** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.8 **

Kiitos kaikille tsempeistä :) toivotaan, että niiden avulla vauva pysyisi pää alaspäin loppuun asti ja kaikki menisi hyvin. Tiedättekö, että niin kovin mielelläni toisin tänne sen ’ideaalin synnytystarinan’, mutta veikkaanpa, ettei se täältä tule :D Mutta onhan tässä vielä mua ennen todennäköisesti POL (huhuu, ootko jo synnärillä??) ja sgt.

Amanda, mulla on ollut aina välillä niitä mahakipuja, sellaisia menkkamaisia. Ja on muuten välillä vieläkin. Aluksi oli enemmän , mutta sitten on ollut satunnaisesti. Neuvolan terkka sanoi, että ne on sellaisia kohdun kasvukipuja, kun kohtu venyy.

Niin ja onnea Amanda hyvistä ultrakuulumisista! Meillä niskaturvotusta oli 1,2. Mullekaan ei mitään riskilukua kerrottu, neuvolassa vaan joskus mainitsi, ettei ole mikään kohonnut riski. (siis joskus aikoja verikokeiden ja ultran jälkeen).

Pööppis, mäkin näin jossain vaiheessa ihan tosi villejä unia. Niissä ei ollut päätä eikä häntää ja niissä oli mukana mitä omituisimpia yhdistelmiä ihmisistä ja asioista. Mutta sitten sekin vaihe meni ohi. Nykyään varmaan nukun niin lyhyitä pätkiä, ettei oo mitään käsitystä, että oisin jotain unta nähnyt…

Sakara, täällä kans nauroin ihan ääneen tuota neuvolan itsepäistä lasketun ajan laskentatapaa edellisistä menkoista!! :D Tosiaan hassu juttu, että oot jo noin pitkällä ja terkka ei löydä sydänääniä :D

Mies mukana Meillä mies on ollut lähes kaikissa ultrissa mukana (niitä on siis takana jo 11 :D), mutta neuvolassa on ollut mukana vaan kerran, kesäloman aikana. Ja en oo sitä mitenkään kovasti tuonne neuvolaan edes houkutellut. Käännösreissulla äitipolilla oli mukana ja saa tulle ä-polille edelleenkin mukaan, jos sinne joudutaan. Nuo ’perusneuvolat’ on olleet mun mielestä jotenkin niin simppeleitä, etten oo viittinyt ajattaa miestä töistä sinne kesken päivän (kun joutuu tekemään tunnit sitten takaisin ja neuvolaan on töistä ainakin 20 min matka). Mutta toki ois varmasti vielä enemmän tässä raskaudessa mukana, jos olis ollut myös neuvoloissa aina mukana. Mutta mä oon sitten aina raportoinut, mitä terkka tai lääkäri sanoi. :) Nuo ultrat on ollut kiva jakaa, kun siellä on jotenkin käsitelty ehkä jännittävämpiä asioita.

ON. Tänään kävin neuvolassa. Terkka haki sitten vanhemman ja kokeneemman kätilön kaveriksi kattomaan tarjontaa, kun ei osannut oikein varmuudella sanoa siitä mitään. Vielä on kaverilla kai (?) pää alimpana, mutta peppua heiluttaa turhan paljon tuolla mun vasemmalla kyljellä… Kovin korkealla on vielä eikä ole yhtään laskeutunut. Mutta vanhempi kätilö oli sitä mieltä, että seurataan rauhassa ja sieltä hän voi vielä hyvinkin osata laskeutua oikein lantioon ja synnytyskanavaan. Mutta sitä hämmästeli tuo vanhempi kätilökin, että oon ensisynnyttäjä ja viikolla 37 ei oo kaveri yhtään laskeutunut. Ja edelleen on sitten ohjeet, että jos menis lapsivedet tai lähtis synnytys supistuksilla käyntiin, niin vaakatasossa lanssilla Taysiin ja ekaks tarkistetaan tarjonta ja sitten päätetään synnytyksen jatkosta. On kai olemassa riski, että kun pää ei oo kiinnittynyt, niin esim napanuora voi mennä sinne pään ja lantion väliin ja jäädä puristuksiin… Kivoja ajatuksia mietittäväksi tässä lähiviikkoina :/ no, toivotaan, toivotaan parasta…

Nimistä. Meillä oli jo ennen raskautta pojalle nimi valmiina. Yksi mun suosikkinimistä, joka löytyy myös miehen suvusta (jo kuolleelta henkilöltä, jolla ei jälkeläisiä). Ja jos meille joskus tulee poika, niin todennäköisesti hän tuon nimen sitten saa. (jos ei joku lähisuvusta sitä ”vie”!) Sitten kun selvisi, että meille tuleekin tyttö, niin alkoi armoton pohdinta. Oli jo vähän niinkun päätetty yksi mun suvun perinnenimi (isoäidin nimi), mutta sitten musta alkoi tuntua siltä, etten haluakaan sitä nimeä. Ja sitten mietittiin uusi. Ehdotin nimeä miehelle, joka sitä aikansa makusteli ja siten hyväksyi. Toiseksi nimeksi tulee varmaankin kummankin isoäidin toinen nimi (siis sattumalta isoäidellämme on sama toinen nimi). Ja varmaan tulee vielä kolmaskin nimi, kunhan saadaan päätettyä :D ja tosiaan riippuu kovasti siitä, onko neiti nimensä näköinen vai meneekö vielä uusiksi :D Mun isoveli vei jo aikaa sitten mun ensimmäisen suosikkinimen pojalleen :D mutta en ole (enää ;) ) katkera, vaan tuo pikkumies on nimensä näköinen ja sen ansainnut!

Lainasin muuten kirjastosta pari nimen merkityksistä kertovaa kirjaa. Näin mammalomalla kun on aikaa pohtia tuollaisiakin :)

Pol, onnea matkaan! ja kovasti jaksuja aikaan ennen lähtöä... Pitkiä taitavat olla silloin päivät...

Ja Pööppikselle toivotaan hyviä ultrakuulumisia! Meille muuten lääkäri sanoi ultrassa näyttäen jalkoväliä, että tässä tämä nyt sitten on, jos se kiinnostaa :D (mulla on siis kaikki ultrat tehnyt lääkäri. kuulemma riippuu aika paljon terkasta tai kätilöstä, että kertooko ja miten suhtautuu asiaan).

Voikaa kaikki mammat hyvin! Ja nauttikaa pian alkavasta viikonlopusta!

t. Tuiskuli ja Maisa 36+3
 
Hei kaikki

Täällähän on ollut ihan mukavasti keskustelua, itse en ole jaksanut kuin välillä lukea kun väsymys ja oksetus jyllää edelleen. Onneksi tänään pääsin kaksinumeroisten kerhoon, mukava että tällaisiakin iloisia juttuja.

Amanda hauska kuulla että ultra meni hienosti. Alkaako tuntua jo todelliselta että vauva on todellakin nyt tulossa ja että on todennäköistä että kaikki menee hyvin? Itsellä vielä ultraan aikaa reilut kaksi viikkoa mikä tuntuu ikuisuudelta ainakin tässä olotilassa. Olen menossa sinne sellaisella fiiliksellä että onkohan siellä edes ketään ja jos on niin onko elossa. Ja jos on elossa niin vaikuttaako kaikki olevan ok.

Hyvää viikonloppua kaikille!

GK30 + mönki 10+0
 
Pikaiset omanapaiset päivitykset: terkkuja erittäin onnistuneesta ja iloisesta rakenneultrasta, jossa kaikki näytti olevan mallillaan! Pikkuinen ei tosin meinannut näyttää nilkkojen asentoa, vaan alkujumpan jälkeen istuutui inkkariasentoon peukaloa imemään. Niin ja työnimi menee vaihtoon, koska keskiviikon neuvolassa ihka ensimmäinen mahan mittaus asetti "Pikkuisen" 4 kg käyrälle. Iiks.

Kyllä on onnellinen olo - ja ultrassa oli taas tosi hauska ja rento tunnelma!

(Niin, ja miehen leikkauskin on onnellisesti ohi ja kuukauden kestävä kotikuntoutus alkanut. Pääsimme myös yhdessä aamulla Kätilöopistolle :) ).

Lallaa ja Hiawatha 20+2

Ps. Ens keskiviikkona pääsee sitten yrittämään Haikaranpesään ilmoittautumista! Jiihaa!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Amanda77 ja SariP
Moi!

Hienoja kuulumisia kaikenkaikkiaan lallaa. Onnittelut! :flower:

Tarjonnasta
en jotenkaan ole osannut vielä olla itse edes huolissani, vaikka lähtis nyt jo 35. viikko! :O
Kaveri on viihtynyt jo ammoisat ajat viistosti RT:ssä ja siellä mennään tuntemuksien mukaan edelleen. Kai tässä vielä aikaa on hiukan kääntyä ja laskeutua... Tosin eilen illalla säikähdin kovasti, että kaveri vääntää itseänsä perätilaan! Käänsin pikaisesti itse kylkeä ja se punkeminen loppui siihen, onneksi! Toivottavasti ei yritä moista temppua enää, väärä oli suunta! : /

SariP ja Poju 34+0 :heart:
 
Moikka mammat! :wave:
Täällä edelleen ja yhtenä kappaleena. Se siitä lääkärin "tiedosta", että tää tyyppi tulee ennemmin kuin että menis yli.... Ens viikolla ois tiistaina neuvola ja jos siihen mennessä ei oo kaveri ottanu yksiöstä lähtöjä, niin sitten on edessä soitto synnärille ja mietintä, että mites tyyppi häädetään. Jippii. No, ei se mittään, tulee kun on sen aika. Tosin nyt näyttää sille, että meidän perheeseen tulee kaksi Skorpionia (itsekin siis oon skorppari), eikä tasapainottavaa vaakaa. Mies parka, jos tulee muksulle samanlainen räiskyvä luonne ku äiskälleen, niin saa mies kasvattaa VIELÄKIN pitemmän pinnan... :D

Tuiskuli, meillä sama juttu nimen kanssa, että tytölle ois tarjolla molempien isoäitien nimi. Mun isoäidillä ei ollu ku yks nimi, joka sattus oleen mieheni mummon toinen nimi. =)
Ja kyllä se vauveli kerkee vielä laskeutua!! Mulla laskeutu viikon 36 lääkärin tarkistuksen jälkeen, kun se teki niitä kaiken maailman sisätutkimuksia ja mittauksia. Ja tuokin kuullostaa tutulle, ettei päätä "löydy", sama vika meinas olla mullakin neuvolassa tällä viikolla. Kovasti oon kuitenkin itte sitä mieltä, että takapuoli on tossa mun vasemmalla kyljellä, että kyllä se pää on siellä alapuolella. =) Ja mulle ainakin terkka sano, että jos lapsi alkaa oleen oikein päin ku viikkoja reilusti, niin harvon enää kääntyy väärin päin, ennemminkin perätilassa oleva voi vielä viimesillä viikoilla ittekseen kääntyä raivotarjontaan.

Jaaha.. Jos sitä lähtis jotain murkinaa ettimään, kun näyttäs toi kellokin olevan sitä myöten paljon, että sehän ois ihan ruokailuaika. Ja pikkasen meinaa nälkäkin olla. Edelleen tulee öklö olo, jos ei syö säännöllisesti, siks jääny päälle toi kelloon vilkuilu ja vähän sen mukaan syöminenkin.

Ei muuta kuin hyvää viikonloppua mammat!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 40+4
 
Onnea amanda ja lallaa ultrakuulumisista.

Kerron nyt pikaisesti vain omat ultrakuulumiset. Eli tänään oli ar-ultra. Kyllä sielllä kohdussa pieni sydän sykki kauheaa vauhtia. Koon perusteella ultran aloittanut lääkäri sai mittauksen mukaan viikot 6+4 ja tarkistamaan pyörähtänyt erikoislääkäri sanoi mittaamatta viikoksi 6. Laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu erikoislääkärin käskystä vaan pohditaan sitä sitten nt-ultrassa marraskuun lopussa! Neuvolakortissa lukee nyt 18+3 (6+4) :LOL: Terveydenhuoltoko joustamatonta, ei kai :LOL: Itse olisin nyt kyllä sitä mieltä että la on 11.6.12 sanokoon lääkärit ja laskurit mitä sanoo!
 
Onnea kovasti sakara!!!! Laitoin sun mielestä oikean päivän listalle.

lallaa kysyittekö sukupuolen? Hienoa, että rakenneultrassa kaikki oli mainiosti! Entäs Pööppis, aiotteko kysyä? Meillä mieskin on nyt sitä mieltä, että kysytään :)

Pol on siis edelleen lähtökuopissa. Tai ehkä viikonloppuna jo jotain alkoi tapahtua...

Kävin ekaa kertaa elämässäni kiropraktikolla. Tuli kehuja, että menin ENNEN raskautta enkä sen jälkeen. On helpompi pistää paikat kuntoon nyt, kun ne ei vielä ole niin pahasti pielessä. Ihan ronskisti se paineli tosta alaselästäkin ja siis mahallani makasin. No, ei oo vielä maha tiellä.

Hyvää viikkoa!
Samirja ja Pikkupallo 16+5
(kivaa, kun viikot vaihtuu keskiviikkoisin, ku viikonloput menee niin hurjalla vauhdilla, et aina ehtii huomata vaan +0 -päivän ja seuraava onki jo +5!)
 
Menee ehkä vähän liian yksityisyyden puolelle mutta vastatkoon ken tahtoo.. mua kiinnostaisi kuulla miten teillä on raskauden aikana makuukammarielämä muuttunut? Eli onko halut säilyneet/kasvaneet/hävinneet kokonaan? Entäs miten limakalvot on kestäneet?

Musta tuntuu että mulla on koko ajan paikat märkinä, mutta silti limakalvot on tosi herkkinä.. seksin aikana tuntuu ihmeellistä painetta alavatsalla, kuin olis koko ajan kova pissahätä tms. vaikka ei oikeasti olekaan.

lis. vielä töissä kertomisesta; musta tuntuu että masu on niin turpea että ihan kohta joku huomaa jotain :D käytän yleensä siis tosi tyköistuvia paitoja ja jakkuja, ja nyt oon siirtynyt ihan kokonaan villatakkeihin jne.. tässä on tulossa yksi isompi juttu mutta sen jälkeen ajattelin kertoa, eli jossain tuolla vko 14 paikkeilla.

marjutan ja muru 11+2
 
Viimeksi muokattu:
Lallaa, ihania ultrauutisia, onnea! :) Huippuhauska nimi toi Hiawatha! Saitteko siis sukupuolta selville?

Sakara, mahtavaa, että ar-ultrassa oli kaikki hyvin! Jännä tilanne ton lasketun ajan suhteen. :) Mutta sit np-ultrassa se tarkentuu kuitenkin!

Pööppis, onnea tyttöuutisesta! :) Ja hienoa, et kaikki oli hyvin!

Toi rakenneultra on varmasti tosi jännä paikka! Mulla tiedossa vasta 6 viikon päästä. Päätin mennä 4D-ultraan yksityiselle sinne Felicitakseen, jossa kävin hoidoissa. Meen sinne jo ennen julkista rakenneultraa eli rv 19+0. Jotenkin ajattelin, että mitä aikaisemmin sen parempi ja sanoivat, että toi olis varhaisin ajankohta, jolloin kannattaa tulla. Onhan se kallista, mutta ei se tässä konkurssissa enää tunnu, kun hoitoihin paloi jo aika iso tukku rahaa. :)

Marjutan, mulla ei oo kovin suuria haluja… Jollain halut ilmeisesti kasvaa raskaana ollessa, mut mulla ei. Sinänsä tuntemukset on ihan samoja ja kun vauhtiin pääsee, niin iso o tuntuu kyllä voimakkaalta. :) Mutta sänkypuuhat ei vaan pyöri kovin paljon mielessä noin muuten, mutta mies on pitäny huolen siitä, ettei se oo jääny kuitenkaan. Mut ehkä se on vähentyny jotain 1-2 kertaa viikkoon.

Mä oon vielä toistaseks ollu kertomatta töissä raskaudesta. Ajattelin sinnitellä tonne rv 16-17 paikkeille. Meillä on kaikenlaisia kissanristiäisiä tiedossa, joten tuntuu et valkoiset valheet loppuu kohta kesken. :) Tämän viikon kekkerit ajattelin vielä jotenkin pistää migreenin tai muun piikkiin.

Hyviä vointeja kaikille ja kasvuvoimia maha-asukeille!

Amanda ja Sulo-Sointu 12+6
 
Mulla on vähän sama juttu kuin marjutanilla. Miehelle oon lupaillut, että keskiraskaudessa musta pitäis tulla seksihullu, mutta vielä sitä ootellaan. Alkuraskauden olin niin väsynyt, että halusin aina vain nukkua. Ja edelleenki halut on aikalailla poissa. Lisäks mies on nyt paljon työmatkoilla ja meillä on jotenki kovin hektistä elämä. Ei leffaankaan olla ehditty ikuisuuksiin. Et sitten kun vihdoin olis aikaa seksille, niin ollaan vaan liian väsyneitä. Eli tosi tosi kuiva kausi on menossa. Enemmän tekee mieli halailla ja nukkua lähekkäin. Sydämelle oikein käy tämä aika... :(

Amanda, mun työkaverit ei vieläkään tiedä. Pomot tietää, mutta muut ei. Ellei ne vedä johtopäätöksiä pömppömahasta. Kait niille sitten joulukuun alussa pikkujouluissa käy ilmi :) Mut meillä ei oo ollut mitään tilaisuuksia.

Samirja ja Pikkupallo 16+6
 
Pööppis
Mie kerroin heti alussa töissä raskaudesta,mutta mulla johtuikin toi kertomisen syy siinä kun työ vaarallista sikiölle, ja miehän oonkin nyt erityisäitiysvapaalla.
Tänään on ollu masentava päivä. Mikään ei huvita. Ei oo kyl tekemistäkään, mitä hittoa voi tehä yksin korvessa? :( Damned!


Seksi kyllä maistuis ja on maistunukin näihin päiviin, ku vaan ois se mies kenen kanssa harrastaa sitä :ashamed:
Viime kerralla kyllä rupes puolen välin tienoilla,siis kesken seksin sattumaan sivulle las niin lujaa,et melkein joutu keskeyttää. Mut asennon vaihto helpotteli vähän.
 
Täällä seksiä on harrastettu ihan normaaliin tapaan, eli lähes päivittäin. Pahimman väsymyksen aikaan uni tosin vei voiton. Mitään muuta liikuntaa sen sijaan ei ole tullut oikein harrastettua, vaikka normaalisti olenkin varsin aktiivinen. Täytyy varmaan ryhdistäytyä sen kanssa, kun tuo syöminen kyllä maistuu. :p

Töissä en ole vielä kertonut, koska en ole vielä saanut mitään konkreettista todistetta siitä, että pikkunilviäinen on elossa. Ensimmäinen neuvola onneksi lähestyy ja toivottavasti pian pääsee kuulemaan sydänäänet. Luulen, että kerron aika aikaisessa vaiheessa töissä, koska meillä tuntuu olevan tähän aikaan jos jonkinlaista kinkeriä ja kuoharilasista kieltäytyminen kyllä pistää meidän pienessä porukassa silmään.

riesa + pikkunilviäinen 7+4
 
Pööppis, huh jouduitko jäämään töistä jo nyt pois? On varmasti vaikea saada aikaa kulumaan. Mut toisaalta, ota rennosti ja nauti vapaasta! Se on harvinaista herkkua! :)

Riesa, mulla ei ekassa neuvolassa 9+2 kuunneltu vielä sydänääniä, mut varmasti neuvoloissa on eroja. Tsemppiä odotteluun!

Päätin, että "saan" kuunnella dopplerilla vain kerran viikossa, etten ala hulluna käyttämään laitetta... Lauantaina kuuntelin viimeks, ja tiheä syke löytyi! :) Nyt odottelen taas viikonloppua, jolloin saan luvan taas kuunnella. Saa nähdä pysynkö päätöksessäni. Ehkä kuitenkin kaks kertaa viikossa... :) Yks syy miks ajattelin rajoittaa käyttöä on se, et mietin, et jos liiallisesta käytöstä voi olla jotain haittaa maha-asukille? Vaikka tuskin voi olla. No, en halua silti koukuttaa itseäni siihen, koska niin helposti tulee tarve tietää koko ajan, et kaikki on hyvin. Odotan todella paljon sitä, et liikkeet alkaa tuntumaan! :)

Vähitellen raskaus on alkanu tuntumaan todemmalta ja todemmalta ja uskallan vähitellen luottaa, et kaikki vois mennä hyvin. Hassua, miten sitä voi jopa tavallaan kiintyä siihen maha-asukkiin, vaikkei sen liikkeitä edes tunne vielä! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Amanda77 Kiitos tsemppauksesta, kovin hitaasti tämä aika matelee...

Kotidoppleriin liittyen olen kuullut, että liian kauan käytettynä se saattaisi aiheuttaa kudosten lämpenemistä ja taisi joku sanoa, että lapsi jotenkin "kuulee" sen äänen ja se saattaa tuntua siitä epämiellyttävältä. Mutta luulen kyllä, että ihan "normikäytössä" mitään riskejä ei ole. Naisia on ultrattu jo vuosikymmeniä ilman ongelmia.
 
Voi mahtavuutta!!! Onpa täällä kuhinaa ketjussa. Onnea kaikille ja ihanaa odotusta. Erityisesti haluan onnitella Amandaa; olen sua tänne niiiiin odottanut. :heart::flower:

Pikakommentointina hankinnoista: tarpeellisimmat ja käytetyimmät hankinnat vaunujen ja turvakaukalon lisäksi ovat olleet harsot, Ikean valkoiset halpispyyhkeet peppupyyhkeiksi, rintapumppu, tissirasva ja äitiyspakkaus :). Ja tiesittekö vuokrattavaista sängyistä Vaavisänky - Vuokrattava vauvan ensisänky tuodaan suoraan kotiin! ja vaatteista Beibamboo Shop Aivan mahtavia! Miksen mää ollut kuullut näistä jo kauan sitten? :confused: :)

Voikaa hyvin pallomahat! :heart:

MR ja VV 2,5kk
 
Kiitos terveisistä MR!

Siitä dopplerista. Mä en kauhean usein kuuntele. Joskus, kun tekee mieli tarkistaa, että siellä vielä ollaan. Amanda tiedoks, että mulla ainakin nykyisin toi tyyppi katoilee eli ilmeisesti yksiö on jo sen verran suuri, että välillä sydänääniä on vaikea löytää. Sitten kaveri tulee lähemmäs tai ihan viereen ja kohta taas häipyy takavasemmalle. Mut se voi siis ihan hulluna säikyttää, kun ei löydäkään sitä jumputusta.

Ja pallomahasta : / Mä oon lähtökohtaisesti normipainoinen, lihaksikas ja mulla on aina ollut vyötärö. Kävin eilen tanssimassa lattareita pitkästä aikaa ja olipas ankeeta. Lantio ja selkä liikkuu niinku ennenki, mutta sitten tossa edessä töröttää tommonen tynnyrimaha, joka ei liiku mihinkään suuntaan. Enkä TODELLAKAAN näyttänyt siltä kuin oisin söpösti raskaana vaan nykyajan teiniltä, jolla vaan on tynnyrimaha liiasta limunjuonnista. Lisäks mulla on puhelimessa ton Vauva-lehden iPhone-applikaatio, joka just tällä viikolla sanoo, että "Pyöristyneiden rintojen ja soman mahakummun takia moni raskaana oleva nainen tuntee itsensä huippuseksikkääksi". Aha. Jatkan siis verhoutumista kaapuihin...

Ihana toi Beibamboo! Ekan kerran tekee mieli tilata vauvalle jotain!

Samirja ja Pikkupallo (oikeammin tynnyri) 17+0
 
  • Tykkää
Reactions: Katrin79
Samirja;

tutulta kuulostaa tuo "tynnyrivatsa".. mä olen myös lihaksikas ja sellainen X-mallinen tiimalasi normaalisti, mutta nyt etenkin tuo alavatsa on ihan suhteettoman kokoinen! Olen siirtynyt käyttämään mammahousuja (kun ei vyötäröstä muut mene) jo varmaan 3-4 viikkoa sitten..
Mulla on vieläkin jonkinlainen vyötärö, mutta ihan läskimahalta tuo alavatsan makkara näyttää. Ei siis söpöltä vatsakummulta :D

ps. huomenna eka ultra, IIIIIK!

marjutan ja muru 11+3
 
Pööppis
tynnyrimahasta sen verran et itteni tunnen jo ihan läskiksi :O Tai norsuksi, ja esim eilen mainasin saaha hermoromahduksen ulkonäöstäni ,kun ennen lenkkeilin, juoksin, zumbasin ja nyt en oo tehny 3-4kk MITÄÄN. Ei huvita eikä jaksa ja syön vaan ku virtahepo :(
No nyt oon tsempannu etten oo hirveesti herkkuja syöny pariin viikkoon, mutta tää lievä masennus ja jatkuva kotonaa olo tekee sen ett tulee tosi helposti syöpöteltyä :/
Oon yrittäny korvata makeat hedelmillä ja porkkanalla, mut ...... huokaus. Kun tuunnen itteni niin huonoks ihmiseks kun oon antanu tän painon kasvaa holtittomasti, verrattuna muihin (99 ihmisttä toisessa keskustelussa) jotka samoilla viikoilla. Mieli tekisi kiroilla. Eihän tää oo kiinni kuin ITSEKURISTA!!!
Ja miksi en saa itteeni menemään lenkille.
En kehtaa käydä ku kahella kävelyllä koirien kaa /pvä (koirat ovat pihamaan aitauksessa päivät) ja neki kävelyt on vaan 3km per kävely, pieksän henkisesti itteeni tästä laiskuudesta.
Siks toisekseen omat vaatteet ei oikein mee enää päälle,eikä mulla oo ulkoiluhouja jotka menis mahasta, ja joilla tarkenis ulkoilla pitempään :(

joo...tulipa taas marmatusta kerrakseen.. shame on me :ashamed:
Joo,,voisinki nostaa tän perseeni tästä penkiltä ja mennä sinne ulos.
No, perseestä puh.ollen, se on yhtä trimmitimmi ku ennenki :D :D :D ha ha ha ..vyötäröä ei ole, mut on mulla PERSE! jee



Joo, Amanda, oon ollut nyt 2kk erit.äippävapaalla. Ja nyt on ekaa kertaa sitä AIKAA. Siis alku vapaa meni tehdessä rästihommia ja remonttihommia ja kaikkee mahollista,nyt on ollut 4 pvää ettei oo oikein ollu tekemistä. Ja kun en asu kaupungissa,niin täällä ei oikein sit oo sellasta et kävelempä vaikka kirjastoon, tai meenpä uimaan.. ei tääl voi tehhä yhtään mitään muuta kui ottaa koirat ja kävellä ankeessa syyssäässä :I



Nyt anteeksi kauhee valitusvirsi!!!!!!!!
ihan hävettää :I




21+1
 
Heips kaikille odottajille. Täällä ois myös yksi kolmekymppinen ensikertalainen. Vähän lueskellut noita juttuja ja aattelin sitten uskaltautua tänne kirjoittelemaan. Nyt ois 10+3 ja laskettuaika 20.5. Huomenna eka neuvola käynti. Vieläkään ei oikein anna itselle lupaa innostua raskaudesta vaan jotenkin on varautunut ja epäileväinen, että meneekö kaikki hyvin. Vielä asiasta ei tiedä kuin oma mies ja sisko sai ihan vahingossa tietää. Jos NP (tai NT) ultra menee hyvin, niin sitten varmaan kerrotaan isovanhemmille. Jotenkin tuntuu, että nämä viikot menevät NIIN sairaan hitaasti eteenpäin.
 
Heippa!

Pööppis - onnea hyvistä ultrauutisista! Ja :hug: tekemisenpuutteen keskelle. Eiväthän nuo kelitkään oikein ilahduta, mutta toivottavasti pääset vaikka kirjastoreissulle hamstraamaan piristettä! Ja toisaalta, töissäkin voi olla tuskaa (ainakin täällä, ainakin tänään: olen ollut useammassa palaverissa kuin perskarvoihin ammuttu karhu ja se ei edistä työyhteisön hyvinvointia :D). Mutta, ainakin tänne palstalle saa tulla ihan vapaasti kertomaan, miltä tuntuu. Toivottavasti se helpottaa!

Tervetuloa essi :flower: - ymmärrän mainiosti tuon viikkojenmatelutunteen! Tsemppiä :) . Kohtahan teillä tosin on myös eka ultra, se varmasti vähän vauhdittaa aikaa!

Mahasta - mä ol(i/e)n melko normaalipainoinen ja tuossa viikoilla 15-19 oli vähän epätoivoinen olo, kun maha tosiaan näytti enemmän sellaiselta kalja-läskimakkaralta. Nyt se on alkanut muistuttaa enemmän sellaista pyöreää, helpommin tunnistettavaa vauvamahaa. Kärsin vielä muutamia viikkoja sitten hienoisesta mahakateudesta äitiysjoogassa :ashamed: kun kaikilla muilla oli sellanen hieno ja mulla sellanen inha... No, voi olla että niillä suurimpimahaisilla oli kateus siitä, että minä pääsen kyykkyyn ja saan myös nauhalliset kengät jalkaan ;)

Makuukammarikuulumiset. Köh, meillähän on näitä vammoja ollut - tiputteluvuodon ajaksi lääkäri suositti välttämään varsinaista yhdyntää tulehdusvaaran takia (ja sitähän kesti jonkin aikaa). Sen jälkeen: selkäkipuilija ja isomaha ei ole kovin eroottinen yhdistelmä. Niinpä sängyssä lähinnä nukutaan tai luetaan ja ollaan lähekkäin. Haluja olisi ajoittain runsaastikin, katotaan miten jatko sujuu...

Samirja, kiropraktikko kuulosti hyvältä - onko olo ollut sen jälkeen mukavampi?

Sukupuolesta - juu, kyllä meille kerrottiin ja voitte varmaan päätellä pikkuinkkarin työnimestä ;) ... Mutta meillä ollaan vähän ehkä tiukkiksia tämän aiheen suhteen - haluaisin niin kovin, että vauva saisi olla ensisijaisesti Vauva ja Taapero eikä pikku-Mies tai pikku-Nainen (ainakin teini-ikäiseksi). Niinpä olemme päättäneet olla kommentoimatta sukupuolta ennen syntymää. Ja jatkossa ajateltiin ainakin yrittää tukea lapsen taipumuksia, suuntautuipa mielenkiinto sitten balettiin, traktoreihin, Tarzan-leikkeihin tai vauvanukenhoitoon. Joo en vaahtoa tästä tän enempää, mutta näitä yritellään. (Mun erityinen painajainen on sukupuoliroolia tuputtavat sukulaiset tms).

Rakenneultrassa muuten selvisi, miksi liikkeet tuntuvat vähän kehnonlaisesti: istukka on edessä ylhäällä. Siis ihan hyvällä paikalla, mutta vaimentaa tuntemuksia.

Ai niin - jee, meillä on paikka Haikaranpesän valmennuksessa! Lisäksi ilmoittauduin parin päivän äitiysjooga-lellimishyvinvointi-synnytystarina-kurssille, jonka joogaope järjestää toisen joogaohjaaja-kätilön kanssa. Kurssi on 30.11.-2.12. ja sinne voi tulla raskauden missä vaiheessa tahansa olevat. Enpä ole ennen odottanut marraskuun loppupuolta näin paljon!

Marjutan, iloista ultraa! Tuu sitten pian kertomaan kuulumiset.

Ai niin toistamiseen - ekat hankinnat tuli nyt sitten tehtyä. Kaverin kaveri myi tosi hyväkuntoisia kamppeita ja vaatteita, kuten kohtuammeen (joka kuullostaa ällöltä, mutta onkin aika sympaattinen keksintö ja lisäksi paljon kompaktimpi kuin tavalliset ammeet). Lisäksi kävin lankakaupassa, saapa nähdä millasia väkerryksiä langoista tulee tehtyä.

Syysjaksamista kaikille! (Äh tästä tuli taas romaani :ashamed:)

Lallaa ja Hiawatha 21+0 (poks)

Ps. Doppler-addiktin tunnustuksia: mä oon käytellyt doppleria aika runsaasti, tiputteluiden takia ja sitten kun liikkeet ei alkanu tuntumaan. Uskon ja toivon, että doppleroinnilla saa vähemmän vahinkoa aikaiseksi kuin ylenmääräisellä stressaamisella ja huolehtimisella. Näin siis meillä, kun huolia ei ole onnistuttu välttämään.
 
MR, ihana kuulla susta! Oli niin kivaa silloin kirjoitella yhdessä! :) Pitkän taipaleen sain kulkea vielä sen viime syksyisen jälkeen, mutta nyt näyttäisi siltä, että lämpimät tuulet puhaltaa. :) Miten sä oot voinu ja pärjänny pikkuisen kanssa? Oliko vauvan maailmaan tulo sellaista kuin olit kuvitellut? Iso kiitos muuten vinkeistä - otin heti neuvosta vaarin!

Mahasta… Mulla ihan samat fiilikset kuin Samirjalla. Oon aika lihaksikas eikä mahaa oo aiemmin ollut. Nytkin tää maha on aika litteä ja sellanen pömppömaha vaan. :) Tosin tässä vaiheessa niin kai kuuluiskin olla! Mut mä oon sen lisäks paisunu myös muulta ja kiloja on tullu jonkin verran! Mulla vaan on niin hirvee nälkä koko ajan! Oon kyllä liikkunu 4-5 kertaa viikossa, mut eihän ne tunnin treenailut kevyemmällä sykkeellä kauheesti energiaa kuluta…. Nyt pitää kyllä skarpata, ettei painoa tuu lisää. Vaikka periaatteessa oon päättäny etten valita mistään raskausoireista enkä odota mitään erityistä. Seison vaikka päälläni ja näytän norsulta, jos se vauveli vain syntyisi ja olisi terve. Se on niin iso juttu, et omat mahamakkarat kyllä kestän. :) Mut onhan tää vaikeeta, kun ei oo kunnon vauvamahaa, mut housuihin ei meinaa mahtua…

Pööppis, tänne saa kyllä purkaa kaikkea pahaa oloa! Totta kai tuossa tilanteessa alkaa vähän pää hajota. Tsemppiä ja koita jotenkin keksiä mielekästä tekemistä! Voisitko vaikka opetella jotain uutta juttua? Keräillä vaikka musiikkia, jos oot siitä innostunu? Tai neuloa vaikka villanuttuja vauvalle? (itse en osaa, mut haluisin opetella). :)

Samirja, kiitos et rauhoitelit dopplerin käytöstä! Pakkohan mun oli tiistaina kuunnella… :) Ja sieltä se syke onneks kuului! Pitää silti muistaa, ettei saa hermoilla, jos ei aina tai heti kuulu.

Lallaa, musta toi asenne sukupuolta kohtaan on ihana! Sille annetaan kyllä helposti liikaa painoarvoa ja halutaan korostaa sukupuoleen liittyviä juttuja, liittyi se sitten luonteeseen, lapsen vaatteisiin tai harrastuksiin. Enitenhän ihminen on kuitenkin persoona ja sitä pitäis kunnioittaa. Musta toi oli tosi hyvä pointti!

Marjutan, tuu heti kertomaan ultrakuulumiset!!!

Essi, tervetuloa! :)

Täällä on selvitty duunin illanvietosta siideripulloja vedellä täyttämällä. :) Nyt ei sit pitäis olla muuta häpeningiä, joten voi sitten kertoa, kun siltä tuntuu. Jos kaikki menee hyvin, ajattelin kertoa sit kun toi vatsa selkeesti näkyy.

Amanda ja Sulo-Sointu 13+1
 
Heips!
Eka neuvola takana. Aikaa meni paljon ja tulee työtunteja takkiin taas aika paljon. Noh, ehtiihän noita kerätä sitten myöhemmin takaisin.
Hb oli kunnossa, 144, ja ensi viikolla on verikoe. Tänään oli pissatesti ja sen tuloksia odotellaan huomenna. NP ultraan odotellaan aikaa, se on varmaan parin viikon sisällä.
Kaikkein parasta tietysti oli se, että pienen sydänäänet saatiin kuuluviin dopplerilla. Tuntui aivan ihanalta kuulla, että kaverilla on kaikki ihan hyvin siellä kohdussa. Parin viikon päästä päästään sitten miehen kanssa näkemään ihan oikeasti se kaveri. =) Ihan typerä hymy kasvoilla välillä. Pitää oikein keskittyä, ettei heti jää kiinni. =)

Essi ja kaveri (10+4)
 
essi mun sihteeri väitti, että neuvolakäynnit on lakisääteisesti palkallista vapaata. Tarkista asia, ei tartte tehä tunteja sit sisään. Meillä maksetaan myös kunnalliset ultrakäynnit, mutta se on työehtosopimusasia.
 

Yhteistyössä