Nyt on pakko avautua!

synnytyksen jälkeen äiti on kummiskin niin omissa maailmoissaan ja jos imetys onkin hankalaa, sitä ei välttämättä tiedä mitä tekisi, sillon on hyvä kun mies tietää samat asiat ja kuullut ne siellä kurssilla että mies osaa siinä neuvoa myös tyyliin muistatko kun se siellä imetyskurssilla sanoi niistä rintakumeista, pitäisikö kokeilla niitä? ja muista kultaseni juoda paljon ja mitäs pitikään tehdä jos tulee rintatulehdus.. Minä ainakin olen sellainen että kun johonkin kurssille menen niin usein joku asiaa menee ihan ohi ja sillon on se kumppani myös ollut kuuntelemassa samat asiat ja ollaan siinä mielessä samalla viivalla, kun kumpikin tietää jotain voi viisaat päät yhdistää ;) Samoin sellainen seikka esimerkiksi imetysasennoista, minä en esikoisen syntymän jälkeen voinut imettää istualteen, ja mies oli siinä hyvä apu laittamassa vauvaa mun viereen rinnalle ja siinä hommassa on miehen ihan hyvä tietää missä asennossa vauva syö ja miten se on siihen hyvä asetella. Siinä vaiheessa kun huutavaa vauvaa vanhemmat alkavat vängätä siihen hyvään asentoon ja toinen ei tiedä mitään koko asiasta niin voit kuvitella millanen fiasko siitä tulee kun kaikki hermostuu. Ei mikään tieto varmasti turhaa ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Siis mä tuolla aloituksessa jo sanoin, että sen kurssin piti olla vain naisille ja mä olin kummissani kun sinne niitä ukkoja joidenkin mukana tuli. Minusta se on kummallista kun se ei ollut pariskunnille suunnattu. Menkööt vaikka sadalle kurssille mun puolesta jos näkevät tarpeelliseks, mutta älkööt tulko sinne minne heitä ei ole kutsuttu.
Siis koko kurssi sisältöineen, asenteineen ja punastelevine isineen oli todellinen pettymys. En mene toista kertaa ja sillä siisti.
Miehen kuuluu toki osallistua, mutta jossakin menee raja. Minulle se menee siinä, minkä hajuista, paksuista ja väristä jälkivuoto on tai siinä etten näe tarpeelliseksi tutkituttaa miehelläni imetysliivien ja liivinsuojusten ihmeellistä maailmaa kun ne ei häntä kosketa millään lailla.

Pitänee sitten panna näytille joku verinen rätti että mies ymmärtää mitä nainen kokee :headwall:
Hui,no nyt mä ainakin tunnen itseni tosi tumpioksi koska meillä isäntä joutui (huom.sama joutui) perehtymään imetysliivien ja liivinsuojusten ihmeelliseen maailmaan.Meillä meinaan isäntä joutui välillä aukaisemaan sen hakasen liiveistä.Mulla kun oli toisessa kädessä vauva ja toisessa rintakumi ja tuttipullo jossa oli vettä.Meidän kuopus kun ei meinannut ottaa rintakumista kiinni niin synnärillä neuvottiin että tilkka vettä tuttipullosta rintakumille siinä vaiheesa kun vauva on käymässä imemään niin saa sen tarttumaan siihen joten multa yksinkertaisesti loppui kädet.Jalkojakaan kun en voinnut tuossa tilanteessa enään käyttää=).Ja liivinsuojuksiin isäntä tutustui siinä vaiheessa kun oli kaupasta lähdössä niitä ostamaan mulle niin äytin että millaisia niiden pitää olla ja millaisessa pakkauksessa.
Pelkkä kannustus kun ei aina riitä mieheltä siinä vieressä vaan ainakin meillä jopa mies joutui osallistumaan siihen jos halusin että lapsi saisi edes ensimmäiset viikot rintaa.Lopetinkin sitten koko imetystouhun kun kuopus oli pari kuukautinen ja siirryin korvikkeisiin ja tuttipulloon.
Jaa että miehes tarvitsi kurssia siihen että osaa avata rintaliivien hakaset ja ostaa liivinsuojia kaupasta :LOL: Voi perkele, mitenkähän mun mies nyt osaa nuo hommat hoitaa kun siltä jäi tuon elintärkeä kurssi väliin?!
Ei se siihen mitään kurssia tarvitse mutta pisti silmään ettei noi asiat kosketa miestä millään tavoin.Kyllä ne meillä kosketti.
Sä nyt ilmeiseti vaan haluat kinastella ja vääristellä asioita ja hehkuttaa kuinka täydellistä teillä tulee sitten olemaan kun vauva saapuu taloon.
Muista sitten synnärillä sanoa kun kätilö tulee "opettamaan" ensimmäisessä imetyksessä ja katsomaan että kuinka se sujuu ettet sä mitään apua tarvitse vaan te osaatte miehen kanssa kaikki loistavasti.
Sä kyllä aika loukkaavasti puhut toisten miehistä ja tavoista hoitaa näitä asioita.Ei ole se elämä tainnut tarpeeksi kuitenkaan koulia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE(eijaksakirj):
Alkuperäinen kirjoittaja missLuupää:
Mun mies oli mukana. On ihan luonnollinen juttu ja hyvähän sen miehenkin on tietää imetyksestä ja vuodoista jotta tietää mitä nainen käy lavitse ja kokee. Silloin kun me olimme mieheni kanssa luennoilla siellä oli lähestulkoon kaikilla mies, eikä ne, eikä myöskään minun mieheni ole mikään tossukka ressukka ja jos on nin mitä sitten... :)
Mie en ymmärrä että miksi ihmeessä miehen pitää sun vuodoista tietää paskankaan vertaa?Voitte sitten yhdessä tutkailla niitä? Ei herrajee!
Mutta mitä ihmeen haittaa siitä on, jos mies tietää jälkivuodosta?! En oikeasti tajua, että mitä traumoja luulet sen saavan siitä... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Mutta hei. Sähän olisit näppärä voinu sanoa siinä kurssin alussa ihan kaikkien kuullen, että "tännehhän ei pitänyt ottaa miehiä ollenkaan mukaan" niin jospa olisivat sitten lähteneet lämpsimään sieltä. Tai ainakin siinä vaiheessa olisi varmaan sen kurssia pitävät PITÄNYT TAJUTA sanoa niille miehille, että lähtekääs kulkeen.
Niinpä. Mutta on se aika kurjaa alkaa sanomaan että menkääs pois. Jos kurssi on tarkoitettu vain naisille, niin silloin se on juuri sitä. Mä en menisi miehille järjestetylle kurssille ja jos mun mies mut sellaiselle raahaisi, niin mä olisin pirun vihainen jälkikäteen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tiedätkö että tutkitusti imetysmyönteisyyteen ja imetyksen onnistumiseen vaikuttaa lähes eniten puolisolta saatu tuki ja rohkaisu. Isät on MERKITTÄVÄSSÄ asemassa kun puhutaan imetyksestä ja erityisesti imetysohjaukseen olisi hyvä että myös isät osallistuisivat!! :)
Tää on totta ainakin meillä. Mie olisin lyönyt jo hanskat tiskiin, jos mies ei olis kannustanut imettämään. Nykyisin meillä sujuu tisuttelu hyvin, ilman mitään propleemia :)

Mut en silti olis miestä roudannut tuommoiseen valmennukseen mukaan.
Tästä en ole yhtään eri mieltä!
 
vieras
Mua ärsyttää sun ylimielinen asenne. Ehkä kaikille ei oltu kerrottu, että oli vain naisille tarkoitettu. Ja kyllä mä voin kuvitella, että jotkut miehet haluaa tulla mukaan ihan omastakin tahdosta, joitakin voi kiinnostaa ihan muuten vaan nuo asiat vaikka ei itse imetäkään. Jotkut haluavat tietää asioista, vaikka ne ei juuri itseään koske. Mitä sitten? Ne on sitten sun tossunalla olevia nössöjä tai ei omista maalaisjärkeä. Saathan sä mielipiteen ilmasta, että sun mielestä miehet ei sinne kuulunu, mutta miksi täytyy alkaa sit jo haukkumaan ja kehittelemään tarinaa siitä millaisia ihmisiä sellaiset ovat. Ja en mäkään miestäni tollaseen olis raahannu, mutta en mä jaksais alkaa arvostelemaan ihmisiä jotka miehen kanssa yhdessä lähtevät. Se on heidän asiansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua ärsyttää sun ylimielinen asenne. Ehkä kaikille ei oltu kerrottu, että oli vain naisille tarkoitettu. Ja kyllä mä voin kuvitella, että jotkut miehet haluaa tulla mukaan ihan omastakin tahdosta, joitakin voi kiinnostaa ihan muuten vaan nuo asiat vaikka ei itse imetäkään. Jotkut haluavat tietää asioista, vaikka ne ei juuri itseään koske. Mitä sitten? Ne on sitten sun tossunalla olevia nössöjä tai ei omista maalaisjärkeä. Saathan sä mielipiteen ilmasta, että sun mielestä miehet ei sinne kuulunu, mutta miksi täytyy alkaa sit jo haukkumaan ja kehittelemään tarinaa siitä millaisia ihmisiä sellaiset ovat.
komppaan.
 
Eiks AP:n olis kannattanu siellä jo ihan heti kysyä, et mitä ne miehet siellä tekee. Ei tarvisi sitten täällä päivitellä..Jos se olis tarkotettu VAAN naisille niin olishan siittä mainittu :headwall:

Mut joo, ei olis mun mieheni lähteny mukaan, enkä olisi kyllä menny ittekkään.
 
Meillä mies myös halusi tulla mukaan synnytysvalmennuksiin ym. Ja kyllä mä häntä varoittelin että ei ole pakko tulla mukaan jos tuntuu kiusalliselta ja siitä tiuskahti että ihan kakaranako sä mua pidät, tottakai mä haluan olla kaikessa mukana kun yhdessä ollaan muksu hankittukin :xmas:
 
M
No, kuulemme ehkä sitten miten se SINUN imetys on lähtenyt loistavasti käyntiin. Sun nännit ei edes taida mennä verille? Milloinkas tämä laskettu aika on? Jään odottelemaan..
 
:0
Heh! Totta turiset, minusta tietyt asiat ovat vielä nykyäänkin naisten asioita ja miesten asioita. Muissa maissa tällainen ei olisi tullut kuuloonkaan! Meille muuten sanottiin silloin aikanaan, että imetysvalmennus on ainoastaan naisille.
 
vieras
Meillä tuo imetysvalmennus pidetään ihan neuvolassa, mutta jokatapauksessa terkka melkein "pakotti" ottamaan miehen mukaan..Olisi ollut valmis olemaan illallakin paikalla jotta mies koulunsa puolesta pääsisi..Ja onhan se mies tosiaan sun tukihenkilönä imetysasioissa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja M:
No, kuulemme ehkä sitten miten se SINUN imetys on lähtenyt loistavasti käyntiin. Sun nännit ei edes taida mennä verille? Milloinkas tämä laskettu aika on? Jään odottelemaan..
No sillä ei taida olla mitään tekemistä sen kanssa oliko mun mies mukana naisten imetyskurssilla vai ei :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE(eijaksakirj):
Alkuperäinen kirjoittaja missLuupää:
Mun mies oli mukana. On ihan luonnollinen juttu ja hyvähän sen miehenkin on tietää imetyksestä ja vuodoista jotta tietää mitä nainen käy lavitse ja kokee. Silloin kun me olimme mieheni kanssa luennoilla siellä oli lähestulkoon kaikilla mies, eikä ne, eikä myöskään minun mieheni ole mikään tossukka ressukka ja jos on nin mitä sitten... :)
Mie en ymmärrä että miksi ihmeessä miehen pitää sun vuodoista tietää paskankaan vertaa?Voitte sitten yhdessä tutkailla niitä? Ei herrajee!
Mutta mitä ihmeen haittaa siitä on, jos mies tietää jälkivuodosta?! En oikeasti tajua, että mitä traumoja luulet sen saavan siitä... :/
On kuitenkin mun mielestä ihan järkevää pitää jotkut asiat vain omina juttuina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Meillä mies myös halusi tulla mukaan synnytysvalmennuksiin ym. Ja kyllä mä häntä varoittelin että ei ole pakko tulla mukaan jos tuntuu kiusalliselta ja siitä tiuskahti että ihan kakaranako sä mua pidät, tottakai mä haluan olla kaikessa mukana kun yhdessä ollaan muksu hankittukin :xmas:
Siis siinähän ei ole mitään pahaa, mut nyt oli kyse niistä pareista, jotka tulivat sinne vaikka oli vain naisille tarkoitettu. Ja jos kaikkia ei asiasta ole infottu, niin kaiketi pitäisi järjen sanoa, että imetyskurssi on vain naisille. Kun se sillä nimellä kulkee. Eri asia on perhevalmennus yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Meillä mies myös halusi tulla mukaan synnytysvalmennuksiin ym. Ja kyllä mä häntä varoittelin että ei ole pakko tulla mukaan jos tuntuu kiusalliselta ja siitä tiuskahti että ihan kakaranako sä mua pidät, tottakai mä haluan olla kaikessa mukana kun yhdessä ollaan muksu hankittukin :xmas:
Siis siinähän ei ole mitään pahaa, mut nyt oli kyse niistä pareista, jotka tulivat sinne vaikka oli vain naisille tarkoitettu. Ja jos kaikkia ei asiasta ole infottu, niin kaiketi pitäisi järjen sanoa, että imetyskurssi on vain naisille. Kun se sillä nimellä kulkee. Eri asia on perhevalmennus yms.
onneks sä oot sentään noin viisas niin voit sit muut haukkua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Sä kyllä aika loukkaavasti puhut toisten miehistä ja tavoista hoitaa näitä asioita.Ei ole se elämä tainnut tarpeeksi kuitenkaan koulia.
Huomasin saman. :/ Mikä tarve Rosaleella on loukata jos itsellä on asiat niin hyvin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE(eijaksakirj):
Alkuperäinen kirjoittaja missLuupää:
Mun mies oli mukana. On ihan luonnollinen juttu ja hyvähän sen miehenkin on tietää imetyksestä ja vuodoista jotta tietää mitä nainen käy lavitse ja kokee. Silloin kun me olimme mieheni kanssa luennoilla siellä oli lähestulkoon kaikilla mies, eikä ne, eikä myöskään minun mieheni ole mikään tossukka ressukka ja jos on nin mitä sitten... :)
Mie en ymmärrä että miksi ihmeessä miehen pitää sun vuodoista tietää paskankaan vertaa?Voitte sitten yhdessä tutkailla niitä? Ei herrajee!
Mutta mitä ihmeen haittaa siitä on, jos mies tietää jälkivuodosta?! En oikeasti tajua, että mitä traumoja luulet sen saavan siitä... :/
meillä muuten mies saa kaikesta tuollaisesta yökötys kohtauksen.oli oksentaa synnärillä,kun istukka tuli ja vielä hyytymiä jouduttiin paineleen pois.ei kerennyt ihan synnytykseen mukaan mutta sai nauttia näistä jälki jutuista(10min myöhästy).et en edes olisi miestä vailla mihinkään imetystuki juttuihin.mies voi muuten tukea naista.jos joku tykkää mennä kuunteleen ja kyseleen niin ok.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Meillä mies myös halusi tulla mukaan synnytysvalmennuksiin ym. Ja kyllä mä häntä varoittelin että ei ole pakko tulla mukaan jos tuntuu kiusalliselta ja siitä tiuskahti että ihan kakaranako sä mua pidät, tottakai mä haluan olla kaikessa mukana kun yhdessä ollaan muksu hankittukin :xmas:
Siis siinähän ei ole mitään pahaa, mut nyt oli kyse niistä pareista, jotka tulivat sinne vaikka oli vain naisille tarkoitettu. Ja jos kaikkia ei asiasta ole infottu, niin kaiketi pitäisi järjen sanoa, että imetyskurssi on vain naisille. Kun se sillä nimellä kulkee. Eri asia on perhevalmennus yms.
Meidän ryhmässä ei kelleen järki sanonut sitä koska kaikkien miehet tulivat imetyskurssille mukaan. Mun mielestä on ihan hyvä että miehet pääsee mukaan kaikkiin mihin haluavat koska harvemmin ne mistään muualta kuulee tietoa mm. juuri imetyksestä. Mun ukko ei tiennyt mistään noista asioista mitään ennenkuin siellä niistä kerrottiin.
 
just
Sä tunnut ap olevan tosi ylimielinen sun juttujes kanssa. Jos olisin sun mies (mitä en luojan kiitos ole) niin en varmaan mihinkään uskaltaiskaan mukaan lähteä vaikka kiinnostaiski enkä mitään uskaltais koskaan kysyä kun "kaiken pitää olla itsestään selvää" ja "mikään ei kuulu isälle". Kyllä huomaa, ettei sulla ole elämän kokemusta asioista ja että esikoista odotat. Ja vaikka sä ystävät synnytksessä oletkin ollut niin ei se tee susta mitään maailman napaa ja mahtavaa. Sun synnytys voi olla ihan erilainen. Ja jos sun mielestä "on järkevää pitää jotkut asiat vaan omina juttuina" niinku noi jälkivuoto jutut, niin entäpä sitten synnytyksessä, jos sun synnytys onki semmonen, että paska ja veri lentää niin pidätkö senkin sitten "omana juttuna" ja sanot tulevalle isälle että silmät kii tää on mun juttu. Ja entä jos jälkeenpäin tuleekin jotain häikkää, niin kyllä sillon varmaan olis kiva jakaa huolet miehenki kanssa, mutta ethän sä voi edes sanoa että "onkohan nyt jotain vialla kun verta tulee niin ku esterin saavista" kun sehän on "sun oma juttu".
 
mun mielestä, minä, me.. toistelet noita. Kun sä et elä yksin tai kaksin täällä. Voi voi jos nyt nyppii kun oli joku miehensäkin sinne tuonu, se ei oo sulta pois millään tavalla joten miks rutiset asiasta enempää. Oot saanu hyviä selityksiä siitä miksi ehkäpä jotku miehet on sinne tulleet ja silti vaan toistelet että kun me tajutaan ja osataan jnejne. Jos joku ei siellä uskaltanu sen takia kysyä jotain asiaa kun oli muutama mies samassa huoneessa niin ehkä sitten kysyvät ne asiat henkilökohtaisilla neuvolakäynneillään jos joku asia tosissaan jäi siellä vaivaamaan.

 
Meillä imettäminen ei olisi onnistunut jos mies ei olisi osannut laukaista minua jännittämästä ja opettanut rentoutumaan ja ollut muutaman ekan päivän kotonakin aina siinä vierellä auttamassa kun imetys alkoi. Kyllä mun mielestä imetysasiat ja jälkivuodot sun muut koskee miestä siinäkin mielessä kun monilla se kestää useamman viikonkin (jälkivuoto) josta syystä voi tulla moniakin ristiriitaisia tilanteita esim. seksin suhteen. Ja toisekseen se et jos ei porukassa voi puhua noista "iljettävistä" asioista (niin et miehetkin on kuulemassa) niin mitenkähän miesten käy synnytyksessä kun siellä todellakin saattaa nähdä niitä iljettäviä asioita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Sä tunnut ap olevan tosi ylimielinen sun juttujes kanssa. Jos olisin sun mies (mitä en luojan kiitos ole) niin en varmaan mihinkään uskaltaiskaan mukaan lähteä vaikka kiinnostaiski enkä mitään uskaltais koskaan kysyä kun "kaiken pitää olla itsestään selvää" ja "mikään ei kuulu isälle". Kyllä huomaa, ettei sulla ole elämän kokemusta asioista ja että esikoista odotat. Ja vaikka sä ystävät synnytksessä oletkin ollut niin ei se tee susta mitään maailman napaa ja mahtavaa. Sun synnytys voi olla ihan erilainen. Ja jos sun mielestä "on järkevää pitää jotkut asiat vaan omina juttuina" niinku noi jälkivuoto jutut, niin entäpä sitten synnytyksessä, jos sun synnytys onki semmonen, että paska ja veri lentää niin pidätkö senkin sitten "omana juttuna" ja sanot tulevalle isälle että silmät kii tää on mun juttu. Ja entä jos jälkeenpäin tuleekin jotain häikkää, niin kyllä sillon varmaan olis kiva jakaa huolet miehenki kanssa, mutta ethän sä voi edes sanoa että "onkohan nyt jotain vialla kun verta tulee niin ku esterin saavista" kun sehän on "sun oma juttu".
Isälle kuuluu kaikki muu, paitsi sellaiset kurssit jotka on tarkoitettu naisille. Ainakin meille niin sanottiin, mulle ja monelle muulle naiselle siellä että se on naisille tarkoitettu.
Se mun kaverin synnytys oli vaikee, ja tietenkin jokainen synnytys on erilainen, mulla voi olla joko helpompi tai vaikeempi tai vaikkapa samantyyppinen. Ja mies ei veristä ja paskoista hätkähdä kyllä.
Ja toki mä voin sanoo miehelleni asioistani, mistä tahansa. Mutta sit kun se on tarpeellista. Ei hänen tarvii todennäköisesti koskaan olla tekemisissä mun jälkivuotojen kanssa.
Mitenkähän naiset on ennen vanhaan hengissä pysyneet?
 
Me ei muuten päästy mihinkään kursseille eikä valmennuksille miehen kanssa vaikka tuo kuopus onkin miehen ensimmäinen.Mä kyllä kovasti kyselin aikoinaan kun pikku-ukkoa vartuin että pääsiskös synnytysvalmennukseen ym. niin mulle vaan sanottiin että ei mun tarvi mennä kun on toinen tulossa ja mä voin itse miehelle sitten kertoa että mitä on tulossa.Ainoastaan käytiin sitten synnytyssairaalaan ja osastolla tutustumassa.
 

Yhteistyössä