Moikka kaikille,
takana monta IVF-hoitoa, exän kanssa kaksi-kolme, nykyisen kanssa on takana ehkä kaksi? Ei muista enää kun hoidoissa olen ollut joku kymmenisen vuotta jotakuinkin mutta tännekin aikaisemmin kirjoiteltu.
No mutta asiaan! En muista, että missään vaiheessa minun kilpirauhasarvoihin oltaisiin puututtu. Vuonna 2011 raskauduin PAS-siirrosta mutta raskaus meni kesken reilusti yli 20 viikon, odotin kaksosia ja synnytin siis heidät kun kaksosten välinen väliseinä rikkoontui, tai tämä on se "selitys" ja synnytys käynnistyi lapsiveden menemisellä. Reilu puoli vuotta synnytyksen jälkeen, tajusin, miten aloin lihoa kuin pullataikina, söin samanlailla kuin ennen mutta kaikki vaan tarttui. Tästä meni vielä puoli vuotta kun minulta alkoi lähteä hiuksia tupoittain. Elämä oli muuten ok mutta hiukset lähti, olin alavireinen ja nukuin pitkiä yöunia ja aina väsytti. TT-lääkäri passitti verikokeisiin, jossa paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta ja hurjat vasta-aine arvot. Kysymys kuuluukin, olisiko aikaisemmat epäonnistuneet lukemattomat siirrot onnistuttu välttämään, mikäli kilpirauhasarvot olisi kontrolloitu vakiosti OYSssa ennen hoitoja, olisiko keskenmenoni voitu välttää yksinkertaisella verikokeella? Kilpirauhasen vajaatoiminta kun aiheuttaa tunnetusti keskenmenoja.
Sanoin useaan kertaan raskaana ollessa, miten minua palelee. Kesällä oli +25, minä villapaita päällä, välillä piti käydä kuumassa suihkussa, että pystyi olemaan. Kilpirauhasarvoja ei tsekattu, olin "erikoisseurannassa" OYSsissa kaksosraskauteni vuoksi joten neuvola sysäsi vastuun sinne, erikoisseurannan tarkoitus minulta jäi vähän hämärään. Voi toki olla, että synnytys laukaisi lopullisesti vajaatoiminnan ja se paheni sfääreihin, mutta usein kilpirauhasen vajaatoiminta kehittyy useiden vuosien saatossa ja sitähän oma oloni oli ollut jo vuosia, nuutunut ja väsynyt, en enää tiennyt mitä on olla normaali, toisin kuin nyt.
Tarkoitan siis, että minulle on siirretty lukemattomia alkioita mutta yksikään, ennen tätä kaksosraskautta, ei ole ns. tarttunut. Eikä ketään ole kiinnostanut sen kummemmin asia, alkiota vaan sisään ja alku verikokeet mitä on otettu, on toki monta vuotta vanhoja, ilmeisesti niitä ei ole tarkoituskaan ikinä uusia, ihminenhän ei muutu
Noh, kehoitan otattamaan vaikka itse ne kilpirauhasarvot ja vasta-aineet, mikäli niitä ei teiltä ole otettu, kummasti voi vaikuttaa hoidon lopputulokseen jos ei ole mitään muuta syytä, miksi homma ei onnistu. Meillä toki miehen siittiöiden vähyys on se pääsyy miksi IVF+ICSI -yhdistelmällä mennään.
Nyt minulle siis siirrettiin yksi alkio ja pakkanen on tyhjä, pari alkiota kolmeSTA kuoleentui eivätkä jatkaneet sulatuksen jälkeen. Jäljellä siis vielä yksi IVF-hoito. Tässä passissa mennään kortisonituella, kilpirauhasvasta-aineiden vuoksi, mikä on ihan perusteltua, vaikkakin taisin saada yhden lääkärin mutinan ylleni kun siitä ei ole kuulema tutkittua tietoa..lääkärit kun niin luottavat tutkittuun tietoon.