedelmöittymisen ajankohta ja LA sekä muutakin faktaa. Joten ihan näppärä, että on ns. mustaa valkoisella. No, anyway, se terkkaritäti kuullosti onneksi puhelimessa ainakin ihan mukavalta tyypiltä, mikä on kanssa mielestäni tärkeää.

Voin kertoa, että kyllä väsyttää ja rankasti nyt.. Eilen ja tänään olen torkkunut jo puoli ysin uutisten aikoihin, tänään jopa tunnin.. Kiitos muuten tervetuliaistoivotuksista, täytyy siirtyä sinne odottajien syksyn 2010 hoidoista plussanneisiin ihan pikimmiten. Jos vaikka huomemma kerkeisi sinne ensin lukemaan ja sitten kirjoittelemaan. Mukavaa alkanutta viikonloppua kaikille!
 
Heippa, täällä vierailija :)
uskaltauduin kyselemään tänne asiaa, joka suoraansanottuna on pari päivää tässä ihmetyttänyt. So please forgive me:ashamed:
Täällä on pakko olla joku joka on kokenut saman, eli alkion siirron jälkeen (mulla PAS, blastokysti, pp5) viimeisinä parina päivänä on ollut "ihan törkeen turvoksissa torvi", siis alapää lugeja tungettaessa.
Hädintuskin saa nappulat sisään. Eli: onko muilla ollut samaa ihanuutta ja sitten testi on päräyttänyt barbaarimaisen upeasti plussat?!? :D

Kiitti taas kanssasiskot!

-Mollis-
 
Heippati Mollis! Omasta kokemuksesta kerron että 3 plussaa olen saanut ja joka kerta toi sama juttu että paikat "muuttunut" ihan hirmu ahtaiksi ;) mulla ollut käytössä crinone jossa siis pitkä asetintikku ja ekat piinapäivät menny heittämällä ja sitte alkanut kanitus :D

Toivon sullekkin plussaa =)
 
Mollis mulla oli sama juttu. Blastot siirrettiin (tuoresiirto, 2kpl) pp5 ja viimeisinä lugepäivinä olin kyllä turvoksissa. Laitoin sen hurjan progesteronimäärän piikkiin. PP14 sitten testasin liuskatestillä (25mol) plussan ja pp15 hcg oli 247. Tähän mennessä olen ollut oikeastaan oireeton ja jännittää aika paljon varhaisultran näkymät reilun viikon kuluttua.

Marinatar 5+2
 
scrap: Oih, ihanaa, että ultrassa kaikki hyvin. :heart: :flower:
Kuulosta kyllä luonnolliselta tuo sikiön koko (puhutaanko jo tässä vaiheessa sikiöstä..?), jos kasvu menee yhdessä hcg:n kanssa.

Jonttunen: Mites sun ultra? Toivottavasti on hyviä kuulumisia. :)

Marjainen: Tuosta disperiinistä mun pitikin kysyä, mutta ehtisitkin ensin. Eli munhan on ultrassa tunnustettava tohtorille tuo disperiinin popsiminen. Olen jo mielessäni kehitellyt kaikki kauhukuvat, miten tohtori sanallisesti piiskaa ja ruoskii munt omavaltaisesta sooloilusta. Mutta on se sitten otettava vastaan, jos niin käy. :ashamed:

Kaikille tasapuolisesti jaksamista oloihinne.
Nyt se pohjaton väsymys on löytänyt meille, enkä jaksa tehdä mitään ylimääräistä, en kotona kuin muuallakaan. On niin saamaton ja veltto olo, eikä aamuisin ole yhtään sen helpompaa, vaikka olisi nukkunut yön hyvin (tarkoittaa, että vessaan on pitänyt herätä VAIN kerran).
Iltaisin en jaksa edes avata konetta, vaan sänky kutsuu, tai koomailu sohvalla.

Maitoparta, rv7+5, enää 7 päivää ultraan
Koska on sulla ultra? täällä jo kuulumisia odotellen :)
 
Scrap Kiitti :) Onneksi oireet helpotti heti ku sitä hapanta mehua litkin, se on mun pelastus ollut jo monesti :) Ihanat ultrakuulumiset sulla :heart:

Jonttunen ja Peppiina ihania ultrauutisia teiltä :heart: Ei näiden ihanien ultrakuulumisten lukemisesta kai koskaan voi saaha tarpeeksi :)

Kiitos Maitoparta :) Ultra sullaki jo huomenna :) Malttamattomana oottelen sunki kuulumisia :)

Onnea teille kaikille :heart:

Ultrassa käyty kattelemassa ku kaks :heart::heart: siellä jumputti :) Tänään siirron mukaan 7+0 mut kortissa lukee myös 6+6... Pikkuset vastas aika lailla viikkoja, toinen justiin ja toinen oli pikkusen isompi (7+0 ja 7+3). Ei pitäs merkitä mitään, tai niin se sano :) Ihan käsittämättömät onnet kasvaa mun sisällä :heart: LA on 9.6.
 
Peppiina, aivan upeat ultrakuulumiset sulla. :heart:
Kyllä minäkin olin silloin aivan vakuuttunut, että sulla on identtiset pullat uunissa. :D Mutta eipä sitten ollutkaan. Kovan alkukirin tämä yksi pikkiunen kyllä otti, ei voi muuta sanoa.

Mollamaijalle oikein suuren suuret peukutukset testiin. Toivottavasti voit piakkoin hypätä tähän ketjuun pysyvästi.
Mullekin siirrettiin tässä onnistuneessa PASsissa 5vrk plasto ja itsekin kyselin tällä palstalla alapään turvotteluista ja kohdunsuun asennon vaihteluista ym. Itse asiassa en muista enää, miten mulla noi värkin muutokset meni. PAS oli kuitenkin luonnolliseen kiertoon, joten hormonimäärä koko kropassa oli huomattavasti pienempi kuin punktiorundilla. : / Ja tuosta kohdunsuun asennosta en osaa mitään kommentoida, sillä en edelleenkään tiedä, missä se mulla on. :LOL:

Onnittelut Marinatallekin plussasta! :heart:

Aidan, Ooh, kaksoset! :heart: :heart:
Tuplasti myös onnea! Tälle palstalle on mun mielestä tullut todella monet kaksoset vähän ajan sisällä, tai sitten munsta vaan tuntuu siltä. Ihanaa, että pikkuiset ovat hyvin kasvaneet.

Kivaa, kun muakin on kaivattu, ootte ihania. :)
Todentotta, huomenna se kauan odotettu ultra on. Ihmeekseni olen vielä tässä vaiheessa rauhallinen. Aamulla sitten vatsa onkin jännityksestä sekaisin. Ultraa odotellessa olen jokainen päivä tehnyt listaa päässäni kyseisen päivän oireista, ja ainahan niitä on tullut mukavasti. Olen koettanut näin päästä eroon niistä jonkin asteisista hysteerisyyskohtauksista, että onko siellä masussa elämää vai ei.
Olen ymmärtänyt, että tässä vaiheessa raskausoireet aiheuttaa toimiva istukka. Siitähän ei ole takeita, että onko alkio elossa. Luottavaisena menen kuitenkin ultraan. Jos huonoja uutisia on tullakseen, en ainakaan ole energiaani ylenpalttiseen jossitteluun etukäteen tuhlannut. Ja rauhoitan mieltäni silläkin, että jos tämä olisi kohdun ulkoinen, olisi siitäkin ilmaantunut oireita näihin viikkoihin mennessä.
Palailen huomenissa informoimaan teitäkin. :)
Josko minäkin saisin sen maagisen sinisen kortin, varattua neuvolaan ensimmäisen ajan ja siirtyä teidän perässä odotuspuolelle.

Maitoparta, rv 8+4, yksi yö ultraan
 
Minä täällä taas kurkin, -vieraileva tähtönen (taisi olla tähdenlento) :ashamed:
Menin sitten ja testasin tänä-aamuna pp7. Voi auttakaa nyt minua poloista, teillä varmaan on jollain ollut tilanne, että eka negaa (aikaisen testauksen vuoksi) ja sitten lähempänä testipäivää plussa (ja blastosiirto)!?!

Lupaan etten häiriä enää, vaan tulen sitten kun on minun aikani tänne siirtyä ;)


Kiitos Maitoparta :heart:

Aivan mieletön uutinen, Aidan! Onnea :flower:
 
Ultrassa käyty ja valtakunnassa kaikki hyvin! :heart:
Yksi papunen kellui lapsivesipussissa, pää-perämitaksi saatiin 2cm ja kaikki aikataulussaan.
Neuvola varattu ja samoin NP-ultra. Terkka hämmästeli, miksi vasta nyt soitan (yleensä soitot tulevat heti +testin jälkeen) ja harmitteli, kun en meinannut sopia enää minnekään rakoon hänen kalenteriinsa. Eka neuvola on sitten rv 10+5 ja NP-ultra rv 12+5. Sanoi kyllä, että tuo ultra on tehtävä viimeistään 12+6, eli hänen mielestään menee liian täpärälle ja saattaa tulla virheellisiä tuloksia. Lupasi vielä katsella mulle ultra-aikaa aikaisemmaksi. Oikein kiva. :)
Olo on kevyt kuin keijukaisella.

Luin Mollamaija sun kymppiketjuviestin ja se sun tekemä testi on tosiaan ihan pepusta. Tai varmasti on luotettava testi, mutta menkkojen pitää todellakin olla jo MYÖHÄSSÄ, että kanattaa rahansa tuohon laittaa, silloin vasta näyttää positiivisen tuloksen. Kannatan myös Clearblue testiä, tee sellainen vaikka ylihuomenna, jollet kauempaa jaksa odotella. Kirves nyt pois kaivosta ja lehmän hermoja. :D
 
^Kyllä kai eroja voi olla kaupunkien välillä. Ehkä täällä Turussa tuo 12+6 on takaraja. Terkka vetosi siihen, että kun se äidin verikoe otetaan samalla ja verrataan riskejä, niin saattaa tulla muuten virheellisiä tuloksia. Jos muualla suomessa on "laajemmat taulukot" ja täällä pelataan jollain suppeammalla mallilla, who knows! : /
 
Voi ihanaa Maitoparta, että vihdoin pääsit sinne kaaauan odotettuun ultraan ja kaikki oli hyvin :D
Meillä Keski-Suomessa myös tuo NP-ultra on viimeistään 13+6, mutta verikokeet taas pitää ottaa viimeistään 11+6 eli meillä niitä ei oteta samaan aikaan vaan labrassa käydään antaa verinäytteet jo pari viikkoa aiemmin (jos siis näitä seuloja haluaa, me ei haluta, joten mennään vaan ihan perusultraan ilman verikokeita ja niskaturvotusmittauksia). Eli liittyiskö sitten tuo Turun erilainen takaraja siihen, jos teillä otetaan verikokeet samalla?

Isot onnittelut kaikille uusille plussanneille!! Ja iso määrä tsemppiä jokaiselle :)
 

Yhteistyössä