* OYS 2011 hoidot *

Mä taas oon pitäny tuota ihan luotto testinä...rfsu:n ja sofin testeihin oon useesti saanu roskishaamuja/viivanpaikkoja...taidan tästä lähtien luottaa vain apteekin omaan testiin..

Mites Laura, alotitko sumut uudelleen..? Ainakaan en näe tuossa sun aamusessa testissä mitään...
 
Hassua.. mulle taas tuo rfsu ei oo koskaan antanu mitään turhia viivoja :) niin se näköjään vaihtelee tosi yksilöllisesti.
Eikös Apteekin oma oo samalta valmistajalta kun pc?
Itse näkisin Clearbluen (sen ihan perus viiva+testin) luotettavana, rfsu:n lisäksi, mutta herkempänä.
 
Viimeksi muokattu:
No sinänsä ei itseä nyt sureta suuremmin kun hoidot aluillansa mutta kaikki ne muut jotka tuollaisia valheellisia "plussia" saa niin harmittaa heidän puolesta. Tuo plussaks tulkittava oli joo sen 4-5 min. Siisään tullut. Olisko sit jokin muu reagoinut hieman tohon testiin ja siks anto tuon tuloksen. Mut tänään sit aloitin sumut heti aamusta uudestaan :)
 
Noniin toinen folliultra takana, hyvin oli lääkkeet tehonnut ja 13 siellä oli yhteensä tuloillaan. Kaksi vähän pienempää ja loput 10-11mm, saa nähdä kerkeääkö pienemmät matkaan..limis oli jo 10mm :eek: perjantaina vika ultra ja saadaan punktioaika...jaiks :)

Miten nitaliini joko sinullakin on pistelyt menoillaan? Ja mikä meininki noin niinkuin muuten on :)
 
Hei,

Ajattelin josko täältä saisin vähän tietoa, että miten asia etenee, kun meille on luultavasti parin kuukauden päästä tulossa aika OYS:aan lapsettomuustutkimuksiin/hoitoihin, niin pitääkö miehen simppatesti olla valmiina ennen kun voi päästä edes sisään tutkimuksiin jne? Vai tehdäänkö testi sitten kun tutkimukset aloitetaan?
 
Laura, sullahan on tosi hyvä määrä noita munia kasvanut , vielä nuo pienenmätkin kasvattelet sitte punktioon mukaan ;) :) ja vaude mitkä limis mitat !

Jomppe: meillä piti olla muistaakseni kaikki testit ja verikokeet käytynä ja sen jälkeen päästiin jonoon oysiin, mutta me ei olla siis oulusta..voi olla eri käytäntöjä paikkakunnittain. uskoisin, et sitte ku teil alkaa ne tutkimukset, ni tehdään vasta se simppatesti...

Tänään oli 0 ultra ja eka pistos siis tuikattiin tänään vatsamakkaraan...olotila on kyl ollu niin äkänen ja levoton noiden pelkkien sumujen aikaan, et odotin kun kuuta nousevaa, et saan alottaa pistokset, kun ne viime hoidoissakin rauhoitti oloa..nyt sitte haudotaan munia ja tiistaina tarkastellaan tilannetta :)
 
Viimeksi muokattu:
Noniin sitähän ollaan sielläkin päästy jo tositoimiin:) ei muutakuin hyvää kasvatus saldoa sinullekin :)

aikamoinen tuikkiminen käy kokoajan itseasiassa alkoi heti ekana pistospäivänä mikä ei kyl haittaa yhtään. Päänsärky vaan on ollut aika kova johtuu tieten tuosta suprecurista :( ja hermoja repi täälläkin kun oli pelkät sumut mutta tuo hormoni jotenkin sitten tasoitti tätä olotilaa että nyt oon leppoisa kuin mikä :)
 
Mulla alko kans nippaileen muniksia melkee heti ku laitoin sen piikin, sehä on vain merkki, et jotain tapahtuu :) ja just noi päänsäryt ollu myös riesana...sit viel toi suprecur myöhästytti menkkoja melki viikon, et pelkäsin jo, et siirtyy koko hoitoaikataulu eteenpäin...onnex lopulta alkoivat ja vieläkin tiputtelee...huoh..

Sul varmaan alkaa olla jo tukala olotila siel..? Vai pärjäätkö yleensä hyvin, vaik on isompi määrä muniksia tulossa....?
Mulle oli pitkät matkat autossa tuskallisia viime hoidon piikittelyjen aikaan..sitä odotelles taas:D
 
Joo tuo suprecur voi viivästyttää menkkoja mutta hyvä että kuitenkin alkoi loppujen lopuksi ja pääsit piikitelemään :) aika nopsaan ne hormonit tieten vaikuttaa kun heti alkaa ne tuntemukset. Vielä ei oo ihan hirveen epämukava olo mutta kokoajan se tuo pakki paisuu, että loppuviikosta voipi ollakin jo melkoinen ähky :) mullakin muuten tuhrutteli vielä 0-ultrassa. Eihän siitä haittaa ole mut onhan se vähä tympeää kun on sellainen suttuinen olo.

meilläkin tulee oysiin matkaa 150km joten jonkin aikaa joutuu autossa istuun, vähän selkänojaa taaksepäin niin saa ottaa lepoa samalla.. muista juoda nesteitä nyt piikittelyn aikana. Itse suosin vettä johon on lisätty hiukan sitruunamehua :)
 
Joo onhan se hiukan kiusallinen olo mennä ultraa, ku menkat päällä, mut onhan ne lääkärit kaikkea nähny:) äsken tuikkasin gonalin ja osuin tietysti johonkin suoneen, kun tuli kauhea veritippa ja pelkäsin, et nyt tuli gonalit sen veren mukana pihalle...mies rauhoitteli, et kyl ne sinne jäi..oon normaalia herkemmässä mielentilassa ja tulee panikoitua nähtävästi joka asiasta..

Mihis tuo veden juonti nyt piikkien aikaan perustuu...? Hyperiinkö...? Mä oon vasta punktion jälkee alkanu lipittää vettä..en ole tienny, et pitäs nyt jo litkiä sitä :0
 
Laura, sullahan on tosi hyvä määrä noita munia kasvanut , vielä nuo pienenmätkin kasvattelet sitte punktioon mukaan ;) :) ja vaude mitkä limis mitat !

Jomppe: meillä piti olla muistaakseni kaikki testit ja verikokeet käytynä ja sen jälkeen päästiin jonoon oysiin, mutta me ei olla siis oulusta..voi olla eri käytäntöjä paikkakunnittain. uskoisin, et sitte ku teil alkaa ne tutkimukset, ni tehdään vasta se simppatesti...

Tänään oli 0 ultra ja eka pistos siis tuikattiin tänään vatsamakkaraan...olotila on kyl ollu niin äkänen ja levoton noiden pelkkien sumujen aikaan, et odotin kun kuuta nousevaa, et saan alottaa pistokset, kun ne viime hoidoissakin rauhoitti oloa..nyt sitte haudotaan munia ja tiistaina tarkastellaan tilannetta :)
Meillä on OYS:aan matkaa n. 80 kilsaa ja täällä omalla paikkakunnalla ei tehdä missään niitä simppa-analyyseja ja gyne sanoi maanantaina mulle, että luultavasti pitää olla testi tehtynä ennen ku voi laittaa lähetettä ja se pitäis käydä oulussa yksityisellä teettään, mutta ei siis osannu varmaksi sanoa. Mietin vaan, että joko meillä olis mahdollisuus päästä jonoon..

Tsemppiä teille kaikille! Minä menen vielä pari kiertoa clomeilla ja sitten lähtee viimeistään lähete. :)
 
Ainakin mulla helpottaa tukalaa oloa tuo veden juonti,en tiedä sit onko mitään näyttöä juurikaan että vaikuttaako mihinkään mut omalla kohdalla se ainakin toimii. Punktion jälkeenkin oon litkinyt luonnollisestikin lisää. :)

Aikanaan otatettiin oulun väestöliitossa sperma analyysi. Ja yks sitten terveystalon/fertinovan kautta. Eli tosiaan yksityisellä joutuu käydä sen otattaan. Eli ei muutakuin aikaa varailemaan :)

Huomenna vika käynti Kokkolassa ja ootan kuin kuuta nousevaa että tää hormonirääkki olis pian ohitte.
 
Tuosta spermanäytteestä: meillä meni niin, näyte otettiin vasta oyssissa. Ollaan oululaisia, ja eka koitettiin tk:ssa otatuttaa näyte, mutta eihän ne siellä semmosia tee. Miesraukka kerkeä viiä sinne näytteensäkin, ennen kuin lääkäri sai selvitettyä asian. Laitto meille sitten lähetteen ja n. kuukauden päästä tuli kutsu oyssiin. Siinä oli ohjeet spermanäytteen antoon ja se piti olla tehty ennen ensikäyntiä. Eli lähetteen voi laittaa ilman spermatuloksia ainakin kaupungin sisällä, eiköhän sen pitäis muunkin paikkakuntalaisella kuulua kunnalliseen hoitoon eikä itsemaksettaviin..
 
Hei!

Tulin pitkästä aikaan katsomaan mitä tähän, tosin aikaa ei ollu lukea kunnolla vaan selata pikaisesti ja huomasin että yhdellä sivulla oli keskustelua kilpirauhasjutuista!

Mullahan todettiin 2010 kilpirauhasen liikatoiminta ja basedowin tauti, hoidot jäi tauolle siksi aikaa että saatiin arvot kuntoon. arvot saatiin kuntoon ja sain lopettaa lääkityksen mutta olin omalta tk lääkäriltä vaatinu jatkuvan lähetteen kilppari kokeisiin koska mua ei hoitanut enää kukaan lääkäri. 2013 keväällä tuli hassu tunne ja kun kuulin kilpirauhasen vasta-ainearvoista ja kun multa ei kukaan ollu koskaan niitä ottanu pyysin omalta tk lääkäriltä varalta siihen lähetteen, no sehän oli yli 1300 jatkuvasti ja Oysissa kiinnostuivat vasta sen jälkeen mun kilpparista kunnolla kun ruettiin seuraamaan milloin menee vajaatoiminnalle, muutama kuukausi ja lievä vajaatoiminta olikin. sain lääkkeet ja aloin syödä gluteenitonta ruokaa niin sain nopeasti arvot tasaantumaan ja hoidot jatkui, sen jälkeen oysissa varsinkin I.J on ollut kiinnostunut arvoista ja kun tein syksyllä elämäni ensimmäisen plussan opasti minua nostamaan kilppari lääkettä heti. Oman tk:n gynekologi ei ole kiinnostunu minun kilppari arvoista joten seuraan edelleenkin niitä tarkasti juuri tuon vasta-aineen takia koska sitä ei saa normaalitasolle. Kilpirauhasella on suuri merkitys lapsettomuudessa vaikkei siitä puhuta niin paljoa. Jos sulla/teillä on ollu kilppari ongelmia pyytääkää lapsettomuus hoitoihin vedoten tpoab-vasta-aine kokeisiin lähetettä vaikka ihan tk:sta. I.J:n kanssa viimeksi eilen juttelin tuosta tpoab:sta kun hän halus tehdä mulle 4D-ultran ja hän kysyikin että kuka sen hoksas ottaa niin sanoin että itse. sano että monikaan ei hoksaa ei edes lääkäri tuota arvoa kahtoa, ja mulla reilusti kohonneen vasta-aine arvon vuoksi kilpirauhas arvot seilaa jatkuvasti ja paljon. erittäin jännittävä ollut tämän raskauden kannalta.
 
Heido. Ultra takana ja punktio olis tiistai aamuna heti kasin kieppeillä. Kymmenkunta olis lääkärin mukaan aika varma saldo mut jos kytysemmät kerkiää mukaan niin sit jopa enempi. 9×15-16mm ja sit loput 5 oli 8-14mm folleja :)
 
No niin, hyvä saalis siis tulossa sulle :) onko punktiot menny aina hyvin sulla.? Mulla meinas tuo oikea puoli olla kivulias viimex, sieltä siis leikattu kohdunulkoinen raskaus..varmaan siksi käy kipeetä..mua jännittää jo valmiix, miten tämä kerta sujuu, ku ne lääkkeetkään ei kyl vaikuttanu viimeksi mitään..jäi epäilys, et oliko se kanyyli edes suonessa, ku mul on sellaset pakenevat suonet ja niihin on tosi vaikea saada tippaakin...nyt kyl vaadin, et laittavat sen kanyylin tohon taipeeseen.
 
Ihan suht kivuitta on punktiot aina menneet. Muutaman kerran tuikkassut kipeempää ja tais pari vittuperkelettä lentää ilmoille viimekerralla kun ei ihan kerinny kipulääkettä laskee kun osui jotenki kipeesti se punktioneula :)

Ai samperi sinulla on ollut ku raskaus :( se voipi olla että sen vuoksi on kipeämpi operoida sitä puolta...on tuoki nyt vitsaus että raskaaksi kun tulee niin ihan väärään paikkaan vielä kiinnittyy :( niin epäreilua
 
Khyllä vain alkaa pikkuhiljaa oleen siinä pisteessä ettei enään yhtään sumua/piikkiä haluais nähdäkään...iski hirvee ahdistuskin päälle,ei siitä että epäonnistuis taas vaan se että onnistuisikin nyt raskautumaan..jotenki pelko persiissä ja rinnasta puristaa kun ei sit tiedä miten kaikesta vastuusta ym. Selviäisi..lopun elämäänsä..yli 10 vuotta kun on yritystä ja kahestaan elelty niin ei jotenki osaa enään nähdä asiaa niinkään yltiöpositiivisena vaan pikemminkin kauhistuttavana.. voipi tieten johtua noista hormoneistakin tää tunnemylläkkä.. jos pikku unoset ottaisi niin ehkä se helpottaa :)

Niin se on sinulla vielä päässyt munasarja repeytymään pahasti siinä rytäkässä, on kuule ollut onni onnettomuudessa ettei oo sittemmin pahemmin kuitenkaan käynyt..tuollaiset voipi olla kohtalokkaita. Toivon todella että se onni nyt teillekin suotaisiin että pienokaisen tältä taipaleella saisitte :)
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tulee tällä hoidolla jos on tullakseen. Sitten ei auta kuin panostaa veljen pienokaisiin ihan satanolla kaikki energia :) tällähetkellä ne on niin eniten omia kuin kenenkään muun pienokaiset...jännä ettei mulle/meille oo aikaisemmissa hoidoissa tullut tällaisia voimakkaita tuntemuksia mutta nyt löi kun märkä rätti vasten kasvoja.. mut kokeillaan nyt poijes alta kun vielä tän neljännen hoidon meille soivat :)

Joo se on hyvä kun nuo lekurit aina tuntuu olevan niin yltiöpositiivisia ja itse on et joo joo bla blaa elä suotta puhu soopaa eiköhän se oo jo nähty..kai se on jokin alkukantainen itsesuojeluvaisto tjs :)
 
Meinasitteko tän jälkeen sitte lopettaa hoidot kokonaan ? Me tuossa miehen kans juteltiin, ettei meillä ole ees varaa lähteä yksityiselle hoitoihin, et jossei nämä julkisen puolen hoidot onnistu, ni siihen jäi meidän vauva haaveet. Mulle tulee välil jotain paniikin omaisia olotiloja, et mun on pakko onnistua nyt, et mies saa esikoisensa...välillä yltyy aivan kauheaksi ja itken, etten hänelle sitä isyyden onnea pysty suomaan, ehkä koskaan :( viime hoidoissakin tuntu niin pahalle, ku mies itki nega testiä ja mä olin ihan paskana myös...viel oysissa tuli oikee lääkäri käytävälle vastaan sanomaan, et teil on nyt top alkio, jolla on erittäin hyvät mahdollisuudet raskauteen,,, oli toiveet aika korkeella silloin,,, mut sinne se niin kauniiksi kehuttu alkio valui vessanpönttöön.. on tämä sellasta tunteiden vuoristo rataa..ääripäästä toiseen ja sitte tuntuu ittestä niin kohtuuttumalta valittaa, kun on jo lapsia ja olen heistä kiitollinen, enkä halua kenenkään mieltä pahoittaa.
Toivotaan Laura, et nyt molemmat saatais paljon hyviä soluja ja joku niistä meille vauvaksi alkaisi :)
Koita säkin jaksaa sen ahdistuksen kanssa, eiköhän se ohi mene, kun loppuu nämä hormooni myrskyt ja mietin tuos, et luoko tuokin sitten teille sitä ahdistusta ja pelkoa, ku on viimeinen hoito? Voin olla toki väärässäkin...voimia sulle..eiköhän se iloksi vielä muutu, näin ainakin toivon :)
 
Kyllä, hoidot loppuu osaltamme tähän. Pitää ottaa elämään uusia haasteita ja ettei tää nyt ihan kuluttais loppuun meitä ja veis potentiaalisia vuosia elämästämme niin keskitytään sit johonkin muuhun.

Surullistahan se on mikäli ei lasta meille suoda mutta ei loputtomiinkaan jaksa tätä jatkuvaa pettymistä. Ei oo helppoo kattoa kun mies romahtaa joka negaan joten säästän myös häntä..

Mut toivotaan hyvää solusaldoa todellakin kumpaisellekin. Mä oo rouskuttanut foolihappoa kaksin ellen jopa kolminkertaisen määrän. Kaikkeehan pitää kokeilla :)

Niin ja ei se mielestäni vähennä oikeutta surra sitä ettei kumppanin kanssa saa yhteistä lasta vaikka niitä jo olisikin aikaisemmin saanut, päinvastoin. Lapsettomuus on jokaisen ihmisen/parin oma henkilökohtainen raskas taakkansa.
 
Joo tota foolihappoa tulee itsekki tosiaan pisteltyä kurkusta alas isot määrät ja lisäx niitä Q 10+muita vitskuja,joista jo aiemmin kirjoittelinki, toi Q10 kiinnostaa nyt siinä mieles, et kohtahan sen näkee onko ollu mitää hyötyä sen popsimisesta isoina annoksina, lisäx oon nyt piikkien aikana syöny enempi proteiini pitoista safkaa ja sitte oon innostunu litkimään rooibos teetä jossa on paljon flavonoideja ja siihen heitän viel vadelmanlehtiä sekaan, en kyl tiiä onko ees tälläset yrtti teet salllittujen listalla, mut ainaki jossain maissa suositellaan tuota rooibos teeta raskaana oleville naisille,, kaikkea pitää siis kokeilla ja myönnän, et mulla on menny jo ihan yli tää homma :D
 
Jes johan tuo on korkee aikaki päästä tuosta kuormasta eroon. Pregnyl aikaansai ihan järettömän turvotuksen ja nippailee niin pirusti että.. lisäks iski joku vatsapöpö, ihan oon kuralla kokoajan ja huono olo :( kun nyt huomiseks menisi ohitte. Viimevuonna mulla oli järetön lentsu just piikittelyn/piinailun ajan, koko kaks vkoa putkeen että ei tämä ny niin paha sentäs ole kuin silloin :) kiitos tsempistä ,sitä tarvitaan.

Ja hyviä ultrakuulumisia huomiseen kakkosultraan, eiköhän siel ole täys tohina päällä sinullakin :) sopusuhtaisia ne follit vielä siinä 2 ultrassa yleensä vasta on että ei edes välttämättä juurikaan ole tuntemuksia. Oliko se nyt niin et puregon oli sulla ekaa kertaa käytössä
 

Yhteistyössä