Synnytyksen jälkeinen masennus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap jatkaa vielä :)

Työpaikka minulla on ja ehdinkin olla töissä hetken toisen ja kolmannen lapsen välissä. Nautin työstäni, mutta silloinkin olin todella väsynyt, kun kesti jonkun aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen työ- ja perhe-elämän yhteen sovittamisesta.

Se mitä jäin miettimään, on se, että onko tämä alkava masennus vai ihan vain väsymystä. Toiseen tarvitsisi varmaan ulkopuolista apua ja toisesta selviäisi ihan lepäämällä, kun sukulaiset auttaisivat. Olen yrittänyt olla kaatamatta väsymystäni lasteni päälle, mutta kyllä he joskus joutuvat kysymään, miksi äitiä itkettää. Vastaan, että olen väsynyt, mutta se ei ole yhtään heidän vikansa, vaan nimenomaan äiti on onnellinen, kun on saanut noin hienoja lapsia :)
Itse olen sairastanut synnytyksen jälkeisen masennuksen, ja siltä pohjalta tuo mitä kerrot, on pelkkää väsymystä. Tarvitsisit omaa aikaa useammin kuin kerran viikossa. Onko miehen pakko tehdä 11 tunnin päivää nyt kun lapset ovat pieniä?

Ap täällä :)

Mies tekee siis normaalia 8h työpäivää, mutta matkat vie yhteensä sen 3h. Raskasta se on hällekin.Ja toki parhaani mukaan tuen hänen isyyttään, jos hän vain on kotona. Hyvä isä ja mies hän onkin, välillä ajattelematon kuten me kaikki.

Mulla on omaa aikaa joka päivä illalla kun lapset nukkuvat, mutta kyllä varmaan tekisi hyvää käydä vähän useammin jossain liikenteessä. Harmi vain, että minua kiinnostavat jutut olisivat kotona tehtäviä, kuten käsityöt.

Öh, miksi lapset tulevat sinun luoksesi? Miksi et heti siirry fyysisesti miehesi lähelle ja ole hiljaa. Anna niiden lasten oppia, että joskus pitää totella, aina ei voi saada kaikki mulle heti just nyt. Mies tavallaan vaikuttaa kelpo isältä ja mieheltä. Tue miestä isän roolissa!
En ole ap, mutta se, että, lohduttaa lapsia ei suinkaan tarkoita sitä etteikö tukisi miestä. Mä ainakin lohdutan väsynyttä lasta, tuli se kiukku sitten mistä syystä tahansa. Kun paha mielin vähän laantuu, niin sitten hoidetaan käsketyt hommat. Yleensä jo pelkkä tilanteen läpi käyminen sanallisesti auttaa: isä komentaa, koska.... Ja sinun täytyy totella, koska... Olisipa tosi kummallista olla ottamatta väsynyttä itkevää lasta syliin ja sitten aloittaa mykkäkoulu isän selän takana.

Onko teidän lähellä ap elokuvateatteria? Se on mahtava paikka käydä rentoutumassa: hyvää evästä matkaan ja saa parin tunnin tauon todellisuudesta

Mä tiedän sen fiiliksen, kun omat mielenkiinnonkohteet on siellä kotona.

Ps. Kodista ja sen hoitamisesta tuleva ahdistus tulee siitä, kun siellä viettää niin paljon aikaa. Kun itse käyn esim. työkeikoilla kotiäitiyden välissä, niin jo pelkkä 8h poissaolo saa aikaan sen, ettei jokainen kotona oleva epäkohta tunnukaan enää maailman suurimmalta asialta. Sitten kun siellä kotona on 24/7, niin koko kämppä tuntuu kaipaavan remonttia ja siivotakin pitäs joka päivä sen seitsemän kertaa, että olis tyytyväinen työnsä tulokseen

Yhteistyössä