Nyt meni hermot!!

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Hah. Mä haluaisin nähdä millaisen haloon palstamammat joiden mielestä on ihan ok että päiväkodissa jeesustellaan ja lauletaan virsiä nostaisi siitä kun päiväkoti ottaisikin ohjelmistoon päivän jolloin kumarrettaisiin kohti moskeijaa ja luettaisiin koraania.

Mutta ee-ei. Evankelisluterilainen kristinusko on se ainoa oikea ja sitä pitää saada tuputtaa missä tahansa yhteydessä, kaikki muut on aina "eri asia" :whistle:

Niinpä.

Alkuperäinen kirjoittaja Itseasiassa:
Alkuperäinen kirjoittaja K:
Väittäisin että moni ev.lut seurakuntalainen ei ihan ilostuis jos muksu laitettais vahingossa kumartelemaan Mekkaan ja lausumaan Koraaninlauseita.
Tai saisi opetusta siitä kuinka lehmä on pyhä tai sika saastainen. Ihan hyvinhän sit voit vaan sanoo et syö vaan kulta ei se possu kipeeks tee eikä lehmä pahastu.

Uskonnonopetushan on (kouluissa) nimenomaan pitkälle sitä, että opetetaan, kuinka eri uskonnoissa uskotaan. Itse en ole uskovainen, mutta käyn esim. avoimessa seurakunnan päiväkerhossa, ja lapseni käyvät myös seurakunnan lastenkerhoissa. Minusta siitä ei ole mitään haittaa. Eikä mua todellakaan haittaisi, vaikka opettaisivat muitakin uskontoja, meilläpäin ei vaan satu olemaan islam-kerhoa 3-vuotiaille.

Et:n opetuksessa kuitenkin tarkastellaan aikalailla tasapuolisemmin kaikkia uskontoja.
Veisitkö lapsesi 100% islam -kerhoon? Mä en. Enkä myöskään ev.lut -kerhoon. Joku Buddhalais Taolainen vois tulla kysymykseen =)
Ite oon ollu yhdellä ussantunnilla enkä näe mitään syytä lastani sinne tupata.
Ja sit ET:n opettajiks ei sais laittaa himouskovaista ussan opettajaa.

Miksi kaikki vastaavat tyyliin "mitään pahaahan ei ole tapahtunut" ta "menikö lapsi nyt pilalle". Siitä ei mielestäni ole ollenkaan kysymys. Vanhempien toiveita -jotka ovat hyvin moninaisia näinkin henkilökohtaisessa asiassa kuin elämänkatsomus ja uskonto- täytyy kunnioittaa. Jos sanoisin, että en missään tapauksessa hyväksy lapseni kaurapuuronsyöntiä päiväkodissa henkilökohtaisiin syihin vedoten, ja myöhemmin kuulisin sitä lapselle kuitenkin syötetyn, en voisi luottaa enää päiväkodin henkilökuntaan.

Ateismi ja uskonnottomuus ovat aivan yhtä tärkeitä elämänkatsomuksia kuin vallalla oleva ev.lut. uskontokin. Miksi siis se ei saa vastaavaa kunnioitusta? Kuten muslimiperheen lapset eivät kristillisiin menoihin osallistu myöskään, ja pitävät taatusti huolen asemastaan tässä asiassa. Mikseivät sitten ateistit saisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaiutin:
Miksi kaikki vastaavat tyyliin "mitään pahaahan ei ole tapahtunut" ta "menikö lapsi nyt pilalle". Siitä ei mielestäni ole ollenkaan kysymys. Vanhempien toiveita -jotka ovat hyvin moninaisia näinkin henkilökohtaisessa asiassa kuin elämänkatsomus ja uskonto- täytyy kunnioittaa. Jos sanoisin, että en missään tapauksessa hyväksy lapseni kaurapuuronsyöntiä päiväkodissa henkilökohtaisiin syihin vedoten, ja myöhemmin kuulisin sitä lapselle kuitenkin syötetyn, en voisi luottaa enää päiväkodin henkilökuntaan.

Ateismi ja uskonnottomuus ovat aivan yhtä tärkeitä elämänkatsomuksia kuin vallalla oleva ev.lut. uskontokin. Miksi siis se ei saa vastaavaa kunnioitusta? Kuten muslimiperheen lapset eivät kristillisiin menoihin osallistu myöskään, ja pitävät taatusti huolen asemastaan tässä asiassa. Mikseivät sitten ateistit saisi?

Valtauskontoon kuuluvat pitävät riittejänsä niin tavallisina ettei ne "haittaa". :)
Ymmärrys ei vain tunnu riittävän siihen että joillekin niissä ei ole mitään tavallista. Kristilliset menot ovat yhtä kaukana maailmankatsomuksestani kuin muslimienkin.
Erikoisuudentavoittelusta ei tässä ole kyse. Sehän on ihan tavallista ettei jumalaan usko. Tiedän monta kirkkoonkin kuuluvaa jotka eivät millään tavalla ole uskontonsa kanssa tekemisissä. Vanhempani eivät kuulu kirkkoon, mummoni kuului ns. pakosta kun ennen ei ollut valinnanvaraa.
Lisäksi kirkonihmisten ja uskovien törkeät kommentit entisestään vahvistavat mielipidettäni siitä ettei minun lastani moisten ilkeiden hörhöjen kanssa tarhaikäisenä laiteta yhtään mihinkään. Yläasteikäinen saa jo päättää itse onko sinne riparille mentävä kun muutkin menee.

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
No höh. Ei mekään kuuluta kirkkoon,mutta en mä aijo kieltää lapsilta osallistumista uskonnollisiin asioihin,jos siis kaikki muut lapset osallistuvat. Mun mielestä se olisi jotenkin tylyä,että muut lapset osallistuis,mutta meiän jäis sit ainoaksi "ulkopuoliseksi"...

meillä sama. emme ole ollenkaan nostaneet esille kirkkoon kuulumattomuutta. osallistuu koulussa uskonnonopetukseen ja muihin tilaisuuksiin.
tietysti jos takana on joku syvempi vakaumus kirkkoon kuulumattomuudesta, niin silloin ymmärrän asian.
helpompaa lapselle kun ei joudu muusta porukasta erilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Turha siitä on kauheaa saarnaa hoitajille pitää. Voithan kuitenkin sanoa, että poika ei saa osallistua vastaisuudessa uskonnollisiin tapahtumiin päiväkodissa. Itseäni ei kyllä haittaisi, jos oma lapsi osallistuu, vaikka en itse kuuluisi kirkkoon.

Joka ikinen pääsiäinen, ja joulu hoitajat miulta kysyvät, et saako osallistua hartauksiin tai jumalanpalveluksiin. Ja olen joka kerta sanonut, ettei saa, se lukee myös pojun papereissa. Minusta on ärsyttävää, että nyt kuitenkin kysymättä minulta mitään vaan vievät pojun pyhäkouluun vaikka tietävät, että olen sitä vastaan.

Ilmeisesti teillä ei juhlita sitten jouluakaan, koska on uskonnollinen juhla!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
No mikä tuossa oli nyt niin kamalaa?

vastatkaapa rehellsiesti: Olisiko teistä muukavaa,että tarhassa opetltaisiin vaikak joka toinen torstai mekkaan päin kumartamsita? Joka toinen voitaisiin sit vaikka keskittyä hanukka-valmisteluihin ja muihin vastaaviin juhlamenoihin,sit voitais tosiaan vaikka joka toinen tiistai pitää se pyhäkoulu,ja sit joka toinen tiistai kertoa kaikille lapsille miten ateistit toimivat?

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Musta tuo nyt ei oo niin vakavaa. Olihan se tosin pöllöä että menetit luottamuksesi jatkoa ajatellen mutta tuo nyt muuten ei oo niin vakavaa.

Siitä vakavuudestahan päättää sen lapsen vanhempi. Ei esim. tarhan täti.
Ja jos kuulut/oot kuulunu kirkkoon niin eihän se sun mielestä vakavaa kuulukaan olla.

kärpäsestä härkänen vai miten se oikein meni.

yks ihmeen pyhäkoulu kerta jonne on vahingossa joutunut lapsonen miltei kolmivuotisen pk. taipaleensa aikana.
kyllä. soittakaa anja apuun.

Luin vain pari ekaa vastausta ja arvasinkin että vastaukset on luokkaa "mitä se nyt haittaa?"

Se on kuulkaa sillä lailla, että taatusti kukaan lestadiolaisäitikään ei sanoisi "mitä se nyt haittaa" jos hänen lapsensa laitettaisiin tarhassa esim. muslimien omaan uskontokerhon kokoontumiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luin vain pari ekaa vastausta ja arvasinkin että vastaukset on luokkaa "mitä se nyt haittaa?"

Se on kuulkaa sillä lailla, että taatusti kukaan lestadiolaisäitikään ei sanoisi "mitä se nyt haittaa" jos hänen lapsensa laitettaisiin tarhassa esim. muslimien omaan uskontokerhon kokoontumiseen.

oletko varma ?
me ollaan ihan tavisuskovaisia, mutta mua ei haittais pätkän vertaa jos mun lapsi osallituis jossain päiväkodissa vaikka hindujen menoihin.
ei pelottas että joku asia nyt vaarantuis hirveesti tms.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

oletko varma ?
me ollaan ihan tavisuskovaisia, mutta mua ei haittais pätkän vertaa jos mun lapsi osallituis jossain päiväkodissa vaikka hindujen menoihin.

Sua ei haittais?

Mäkin voin sanoa vaikka, että mua ei haittais jos kaikkia äitejä verotettaisiin 50%. Tai että mua ei haittais että lapsilisät poistetaan. Mietipä sitä.

oletko varma ?

Sua ei haittais?

Mäkin voin sanoa vaikka, että mua ei haittais jos kaikkia äitejä verotettaisiin 50%. Tai että mua ei haittais että lapsilisät poistetaan. Mietipä sitä.

järki käteen nyt nainen siellä! yksi ihmeen kerta jossain pyhäkoulussa ei ole verrattavissa johonkin verotus esimerkkiisi.
kaikenlainen FANAATTISUUS on minusta hirveän luotaantyöntävää tässäkin.

Ei munkaan lapsi kuulu kirkkoon, mutta osallistuu silti pvk:n uskonnollisiin juttuihin. Musta siitä ei ole lapselle mitään haittaa, häntä itseään ne jutut näyttävät kiinnostavan ja hänelle varmasti tulisi paha mieli jos ei pääsisi juttuihin mihin kaverinsa menevät. Olis kyllä hyvä jos pvk:ssa kerrottaisiin muistakin uskonnoista, että ev.lut. ei kuitenkaan ole ainoa ja ihmiset uskovat eri tavoilla. Itse en ole juur yhtään uskonnollinen ja lapsen isä on muslimi, lapsi saakoon itse päättää mihin uskoo vai uskooko mihinkään. En kyllä näe mitä haittaa on siitä, että lapselle opetetaan mikä Suomessa on valtauskomus, eri asia on toki miten totena/miten hartaasti sitä opetetaan.

Ymmärrän hyvin ap:tä. Olen kotoisin uskovasta perheestä josta biseksuaali veljeni suljettiin pois ja päätyi tekemään itsemurhan. Minä en halua että lapsillemme valehdellaan mitään jumalan ylitsevuotavasta rakkaudesta ja jätetään kertomatta ahdasmielinen totuus, vain tietynlaiset ihmiset hyväksytään ja ovat rakkauden arvoisia.

oletko varma ?

Sua ei haittais?

järki käteen nyt nainen siellä! yksi ihmeen kerta jossain pyhäkoulussa ei ole verrattavissa johonkin verotus esimerkkiisi.
kaikenlainen FANAATTISUUS on minusta hirveän luotaantyöntävää tässäkin.

Mä arvasin ettet sä tajua. omaan napaansa tuijottajien on toki hankalaa käsittää muiden vakaumuksia ja helppoa puhua niistä fanaattisuutena.

tuollainen suvaitsemattomuus ja itsekkyys on MINUSTA luotaantyöntävää.

Ja monille kristitylle vanhemmalle olisi kauhistus, jos päiväkodissa lapsille alettaisiin kertomaan satanismista ja opettamaan satanistisia juttuja. Siitäkin huolimatta, että satanismi ei ole sama kuin saatananpalvonta.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän:
Ymmärrän hyvin ap:tä. Olen kotoisin uskovasta perheestä josta biseksuaali veljeni suljettiin pois ja päätyi tekemään itsemurhan. Minä en halua että lapsillemme valehdellaan mitään jumalan ylitsevuotavasta rakkaudesta ja jätetään kertomatta ahdasmielinen totuus, vain tietynlaiset ihmiset hyväksytään ja ovat rakkauden arvoisia.

Mikä seurakunta sulkee pois ?

Yhteistyössä