Parisuhdepalstalaisten huono kielitaito

  • Viestiketjun aloittaja Äikkämaikka
  • Ensimmäinen viesti
Lillukka-
Äikkämaikan teksti oli luultavasti osittain provoa, osittain ärsyyntyneen ihmisen purkaus, mutta en kuitenkaan lähtisi hänestä(kään) tekemään noin syväänluotaavia analyyseja.

Sinäkin kuohahtelet joskus, voisiko tuon sinun päätelmän siis siirtää suoraan sinuun itseesi?
 
pilkku.!!
Olen suomenkieltä opiskellut koulussa, mutta teen kuitenkin älyttömästi virheitä. Ja silloin jotkut puuttuvat kirjoitustyyliini ja tahallaan haluavat ärsyttää. Lauseista jää sanoja pois tai en osaa muotoilla lauserakenteita selvästi. Sitten kun kirjoitan sellaisista aiheista, jotka ilman muuta saastuttavat ihmismielen, joten syntyy allerginen reaktio kaikesta lukemastaan. Ja mielikuvitus saa vallan ja hyvin helposti sekoaa päänuppi.
 
henkisestä kasvusta
Tunne-elämältään kypsä, hyvän itsetuntemuksen omaava henkilö tunnistaa kyllä sellaiset henkilöt, jotka elävät edelleen sillä henkisen kehityksen tasolla, jolloin on tarvis kontrolloida muita. Tai jolloin on tarvis korostaa itseään. Ihminen, jolla ei ole aikuisen kykyä empatiaan, halveksii muita, joka myös näkyy helposti teksteissä. Ei ihmiset täällä turhan takia reagoi, aloite ei ollut neutraalia ihmettelyä, joka tuskin olisi herättänyt tätä seurannutta keskustelua. Henkilöt, jotka eivät itse ole kasvaneet ulos toisten halveksunnan tarpeesta, jonka tarkoitus on mm. pönkittää omaa egoa, tai kontrollin tarpeesta, jolloin pyritään mm. kontrolloimaan toisten tapaa kirjoittaa, eivät näe, jos joku toinen toistaa omat virheet tunne-elämän epäkypsyyden vuoksi.

Empatiankyvyllä ja henkisellä aikuisuudella ei ole mitään tekemistä suomenkieliopin kanssa. Jopa luku- ja kirjoitustaidoton voi olla empatiaan paremmin kykenevä kuin korkeastikoulutettu. Kansankielellä sitä kutsutaan kai sydämensivistykseksi....Sydämensivistyksen omaava henkilö tunnistaa toisen samanlaisen. Se, joka ei ole tänne saakka vielä itsensä kanssa päässyt, ei tunnista sydämensivistyksen omaavaa, vaan kokee olevansa tämän yläpuolella.
 
käry käy kaikilla
Tunne-älyn puute näkyy yhtä selvästi kuin koulutuksen puute, joten me kaikki tavallaan paljastamme itsemme. Kouluja käyneet tunnistavat toisen samanlaisen ja kouluja käymättömän. Tunne-älykkäät tunnistavat toisen samanlaisen tai sen, jolta se älykkyys puuttuu. Omasta mielestäni tunne-älyn puute on pahempi vika kuin kielioppi sääntöjen osaamattomuus.
 
Lillukka-
Uskon ymmärtäväni mitä "henkisestä kasvusta" ajaa takaa.
Kovin helposti täällä myös leimataan päällepäsmäriksi, epäempaattiseksi, kovaksi, tunne-elämältään epäkypsiksi ymv. jos ihmisellä on suora tapa sanoa mielipiteensä ilman hyssyttelyä, koetaan hänet persona non grataksi. Etenkin, jos tämä kirjoittaja käyttää aina samaa nikkiä. Ylipäätänsä, vahvat mielipiteet tuomitaan aina ja kirjoittaja niiden myötä. Elävänä esimerkkinä tästä Niina Mikkonen.

Tein joskus muinoin testin ja hylkäsin vakinikkini. Kirjoittelin aivan samoin kuin aiemminkin ja kas kummaa (ei kyllä oikeasti yllättänyt yhtään) ne nikit, jotka aiemmin kävivät jok´ikisiseen lauseeseen kiinni, taputtelivat olkapäähään ja kehuivat kuinka oli osuva kirjoitus. Eli, todella monet nämä ns. empaattiset henkilöt tuntevat niin vahvoja antipatioita muutamaa nikkiä kohtaan, että kirjoittajan ei tarvitse sanoa kuin hyvää päivää, niin sota on valmis.
 
Lil-Luk-Ka
Voi sinua täydellistä lillukkaa, kenestä oikein kirjoitat kun kirjoitat Niina Mikkosesta.
En tunne yhtään Niina Mikkosta edes mediasn välityksellä.
Viime aikoina sairaan yksioikoisilla mielipiteillään on kohua herättänyt Nina Mikkonen.
 
been there, done that
Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka-:
Kovin helposti täällä myös leimataan päällepäsmäriksi, epäempaattiseksi, kovaksi, tunne-elämältään epäkypsiksi ymv. jos ihmisellä on suora tapa sanoa mielipiteensä ilman hyssyttelyä, koetaan hänet persona non grataksi. Etenkin, jos tämä kirjoittaja käyttää aina samaa nikkiä. Ylipäätänsä, vahvat mielipiteet tuomitaan aina ja kirjoittaja niiden myötä. Elävänä esimerkkinä tästä Niina Mikkonen.
Niin, se on toisaalta sääli, kuinka monet ovat luopuneet rekisteröidyn nimimerkin käyttämisestä, vain siksi, että vierailija-tunnuksella perässä roikkuvat aina samat perskärpäset. Minä pidän tapaa jossain määrin nolona, sekä perässähiihtelyä, että nimimerkistä luopumista. Ikään kuin itsekin häpeäisi mielipidettään niin paljon, ettei kehtaa esittää sitä rekisteröitynä, joka sekin on hyvin anonyymiä. Mitään henkilötietoja rekisteröityessä ei kysytä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka-:
Tein joskus muinoin testin ja hylkäsin vakinikkini. Kirjoittelin aivan samoin kuin aiemminkin ja kas kummaa (ei kyllä oikeasti yllättänyt yhtään) ne nikit, jotka aiemmin kävivät jok´ikisiseen lauseeseen kiinni, taputtelivat olkapäähään ja kehuivat kuinka oli osuva kirjoitus. Eli, todella monet nämä ns. empaattiset henkilöt tuntevat niin vahvoja antipatioita muutamaa nikkiä kohtaan, että kirjoittajan ei tarvitse sanoa kuin hyvää päivää, niin sota on valmis.
Minä tiedän tuon testaamattakin. Ja, suoraan sanottuna, tuollaisen testin arvo on erittäin kyseenalainen, eihän kukaan voi identifioida sinun 'testiviestejäsi', jollet ole kirjoittanut niitä rekisteröidyllä, mutta toisella nimimerkillä. Ihan yhtä hyvin pelkkänä vierailijana olisit voinut taputella itse itseäsi selkään ja kehuskella osuvista mielipiteistä.

Ei ole mikään salaisuus, että mitä anonyymimpi palsta on, sen matalatasoisempaa on keskustelu. Ellit ei ole siinä kohdassa mikään poikkeus.
 
Näin täällä taas
Mutta yhä kaiken jälkeen omasta puolestani ja edelliset kahlattuani totean, että värikästä tekstiä jaksaa lukea - ja liian kirjakielinen ei vaan sellaista ole! Tulee heti tunne, että lukee väitöskirjaa, ja uupuu jo siitä ajatuksesta. Kykenen kyllä lukemaan sellaista, mutta Ei Kiitos Täällä! Sellaisesta joutuu taistelemaan asian esille paljon suuremmalla työllä kuin puhekielisestä "Elli-kielestä", joka on helpompaa. Ja minä kun haluan päästä vapaa-ajallani helpolla! ;)
 
Lillukka-
No juu. Tässä testissä ole kyse lähinnä eipäs-juupas väittelystä, jossa vastakkain oli tämä minun kantani ja toinen kanta, joka vahvasti oli sitä mieltä että "lillukka on sitä sun tätä". vähän tällainen "mot". Seli, seli, heh.

Osuuvuus sinällään ei ole minulle mikään itseisarvo, vaan lähinnä kirjoittelen omasta näkökannastani asioita, tiedostaen sen, että se mikä sopii minulle ja minun parisuhteeseen, ei välttämättä päde muihin.

Hauskaa (?), että joku pitää minua täydellisenä, koitapa sinäkin, Lil-Luk-Ka , pyrkiä siihen, että olet edes itse tyytyväinen itseesi.
 
Lil-Luk-Ka
Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka-:
Hauskaa (?), että joku pitää minua täydellisenä, koitapa sinäkin, Lil-Luk-Ka , pyrkiä siihen, että olet edes itse tyytyväinen itseesi.

Voi kuule, minä olen liiankin tyytyväinen itseeni ;) kaikkine puutteinenikin.

 
,.
Kun nyt on otettu esille kouluälykkyden puute ja sen näkyminen nettiteksteissä, niin otetaan muitakin älykkyyksiä esille.
Luovaa älykkyyttä täällä ei juuri näy. Jos sitä näkyy, niin kirjoittajaa pidetään yleensä pöhkönä.
Tunneälystä on jo puhuttu.
Hupaisaa muuten, miten jotkut kouluälykkyydellään leuhkivat samassa tekstissä paljastavat tunneälyn puutteensa. Ja kuinka joku toinen, joka ei ole välimerkkien tarkoitusta koskaan ymmärtänyt, osoittaa korkeaa tunneälyä vastauksissaan. Mutta niinhän se on, että kaikilla on jotain ja kenelläkään ei ole kaikkea. Jos on paljon yhden tyyppistä älykkyyttä, niin saattaa olla vajeita toisen tyyppisessä älykkyydessä.

Mielestäni olemme olleet joskus liian kovia heitä kohtaan, joilta tunneäly puuttuu. Emme tietenkään voi odottaa, että he ymmärtäisivät kuinka paljon he loukkaavat toisia. Ymmärtääkseen sen, heillä pitäisi olla juuri sitä älykkyyttä, mitä heiltä puuttuu. Ei sokeaakaan voi pakottaa näkemään. Ei -empaattinen henkilö ei yleensä ymmärrä omaa empatian puutettaan ja sitä seuraavia reaktioita toisissa. Hän ei ymmärrä loukkaavansa, eikä ymmärrä loukatun reaktiota. Hän ei osaa pyytää anteeksi, koska ei pysty ymmärtämään kuinka hän on loukannut. Hän ei myöskään ymmärrä loukatun tunteita, mistä saattaa seurata lisää loukkauksia, koska hän päätyy mielellään vähättelemään loukatun tunteita. Mites olis, lisää empatiaa niille joilta se puuttuu???
 
suorat sanat
Kuuleppas, Lillukka! Suorasanaisuus ja vahvat mielipiteet eivät ole ollenkaan punainen lippu kaikille. Nämä ominaisuudet ovat todella pidettyjä ja toivottuja empaattiselle henkilölle ja niitä todella arvostetaan.
Mutta jos nuo ominaisuudet ovat ei empaattisella henkilöllä niin silloin voi tulla ongelmia. Suorasanaisuus ja vahvat mielipiteet henkilöllä, joka ei osaa ottaa toista huomioon on rasittavaa ja loukkaavaa.....ja junttimaista epäsivistyneisyyttä.
 
Elli-Noora Lydia
Hui kauhistus!

Uskaltaakohan tänne palstalle tälläinen epätäydellisesti kieliopin koukeroita hallitseva enää mitään kirjoittaakaan!

Omista äidinkielen opinnoistani on aikaa jo 35v, ja kielikin muuttuu koko ajan ja oikeinkirjoitus ohjeetkin ovat varmasti moneen kertaan vaihtuneet kaikkien näiden vuosien varrella.

Mutta parisuhteeni voi oikein hyvin, on voinut kaikki nämä vuodet, pian niitä on 32.
Sympatiaa ja empatiaa minulta riittää, oikeinkirjoituksesta en niin suurta huolta jaksa kantaa.
Parisuhteen hyvinvointi on minulle paljon tärkeämpi asia kuin se näkyykö koulutustasoni/tasottomuuteni tänne nettiin suoltamastani tekstistä ;))

Minulle tärkeät asiat ovat jotain aivan muuta kuin yhdyssanat ja välimerkit.

Elämä opettaa, jos ei kirjoittamaan, niin paljon muuta kuitenkin.
 
hoomoilanenn
Alkuperäinen kirjoittaja Elli-Noora Lydia:
Hui kauhistus!

Uskaltaakohan tänne palstalle tälläinen epätäydellisesti kieliopin koukeroita hallitseva enää mitään kirjoittaakaan!

Omista äidinkielen opinnoistani on aikaa jo 35v, ja kielikin muuttuu koko ajan ja oikeinkirjoitus ohjeetkin ovat varmasti moneen kertaan vaihtuneet kaikkien näiden vuosien varrella.

Mutta parisuhteeni voi oikein hyvin, on voinut kaikki nämä vuodet, pian niitä on 32.
Sympatiaa ja empatiaa minulta riittää, oikeinkirjoituksesta en niin suurta huolta jaksa kantaa.
Parisuhteen hyvinvointi on minulle paljon tärkeämpi asia kuin se näkyykö koulutustasoni/tasottomuuteni tänne nettiin suoltamastani tekstistä ;))

Minulle tärkeät asiat ovat jotain aivan muuta kuin yhdyssanat ja välimerkit.

Elämä opettaa, jos ei kirjoittamaan, niin paljon muuta kuitenkin.


Löytyyhän täältä ihmisiäkin!
Mukavaa huomata, kiitos selkeästä kannanotostasi!
 
plääh??
Täyttä asiaa kirjoitat edellinen ja muutkin samaa mieltä olevat? Kuinkas on parisuhteen-ihmissuhteen laita ap. Oletko pärjännyt elämässä vain mielestäsi hyvällä äidinkieliopeillasi..hmm?
 
hoono soomi
Täällä on tosiaan välillä sellainen tunne, että yritetään pelotella pois kaikki joiden kirjoitustyyli ei miellytä.
"Minäpäs näen sinun sivistymättömyytesi. Pysy poissa täältä sinä, ei tarpeeksi koulutettu. Tämä on akateemikkojen temmellyskenttä, hus hus pois te muut."

Hyvä että joku pistää vähän vastavaatimuksia akateemikoillekin empatian muodossa. Eiköhän se ole juuri tuo empatian puute joka suurimmat metelit ja hammasten kiristykset täällä aiheuttaa.
 
no
Mielestäni olemme olleet joskus liian kovia heitä kohtaan, joilta tunneäly puuttuu. Emme tietenkään voi odottaa, että he ymmärtäisivät kuinka paljon he loukkaavat toisia. Ymmärtääkseen sen, heillä pitäisi olla juuri sitä älykkyyttä, mitä heiltä puuttuu. Ei sokeaakaan voi pakottaa näkemään. Ei -empaattinen henkilö ei yleensä ymmärrä omaa empatian puutettaan ja sitä seuraavia reaktioita toisissa. Hän ei ymmärrä loukkaavansa, eikä ymmärrä loukatun reaktiota. Hän ei osaa pyytää anteeksi, koska ei pysty ymmärtämään kuinka hän on loukannut. Hän ei myöskään ymmärrä loukatun tunteita, mistä saattaa seurata lisää loukkauksia, koska hän päätyy mielellään vähättelemään loukatun tunteita. Mites olis, lisää empatiaa niille joilta se puuttuu???
Tässä tekstissä on suuri viisaus. Pitäisi vain ymmärtää, että kaikki ei voi ymmärtää.

Aika hyvin tämä palsta on toiminut ja täällä jokainen on tervetullut mielipiteineen, jotka koskevat parisuhdetta. Silloin kun aletaan keskustelemaan miten keskustellaan, niin metsässä ollaan ja pitkällä.

 
been there, done that
Ei -empaattinen henkilö ei yleensä ymmärrä omaa empatian puutettaan ja sitä seuraavia reaktioita toisissa. Hän ei ymmärrä loukkaavansa, eikä ymmärrä loukatun reaktiota. Hän ei osaa pyytää anteeksi, koska ei pysty ymmärtämään kuinka hän on loukannut. Hän ei myöskään ymmärrä loukatun tunteita, mistä saattaa seurata lisää loukkauksia, koska hän päätyy mielellään vähättelemään loukatun tunteita. Mites olis, lisää empatiaa niille joilta se puuttuu???
Jotta pysyttäisiin asiassa, pitänee määritellä, mitä empatia kenellekin tarkoittaa. Selvästikin täällä sotketaan iloisesti empatiat ja sympatiat sekaisin; ilmiö, joka koskee muitakin asioita, joista tiedetään tai on kuultu, mutta ei tiedetä tarpeeksi.

Empatia ei tarkoita myötätuntemista eli sitä, että jaetaan sama tunne. Sitä tarkoittaa sympatia. Empatia tarkoittaa toisen tunteen ymmärtämistä, mutta ei tunteen sisäistämistä itseen. Henkilö voi olla empaattinen, mutta ei välttämättä sympaattinen.

Nyt uusimmaksi valitusvirreksi on noussut 'tunneäly', jota epäillään muista kirjoittajista puuttuvan. Empatiaa voi osoittaa hyvin vähäeleisestikin: Tilanteesi on varmasti raskas, tuon täytyy tuntua kurjalta. Empatian osoituksena voi myös pohtia asiaa toiselta kantilta, toisen osapuolen tuntemuksista lähtöisin. Se taas on ylisympaattista sontaa, vieläpä tekopyhää sellaista, liittyä kuoroon:"Jätä se sika, miehesi on narsisti, sinulla on oikeus kostaa..."

Empatia ja sympatia ovat siis kaksi eri asiaa.Niiden välillä on ero, vaikkakin vain nyanssi. Alkaakos vihdoin avautua myös kielitaidon tarpeellisuus..?
 
hoomoilanen..
Alkuperäinen kirjoittaja hoono soomi:
Täällä on tosiaan välillä sellainen tunne, että yritetään pelotella pois kaikki joiden kirjoitustyyli ei miellytä.
"Minäpäs näen sinun sivistymättömyytesi. Pysy poissa täältä sinä, ei tarpeeksi koulutettu. Tämä on akateemikkojen temmellyskenttä, hus hus pois te muut."

Hyvä että joku pistää vähän vastavaatimuksia akateemikoillekin empatian muodossa. Eiköhän se ole juuri tuo empatian puute joka suurimmat metelit ja hammasten kiristykset täällä aiheuttaa.

Usko huviksesi että "akateemikoilla" ei ole aikaa eikä haluakaan roikkua täällä arvostelemassa kirjoittajia.
Ihan toisentasoiset ihmiset ovat asialla :D
 
kuka täällä sotkee?????
Alkuperäinen kirjoittaja been there:
Ei -empaattinen henkilö ei yleensä ymmärrä omaa empatian puutettaan ja sitä seuraavia reaktioita toisissa. Hän ei ymmärrä loukkaavansa, eikä ymmärrä loukatun reaktiota. Hän ei osaa pyytää anteeksi, koska ei pysty ymmärtämään kuinka hän on loukannut. Hän ei myöskään ymmärrä loukatun tunteita, mistä saattaa seurata lisää loukkauksia, koska hän päätyy mielellään vähättelemään loukatun tunteita. Mites olis, lisää empatiaa niille joilta se puuttuu???
Jotta pysyttäisiin asiassa, pitänee määritellä, mitä empatia kenellekin tarkoittaa. Selvästikin täällä sotketaan iloisesti empatiat ja sympatiat sekaisin; ilmiö, joka koskee muitakin asioita, joista tiedetään tai on kuultu, mutta ei tiedetä tarpeeksi.

Empatia ei tarkoita myötätuntemista eli sitä, että jaetaan sama tunne. Sitä tarkoittaa sympatia. Empatia tarkoittaa toisen tunteen ymmärtämistä, mutta ei tunteen sisäistämistä itseen. Henkilö voi olla empaattinen, mutta ei välttämättä sympaattinen.

Nyt uusimmaksi valitusvirreksi on noussut 'tunneäly', jota epäillään muista kirjoittajista puuttuvan. Empatiaa voi osoittaa hyvin vähäeleisestikin: Tilanteesi on varmasti raskas, tuon täytyy tuntua kurjalta. Empatian osoituksena voi myös pohtia asiaa toiselta kantilta, toisen osapuolen tuntemuksista lähtöisin. Se taas on ylisympaattista sontaa, vieläpä tekopyhää sellaista, liittyä kuoroon:"Jätä se sika, miehesi on narsisti, sinulla on oikeus kostaa..."

Empatia ja sympatia ovat siis kaksi eri asiaa.Niiden välillä on ero, vaikkakin vain nyanssi. Alkaakos vihdoin avautua myös kielitaidon tarpeellisuus..?
Täh???
Empatia tarkoittaa toisen ja omien tunteiden ymmärtämistä ja tunteiden ymmärtämisen puuttestahan esimerkissä selvästi puhutaan. Missä sinä sen myötäelämisen tai sen vaateen tekstissä näet????
 
Sivupersoona
Tämä aihe on kiinnostanut näköjään paljon ja on pysynyt asiallisena.
Minuakin alkoi kiinnostaa, ja jatkan seuraavalla kysymyksellä.
Miksi kirjoitatte tänne?
Haluatteko, että viestinne menee perille. Eli viestinne ymmärretään oikein.
Siinämielessä aloitus oli aiheellinen, että minä en parhaalla mahdollisella tahdollakaan saa kaikista kirjoituksista selvää ajatusta mitä siinä halutaan sanoa. Ei se minua kuitenkaan pahasti ärsytä, mutta ei myöskään viesti tule perille.
Oma lukunsa on nuo "eliittirouvat" jotka haluavat jokaväliin tunkea sen sivistyssanan tai vieraskielisensanan. Tässä tuli samalla esimerkki väritetystä tekstistä, jonka haluaisin lisääntyvän kirjoittajien kesken. Väritettyä tekstiä ei pidä ottaa minään loukkauksena, vaan nauttia värien eri sävyistä.
Sivistyssanoja kun käytätte, niin muistakaa se ettei kaikki ymmärrä mitä haluatte sanoa. Samoin käy silloin, kun kovin laveasti esitätte mielipiteenne. Pitkästä tekstistä ei lukija pysty kaikkea omaksumaan. Siksi minä ainakin yritän sanoa asiani lyhyesti, vaikka se tuntuisikin tökeröltä.
 
****.****
Alkuperäinen kirjoittaja Äikkämaikka:
Olen joskus vieraillut tällä palstalla ja huomannut palstalle kirjoittajien avuttomuuden suomenkielen oikeinkirjoittamisessa.

Yleisimmät virheet tapahtuvat yhdyssanojen oikeinkirjottamisessa. Joku kertoo "avio miehestään" tai "pari suhteestaan". Viestien kielioppivirheet kielivät kirjoittajan alhaisesta sivistystasosta ja älykkyydestä, jolloin viestin sisältämä varsinainen sanomakin saa tyhmänoloisen leiman. Surullista.

Puhekieltä ei pitäisi viljellä keskustelupalstoille kirjoitettaessa - saati sitten junttimaista murreilmaisua, joka näyttää olevan tälläkin palstalla luvattoman suuressa huudossa.

Eräs seikka, mikä varsinkin minua henkilökohtaisesti ärsyttää, on "-kin" ja "-kaan" päätteiden huolimaton käyttö kaksoiskerakkeisessa muodossa. Joku voi kirjoittaa "minullekkin" tai "minullekkaan" Riittäköön yksi k-kerake näissä tapauksissa.

Eräässäkin viestissä kirjoittaja kertoi, että: "Mä en kestä enään!" Oikeammin olisi ollut kirjoittaa: "Minä en kestä enää!"

Lisäksi tämän palstan useat kirjoittajat sinuttelevat surutta toisia kirjoittajia, vaikka eivät ole luultavasti solmineet sinunkauppoja. Sehän tuntuu samalta jos lähikaupan, nippa-nappa 18-vuotias kassatyttö sinuttelisi asiakastaan. Se antaisi tytöstä letukkamaisen kuvan.

Pilkkujen paikasta johto-, pää- ja sivulauseden välissä en jaksa edes narista. Eivät ne kuitenkaan menisi oikein.
Aika karkeaa tekstiä. Tuomitset ihmiset sivistymättömiksi ja alhaisen älykkyyden omaaviksi. Miksi kuljet näillä poalstoilla oikeinkirjoitusoppeinesi? Eikö ole muuta sanottavaa? Aivan sama miten ja missä muodossa kirjoitetaan, kunhan saa itseään ja tuntojaan purettua. Kirjoistusvirheistä viis! Yllättävän hyvin ihmiset ymmärtävät kuitenkin kirjoitettua.Missä on sinun tunneälysi, ihmettelen. Enemmän surisin tunneälyn puuttumista, kuin oikeinkirjoitusta.Se kertoo ihmisestä paljon enemmän, valitettavasti.
 
yks tavis
Äikkämaikka kirjoittaa ihan asiaa - on paljon mukavampi lukea - jos tekstistä saa selvän ja että se on ilmeikästä.

Oikeinkirjoitustakin tavitaan, että kaikki voivat ymmärtää asian oikein.
Mikäli ihminen ei osaa kielioppia lainkaan - niin silloin mielestäni tänne voi myös kirjoittaa ihan sitä omaa puhekieltään - siitä sitten voimme tehdä omia johtopäätöksiämme kukin hiljaa omassa mielessämme - kuten että minkätasoinen ihminen siinä nyt puhuu, sillä puhettakin on niin monenlaista; ytävällistä, empaattista, sivistymätöntä, toisista piittaamatonta, ilkeää, julmaa jne...
 

Yhteistyössä