mulla ois kysymys, suunnattu ehkä hieman ninatt:lle
ELI ELI : jos kasvatat lastasi vapaalla kasvatustyylillä, siis sillä oikealla, niin millaisista asioista annat lapsesi päättää ?
meillä lapsi saa päättää nimenomaan mitä haluaa laittaa päälle, kahdesta vaihtoehdosta, mitä haluaa mahdollisesti syödä, kahdesta vaihtoehdosta, mitä haluaa tehdä, kahdesta vaihtoehdosta jne. aina on vaihtoehto mistä valita, sillähän oppii mitä tulee tehdä ja mitä ei. syy ja seuraus.
mistä asioista meinaat antaa lapsesi päättää tulevaisuudessa itse ?
kun mitä enemmän luen sun juttujasi, musta tuntuu että sä koitat enempi olla lapsesi kaveri kuin äiti, enkä tarkoita tätä pahalla.
niitä vanhempia tuskin on montaa, jotka orjallisesti käskyyttävät lastansa, ne kiellot ja rajat on syystä, eikä ne lasta riko. niin on mullakin ollut pienenä rajat, ja käsketty jos väärin olen tehnyt, kerrottu myös miten tulisi toimia ja "ehdotettu" että jos ensi kerralla tekisin niin ja katsoisin mitä sitten tapahtuu. hyvästä käytöksestä tulee mun mielestä kehua joskus jopa palkita jos siihen hyvään käytökseen on tarvittu ensin monta huonoa kertaa, joilloin käytös ollut huonoa.
rankaistakin tulee jos tilanne sitä vaatii.
älä ajattele kaikkea niin mustavalkoisesti. tai muutkaan älkää ajatelko. jos joku sanoo ettei lapsi saa uhmakohtauksia kaupassa, saa ne lapset niitä varmasti kotona. sitten jos oikeasti lapsi ei osoita mitään uhmaa vanhempiaan kohtaan, kannattaa jo huolestua, moni ammatti-ihminenkin näin on sanonut ja tulee sanomaan.
eikä tuo asia liity siihen kasvatukseen tavalla tai toisella mitenkään