Nyt on pakko avautua!

Hmmm... kylläpäs säästyn monelta asialta, kun esikko on jo 20v sitten hankittu. Sekin on muuten jännä, että vain äidin eka/toiskertaisuus näissä asioissa vaikuttaa eli kun minulla on aiempia lapsia, en Espoossa pääse mihinkään valmennuksiin eikä myös mies, jolla ei ole kokemusta aiheesta. Ja aikanaan synnytysvalmennus tarkoitti yhtä videota, jossa peloteltiin imukupeilla, pihdeillä ja vaikka millä ja sitten näytettiin yksi n. 15 min kestänyt "normaalisynnytys". Sairaalaan ei siihen aikaan ollut etukäteen asiaa puhumattakaan synnytyssalista tms.
 
tahmis
Niinpä. Minun ukkoni ei tullut edes perhevalmennuksiin, kun oli kuullut tutuilta mitä touhu pitää sisällään. Eli meillä "leikittiin":esiteltiin toisiamme, pohdittiin pienryhmissä vauvan tulon merkitystä parisuhteelle yms. hömppää mitä oma mieheni vieroksuu yli kaiken. Toisaalta olin helpottunut kun hän ei ollut mukana, toisaalta ketutti kun muiden osottajien siipat olivat "kiltisti" mukana niinkuin kunnon isätulokkaiden kuuluukin... Ymmärrän hyvin aloittajan mietteet imetysvalmennuksen tiimoilta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Jokainen tekee miten tahtoo,turha siihen on muiden puuttua...ainahan sä voit olla menemättä sinne :whistle:
Juu, en aio enää mennä niille kursseille. Tuo imetyskurssi oli ainut, joka minusta olisi ollut hyvä käydä, mutta pettymys oli todella. Onneksi näyttivät sen videon.
 
minä
Meidän neuvola järjesti tavallisten synnytysvalmennus-kertojen lisäksi yhden kerran vain isille ja yhden kerran vain äideille... tuolloin äitien kerralla käytiin näitä imetys-asioita yms. välinejuttuja läpi.. silloin oli mahdollisuus kysellä jos oli jotain mitä ei kehdannut miesten läsnäollessa kysyä.. Tosin kukaan ei varmaan kysynyt mitään...? Miehillä oli sitten oma ryhmänsä, jonka sisällöstä en tiedä mitään (oma mies oli töissä tuolloin).
 
Mä en välttämättä innosta hihkuisi jos imetyskurssilla pitäisi kysellä omia henk. koht. asioita vieraiden miesten edessä. Mun mies oli mukana perhevalmennuksessa. Jos kyseessä olisi ollut _imetyskurssi_, niin se ei olisi tullut mukaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja tahmis:
Niinpä. Minun ukkoni ei tullut edes perhevalmennuksiin, kun oli kuullut tutuilta mitä touhu pitää sisällään. Eli meillä "leikittiin":esiteltiin toisiamme, pohdittiin pienryhmissä vauvan tulon merkitystä parisuhteelle yms. hömppää mitä oma mieheni vieroksuu yli kaiken. Toisaalta olin helpottunut kun hän ei ollut mukana, toisaalta ketutti kun muiden osottajien siipat olivat "kiltisti" mukana niinkuin kunnon isätulokkaiden kuuluukin... Ymmärrän hyvin aloittajan mietteet imetysvalmennuksen tiimoilta!
Oishan mun mies sinne varmasti mukaan lähtenyt jos olisin pyytänyt, mutta se ois ollu kyllä varmaan vaan vähän yllättyny, miten idiootteina miehiä noin yleensä niillä pidetään.
Mä todella toivon ettei KENENKÄÄN tulevan isän suhtautuminen naisensa tukemiseen, vauvan hoitoon ja naisensa vaivojen ymmärtämiseen ole kiinni noista kursseista! Miehistä puhuttiin siellä kuin vajaa-älyisistä.
Tai sit mä olen vaan niin onnellisessa asemassa tuon mieheni kanssa, kun se nyt tajuaa sanomattakin ne jutut mitä siellä käytiin läpi. Olisi enemmänkin ihmeissään jos joku näkisi tarpeelliseksi niin päivän selvissä asioissa rueta neuvomaan!
 
vieras
Sanotaanko vaikka näin, että en pitäisi pahana, vaikka oma mies kokisi olevansa väärässä paikassa vieraiden naisten (ja miesten) seurassa kun terkkari paasaa jälkivuodon koostumuksesta. Mutta kai se sitten on niin, että kun on tosi mies niin se lähtee ryhmätilaisuuteen kouluttautumaan muiden miesten ja naisten kanssa että miten se rämemajava sylkee sitten synnytyksen myötä.. Ja tietenkin useamman synnytyksen katsoneena ei tunnu missään - vai mitä?
 
Jos mä menisin imetysvalmennuskurssille niin kyllä todellakin raahaisin sinne mieheni mukana jos miestä siis ois. Mulla on niin negatiiviset kokemukset imetyksestä, pahat rintatulehdukseet jne, nii kyllä mä haluan miehen olevan sitten siinäkin tukena ja tietävän asioista. Ja mä oon kyllä sellanen hölmö että uskallan kysyä jälkivuodoista ja ties mistä olipa seurassa miehiä tai naisia. Mua ei haittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mä en välttämättä innosta hihkuisi jos imetyskurssilla pitäisi kysellä omia henk. koht. asioita vieraiden miesten edessä. Mun mies oli mukana perhevalmennuksessa. Jos kyseessä olisi ollut _imetyskurssi_, niin se ei olisi tullut mukaan.
Ei mut täällähän hei on sanottu että sellainen on estynyt joka ei pysty kysymään tuntemattomien miesten edessä henk.koht. asioitaan. :whistle:


 
Rosalee, jos sinä ja miehes ette koe että te tarviitte niitä kursseja, niin ei se tarkoita sitä etteikö moni muu niistä saisi mitään irti ja he ei silti taida olla ihan idiootteja ;) On vaan oikeasti ihmisiä joille vauvat ja kaikki siihen liittyvä on ihan uutta asiaa ja noilta kursseilta tulee se tieto siihen liittyen. Ja miksei mies siellä vois olla mukana? Meillä ainakin lapsen saaminen on yhteinen asia, minusta on ihanaa että mies on kiinostunut tai ainakin esittää kiinostunutta noissa asioissa ja on kanssani mukana ollut, ettei musta ole tuntunut siltä että olisin yksin raskauksieni ja vauvanhoidon kanssa sitten. Meitä pariskuntia kun on toisenlaisia..
 

Onneksi ei tullut vaivauduttua mihinkään tuommoisiin perhevalmennusjuttuihin. Ei kuulostanut yksikään aihe houkuttelevalta. En jotenkin tajua, että mikä siinä perheeksi tulemisessa on niin vaikeaa, että sitä varten oikein valmennusta pitää saada...? Ja mitä imettämiseen tulee, niin eiköhän ne parhaat opit tule sitten kun jotain mitä oikeasti imettää. :whistle:
 
rosalee peesailen sua täysillä taas..

eiks imetystukiryhmä ja perhevalmennus ole ihan eri asia?? Meilläki oli PERHEvalmennuksessa mies mukana ja siellä käytiin läpi synnytysasioita ja isän ja äidin rooleja perheessä ym.. imetyksestä puhuttiin kans ja katottiin video.
mut ei tosiaankaan mitään jälkivuodon väreistä ja hajuista puhuttu sanallakaan.. ja mun miestä ei kyl kiinnosta onko se punertavaa vai rusehtavaa ja mille haisee..

jos olisin menny IMETYStukiryhmään niin olisin menny kyl ihan itekseni.. en olis ukkoo raahannu mukaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Frank:
Onneksi ei tullut vaivauduttua mihinkään tuommoisiin perhevalmennusjuttuihin. Ei kuulostanut yksikään aihe houkuttelevalta. En jotenkin tajua, että mikä siinä perheeksi tulemisessa on niin vaikeaa, että sitä varten oikein valmennusta pitää saada...? Ja mitä imettämiseen tulee, niin eiköhän ne parhaat opit tule sitten kun jotain mitä oikeasti imettää. :whistle:
No näin juuri minustakin. Just sitä meininkiä että ukkoja pidetään siellä ihan pässeinä ja eilisessä opetuksessa ne hoitajat oikeasti lässyttivät ja "torumalla" neuvoivat niitä miehiä! :eek: Siis suunnilleen sormi pystyssä selittivät että "Muistakaapa sitten miehet suhtautua positiivisesti siihen imetykseen" jne. :headwall:
Ja eikö jokainen mieskin ymmärrä sen että lapsen myötä suhde muuttuu ja arki muuttuu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Rosalee, jos sinä ja miehes ette koe että te tarviitte niitä kursseja, niin ei se tarkoita sitä etteikö moni muu niistä saisi mitään irti ja he ei silti taida olla ihan idiootteja ;) On vaan oikeasti ihmisiä joille vauvat ja kaikki siihen liittyvä on ihan uutta asiaa ja noilta kursseilta tulee se tieto siihen liittyen. Ja miksei mies siellä vois olla mukana? Meillä ainakin lapsen saaminen on yhteinen asia, minusta on ihanaa että mies on kiinostunut tai ainakin esittää kiinostunutta noissa asioissa ja on kanssani mukana ollut, ettei musta ole tuntunut siltä että olisin yksin raskauksieni ja vauvanhoidon kanssa sitten. Meitä pariskuntia kun on toisenlaisia..
Minusta on paljon tärkeämpää että mies muistaa kotona kysyä tosissaan kiinnostuneena mitkä mulla on fiilikset ja lukee niitä oppaita ja kommentoi niitä, kuin että käy ne muutamat pakolliset kurssit "esittämässä" kiinnostunutta.
 
memmu
Noh.. en minäkään kyllä tuolla nimikkeellä olevan valmennuksen olettaisi käsittelevän jotain alapääjuttuja. Meillä ei mitään imetysvalmennusta ollut, mutta olen aika varma, että mies olisi itse halunnut osallistua. Meillä kun ei esikoisen kohdalla imetyksestä juuri tullut mitään, ja mies yritti kaikin keinoin auttaa imetystä sujumaan. Otti mm. oma aloitteisesti yhteyttä imetystukiryhmään.. josta kylläkin kohteliaasti sanottiin vain, että tervetuloa kolmen kk päästä imetystukiryhmään kunhan kesän jälkeen alotellaan.. noh, se siitä imetystukiryhmästä sitten. Mutta asiaan, kyllä mielestäni imetys kuuluu myös miehelle ja miehelläkin voi olla epätietoisuutta siitä, miten omasta vaimosta tulee äiti ja miten kiinni imetyksessä äiti sitten voi olla. Ja voihan olla, että mies muistaa jopa paremmin neuvot ja niksit mitä siellä puhutaan mitä äiti muistaa.

 
katilona ma olen ap:n kanssa asiasta aivan eri mielta. kylla ne isatkin imetyksesta tietoa tarvitsevat ja ovat aivan korvaamaton tuki vaimoilleen/ tyttoystavilleen. varsinkin faktatieto imetyksen hyodyista monesti yllattaa isat ja muuttaa suhtautumista positiivisemmaksi. ja kylla miesten tarvitsee kuulla ammattilaisen suusta, ettei se aina niin helppoa ole kiten itsekin totesit ettei miehet imetyksessa ole onnistuneet. mita enemman miehet tietoa saavat, sen paremmin osaavat naista sitten tukea!
 
Joitakin kommentteja lukiessa alan täysin ymmärtää miksi nykyään pitää järjestää noita kursseja ja valmennuksia. Tuntuu olevan monia maalaisjärkensä kadottaneita uusavuttomia ihmisiä perheitä perustamassa....
 
memmu
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Joitakin kommentteja lukiessa alan täysin ymmärtää miksi nykyään pitää järjestää noita kursseja ja valmennuksia. Tuntuu olevan monia maalaisjärkensä kadottaneita uusavuttomia ihmisiä perheitä perustamassa....
Jos oma miehesi ei ole kiinnostunut imetyksestä, ei se tarkoita sitä että joku toinen mies ei olisi kiinnostunut. Ja mielestäni se ei ole uusavutonta jos mies haluaa olla vaimonsa tukena OMA ALOITTEISESTI. Oletko todella noin kateellinen niille joiden miehet haluavat kuulla imetyksestä ja auttaa sillä tavoin vaimoaan/tyttöystäväänsä... Taidat itse olla niitä vanhan aikaisia eukkoja jonka mielestä miehille ei kuulu kuin se siittäminen ja muusta ei sitten tartte huolehtia eikä tietää.
 
memmu
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Alkuperäinen kirjoittaja Frank:
Ja eikö jokainen mieskin ymmärrä sen että lapsen myötä suhde muuttuu ja arki muuttuu?
Ei välttämättä.... joten älä yleistä!
Hmm, ehkä silloin ei olla ihan kypsiä vielä vanhemmiksi?
Onko se sitten niin väärin että mieskin haluaa kaikin mahdollisin tavoin valmistautua siihen suhteen muuttumiseen ja arjen muuttumiseen? Vaikka sitten menemällä imetysvalmennukseen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Joitakin kommentteja lukiessa alan täysin ymmärtää miksi nykyään pitää järjestää noita kursseja ja valmennuksia. Tuntuu olevan monia maalaisjärkensä kadottaneita uusavuttomia ihmisiä perheitä perustamassa....
Jos oma miehesi ei ole kiinnostunut imetyksestä, ei se tarkoita sitä että joku toinen mies ei olisi kiinnostunut. Ja mielestäni se ei ole uusavutonta jos mies haluaa olla vaimonsa tukena OMA ALOITTEISESTI. Oletko todella noin kateellinen niille joiden miehet haluavat kuulla imetyksestä ja auttaa sillä tavoin vaimoaan/tyttöystäväänsä... Taidat itse olla niitä vanhan aikaisia eukkoja jonka mielestä miehille ei kuulu kuin se siittäminen ja muusta ei sitten tartte huolehtia eikä tietää.
:LOL: Meni mehut väärään kurkkuun. Mun mies on kyllä kiinnostunut, mutta ei niin kiinnostunut että änkeäisi mukaan naisille suunnattuun ryhmään. Ja mulla ei ole mitään syytä olla kateellinen, mun mies on kyllä sellainen lottovoitto, järkevä ja suuri sydäminen ihminen, joka huolehtii minusta paremmin kuin kukaan muu voisi. Ja häneltä saan apua ihan mihin tahansa, ja hänen omasta aloitteestaan.
Ja ihan tiedoksi, se on mun mies joka jää sit hoitovapaalle kotiin kun mä palaan töihin, että mies on kyllä sellainen että lapsensa hoitaa siinä missä minäkin. Mutta hänen ei sen takia tarvitse olla talutushihnassa ja kulkea imetyskursseilla mukanani. Ne imetyksen tärkeydestä kertovat tiedot löytyvät huomattavasti paljon asiallisemmin ilmaistuna äitiyspakkauksen metys-vihkosta, jonka mieheni ajatuksen kanssa lukee sitten meidän kodin rauhassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Joitakin kommentteja lukiessa alan täysin ymmärtää miksi nykyään pitää järjestää noita kursseja ja valmennuksia. Tuntuu olevan monia maalaisjärkensä kadottaneita uusavuttomia ihmisiä perheitä perustamassa....
Jos oma miehesi ei ole kiinnostunut imetyksestä, ei se tarkoita sitä että joku toinen mies ei olisi kiinnostunut. Ja mielestäni se ei ole uusavutonta jos mies haluaa olla vaimonsa tukena OMA ALOITTEISESTI. Oletko todella noin kateellinen niille joiden miehet haluavat kuulla imetyksestä ja auttaa sillä tavoin vaimoaan/tyttöystäväänsä... Taidat itse olla niitä vanhan aikaisia eukkoja jonka mielestä miehille ei kuulu kuin se siittäminen ja muusta ei sitten tartte huolehtia eikä tietää.
Me saatiin perhevalmennuksessa tietoa imetyksestä. Ei siis tarvinnut erikseen hakeutua yhdessä imetyskurssille.

 

Yhteistyössä