Heippa mammat!!:wave:
Syy, miksi tästä mammasta ei ole kuulunut on se, että pikku nyytti makoilee nyt tossa sohvalla vieressä, eilen kotiuduttiin sairaalasta. =)
Synnytystainaa tässä sitten heti ja voin sanoo, ettei mennyt ihan oppikirjan mukaan... Eli
25.10. aamulla vessassa käydessäni huomasin, että vuodan verta. No, siitä sitten soitin synnärille, että joko sitä lanssilla tullaan, vai miten tehdään. Tuossa vaiheessa ei ollut juurikaan supistuksia.
Synnäriltä sanottiin sitten, että pitää käydä näytillä. Söin aamupalan ja lähdin. Edelleen ajoittaista kipristelyä.
Synnärillä ajettiin sitten käyrää, johon taisi tulla 1 tai maks 2 supistusta. Koska viikkotilanteeni oli 41+1, niin kätilö laittoi minut lääkärille, jotta voitaisiin tehdä yliaikaiskontrolli (mulla ois samalle iltapäivälle ollu neuvola, josta käsin synnäriltä ko. aika ois varattu). No, lääkäri tutki ja totesi, että kohdunkaula on hävinnyt kokonaan ja paikat on kolme senttiä auki. Suositteli jäämään sairaalaan, sanoi synnytyksen olevan käsillä. No, siinä sitten steppailin neljä tuntia pitkin sairaalan käytäviä ja välillä kävin käyrillä, joille ei meinannu jäädä oikein mitään merkkiä.
Iltavuoron kätilö aikoi kotiuttaa minut päivällisen jälkeen, mutta sanoin, että viimeisen tunnin aikana supistusia oli ollut säännöllisemmin. No, makoilin käyrillä ja KAS, siinähän oli sitten supistuksia 5-10 min välein. Siinä vaiheessa kätilö siirti mut sitten synnytyssaliin, olin 7cm auki.
No, supistukset sitten voimistu ja tuli kipeeks (mulla on aika korkee kipukynnys, johtuen siitä, että mulla on endometrioosi, joten kuukautiset ei oo koskaan ollu mulla "pikku nipistelyä") vastaten kuukautiskipuja. No, kätilö ehotti sitten Tramal -piikkiä ja sen löikin pakaraan. Auttohan toi. Hankalinta oli, kun käyrien aikana ei saanu liikkuu, vaan piti olla paikallaan, mulla supistuksiin autto hyvin lantion keinuttelu, liikkuminen ja syvään hengittely.
Kätilö sitten ehotti, että kokeilisin suihkua ja siellä olo oli MAHTAVA. Lämmin vesi mahalla tuntu RUHTINAALISELLE ja noin tunnin ajan olikin semmonen olo, että sistusten kipu laski (olin siis saanut myös sen kipupiikin, joka tossa vaiheessa potkas sitten hyvin lievitystä). Sitten alko tuntuunkin sille, että pitää tulla pois suihkusta, kun en enää pystynyt oleen paikallaan. Siinä vaiheessa supistukset tuntu semmoselle, että multa alko tuleen jo ääntäkin, että desibelit alko nouseen...
No, kätilö sitten tutki ja totes, että mulla on lähes tulkoon paikat auki ja ehotti, että josko pyytäs gyneä laittamaan kohdunkaulaan puudutteen. Se laitettiin ja SATTU, ku se ukko ronkki.... Siinä kävi sitten silleen, että puudute teki sen, että seuraava supistus toi mahdottoman ponnistuksen tarpeen ja sen karjasinkin kätilölle. Siinä vaiheessa sain määräyksen olla ponnistamatta, kun kätilö halus tarkistaa tarjonnan. Sen jälkeen juttu menikin konstikkaaks: Tyttö olikin kääntänyt kasvonsa tulosuuntaan, mutta ei ollut puhtaasti kasvotarjonnassa. No, ei ku gyne uudelleen paikalle ja supistusten aikana EI SAANUT ponnistaa, vaan piti läähättää (ihan kauheeta hommaa, kun pakostakin ponnistuttas, mutta ku ei saa ja sitten pitää vielä hengittää kevyesti, niin tuntuu ettei saa happeakaan.) No, gyne tuli ja lausui sanat: KIIREELLINEN SEKTIO. Sitä sitten ootettiin leikkaustiimiä 20 minuuttia ja ne minuutit olivat mun tähän astisen elämän pisimmät. Mulla kramppas lopulta jalat tärräämään, kun mä kramppautin koko alavartaloni joka supistuksella, joita tuli siinä vaiheessa 2-3min välein, etten ponnistas.
Sektiosalissa sain sitten spinaalin ja AH SITÄ TAIVAALLISTA TUNNETTA!!!!! Eipä siinä menny sitten kuin 5 min alotuksesta, niin kellon lyödessä 22.06 verhon toiselta puolelta kuului ponnekas rääkäisy ja kohta näytettiin tyttöä. Tuore isä pääsi sitten seuraamaan tytön pesua, pisteytystä ja tarkistusta. Meikäläisellä euffoorinen olo siinä vaiheessa. Sitten tyttö tuotiin kasvojeni lähelle nuuhkittavas ja siinä sitten äiskä ja tytär haisteli toisiaan ja tuijotteli toisiaan silmiin. Ihanaa! Ja tytön mitat: pituus 51.5cm ja paino 3860g. Mun mies on ollut TÄSMÄLLEEN saman kokoinen syntyessään, eli selvästikin isänsä tyttö. =)
Synnytyksen kesto oli kokonaisuudessaan 6tuntia 15minuuttia. Vaikka meni sektioon, niin olen tyytyväinen. Ei jäänyt minkäänlaisia peikkoja synnytyksestä. Supistuksia alunperin kuvittelin pahemmakskin, vaikkei noita mitenkään miellyttäväkskään voi sanoo. Sen vaan sanon vinkiks, että kannattaa opetella syvähengitystä siten, että keskittyy rentouttamaan vatsan, vie kipua tosi hyvin pois, sillä muutoin sitä huomaamattaan kiristää mahaa ja se vaan lisää kivun tunnetta.
Eilen tultiin sitten kotiin. Venähti toi sairaalareissu, sillä tyttö oli kaks yötä keskolassa tarkkailussa ja hänelle annettiin viiden päivän antibioottikuuri, sillä ilmeisesti rytäkän keskellä tyttö oli nielaissut lapsivettä joka yritti tehdä keuhkokuumetta. Näin jälkikäteen en laita yhtään pahaks sitä, että oltiin sairaalassa pitempään, sillä sain enemmän varmuutta vauvan käsittelyyn, imetys lähti käyntiin ja ensimmäinen kunnon äidin itku-epätoivo -päiväkin osu sairaalajakson ajalle. Nyt on sitten ihan lepponen alotella vauva-arkea miehen ja tyttären kanssa.
Yks vinkki muuten vielä teille mammoille: Sovitelkaa valmiiks ISOJA kenkiä sairaalasta lähtöä varten. Mulla ainakin nimittäin turpos jalat ihan räpylöiks, ovat sitä edelleen. En siis pystynyt tulemaan samoissa kengissä kotiin kuin millä menin synnärille. En tiedä turpooko kaikilla kintut samalla tavalla, mutta kannattaa varautuu.
Nyt näytästää sille, että tyttö heräilee tuolta vaatimaan evästystä.
Mukavaa odotusaikaa teille kaikille foorumilaisille, hyvää vointia ja tsemppiä synnytyksiin jokaiselle!!! =)
T. Pol ja prinsessa 1vko