A
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja ..:Totta, ja jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan. Mutta kaikkien uskontojen huomioiminen samassa suhteessa esim. koulussa on mahdotonta. Maailmasta löytyy tuhansia uskontoja. Pienestäkin koulusta nykyään helposti 10 eri uskontoa. Valtauskonto Suomessa on ev.lut. 79.9%. Kaikkia varten ei voi räätälöidä, vaikka se hienoa olisikin.
Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-äiti:Alkuperäinen kirjoittaja ..:Totta, ja jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan. Mutta kaikkien uskontojen huomioiminen samassa suhteessa esim. koulussa on mahdotonta. Maailmasta löytyy tuhansia uskontoja. Pienestäkin koulusta nykyään helposti 10 eri uskontoa. Valtauskonto Suomessa on ev.lut. 79.9%. Kaikkia varten ei voi räätälöidä, vaikka se hienoa olisikin.
Mutta mitään ei tarvitsekaan räätälöidä. Juhlat voidaan järjestää valtauskonnon mukaisesti, me muut emme osallistu niihin. Kirkkoon kuulumattomat lapset voivat vaikka katsoa videota tai askarrella, kun muut koulussa tai päiväkodissa osallistuvat pyhäkouluun. Uskonnon opetuksen voisi jokainen järjestää itse, kotona tai seurakunnassaan, mutta Suomen koululaitos tarjoaa jo nykyisin ainakin evankelis-luterilaisen, ortodoksisen ja islamin uskon opetusta, varmasti muutakin, ja lisäksi tietysti elämänkatsomustietoa.
Alkuperäinen kirjoittaja ..:No tästähän minä olen kanssasi ihan samaa mieltä![]()
Alkuperäinen kirjoittaja ..:Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-äiti:Alkuperäinen kirjoittaja ..:Kyllä. Mutta en ymmärrä tuota fanaattisuutta. Mielestäni mennään vikasuuntaan, jos enää ei joulu- ja pääsiäisjuhliakaan voida kerhoissa ja kouluissa viettää tämän takia. Huolimatta noista juhlista ja uskonnontunneista, olen itsekin valinnut uskontoni ja vakaumuksen tasoni vasta aikuisiällä, eikä minua ole "käännytetty". Ja koen että on ollut mukava oppia ja kuulla nuokin tarinat![]()
Jos joulu- ja pääsiäisjuhlista luovutaan, ollaan aivan väärällä tiellä. Niihin osallistuminenhan on täysin vapaaehtoista, ja jos enemmistö haluaa kumartaa vähemmistölle niin se ei ole vähemmistön syy, vaan enemmistön. Me emme ole kieltämässä pyhäkoulua teidän lapsiltamme, ainoastaan omiltamme.
Totta, ja jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan. Mutta kaikkien uskontojen huomioiminen samassa suhteessa esim. koulussa on mahdotonta. Maailmasta löytyy tuhansia uskontoja. Pienestäkin koulusta nykyään helposti 10 eri uskontoa. Valtauskonto Suomessa on ev.lut. 79.9%. Kaikkia varten ei voi räätälöidä, vaikka se hienoa olisikin.
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:Alkuperäinen kirjoittaja ..:Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-äiti:Alkuperäinen kirjoittaja ..:Kyllä. Mutta en ymmärrä tuota fanaattisuutta. Mielestäni mennään vikasuuntaan, jos enää ei joulu- ja pääsiäisjuhliakaan voida kerhoissa ja kouluissa viettää tämän takia. Huolimatta noista juhlista ja uskonnontunneista, olen itsekin valinnut uskontoni ja vakaumuksen tasoni vasta aikuisiällä, eikä minua ole "käännytetty". Ja koen että on ollut mukava oppia ja kuulla nuokin tarinat![]()
Jos joulu- ja pääsiäisjuhlista luovutaan, ollaan aivan väärällä tiellä. Niihin osallistuminenhan on täysin vapaaehtoista, ja jos enemmistö haluaa kumartaa vähemmistölle niin se ei ole vähemmistön syy, vaan enemmistön. Me emme ole kieltämässä pyhäkoulua teidän lapsiltamme, ainoastaan omiltamme.
Totta, ja jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan. Mutta kaikkien uskontojen huomioiminen samassa suhteessa esim. koulussa on mahdotonta. Maailmasta löytyy tuhansia uskontoja. Pienestäkin koulusta nykyään helposti 10 eri uskontoa. Valtauskonto Suomessa on ev.lut. 79.9%. Kaikkia varten ei voi räätälöidä, vaikka se hienoa olisikin.
Niin!
Joten jättäkäämme uskonnot koulujen ulkopuolelle. Teillähän on kirkko joka mielellään hoitaa uskonnollisen kasvatuksen mielensä mukaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:POju ei kuulu kirkkoon ja tarhaan ollaan ilmoitettu, et poju ei osallistu mihinkään uskonnollisiin juttuihin. Aiemmin tarhassa on ollu kerran viikossa pyhäkoulua silleen, et ne ketkä on halunneet osallistua, ni ovat osallistuneet ja muut tehneet normaaleja juttuja ryhmissään.
Tänään aamulla huomasin pojun ryhmän tän viikon ohjelmassa, et tänään on pyhäkoulu. Ihmettelin sitä hieman, et ku aiemmin tosiaan on ollu suurinpiirtein yksi lapsi pojun ryhmästä joka on siellä pyhäkoulussa käyny, ni nyt oli sit oikein koko ryhmän "lukujärjestykseen" se pyhäkoulu merkattu. No unohdin koko asian, sillä poju on tarhassa ollu jo 2,5 vuotta ja tietävät suhtautumiseni asiaan.
No illalla kuitenkin poju kertoi, et olivat tänään aamulla tarhassa opetelleet laulua jonka nimi on "taivaan isällä on monta lasta" (tai joku semmoinen se oli, en tarkkaan muista nimeä ) ja kun kysyin, et oliko pojukin aamulla ollut pyhäkoulussa, ni sanoi, että he kaikki olivat.|O
Voi v*ttu!! Mistä lähtien tarhassa on otettu viikko-ohjelmaan joku saakutin pyhäkoulu niin, et siihen osallistuu kaikki?!? Aamulla kun vien pojun tarhaan, ni saa kyllä pojun ryhmän hoitajat kuulla asiasta. Minuu tällä hetkellä ärsyttää tuo asia niin paljon. Pojun papereissa on lukenu jo sen 2,5 vuotta, ettei osallistu uskonnollisiin juttuihin ja varsinkaan mihinkään jumalanpalveluksiin, hartauksiin tai pyhäkouluihin |O
Alkuperäinen kirjoittaja ..:Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:Alkuperäinen kirjoittaja ..:Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-äiti:Alkuperäinen kirjoittaja ..:Kyllä. Mutta en ymmärrä tuota fanaattisuutta. Mielestäni mennään vikasuuntaan, jos enää ei joulu- ja pääsiäisjuhliakaan voida kerhoissa ja kouluissa viettää tämän takia. Huolimatta noista juhlista ja uskonnontunneista, olen itsekin valinnut uskontoni ja vakaumuksen tasoni vasta aikuisiällä, eikä minua ole "käännytetty". Ja koen että on ollut mukava oppia ja kuulla nuokin tarinat![]()
Niin!
Joten jättäkäämme uskonnot koulujen ulkopuolelle. Teillähän on kirkko joka mielellään hoitaa uskonnollisen kasvatuksen mielensä mukaan.
Kellä "teillä"?
Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-äiti:Alkuperäinen kirjoittaja ..:No tästähän minä olen kanssasi ihan samaa mieltä![]()
Ihmettelen, miksi meille ei tätä kuitenkaan suoda aina ilman 'tappelua' esimerkiksi päiväkodeissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Inhoan fanaatikkoja suuntaan jos toiseen.:Aina voi sanoa pojalle että ne laulut on vaan laulua ja tarinat satuja. En ymmärrä tollaisia sotaisia ihmisiä. Tuon ikäinen ei vielä niistä ymmärrä ja lähinnä nauttii kun pääsee mukaan ikäistensä juttuihin. Ei se ketään aivopese. Mut omahan on kantas.
Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mullakin otti päähän joulun tienoilla kun oli just vähän samanlaista meininkiä.
Päiväkodin tai koulun tehtävä ei ole antaa uskonnollista kasvatusta vaan se kuuluu kotiin! Ja haluaisivatko täällä nämä ihmettelijät esim. että pk:ssa rukoiltaisiin Mekkaa kohti ja opetettaisiin islamia ainoana oikeana..? Sopisiko ruokarukous Allahin nimeen?
Aivan! Jos todellakin kertoisivat sitten kaikista uskonnoista tasavertaisesti, voisin harkita asiaa uudemman kerran.
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:Alkuperäinen kirjoittaja Inhoan fanaatikkoja suuntaan jos toiseen.:Aina voi sanoa pojalle että ne laulut on vaan laulua ja tarinat satuja. En ymmärrä tollaisia sotaisia ihmisiä. Tuon ikäinen ei vielä niistä ymmärrä ja lähinnä nauttii kun pääsee mukaan ikäistensä juttuihin. Ei se ketään aivopese. Mut omahan on kantas.
Mistä lähtien noi lorut on ollu "juttu" esim. 4-vuotiaille?
Eiköhän sen ikäiset nauttis enempi jostakin muista loruista.
Siinä ei ole mitään pahaa että lapselle kerrotaan joidenkin uskovan niin ja toisten näin, jos se tehdään neutraalisti. Pyhäkouluissa nyt tuo näkökanta on usein hyvinkin eri. Tuntuisi hyvinkin sairaalta et mun lapsi laitettas tarhassa vaikkapa kiittämään jumalaa ruoasta. Se on aivopesua etenkin kun kyse on pienestä lapsesta.
Suuttuisin kyllä.
Alkuperäinen kirjoittaja ..:Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:Alkuperäinen kirjoittaja Inhoan fanaatikkoja suuntaan jos toiseen.:Aina voi sanoa pojalle että ne laulut on vaan laulua ja tarinat satuja. En ymmärrä tollaisia sotaisia ihmisiä. Tuon ikäinen ei vielä niistä ymmärrä ja lähinnä nauttii kun pääsee mukaan ikäistensä juttuihin. Ei se ketään aivopese. Mut omahan on kantas.
Mistä lähtien noi lorut on ollu "juttu" esim. 4-vuotiaille?
Eiköhän sen ikäiset nauttis enempi jostakin muista loruista.
Siinä ei ole mitään pahaa että lapselle kerrotaan joidenkin uskovan niin ja toisten näin, jos se tehdään neutraalisti. Pyhäkouluissa nyt tuo näkökanta on usein hyvinkin eri. Tuntuisi hyvinkin sairaalta et mun lapsi laitettas tarhassa vaikkapa kiittämään jumalaa ruoasta. Se on aivopesua etenkin kun kyse on pienestä lapsesta.
Suuttuisin kyllä.
Eikö tuollaista vaan voi selittää lapselle niin että se on vain yksi tapa, mutta meillä kotona ei uskota samoin? Maailmassa on monia eri tapoja. Kai niistä voi tietää?
Alkuperäinen kirjoittaja Ilmeisesti:Ette vietä joulua, pääsiäistä jne... Saati kehtaa ottaa töistä vapaaksi ko pyhiä?
Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-äiti:Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:On suuri kasvatuksellinen virhe ja inhimillisyyden syvimmän olemuksen loukkaus kieltää lapselta yhteys Jumalaan. Olet valinnut hyvin kestämättömän tien. "Taivaan Isällä on paljon lapsia---" - sinunkin lapsesi on yksi heistä, haluatpa sinä sitä tai et. Anna hyvä ystävä lapsellesi oikeus pyhän tuntemiseen - uskonsa hän ehtii valita aikuisena sitten ihan itse, ja ihan ilman sinua. Parempaa jatkoa perheellesi.
Mielestäni yksi syvimpiä loukkauksia, ja osoitus uskovaisen ylimielisyydestä, on tämänlainen viesti.
Alkuperäinen kirjoittaja myös ateisti:Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-äiti:Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:On suuri kasvatuksellinen virhe ja inhimillisyyden syvimmän olemuksen loukkaus kieltää lapselta yhteys Jumalaan. Olet valinnut hyvin kestämättömän tien. "Taivaan Isällä on paljon lapsia---" - sinunkin lapsesi on yksi heistä, haluatpa sinä sitä tai et. Anna hyvä ystävä lapsellesi oikeus pyhän tuntemiseen - uskonsa hän ehtii valita aikuisena sitten ihan itse, ja ihan ilman sinua. Parempaa jatkoa perheellesi.
Mielestäni yksi syvimpiä loukkauksia, ja osoitus uskovaisen ylimielisyydestä, on tämänlainen viesti.
NIIN ON. MIKÄHÄN MEKKALA JOS USKOVAISEN PENIKOILLE TUPUTETTAS JOTAIN HEILTÄ KIELLETTYÄ .[/quot
mitähän se vois olla?
Alkuperäinen kirjoittaja K:Väittäisin että moni ev.lut seurakuntalainen ei ihan ilostuis jos muksu laitettais vahingossa kumartelemaan Mekkaan ja lausumaan Koraaninlauseita.
Tai saisi opetusta siitä kuinka lehmä on pyhä tai sika saastainen. Ihan hyvinhän sit voit vaan sanoo et syö vaan kulta ei se possu kipeeks tee eikä lehmä pahastu.