Nyt meni hermot!!

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Kuule, ainakin mun kouluaikana viimestään opeteltiin perusjutut kaikista uskonnoista, ja luulisin että näin on vieläkin, vaikka nykyaikana taitaa olla aika yleistä vanhempien halu olla jotain erikoista ja saada erikoishuomiota sillä että meidän kultamussukka ei sitten ainakaan mene pyhäkouluun.

peesaan tätä
Ja mun kouluaikana opettaja antoi karttakepillä sormille, jos ei ollut tunnilla hiljaa. Nykyään ei opettajat saa edes tukasta nippasta kultamussukoita.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Kuule, ainakin mun kouluaikana viimestään opeteltiin perusjutut kaikista uskonnoista, ja luulisin että näin on vieläkin, vaikka nykyaikana taitaa olla aika yleistä vanhempien halu olla jotain erikoista ja saada erikoishuomiota sillä että meidän kultamussukka ei sitten ainakaan mene pyhäkouluun.

pyhäkoulu on pikkasen eriasia kuin tutustua koulussa et tunneilla asiallisesti kaikkiin uskontoihin...

mun poika ei todellakaan opettele mitään virsaiä taikka rukouksia.. ei mene mihinkään sellaiseen paikkaan missä opetetaan että rukoilla pitää ja kaikesta päättää jumala... mun mielestä on hullunkurista kuunnella kun 3-5v lapset puhvat jumalasta ja miten pitää tehdä sitä sun tätä ettei jumala suutu ja että pääsee taivaaseen... :o |O

mä olen tarhaan ilmoittanut oman kantanai, sanonut että poika saa osallistua esim joulukirkkoon ym tilaisuuksiin, mutta uskonnon opetukseen se ei osallistu. piste |O

ja kyse ei ole mistään erikoishuomion saamisesta, vaans iitä että mä en usko, mä en opeta lapselleni sellaisia asioita totena mhin en itsekkään usko.. lapsi saa itse päättää 15v liittyykö kirkkoon vai ei..

Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:
POju ei kuulu kirkkoon ja tarhaan ollaan ilmoitettu, et poju ei osallistu mihinkään uskonnollisiin juttuihin. Aiemmin tarhassa on ollu kerran viikossa pyhäkoulua silleen, et ne ketkä on halunneet osallistua, ni ovat osallistuneet ja muut tehneet normaaleja juttuja ryhmissään.

Tänään aamulla huomasin pojun ryhmän tän viikon ohjelmassa, et tänään on pyhäkoulu. Ihmettelin sitä hieman, et ku aiemmin tosiaan on ollu suurinpiirtein yksi lapsi pojun ryhmästä joka on siellä pyhäkoulussa käyny, ni nyt oli sit oikein koko ryhmän "lukujärjestykseen" se pyhäkoulu merkattu. No unohdin koko asian, sillä poju on tarhassa ollu jo 2,5 vuotta ja tietävät suhtautumiseni asiaan.

No illalla kuitenkin poju kertoi, et olivat tänään aamulla tarhassa opetelleet laulua jonka nimi on "taivaan isällä on monta lasta" (tai joku semmoinen se oli, en tarkkaan muista nimeä ) ja kun kysyin, et oliko pojukin aamulla ollut pyhäkoulussa, ni sanoi, että he kaikki olivat. :o |O

Voi v*ttu!! Mistä lähtien tarhassa on otettu viikko-ohjelmaan joku saakutin pyhäkoulu niin, et siihen osallistuu kaikki?!? Aamulla kun vien pojun tarhaan, ni saa kyllä pojun ryhmän hoitajat kuulla asiasta. Minuu tällä hetkellä ärsyttää tuo asia niin paljon. Pojun papereissa on lukenu jo sen 2,5 vuotta, ettei osallistu uskonnollisiin juttuihin ja varsinkaan mihinkään jumalanpalveluksiin, hartauksiin tai pyhäkouluihin |O

Todella ärsyttävää.

Miksi ihmeessä siellä on pyhäkoulu otettu ohjelmaan, kannattaa selvittää. Aivan mautonta.

Meillä pk:iin tulee seurakunnan joku lapsityöntekijä kertomaan juttuja, ei pk:n hoitajat pidä pyhäkoulua. Onhan se kuitenkin outoa, että jo pk:ssa näitä aletaan jauhamaan. Joutuihan toi tokaluokkalainenkin viime vuonna opetella isä meidän-rukouksen ulkoa koulussa. Oli oikein pistarit siitä. Että silleen...

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
pyhäkoulu on pikkasen eriasia kuin tutustua koulussa et tunneilla asiallisesti kaikkiin uskontoihin...
Näin. Mun mielestä on hieman outoa, että kristityt niin kovin väittävät, että ei siitä pyhäkoulusta mitään haittaa ole. Jos ei heidän mielestään ole haittaa siitä, että lapselle opetetaan vääräuskoisten tapoja ja uskomuksia, miksi kristittyjen lapset eivät sitten käy Koraani-kerhossa? Eihän siitä pitäisi olla heidän lapsille mitään haittaa? Jokainen uskovainen - oli se uskonto mikä tahansa - varmasti ymmärtää, mikä ero on asiapohjaisella eri uskonnoista kertomisella ja uskonnon harjoittamisella. Ja jos ei ymmärrä, voi esittää itselleen kysymyksen, miksi meidän Minna käy pyhäkoulussa eikä Koraani-kerhossa. Vastaus löytyy viimeistään siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Näin. Mun mielestä on hieman outoa, että kristityt niin kovin väittävät, että ei siitä pyhäkoulusta mitään haittaa ole. Jos ei heidän mielestään ole haittaa siitä, että lapselle opetetaan vääräuskoisten tapoja ja uskomuksia, miksi kristittyjen lapset eivät sitten käy Koraani-kerhossa? Eihän siitä pitäisi olla heidän lapsille mitään haittaa? Jokainen uskovainen - oli se uskonto mikä tahansa - varmasti ymmärtää, mikä ero on asiapohjaisella eri uskonnoista kertomisella ja uskonnon harjoittamisella. Ja jos ei ymmärrä, voi esittää itselleen kysymyksen, miksi meidän Minna käy pyhäkoulussa eikä Koraani-kerhossa. Vastaus löytyy viimeistään siitä.

Sama mielipire.

Maailmanuskonnot- kurssi oli ainut mielenkiintoinen uskontokurssi jonka muistan. Kaikki muu meni toisesta korvasta sisään toisesta ulos - näin liioiteltuna. Eli teoriaa ja tietoa erilaisista uskonnoista = jees jees, yleissivistävää etc. mutta jeesus-biisit sun muut = nou nou.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Jokainen kertokoon lapsille haluamiansa satuja kotona ja tarhat pysyköön vain faktoissa (ja sitähän ei mikään uskonto todellakaan ole)!!!

:laugh:

Eli kaikki sadut pannaan tarhassa? Teillä kotona katsotaan vain Avaraa Luontoa tv:stä ja luetaan Tieteen Kuvalehteä?

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Eikö sille lapselle voi antaa vaihtoehtoja ja valitsee sitten kun on itse siihen valmis? Haittaako se jos hän oppii uskonnoista?

Tätä minäkin ihmettelen.
Ollaan niin suvaitsevaista ja vaaditaan suvaitsevaisuutta muilta ja luvataan, etä lapsi saa itse valita, kunhan asioista jotain ymmärtää.
Miten ihmeessä se lapsi voi mistään mitään valita, jollei vaihtoehtoja esitellä?
Vai lupaako tälläiset vanhemmat kertoa lapsilleen täysi-ikäisyyden kynnyksellä kaikki mahdolliset vaihtoehdot?
Eikö avarakatseien elämän tapa alusta alkaen olisi parempi, kuin tiukat suitset ja laput silmillä?

Huh..Puolivälin kahlattuani en ymmärrä moista riehumista. Itse olen uskonnollisesta perheestä, ev.lut "körttinen" ja uskonasiat on aina olleet kotonani hyvin pinnalla.
Pappa oli babtisti ja mummu vietti aikaa jehovien parissa. Eno oli ateisti ja mökkinaapurit muslimeita. Toinen söi possua pihvinä ja toinen ei. Toinen rukoili Mekkaan ja toinen meni nortille. Ja itseni suhasin tässä välissä ilman suurempaa sekoamista.
Ainut "vamma" mikä minulle tuli tässä uskonnonviidakossa oli halu jatkaa samaa perinnettä omille lapsille.
Kuitenkin omien kanssa kerron että kyseessä on MINUN uskoni, ei välttämättä kaikkien muiden. Ja että kyseessä on nimenomaan MINUN USKO,ni ei absoluuttinen totuus kuten vaikka että naapurin kissa on ruskea. Lapset ovat jokatapauksessa, halusimme tai myönsimme tai emme, aina tietyllä tavalla vanhempien aivopesun uhreja. Usko, ravinto, kulutustavat, kaikki me siirrämme OMAT tapamme (tai ainakin yritämme) lapsillemme. Joskus joutuu asiaa lapselle perustelemaan että "mutta meillä nyt vaan tehdään näin" ja puhumaan lapsen kanssa. Lapsi osaa keskustella ja kertoa tuntemuksistaan, aikuinen usein niistä sen ongelman tekee.

Ja lisäänpä vielä että ikävä rikkoa niitä kuplia siitä kuinka paljon 4v lapset imevät itseensä tietoa ja vaikutteita. Useimmille lapsille on aivan hevon hännän hailee lukeeko sitä Raamattua heille vai Mikko Mansikan kesäistä matkaa. Kunhan jotain luetaan ja jutellaan. Ahdistavaa, tuomitsevaa tai painostavaa tekstiä en soisi mitään lapsille kerrottavan, oli kyseessä uskonasiat tai lastensadut.

Punahilkan syö susi mutta Jeesus pelastaa ja sitten lähtee kahville joulupukin kanssa..

Yhteistyössä