Palstakansa, kertokaa mielipiteenne: mikä näistä ratkaisuista olisi viisain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Lähtökohta on se, että mulla on opinnot viittä vaille valmiit. Puuttuu yksi viiden viikon harjoittelu, jonka voin suorittaa myös palkkatyönä (eli mennä töihin ja hakea 5 viikon jälkeen harjoittelun hyväksiluetuksi). Olen äitiyslomalla, kesäkuun lopussa syntyneen vauvan kanssa. Keskimmäinen lapseni menee kouluun elokuussa 2013.

a) Voisin loppuvuodesta/vuodenvaihteessa suorittaa harjoittelun harjoitteluna. Isä ja isoäiti olisivat vauvan kanssa, kun minä tekisin 38,5 h viikkoa x 5. Sen jälkeen jatkaisin äitiyslomalla oloa.

b) Voisin suorittaa harjoittelun harjoitteluna maalis-huhtikuussa, isän ja isoäidin hoitaessa vauvaa, ja harjoittelun jälkeen mennä töihin kesän ajaksi, tai mennä suoraan töihin maalis-huhti-toukokuussa ja suorittaa harjoittelun palkkatyönä. Vauva menisi siinä vaiheessa (huhti-toukokuussa) päiväkotiin muutamaksi päiväksi viikossa, muuten olisi isän (ja ehkä isoäidin) kanssa. Kesän jälkeen jäisin kotiin vuodenvaihteeseen asti, olisin siis vauvan (silloin jo taapero) kanssa hoitovapaalla, ja läsnä myös ekaluokkalaiselle syyslukukauden ajan.

c) Voisin mennä töihin huhti-toukokuussa, vauva päiväkotiin (osa-aikainen hoito), ja jatkaisin töitä niin kauan kun niitä riittää. Palaisin siis työelämään vauvan ollessa 10-11 kk enkä jäisi enää hoitovapaalle.

En vaan osaa päättää, eikä miettimisaikaa kuitenkaan kovin kauan enää ole, harjoittelupaikkojakin ajatellen.

Mitäs te tekisitte tässä tilanteessa?

Mä valitsisin b:n.

*muoks* Liittyykö a-vaihtoehtoon se, että menet äitiysloman jälkeen töihin vai aioitko jäädä vielä hoitovapaalle? Jos siihen liittyy hoitovapaa perään esim vuoden 2013 loppuun, niin sitten valitsisin a:n.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä tekisin niin, että olisin kotona vauvan kanssa niin kauan kun sä nyt ylipäätään aiot olla, ja sitten kun haluat palata työelämään niin suoritat sen harjoittelun ensin ja lapsi siis menee hoitoon. Harjoittelun jälkeen jatkat töitä normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26919181:
*muoks* Liittyykö a-vaihtoehtoon se, että menet äitiysloman jälkeen töihin vai aioitko jäädä vielä hoitovapaalle? Jos siihen liittyy hoitovapaa perään esim vuoden 2013 loppuun, niin sitten valitsisin a:n.
Joko tai. Mutta harjoittelu hoidettaisiin alta pois nopsaan, ja paperit saisin käteen nopsaan, en siis olisi enää opiskelijan statuksella.

[QUOTE="Annika";26919260]A jos sulla on siihen varaa, siis niin että olisit sitten vielä 2013 loppuun asti kotona. Mut jos ei niin sitten b[/QUOTE]
Varaa on siinä suhteessa, että ei ole asuntovelkaa tms pakottavaa tarvetta lähteä töihin.

Mutta sen suhteen taas ei ole, että voisin haluta olla asuntovelkainen joskus, ja muutenkin olisi kiva saada palkkatuloja pitkästä aikaa...kituuttaminen ei jaksaisi enää kamalasti kiinnostaa, kun tässä on kituutettu jo vuosia.

[QUOTE="vieras";26919272]No riippuu, mitä hyötyä tai haittaa siitä on että olet opiskelijan statuksella n. puoli vuotta pidempään? Etkös saa esim. opiskelija alennukset joka paikkaan :)[/QUOTE]
Saan alennukset :) (pitääkin käväistä päivittämässä opiskelijakortti, kiitos kun muistutit noista alennuksista). Ja sitäkin oon miettinyt, että onko parempi hakea töitä ihan vastavalmistuneena, vai jokin aika sitten valmistuneena & sen jälkeen äitiyslomalla olleena.

Haittoja en ihan heti keksi. Paitsi sen (ja tämänkin kuulin kaverilta, itse ei käynyt edes mielessä), etten voi halutessani vaihtaa kotihoidontuelta työttömyyskorvauksille, mitä tuskin tekisin muutenkaan, eikä hoitoalalla oleva varmaan saisi olla varttia kauempaa työttömänä :D

A.
Äkkiä ajateltuna saisit opinnot kasaan ja voisit rauhassa olla vauvan kanssa niin pitkään kuin aiot ja mennä sitten vasta työelämään. Plussapuolina siis valmistuminen ja tietysti se että vauvaa ei Tarvitsisi viedä hoitoon.

Kaikissa kyllä varmasti omat plussansa. Hankala päätös olisi ainakin mulle.

C, saisit opintosi valmiiksi ja niiden suoraan niiden päättymisen jälkeen on helpointa siirtyä työelämään. Uuden työantajan kanssa neuvottelisin osittaisen hoitovapaan mahdollisuudesta kesän jälkeen.

[QUOTE="Neith";26919293]b koska siten saisit rahaa kesällä jolloin se hoitovapaalla olo olisi taloudellisesti helpompaa[/QUOTE]
B:n kannalla olen viime päivät ollut. Mutta mielipiteeni vaihtelee jatkuvasti...

B mm. siksi, että saisin tosiaan sitä rahaa. Rahalla voisi vaikka matkustaa sukuloimaan, tai kenties ostaa uusia huonekaluja uuteen isompaan kotiin. Jotain tuollaista. B myöskin siksi, että saisi työkokemusta ja jalan niinsanotusti oven väliin.

[QUOTE="vieras";26919307]C, saisit opintosi valmiiksi ja niiden suoraan niiden päättymisen jälkeen on helpointa siirtyä työelämään. Uuden työantajan kanssa neuvottelisin osittaisen hoitovapaan mahdollisuudesta kesän jälkeen.[/QUOTE]
Asia, jota en itse edes muistanut - kiitos, kun toit sen esille :)

A olisi minusta paras. Koska jos vauva menee vähäksikin aikaa päiväkotiin keväällä, kerää hän kaikki flunssapöpöt ja on kipeänä. Isompana on helpompi sairastaa ja isän ja mummon hoivissa nyt hän ei vielä osaa vierastaa ( ja ei kai omaa isää siis vierastaisi vanhempanakaan vaan pk-hoitajia)

A-vaihtoehtoon taidan päätyä, sillä erotuksella että suoritan harjoittelun vasta keväällä. Ehkä. Ellen muuta mieltäni :snotty:

Ensi viikolla pitäisi mennä koulun penkille taas. Vauva on 8 viikkoa. Kaikkeen typerään sitä ihminen näköjään suostuu...Mun siis piti suorittaa vain 1 tentti, joka muuttui 2 tentiksi ja läsnäolopakoksi tietyillä tunneilla. No, mennään sit sinne.

Yhteistyössä