Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Siis se, että päätetään lapsen ruumintoimminnoista, millä saa leikkiä, miten pitää istua, otetaan tavaroita kädestä pois, jne johtaa siihen, että lapsi yrittää toisella elämänalueella saada kontrollia käyttäytymällä ku aikuinen: Itsepäisesti pysyy kannassaan, korottaa ääntä tarpeen mukaan ja käyttää valtaansa.
Jos taas vanhemmuus ei alunperinkään ole mikään valtataistelu, ei lapselle tule mitään tarvetta tapella vastaan.
Meillä, kahdella vaistovanhemmalla, on itsepäinen, kiivastahtinen ja tulistuva lapsi. Joka saa hepuleita vaikka mistä. Lasta ei kurilla kasvateta, häntä kunnioitetaan ja keskustellaankin, mutta kyllä niitä raivareita silti tulee. Yleensä tilanteissa, joissa ei ole varaa siihen keskusteluun ja kompromisseihin, esimerkiksi tiellä kävelemisetä ja turvavöistä, tulee melko usein kamala huuto (erityisesti väsyneenä) . Eli puolensa on keskustelevallakin tavalla, hyvät ja huonot. Lapsi tottuu siihen, että saa vaikuttaa, mutta ei vielä tajua, että kaikissa asioissa hän ei voi ja saa niin tehdä. Sitä en sitten tiedä, että tulisiko sitä huutoa vielä enemmän, jos olisimme autoritäärisempiä. Voi olla, että olisi. Nykyään päästään aika helpolla, kun annetaan valita esim. kahdesta asiasta mieluisampi, eikä "turhissa" asioissa määräillä.
Ite olin e-lapsi, sain kamalia raivareita ja minua ei pidätellyt mikään. Olen muistellut lapsuuttani ja miettinyt, mitä silloin halusin, kun raivosin, miten olisin halunnut itseäni kohdeltavan ja miltä minusta tuntui. Lapsemme on todella samanlainen kuin minä oon, mutta ehkä tällä tavalla hälle ei tule niin pahoja uhmaraivareita ja kiukkukohtauksia.