Vauvautuneet AMK-opiskelijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mumtobe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mumtobe

Vieras
Mites olette käytännön asiat järjestäneet mm.
- Kauan olit kotona vauvan kanssa?
- Teitkö kotona ollessasi kouluhommia vai keskityitkö täysin uuteen perheenjäseneen?
- Miten kivuttomasti paluu kouluun sujui?
- Teitkö opinnäytetöitä ennen vauvautumista vai sen jälkeen vasta?
- Paljon jäit jälkeen omasta ryhmästäsi eli kuinka paljon myöhemmin valmistuit tai tulet valmistumaan?

Itse olen nyt opiskellut 1,5 vuotta terkkariksi. Vauva syntyy tänä kesänä ja jään kotiin pientä hoitamaan. En raaski mennä kouluun heti takaisin, vaikka periaatteessa ehkä voisin mennäkin: hoitopaikka kyllä pienelle järjestyisi, mutta en haluaisi parikuukautista jättää jo hoitoon, vaikka meniskin omalle äidilleni eikä koko päivää olis hoidossa.

Syksyllä edessä olisi vain 1kk teoriaopintoja ja 3kk harjottelua, joihin en siis ainakaan osallistuisi. Teoriat periaatteessa voisin suorittaa, mutta sitten pitäisi olla koulussa läsnäolevana koko syyskausi ja siitä 3kk menisi ihan hukkaan, koska en olisi harjotteluissa.

Opinnäytetyötä en ole aloittanut, olisi ollut nyt syksyllä edessä. Eli sen teko siirtyy ainakin.. Valmistun ainakin vuoden omaa ryhmääni myöhemmin.

Haluaisin olla vauvan kanssa kotona, vauva-aika on niin lyhyt loppujen lopuksi.. En haluaisi olla uraäiti, joka pistää kaiken muun vauvan edelle - mutta en todellakaan pahuksi niitä, jotka jaksaa palata kouluun tai töihin pian vauvan syntymän jälkeen! Itse en vaan taitaisi jaksaa..

Mutta mites muut AMK-opiskelijat olette tehneet ja vauva-ajan kokeneet? :)

2v ollut pois ja syksyllä pitäisi palata koulun penkille! Jos taloud.puoli kunnossa kannattee keskit.vain opisk.mutta esim.itse aina joutunut myös töissä käymään ja raskata ollut!

Alkuperäinen kirjoittaja mumtobe:
Mites olette käytännön asiat järjestäneet mm.
- Kauan olit kotona vauvan kanssa?
- Teitkö kotona ollessasi kouluhommia vai keskityitkö täysin uuteen perheenjäseneen?
- Miten kivuttomasti paluu kouluun sujui?
- Teitkö opinnäytetöitä ennen vauvautumista vai sen jälkeen vasta?
- Paljon jäit jälkeen omasta ryhmästäsi eli kuinka paljon myöhemmin valmistuit tai tulet valmistumaan?

Itse olen nyt opiskellut 1,5 vuotta terkkariksi. Vauva syntyy tänä kesänä ja jään kotiin pientä hoitamaan. En raaski mennä kouluun heti takaisin, vaikka periaatteessa ehkä voisin mennäkin: hoitopaikka kyllä pienelle järjestyisi, mutta en haluaisi parikuukautista jättää jo hoitoon, vaikka meniskin omalle äidilleni eikä koko päivää olis hoidossa.

Syksyllä edessä olisi vain 1kk teoriaopintoja ja 3kk harjottelua, joihin en siis ainakaan osallistuisi. Teoriat periaatteessa voisin suorittaa, mutta sitten pitäisi olla koulussa läsnäolevana koko syyskausi ja siitä 3kk menisi ihan hukkaan, koska en olisi harjotteluissa.

Opinnäytetyötä en ole aloittanut, olisi ollut nyt syksyllä edessä. Eli sen teko siirtyy ainakin.. Valmistun ainakin vuoden omaa ryhmääni myöhemmin.

Haluaisin olla vauvan kanssa kotona, vauva-aika on niin lyhyt loppujen lopuksi.. En haluaisi olla uraäiti, joka pistää kaiken muun vauvan edelle - mutta en todellakaan pahuksi niitä, jotka jaksaa palata kouluun tai töihin pian vauvan syntymän jälkeen! Itse en vaan taitaisi jaksaa..

Mutta mites muut AMK-opiskelijat olette tehneet ja vauva-ajan kokeneet? :)

Lyhyesti omasta tilanteesta:
- Kotona olin 4kk eli kesäloman, jonka jälkeen isä jäi kotiin hoitamaan lasta. Suoritin muutamia kursseja en kuitenkaan kaikkia pakollisia.
- Kotona tein kouluhommia aina kun piti ja oli mahdollista
- Kouluun paluussa ei mitään ongelmaa, tosin lapsi menee vasta nyt tarhaan kun syksyllä jatkan taas koulua.
- Opinnäytetyön teen vasta myöhemmin.
- Jälkeen jäin vain muutaman kurssin verran.

Mulla oli synnärillä pääsykoemateriaalit mukana, koulu alkoi kun vauva oli 4kk. Valmistun nyt syksyllä vähän yli 2 vuodessa oiekustradenomiksi.

Mä olen aikuislinjalla, eli fyysistä läsnäoloa koulussa vaadittiin tosi vähän.

mä sain vauvan melkein tokan vuoden lopussa, kesän olin kotona ja sen jälkeen siirryin opiskelemaan aikuispuolelle, nyt kolmas vuosi takana, opinnäytetyön aloitin ja toista lasta odotan. valmistun jouluksi (jos on kaikki hyvin ) niin kuin muutkin mun ryhmäläiset, silloin on myös laskettu aika:).

Apua!
Tulee ihan huono omatunto, kun tuntuu että te olette olleet tosi ahkeria koulun ja perheen hoidon kanssa.

Ja musta vaan tuntuu, että haluisin jäädä kotiin enkä mennä kouluun heti takaisin.. Ehkä mulla on joku motivaatio-ongelma nyt myös.

Pitäiskö munki sitten vaan mennä reippaasti syksyllä takasin ja suorittaa muutamia teoriakursseja pois :/

Apua!
Tulee ihan huono omatunto, kun tuntuu että te olette olleet tosi ahkeria koulun ja perheen hoidon kanssa.

Ja musta vaan tuntuu, että haluisin jäädä kotiin enkä mennä kouluun heti takaisin.. Ehkä mulla on joku motivaatio-ongelma nyt myös.

Pitäiskö munki sitten vaan mennä reippaasti syksyllä takasin ja suorittaa muutamia teoriakursseja pois :/

Mä jotenkin halusin va valmistua nopeammin, jotenkin tuntui että jos jään kotiin pitkäksi aikaa en ehkä ikinä saa tutkintoani valmiks. siis motivaatiota on ja nyt teen ihan mielelläni opinnäytetyötä,varsenkin kun se on jo melkein puolessvälissä. ja mietin mitä jospa jatkaisin vielä opiskeluni ja suorittaisin myös tradenomin tutkinnon, toki sitten vasta kun pienin on vähän isompi. Jos on va mahdollista jatka va opiskelut.

Muksu oli 11-kuinen, kun aloitin opinnot. Opiskelu oli hankalaa, koska oppilaitos ei hirveästi joustanut ja poissaoloja tuli lapsen sairastelujen jne. myötä. Kaikkein hankalinta oli se, että jos kurssi jäi kesken tai kokonaan välistä, niin samaa kurssia ei välttämättä ollut tarjolla kuin vasta esim. 2 vuoden päästä. Tai jos oli tarjolla aikaisemmin, niin sisältö oli muuttunut ja joutui opettajan kanssa suunnittelemaan lisätehtäviä tms. yksilöllistä.

Meille sanottiin, että vuoden verran saa olla pois oppilaitoksesta, mutta sen enempää ei heru. Olin koko ajan kirjoilla opiskelijana, mutta koska opinnot eivät edenneet suunnitellulla vauhdilla, jouduin hakemaan lisäaikaa. Koko ajan sai olla pelko persiissä ja miettiä, että nyt jos tämä kurssi ei mene läpi, niin kohta joudun hakemaan uudestaan koko oppilaitokseen, kun en saa töitä kasaan määräajassa. Lopputyötä vääntäessä olin jo aivan poikki ja halusin vain työn kasaan ja paperit käteen. Runttasin lopputyön viikossa paperille ja lähdin kesälomalle. Todistuksetkin pyysin postittamaan kotiin, koska en halunnut astua kouluun edes valmistujaisseremonian ajaksi.

Tämä oli vain minun kokemukseni, mutta ihan oikeasti kannattaa ottaa huomioon ne koulun joustomahdollisuudet ja pitää itse tiukasti kirjaa suorituksista ja opintosuunnitelmasta. Aikuislinjaa kannattaa miettiä tosissaan ja se olisi varmasti ollut minullekin parempi, mutta omaa pientä linjaani ei ollut tarjolla aikuisopintoina. En nyt tarkoita pelotella, mutta on totta, että AMK:ssa ollaan paljon tiukempia kuin yliopistossa, vaikka toki yliopistossakin on kuri kiristynyt ja opiskelijoilta vaaditaan suorituksia ja valmistumista määräajassa.

Mä opiskelin vuoden ja jäin sit äippälomalle kun sain vauvan,. olin kotona puolitoista vuotta
takaisin paluu oli muuten onnistunut mutta lapset vuorotellen kipeenä, se vähän haittasi keskittymistä . Työharjoittelun jätin väliin kun ei ollut varaa mennä eikä valvomisien jälkeen energiaakaan hirveesti. Syksyllä jatkuu opinnot sitten. Jälkeen jään mut oma elämänihän se on.

Niin, olishan se kyllä mukava pian valmistua.

Toisaalta tuntuu siltä, että voisi vaihtaa kokonaan alaa. Eli hakisin keväällä toiseen kouluun ja sitten syksyllä 2011 vasta menisin uuteen kouluun.

Täytyy varata aika opinto-ohjaajalle, että saadaan mulle joku opintosuunnitelma tehtyä.
Hoitoalla on vaan niin paljon harjotteluja, että niiden puolesta jään kyllä jälkeen.

Apua!

Jokainen tekee omalla tyylilllään! Jää ihmeessä kotiin kun selvästi ymmärrät, että vauva on pieni vain hetken ja jos voit kotiin jäädä! Kaikilla ei ole ehkä ollut edes mahdollista jäädä kotiin, en tiedä. Itse sain vauvan siinä vaiheessa kun opinnäytetyötä tehtiin. Puolitoista kuukautta vauvan syntymästä olin kotona ja sitten jatkoin opparia(parityönä tein). Vauva oli siis siinä n. 2 kk ikäisenä viikon isän kanssa kotona + muutaman päivän äitini hoivissa. Jos olisin sinun tilanteessasi, jatkaisin ehkäpä opintoja vuoden päästä. Vanhempainapaan aikana voisin silloin tällöin tehdä jotakin illtatyötä, jolla voisin helpottaa taloudellista tilannetta. Toki ymmärrän, että varmaan haluaisit toisaalta valmistua mahdollisimman pian, että pääsee elämässä eteenpäin:)

Koulun joustomahdollisuudet on kyllä todellisia.

Mä pääsin kouluun 2008, mutta pystyin monien syiden takia aloittaan vasta 2009, eli olen ollut jo yhden vuoden poissaolevana. Eli joudun siis lisäaikaa hakemaan joka tapauksessa jossain vaiheessa, mutta onneksi perheenlisäys on kuulemma hyväksyttävä syy..

Mä opiskelin koko ajan vauvan kanssa. En jäänyt muuten jälkeen paitsi yhden harjoittelun, jonka tein 1/2 vuotta toisten jälkeen ja valmistuinkin siis puoli vuotta toisten jälkeen. Opinnäytetyön tein siinä raskausaikana ja sain sen valmiiksi kun lapsi oli 3kk vanha.

Koulun joustomahdollisuudet on kyllä todellisia.

Mä pääsin kouluun 2008, mutta pystyin monien syiden takia aloittaan vasta 2009, eli olen ollut jo yhden vuoden poissaolevana. Eli joudun siis lisäaikaa hakemaan joka tapauksessa jossain vaiheessa, mutta onneksi perheenlisäys on kuulemma hyväksyttävä syy..

Kyllä, vuoden voi olla pois ja sen lisäksi voi hakea lisäaikaa opinnoille. Se ei kuitenkaan ole pelkkä ilmoitusasia, vaan vaatii erillistä hakemista ja opintosuunnitelman laatimista. Jatkoaikaa myönnetään pätkissä ja minä jouduin hakemaan sitä parikin kertaa ja pelotti, että myönnetäänkö sittenkään. Jos ei valmistu sovitussa ajassa, voi lentää pihalle koulusta ja joutua hakemaan uudelleen opiskelijaksi.

Meille teroitettiin, että perheenlisäys sinällään ei ole painava syy, eli ei riitä, että kirjoittaa siihen A4-arkille perusteluiksi perheenlisäyksen. Siihen pitää oikeasti kirjoittaa tekstiä ja kertoa, miksi opinnot ovat viivästyneet ja millaisella suunnitelmalla ollaan menossa eteenpäin. Kyllä sitä lisäaikaa yleensä saa, mutta sen hakeminen ei ole ihan läpihuutojuttu ja kyllä minulle hiipi pelko persiiseen opintojen vain venyessä.

Mä olin pari vuotta kotona esikoisen ja vauvan kanssa. Keskityin täysin lapsiin ja tein opinnäytetyön vasta kun palasin opiskelemaan. Valmistuin 2,5 vuotta opiskelukavereiden jälkeen (opinnäytetyö venähti, samoin muutama kurssi kun kurssitarjonta ei osunut sopivasti kohdalle vaan tuli liikaa päällekkäisyyksiä).
Sain työpaikan viimeisenä opiskeluvuotenani ja vakituisen työpaikan melko pian valmistumiseni jälkeen.
Minulle ainakin tuo pitempi kotonaoloaika ja pieniin lapsiin keskittyminen sopi.
Tosin kurssikavereissa oli paljon niitäkin, jotka tavalla tai toisella kävivät luennoilla jne. melko piankin synnyttämisen jälkeen ja opiskelivat vauvojen kanssa. Paljon riippuu myös miehen töistä, omista tukiverkostoista (esim. eläkkeellä oleva mummo tai työtön sisko lastenhoitajana...).

Alkuperäinen kirjoittaja opiskellut äiti:
Mä olin pari vuotta kotona esikoisen ja vauvan kanssa. Keskityin täysin lapsiin ja tein opinnäytetyön vasta kun palasin opiskelemaan. Valmistuin 2,5 vuotta opiskelukavereiden jälkeen (opinnäytetyö venähti, samoin muutama kurssi kun kurssitarjonta ei osunut sopivasti kohdalle vaan tuli liikaa päällekkäisyyksiä).
Sain työpaikan viimeisenä opiskeluvuotenani ja vakituisen työpaikan melko pian valmistumiseni jälkeen.
Minulle ainakin tuo pitempi kotonaoloaika ja pieniin lapsiin keskittyminen sopi.
Tosin kurssikavereissa oli paljon niitäkin, jotka tavalla tai toisella kävivät luennoilla jne. melko piankin synnyttämisen jälkeen ja opiskelivat vauvojen kanssa. Paljon riippuu myös miehen töistä, omista tukiverkostoista (esim. eläkkeellä oleva mummo tai työtön sisko lastenhoitajana...).

Niin ja mulla vaikutti tuohon pidempään kotona olemiseen myös se, että lapset sairastelivat ja vauvalla oli jo alle vuoden ikäisenä useampi korvatulehdus.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskellut äiti:

Musta tuntuis, että tämmönen pitempi kotonaoloaika ois mulle myös ihanteellinen. Voisi rauhassa olla lapsen kanssa, ulkoilla ja viettää perhe-elämää. Olen kuitenkin vasta 22v, joten luotan täysin siihen, että ehdin valmistua ja olla töissä ihan riittämiin myöhemminkin.

Olisihan se kiva saada opinnot päätökseen, mutta toisaalta ei mulla ole kiire työelämään. Taloudelliselta kannalta kun kattelee, niin ei meillä nyttekään ole ylimääräisiä rahoja, mutta hyvin pärjätään. Vauvan kanssa sitten hiukan tiukempaa vielä, mutta kun menoja tarkkeilee niin toimeen tullaan ihan varmasti :)

Yhteistyössä