Palkka vai tutkinto? Kumpaa arvostat enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän se niin on, että perheellisellä ei ole hirveästi varaa valita tuossa tilanteessa. Vaikka olisi miten hieno tutkinto, niin eipä sillä mitään tee, kun pitää saada perhe elätettyä. Eli ehdottomasti ottaisin paremman palkan, vaikka olisi kuinka paljon huonompi työ muuten kuin olisi "hienommalla" tutkinnolla. Lapsettomat sinkut ovat asia erikseen.

Siis jos puhutaan vaikka ystävästä niin kyllä mä tutkintoa enemmän arvostan kun kovapalkkaista työtä ja ei tutkintoa. Toki tutkinnottomiakin on hyvin yleissivistyneitä mutta näin niinkö karrikoidusti.

Ja itsestä niin näen asian niin että ilman tutkintoa on aika vaikea saada hyväpalkkaista työtä, tai niitä on joitain mutta sitten saa olla tosi hyvä myyjä tms. joista en tykkää. Eli tutkinnot eka kuntoon ja sitten uraputkeen. Ja näin on tehtykin:)

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Kakspiippunen juttu, mutta kyllä mä palkan puolelle taipusin silti.
Mulla ehdottomasti myös, sillä en niin älyttömästi arvosta tutkintoja, jos muutenkin pärjää, osaamista mä enemmän arvostan.
On monia aloja, joilla ei voi olla hyvää osaamista ilman hyvää tutkintoa.

Mun mielestä tähän ei voi olla yhtä vastausta vain, siinä mielessä, että kun sitä ammattia alkaa miettimään, niin mistä sitä tietää saavansa parempaa liksaa sillä matalammalla alalla. Kuitenkin keskimäärin niillä korkeammilla tutkinnoilla tienaa enemmän. Uskon, että jokaiselle ammattitasosta riippumatta se palkka on työviihtymisen ohella tärkein juttu. Se tutkinto luetaan siksi, jotta voitaisiin päästä niihin mielekkäisiin ja mahdollisimman hyväpalkkaisiin hommiin.

Sanoo siis piina, jolla ammattikoulutasoinen ammatti ja ollut aina työpaikoillaan matalapalkkaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Siis jos puhutaan vaikka ystävästä niin kyllä mä tutkintoa enemmän arvostan kun kovapalkkaista työtä ja ei tutkintoa. Toki tutkinnottomiakin on hyvin yleissivistyneitä mutta näin niinkö karrikoidusti.

Ja itsestä niin näen asian niin että ilman tutkintoa on aika vaikea saada hyväpalkkaista työtä, tai niitä on joitain mutta sitten saa olla tosi hyvä myyjä tms. joista en tykkää. Eli tutkinnot eka kuntoon ja sitten uraputkeen. Ja näin on tehtykin:)

Saako kysyä miksi et tykkää hyvistä myyjistä? Mielestäni hyviä myyjiä on aivan liian vähän!

Alkuperäinen kirjoittaja q:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:

Saako kysyä miksi et tykkää hyvistä myyjistä? Mielestäni hyviä myyjiä on aivan liian vähän!

No en tiedä... tunnen joitain TOSI hyviä myyjiä (yks ajaa jopa jaquarilla) ja ne on jotenkin..tyrkkyjä. Tietty ihan jalat maassa tyyppejä mut kaipaan seuralaisiltani jotain syvempää..

Itselleni tiedolla on merkitystä, ei palkalla tai tutkinnolla. Uskon kentällä tapaavani monta, joilla suurempi ymmärtämys asioista ilman virallista tutkintoa asiasta. Kutsumus ohjaa minua, eikä palkka kiinnosta minua sen enempää kuin, että saan perheeni elätettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Kumpi on niinku hianompi juttu, jos työ on kummassakin tapauksessa mielenkiintoinen, lähestulkoon haave.

Tarkoitan että hyvä palkka mut ei hienoa tutkintoa, vai arvostettu tutkinto + keskivertoliksa.

Tuossa tilanteessa arvostan molempia siitä, että saavat tehdä mielityötään. Palkka on molemmissa tapauksissa riittävä. Arvostettu tutkinto + keskivertoliksa ei ole kuitenkaan pienipalkkainen.

Yhteistyössä