Parisuhdepalstalaisten huono kielitaito

  • Viestiketjun aloittaja Äikkämaikka
  • Ensimmäinen viesti
Ytävällinen tavi
Tavi on pienin vesilinnuistamme.
Tälläiseen johtopäätökseen tulin yks taviksen kirjoituksesta, hänen tasokkuudestaan en osaa tämän perusteella mitään varmaa sanoa ;)
 
sinä ja te
Alkuperäinen kirjoittaja Äikkämaikka:
Lisäksi tämän palstan useat kirjoittajat sinuttelevat surutta toisia kirjoittajia, vaikka eivät ole luultavasti solmineet sinunkauppoja. Sehän tuntuu samalta jos lähikaupan, nippa-nappa 18-vuotias kassatyttö sinuttelisi asiakastaan. Se antaisi tytöstä letukkamaisen kuvan.
Oletko tosissasi? ;P Tosiaanko kaipaat teitittelyä keskustelupalstalla? Täytyy sanoa, että ensimmäistä kertaa luen netissä jotain tuollaista.

Itseäni haittaa (kaupassa) enemmän se, että teititellään. Tunnen itseni silloin ikälopuksi. Minua kaikki saavat sinutella. Se on jopa toivottavaa.
 
Inkognito
Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona:
Tämä aihe on kiinnostanut näköjään paljon ja on pysynyt asiallisena.
Minuakin alkoi kiinnostaa, ja jatkan seuraavalla kysymyksellä.
Miksi kirjoitatte tänne?
Haluatteko, että viestinne menee perille. Eli viestinne ymmärretään oikein.
Siinämielessä aloitus oli aiheellinen, että minä en parhaalla mahdollisella tahdollakaan saa kaikista kirjoituksista selvää ajatusta mitä siinä halutaan sanoa. Ei se minua kuitenkaan pahasti ärsytä, mutta ei myöskään viesti tule perille.
Oma lukunsa on nuo "eliittirouvat" jotka haluavat jokaväliin tunkea sen sivistyssanan tai vieraskielisensanan. Tässä tuli samalla esimerkki väritetystä tekstistä, jonka haluaisin lisääntyvän kirjoittajien kesken. Väritettyä tekstiä ei pidä ottaa minään loukkauksena, vaan nauttia värien eri sävyistä.
Sivistyssanoja kun käytätte, niin muistakaa se ettei kaikki ymmärrä mitä haluatte sanoa. Samoin käy silloin, kun kovin laveasti esitätte mielipiteenne. Pitkästä tekstistä ei lukija pysty kaikkea omaksumaan. Siksi minä ainakin yritän sanoa asiani lyhyesti, vaikka se tuntuisikin tökeröltä.
Joillekin sivistysanat kuuluvat olennaisesti puhekieleen, eikä voi olettaa, että kukaan kirjoittaa omaa tasoansa tyhmemmin vain siksi, että SINÄ olet ignorantti.

En muuten yhtään tajua, miksi sinä puutut tähänkin keskusteluun, vaikka et siitä mitään ymmärrä, eikä sinua kukaan ymmärrä. Käytä aikasi hyödyksi jos olet netin äärellä ja opiskele niitä sivistyssanoja. Vai luuletko, että tieto lisää tuskaa?
 
Tuntenee se sivistyssanatkin
Alkuperäinen kirjoittaja Inkognito:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona:
Tämä aihe on kiinnostanut näköjään paljon ja on pysynyt asiallisena.
Minuakin alkoi kiinnostaa, ja jatkan seuraavalla kysymyksellä.
Miksi kirjoitatte tänne?
Haluatteko, että viestinne menee perille. Eli viestinne ymmärretään oikein.
Siinämielessä aloitus oli aiheellinen, että minä en parhaalla mahdollisella tahdollakaan saa kaikista kirjoituksista selvää ajatusta mitä siinä halutaan sanoa. Ei se minua kuitenkaan pahasti ärsytä, mutta ei myöskään viesti tule perille.
Oma lukunsa on nuo "eliittirouvat" jotka haluavat jokaväliin tunkea sen sivistyssanan tai vieraskielisensanan. Tässä tuli samalla esimerkki väritetystä tekstistä, jonka haluaisin lisääntyvän kirjoittajien kesken. Väritettyä tekstiä ei pidä ottaa minään loukkauksena, vaan nauttia värien eri sävyistä.
Sivistyssanoja kun käytätte, niin muistakaa se ettei kaikki ymmärrä mitä haluatte sanoa. Samoin käy silloin, kun kovin laveasti esitätte mielipiteenne. Pitkästä tekstistä ei lukija pysty kaikkea omaksumaan. Siksi minä ainakin yritän sanoa asiani lyhyesti, vaikka se tuntuisikin tökeröltä.
Joillekin sivistysanat kuuluvat olennaisesti puhekieleen, eikä voi olettaa, että kukaan kirjoittaa omaa tasoansa tyhmemmin vain siksi, että SINÄ olet ignorantti.

En muuten yhtään tajua, miksi sinä puutut tähänkin keskusteluun, vaikka et siitä mitään ymmärrä, eikä sinua kukaan ymmärrä. Käytä aikasi hyödyksi jos olet netin äärellä ja opiskele niitä sivistyssanoja. Vai luuletko, että tieto lisää tuskaa?
Minulla ei ole ainakaan ollut vaikeuksia ymmärtää Sivupersoonan kirjoituksia, ja luen niitä aina mielelläni. Tosin poikkeaa yleisestä kaavasta sikäli, ettei ole koko ajan nyrkit pystyssä, hyi hyi moista poikkeavuutta...
 
;D
Aikoinaan kun minä opiskelin, opettajat korostivat sellaista seikkaa, että ihminen näyttää oman sivistymättömyytensä käyttämällä sivistyssanoja seurassa jossa kaikki eivät niitä tajua.
Meille tuli selväksi se tosiasia, että oman itsensä korottaminen toisten yläpuolelle
( tavalla tai toisella ) on täydellsitä moukkamaisuutta, sillä ei todellakaan todista omaa oppineisuuttaan/sivistystasoaan vaan vaikutus on aivan päinvastainen.
 
Inkognito
Aikoinaan kun minä opiskelin, opettajat korostivat sellaista seikkaa, että ihminen näyttää oman sivistymättömyytensä käyttämällä sivistyssanoja seurassa jossa kaikki eivät niitä tajua.
Meille tuli selväksi se tosiasia, että oman itsensä korottaminen toisten yläpuolelle
( tavalla tai toisella ) on täydellsitä moukkamaisuutta, sillä ei todellakaan todista omaa oppineisuuttaan/sivistystasoaan vaan vaikutus on aivan päinvastainen.
Etkö ymmärrä? Joillekin sivistyssanat KUULUVAT olennaisesti puhekieleen. Työyhteisökin voi olla sellainen, että jokin sana on helpompi sanoa sillä yhdellä sivistyssanalla, kuin hakea suomenkielistä vastinetta. Ei se fiksujen ihmisten vika ole jos joku on tyhmä?
 
;D
Alkuperäinen kirjoittaja Inkognito:
Etkö ymmärrä? Joillekin sivistyssanat KUULUVAT olennaisesti puhekieleen. Työyhteisökin voi olla sellainen, että jokin sana on helpompi sanoa sillä yhdellä sivistyssanalla, kuin hakea suomenkielistä vastinetta. Ei se fiksujen ihmisten vika ole jos joku on tyhmä?
Työyhteisö, jossa kaikki periaatteessa puhuvat samaa kieltä ammattisanoineen, on aivan eriasia kuin nettikeskustelut, tai vaikkapa small talk puolituttujen kesken.
Minä kyllä ymmärrän asian, ja toimin tilanteen mukaan.
Sinulla taitaa olla tosiaankin kirjoitetun tekstin ymmärtämisessä vaikeuksia ;)
Mutta puhu/kirjoita sinä niin kuin haluat, siinähän sitten itsesi teet välillä naurettavaksikin.
 
~Tollukka
MInulla oli miesystävä, joka ensi alkuun käytti aika paljon sivistyssanoja puheessaan, koska hän oli tekniikan tohtori ja varmasti tottunut sellaista kieltä puhumaan omissa ympyröissään; minä olin lähes ainoa "tavis" hänen piireissään, eikä hän ajatellut, etten ymmärtäisi jokaista koukerosanaa. Kun sitten kerroin, että olen joutunut välillä keskustelujen jälkeen turvautumaan sanakirjaan, hän lopetti vaikeiden sanojen käytön automaattisesti, tai jos jotain lipsautti, selitti sen. En loukkaantunut. Rakastin silti hänen fiksua seuraansa.
 
ehhehe
Alkuperäinen kirjoittaja Inkognito:
Etkö ymmärrä? Joillekin sivistyssanat KUULUVAT olennaisesti puhekieleen. Työyhteisökin voi olla sellainen, että jokin sana on helpompi sanoa sillä yhdellä sivistyssanalla, kuin hakea suomenkielistä vastinetta. Ei se fiksujen ihmisten vika ole jos joku on tyhmä?
Työyhteisö, jossa kaikki periaatteessa puhuvat samaa kieltä ammattisanoineen, on aivan eriasia kuin nettikeskustelut, tai vaikkapa small talk puolituttujen kesken.
Minä kyllä ymmärrän asian, ja toimin tilanteen mukaan.
Sinulla taitaa olla tosiaankin kirjoitetun tekstin ymmärtämisessä vaikeuksia ;)
Mutta puhu/kirjoita sinä niin kuin haluat, siinähän sitten itsesi teet välillä naurettavaksikin.
Juu, olisihan se hiukan huvittavaa, jos meikäkin alkaisi puhua työslangia myös vapaalla ja sellaisten ihmisten seurassa, jotka eivät tiedä asioista mitään. Oman alani termit ovat hyvin harvalla hallussa.
 
Kaunis kiitos
"been there, done that"ille sivistyssanojen opetuksesta. Ihan yhtä kaunis, kuin tämän ketjun alkuunpanijallekin mielipeistään.

Nyt on kuitennii nii, jotta minneen rupia teijänkaltasten tosikkojen kanssa millekkään. Tulloo ikävä olo teitä lukkiisa. Mänen raatoomaan semmosten kansa, joilla on jottai omassakia piässä.
 
Kirjat ovat aarre
Se on taito sekin, nimittäin kirjoittaa oikein. Itse en ole mikään "äikänmaikka" mutta sain eräässä testissä loistavat tulokset tältä alalta. En todellakaan kirjoita virheetöntä tekstiä.

Kannattaa lukea kirjoja yms. jos ei yhdyssanat ole niin sanotusti selkärangassa.

Jotkut eivät vaan huomaa kirjoittavansa väärin vaikka on kysymys ihan perustekstistä.

Nykykieli on tullut jäädäkseen, me emme voi sille mitään.
 
been there, done that
Alkuperäinen kirjoittaja kuka täällä sotkee?????:
Empatia tarkoittaa toisen ja omien tunteiden ymmärtämistä ja tunteiden ymmärtämisen puuttestahan esimerkissä selvästi puhutaan. Missä sinä sen myötäelämisen tai sen vaateen tekstissä näet????
*syyyyyyyyvä huokaus* Tiesinhän, ettei tähän aiheeseen olisi pitänyt tarttua, mutta ihminen minäkin vain olen.

Lainaamani tekstinpätkä oli viestistä, joka alkoi Empatiaa ei-empaattisille??, jossa käsiteltiin nimenomaan nettikirjoittelusta loukkaantumista ja jota nämä 'ei-empaattiset' ymmärrä. Koko otsikko oli outo, miten voi ymmärtää (siis olla empaattinen) 'ei-empaattisen' tunnetta,hänellähän (ei-empaattisella) ei sitä ole?
Toiseksi, on hyvin erikoista ottaa esille nettikirjoittelusta loukkaantuminen, kun täällä kirjoitellaan täysin anonyymisti. Kehen siis silloin osuu?

Näin voimakas vastareaktio kielitaidon puutteesta kielii juuri loukkaantumisesta. Ja loukkaantuminenhan syntyy siitä, että joku huomauttaa asiasta, joka on henkilökohtaisesti arka. Arka asia taas on usein sellainen, jonka tietää olevan olemassa, mutta ei tahdo sitä myöntää. Tai varsinkaan sitä muuttaa. Kaikki eivät voi muuttaa, vaikka tahtoisivatkin.

Usein nähdään väitteitä, että kielellisesti taitava pitäisi itseään muita parempana tai tuntisi ylemmyyttä. Sellaista viestiä en ole kertaakaan nähnyt, jossa hyvin kirjoittava näin väittäisi. Monen hieman taidoiltaan vaatimattomamman olen nähnyt mainitsevan siitä useinkin. Mistä syntyy sellainen vaikutelma, että joku tuntisi ylemmyyttä, palstalla, jossa kukaan ei häntä tunne? Ainoa selitys on, että ne, jotka kokevat alemmuudentunnetta verratessaan omaa kirjoitustaitoaan muihin, kokevat toiset itseään parempina. Se taas aiheuttaa suuttumusta ja loukkaantumista, eikä sitä tahdota ymmärtää (empatianpuutettako..?), että kirjoitustaito voi olla jollekin yhtä luonteva taito kuin hengittäminen.

Ja vielä tästä empatian puutteesta... Missä nämä empaatikot ovat silloin, kun joku yleiskieltä kirjoittava turhautuu ja/tai loukkaantuu jopa toisten tahallisesta välinpitämättömyydestä kielenkäyttöä kohtaan? Vai voiko empatia tunteena valikoitua niin tarkoin, että sitä ei riitäkään kaikille?
 
ettäjä
Entäpä jos kirjoittaja antaa muiden vapaasti tulkita kirjoituksensa, miten lukija haluaa tai ymmärtää se. Näinhän joka tapauksessa tapahtuu. Täysin neutraalia ja yksiselitteistä kirjoitusta tai puhetta ei ole, sanattomasta kommunikaatiosta puhumattakaan.

Voihan sitä kirjoittaa ja tarkistaa kirjoituksen montakin kertaa tai laittaa kirjoituksen vain pikaisena ajatuksenvirtana eteenpäin. Kirjoitusvirheiden korjailukin voi saada koko tekstin sekaisin. Silti omille virheilleen on sokeampi kuin toisten.

Koska täällä on kuitenkin kyse vapaamuotoisesta kirjoittelusta - ei virallisen lausunnon antamisesta - niin mielenkiintoisin voi olla ajatus, jossa on mahdollisuus moneen tulkintaan. Jopa sellainen pienikin toteamus tai lohkaisu, josta löytää uutta näkökulmaa piristää hoksottimia tavattomasti.
 
Lillukka-
been there, done that , "Mistä syntyy sellainen vaikutelma, että joku tuntisi ylemmyyttä, palstalla, jossa kukaan ei häntä tunne?"

Älä unohda, että olet (olemme) ylimielisyyden lisäksi myös kateellinen, sitä ei ole vielä kukaan tähän huomannut laittaa, kuten ei myöskään sitä, että olemme narsisteja.
 
no
Siis kenellä täällä on ollut vaikeuksia ymmärtää kirjoitettua tekstiä? Niin, juuri niin, aloittajalla on ollut vaikeuksia. Muilla ei ilmeisesti niin paljoa. Mutta aloittajankin vaikeudet ymmärtää kansan käyttämään kirjoitustyyliä johtuvat hänen tuntemastaan inhosta virheitä kohtaan. Mutta, mutta, uskoisin, että, aloittaja, nauraa, ihan, oikeaan, partaansa, jossakin, koska osasi niin osuvan provon tehdä.

Älkää nyt viekö ihmisiltä oikeutta ilmaista itseään omalla tavallaan ja omilla taidoillaan. ja ihan varmasti äikänmaikkojen keskustelusivuilla tärkeintä on kirjoittaa oikein. Menkääpäs jonkin ammattiryhmän sivuille, joiden koulutukseen ei kuulu oikeinkirjoitus, niin typeräksi itsenne osoitatte, jos alatte niille ihmisille kertomaan pilkkusäännöistä tai yhdyssanoista, ei todellakaan ole viestin ydin...
 
been there, done that
Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka-:
Älä unohda, että olet (olemme) ylimielisyyden lisäksi myös kateellinen, sitä ei ole vielä kukaan tähän huomannut laittaa, kuten ei myöskään sitä, että olemme narsisteja.
No näitä ominaisuuksia ei vielä ollut kukaan tuonut tähän keskusteluun, joten päätin jättää ne huomiotta.
 
Lillukka-
"Älkää nyt viekö ihmisiltä oikeutta ilmaista itseään omalla tavallaan ja omilla taidoillaan."

Ei aloittajalla, ei sinulla, ei minulla eikä kenelläkään ole valtuuksia viedä yhtään mitään. Minusta on hassua, että ihmiset loukkaantuvat kirjoituksista niin, että kokevat saaneensa kirjoituskiellon. Samoin marttyyriasenne on käsittämätön,tyyliin "kirjoitan kyllä tästälähin kaikki sanat erikseen" tai "en kirjoita sitten enää koskaan ikinä yhtään mitään".
Asennoitukaa niin, että vaikka kirjoittaisitte siansaksaa tai latinaa, on se teidän oma asianne. Muut sitten lukevat tekstiänne tai hyppäävät yli.
 

Yhteistyössä