Parisuhdepalstalaisten huono kielitaito

  • Viestiketjun aloittaja Äikkämaikka
  • Ensimmäinen viesti
Näin täällä taas
Alkuperäinen kirjoittaja aina huono äikässä:
Muistaako kukaan jonkun vuoden taakse, miten nimenomaan äikkämaikat osoittivat mediassa huoltaan suomenkielen kirjallisen ilmaisun köyhtymisestä ja kirjoittamisharrasteiden vähentymisestä? Nyt on toinen ääni kellossa ja niin tekstarit kuin netin keskustelupalstat ovat tuoneet kieleemme ihan uuden ulottovuuden. Mehän kansana kommunikoimme hyvinkin ahkerasti nyt keskenämme ja käytännössä kieli hakee vain uutta muotoaan, johon voi suhtautua konservatiivisen suojelevasti tai ennakkoluuttoman suurpiirteisesti. Kirjoitusvirheet ovat sivuseikka kaiken tämän muun avautumisen ja kohtaamisen rinnalla? On toki hyvä, jos joku jaksaa toimia kielioppipoliisina ja aiheesta keskustellaan, mutta kukapa nyt toiselle hädän hetkellä ryhtyisi sormi ojossa vaahtoamaan miten apua pitäisi huutaa. Omaa osaamistaan ja tietämistään voi hyödyntää viisaasti, eikä töksäytellä heikompaa sormella mahaan. Äikkämaikan kuvittelisi kielioppivirheitä suremalla muistavan myös sisällön arvokkaan merkityksen.....
Ylläolevan sisällöstä kymmenen pistettä ja vähintään puoli opintoviikkoa. Anteeksi, taitavat nykyään olla jo opintopisteitä.
 
Antelias Elli
Tiedoksi kaikille pilkun nussijoille!

Tästä päivästä lähtien aion järjestää teille paljon nussittavaa ja hekumallisia hetkiä kirjoitusteni äärellä.
Olen pyhästi päättänyt kirjoittaa kaikki sanat erikseen, myös yhdys sanat.
Harkitsen vielä sitä luopuisinko väli merkkien käytöstä, ja laittaisinko sanoje väliin yksi vaiko kaksi väli lyötiä.
Toivon tämän auttavan teitä pari suhteissanne, kuin myöskin ruuan valmistus puuhissanne, sekä kodin hoidossa ja talouden pidossa yleensäkin.
Anoisaa pilkun nussintaa teille arvoisat aina oikein kirjoittavat, täydelliset ihmiset.

 
ulko-elli
Monen mielestä näköjään kaikki huonoa suomea kirjoittavat ovat vähemmän koulutettuja tai älykkäitä. Ettekö tiedä, että tänne kirjoittelevat myös henkilöt, joiden äidinkieli ei ole suomi, sekä henkilöt, jotka ovat unohtaneet suomenkieliopin asuessaan kauan ulkomailla.
Kehoittaisin katselemaan asiaa hiukan laajemmin, ennenkuin alatte arvioida toisten älykkyytä tai koulutustasoa. Tästä asiasta on puhuttu täällä ennenkin, joten vaikuttaa siltä, että jotkut haluavat uskoa olevansa ainoita korkeasti koulutettuja tai älykkäitä, koska omasta mielestään osaavat suomenkielen tarpeeksi hyvin. Siksi ei haluta muistaa tai tietää, että voi olla muitakin syitä kuin koulutuksen tai älykkyyden puute jos kirjoittaa huonoa suomea.
 
Suomityttö
Alkuperäinen kirjoittaja ulko-elli:
Monen mielestä näköjään kaikki huonoa suomea kirjoittavat ovat vähemmän koulutettuja tai älykkäitä. Ettekö tiedä, että tänne kirjoittelevat myös henkilöt, joiden äidinkieli ei ole suomi, sekä henkilöt, jotka ovat unohtaneet suomenkieliopin asuessaan kauan ulkomailla.
Kehoittaisin katselemaan asiaa hiukan laajemmin, ennenkuin alatte arvioida toisten älykkyytä tai koulutustasoa. Tästä asiasta on puhuttu täällä ennenkin, joten vaikuttaa siltä, että jotkut haluavat uskoa olevansa ainoita korkeasti koulutettuja tai älykkäitä, koska omasta mielestään osaavat suomenkielen tarpeeksi hyvin. Siksi ei haluta muistaa tai tietää, että voi olla muitakin syitä kuin koulutuksen tai älykkyyden puute jos kirjoittaa huonoa suomea.
Kirjoituksen muusta tyylistä, ääkkösten puutteesta, nimimerkistä ym. näkee kyllä yleensä, että kirjoittaja joko asuu ulkomailla tai on ulkomaalaissyntyinen. Silloin antaa virheitä anteeksi ihan toisella tavalla. Mutta jos ensin vaikka kehuu akateemisuudellaan ja saman tien puhuu pari suhde vaikeuksista, tulee hiukka hassu olo.

Pienet virheet eivät haittaa, mutta jos niitä on samassa kasassa liikaa, on tekstiä jo vaikea lukea. Ja nuo savonviäntäjät ovat asia erikseen, minä en edes lue heidän tekstejään. Hyppään yli, vaikka itsekin olen itä-Suomen suunnalta kotoisin. Ei jaksa tihrustaa.
 
ulko-elli
Olet väärässä, Suomityttö, kirjoitan ulkomailta, mutta läppärissäni on ääkköset. Eli ä: ja ö:n puuttuminen ei sano yhtään mitään. Voit kirjoittaa myös Suomesta käsin jättämällä nuo kirjaimet pois.
 
chattien hyviä puolia
Juttelin poikani äidinkielen opettajan kanssa ja hän sanoi, että tekstareiden ja chattaamisen hyvä puoli on siinä, että vihdoinkin KAIKKI pojat kirjoittavat paljon. Vaikka ne eivät mitään romaaneja olekaan, niin kirjoittaminen vaatii aina vähän miettimistä.

Meillä Suomessa on upeaa, että lähes kaikki kirjoittavat suomen kieltä sujuvasti johtuen siitä, että luettu, puhuttu ja kirjoitettu kieli ovat lähes identtisiä. Monessa muussa maassa esim. englantia puhuvissa maissa on paljon luku- ja kirjoitustaidottomia. Siksi on tosi upeaa, että täällä härmässä ne vähän koulutetut miehetkin uskaltavat lähettää tekstareita ja kirjoittaa chattipalstoille. Parempi sekin, kuin olla kotona yksinään ilman ihmiskontakteja.

Mielestäni tärkein asia kirjoittamisessa on se, että kirjoitus on selkeää. Kun teksti on yksiselitteinen, se palvelee tarkoitustaan. Sen jälkeen voi lähteä hiomaan tekstistä kielioppivirheitä tai voi miettiä, voisiko ilmaisua rikastuttaa vaikkapa synonyymeillä, erilaisilla lauserakenteilla, välimerkkien monipuolisella käytöllä jne.

Mielestäni pahanilkisyys, kateus, katkeruus yms. ovat paljon pahempia vikoja kuin huonot kielioppisäännöt täällä Ellien palstalla.
 
Suomi maailman napa?
Tosi typerää väittää, että kaikki älykkäät ja korkeasti koulutetut kirjoittavat täydellistä suomea. Jopa Suomessa voi käydä kaikki koulut, yliopistot ja korkeakoulut mukaanlukien, osaamatta sanaakaan suomea. Suomen ulkopuolella opetus ei tapahdu suomenkielellä, jos joku ei satu sitä tietämään.
 
Suomitytölle
"...yhdyssanavirheet, ne ovat niin räikeitä ja kertovat kovasti omaa kieltään kirjoittajasta."
Siis mitä kertovat ????
Jokainen älykäs ja valistunut henkilö ymmärtää, että ainut asia minkä voi yhdyssanavirheiden perusteella päätellä on se, että henkilö kirjoittaa huonoa suomea. Piste.
 
tyhmyyttä on
monenlaista. Joku paljastaa tyhmyytensä kielenkäytöllään ja joku toinen ajattelutavallaan kun esim. vedetään tyhmiä johtopäätöksiä asioista, joista ei tiedetä yhtään mitään.
 
tuomionpasuuna
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmyyttä on:
monenlaista. Joku paljastaa tyhmyytensä kielenkäytöllään ja joku toinen ajattelutavallaan kun esim. vedetään tyhmiä johtopäätöksiä asioista, joista ei tiedetä yhtään mitään.
Entäs parisuhdetaidot?
(vai mitä ne oli...

Kielenkäyttö toki enemmän kuin sallittavaa :)
 
been there, done that
Pieniä lyöntivirheitä sattuu kaikille, mutta systemaattinen kielen raiskaaminen on tuskaisaa luettavaa.

Useat parisuhteeseen liittyvät asiat herättävät voimakkaita tunteita ja suurissa tunnekuohuissa kirjoitettu teksti ei ole aina kaikkein helppolukuisinta. Ajatukset voivat purskahdella sekavina ja jos se kuorrutetaan vielä surkealla kielitaidolla, antaa kirjoittaja väistämättä itsestään kuvan, joka ei välttämättä vastaa sitä kuvaa, minkä hän toivoisi itsestään välittyvän.
Useimmat vertaavat tätä puhekieleen; keskusteluun, pitävät murteita rikkauksina ja kiihtyvät 'pilkunnussimisesta'. Minä taas ajattelen, että koska en voi valita täällä seuraani, enkä tunne näitä ihmisiä, haluan olla mahdollisimman ymmärrettävä, enkä mongertaa ja tuhertaa mitä tahansa paskaa ja sitten suuttua muille siitä, etten tule ymmärretyksi.

Jos en tule ymmärretyksi, ei se ainakaan kielitaidon puutetta ole.
 
Piste aan paalle
Alkuperäinen kirjoittaja Suomityttö:
Alkuperäinen kirjoittaja ulko-elli:
Monen mielestä näköjään kaikki huonoa suomea kirjoittavat ovat vähemmän koulutettuja tai älykkäitä. Ettekö tiedä, että tänne kirjoittelevat myös henkilöt, joiden äidinkieli ei ole suomi, sekä henkilöt, jotka ovat unohtaneet suomenkieliopin asuessaan kauan ulkomailla.
Kehoittaisin katselemaan asiaa hiukan laajemmin, ennenkuin alatte arvioida toisten älykkyytä tai koulutustasoa. Tästä asiasta on puhuttu täällä ennenkin, joten vaikuttaa siltä, että jotkut haluavat uskoa olevansa ainoita korkeasti koulutettuja tai älykkäitä, koska omasta mielestään osaavat suomenkielen tarpeeksi hyvin. Siksi ei haluta muistaa tai tietää, että voi olla muitakin syitä kuin koulutuksen tai älykkyyden puute jos kirjoittaa huonoa suomea.
Kirjoituksen muusta tyylistä, ääkkösten puutteesta, nimimerkistä ym. näkee kyllä yleensä, että kirjoittaja joko asuu ulkomailla tai on ulkomaalaissyntyinen. Silloin antaa virheitä anteeksi ihan toisella tavalla. Mutta jos ensin vaikka kehuu akateemisuudellaan ja saman tien puhuu pari suhde vaikeuksista, tulee hiukka hassu olo.

Pienet virheet eivät haittaa, mutta jos niitä on samassa kasassa liikaa, on tekstiä jo vaikea lukea. Ja nuo savonviäntäjät ovat asia erikseen, minä en edes lue heidän tekstejään. Hyppään yli, vaikka itsekin olen itä-Suomen suunnalta kotoisin. Ei jaksa tihrustaa.
Heh heh, ulkkisten kirjoituksissa aan ja oon paalta puuttuvien pisteiden puutetta ei kylla anneta taalla hevin anteeksi sitakaan. Etta olen sentaan saanut tukkapollya toisenkin kerran kun olen uskaltanut tanne kirjoittaa ilman pilkkuja kirjaimen paalla. On kasketty suksia taalta hornan tuuttiin tai huitsin Nevadaan, joka onkin onneksi vahan lahempana meikalaista. Popula on todella tiukkapipoista ja niin viimeisen paalle niuhonpiukeaa ettei osaa edes hypata kirjoituksen yli seuraavaan yli jos kirjoitustyyli tai pisteiden puute kirjainten paalla hairitsee. Jaavat siihen pyorimaan kuin alakoululaiset ja juputtavat "en ymmarra, en ymmarra".
 
tuomionpasuuna
Alkuperäinen kirjoittaja Väenö:
Alkuperäinen kirjoittaja tuomionpasuuna:
Parisuhteeseen kuuluu olennaisena osana myös sorminäppäryys!
Van kyllä useimmat naeset tykkejää jos kieltä osovaa oekein käytteä....
Taisin tuolla jo aiemmin mainitakin tuolle hermostuneelle,että kielenkäyttö on suotavaa parisuhteessa;) tai jotenkin siihen suuntaan.
Olen kuvitellut että tämä on parisuhdepalsta, mutta huomasinkin joutuneeni äidinkielen lyhyen oppimäärän kurssille!
 
ja huh
Kyllä minuakin huono kielitaito häiritsee, mutta että jotakuta niin paljon että pitää ihan ketju aloittaa aiheesta. Ketähän ihan oikeasti häiritsee jos joku käyttää sanan "minä" tilalla sanaa "mä" tms ? Ei kai murteitakaan saa sitten käyttää? Koska minun korvaani turkulaisena kalahtaa ikävästi kun helsinkiläinen tulee sanomaan "sinä" -> "sie", "minä" -> "mie". Eiköhän mä ja sä jne voida yhtä hyvin laskea murteeksi.

N- kirjain sanan lopussa on niin ikään käytössä joissan paikoissa (Enää -> Enään), ja toisissa taas ei. Täällä Turussa taas jos oikein murretta puhutaan.. Noh, sitä ei jaksa kuunnella oikeasti ketään, mutta epäilemättä vannoutuneet turkulaiset voivat tätä jopa kirjoittaa.

Pitääkö palsta siis jakaa osioihin "pohjois-suomi" "itä-suomi" "etelä-suomi" jne jotta kaikilla olisi luettavanaan tekstiä jollaista itsekin kirjoittaa?
 
Antelias Elli
Alkuperäinen kirjoittaja ja huh:
Pitääkö palsta siis jakaa osioihin "pohjois-suomi" "itä-suomi" "etelä-suomi" jne jotta kaikilla olisi luettavanaan tekstiä jollaista itsekin kirjoittaa?
Minä ehdotan että noiden lisäksi palstalle laitetaan omat osiot yhdys sanoja taitamattomille ja väli merkkejä väärin käyttäville ja hymiöitä harrastaville ja sitten ihan oma platina luksus osio äidin kielen oikein kirjoituksen täysin hallitseville.
Siitä osiosta tipahtaisi armottomasti pois pienimmänkin virheen johdosta.

 

Yhteistyössä