Palkka vai tutkinto? Kumpaa arvostat enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Beep

Vieras
Kumpi on niinku hianompi juttu, jos työ on kummassakin tapauksessa mielenkiintoinen, lähestulkoon haave.

Tarkoitan että hyvä palkka mut ei hienoa tutkintoa, vai arvostettu tutkinto + keskivertoliksa.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Kumpi on niinku hianompi juttu, jos työ on kummassakin tapauksessa mielenkiintoinen, lähestulkoon haave.

Tarkoitan että hyvä palkka mut ei hienoa tutkintoa, vai arvostettu tutkinto + keskivertoliksa.

Palkalla maksetaan laskut.

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Kakspiippunen juttu, mutta kyllä mä palkan puolelle taipusin silti.

Mulla ehdottomasti myös, sillä en niin älyttömästi arvosta tutkintoja, jos muutenkin pärjää, osaamista mä enemmän arvostan.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Palkalla maksetaan laskut.

Kyllähän sitä pienemmälläkin palkalla laskuja maksellaan, ei vaan tehdä niin isoja laskuja. ;)

Jos näistä pitäisi valita, niin ottaisin jälkimmäisen. Yleensä sitä kautta tulee myös itselle erityisen mielekäs ja mielenkiintoinen työ. Palkka ei ole pääasia. Lisäksi tutkinto takaa mahdollisuuksia myös jatkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä jos se työpaikka meneekin joskus alta, eikä ole sitä koulutusta? Eikö onnistu työn ja opiskelun yhdistäminen mitenkään?

Minä ymmärsin, että koulutus on joka tapauksessa, toisessa vain matalampi, eli ei niin "hieno".

Riippuu vähän. Jos se arvostettu tutkinto olisi se, mikä mua kiinnostaa, niin sitten se menisi palkan edelle. Eli en lähtis hyvällä liksalla huonoon työhön jos saan valita. Raha ei korvaa sitä ahdistusta, jonka ikävä/tylsä työ voi aiheuttaa.

Tutkinto takaa kyllä enemmän mahdollisuuksia, jos haluaa vaikka vaihtaa alaa, mutta toisaalta jos olet alasi löytänyt ja sillä kannuksesi ansainnut, niin harva tutkintojen perään kyselee ainakaan yksityisellä puolella. Osaaminen ratkaisee. Eli vastaan palkka on tärkeämpi.

Kummalla alalla parempi työtilanne? Mulla vaikuttaisi tämä todella paljon valintaan, että kummalla tutkinnolla saisi jatkossakin paremmin töitä.

Mä luen ammattiin jonka palkka ei ole hyvä, mutta töitä on aina. Tutkintokaan ei ole kaikkien silmissä arvostettu, mutta mun työtilanne on sinänsä turvattu.
Tän tutkinnon jälkeen luen toisen, ihan eri alan tutkinnon. Tämän alan palkka riippuu ihan sitten työpaikasta, mutta työ on mun haave. Töiden saatavuus taas ei ole taattua, siksi taka- alalla tämä eka tutkinto varmistamassa.

Yhteistyössä